kuka muistaa?

nurmikset.

kuka muistaa sellaisen luistinmerkin aikanaan kuin
cilbert. Minulla oli aikoinaan tuon merkkiset
hokkarit, niitä pidettiin aikoinaan hyvinä luisti-
mina.
tuolloin 50-60 luvuilla ei valikoima ollut kovin
kummonen.

5

1988

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nurmikset

      siis ne joissa oli kaksi terää..., me vähän naureskeltiin silloin lapsina niille, kun sehän oli se juttu, ettei sitten kaadu niin helposti...

      • hoh.hoiaa

        nurmikset oli metalliset monoihi ym kiinnitettävät
        ns. aloittelijoiden luistimet.
        niitä oli käytössä 50 luvulla aika yleisesti.


    • Nurminen

      Vähän historiallista faktaa.
      Nurmikset kiinnitettiin kieltämättä monoihin mutta ei ne mitkään varsinaisesti aloittelijoiden luistimet olleet.
      Niiden valmistus aloitettiin jo 1890 luvulla Nurmisen takomossa Voimialassa, Karjalan kannaksella. Aloitusajankohdastakin voi päätellä että ne olivat Suuri Edistyksellinen Uutuus, joka korvasi siihen saakka käytetyt puuluistimet. Lienevät olleen viime vuosisadan alkupuolella jopa kaikkein yleisin luistinmalli, ennenkuin kengällisiä jääpalloä ja hockeyluistimia alettiin valmistaa.
      Ja sijaintipaikasta voi päätellä, että sotien jälkeen niitä ei valmistettu. Tosin tästä en ole varma, sillä minulla on 1 pari jossa lukee "made in Sweden", ja voi olla että malli on joko lisenssillä tai ilman lisenssiä siirtynyt siellä myöhemminkin valmistettavaksi. Itse en muista että olisin 50 luvulla nähnyt missään uusia myynnissä, hokkareita alkoi olla ABC- ja Mainos-merkkisiä. Ja vuoskymmenen loppupuolella valitettavasti alkoi tulla tytöille "kaunoluistimia" joka on pilannut heidän luistelutyylinsä peruuttamattomasti :(

      Kyllä, Nurmiksia kieltämättä paljon aloittelijat käyttivät; ne olivat viiskytluvulla käytettyinä halvimpia saatavissa olleita.
      Meitsikin omasi ylisuuret sellaiset, ne olivat huonot käytössä, ja luulinkin että se johtui siitä kun olivat minulle liian isot. Mutta nyt olen todennut että niiden terät ovat kaarevat kuin keinutuolin jalakset, suoraa kohtaa ei ole senkään vertaa kuin jääkiekkoluistimissa. Joten eivät ne soeveltuneet eivätkä sovellu oikeastaan muuhun kuin piruettien tekemiseen paikoillaan, vauhdikas luistelu on mahdotonta koska vaativat niin lyhyitä potkuja ...

    • öö aapisessa

      öö... kaikkien pitää muistaa nurmikset, ne oli ajan ilmiö (y)

    • hyväsäkää

      Sain tänään vanhat terät. Terään kirjoitettu hyvin koristeellisesti : Nurmis
      Nimi on koristeellisen kuvion välissä.

      Ilmeisesti tämä malli on tarkoitettu monoihin ym mihin mahtuu.

      Ilmeisesti nämä on tehty Kannaksella ennen sotia. Eli ikää on kertynyt.

      Eipä ole ennen osunnut tämmöisiä kohdalleni. Laitanpa kirjahyllyyn esille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe