synkkä joulu yksinkö?

Leena

Kuukausi sitten kaikki näytti hyvältä. Tuli suunniteltua miten käyttää joulukuun soskurahat. Mutta niku monet kerrat aikasemminkin olisi pitäny jättää se tekemättä. Nyt jo muutaman viikon saanu olla ilman minkäänlaista rahaa ja muutenkin kaikki näyttää niin synkältä kuin olla voi. Ei voi ostaa kellekkään joululahjoja vaikka kuinka haluisi. Ei pysty antamaan kenellekkään iloa avata pakettia ja nähdä hymyn kasvoilla siitä että paketti oli mieleen. Nyt sitten monet erit ajatukset mielessä pyörii ettei tiedä miten päin olisi. Kaikki tuntuun niin turhalta.

Nyt olisi meidän vuoro mennä mieheni vanhempien luo kun olimme viime jouluna minun vanhempani luona. Olemme lapsivapaa pari toistaiseksi ja emme ole viettäneet kuin muutaman joulun vasta yhdessä joten siitä on tullut tavallaan perinne että vuorojouluin ollaan vanhempiemme kotona. Jo pitkän piilossa pysyneen masennuksen takia tekisi mieli jäädä kotiin homehtumaan yksin peiton alle. Tekisi mieli pistää puhelimet kiinni ja ovi tiukasti lukkoon. En olisi ihmisten ilmoilla ennenkuin joulupyhät on ohi ja aherrus alkaa. Mutta tuntuu siltä etten voi niin tehdä vaikka kuinka haluan sillä kaikki sitten ihmittelisivät mikä minuun on mennyt ja miksen halua olla kenenkään seurassa ja vielä jouluna.

Minulla ei mitään ole hänen vanhempiaansa vastaan taikka hänen muita sukulaisiaan päinvastoin. Mutta tilanne on muutoin meillä aika synkeä. Muutimme toiseen maahan oman perheeni perässä ja riudumme köyhyydessä kun ei ole töitä taikka enään rahaa jälellä että voisimme muuttaa takaisin “kotiin”. Kaikki tuntuu kääntyvän vastaan vaikka kuinka yrittää olla iloinen ja ajatella että kyllä tämä kaikki vielä hymyksi muuttuu.. Köyhyytemme vuoksi emme ole päässeet koko vuonna tapaamaan hänen sukulaisiaan vaikka on tullut luvattua että seuraavalla lomalla ja myöhemmin kun saa rahaa kasaan.. mitä sitten kun ei saakkaan rahaa kasaan ei pääse lähtemään ja mieheni suru syventyy ja hänen äitinsä (mieheni on kuitenkin perheen kuopus). Luvattua tullu jo monet kerrat mutta kun ei ole mahdollisuutta lähteä niin ei sille voi mitään.

Nyt sitten kuukauden tili entistä pienempi mitä normaalisti ja nekin vähäset pitäisi pistää kiinni matkaan mikä jo valmiiksi varattu. Tekisi mieli jäädä kotiin ja ostaa ruokaa mitä jääkaapissa ei ole ollut jo muutamaan viikkoon ja muutenkin täyttää ruokavarastoja.

Raha-asiat huolestuttaa ja mietityttää eikä mitään voi tehä sen parantamiseksi. Ei löydy töitä ja koulussa pitäisi pakosti käydä että soskusta saa edes jotakin. Koko ajan tulee soskun puolesta lisää vaatimuksia mitä pitää pakosti tehdä tai jaa rahat saamatta ja silti käy kuukausittain soskusta saadut pienen pieni “palkka” pienemmäksi jos ei ole jaksanut omien huolten takia käydä joka päivä koulussa. Olen todellakin ahkera ja käyn koulussakin lähes päivittäin mutta jos tulen kipeäksi niin silloin tulee hiukan liioiteltua kipua ja jään mieluummin sänkynpohjalle makaamaan hiukan ekstraakin. Ja sen takia että on kipeenä sosku sitten vetää muutenkin niin mahdottoman pienestä “palkasta” pois kaiken sen mitä en ole ollut koulussa. Kuitenkin eletään normin alapuolella jatkuvasti. Se mitä normaali ihminen saa omaan käyttöön niin me saadaan se kahteen pekkaan puoliksi. Sillä sitten pitäisi maksaa kaikki laskut ja ostaa ruuat ja vaatteet ja kaikki mitä ihminen tarvii. Se mitä saadaan niin kuitenkin hädintuskin riittää laskuihin ja ruokaan. Vähävälii tulee karhuujalta karhumia mitkä sitten entisestään kasvattaa jo sitä summaa mitä pitäisi maksaa. Ei siis yhtään valaisevaa pilkettä näy.

