Armourin annostus

verrattuna thyroxiniin

Olen vaihtamassa Thyroxinista Armour Thyroidiin, mutta annostuksen kanssa on pientä epäselvyyttä.
Thyroxinia söin 100 ug, joka oli labratulosten(TSH=0,1 ja T4-V=19) ja sydämen tykytysten perusteella ehkä hieman yläkanttiin, vaikka myös vajaatoimintaan viittaavia oireita edelleen esiintyi. Lääkäri määräsi annokseksi 1 grain, joka siis sisältää 38ug T4- ja 9ug T3-hormonia. Kun tiedetään, että T3 on n. 4 kertaa tehokkaampaa kuin T4, niin laskennallisesti tämä annos vastaisi suunnilleen 75 ug Thyroxinia(38 4*9 = 74), joka kuullostaisi melko sopivalta annokselta ainakin aluksi.

Kuitenkin esim. www.kilpirauhanen.com sivuilla annetaan esimerkki, jossa 100ug Thyroxinista Armouriin vaihdettaessa lopullinen annos on 2 grainia. Sivuilla myös mainitaan, että normaali ylläpitoannos Armouria on usein 3-5 grainia, jossa siis olisi T4-hormonia 114-190 ug(=~1-2 isoa thyroxinia), sekä lisäksi 4 kertaa vahvempaa T3-hormonia 27-45ug. Yleensähän tuo 1-2 thyroxinia on melko normaali ylläpitoannos, joten voiko tosiaan olla niin että sitä T3-hormonia tarvitaan vielä noin paljon sen päälle, ottaen huomioon että T4 kuitenkin normaalisti muuntuu T3:ksi?

Vai onko niin, että T4 joka tapauksessa jossain vaiheessa muuntuu T3:ksi? Silloinhan lopputuloksena olisi saman verran T3:a riippumatta siitä kuinka suuri osa hormoneista on jo valmiiksi T3 muodossa ja kuinka suuren osan elimistö joutuu itse muuntamaan. Siinä tapauksessa voisi kai ajatella, että 1 grain Armouria sisältää 47(=38 9) ug 'kilpirauhashormoneja', jolloin 2 grainia todellakin vastaisi yhtä Thyroxinia. (Tämä tietenkin edellyttäisi sitä, että kaikki T4 muuntuu yksi yhteen T3:ksi)

Eli olisiko kenelläkään mitään varmaa tietoa, tai edes suosituksia asian suhteen?

6

2068

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajapi

Syy siihen, miksi sinulla on sekä liika- että vajaatoiminnan oireita on juuri siinä, etteä vajislaisilla muunto T4:stä muiksi kilpirauhashormoneiksi toimi kunnolla. Sen puolesta siis T3:a tarvitaan.

En osaa sanoa miksi, mutta nuo määrät T4:ää eivät tosiaan vastaa sitä, mitä ne Thyroxinilla ovat. Liittyneekö jotenkin siihen, että Thyroxin on synteettistä ja Armour luonnollista. Tuo 3-5 on tosiaan aika hyvä haarukka tavalliselle ylläpitoanokselle, mutta monet pärjäävät alle kolmella. Viittä pidän jo suht isona annoksena. Itse käytän 3,5 tabua päivässä.

• _Tanja_

Ja minä söin Thyroxinia 112,5-125 mikroa päivässä, ja Armourilla annokseni on 1,75-2 tbl.

Valitettavasti suoria kaavoja ei tähän voi antaa, ne kaikki ovat enemmän tai vähemmän VAIN suuntaa-antavia. Oman optimin joutuu jokainen hakemaan.

• ajapi
        _Tanja_ kirjoitti:

Ja minä söin Thyroxinia 112,5-125 mikroa päivässä, ja Armourilla annokseni on 1,75-2 tbl.

Valitettavasti suoria kaavoja ei tähän voi antaa, ne kaikki ovat enemmän tai vähemmän VAIN suuntaa-antavia. Oman optimin joutuu jokainen hakemaan.

Itse käytin suunnilleen saman verran tyroksiinia, korkeimmillaan puolikkaan pikkutabun enemmän, mutta Armouria menee lähes tuplasti sen mitä Tanjalla, eli tällä hetkellä se 3,5 tablettia päivässä. Suuntaa-antavaa ohjeistusta todella.

Veikkaan, että Armourin määrä riippuu aika paljon siitä, miten hormonit menevät kullakin solutasolle ja hyötykäyttöön, kuin myös siitä, minkä verran kukin tarvitsee muita kilpirauhashormoneita kuin T4:ää.

• Maisu

Olin thyroxin aikana 0,1mg 1 1/2 annoksella, nyt Armouria 60mg 2, ja 1/2 thyroxin, nyt menee niin lujaa, ettei illalla saa unta. Muuten on hyvä, pulssi 70.

• päivässä...

Minäkin vaihdoin Armoouriin, ilman sekakäyttöä Thyroxinin kanssa. Tyroksiinia meni 0,15mg ja nyt Armourin aloitusannos on ollut 60mg päivässä. Annos saattaa nousta kahteen, mutta jo yhdellä tabletilla huomasin hetkessä paremman olotilan!

Toiset eivät välttämättä tarvitse kovin isoa annosta, joten ehkä kannattaa lähteä pienemmällä annoksella ja sitten tarpeen mukaan lisätä...

• 23 v elämästä pois

Minä olin 23 vuotta thyroxinilla viimeksi 0,01 1 1/2 päivässä. sitten Armour 60 mg 1 1/2 päivässä. Ensin oli 2 tabl, mutta tykytykset kovat joten, nyt 90 mg on sopiva.
      Se on hiomista ensin alkuun ja pitää kuunella itseään.
      Olen saanut elämäni takaisin ARMOURILLA. Ihme ettei sitä määrätä kaikille koska on vanha hyvä lääke ja oikeasti toimii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      21
      1361
    2. 67
      1295
    3. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1251
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1245
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1059
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      967
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      933
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      88
      882
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      871
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      801
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      696
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      666
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      663
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      646
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      628
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      602
    19. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      576
    20. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      574
    Aihe