Kumpulan lava

kultainen nuoruus

Kertokaapa muistoja Kumpulan tanssilavalta

40

5517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kävijä

      Jos nyt oikein muistan niin sen Holisevalla sijainneen lavan omisti paikallinen pienviljelijäyhdistys. Lava oli ensimmäisen kerran suosiossa joskus 50-luvulla. Uusi tuleminen tapahtui joskus 70-luvulla. Silloin Kumpulassa kävi soittamassa jopa senaikaiset maan kovimmat nimet. Väkeä oli toisinaan niin paljon, että läheskään kaikki eivät mahtuneet kerralla sisälle. Nyt lava on purettu ja muistelen kuulleeni, että sen lattialankuista tehtiin Mustingan metsästysseuran majan nykyinen lattia.

      • kanssa sen ajan

        Juu se oli siinä harjulla, Römannin ja sahan puolessavälissä, punaiseksi maalattu. Keskellä lavaa oli sellanen keskikoroke. Muistan kun Anita Hirvonen kävi siellä esiintymässä niin porukkaa oli hirmuisesti, autot oli siinä lavan ja maantien välisessä männikössä parkissa.


      • Liftillä vaan
        kanssa sen ajan kirjoitti:

        Juu se oli siinä harjulla, Römannin ja sahan puolessavälissä, punaiseksi maalattu. Keskellä lavaa oli sellanen keskikoroke. Muistan kun Anita Hirvonen kävi siellä esiintymässä niin porukkaa oli hirmuisesti, autot oli siinä lavan ja maantien välisessä männikössä parkissa.

        Niin oli, keskiviikkoisin piti aina päästä Kumpulan lavalle. Liftaamalla Jämsästä sinne ja yöllä takaisin. Ihan mukavaa aikaa. Kerrankin lähestyi hirveä ukkonen ja lähdettiin pyrkimään kotiin. Juuri kun ensimmäiset salamat löi, niin astuin kotiovesta sisään. En kastunut, mutta tanssit jäi silloin kesken.


      • Oi muistan...
        Liftillä vaan kirjoitti:

        Niin oli, keskiviikkoisin piti aina päästä Kumpulan lavalle. Liftaamalla Jämsästä sinne ja yöllä takaisin. Ihan mukavaa aikaa. Kerrankin lähestyi hirveä ukkonen ja lähdettiin pyrkimään kotiin. Juuri kun ensimmäiset salamat löi, niin astuin kotiovesta sisään. En kastunut, mutta tanssit jäi silloin kesken.

        Niin, eiks Kumpula ollut vähän sellainen mutterin muotoinen, keskellä paksu tukipalkki? Saattoi siinä joku korokekin olla sen palkin ympärillä. Orkesterin lauteet oli siinä ovesta katsoen oikealla. Itse kävin siellä kuuskymmentäluvun ihan loppupuolella, silloin se jostain syystä oli noussut uuteen kukoistukseen, ihmistä oli kuin merenmutaa. Silloinkin olin siellä, kun siellä esiintyi tämä Hymyn esiinnostama Annikki Ant-Vuorinen, rakkauden ja seksin "papitar." Tai jotain sinne päin.


      • tietoinen.
        Oi muistan... kirjoitti:

        Niin, eiks Kumpula ollut vähän sellainen mutterin muotoinen, keskellä paksu tukipalkki? Saattoi siinä joku korokekin olla sen palkin ympärillä. Orkesterin lauteet oli siinä ovesta katsoen oikealla. Itse kävin siellä kuuskymmentäluvun ihan loppupuolella, silloin se jostain syystä oli noussut uuteen kukoistukseen, ihmistä oli kuin merenmutaa. Silloinkin olin siellä, kun siellä esiintyi tämä Hymyn esiinnostama Annikki Ant-Vuorinen, rakkauden ja seksin "papitar." Tai jotain sinne päin.

        Ei ollut Kumpulan tanssilava mutterin muotoinen, vaan siinä oli 4 seinää ja niin sanottu soittajankoroke oli keskellä,johon pienet orkesterit mahtuivat. Kumpulan tanssilava rakennettiin v.1946 ja heti siellä oli runsaasti tanssijoita, ja lavaa kehuttiin oikein hyväksi. Vuosittain siellä pidettiin myöskin ohjelmalliset kesäjuhlat, porukkaa oli paljon ja ohjelmaan kuului näytelmä sekä juoksukilpailuja, tikanheittoa sekä ilmakkoammuntaa ym. Kyllä on mukavia muistoja Kumpulasta joka sijaitsi komealla harjulla.


      • Koskelainen

        Jämsänkoskelta ajoi Römannin bussit lavalle ja aina niin täys että takarenkaat ottivat bussissa kurveissa kiini,katto vuoti kovalla sateella,sähkökitaristit pelkäsivät sähkäiskuja,käytiin siellä niillä 50mk autoillakin,mennessä 5 henkilöä tullessa 10 friidujen kanssa.


    • ihanaa......

      Menimme Kumpulaan polkupyörillä, jotka jätimme Flinkmanin nurkille. Meillä ei ollut rahaa pääsylippuihin, joten odotimme "pummin puolituntiseen", jolloin jo pääsi ilmaisin sisälle. Kurkimme seinien raoista sisälle, ainakin muistan Reijo Taipaleen ja Matin ja Tepon esiintyvän. Lavan alla oli paljon tilaa istuskella, miehet kävivät ryypyllä ja nuoret pussailivat siellä. Ulkovessasta tuli aikamoinen haju, mutta ei se tainnut häiritä. Musiikin alkaessa naiset istuivat oikealla seinällä, miehet seisoivat keskikorokkeen ympärillä, josta säntäsivät tanssiin hakemaan. Oli tupeeratut hiukset ja uskaliailla jopa mikrot jalassa. Hauskaa oli......

      • minäkin...

        Lavalle mentiin Lampisen "Ekun" ( ei sen Ekun vaan Hannun) hienolla pikku Renulla... Ja hauskaa oli! Lampinen lienee jossain autokatsastajana nykyisin?


    • tällaista lisää

      Kerrankin sellainen avaus jota toivoisi lisää. Aiheita meillä kyllä riittää. Mukava muidenkin tietää menneistä paikoista ja asioista; vaikkapa paikan nimistä, tapahtumista. On tanssittu Ilveslavalla, Palsinalla ja Kisalavalla. Mitä muistoja niistä.Kiitos avaajalle.

    • Olisipa vieläkin

      Tuntuupa kivalta lukea näitä juttuja. Kiitos kirjoittajille....Lisää samantapaisia ja kunpa vielä nuo ajat olisivat :) Turhan usein moititaan palstoilla asiasta kuin asiasta, mutta tämä jutun alku sai taas auringon paistamaan meistä monelle jotka emme paikalle ole olleet aikanaan.

      • sieellä

        Vonkasin yhtä ison talon tytärtä. Mutta joku muu kerkes ensin valssiin viiä. Nyt niillä on pellot vuokrattu ja mehtät myyty.. Valtio perii, kun ei sienaantunu perillisiä.


      • lauloi
        sieellä kirjoitti:

        Vonkasin yhtä ison talon tytärtä. Mutta joku muu kerkes ensin valssiin viiä. Nyt niillä on pellot vuokrattu ja mehtät myyty.. Valtio perii, kun ei sienaantunu perillisiä.

        Lavalla esiintyi usein Ami -"sininen mies", joka saikin yleensä raivoisat aplodit,
        vaikka laulu ei ihan nuotilleen mennytkään.
        Oven oikealla puolella oli lipunmyyntikoppi ja vasemmalla kioski.
        Joskus taisi olla jämsäläisillä ja mänttäläisillä porukoilla pientä nahisteluakin.
        Heinärieha-iltoina tanssit taisivat kestää melkein aamuun asti.
        Elokuun kuutamoöinä oli mukava pyöräillä kotiin...


    • vakiokävijä

      Löysin vanhan Kumpulan lehti-ilmoituksen: " Rajut keskiviikkotanssien avajaiset keskiviikkona 31.5. klo 20-01. itse Tapani Kansa yhtyeineen. Loppuilta "suosikit" Oiva Lampinen yht.... Tervetuloa riehaamaan. " Bussimatka maksoi markan.
      Oltiinhan siellä riehaamassa suurella joukolla. Silloin oli vielä sitä entisajan hyvää tunnelmaa...

      • jytisi

        Lapsena oltiin lavan alla ja tosiaan tuntui, että lattia tulee päähän. Jenkan ja polkan soidessa lattia oli "kovilla". Kerran muistan myös kovan ukonilman ja isä tuli hakemaan siskoa ja minua lavalta autolla. Olin silloin erään pojan kanssa lavan alla, mutta jotenkin sain onneksi tietää, että meitä tultiin hakemaan.
        Järjestysmies oli joskus lempeällä päällä ja päästi meitä kaksi yhdellä lipulla. Emme silloin edes tanssineet, vaan muuten menimme katsomaan toisten tanssimista. Kesälomalla tietysti oltiin keskiviikkoisin ja lauantaisin menossa mukana. Äiti lähti joskus jo aamulypsylle, kun pääsimme kotiin nukkumaan.


      • on

        miltä vuodelta?


      • vakiokävijä
        on kirjoitti:

        miltä vuodelta?

        En ole varma, kun olen leikannut ilmoituksen lehdestä. Arvelisin että v. 1970 aikoihin, olin silloin 14v.


      • vaihteeksi mukava
        vakiokävijä kirjoitti:

        En ole varma, kun olen leikannut ilmoituksen lehdestä. Arvelisin että v. 1970 aikoihin, olin silloin 14v.

        lukea ja osallistua tähän keskusteluun, joka on kerrankin alusta alkaen asiallista. Ehkä se johtuu siitä että osallistujilla on jonkin verran ikää ja sen mukanaan tuomaa järkeä. Kiitos kaikille!


      • muistan
        vaihteeksi mukava kirjoitti:

        lukea ja osallistua tähän keskusteluun, joka on kerrankin alusta alkaen asiallista. Ehkä se johtuu siitä että osallistujilla on jonkin verran ikää ja sen mukanaan tuomaa järkeä. Kiitos kaikille!

        esiintyneen Olavi Virran ja Henry Theelin sekä Annikki Tähden. Oli se "maalaiselle" hienoa nähdä julkkiksia, joiden levyjä kuuli radiossakin.

        Kumpulan lavalla näki myös, ketkä kyläläiset olivat alkaneet seurustella.
        Järjestysmiehet ja tanssijat tulivat monesti navettahommien jälkeen.
        Keskikorokkeella jotkut miehet istuivat, kun eivät halunneet tanssia.

        Mäki oli aika jyrkkä ja autot eivät meinanneet nousta sitä ylös.
        Bussin tulon huomasi, kun porukkaa tuli paljon.


    • seikkuuna

      Kyllä siellä oli hyvä tunnelma. Minäkin muistan sen rajun ukonilman, kun istuimme lavan alla. Mutta useimmiten aurinko paistoi...ja tango soi.

      • Satumaatango

        Hymyillen muistelen nyt, kun olin kateellinen isosiskolle. Olin itse vielä lapsi, kun katselin
        Kumpulan lavan seinien raoista, miten sisko pääsi hyvin tanssimaan komeitten miesten kanssa.
        Ajattelin, että tulisipa minustakin joskus noin hyvä tanssija, vaan ei tullut.
        Yritin kuitenkin painaa mieleen tanssin askeleita.
        Kumpulan lavalla oli sellainen leppoisa ja tiivis tunnelma, joten oli helppo opetella joukon
        keskellä tanssimista. Nykyäänhän niin pieni lava ei olisi enää kannattava.


      • Nuoruustango
        Satumaatango kirjoitti:

        Hymyillen muistelen nyt, kun olin kateellinen isosiskolle. Olin itse vielä lapsi, kun katselin
        Kumpulan lavan seinien raoista, miten sisko pääsi hyvin tanssimaan komeitten miesten kanssa.
        Ajattelin, että tulisipa minustakin joskus noin hyvä tanssija, vaan ei tullut.
        Yritin kuitenkin painaa mieleen tanssin askeleita.
        Kumpulan lavalla oli sellainen leppoisa ja tiivis tunnelma, joten oli helppo opetella joukon
        keskellä tanssimista. Nykyäänhän niin pieni lava ei olisi enää kannattava.

        Minulla on muistona Kumpulan ajoilta Hopeinen kuu-tango. Oli ihanaa, kun olin nuoruuden poikakaverin kanssa männikössä halaillen ja kuuntelimme ko. tangoa. Koko viikon oli haikeaa ja odotti taas Kumpula-iltaa, että pääsis poitsun kainaloon. Siihen aikaan ei järkkärit onneksi kiertäneet läheisissä pusikoissa kovin ahkerasti. Kesäaikaan tahtoivat vaan hyttyset tehdä kiusaa...


    • Kävijä

      Joo, tulihan siellä käytyä. Vieläkin tulee mieleen kaikkien edellisten kirjoittajien mainitsemien asioiden lisäksi kioskin makkaran tuoksu ja maku. Sellaista makkaraa en ole sen koommin syönytkään. Ja tietenkin kesäyössä pyöräillessä vasta kaadetun heinän tuoksu ja ja sahalta tuleva tuoreen puun haju/tuoksu. Ja sinne sitten aamulla hommiin kesätöissä ollessa, jos kykeni....

    • Kumpulafani

      Siellä lavan alla minä menetin poikuuteni. Tyttö oli Mäntästä, joku Irmeli oli sen nimi.Aikalailla pelkäsin seurauksia kun ei ollut kumia mukana. Mutta hyvinhän siitä selvittiin.

      • Juhannuskoivu

        Kyllä täytyy ihmetellä, että silloin niinkin kuuluisat laulajat pystyttiin palkkaamaan Kumpulan lavalle. Tanssijoita riitti vielä kahdesti viikossa, vaikka lähellä ei ollut edes kesämökkkiläisiä. Mäntästä oli sopivan lyhyt matka tulla tanssimaan.
        "Höyrymakkara" tuoksuu ja maistuu hyvälle kesäiltoina ja -öinä ulkona.
        Onneksi oli nuorena sellainen paikka, missä sai hämärässä vähän opetella tanssimaan.


    • Voi niitä aikoja

      Silloin 70-luvullahan Kumpulassa kävi melkein kaikki maan kovat huiput. Kun tanssit olivat keskiviikkona, niin saivat kai halvemmalla. Joskus väkeä oli niin paljon, että ei mahtunut kerralla sisään. Oli siellä väliin muitakin kuin laulutähtiä. Kerran oli semmoinen Annikki Antvuorinen, jonka Hymylehti oli nostanut seksijuttujen takia julkisuuteen. Olen kuullut,että sinä iltana lyötiin Kumpulan yleisöennätys. Pienelle lavalle myytiin yli 700 lippua.

    • Alli12

      Äitini kertoi käyneensä siellä polkupyörällä matkaa n. 15 km, yöllä kotiinpalatessa oli kova aina kova nälkä ja minusta oli hauskaa että olivat sisarensa kanssa piilottaneet veitsen ruoka-aittaan, miksikö siksi että veistivät nälkäänsä palvilihaa, kun eivät menneet sisälle kolistelemaan, etteivät vanhemmat heränneet. Muutaman tunnin yöunilla kuulemma sitten aamulypsylle. Näin 50-60 luvun taitteessa.

    • nuori

      kivoja juttuja

    • kikkalille

      Muistuu mieleen ihana mesiangervojen tuoksu, mikä tuntui matkalla Kumpulasta kotiinpäin pyöräillessämme.

    • kulj.

      olihan se nelospirtti 1965 .jämsästä lijaauto täyteen,yöllä niin täysi palatessa että ei ovea saanut kiini.kusi nyt 77v.

    • Vihreä Ford

      Hehhee, tulihan siellä monet viivat vedettyä, kyyti oli takuuvarmaa kun alla oli ameriikan rauta.

      Ei ollut lasse ainut joka niillä silloin ajeli.

      • vanhan ajan tanssit

        olen syntynyt 1955 ja ensimmäisen elämäni valssin tanssin Kumpulan lavalla v.1967 11 vuotta vanhemman veljeni kanssa. Jännitti vallan pirusti, mutta sen jälkeen tuli tanssittua suositulla Kumpulan lavalla monet tangot, valssit ym. muidenkin kuin veljen kanssa.Veli opetti ja hyvin opin... monet hauskat muistot, joita tässä muistelen...


      • Lasse suuronen
        vanhan ajan tanssit kirjoitti:

        olen syntynyt 1955 ja ensimmäisen elämäni valssin tanssin Kumpulan lavalla v.1967 11 vuotta vanhemman veljeni kanssa. Jännitti vallan pirusti, mutta sen jälkeen tuli tanssittua suositulla Kumpulan lavalla monet tangot, valssit ym. muidenkin kuin veljen kanssa.Veli opetti ja hyvin opin... monet hauskat muistot, joita tässä muistelen...

        Onko Kumpulan lavasta mitään jäljellä tänä päivänä? Kannattaako lähteä paikan päälle pyhiinvaellusmatkalle?


      • Tuttu paikka
        Lasse suuronen kirjoitti:

        Onko Kumpulan lavasta mitään jäljellä tänä päivänä? Kannattaako lähteä paikan päälle pyhiinvaellusmatkalle?

        Ei ole mitään. Mahtaako paikka edes maastossa näkyä? Lattia on edelleen käytössä Mustingan metsästysseuran majalla Leukalassa.


    • taru,anneli

      Onko siellä Kumpulan lavan lähellä hyviä kirpputoreja?

      • Pankin johtelija

        Onhan siellä. Varmaan satoja. Mutta eivät myy mitään luotolla, joten turha sinun on sinne tulla.


    • Huitojat

      Silloin oli erilainen tunnelma, pientä jännitystä kun pojat hakivat tanssimaan. Nykyään tanssipaikat täyttyvät "kädenalitanssijoista" , jotka jyräävät tavalliset tanssijat. On vain pariskuntia ja tanssikurssikavereita, jotka eivät hae muita tanssimaan. Nyt ei juurikaan pääse tanssimaan, jos yksin menee lavalle. Viime kesänä huomasin Honkahovilla, että samat tytöt joutuivat istumaan koko ajan, kun oli vain pariskuntia tanssimassa.

    • Huitojat

      Silloin oli erilainen tunnelma, pientä jännitystä kun pojat hakivat tanssimaan. Nykyään tanssipaikat täyttyvät "kädenalitanssijoista" , jotka jyräävät tavalliset tanssijat. On vain pariskuntia ja tanssikurssikavereita, jotka eivät hae muita tanssimaan. Nyt ei juurikaan pääse tanssimaan, jos yksin menee lavalle. Viime kesänä huomasin Honkahovilla, että samat tytöt joutuivat istumaan koko ajan, kun oli vain pariskuntia tanssimassa.

    • Huitojat

      Silloin oli erilainen tunnelma, pientä jännitystä kun pojat hakivat tanssimaan. Nykyään tanssipaikat täyttyvät "kädenalitanssijoista" , jotka jyräävät tavalliset tanssijat. On vain pariskuntia ja tanssikurssikavereita, jotka eivät hae muita tanssimaan. Nyt ei juurikaan pääse tanssimaan, jos yksin menee lavalle. Viime kesänä huomasin Honkahovilla, että samat tytöt joutuivat istumaan koko ajan, kun oli vain pariskuntia tanssimassa.

    • illonna

      Enää ei pojat ryntää hakemaan tyttöjä tanssimaan kuin ennen vanhaan Kumpulassa. On vain pariskuntia ja niitä jotka hakevat tanssikurssikavereita tanssimaan ja taitojaan esittämään....

    • Anonyymi

      Kumpulassa käytiin nuorina teini iässä olevina finninaamaisina kiljupäissään örveltävinä jannuina.
      Joskus jollain oli patteri keskikaljaa jota miehekkäästi hörpittiin suoraan pullunsuusta.
      Järkkäreistä muistan miehen jota sukunimen puolesta kutsuttiin linkkuekiksi ja makkaroita kahvia ja Jive limonaadia myytin kioskista.
      Kerran tultiin kaverin kanssa Jämsästä liftillä ja Kai Hyttin oli tulossa solistiksi ja pysähtyi ja kysyi missä päin on Kumpulan lava.
      Me touhukkaasti kerroimme olevamme menossa sinne ja Rikun kyytiin ja 96 Saabin keula kohti Kumpulaa.
      Perille päästyämme tovin kuluttua tuli Holisevan kylän poikia Elvisteleen,että olivat tulleet bändin kyydissä kun tarvitsivat opastusta perille.
      Ai kun me oltiin pulleita kun kerroimme että me tultiin Jämsästä Kai Hyttisen kyydissä ja opetimme hänet lavalle.
      No ilo oli lyhyt kun tanssit oli ohi ja eikun kävellen takaisin Jämsään mutta eipä se haitannut nuoria oltiin murheita ei ollut.
      Kivoja muistoja on Kumpulan lavalta vaikka ei sitä tanssittu pidettiin hauskaa jätkien kanssa ( valehdeltiin jo saaneemme monta kertaa ja monilta tytöiltä vaikka ei oltu edes vilausta nähneet)ja jos sade yllätti niin lavan alla oli tilaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1635
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1312
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      111
      1059
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      897
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      815
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      729
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      711
    10. Olen etsinyt sinua

      Jokainen päivä olet sydämeni. En voinut käsittää silloin kun ensimmäisen kerran sinut näin, että hän, tuo kauniin ihana
      Ikävä
      20
      694
    Aihe