Armourin annostus

verrattuna thyroxiniin

Olen vaihtamassa Thyroxinista Armour Thyroidiin, mutta annostuksen kanssa on pientä epäselvyyttä.
Thyroxinia söin 100 ug, joka oli labratulosten(TSH=0,1 ja T4-V=19) ja sydämen tykytysten perusteella ehkä hieman yläkanttiin, vaikka myös vajaatoimintaan viittaavia oireita edelleen esiintyi. Lääkäri määräsi annokseksi 1 grain, joka siis sisältää 38ug T4- ja 9ug T3-hormonia. Kun tiedetään, että T3 on n. 4 kertaa tehokkaampaa kuin T4, niin laskennallisesti tämä annos vastaisi suunnilleen 75 ug Thyroxinia(38 4*9 = 74), joka kuullostaisi melko sopivalta annokselta ainakin aluksi.

Kuitenkin esim. www.kilpirauhanen.com sivuilla annetaan esimerkki, jossa 100ug Thyroxinista Armouriin vaihdettaessa lopullinen annos on 2 grainia. Sivuilla myös mainitaan, että normaali ylläpitoannos Armouria on usein 3-5 grainia, jossa siis olisi T4-hormonia 114-190 ug(=~1-2 isoa thyroxinia), sekä lisäksi 4 kertaa vahvempaa T3-hormonia 27-45ug. Yleensähän tuo 1-2 thyroxinia on melko normaali ylläpitoannos, joten voiko tosiaan olla niin että sitä T3-hormonia tarvitaan vielä noin paljon sen päälle, ottaen huomioon että T4 kuitenkin normaalisti muuntuu T3:ksi?

Vai onko niin, että T4 joka tapauksessa jossain vaiheessa muuntuu T3:ksi? Silloinhan lopputuloksena olisi saman verran T3:a riippumatta siitä kuinka suuri osa hormoneista on jo valmiiksi T3 muodossa ja kuinka suuren osan elimistö joutuu itse muuntamaan. Siinä tapauksessa voisi kai ajatella, että 1 grain Armouria sisältää 47(=38 9) ug 'kilpirauhashormoneja', jolloin 2 grainia todellakin vastaisi yhtä Thyroxinia. (Tämä tietenkin edellyttäisi sitä, että kaikki T4 muuntuu yksi yhteen T3:ksi)

Eli olisiko kenelläkään mitään varmaa tietoa, tai edes suosituksia asian suhteen?

6

1643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajapi

      Syy siihen, miksi sinulla on sekä liika- että vajaatoiminnan oireita on juuri siinä, etteä vajislaisilla muunto T4:stä muiksi kilpirauhashormoneiksi toimi kunnolla. Sen puolesta siis T3:a tarvitaan.

      En osaa sanoa miksi, mutta nuo määrät T4:ää eivät tosiaan vastaa sitä, mitä ne Thyroxinilla ovat. Liittyneekö jotenkin siihen, että Thyroxin on synteettistä ja Armour luonnollista. Tuo 3-5 on tosiaan aika hyvä haarukka tavalliselle ylläpitoanokselle, mutta monet pärjäävät alle kolmella. Viittä pidän jo suht isona annoksena. Itse käytän 3,5 tabua päivässä.

      • _Tanja_

        Ja minä söin Thyroxinia 112,5-125 mikroa päivässä, ja Armourilla annokseni on 1,75-2 tbl.

        Valitettavasti suoria kaavoja ei tähän voi antaa, ne kaikki ovat enemmän tai vähemmän VAIN suuntaa-antavia. Oman optimin joutuu jokainen hakemaan.


      • ajapi
        _Tanja_ kirjoitti:

        Ja minä söin Thyroxinia 112,5-125 mikroa päivässä, ja Armourilla annokseni on 1,75-2 tbl.

        Valitettavasti suoria kaavoja ei tähän voi antaa, ne kaikki ovat enemmän tai vähemmän VAIN suuntaa-antavia. Oman optimin joutuu jokainen hakemaan.

        Itse käytin suunnilleen saman verran tyroksiinia, korkeimmillaan puolikkaan pikkutabun enemmän, mutta Armouria menee lähes tuplasti sen mitä Tanjalla, eli tällä hetkellä se 3,5 tablettia päivässä. Suuntaa-antavaa ohjeistusta todella.

        Veikkaan, että Armourin määrä riippuu aika paljon siitä, miten hormonit menevät kullakin solutasolle ja hyötykäyttöön, kuin myös siitä, minkä verran kukin tarvitsee muita kilpirauhashormoneita kuin T4:ää.


    • Maisu

      Olin thyroxin aikana 0,1mg 1 1/2 annoksella, nyt Armouria 60mg 2, ja 1/2 thyroxin, nyt menee niin lujaa, ettei illalla saa unta. Muuten on hyvä, pulssi 70.

    • päivässä...

      Minäkin vaihdoin Armoouriin, ilman sekakäyttöä Thyroxinin kanssa. Tyroksiinia meni 0,15mg ja nyt Armourin aloitusannos on ollut 60mg päivässä. Annos saattaa nousta kahteen, mutta jo yhdellä tabletilla huomasin hetkessä paremman olotilan!

      Toiset eivät välttämättä tarvitse kovin isoa annosta, joten ehkä kannattaa lähteä pienemmällä annoksella ja sitten tarpeen mukaan lisätä...

    • 23 v elämästä pois

      Minä olin 23 vuotta thyroxinilla viimeksi 0,01 1 1/2 päivässä. sitten Armour 60 mg 1 1/2 päivässä. Ensin oli 2 tabl, mutta tykytykset kovat joten, nyt 90 mg on sopiva.
      Se on hiomista ensin alkuun ja pitää kuunella itseään.
      Olen saanut elämäni takaisin ARMOURILLA. Ihme ettei sitä määrätä kaikille koska on vanha hyvä lääke ja oikeasti toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      194
      1621
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1424
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      321
      1228
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1179
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      120
      1085
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      93
      1065
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      133
      1023
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      234
      989
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      62
      969
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      89
      950
    Aihe