Laminaattilattia

Sicce

Mitä mieltä olette laminaattilattiasta?

Muutin vajaa puolivuotta sitten asuntoon, jossa on laminaattilattia. Aiemmin olen asunut vain asunnoissa, joissa on parkettilattiat. Hämmästyksekseni olen saanut huomata, että laminaatti kerää aivan hirveästi pölyä. Imuroituani ja pyyhittyäni lattiat villakoiria ilmestyy jo seuraavana päivänä. Ennen tällaista ei ole ollut. Lisäksi imurointi ei tunnu poistavan kaikkea pölyä, sitä jää aina. Vika ei ole imurissa; pussi on vaihdettu ja se on laadukas ja tehokas. Ilmeisesti laminaatti on sähköinen materiaali, joka kerää pölyä. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten sähköisyyttä saisi vähennettyä? Käytän Sinituotteen mikrokuitupyyhintä ja vaihtelevasti Tolua, Ajaxia tai laminaatin pesuainetta.

Se on varma, että omaan kotiini en laminaattia laita koskaan näiden kokemusten perusteella.

33

89502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus

      Minun edellisessä asunnossani oli koivuparketti, nykyisessä laminaatti (pyökki). Minun kokemukseni mukaan koivuparketti keräsi hurjan paljon enemmän pölyä, ja oli muutoinkin ikävämpi kuin laminaatti; parketissa näkyivät jalanjäljet ja koko ajan sai varoa ettei olisi tullut kolhuja pehmeään puuhun. Nykyiseen laminaattilattiaani olen 100 % tyytyväinen - lattia ei kerää pölyä, ei naarmuunnu ( mm. koirien kynsistä), ei kolhiinnu herkästi ja on kivan näköinenkin.

      Sinun kämpässäsi on jokin syy "sähköisen" pölyn paljolle kertymiselle. Ei lattia itsessään pölyä, vaan esim. paljot keinokuituiset tekstiilit, tyynyt ja matot synnyttävät "sähköistä" pölyä, joka "tarttuu", oli lattian materiaali mikä tahansa. Ilmeisesti asunnossasi on myös hyvin kuiva huoneilma.

      • Sicce

        Tekstiilejä ei juurikaan ole. Kaksi mattoa koko kaksiossa. Mietin, että voiko syynä olla huono ilmanvaihto, joka aiheuttaa sähköistymisen? Tai voiko syynä olla laminaatin laatu? Keskustelin asiasta tuttavan kanssa, joka valitti ihan samaa, että joka päivä joutuu imuroimaan. Asumme molemman 1900-1930 luvun taloissa, joissa ei tietenkään ole samanlaiset ilmanvaihtosysteemit kuin uudemmissa.

        On toki selvää, että laminaatti on paljon kovempi materiaali kuin parketti eikä naarmuunnu yhtä helposti.


      • laminaatti
        Sicce kirjoitti:

        Tekstiilejä ei juurikaan ole. Kaksi mattoa koko kaksiossa. Mietin, että voiko syynä olla huono ilmanvaihto, joka aiheuttaa sähköistymisen? Tai voiko syynä olla laminaatin laatu? Keskustelin asiasta tuttavan kanssa, joka valitti ihan samaa, että joka päivä joutuu imuroimaan. Asumme molemman 1900-1930 luvun taloissa, joissa ei tietenkään ole samanlaiset ilmanvaihtosysteemit kuin uudemmissa.

        On toki selvää, että laminaatti on paljon kovempi materiaali kuin parketti eikä naarmuunnu yhtä helposti.

        Meillä on aika tuore laminaattilattia, vaalea. Ei kyllä kerää pölyä enempää kuin vanha muovimatto, vaan on älyttömän helppo pitää puhtaana ja pölyttömänä. Asun 1950-luvun talossa, jossa ei mitään ihmeilmastointeja ole. Huoneilma on suhteellisen kosteaa kun meren rannalla asutaan.


      • Koti ei enää pölyä
        Sicce kirjoitti:

        Tekstiilejä ei juurikaan ole. Kaksi mattoa koko kaksiossa. Mietin, että voiko syynä olla huono ilmanvaihto, joka aiheuttaa sähköistymisen? Tai voiko syynä olla laminaatin laatu? Keskustelin asiasta tuttavan kanssa, joka valitti ihan samaa, että joka päivä joutuu imuroimaan. Asumme molemman 1900-1930 luvun taloissa, joissa ei tietenkään ole samanlaiset ilmanvaihtosysteemit kuin uudemmissa.

        On toki selvää, että laminaatti on paljon kovempi materiaali kuin parketti eikä naarmuunnu yhtä helposti.

        Meidän taloyhtiössä oli joku laittanut oman tuulettimen ilmanvaihtokanavaan.
        Se oli ajastettu käymään yhtä aikaa yhtiön huipparin kanssa. Pölyt tulivat
        muihin asuntoihin ja huippuimurista tuli pölysekoitin.
        Asunnoissa tehtiin tupatarkastus. Mitään ei löytynyt, mutta ongelma hävisi!


    • siivooja

      ei itessään pölyä joten sitä pölyä on oltava huoneilmassa tosi paljon.Eikö se ole hyvä asia jos pöly kerääntyy lattialle eikä sitä leiju ilmassa niin paljon

      • Mie

        Minulla on parin kuukauden kokemus laminaattilattiasta ja olen todella pettynyt. Kaikki jäljet näkyvät ikävästi, esim. jos olen juuri pessyt lattian ja joku tallustelee ilman sukkia, niin jalan jäljet näkyvät todella selvästi. Ne on myös vaikea saada pois. Sama muiden tahrojen kanssa. Tietääkö joku, voiko laminaattia käsitellä millään aineella, niin lika ei näkyisi niin selvästi ja lähtisi helpommin puhtaaksi. Vahatahan niitä ei ikävä kyllä saa. Ei viitsisi vaihtaa lattiaa heti, kun ollaan asuttu niin vähän aikaa uudessa talossa..


      • lmies
        Mie kirjoitti:

        Minulla on parin kuukauden kokemus laminaattilattiasta ja olen todella pettynyt. Kaikki jäljet näkyvät ikävästi, esim. jos olen juuri pessyt lattian ja joku tallustelee ilman sukkia, niin jalan jäljet näkyvät todella selvästi. Ne on myös vaikea saada pois. Sama muiden tahrojen kanssa. Tietääkö joku, voiko laminaattia käsitellä millään aineella, niin lika ei näkyisi niin selvästi ja lähtisi helpommin puhtaaksi. Vahatahan niitä ei ikävä kyllä saa. Ei viitsisi vaihtaa lattiaa heti, kun ollaan asuttu niin vähän aikaa uudessa talossa..

        10 vuoden päästä muistellaan naureskellen kuinka joka toisen oli saatava laminaattilattiat asuntoonsa. Teen lattioita työkseni; hion, lakkaan, öljyän , maalaan ja laitan laminaattia. Viimieistä vaihtoehtoa en ikinä laittaisi kotiini. Kuinka joku voi laittaa kovaa kylmää muovia lattioihin? Ja mitä sitten kun haluaa vaihtaa, aikamoinen homma repiä ja laittaa uusiksi. Koska sen pitempiikäisiä ne eivät ole, väittävät myyntimiehet mitätahansa.


      • Laminaatti järkevin vaihtoehto
        lmies kirjoitti:

        10 vuoden päästä muistellaan naureskellen kuinka joka toisen oli saatava laminaattilattiat asuntoonsa. Teen lattioita työkseni; hion, lakkaan, öljyän , maalaan ja laitan laminaattia. Viimieistä vaihtoehtoa en ikinä laittaisi kotiini. Kuinka joku voi laittaa kovaa kylmää muovia lattioihin? Ja mitä sitten kun haluaa vaihtaa, aikamoinen homma repiä ja laittaa uusiksi. Koska sen pitempiikäisiä ne eivät ole, väittävät myyntimiehet mitätahansa.

        Riippuu asunnosta, sen koosta, käyttäjien iästä ja määrästä mitä lattioihin kannattaa laittaa.
        Itsellä Pergo laminaatti ja kolmen lapsen perhe jossa leikit ei oo kielletty ja valillä kolisee tavaraa lattialle kun vauti vähän kasvaa. Ei tuu naarmun naarmua ja on helppo pitää puhtaana. jos kylästyy väriin, niin ei muuta kun jalkalistat irti ja laminaatit nippuun ja ostaa toiset latoo lattialle. Ei tartte olla kovinkaan kummoinen osaaminen itsellä ja tekee homman muutamassa päivässä isoonkin kämppään. Edullisia laminaatteja saa vaihtaa monta kertaa sillä hinnalla mitä parketin kunnossapitäminen ja ostaminen maksaa esim 30v aikana. Ja poistettava laminaatti on aina siinä kunnossa että voit latoa sen vaikka mökin lattiaksi. Laminaatti toimii hienosti sisustuksessa kun värit on valittu oikein. Rakennan juuri yläkertaa ja aijon latoa Merbaun varisen laminaatin lattiaan ja varmasti suurin osa ei huomaa eroa parkettiin ulkonäössä.
        Jos kysyt parkettimyyjältä ta erikoistuneelta hiojalta/asentajalta, niin kyllä se myy sulle parketin ja tulee sen hiomaan muutaman vuoden päästä korvausta vastaa tietenkin! Jos on pienet neliöt on aivan sama mitä lattiaan laittaa, ei tee remontti/rakennusbudjettiin suurtakaan lovea eri vaihtoehdot, kun verrataan kokonaiskustannuksiin mutta kun liikutaan 200m2 määrissä niin jo tuntuu lompakossa normaali duunarilla!!!


      • essi
        Mie kirjoitti:

        Minulla on parin kuukauden kokemus laminaattilattiasta ja olen todella pettynyt. Kaikki jäljet näkyvät ikävästi, esim. jos olen juuri pessyt lattian ja joku tallustelee ilman sukkia, niin jalan jäljet näkyvät todella selvästi. Ne on myös vaikea saada pois. Sama muiden tahrojen kanssa. Tietääkö joku, voiko laminaattia käsitellä millään aineella, niin lika ei näkyisi niin selvästi ja lähtisi helpommin puhtaaksi. Vahatahan niitä ei ikävä kyllä saa. Ei viitsisi vaihtaa lattiaa heti, kun ollaan asuttu niin vähän aikaa uudessa talossa..

        Minulla on nyt 4 kuukauden kokemus laminaatista ja itse olin hieman pettynyt...tuntuu tosiaan että jalanjäljet sun muut näkyvät helposti lattiassa. Itse huomasin, että laminaatti kannattaa pesun jälkeen ( ei saa pestä liian märällä) vetää kuivaksi lastalla eli yhtään vettä ei kannata jättää lattiaan. Myös pesuainetta käytän itse erittäin vähän. Ilmeisesti laminaateissa on paljon eroja pinnassasillä tuttavallani on laminaatti, jossa ei niin helposti näy jäljet. Meillä laminaatti on kestänyt hyvin kolhuja eli jos tavara tipahtaa lattiaan niin ei tule mitään jälkeä mutta hankaus ja naarmutusjäljet tulee suht. helposti.Kyllähän tämä muuten on erittäin kaunis lattia...toivottavasti vielä viiden ja kymmenen vuoden jälkeenkin.


      • naapo1
        Mie kirjoitti:

        Minulla on parin kuukauden kokemus laminaattilattiasta ja olen todella pettynyt. Kaikki jäljet näkyvät ikävästi, esim. jos olen juuri pessyt lattian ja joku tallustelee ilman sukkia, niin jalan jäljet näkyvät todella selvästi. Ne on myös vaikea saada pois. Sama muiden tahrojen kanssa. Tietääkö joku, voiko laminaattia käsitellä millään aineella, niin lika ei näkyisi niin selvästi ja lähtisi helpommin puhtaaksi. Vahatahan niitä ei ikävä kyllä saa. Ei viitsisi vaihtaa lattiaa heti, kun ollaan asuttu niin vähän aikaa uudessa talossa..

        oisko syynä vääränlainen pesuaine kun laminaatin pesuaineessa ei saa olla saippuaa ja useimmissa pesuaineissa sitä on.pesuaine kerrostuu lattian pintaan ja tulee ikävän likaisen näköiseksi.koitappa tämmöistä kuin laminaatin voima pesu ja merkki kiilto.sillä pitäs lähteä kaikki kertymät.mutta älä käytä sitä kuin tosi harvoin sitten kun on taas kertymiä ja enempi tahroja.meillä ainakin toiminu ja muulloin riittää vesi ja mikrokuitu pyyhin.


