Olin taannoin Tukholman risteilylle Helsingistä Tukholmaan ja takaisin Mariellalla. Ihmettelin tuolloin, kun laiva oli käynnissä, että laiva piti melkoistaa ryminää/jytinää, vaikka olin 7 kannella. Myös aivan yläkansilla tämä sama ilmiö toistui. Kävin myös 2 kannella kuuntelemassa ja siellä aivan lattia tärisi. Hyttimme sijaitsi kannella 4, jonne laivan ryminä aika lailla vaikutti. Olen ollut useaan otteeseen mariellalla ja aina vaan ihmetellyt, miksi laiva rymisee noin paljon? Esimerkiski vikingin gabriella ja siljan serenade ja symphonykaan eivät pidä liikkellä ollessaan melkein mitään ääntä. Kertokaa....
Viking M/S Mariellan ryminä
27
1309
Vastaukset
- mies eri
Meriella on siitä erikoinen alus, että siinä on kaksi pääpotkuria, kuten muissakin mainitsemissasi laivoissa, mutta toinen niistä on sijoitettu laivan keulaan. Saman tyylinen ratkaisu kuten jäänmurtajissa siis.
Voiman välitys laivan moottorista propulsioon on toteutettu pitkin akselein, jotka ovat onttoa teräsputkea. Ratkaisu on sikäli nerokas, että samaa putkea voidaan käyttää jäähdytysveden kuljettamiseen.
Ainoa haittapuoli on tuo mainitsemasi ryminä, jonka pitkät akselivedot aiheuttavat suoraan laivan runkoon.- PIDÄ
PAIKKAANSA!
- sddkdkd
Mariellassa on keulapotkuri mutta ei sitä ajossa käytetä vaan normaalisti kahta peräpotkuria. Keulapotkuria käytetään aluksen ohjailuun satamassa kuten muissakin aluksissa.
- mies eri
PIDÄ kirjoitti:
PAIKKAANSA!
Ai ei vai?
- mies eri
sddkdkd kirjoitti:
Mariellassa on keulapotkuri mutta ei sitä ajossa käytetä vaan normaalisti kahta peräpotkuria. Keulapotkuria käytetään aluksen ohjailuun satamassa kuten muissakin aluksissa.
Ai ihan tosi vai?
- Akkdd
Ryminät ovat resonansseja moottoreista ja potkureista. Toisissa laivoissa paremmin vaimennettu kuin toisissa mutta peräpäässä voimakkaimpia.
- pyytänyt
luvan mennä katsomaan konetta.
sinne nimittäin pääsee,jos kysyy.
ihan mielenkiintoinen paikka,mutta melu on valtava,ja lämmintä piisaa.- RYTINÄÄ PITI
Hyttini 4. kannella ihan laivan perällä välillä rytis koko laiva ihan kunnolla.
jesse, 13 - vaikuttaa moni
RYTINÄÄ PITI kirjoitti:
Hyttini 4. kannella ihan laivan perällä välillä rytis koko laiva ihan kunnolla.
jesse, 13Laivan värähtely on aika monimutkainen ilmiö. Isoimmat värähtelyn lähteet ovat; potkuri, akseli ja pääkoneet. Isoin noista yleensä potkuri. Iso merkitys on sillä paljonko jää potkurin ja laivan rungon väliin tyhjää vettä. Joskus ei mukavuudella ollut juuri merkitystä joten potkuri on voitu vetää aika lähelle runkoa kun on maksimoitu halkaisijaa. Iso halkaisija parantaa hyötysuhdetta ja syväys kun on rajoitettu matalien vesien takia niin tossa on tulos. Myös säätösiipinen potkuri tarkoittaa usein epäoptimaalista potkuri asetusta ja potkuri kavitoi enemmän, jokainen lapa "lähettää" yhden painepulssin kohti laivan runkoa. Mitä huonommin potkuri toimii sitä isompi toi pulssi on ja tärinät vastaavasti.
Mekaanisessa propulsiossa, niin kuin nää meidän laivat on, akseli on tiukasti kiinni laivan rungossa. Yleensä se on melko pitkä ja enemmän tai vähemmän värähtelee. Mitään kumitassuja tms. ei voi käyttää joten ne menee suoraan runkoon. Riippuu laivan jäykkyydestä tai oikeastaan "mille ominaistaajuudelle" runko sattuu rakentumaan. Melko hankala arvioida ennen kuin laiva on rakennettu ja koeajettu. Joissakin onnistuu hyvin, toiset resonoi kuin hullut.
Pääkoneetkin voi aiheuttaa tärinää; sylinteri luku mm. vaikuttaa siihen. Yleensä nää saa aika hyvin vaimennettua.
Ostaisivat Azipodit niin ei tarttis "täristellä Itämerellä" ;) Sähköpropulsio ja lyhyt akseli, kiinteäsiipinen optimoitu potkuri niin jo vain alkaa kansa viihtymään. Ennemmin alkaisi tulemaan valitusta, kun ei huomattu satamasta lähtöä.... - Kick_Ass
RYTINÄÄ PITI kirjoitti:
Hyttini 4. kannella ihan laivan perällä välillä rytis koko laiva ihan kunnolla.
jesse, 135. kannen takaosan hyteissä kun lepää niin potkasee välillä kivasti. Käykää kokeilemassa.
- Azipodittaja
vaikuttaa moni kirjoitti:
Laivan värähtely on aika monimutkainen ilmiö. Isoimmat värähtelyn lähteet ovat; potkuri, akseli ja pääkoneet. Isoin noista yleensä potkuri. Iso merkitys on sillä paljonko jää potkurin ja laivan rungon väliin tyhjää vettä. Joskus ei mukavuudella ollut juuri merkitystä joten potkuri on voitu vetää aika lähelle runkoa kun on maksimoitu halkaisijaa. Iso halkaisija parantaa hyötysuhdetta ja syväys kun on rajoitettu matalien vesien takia niin tossa on tulos. Myös säätösiipinen potkuri tarkoittaa usein epäoptimaalista potkuri asetusta ja potkuri kavitoi enemmän, jokainen lapa "lähettää" yhden painepulssin kohti laivan runkoa. Mitä huonommin potkuri toimii sitä isompi toi pulssi on ja tärinät vastaavasti.
Mekaanisessa propulsiossa, niin kuin nää meidän laivat on, akseli on tiukasti kiinni laivan rungossa. Yleensä se on melko pitkä ja enemmän tai vähemmän värähtelee. Mitään kumitassuja tms. ei voi käyttää joten ne menee suoraan runkoon. Riippuu laivan jäykkyydestä tai oikeastaan "mille ominaistaajuudelle" runko sattuu rakentumaan. Melko hankala arvioida ennen kuin laiva on rakennettu ja koeajettu. Joissakin onnistuu hyvin, toiset resonoi kuin hullut.
Pääkoneetkin voi aiheuttaa tärinää; sylinteri luku mm. vaikuttaa siihen. Yleensä nää saa aika hyvin vaimennettua.
Ostaisivat Azipodit niin ei tarttis "täristellä Itämerellä" ;) Sähköpropulsio ja lyhyt akseli, kiinteäsiipinen optimoitu potkuri niin jo vain alkaa kansa viihtymään. Ennemmin alkaisi tulemaan valitusta, kun ei huomattu satamasta lähtöä....Niimpä. Vaan ei liene ihan helppoa tai edes mahdollista laittaa podeja autolauttaan. Vai meinasikko että autojen lastaus/purkaus vaan keulasta :). ..et taida paljon laivoista tietää...
- rbett
Azipodittaja kirjoitti:
Niimpä. Vaan ei liene ihan helppoa tai edes mahdollista laittaa podeja autolauttaan. Vai meinasikko että autojen lastaus/purkaus vaan keulasta :). ..et taida paljon laivoista tietää...
Et yhtään vanhempaa viestiä löytänyt pätemiseen:))))))))
- Kankirauta
rbett kirjoitti:
Et yhtään vanhempaa viestiä löytänyt pätemiseen:))))))))
Tämähän on upattu 30.12.2015 ei niin kauheen vanha ;)
- ziisusfakingkraist
Onko toi nyt niin kauheeta jos joku homolaatikko vähän täristää?
Käy joskus rahtilaivalla, ei se pieni surina maailmaa kaada...- se
ryminä vaikuta matkustajiin ja viihtyvyyteen. Osa matkustajista kumminkin haluaa varmasti nukkua ja Mariellassa tämä ei kumminkaan kovin näytä olevan mahdollista. Varsinkaan 2 kannella ei ryminän vuoksi tule nukuttua. Uskosin kyllä että rymisevän risteilyn jälkeen osa matkustajista valitsee seuraavalla kertaa alukseksi muun kuin Mariellan.
Mariellahan on kohta viking linen vanhin laiva, kun rosella lähtee. Nähtäväksi jää, kuinka kauan viking line aikoo ajaa mariellaa vielä. Eihän laiva ole enää sisältäkään huippu kunnossa remonteista huolimatta. Voi olla että viikkari järkevänä lähivuosina laittaa ryminälaivan vaihtoon. - tätä
se kirjoitti:
ryminä vaikuta matkustajiin ja viihtyvyyteen. Osa matkustajista kumminkin haluaa varmasti nukkua ja Mariellassa tämä ei kumminkaan kovin näytä olevan mahdollista. Varsinkaan 2 kannella ei ryminän vuoksi tule nukuttua. Uskosin kyllä että rymisevän risteilyn jälkeen osa matkustajista valitsee seuraavalla kertaa alukseksi muun kuin Mariellan.
Mariellahan on kohta viking linen vanhin laiva, kun rosella lähtee. Nähtäväksi jää, kuinka kauan viking line aikoo ajaa mariellaa vielä. Eihän laiva ole enää sisältäkään huippu kunnossa remonteista huolimatta. Voi olla että viikkari järkevänä lähivuosina laittaa ryminälaivan vaihtoon.mariellan tärinää yritetty korjata milloinkaan? onko telakalla tehty parannuksia tähän vai onko kenties suunnitteilla ratkaisua tähän?
- vispaa vai
tätä kirjoitti:
mariellan tärinää yritetty korjata milloinkaan? onko telakalla tehty parannuksia tähän vai onko kenties suunnitteilla ratkaisua tähän?
tais olla delirium jos vispaa, ja ruotsin laivoilla se on aika yleinen sairaus.
- yks repari
se kirjoitti:
ryminä vaikuta matkustajiin ja viihtyvyyteen. Osa matkustajista kumminkin haluaa varmasti nukkua ja Mariellassa tämä ei kumminkaan kovin näytä olevan mahdollista. Varsinkaan 2 kannella ei ryminän vuoksi tule nukuttua. Uskosin kyllä että rymisevän risteilyn jälkeen osa matkustajista valitsee seuraavalla kertaa alukseksi muun kuin Mariellan.
Mariellahan on kohta viking linen vanhin laiva, kun rosella lähtee. Nähtäväksi jää, kuinka kauan viking line aikoo ajaa mariellaa vielä. Eihän laiva ole enää sisältäkään huippu kunnossa remonteista huolimatta. Voi olla että viikkari järkevänä lähivuosina laittaa ryminälaivan vaihtoon.viikkarit odottelee et silja menee lopultakin nurin ja ostaa siljan kaks isoa laivaa ja laittaa ne tukholman reitille.vanhoja ovat mariella ja gabriella.vaikka olis miten siistiä ja huollettuja niin rauta väsyy ja tärinät lisääntyy.mariellassa on syntymävikana huono pohja.kovassa aallokossa sen perä heittelehtii sivusuunnassa aika rajusti.saa yökerhossa pitää tuopista kiinni ettei ole juomat pöydältä lattialla!
- !!!
yks repari kirjoitti:
viikkarit odottelee et silja menee lopultakin nurin ja ostaa siljan kaks isoa laivaa ja laittaa ne tukholman reitille.vanhoja ovat mariella ja gabriella.vaikka olis miten siistiä ja huollettuja niin rauta väsyy ja tärinät lisääntyy.mariellassa on syntymävikana huono pohja.kovassa aallokossa sen perä heittelehtii sivusuunnassa aika rajusti.saa yökerhossa pitää tuopista kiinni ettei ole juomat pöydältä lattialla!
Jos et sattunut tietämään niin Silja Line varustamoa ei enää ole. Silja Line on vain markkinointinimi.
Tallink ei varmasti aloita laivojensa myyntiä suurimmista ja viihdetarjonnaltaan monipuolisimmista laivoistaan Ruotsin liikenteestä jossa tarvitaan kaksi laivaa per linja.
Laivamatkustamisessa on ollut 40% kasvua tänä vuonna. - mutta pahasti rullaa...
!!! kirjoitti:
Jos et sattunut tietämään niin Silja Line varustamoa ei enää ole. Silja Line on vain markkinointinimi.
Tallink ei varmasti aloita laivojensa myyntiä suurimmista ja viihdetarjonnaltaan monipuolisimmista laivoistaan Ruotsin liikenteestä jossa tarvitaan kaksi laivaa per linja.
Laivamatkustamisessa on ollut 40% kasvua tänä vuonna."Tallink ei varmasti aloita laivojensa myyntiä suurimmista ja viihdetarjonnaltaan monipuolisimmista laivoistaan..."
Jos myydä pitää,juuri näistä on aloitettava. Ei niitä vanhoja romuja kukaan osta.
"Laivamatkustamisessa on ollut 40% kasvua tänä vuonna."
Tallink matkustaja määrät noussut n.12%
Lue lisää...
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2008/07/18/tallink-antoi-tulosvaroituksen/200818829/139
http://www.ts.fi/online/mielipiteet/paakirjoitus/62319.html
http://www.ts.fi/online/talous/62087.html - Kick_Ass
vispaa vai kirjoitti:
tais olla delirium jos vispaa, ja ruotsin laivoilla se on aika yleinen sairaus.
Vai olisiko sittenkin ensioireet Parkinsonin taudista?
- :-)
Durkki siellä on :D
- amoco cadiz
selkeästi käpy karporaattorissa mikä täristää...
- gtghtfhgfdhgfhgfd
Aikamoinen veteraani tuo Mariella, 30 vuotta jo täynnä liikenteessä.
- motori
Mukavaa sillä on ollut matkustella:D Mulla hytti aina förissä :)
- Turku_Åbo
Ei Förissä ole hyttejä.
- Kusinkiinanlippuun
Noh onpa siellä ainakin 4 kpl A2L Seaside Family Large.- Ettäs silleen ! Missä ne on ???????? Har du seglat ? :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 784025
- 2013062
- 253040
- 492858
- 242804
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412535Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez3062469Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2262137Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v242007- 441977