Tuntuu että pää hajoaa. En jaksa välittää itsestäni enkä kenestäkään muusta. Olen jo kauan huomannut kuinka kokoajan menen alaspäin. Vaikka yritän antaa miehelleni sen mitä hän tarvitsee niin silti huomaan kuinka epäonnistun siinäkin asiassa. Hän on tottunut kotonaan aina syömään hyvää ja terveellistä ruokaa kaikilla lisukkeilla. Ennen poltti tupakkaa pari askii päivässä ja joi vaikka kuinka paljon kaljaa ja viinaa. Tänä päivän tupakat loppuu kesken ja jääkaappi tyhjä. Milloin viimeksi saanu six pacin kaljaa? Joudutaan mutsilta, joka onneksi asuu aika lähellä ja ymmärtäväinen, ruinaamaan että voisikos lainata tupakkaa ja rahaa. Mutsi on jo tottunut siihen että kutsuu meidät vähävälii syömään ylijäämää ruokaa.

Tuntuu siltä kun olisin maailman huonoin ihminen ja kauhein luuseri mitä ikinään löytyy mistään nurkasta. Vaikka tosin tiedän että löytyy niitä semmosiakin ihmisiä kellä asiat vielä huonommin mutta mutta..

Jos joku jaksoi lukea tämän erilaisen kummallisen tarinan loppuun niin olisikos mitään asiaa valaisevaa ideaa miten tästä suden kuopasta pääsee taas hiukan kattelemaan päivänvaloa sieltä maan pinnalta missä löytyy elämääkin?

Jos ei muuta niin erittäin paljon hyvää tulevaa joulua kaikille!!

5

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tonttutyttö

      Ajattelin vastata. Tarinasi on koskettava.
      Tiedän, että suomessa on todella köyhiä ihmisiä,
      eikä se köyhyys sillä parane, että ne, joilla on paremmat tulot surkuttelevat, että kylläpä on kehnosti päässyt asiat menemään. Itse opiskelen ja tulot kuussa 360 euroa, josta kaikki menot. Asun yksin, joten onneksi vain minä päätän rahan menosta tai menemättömyydestä. Kyllä se vaan silti monesti masentaa, kun ei mihinkään ole rahaa.

      Sinulla on mies ja koti kuitenkin? Olet suhteellisen terve?? On siis paljon mistä voi kiittää Taivaan Isää!

      Itse olen masentunut viimeksi viime jouluna yksinäisyyteeni ja ajattelin, että vietän yksinäisen ja surkean joulun tänä vuonna, mutta silloin mieleeni tuli, että se olisi aika itsekästä minulta! Onhan minulla sukulaisia, jotka haluavat tavata joulun pyhien aikaan ja äiti, joka haluaa parhaansa jouluna ruokapöydässä tarjota, niin miksi tyytyisin makarooniin, jos voin syödä jouluherkkuja? Tätä vaan omassa mielessäni pohdin..

      Oletko saanut lääkitystä masennukseesi? Minulla on eräs ystävä, joka on erittäin selvästi henkisesti sairas ja todella masentuvainen, eikä käytä mitään lääkitystä. Voin läheisenä sanoa, että hänen jatkuvat itsemurhatoiveensa ja masennus- ja itkukohtauksensa saa läheiset aivan ymmälle, eikä ole keinoa mitä hänen kanssaan tehdä, tai miten hänen kanssaan olla. Jos syö lääkkeitä masennukseen, niin se ei ole häpeä. Syöhän ihmiset lääkkeitä myös päänsärkyyn! Sama asia.