      • kaikki 180m2 laminaattia
        lmies kirjoitti:

        10 vuoden päästä muistellaan naureskellen kuinka joka toisen oli saatava laminaattilattiat asuntoonsa. Teen lattioita työkseni; hion, lakkaan, öljyän , maalaan ja laitan laminaattia. Viimieistä vaihtoehtoa en ikinä laittaisi kotiini. Kuinka joku voi laittaa kovaa kylmää muovia lattioihin? Ja mitä sitten kun haluaa vaihtaa, aikamoinen homma repiä ja laittaa uusiksi. Koska sen pitempiikäisiä ne eivät ole, väittävät myyntimiehet mitätahansa.

        Eipä ole lmies tehnyt yhtään lattiaa jos väittää että laminaatti on hankala laittaa ja repiä pois.Kandee miettiä laittaako liima vai klic klak sauman,ja takuulla kestää kauemmin kuin mikään parketti sen sanoo jo järkikin,on nimittäi sellaista materiaalia.Kylmän estää lattia lämmitys.


      • Lalenas
        essi kirjoitti:

        Minulla on nyt 4 kuukauden kokemus laminaatista ja itse olin hieman pettynyt...tuntuu tosiaan että jalanjäljet sun muut näkyvät helposti lattiassa. Itse huomasin, että laminaatti kannattaa pesun jälkeen ( ei saa pestä liian märällä) vetää kuivaksi lastalla eli yhtään vettä ei kannata jättää lattiaan. Myös pesuainetta käytän itse erittäin vähän. Ilmeisesti laminaateissa on paljon eroja pinnassasillä tuttavallani on laminaatti, jossa ei niin helposti näy jäljet. Meillä laminaatti on kestänyt hyvin kolhuja eli jos tavara tipahtaa lattiaan niin ei tule mitään jälkeä mutta hankaus ja naarmutusjäljet tulee suht. helposti.Kyllähän tämä muuten on erittäin kaunis lattia...toivottavasti vielä viiden ja kymmenen vuoden jälkeenkin.

        Laminaatin pesussa ei saa käyttää niin märkää liinaa, että lattia jäisi kosteaksi ja sitä joutuisi lastalla kuivaamaan.
        Nihkeä on oikea kosteusaste kun pestään parketti- tai laminaattilattiaa.
        Liiallinen vesi pillaa laminaatin pinnan, joten ei mikään ihme jos se ei pysy puhtaana ja kunnossa.


      • JxL
        lmies kirjoitti:

        10 vuoden päästä muistellaan naureskellen kuinka joka toisen oli saatava laminaattilattiat asuntoonsa. Teen lattioita työkseni; hion, lakkaan, öljyän , maalaan ja laitan laminaattia. Viimieistä vaihtoehtoa en ikinä laittaisi kotiini. Kuinka joku voi laittaa kovaa kylmää muovia lattioihin? Ja mitä sitten kun haluaa vaihtaa, aikamoinen homma repiä ja laittaa uusiksi. Koska sen pitempiikäisiä ne eivät ole, väittävät myyntimiehet mitätahansa.

        En oikein tuota usko,että laminaatit katoaisivat,tai suosio laskisi,vaan päinvastoin.Itse asensin laattaa muistuttavan laminaatin keittiöön ja ruokailutilaan pari vuotta sitten ja olen ollut enemmän,kuin tyytyväinen ja sen kestävyys on kyllä lyönyt ällikällä.Vaikka on koiraa,muksua,kissaa ym.,niin ei naarmun naarmua ole näkynyt.
        Kestävyydessä vetää vertoja ainoastaan laatta-/betoni-/keramiikkalattia.
        Viileää laminaatti jalkojen alla kyllä onkin,mutta niin on aito laattakin,jos ei ole lattialämmitystä.
        Ja jos alkaa kuvio kyllästyttämään,tai lattiaremonttiin pamahtaisi kamala into,niin ei siinä kummempia repimisiä tarvita,koska laminaatin
        voi asentaa "uivaksi",eli kiinnitystä alustaan ei ole.
        Myös kustannustaso ja helppous puhuu todellakin vahvaa kieltään laminaatin puolesta vielä pitkään.


      • kerran erehtynyt totaalisesti
        Laminaatti järkevin vaihtoehto kirjoitti:

        Riippuu asunnosta, sen koosta, käyttäjien iästä ja määrästä mitä lattioihin kannattaa laittaa.
        Itsellä Pergo laminaatti ja kolmen lapsen perhe jossa leikit ei oo kielletty ja valillä kolisee tavaraa lattialle kun vauti vähän kasvaa. Ei tuu naarmun naarmua ja on helppo pitää puhtaana. jos kylästyy väriin, niin ei muuta kun jalkalistat irti ja laminaatit nippuun ja ostaa toiset latoo lattialle. Ei tartte olla kovinkaan kummoinen osaaminen itsellä ja tekee homman muutamassa päivässä isoonkin kämppään. Edullisia laminaatteja saa vaihtaa monta kertaa sillä hinnalla mitä parketin kunnossapitäminen ja ostaminen maksaa esim 30v aikana. Ja poistettava laminaatti on aina siinä kunnossa että voit latoa sen vaikka mökin lattiaksi. Laminaatti toimii hienosti sisustuksessa kun värit on valittu oikein. Rakennan juuri yläkertaa ja aijon latoa Merbaun varisen laminaatin lattiaan ja varmasti suurin osa ei huomaa eroa parkettiin ulkonäössä.
        Jos kysyt parkettimyyjältä ta erikoistuneelta hiojalta/asentajalta, niin kyllä se myy sulle parketin ja tulee sen hiomaan muutaman vuoden päästä korvausta vastaa tietenkin! Jos on pienet neliöt on aivan sama mitä lattiaan laittaa, ei tee remontti/rakennusbudjettiin suurtakaan lovea eri vaihtoehdot, kun verrataan kokonaiskustannuksiin mutta kun liikutaan 200m2 määrissä niin jo tuntuu lompakossa normaali duunarilla!!!

        Asensin laminaatit 3 vuotta sitten ja heti alkoi ongelmat, eli lattia oli laineilla ja koko ajan lisääntyy. Valmistajan edustaja kävi eilen ja sanoi, että tämä on normaalia, mutta totesi, että onpa noussut. Näkyvää syytä ei ole. laminaatin reunojen nousu kuulema on vaan tavanomaista. En ikäkuunaan olisi laiyttanut laminaattia, jos olisin tiennyt, ettei se pysy lattialla. Seuraavaksi asennan maton.


      • Tiksulaeia
        kerran erehtynyt totaalisesti kirjoitti:

        Asensin laminaatit 3 vuotta sitten ja heti alkoi ongelmat, eli lattia oli laineilla ja koko ajan lisääntyy. Valmistajan edustaja kävi eilen ja sanoi, että tämä on normaalia, mutta totesi, että onpa noussut. Näkyvää syytä ei ole. laminaatin reunojen nousu kuulema on vaan tavanomaista. En ikäkuunaan olisi laiyttanut laminaattia, jos olisin tiennyt, ettei se pysy lattialla. Seuraavaksi asennan maton.

        Ei laminaatissanne ole vikaa vaan teissä tai asennuksessa.
        1. Laminaatti jätetään n. 1cm irti seinä yms. pinnoista, jos ei jätä niin kupruilee
        2. Aina ovien kohdalla kannattaa laittaa liikuntasauma, jos ei laita niin voi alkaa kupruilla
        3. Lattialämpö ei saa kertaakaan nousta yli 26 asteen, jos niin kupruilee
        4. Laminaattia EI saa pestä kuin nihkeällä, jos peset kostealla/märällä niin reunat nousee ja kupruilee
        5. Asennus maapohjaiselle betonilaatalle höyrysulullisen aluskatteen päälle, muuten kupruilee
        6. Jos tuuletat kostealla tai pakkas kelillä läpivetona, niin kosteutta tiivisty ja lattia kupruilee

        Niin, ja nuo samat asiat koskee myös parkettia.


      • MuoviOnnea
        lmies kirjoitti:

        10 vuoden päästä muistellaan naureskellen kuinka joka toisen oli saatava laminaattilattiat asuntoonsa. Teen lattioita työkseni; hion, lakkaan, öljyän , maalaan ja laitan laminaattia. Viimieistä vaihtoehtoa en ikinä laittaisi kotiini. Kuinka joku voi laittaa kovaa kylmää muovia lattioihin? Ja mitä sitten kun haluaa vaihtaa, aikamoinen homma repiä ja laittaa uusiksi. Koska sen pitempiikäisiä ne eivät ole, väittävät myyntimiehet mitätahansa.

        Muovimatot rulez.

        Täällä ollut muovimatot jo 15 vuotta. Ovat kuin uudet edelleen, eikä mitään valittamista minkään suhteen.


    • Laiska-Leena

      Minulla on vajaa 4 kk kokemus laminaattilattiasta. Minulla myös pölyä kertyy enemmän kuin entisessä muovimattokämpässä. Lattia on myös tosi liukas.

    • tyytyväinen

      Meillä on ollut laminaattilattia 2,5 vuotta. Oon täysin tyytyväinen; kolhut ei näy, on helppo pitää tahrattomana ja puhtaana, on kivan näköinenkin. Ennen meillä oli muovimatto, jota inhosin. Se meni naarmuiseksi ja himmeeksi vuodessa, vaikka hoidettiin ohjeiden mukaan ja vaikka sen myyjän mukaan olis pitänyt kestää mm. koiran kynnet.

      • Maiju

        puhtaana helppo pitää vai...??? Tosi erilaisia näkemyksiä meillä ihmisillä. No kukin tavallaan ja hyvä että joku on tyytyväinen!


      • tyytymätön

        Minkä merkkinen laminaatti teillä on? Meillä on Pergo ja se on ihan P..stä. Joka pääty- ja sivusauma pystyssä ja täynnä tahroja mitkä ei lähde edes pestessä! Puhtaana yritetään pitää ko. valmistajan suosittelemalla omalla pesuaineella.


      • Nykyään kalju
        tyytymätön kirjoitti:

        Minkä merkkinen laminaatti teillä on? Meillä on Pergo ja se on ihan P..stä. Joka pääty- ja sivusauma pystyssä ja täynnä tahroja mitkä ei lähde edes pestessä! Puhtaana yritetään pitää ko. valmistajan suosittelemalla omalla pesuaineella.

        Mieheni pesi vahingossa laminaattipesulla hiuksensa, koska kyseinen pesuainepullo oli jäänyt shampoo pullon viereen. Päänahan kirvely oli kahden vuorokauden mittainen. Onko kenellekään muulle mahdollisesti käynyt näin?


      • Sepi
        Nykyään kalju kirjoitti:

        Mieheni pesi vahingossa laminaattipesulla hiuksensa, koska kyseinen pesuainepullo oli jäänyt shampoo pullon viereen. Päänahan kirvely oli kahden vuorokauden mittainen. Onko kenellekään muulle mahdollisesti käynyt näin?

        Laminaatti lattioissa tummat värit tuntuvat olevan vaikeampia pitää puhtaana ja niihin jää helpommin varpaanjälkiä yms. Vaaleat värit kuten pyökki, valkotammi, vaahtera yms ovat ns. huolettomampia ja naarmut eivät näy niissä niin helposti vaikka naarmuuntuvat samalla tavalla.


      • ttms
        Sepi kirjoitti:

        Laminaatti lattioissa tummat värit tuntuvat olevan vaikeampia pitää puhtaana ja niihin jää helpommin varpaanjälkiä yms. Vaaleat värit kuten pyökki, valkotammi, vaahtera yms ovat ns. huolettomampia ja naarmut eivät näy niissä niin helposti vaikka naarmuuntuvat samalla tavalla.

        Myös pöly näkyy huomattavasti helpommin tummassa parketissa kuin esimerkiksi harmaassa muovimatossa, joten tuskinpa pölyn määrä lisääntyy tai sen imuroiminen vaikeutuu laminaattilattiassa.


      • JxL
        tyytymätön kirjoitti:

        Minkä merkkinen laminaatti teillä on? Meillä on Pergo ja se on ihan P..stä. Joka pääty- ja sivusauma pystyssä ja täynnä tahroja mitkä ei lähde edes pestessä! Puhtaana yritetään pitää ko. valmistajan suosittelemalla omalla pesuaineella.

        Oikein asennettu laminaatti ei kyllä köyristele,eikä käyristele,ellei se kastu.
        Sitä ei esim. saa pestä millään märkämenetelmillä ja asennettaessa alustan on oltava suora.
        Useimmissa nykyisissä laminaateissa on kosteussuoja,joka suojaa esim,jos lasi kaatuu yms,mutta toistuvaa kosteutta ei sekään kestä.


    • itse asentanut

      ostimme laminaattia,samanhintaista ja luokkaista ,2 eri liikkeestä. Toinen taipuu jalan alla,tulee 1 mm rakoja liittymäpäihin.Toinen on moitteetonta(Koivu-Tatjana)Asentaessa on imuroitava joka väli,ettei jää hiukkasia ja sauma jaa "koholle". Pölyä on samallalailla kuin ennenkin,sen määrä ei johdu lattiasta-ehkä laminaatti imee sen pintaansa paremmin ilmasta-parempi laminaatin pinnassa kuin ilmassa ja keuhkoissa....Mikrokuitumoppi kuivana on hyvä sen keräämiseen,ei tule jälkiä,ei kosteutta.

    • voi katsoa esim
    • vanhantalon asukki

      Meillä on neljän laista lattiapintaa.Kaakeli on kaikista paras eteiseen missä tulee kenkien mukana kosteutta lunta,kuraa,vettä ja vessassa helppo pitää puhtaana. Yhdessä makuuhuoneessa on muovimatto ja se lentää ensi kesänä nuotioon, muovimatto on ihan HÖPÖ HÖPÖ.Sitten puulattiat on keittiössä ja yhdessä makuuhuoneessa ja se on hyvä tälläiseen 1900 luvun alkupuolen taloon jossa ei ole lattia lämmityksiä kuin rossilattia,puu on lämmin ja hyvän tuntoinen jalan alla.Mutta sitten tämä suuri kuningas laminaattilattia on olohuoneessa ja mukuhuoneessa ja kyseiseen materiaaliin olen kyllästynyt kun se on kylmä,kova LIUKAS JOPA AVOJALKAAN olen onnittunut liukastumaan aika pahasti, huono pitää puhtaana AINA on tahroja ja se imee kaike koska se on muoviaja sähköityy helposti ja näin antiikki taloissa ei ole koneellista ilmastointia

      • Anonyymi

        On laminaattilattia ja pesen nihkellä en märällä.
        Kiilto Laminaattipesu. Olen huomannut, että on tahmea ja miten pinnan saisi ns. Kiiltoa pintaan ja on ollut minulla kohta 14-vuotta laminaatti.


    • laninaatti

      sama vika. meillä menee hirveästi sukkia,se siitä huippu laadukkaasta pergosts.

    • mimpsukka

      minkälaisia mattoja laminaattilattialle käykö kumi/muovipohjaiset?

      • MattoMestari

        Paksut käsinsolmitut villamatot on hyviä, painavat sen verran että eivät liiku liukkaallakaan lattialla.


    • lopenkyllästynyt

      mä en tajua mikä vittu noissa laminaatti ja parkettilattioissa oikein kiehtoo..
      Normaalit ihmiset eivät voi asua normaalisti kämpässä jossa on edellämainitut lattiat. Puhumattakaan lapsi tai eläintalouksista..!
      Jatkuvasti pitää varoa ja jos vahingossa vaikka vesilasi kaatuu niin pitää paniikissa juosta hakemaan jotaki millä lattian saa kuivattua äkkiä ettei mene pilalle.
      Nykyisessä asunnossa on laminaatti ja vihaan tätä kämppää yli kaiken.
      Odotan innolla sitä että päästään parin viikon päästä muuttamaan kämppään missä on muovilattia. Mulle on ihan sama miten ruma lattia on.
      ja nykyään saa tyylikkäitä muoivilattioitakin!
      Kunhan asunto on käytännöllinen, eikä tarvi asua ku jossaki vitun leikkaussalissa.

      • vihaan

        Sama täällä vihaan laminaattilattiaa yli kaiken. Vuokra lokeroni vessan edusta on jo kuprulla, kun märin jaloin suihkusta astelen. En ymmärrä miksi nykyään ajatellaan "mukahienoutta" eikä ollenkaan käytännöllisyyttä.

        Vanha kunnon muovimatto kestää isältä pojalle, voi pestä vedellä voi kaataa vaikka ämpärillisen vettä eikä mene miksikään. Eikä myöskään kopise. Koko talo raikaa yöllä, kun pudotan lusikan tai veitsen lattialle.

        Tulevasta omistusasunnostani poistan mahdollisen laminaatin. Onneksi sen alle on lähes poikkeuksetta jätetty vanha kunnon muovimatto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe