kettinki vs. ylijyköysi

peräankkuriin

onko kellään kokemuksia miten lyijylöysi toimii ankkurikettingin tilalla peräankkurissa? Oma veneeni on n. 12m purkkari 7,5tn ja hommasin brucen jatkeeksi 40m köyttä josta noin 10m matkalla on lyijyä arviolta viiden kilon edestä.

tarkoitus oli saada kilinät ja kolinat loppumaan puhumattakaan että lyijyköysi on huomattavasti mukavempi käsitellä. rannalla kuultua mutta muuan purjehtija oli sitä mieltä että lyijyköysi saattaa nirhautua poikki ja ketjua pitää ehdottomasti olla.

22

3346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ketjua

      Juuri noin, *voi* nirhautua poikki, siksi itsellänikin lyhyt pätkä muistaakseni kolme metriä ketjua ankkurissa ja loppu köyttä. Meteli on aika pieni haitta verrattuna siihen että köysi nirhautuu poikki. Toinen syy on juuri tuo paino jolla ankkuri saadaan pidettyä oikeassa asennussa - se varmasti hoituu lyijyköydelläkin.

    • lyijystä

      Meillä oli pari kesää käytössä "lyijyköysi".
      Muutaman metrin pituinen köysi ankkuriköyden jatkeena ennen ankkuria, jonka sisään on punottu jotakin painavaa materiaalia.
      Poistettiin käytöstä koska keräsi mutapohjasta veneeseen niin uskomattomasti pas****.

    • DFGHL:

      Ei kai se yhden yön aikana poikki nirhaudu! Hiukan seuraa köyden kuntoa niin ei pääse yllättämään.

      Tuo skeidan kerääminen on toinen juttu ja yllättävää. Itse olin ajatellut vaihtaa mutaa keräävän ketjun köyteen, että tulisi vähemmän mutaa...

      • DFGHL

        Ja kolinan lisäksi haluan päästä eroon ketjun aiheuttamista kolhuista gelcoatissa. Mutta noiden kommenttien pohjalta en taidakaan vaihtaa.


      • merimies 2
        DFGHL kirjoitti:

        Ja kolinan lisäksi haluan päästä eroon ketjun aiheuttamista kolhuista gelcoatissa. Mutta noiden kommenttien pohjalta en taidakaan vaihtaa.

        Peräankkurissa tarkoitat kai rantaan kiinnittymistä? Tällöin vene ei pyöri eikä lyijyköysi ei nirhaannu, yli kymmenen vuotta ollut käytössä ongelmitta.


      • gh34
        DFGHL kirjoitti:

        Ja kolinan lisäksi haluan päästä eroon ketjun aiheuttamista kolhuista gelcoatissa. Mutta noiden kommenttien pohjalta en taidakaan vaihtaa.

        Perheestä löytyy yksi toista kymmentä tonnia uppoumaltaan oleva moottoripurjehtija, jossa on käytetty lyijyköyttä kolmisenkymmentä vuotta peräankkurissa 15 kg brucea kiinni pitämässä. Veneellä harrastetaan todella paljon luonnonstatamia keula rantsussa, eli peräankkuri on kovalla käytöllä. Jos oikein muistan, köysi on vaihdettu kertaalleen. Ei ne siis ihmeemmin nirhaudu tuon kokemuksen perusteella. Mudan kerääminen on minusta köydellä vähäisempää kuin oman veneeni kettingissä, mutta tottahan sitä jonkin verran tulee, ei se mitään teflonia ole ja sitä sitten saa heilutella liikkeelle lähdön jälkeen vanavedessä.

        Tuo köysi on oranssi, jossa lyijyosa on vaaleansininen , siis yhtenäinen köysi koko matkalta ja melko tiukkaa punosta, Merkistä ei tietoa.


    • 1ooooooooooooooooooo

      Lyijyköysi toiminut 15 vuotta moitteetta ,ei näkyviä nirhautumia ,hiljainen ,helppo laskea ja nostaa, kun peräkaiteessa on ruotsalaisten käyttämä teline jota pitkin voi ankkurin laskea nostaa ,mitä likaisuuteen tulee, ankkurin ja pätkän köyttä saa lukittua telineeseen niin se puhdistuu itsekseen satamasta pois lipuen.

      • päädyin ketjuun

        Onko lyijyköysi sittenkään hintansa väärtti?
        http://www.nautikulma.fi/index.php?module=ekauppa&type=3&product_group=241
        Halpiskaupan hintaa en heti löytänyt.
        Galvanoitu 8 mm kettinki taitaa maksaa n. 7 eur/m.

        Täällä lyijyköyden omistajat tietenkin puoltavat omaa hankintaansa.
        Mulla on 15 kg :n peräankkurissa 5m kettinkiä 50 m köyttä enkä ole edes huomannut mahdollista äänihaittaa. Ja ketä se haittaa, jos hetkellinen rapina tai kolina kuuluu ankkuria laskiessa tai nostaessa? Säilytän kettingin peräkaiteen teräslieriössä. Kettinki puhdistuu, kun heittää vettä ämpärillä. Ankkurin putsaamisessa voi tarvita harjaa (tai hinaamista). Jos ankkuroin muta- tai savipohjaan, kyllä sekä köysi että ketju ja ankkuri ovat nostaessa sottaiset ja pesun tarpeessa.

        Itse en näe mitään syytä vaihtaa ketjua köyttä lyijyköyteen. Hieman hankausvauriota on tullut ankkuriköyteeni vuosien mittaan. Varmaankin pohjakivikossa tulisi enemmän kulumia ilman ketjua.
        Lyijyketjusta oli omaa kokemusta sen verran, että myin sen erään aikaisemman veneeni mukana enkä ole kaivannut seuraaviin veneisiini. Ainakin se lyijyketju oli muuttunut ankkurin puoleisesta päästä mudan väriseksi. Taisi olla vähän hajuhaittaakin peräboksissa. En enää muista oliko hankaumia tullut.

        Jos ankkurin ketjun puhdistaminen harmittaa ja muuta rahanmenoa ei ole, voisi ajatella kiillotettua hst-ankkuria ja hst-kettinkiä. Sellaiseen muta tarttuu hunommin kuin galvanoituun.


      • 12+20
        päädyin ketjuun kirjoitti:

        Onko lyijyköysi sittenkään hintansa väärtti?
        http://www.nautikulma.fi/index.php?module=ekauppa&type=3&product_group=241
        Halpiskaupan hintaa en heti löytänyt.
        Galvanoitu 8 mm kettinki taitaa maksaa n. 7 eur/m.

        Täällä lyijyköyden omistajat tietenkin puoltavat omaa hankintaansa.
        Mulla on 15 kg :n peräankkurissa 5m kettinkiä 50 m köyttä enkä ole edes huomannut mahdollista äänihaittaa. Ja ketä se haittaa, jos hetkellinen rapina tai kolina kuuluu ankkuria laskiessa tai nostaessa? Säilytän kettingin peräkaiteen teräslieriössä. Kettinki puhdistuu, kun heittää vettä ämpärillä. Ankkurin putsaamisessa voi tarvita harjaa (tai hinaamista). Jos ankkuroin muta- tai savipohjaan, kyllä sekä köysi että ketju ja ankkuri ovat nostaessa sottaiset ja pesun tarpeessa.

        Itse en näe mitään syytä vaihtaa ketjua köyttä lyijyköyteen. Hieman hankausvauriota on tullut ankkuriköyteeni vuosien mittaan. Varmaankin pohjakivikossa tulisi enemmän kulumia ilman ketjua.
        Lyijyketjusta oli omaa kokemusta sen verran, että myin sen erään aikaisemman veneeni mukana enkä ole kaivannut seuraaviin veneisiini. Ainakin se lyijyketju oli muuttunut ankkurin puoleisesta päästä mudan väriseksi. Taisi olla vähän hajuhaittaakin peräboksissa. En enää muista oliko hankaumia tullut.

        Jos ankkurin ketjun puhdistaminen harmittaa ja muuta rahanmenoa ei ole, voisi ajatella kiillotettua hst-ankkuria ja hst-kettinkiä. Sellaiseen muta tarttuu hunommin kuin galvanoituun.

        Et ole varmaan kovin paljon ollut ankkurissa jos et ole koskaan kuullut yöllä aaltojen aiheuttamaa ankkuriketjun kolinaa pohjakivikossa joka välittyy köyttä pikin veneen runkoon. Aika harvoin sitä on kuitenkaan häiritsevässä määrin.


      • yöuni ja ankkuri
        12+20 kirjoitti:

        Et ole varmaan kovin paljon ollut ankkurissa jos et ole koskaan kuullut yöllä aaltojen aiheuttamaa ankkuriketjun kolinaa pohjakivikossa joka välittyy köyttä pikin veneen runkoon. Aika harvoin sitä on kuitenkaan häiritsevässä määrin.

        Mikä mielestäsi on "kovin paljon"? Omiin 50 v. aikana kertyneisiin ankkurointeihini liittyy monenlaisia ankkuripaikkoja eri puolilla maailmaa. Valta-osa ankkuroinneista tosin tapahtui ja tapahtuu edelleen keula-ankkurilla (jossa on pelkkää ankkurikettinkiä 75m ketjukoukku ja lyhyt köysi knaapiin ). Keula-ankkurin kettinki kyllä pitää toisinaan äänekästäkin kolinaa/rutinaa, kun tuuli, virta tai aallokko kääntelevät paattia. Silloin, kun ketju ääntelee voimakkaammin, kuuluu myös muita kovia ääniä kuten tuulen vonkumista ja aaltojen rynkytystä. Niihinkin turtuu ja pystyy nukkumaan, jos tietää ankkurinsa pitävän.

        Peräankkurissani on ainoastaan 5 m ketjua enkä ole huomannut sen aiheuttavan häiritseviä ääniä (kuuloni on normaali). En ole huomannut, että köysi johtaisi meren pohjassa olevasta ketjusta ääniä runkoon. Tietysti köysi natisee klyyssissä silloin, kun sen kiristys on kova. Peräankkuroinnissa lasken yleensä kettingin köyttä noin 5 kertaa syvyyden verran, tuulisilla ankkuripaikoilla enemmän (ad 8x syvyys). Peräankkuroinnissa veneeni keula on aina kiinnitetty laituriin tai rantaan tai on keula-ankkurin varassa. Siksi peräankkuroinnissa ei tapahdu veneen kääntyilemistä. Onko ankkuroinneissamme jotain eroavaisuuksia, joka olisi selitys ketjuäänien eroon?

        Olisiko mahdollista, että oletkin keskittynyt tarkkailemaan kaikenlaisia ääniä ja pieniäkin narahduksia, koska yöunesi häiriintyy ankkurointihuoliesi takia? Nukutko paremmin tietäesäsi, että meren pohjan kivikossa on lyijyköyttä eikä kettinkiä?
        Varmasti lyijyköysi on hyvä valinta, jos pidät sitä luotettavampana, mukavampana tai äänettömämpänä. Pääasia silti on, että ankkuri ei rekaa eikä mikään katkea.


      • siinä se
        yöuni ja ankkuri kirjoitti:

        Mikä mielestäsi on "kovin paljon"? Omiin 50 v. aikana kertyneisiin ankkurointeihini liittyy monenlaisia ankkuripaikkoja eri puolilla maailmaa. Valta-osa ankkuroinneista tosin tapahtui ja tapahtuu edelleen keula-ankkurilla (jossa on pelkkää ankkurikettinkiä 75m ketjukoukku ja lyhyt köysi knaapiin ). Keula-ankkurin kettinki kyllä pitää toisinaan äänekästäkin kolinaa/rutinaa, kun tuuli, virta tai aallokko kääntelevät paattia. Silloin, kun ketju ääntelee voimakkaammin, kuuluu myös muita kovia ääniä kuten tuulen vonkumista ja aaltojen rynkytystä. Niihinkin turtuu ja pystyy nukkumaan, jos tietää ankkurinsa pitävän.

        Peräankkurissani on ainoastaan 5 m ketjua enkä ole huomannut sen aiheuttavan häiritseviä ääniä (kuuloni on normaali). En ole huomannut, että köysi johtaisi meren pohjassa olevasta ketjusta ääniä runkoon. Tietysti köysi natisee klyyssissä silloin, kun sen kiristys on kova. Peräankkuroinnissa lasken yleensä kettingin köyttä noin 5 kertaa syvyyden verran, tuulisilla ankkuripaikoilla enemmän (ad 8x syvyys). Peräankkuroinnissa veneeni keula on aina kiinnitetty laituriin tai rantaan tai on keula-ankkurin varassa. Siksi peräankkuroinnissa ei tapahdu veneen kääntyilemistä. Onko ankkuroinneissamme jotain eroavaisuuksia, joka olisi selitys ketjuäänien eroon?

        Olisiko mahdollista, että oletkin keskittynyt tarkkailemaan kaikenlaisia ääniä ja pieniäkin narahduksia, koska yöunesi häiriintyy ankkurointihuoliesi takia? Nukutko paremmin tietäesäsi, että meren pohjan kivikossa on lyijyköyttä eikä kettinkiä?
        Varmasti lyijyköysi on hyvä valinta, jos pidät sitä luotettavampana, mukavampana tai äänettömämpänä. Pääasia silti on, että ankkuri ei rekaa eikä mikään katkea.

        Joskus hyvin poikkeuksellisissa oloissa satunnaisesti voi kuulla köyden päässä olevan ketjun äänen. Se ainoastaan kertoo, että jokin on muuttumassa ja sellaisena pelkästään positiivinen ilmiö. Ankkuria laskiessa tulee oma äänensä, joka ei mitenkään voi itseä haitata ja satamassa olevillekin se on vain erittäin hienovarainensaapumisilmoitus. Jos ankkuriketjusta on meluhaittaa, se haitta on vain siitä kärsivän yksilön korvien välissä.


      • narinaton
        siinä se kirjoitti:

        Joskus hyvin poikkeuksellisissa oloissa satunnaisesti voi kuulla köyden päässä olevan ketjun äänen. Se ainoastaan kertoo, että jokin on muuttumassa ja sellaisena pelkästään positiivinen ilmiö. Ankkuria laskiessa tulee oma äänensä, joka ei mitenkään voi itseä haitata ja satamassa olevillekin se on vain erittäin hienovarainensaapumisilmoitus. Jos ankkuriketjusta on meluhaittaa, se haitta on vain siitä kärsivän yksilön korvien välissä.

        näin tuon itsekin tuumin


    • Matkapurjehtija

      Lyijyköysi on hyvä myös poijuköytenä. Köysi ei kulu niin kuin ketjut ja on myös äänetön.

      • Jopas jotakin...

        Tarkoitatko poijuköydellä nyt sitä, jolla poiju on kiinni pohjapainossa? Muulla tavalla on vaikea ymmärtää, miksi raskasta lyijyköyttä kannattaisi käyttää poijuköytenä.

        Itse tarkoitan poijuköydellä sitä, jonka poijuhaalla kiinnitän poijuun. Sen poijuköyden on oltava kevyt! Varmasti olisi aika hankala napata poijua, jos poijuhaan lisäpainona olisi lyijyä. Normaali poijuköysi on äänetön, vain "ankaroliina"-nauhat vonkuvat ja vispaavat tuulessa.


      • Täsmennys
        Jopas jotakin... kirjoitti:

        Tarkoitatko poijuköydellä nyt sitä, jolla poiju on kiinni pohjapainossa? Muulla tavalla on vaikea ymmärtää, miksi raskasta lyijyköyttä kannattaisi käyttää poijuköytenä.

        Itse tarkoitan poijuköydellä sitä, jonka poijuhaalla kiinnitän poijuun. Sen poijuköyden on oltava kevyt! Varmasti olisi aika hankala napata poijua, jos poijuhaan lisäpainona olisi lyijyä. Normaali poijuköysi on äänetön, vain "ankaroliina"-nauhat vonkuvat ja vispaavat tuulessa.

        Poijussa on poijuketju tai poijuköysi. Vene kiinnitetään poijuun peräköydellä.


      • oma täsmennykseni
        Täsmennys kirjoitti:

        Poijussa on poijuketju tai poijuköysi. Vene kiinnitetään poijuun peräköydellä.

        Kiitos selityksestä, mutta omassa veneessäni peräköydet ovat saman pituiset kuin keulaköydet (n. 10m). Kun panen veneen kylkikiinnitykseen, tarvitsen keula- ja peräköyden sekä springiköydet.

        Kun kiinnitän veneeni niin, että keula tulee laituriin/maihin ja perä poijuun, käytän poijuun kiinnittymiseen avokoukkua, jossa on metrin pituinen kahva ja 25 m köyttä. Nimitän sitä poijuköydeksi. Omassa veneessäni joka köydellä on oma nimensä ja tarkoituksensa.

        Kun jään poijuun ilman maayhteyttä, kiinnitän aina keulan poijuun käyttäen siihen keulaköyttä (en koskaan poijuhakaa).
        Omasta mielestäni ei ole kovin fiksua tässä tilanteessa jättää veneen perä tuulta ja aallokkoa kohti. Se voi olla hankalaa myös jollan käytön kannalta. "Vene kiinnitetään poijuun peräköydellä"? Mikset tee sitä keulaköydellä, jos jäät poijuun roikkumaan?

        Sorry, että omassa veneessäni on eri systeemit kuin sinulla ;-)


      • gh34
        oma täsmennykseni kirjoitti:

        Kiitos selityksestä, mutta omassa veneessäni peräköydet ovat saman pituiset kuin keulaköydet (n. 10m). Kun panen veneen kylkikiinnitykseen, tarvitsen keula- ja peräköyden sekä springiköydet.

        Kun kiinnitän veneeni niin, että keula tulee laituriin/maihin ja perä poijuun, käytän poijuun kiinnittymiseen avokoukkua, jossa on metrin pituinen kahva ja 25 m köyttä. Nimitän sitä poijuköydeksi. Omassa veneessäni joka köydellä on oma nimensä ja tarkoituksensa.

        Kun jään poijuun ilman maayhteyttä, kiinnitän aina keulan poijuun käyttäen siihen keulaköyttä (en koskaan poijuhakaa).
        Omasta mielestäni ei ole kovin fiksua tässä tilanteessa jättää veneen perä tuulta ja aallokkoa kohti. Se voi olla hankalaa myös jollan käytön kannalta. "Vene kiinnitetään poijuun peräköydellä"? Mikset tee sitä keulaköydellä, jos jäät poijuun roikkumaan?

        Sorry, että omassa veneessäni on eri systeemit kuin sinulla ;-)

        Vaikka keskustelunne meni terminologiahassutteluksi, mainitsenpa sen että käytin edellistä edellisessä veneessäni poijukettingin tilalla köyttä. Se tosiaan ei kulu mihinkään mutapohjassa, vaan lienee lähes ikuinen. Tuskin kivipohjassa näin voi olla, tai jos on jotain teräviä särmiä poijupainossa tai sen lähettyvillä.

        Huonona puolena oli se, että poijun ja painon välisen köyden keveys aiheutti poijulle hankalan asennon: jouduin lisäämään poijuna alalenkkiin muutaman kilon teräspainon kompensoimaan puuttuvaa kettingin painoa. Lyijypunosköysi olisi tosiaan tuohon ollut hienompi ratkaisu.


    • Bossu

      Itselläni on yleensä ollut lyijyköysi. Hyvin on toiminut. Kulutusongelmia en ole Suomen vesillä havainnut. Peräköysi on yleensä koko ajan melko kireällä, koska silloin on keulakin kiinni jossain, joten se köysi ei liiku. Nyt minulla on ketjua pari metriä, mutta jos vaihtaisin narun, vaihtaisin sen lyijynaruun.

    • gullervo1

      Minulla on akkurissa muutama metri kettinkiä ja loput liinaa. Edellinen omistaja oli laittanut kettinki osuuden päälle polkupyörän sisäkumia. Estää kolinaa veneen kannella ja muta ei pääse ketjun lenkkien väliin.

      • tyjälompasa

        Erinomainen idea. Tästä oppia, että kaikki ratkaisut eivät tarvite paksua lompakkoa.


    • Kettinki,

      mutta painoketju eikä tavallista ankkuriketjua. Meillä on kuus metriä painoketjua - painaa suunnilleen saman kuin 7,5 bruce. Ankkuri ja ketju on putkenpätkässä peräkaiteessa, jossa myös liinarulla. Yleensä tai melkeen aina lähtee liinalla kun köysi on kelalla perälootassa.

      Ei ole ketjun äänet haitannu nostaessa, laskiessa, nukkuessa. Ei kyllä köyden narina klyssissäkään...

      • Keiju69

        Lyijyköysi sikahyvä ankkurin päässä, vaikka n. 8 m pätkä.
        Tai poijun ja pohja painon välissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3720
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1823
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      923
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      840
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe