onko kellään kokemuksia miten lyijylöysi toimii ankkurikettingin tilalla peräankkurissa? Oma veneeni on n. 12m purkkari 7,5tn ja hommasin brucen jatkeeksi 40m köyttä josta noin 10m matkalla on lyijyä arviolta viiden kilon edestä.
tarkoitus oli saada kilinät ja kolinat loppumaan puhumattakaan että lyijyköysi on huomattavasti mukavempi käsitellä. rannalla kuultua mutta muuan purjehtija oli sitä mieltä että lyijyköysi saattaa nirhautua poikki ja ketjua pitää ehdottomasti olla.
kettinki vs. ylijyköysi
22
3907
Vastaukset
- ketjua
Juuri noin, *voi* nirhautua poikki, siksi itsellänikin lyhyt pätkä muistaakseni kolme metriä ketjua ankkurissa ja loppu köyttä. Meteli on aika pieni haitta verrattuna siihen että köysi nirhautuu poikki. Toinen syy on juuri tuo paino jolla ankkuri saadaan pidettyä oikeassa asennussa - se varmasti hoituu lyijyköydelläkin.
- lyijystä
Meillä oli pari kesää käytössä "lyijyköysi".
Muutaman metrin pituinen köysi ankkuriköyden jatkeena ennen ankkuria, jonka sisään on punottu jotakin painavaa materiaalia.
Poistettiin käytöstä koska keräsi mutapohjasta veneeseen niin uskomattomasti pas****. - DFGHL:
Ei kai se yhden yön aikana poikki nirhaudu! Hiukan seuraa köyden kuntoa niin ei pääse yllättämään.
Tuo skeidan kerääminen on toinen juttu ja yllättävää. Itse olin ajatellut vaihtaa mutaa keräävän ketjun köyteen, että tulisi vähemmän mutaa...- DFGHL
Ja kolinan lisäksi haluan päästä eroon ketjun aiheuttamista kolhuista gelcoatissa. Mutta noiden kommenttien pohjalta en taidakaan vaihtaa.
- merimies 2
DFGHL kirjoitti:
Ja kolinan lisäksi haluan päästä eroon ketjun aiheuttamista kolhuista gelcoatissa. Mutta noiden kommenttien pohjalta en taidakaan vaihtaa.
Peräankkurissa tarkoitat kai rantaan kiinnittymistä? Tällöin vene ei pyöri eikä lyijyköysi ei nirhaannu, yli kymmenen vuotta ollut käytössä ongelmitta.
- gh34
DFGHL kirjoitti:
Ja kolinan lisäksi haluan päästä eroon ketjun aiheuttamista kolhuista gelcoatissa. Mutta noiden kommenttien pohjalta en taidakaan vaihtaa.
Perheestä löytyy yksi toista kymmentä tonnia uppoumaltaan oleva moottoripurjehtija, jossa on käytetty lyijyköyttä kolmisenkymmentä vuotta peräankkurissa 15 kg brucea kiinni pitämässä. Veneellä harrastetaan todella paljon luonnonstatamia keula rantsussa, eli peräankkuri on kovalla käytöllä. Jos oikein muistan, köysi on vaihdettu kertaalleen. Ei ne siis ihmeemmin nirhaudu tuon kokemuksen perusteella. Mudan kerääminen on minusta köydellä vähäisempää kuin oman veneeni kettingissä, mutta tottahan sitä jonkin verran tulee, ei se mitään teflonia ole ja sitä sitten saa heilutella liikkeelle lähdön jälkeen vanavedessä.
Tuo köysi on oranssi, jossa lyijyosa on vaaleansininen , siis yhtenäinen köysi koko matkalta ja melko tiukkaa punosta, Merkistä ei tietoa.
- 1ooooooooooooooooooo
Lyijyköysi toiminut 15 vuotta moitteetta ,ei näkyviä nirhautumia ,hiljainen ,helppo laskea ja nostaa, kun peräkaiteessa on ruotsalaisten käyttämä teline jota pitkin voi ankkurin laskea nostaa ,mitä likaisuuteen tulee, ankkurin ja pätkän köyttä saa lukittua telineeseen niin se puhdistuu itsekseen satamasta pois lipuen.
- päädyin ketjuun
Onko lyijyköysi sittenkään hintansa väärtti?
http://www.nautikulma.fi/index.php?module=ekauppa&type=3&product_group=241
Halpiskaupan hintaa en heti löytänyt.
Galvanoitu 8 mm kettinki taitaa maksaa n. 7 eur/m.
Täällä lyijyköyden omistajat tietenkin puoltavat omaa hankintaansa.
Mulla on 15 kg :n peräankkurissa 5m kettinkiä 50 m köyttä enkä ole edes huomannut mahdollista äänihaittaa. Ja ketä se haittaa, jos hetkellinen rapina tai kolina kuuluu ankkuria laskiessa tai nostaessa? Säilytän kettingin peräkaiteen teräslieriössä. Kettinki puhdistuu, kun heittää vettä ämpärillä. Ankkurin putsaamisessa voi tarvita harjaa (tai hinaamista). Jos ankkuroin muta- tai savipohjaan, kyllä sekä köysi että ketju ja ankkuri ovat nostaessa sottaiset ja pesun tarpeessa.
Itse en näe mitään syytä vaihtaa ketjua köyttä lyijyköyteen. Hieman hankausvauriota on tullut ankkuriköyteeni vuosien mittaan. Varmaankin pohjakivikossa tulisi enemmän kulumia ilman ketjua.
Lyijyketjusta oli omaa kokemusta sen verran, että myin sen erään aikaisemman veneeni mukana enkä ole kaivannut seuraaviin veneisiini. Ainakin se lyijyketju oli muuttunut ankkurin puoleisesta päästä mudan väriseksi. Taisi olla vähän hajuhaittaakin peräboksissa. En enää muista oliko hankaumia tullut.
Jos ankkurin ketjun puhdistaminen harmittaa ja muuta rahanmenoa ei ole, voisi ajatella kiillotettua hst-ankkuria ja hst-kettinkiä. Sellaiseen muta tarttuu hunommin kuin galvanoituun. - 12+20
päädyin ketjuun kirjoitti:
Onko lyijyköysi sittenkään hintansa väärtti?
http://www.nautikulma.fi/index.php?module=ekauppa&type=3&product_group=241
Halpiskaupan hintaa en heti löytänyt.
Galvanoitu 8 mm kettinki taitaa maksaa n. 7 eur/m.
Täällä lyijyköyden omistajat tietenkin puoltavat omaa hankintaansa.
Mulla on 15 kg :n peräankkurissa 5m kettinkiä 50 m köyttä enkä ole edes huomannut mahdollista äänihaittaa. Ja ketä se haittaa, jos hetkellinen rapina tai kolina kuuluu ankkuria laskiessa tai nostaessa? Säilytän kettingin peräkaiteen teräslieriössä. Kettinki puhdistuu, kun heittää vettä ämpärillä. Ankkurin putsaamisessa voi tarvita harjaa (tai hinaamista). Jos ankkuroin muta- tai savipohjaan, kyllä sekä köysi että ketju ja ankkuri ovat nostaessa sottaiset ja pesun tarpeessa.
Itse en näe mitään syytä vaihtaa ketjua köyttä lyijyköyteen. Hieman hankausvauriota on tullut ankkuriköyteeni vuosien mittaan. Varmaankin pohjakivikossa tulisi enemmän kulumia ilman ketjua.
Lyijyketjusta oli omaa kokemusta sen verran, että myin sen erään aikaisemman veneeni mukana enkä ole kaivannut seuraaviin veneisiini. Ainakin se lyijyketju oli muuttunut ankkurin puoleisesta päästä mudan väriseksi. Taisi olla vähän hajuhaittaakin peräboksissa. En enää muista oliko hankaumia tullut.
Jos ankkurin ketjun puhdistaminen harmittaa ja muuta rahanmenoa ei ole, voisi ajatella kiillotettua hst-ankkuria ja hst-kettinkiä. Sellaiseen muta tarttuu hunommin kuin galvanoituun.Et ole varmaan kovin paljon ollut ankkurissa jos et ole koskaan kuullut yöllä aaltojen aiheuttamaa ankkuriketjun kolinaa pohjakivikossa joka välittyy köyttä pikin veneen runkoon. Aika harvoin sitä on kuitenkaan häiritsevässä määrin.
- yöuni ja ankkuri
12+20 kirjoitti:
Et ole varmaan kovin paljon ollut ankkurissa jos et ole koskaan kuullut yöllä aaltojen aiheuttamaa ankkuriketjun kolinaa pohjakivikossa joka välittyy köyttä pikin veneen runkoon. Aika harvoin sitä on kuitenkaan häiritsevässä määrin.
Mikä mielestäsi on "kovin paljon"? Omiin 50 v. aikana kertyneisiin ankkurointeihini liittyy monenlaisia ankkuripaikkoja eri puolilla maailmaa. Valta-osa ankkuroinneista tosin tapahtui ja tapahtuu edelleen keula-ankkurilla (jossa on pelkkää ankkurikettinkiä 75m ketjukoukku ja lyhyt köysi knaapiin ). Keula-ankkurin kettinki kyllä pitää toisinaan äänekästäkin kolinaa/rutinaa, kun tuuli, virta tai aallokko kääntelevät paattia. Silloin, kun ketju ääntelee voimakkaammin, kuuluu myös muita kovia ääniä kuten tuulen vonkumista ja aaltojen rynkytystä. Niihinkin turtuu ja pystyy nukkumaan, jos tietää ankkurinsa pitävän.
Peräankkurissani on ainoastaan 5 m ketjua enkä ole huomannut sen aiheuttavan häiritseviä ääniä (kuuloni on normaali). En ole huomannut, että köysi johtaisi meren pohjassa olevasta ketjusta ääniä runkoon. Tietysti köysi natisee klyyssissä silloin, kun sen kiristys on kova. Peräankkuroinnissa lasken yleensä kettingin köyttä noin 5 kertaa syvyyden verran, tuulisilla ankkuripaikoilla enemmän (ad 8x syvyys). Peräankkuroinnissa veneeni keula on aina kiinnitetty laituriin tai rantaan tai on keula-ankkurin varassa. Siksi peräankkuroinnissa ei tapahdu veneen kääntyilemistä. Onko ankkuroinneissamme jotain eroavaisuuksia, joka olisi selitys ketjuäänien eroon?
Olisiko mahdollista, että oletkin keskittynyt tarkkailemaan kaikenlaisia ääniä ja pieniäkin narahduksia, koska yöunesi häiriintyy ankkurointihuoliesi takia? Nukutko paremmin tietäesäsi, että meren pohjan kivikossa on lyijyköyttä eikä kettinkiä?
Varmasti lyijyköysi on hyvä valinta, jos pidät sitä luotettavampana, mukavampana tai äänettömämpänä. Pääasia silti on, että ankkuri ei rekaa eikä mikään katkea. - siinä se
yöuni ja ankkuri kirjoitti:
Mikä mielestäsi on "kovin paljon"? Omiin 50 v. aikana kertyneisiin ankkurointeihini liittyy monenlaisia ankkuripaikkoja eri puolilla maailmaa. Valta-osa ankkuroinneista tosin tapahtui ja tapahtuu edelleen keula-ankkurilla (jossa on pelkkää ankkurikettinkiä 75m ketjukoukku ja lyhyt köysi knaapiin ). Keula-ankkurin kettinki kyllä pitää toisinaan äänekästäkin kolinaa/rutinaa, kun tuuli, virta tai aallokko kääntelevät paattia. Silloin, kun ketju ääntelee voimakkaammin, kuuluu myös muita kovia ääniä kuten tuulen vonkumista ja aaltojen rynkytystä. Niihinkin turtuu ja pystyy nukkumaan, jos tietää ankkurinsa pitävän.
Peräankkurissani on ainoastaan 5 m ketjua enkä ole huomannut sen aiheuttavan häiritseviä ääniä (kuuloni on normaali). En ole huomannut, että köysi johtaisi meren pohjassa olevasta ketjusta ääniä runkoon. Tietysti köysi natisee klyyssissä silloin, kun sen kiristys on kova. Peräankkuroinnissa lasken yleensä kettingin köyttä noin 5 kertaa syvyyden verran, tuulisilla ankkuripaikoilla enemmän (ad 8x syvyys). Peräankkuroinnissa veneeni keula on aina kiinnitetty laituriin tai rantaan tai on keula-ankkurin varassa. Siksi peräankkuroinnissa ei tapahdu veneen kääntyilemistä. Onko ankkuroinneissamme jotain eroavaisuuksia, joka olisi selitys ketjuäänien eroon?
Olisiko mahdollista, että oletkin keskittynyt tarkkailemaan kaikenlaisia ääniä ja pieniäkin narahduksia, koska yöunesi häiriintyy ankkurointihuoliesi takia? Nukutko paremmin tietäesäsi, että meren pohjan kivikossa on lyijyköyttä eikä kettinkiä?
Varmasti lyijyköysi on hyvä valinta, jos pidät sitä luotettavampana, mukavampana tai äänettömämpänä. Pääasia silti on, että ankkuri ei rekaa eikä mikään katkea.Joskus hyvin poikkeuksellisissa oloissa satunnaisesti voi kuulla köyden päässä olevan ketjun äänen. Se ainoastaan kertoo, että jokin on muuttumassa ja sellaisena pelkästään positiivinen ilmiö. Ankkuria laskiessa tulee oma äänensä, joka ei mitenkään voi itseä haitata ja satamassa olevillekin se on vain erittäin hienovarainensaapumisilmoitus. Jos ankkuriketjusta on meluhaittaa, se haitta on vain siitä kärsivän yksilön korvien välissä.
- narinaton
siinä se kirjoitti:
Joskus hyvin poikkeuksellisissa oloissa satunnaisesti voi kuulla köyden päässä olevan ketjun äänen. Se ainoastaan kertoo, että jokin on muuttumassa ja sellaisena pelkästään positiivinen ilmiö. Ankkuria laskiessa tulee oma äänensä, joka ei mitenkään voi itseä haitata ja satamassa olevillekin se on vain erittäin hienovarainensaapumisilmoitus. Jos ankkuriketjusta on meluhaittaa, se haitta on vain siitä kärsivän yksilön korvien välissä.
näin tuon itsekin tuumin
- Matkapurjehtija
Lyijyköysi on hyvä myös poijuköytenä. Köysi ei kulu niin kuin ketjut ja on myös äänetön.
- Jopas jotakin...
Tarkoitatko poijuköydellä nyt sitä, jolla poiju on kiinni pohjapainossa? Muulla tavalla on vaikea ymmärtää, miksi raskasta lyijyköyttä kannattaisi käyttää poijuköytenä.
Itse tarkoitan poijuköydellä sitä, jonka poijuhaalla kiinnitän poijuun. Sen poijuköyden on oltava kevyt! Varmasti olisi aika hankala napata poijua, jos poijuhaan lisäpainona olisi lyijyä. Normaali poijuköysi on äänetön, vain "ankaroliina"-nauhat vonkuvat ja vispaavat tuulessa. - Täsmennys
Jopas jotakin... kirjoitti:
Tarkoitatko poijuköydellä nyt sitä, jolla poiju on kiinni pohjapainossa? Muulla tavalla on vaikea ymmärtää, miksi raskasta lyijyköyttä kannattaisi käyttää poijuköytenä.
Itse tarkoitan poijuköydellä sitä, jonka poijuhaalla kiinnitän poijuun. Sen poijuköyden on oltava kevyt! Varmasti olisi aika hankala napata poijua, jos poijuhaan lisäpainona olisi lyijyä. Normaali poijuköysi on äänetön, vain "ankaroliina"-nauhat vonkuvat ja vispaavat tuulessa.Poijussa on poijuketju tai poijuköysi. Vene kiinnitetään poijuun peräköydellä.
- oma täsmennykseni
Täsmennys kirjoitti:
Poijussa on poijuketju tai poijuköysi. Vene kiinnitetään poijuun peräköydellä.
Kiitos selityksestä, mutta omassa veneessäni peräköydet ovat saman pituiset kuin keulaköydet (n. 10m). Kun panen veneen kylkikiinnitykseen, tarvitsen keula- ja peräköyden sekä springiköydet.
Kun kiinnitän veneeni niin, että keula tulee laituriin/maihin ja perä poijuun, käytän poijuun kiinnittymiseen avokoukkua, jossa on metrin pituinen kahva ja 25 m köyttä. Nimitän sitä poijuköydeksi. Omassa veneessäni joka köydellä on oma nimensä ja tarkoituksensa.
Kun jään poijuun ilman maayhteyttä, kiinnitän aina keulan poijuun käyttäen siihen keulaköyttä (en koskaan poijuhakaa).
Omasta mielestäni ei ole kovin fiksua tässä tilanteessa jättää veneen perä tuulta ja aallokkoa kohti. Se voi olla hankalaa myös jollan käytön kannalta. "Vene kiinnitetään poijuun peräköydellä"? Mikset tee sitä keulaköydellä, jos jäät poijuun roikkumaan?
Sorry, että omassa veneessäni on eri systeemit kuin sinulla ;-) - gh34
oma täsmennykseni kirjoitti:
Kiitos selityksestä, mutta omassa veneessäni peräköydet ovat saman pituiset kuin keulaköydet (n. 10m). Kun panen veneen kylkikiinnitykseen, tarvitsen keula- ja peräköyden sekä springiköydet.
Kun kiinnitän veneeni niin, että keula tulee laituriin/maihin ja perä poijuun, käytän poijuun kiinnittymiseen avokoukkua, jossa on metrin pituinen kahva ja 25 m köyttä. Nimitän sitä poijuköydeksi. Omassa veneessäni joka köydellä on oma nimensä ja tarkoituksensa.
Kun jään poijuun ilman maayhteyttä, kiinnitän aina keulan poijuun käyttäen siihen keulaköyttä (en koskaan poijuhakaa).
Omasta mielestäni ei ole kovin fiksua tässä tilanteessa jättää veneen perä tuulta ja aallokkoa kohti. Se voi olla hankalaa myös jollan käytön kannalta. "Vene kiinnitetään poijuun peräköydellä"? Mikset tee sitä keulaköydellä, jos jäät poijuun roikkumaan?
Sorry, että omassa veneessäni on eri systeemit kuin sinulla ;-)Vaikka keskustelunne meni terminologiahassutteluksi, mainitsenpa sen että käytin edellistä edellisessä veneessäni poijukettingin tilalla köyttä. Se tosiaan ei kulu mihinkään mutapohjassa, vaan lienee lähes ikuinen. Tuskin kivipohjassa näin voi olla, tai jos on jotain teräviä särmiä poijupainossa tai sen lähettyvillä.
Huonona puolena oli se, että poijun ja painon välisen köyden keveys aiheutti poijulle hankalan asennon: jouduin lisäämään poijuna alalenkkiin muutaman kilon teräspainon kompensoimaan puuttuvaa kettingin painoa. Lyijypunosköysi olisi tosiaan tuohon ollut hienompi ratkaisu.
- Bossu
Itselläni on yleensä ollut lyijyköysi. Hyvin on toiminut. Kulutusongelmia en ole Suomen vesillä havainnut. Peräköysi on yleensä koko ajan melko kireällä, koska silloin on keulakin kiinni jossain, joten se köysi ei liiku. Nyt minulla on ketjua pari metriä, mutta jos vaihtaisin narun, vaihtaisin sen lyijynaruun.
- gullervo1
Minulla on akkurissa muutama metri kettinkiä ja loput liinaa. Edellinen omistaja oli laittanut kettinki osuuden päälle polkupyörän sisäkumia. Estää kolinaa veneen kannella ja muta ei pääse ketjun lenkkien väliin.
- tyjälompasa
Erinomainen idea. Tästä oppia, että kaikki ratkaisut eivät tarvite paksua lompakkoa.
- Kettinki,
mutta painoketju eikä tavallista ankkuriketjua. Meillä on kuus metriä painoketjua - painaa suunnilleen saman kuin 7,5 bruce. Ankkuri ja ketju on putkenpätkässä peräkaiteessa, jossa myös liinarulla. Yleensä tai melkeen aina lähtee liinalla kun köysi on kelalla perälootassa.
Ei ole ketjun äänet haitannu nostaessa, laskiessa, nukkuessa. Ei kyllä köyden narina klyssissäkään...- Keiju69
Lyijyköysi sikahyvä ankkurin päässä, vaikka n. 8 m pätkä.
Tai poijun ja pohja painon välissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1802095
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1641836Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461796- 1231513
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1701334Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia571297Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen651104- 71991
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P27952- 15939