      Miehesi on siis kotoisin jostain kauempaa? Todella harmi, että ette pääse hänen kotonaa käymään, mutta sanon sen, että älä siitä itseäsi syytä! Olet varmasti hyvä puoliso ja miehesi näkee, että parhaasi yrität.

      Taivaan Isän siunausta elämääsi
      ja runsaasti voimia jaksaa pyhien
      yli ja muutenkin! :)

      • antaisit elämäsi Herralle

        samoilla linjoilla minäkin.
        suosittelen Jumalan puoleen kääntymistä koko sydämestä. Anna Jumalalle koko elämäsi. Ehkä sinulla on tunne että itse et saa siitä enää mitään aikaan. Anna Jumalalle itsesi. Mene johnkin evankelioimistilaisuuteen. Tai rukoile itseksesi. ANNA ITSESI JUMALALLE. Hän tekee elämälläsi vielä ihmeitä!


    • Anne

      Masennuksen kokeneena tiedän,mistä puhut.Jos jaksat mene "ihmisten ilmoille" jouluna, yksin surkeuttaan miettien asia ei parane. Masennukseen kyllä saat apua, kun hakeudut lääkäriin ja saat sopivan lääkityksen.
      Onko miehesikin työtön vai opiskeleeko hän? Onko hänen perheellään mahdollisuus auttaa teitä? Älä kanna huonoa omaatuntoa, ettette voi tänä jouluna mennä hänen kotiinsa tai ostaa joululahjoja. Eihän asia ole sinun "vikasi", eikä maailma siihen kaadu.
      Elämän täytyy ottaa sellaisena kuin tilanne vaatii, nyt olette Suomessa ja teette joulusta niin hyvän kuin voitte.Ajattele terveesti nyt itseäsi ja omaa terveyttäsi.
      Oletko kokeillut kääntyä seurakuntasi diakonissan puoleen tai ottanut yhteyttä Punaiseen Ristiin? Kirkon tehtävä on auttaa hädässä olevia ja kirkolla on rahaa.
      Olen saanut sitä kautta apua eräällä nuorelle parille, joka oli vastaaavanlaisessa tilanteessa kuin te. He saivat käydä ostamassa jouluksi kaupasta ruokaa ja muutaman tarvitsemansa vaatteen. Onhan sekin tyhjää parempi.
      Älä näe tulevaisuuttasi toivottomana, vaikka nykyinen tilanne sitä olisikin.
      Kaikkea hyvää sinulle ja miehellesi! Rukoilen puolestasi.

    • Mayah

      Jos nyt menee huonosti niin kyl jossain välissä menee paremmin yritä kestää ja käy kyselees töitä...:) tsemppiä sulle!!

    • Leena

      Hieman valasen asiaa.. Olemme siis molemmat suomalaisia toisessa maassa. Kun muutimme oli työt valmiina ja kaikki näytti valoiselta. Töitä ei ollutkaan ja jäimme etsimään markkinoilta töitä. Koska omaa tyhmyyttämme emme kumpikaan ole missään liitossa emme saa mistään muualta rahaa työttömyyteen kuin soskusta. Ja sosku vaatii että käymme koulussa mitä käydään ja tekemään erilaisia juttuja että olemme oikeutettuja saamaan apua sieltä suunnasta. Sukumme molemmin puolin joutuu vähä välii ruokkimaan meitä ja muutenkin rahoittamaan elämäämme. Tuntuu kuin olisin vain loinen toisen nahkassa. Mitään ei pysty lähes tekemään kun kielitaito on kuitenkin puutteellinen.

      Esimerkikisi lääkäriinkin pitäisi mennä erilaisten vaivojen takia mutten sinnekään jaksa lähteä että tulee sitten vaan riuduttua... Ja sitten jos ajattelee että kun on matka suomessa menisin vaivoineni lääkäriin missä osaan kertoa mikä vaivaa niin minut käännytetään muualle koska en asu maassa...

      Kiitoksia teille kaikille. Yritetään pitää lippu korkeella.. Kyllä kai se jossakin vaiheessa tulee parempi sivu esille..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1762
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1390
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      125
      1304
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      922
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      116
      885
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe