huormin verhoilu

rakentava

Tuleva olohuoneeni on korkea johon tulee näkyville tupla hormi, jonka ajattelin tekeväni hormiharkoista.
Kyselen mielipiteitä harkkojen päällystämisestä, millä olette päällystäneet vastaavan?
(En slammaa, eikä tulikiven harmaat laatat käy)

Onko kova hinta ero palkata muurari tekemään kokonaan tiilistä hormi ja takka kuin tehdä itse hormi harkoista ja ostaa jokin valmis takka?

3

566

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täältä tähän

Itse tein lecan tuplahormin. Halusin nimenomaan tehdä piipun harkoista joissa on keraaminen sisus. Syynä tähän oli kyllästyminen tiilistä muurattuun piippuun joissa on usein ollut ongelmia vedon kanssa. Päällystin tämän lecahormin Tiilerin ruukintiilillä. Eli siis ihan vaan kylmästi muurattiin tiilet hormin ympärillen koristeeksi! Ollaan oltu tyytyväisiä lopputulokseen.

• Itsetekijä

Ei kannata tehdä hormia harkoista, tai muistakaan kevytelementeistä ja verhota niitä, sillä tiilistä tulee varaavaa massaa lisää. Vaikka kehutaan varaavien takkojen hyötysuhteita, niin käytännössä tuhka ja noki pienentää sitä, takan hyötysuhdetta voi nostaa 20-30 % varaavalla tiilipiipulla.

Tiilipiippu on edullinen ja kaunis, sen voi osaava tehdä itse helposti. Veto on erittäin hyvä, kun käytetään riittävän isoa hormia (takat vähintään koko kiven hormi) , tehdään piipusta riittävän korkea, muurauksen edetessä pyyhitään laasti piipun sisältä kostealla pesusienellä sileäksi. Vetoon vaikuttaa myös takan rakenne, savukanavat pitää olla jouhevat ja ylimääräiset laastit pyyhitty kostealla sienellä virtausuunnan mukaisesti.

Piipusta tulee suora kun nurkkiin laitetaan linjanarut pystyyn ja seurataan vatupassilla vaakarivien suoruutta. Pellit pitää kallistaa hieman hormiin päin, jottei kaatosateilla vesi johdu sisään. Kahden hormin piippuun kanavien väliin kaksi tiiltä pystyyn. Alas tuhkaluukku josta voi nuohota takkaan menevän savukanavan. Piippua ei kannata muurata koko matkalta kiinteäksi takkaan tai talon talon rakenteisiin, koska se hissaa lämmön lajentavan vaikutuksen ansiosta ylös-alas. Aloittelija sotkee helposti laastilla tiiliä, voi käyttää toki tiilin väristä laastia. Piiloon ullakolle jne. jäävät piipunosat rapataan.

Muuraukseen kannattaa ryhtyä itse jos osaa käytännöllisen ajattelun ja tarkan työn. Sellaisen tumpelon, joka ei saa edes listaa kiinni, ilman että se repsottaa ja on vinossa joka suuntaa, kannattaa unohtaa itse tekeminen.

Takoista sen verran, kannattaa katsoa että tulipesä on riittävän iso, jotta uunista olisi todellista hyötyä lämmityksessä, valumassaosat lisäävät riskiä että uunista romahtaa jotakin alas myöhemmin.
      Periaatteessa uuninkin pystyy muuraamaan itse, on piirrustuksia ja ohjeita missä edetään varvi kerrallaan.
      Tumpulat ovat tehneet huonoja uuneja, mutta ensikertalaiset myös todella hyviäkin, jopa parempia mitä jotkut ammattimuurarit. Aikaa kuluu tosin enemmän ja asioihin pitää perehtyä kunnolla.
      Itsetekijät vievät ammattilaisten leipää, joten siltä suunnalta suhtautuminen on nuivaa, jopa vihamielistä, samoin piippuelementti kauppiaat, mutta jokainen tekee mitä itse haluaa, kykyjen, halujen ja ajankäyttömahdollisuuksien mukaan.

• kenhensley

sinähän voit ottaa valmis hormin joka nopea pystyttää esim. shiedel,jotka eivät anna kotiin yhtään
      lämpöä hyvin ne vetää.jos tee tiilistä muuratun hormin ,se on yksi lämmön lähde,massiivinen varaaja.
      hinta on ihan sama

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaisten kannatus enää 12,9%

Perussuomalaisten kannatus laskee edelleen kuntavaaleissa. Kannatus sulaa kuin kevälumi auringossa. Onkos tuo ihme, kun
      Perussuomalaiset
      507
      18016
    2. Varo sisältöpaljastuksia! Tämän naisen bachelor-Joonas valitsi - Oliko valittu Monica vai Vivianna?

Joonaksella on kaksi naista jäljellä. Mutta valitsiko bachelor kahdesta naisesta Monican vai Viviannan? Oliko mielestäsi
      Bachelor
      45
      2155
    3. Trump - otan Gasan haltuun nyt

USA miehittää Gazan alueen ja rakentaa siitä uuden upean alueen aurikoiseen Israeliin. Väkivaltainen alkuperäisväestö h
      Maailman menoa
      336
      1636
    4. Ensio tunkee jo tyttärensäkin telkkariin!

Eikö kaljulle ex-stripparille mikään ole pyhää?? https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011013742.html On tuo härski
      Kotimaiset julkkisjuorut
      270
      1489
    5. Runebergin tortut

Hyviä huomenia ja mukavaa päivyliä. 😊 Nyt kahvetta tippumaan. Harmi ettei ole torttua. 😊☕✨❄️❤️
      Ikävä
      267
      1144
    6. Millaiset olivat ikäväsi kohteen viimeiset temput?

Kerro siitä omin sanoin.
      Ikävä
      54
      1063
    7. Surullinen olo

Mutta helpottunutkin😭
      Ikävä
      105
      1048
    8. Bachelor-Joonas sekstasi toisen naisen kanssa - Tästä syystä valitsi kuitenkin Monican: "Nyt mun..."

Bachelor Suomi -realityssä koitti lopullisen valinnan hetki. Paljon onnea ja lykkyä rakkauteen Joonas ja Monica! Lue l
      Bachelor
      14
      964
    9. Hyvää yötä

Puumanaiselle 🐆❤️
      Ikävä
      67
      849
    10. Nyt nainen

Asia on nyt niin, että välillä hankala ajatella meitä sängyssä sillee
      Ikävä
      37