Mitä mieltä hammashoidosta???!!!

hampaat mätänee

Nut saa vapaasti kirjoittaa Ylöjärven kunnallisesta hammashoidosta! Mitä mieltä olette asiasta?

Itselläni todella huono kokemus viime vuodelta. Hoidot on ihan ok mutta se HOITOON PÄÄSEMINEN on ala-arvoista!

Mielipiteitä!

27

4742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvähampainen

Joku vuosi sitten tuli säännöllisesti kutsu tarkastukseen. Se lopetettiin ja jotenkin tuntuu että systeemiä on sittemmin suorastaan rapautettu. Paikkaan heikentynyttä palvelua käymällä yksityiselläkin. Hinnat alkavat olla jokseenkin samoissa lukemissa.

Hammaslääkärit ja -hoitajat ovat edelleen taitavia ja mukavia. Puitteet siistejä. Toivoisin paluuta aiempaan.

• Kultahammas

Minulla on pelkästään hyviä kokemuksia Ylöjärven hammashoidosta. Huolehdin hyvin hampaistani ja käyn säännöllisesti hammashuoltajalla, mikä tietysti edesauttaa sitä, ettei varsinaiselle hammaslääkärille juurikaan ole ollut asiaa. Tiedän että hammaslääkärille jonottaa jopa 800 henkilöä. Se on todellakin liikaa. Kaupungin pitäisi palkata lisää henkilöstöä hammashuoltoon, jotta jonot saataisiin purettua. Ongelmana on kuulemma se, että hammaslääkäreitä ei yksin kertaisesti tahdo löytyä. Osa syynä tähän on se, että hammaslääkäreitä ei kouluteta riittävästi.
        Tämän päivän aamulehdessä oli juttu, missä todettiin, että kunnallinen hammashoito on noin puolet halvempaa, kuin yksityinen hammashoito. Lueppa "hyvähampainen" Aamulehden juttu.

• aloittaja
        Kultahammas kirjoitti:

Minulla on pelkästään hyviä kokemuksia Ylöjärven hammashoidosta. Huolehdin hyvin hampaistani ja käyn säännöllisesti hammashuoltajalla, mikä tietysti edesauttaa sitä, ettei varsinaiselle hammaslääkärille juurikaan ole ollut asiaa. Tiedän että hammaslääkärille jonottaa jopa 800 henkilöä. Se on todellakin liikaa. Kaupungin pitäisi palkata lisää henkilöstöä hammashuoltoon, jotta jonot saataisiin purettua. Ongelmana on kuulemma se, että hammaslääkäreitä ei yksin kertaisesti tahdo löytyä. Osa syynä tähän on se, että hammaslääkäreitä ei kouluteta riittävästi.
        Tämän päivän aamulehdessä oli juttu, missä todettiin, että kunnallinen hammashoito on noin puolet halvempaa, kuin yksityinen hammashoito. Lueppa "hyvähampainen" Aamulehden juttu.

ja itsellänikin on kaksi juurihoitoa ollut monta kuukautta ihan alkutekijöissään. Hampaat on porattu auki ja juurikanavat avattu, laitettu väliainen täyte ja sitten heitetty monen kuukauden jonoon. Olen jo kysellyt ajanvarauksesta että miten kauan näillä uskaltaa oikein olla ja sanottiin että mene yksityiselle! Menisinkin jos olisi rahaa! Tällainen tahti on nyt jatkunut jo kaksi vuotta että kun vihdoin saa esim. juurihoidot kuntoon niin muut reiät ovat jo edenneet samaan pisteeseeen kun niitä ei ajoissa paikata! En haluaisi päästää reikiä juurihoidoiksi mutta muutakaan en voi asialle.
        On se kumma että Ylöjärvi ei saa hammaslääkäreitä, kyllä muut kunnat ovat saaneet ja jonot eivät ole tällaiset! Syy on kuulemma siinä että yksi hammaslääkäri jäi eläkkeelle ja yksi on kokoajan sairaslomalla ja heidän tilallaan ei ole ketään!

• Ylöjärven pormestari

Kaupungilla on töissä muutamia hyviä tyyppejä, jotka osaavat hommat ja ovat palkkansa ansainneet. Hammashoito toimii hyvin, jos pääsee tällaisen henkilön hoitoon. Annettuihin ohjeisiin vetoavien portinvartioiden ohi pääseminen on kuitenkin hankalaa, jos ei satu olemaan ko. henkilön tuttu. Maksukykyiseltä vaikuttavat ja ensimmäisiä kertoja vastaanotolle pyrkivät savustetaan yksityiselle puolelle. Kaupungin ja tiettyjen julkisellakin puolella töissä käyvien edut kohtaavat tässä asiassa ihanteellisella tavalla. Veronmaksajana mietin sitä, että miksi rahoitan Ylöjärven kaupungin toimintaa, kun sen palvelut eivät ole käytettävissäni. Systeemi on saman kaltainen muuallakin, mutta Ylöjärvellä apua tarvitsevalle voidaan jopa vittuilla. Taustalla on Ylöjärven tauti, jonka jokaisen kuntalaisen ulottuvilla oleva äänitorvi on paikallislehti. Lehteä lukeneet muistanevat, miten samassa lehdessä kaupungin hallituksen puheenjohtaja, päätoimittaja pääkirjoituksessaan ja pilakuvan piirtäjä halventavat tarpeettomasti ja törkeällä tavalla omia asioitaan hoitavia kaupungin asukkaita. Systeemin syvemmästä olemuksesta kannattaa kysellä kunnantalolta!

Muistakaa antaa kiitosta niille terveyspuolen työntekijöille, jotka hoitavat hommat asiallisesti. Ylöjärvellä heidän ei ole helppoa työskennellä. Moni hyvistä on hakenut ja hakee parempia työskentelyolosuhteita muualta.

• suivaantunut

"Veronmaksajana mietin sitä, että miksi rahoitan Ylöjärven kaupungin toimintaa, kun sen palvelut eivät ole käytettävissäni."

Kaupungin organisaatio on organisaation ihmisiä varten. Perustehtävällä ei ole enää mitään merkitystä. Sisäänlämpiävä omia asioita hoitava organisaatio keskittyy nyt läskieurojen jakamiseen.

Tilanne ei parane tästä vaan pahenee. Oma ratkaisuni on harmaa talous. Alan keräämään rahaa pimeästi. Miksi maksaisin maksamisen ilosta yhtään mitään enää.

• Toinen suivaantunut
        suivaantunut kirjoitti:

"Veronmaksajana mietin sitä, että miksi rahoitan Ylöjärven kaupungin toimintaa, kun sen palvelut eivät ole käytettävissäni."

Kaupungin organisaatio on organisaation ihmisiä varten. Perustehtävällä ei ole enää mitään merkitystä. Sisäänlämpiävä omia asioita hoitava organisaatio keskittyy nyt läskieurojen jakamiseen.

Tilanne ei parane tästä vaan pahenee. Oma ratkaisuni on harmaa talous. Alan keräämään rahaa pimeästi. Miksi maksaisin maksamisen ilosta yhtään mitään enää.

Otin ensiapua lopettamalla veron maksamisen Ylöjärven seurakunnalle. Hautausmaata ja kirkkoa olisin saattanut joskus tarvita ja olisin voinut niistä vähän maksaakkin, mutta en niiden eteen rakennattavista elintasosiivistä. Palkkatyöläisenä on vaikea välttää kaupungille menevien tuloverojen maksamista, mutta kulutukseni pyrin suuntaamaan Tampereelle. Tämä on tietenkin ikävä juttu Ylöjärveläisten firmojen kannalta, mutta eipähän mene euroakaan heidän kautta Kaupungin tuhlattavaksi. Nyt odotan kaupungin ajautuvan sellaisen vaikeuksiin, että Ylöjärvi liittyy Tampereeseen ja voin viedä lapset päivähoitoon ja kouluun lähemmäksi työpaikkaa!

• sylettää
        Toinen suivaantunut kirjoitti:

Otin ensiapua lopettamalla veron maksamisen Ylöjärven seurakunnalle. Hautausmaata ja kirkkoa olisin saattanut joskus tarvita ja olisin voinut niistä vähän maksaakkin, mutta en niiden eteen rakennattavista elintasosiivistä. Palkkatyöläisenä on vaikea välttää kaupungille menevien tuloverojen maksamista, mutta kulutukseni pyrin suuntaamaan Tampereelle. Tämä on tietenkin ikävä juttu Ylöjärveläisten firmojen kannalta, mutta eipähän mene euroakaan heidän kautta Kaupungin tuhlattavaksi. Nyt odotan kaupungin ajautuvan sellaisen vaikeuksiin, että Ylöjärvi liittyy Tampereeseen ja voin viedä lapset päivähoitoon ja kouluun lähemmäksi työpaikkaa!

Kaikki alkoi meneen päin mäntyä kun Ylöjärvestä tuli kaupunki ja kaikki pienet paikkakunnat yhdistyi Ylöjärveen. Rahaa tuntuu löytyvän vain kaupungin virkamiehille tai kaupungin imagon parantamiseen, ei esim päiväkotiin, terveyspalveluihin eikä vanhustyöhön, niistä karsitaan kuten myös koulujen budjeteissa. Juuri kuulin, että taas supistetaan koulun ruokailun määrärahaa ainakin täällä Kurussa, meneekö tämä siihen, että kohta on laitettava lapsille eväät mukaan kouluun, nykyisillä rahoilla saa enään terveellistä ja maukasta ruokaa ja terveyskeskus, niissä palveluissa riittäisi puhumista, lähinnä arvauskeskus ja rahojani en kaupungin hammashuoltoon laita, rahaa ei olisi mennä yksityiselle, mutta jos haluaa saada hampaat kuntoon, se on viisaampaa. Laittaisi kaupungin virkamiehet aivot takaisin päähän ja miettisi mistä rahansa saavat, meiltä veronmaksajilta, jopa myös vanhuksilta joiden oikeuksia poljetaan joka kaupungissa tai kunnassa, sama päiväkodeissa, ei riittävästi henkilöstöä takaamaan hyvää ja turvallista hoitoa. Välillä tekisi mieli nousta kapinaan, mutta kun me suomalaiset ollaan lampaita!!!

• suoraan

PERSEESTÄ !

• hoitojuuri

Onko kellään kokemuksia paikkakunnan yksityisistä? Esim siitä mikä on siinä nordean lähellä, muistaakseni kulmahammas. onko mimmoset taksat?

• Kari E. S.
        hoitojuuri kirjoitti:

Onko kellään kokemuksia paikkakunnan yksityisistä? Esim siitä mikä on siinä nordean lähellä, muistaakseni kulmahammas. onko mimmoset taksat?

Eipä ole tarvinnut yksityistä hammaslääkäriä käyttää. Kunnallinen hammashoito on ollut erittäin hyvää. Olen käynyt säännöllisesti hammashuoltajalla ja hoitanut itse hyvin hampaita. Ainoastaan kerran olen käynyt hammaslääkärissä. Tuolloin poistettiin poskihammas, koska sen takaa nousi viisaudenhammas. Homma kävi todella hienosti.
        Hammashuoltoon tarvitaan kyllä lisää väkeä, jotta jonoista päästään eroon. Hyvä suuhygienia on avain muuhunkin terveyteen. Siksi tähän pitäisi kaupunginkin enemmän panostaa.

• aloittaja taas
        Kari E. S. kirjoitti:

Eipä ole tarvinnut yksityistä hammaslääkäriä käyttää. Kunnallinen hammashoito on ollut erittäin hyvää. Olen käynyt säännöllisesti hammashuoltajalla ja hoitanut itse hyvin hampaita. Ainoastaan kerran olen käynyt hammaslääkärissä. Tuolloin poistettiin poskihammas, koska sen takaa nousi viisaudenhammas. Homma kävi todella hienosti.
        Hammashuoltoon tarvitaan kyllä lisää väkeä, jotta jonoista päästään eroon. Hyvä suuhygienia on avain muuhunkin terveyteen. Siksi tähän pitäisi kaupunginkin enemmän panostaa.

Mikähän mahtaa olla se viimeinen tieto hammashoitoon jonottavien määrästä? Itse kun tilasin jatkohoitoaikoja niin edelläni oli 1300 ihmistä hoitoa vailla ennen minua, hammashoitaja itse kertoi luukulla tämän! Jos nyt siis on alkavia reikiä ja joutuu odottamaan omaa vuoroaan niin reiät ovat kaikki juurihoitoa vailla siinä vaiheessa kun pääsee hoitoon! Miten tällainen voi olla mahdollista??!!

• jonottaja
        aloittaja taas kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla se viimeinen tieto hammashoitoon jonottavien määrästä? Itse kun tilasin jatkohoitoaikoja niin edelläni oli 1300 ihmistä hoitoa vailla ennen minua, hammashoitaja itse kertoi luukulla tämän! Jos nyt siis on alkavia reikiä ja joutuu odottamaan omaa vuoroaan niin reiät ovat kaikki juurihoitoa vailla siinä vaiheessa kun pääsee hoitoon! Miten tällainen voi olla mahdollista??!!

sama juttu täälä,juurihoito kierre menossa,puolivuotta mennyt yhden hampaan kanssa.Olisi korkee aika ohjata jo yksityiselle jos ei saada hammashoitoon lääkäreitä tarpeeksi.

• einojuhaniporkkakosk

Kumma juttu tai hyvä mäihä: olen päässyt tarkastuksiin ja sitäkautta hoitoihin ihan hyvin. Toki ajan olen varannut puolivuotta etukäteen, eikä mitään kiirellistä hoidontarvetta ole ilmennyt. Kaikenlisäksi kun pistettiin uusi paikka hampaaseen sen teki niin nätti, nuori nainen että tuolissa makaili ihan mielellään ;-)

• timo mäkinen

Kyllä vielä 2009 pääsi hammaslääkäriin kunnallisella puolellakin ! mutta nyt 2010 ei edes tahdo päästä ns ensiapupalveluun? olisikohan syynä esittelevän virkamiehen pätemättömyys virkaansa = Kari Virta mitä hän tekee toimisto aikanaan ? haluaisin saada hänen tehtäväänsä työntutkimuksen, se on vähintäänkin oikekeutettu veronmaksajilta... edelliseltä työmaalta kysyessäni ko henkilöstä vastaus...no niin on siinä teillä homma... jotenka uusi toimisto terveyskeskuksen uudisrakennuksen yhteydessä voitaisiin miehittää uudella aktiivisella miehityksellä...perusturva tehtäviä varmaankin löytyisi napapiirin pohjoipuolelta...kuten urakehitys näyttää viitteitä... me ylöjärveläiset olemme tämän jo kestäneet... joten eikun kun kohti pohjoista .....kv.......rullilla tai ilman... ei tarvitse pelästyä kuten ensimmäisen kerran kun sinut tapasin, terveyslautakunnan kokouksessa , kun pyysin kyytiä matkallasi asuuntoosi..... on meitä ihmisiä mutta ei sinulla ole mitään etuoikeutta toimia kuten olet tehnyt... pitää tehdä töitä eikä vain olla hiljaa...mutta pohjoisessa lapissa sitä saa olla ....hiljaa ...hyvää matkaa... t. timo mäkinen

• hoitoa

Olen saanut hyvää hoitoa: Säännöllinen joskin harvahko tarkastus, hammaskiven poisto ja havaittujen pikkureikien paikkaus. Kaupanpäälle paikkaukset teki nätti nuori naisihminen.

• Hammaspeikko.

Hoito on ala-arvoista, töykeää ja epäinhimillistä!

Vaivana oli viisaudenhammas joka teki tuloaan. Kovat oli säryt ja kivut. Odotin ensin puhelimessa, että joku vastaisi, mutta turhaan.. Päätin lähteä paikan päälle aikaa varaamaan missä myöskin sain odottaa ja odottaa ja odottaa.. Ajan saatuani jouduin jälleen kerran odottamaan (päiviä) vaikka minun niin kuin muidenkin mielestä asia oli kiireellinen. Piiitkän ja tuskallisen odottelun jälkeen pääsin hammaslääkärille joka pisti minut röntgen kuviin mitä jouduin odottamaan puoli päivää terveyskeskuksessa ja kun kuvat saapui ja pääsin uudestaan lääkärille niin sittenpä pomppas! Lääkäri sanoi että viisaudenhampaani ei mahdu kasvamaan ja se on todella pahasti tulehtunut joten se täytyy poistaa leikkaamalla mahd pian.. Mutta jonotus aika hoitoon pääsyyn on n. puoli vuotta! FTW?! Menet ja soitat yksityselle sektorille ja kustannat itse.. Voi jumankauta että olin vihanen sille vetelälle harakalle!

Menin ja soitin ja hoidatin hampaani ja maksoi itseni kipeäksi.. Kiitos Ylöjärven hammashoidon!

Toinenkin juttu on.. Samalla kerralla hammaslääkäri tarkisti hampaani ja sanoi ettei täällä näy mitään muuta mainittavaa hyvältä näyttää. Ei siis reikiä.. Viisaudenhampaan poiston ja jälkitarkastuksen eli tikkejen poiston jälkeen varattiin aika parin kk päähän seuraavan viisurin tarkistusta varten (tarviiko myöskin leikata vai saataisiinko vetämällä pois) varten tarkistettiin muutkin hampaat ja kappas vaan sieltä löytyi kaksi erittäin pahaa reikää jotka ovat olleet jo ainakin puoli vuotta muhimassa ja kohta olisi juurihoidon paikka jos ei äkkiä korjata.. Perkele soikoon sitä harakkaa joka tarkasi edellisen kerran purukalustoni..

Sen jälkeen en ole pahemmin puljussa vieraillut vaan käyn nyt tällä kyseisellä yksityisellä sektorilla.. Maksan mielummin että hommat hoidetaan kunnolla.

• hyvähampainen

Hyvin ovat nuoremmat ja iäkkäämmät homman aina hoitaneet. 21 vuotta olen käynyt Ylöjärvellä. Pari kertaa kokeilin yksityistä kiireen vuoksi, mutta noista kerroista jäi huono vaikutelma.

• viisaudenhammas,.
        hyvähampainen kirjoitti:

Hyvin ovat nuoremmat ja iäkkäämmät homman aina hoitaneet. 21 vuotta olen käynyt Ylöjärvellä. Pari kertaa kokeilin yksityistä kiireen vuoksi, mutta noista kerroista jäi huono vaikutelma.

on, että Ylöjärvellä on tällä hetkellä kolmen hammaslääkärin vaje. Tällä hetkellä ei taideta ottaa edes jonoon uusia potilaita, koska jonotkin ovat vuosien pituiset.

Kannattaa todellakin kaavoittaa ja rakentaa lapsiperheille, kun terveydenhoito ei pysy perässä.

• ..

Ei tuu aikaa kunnalta vaikka kuinka anelis... Jostain kumman syystä mieheni saa tällä hetkellä juurihoidattaa hampaitaan yksityisellä kunnan laskuun, taitaa olla harvoja onnekkaita... Potilasasiamieheen olin jo yhteydessä asiasta, mutta todennäköisesti yksityiselle ihan omaan piikkiin joudun menemään. Pelottaa ajatellakin missä kunnossa hampaat voisivat olla esim vuoden päästä.

• harkitsemisen arvois

Kun hoito jää alkumetreille ja tulehdukset vie terveyden vuosiksi odotellessa? Yksityisillä hintaluokka on lähes sama ja työaikataulu järkevän nopea ... ei tule mitään huolia jälkeenpäinkään.

• tyyyytyväinen

Aina olen ollut todella tyytyväinen hammashoitoon :)

• hampaat mätänee
        tyyyytyväinen kirjoitti:

Aina olen ollut todella tyytyväinen hammashoitoon :)

edelleen kaksi juurihoitoa kesken jotka on aloitettu 2 vuotta sitten, yksi tulee pian lopullisesti paikatuksi.
        Tänä aikana uusia reikiä varmaan aika paljon jotka etenevät hyvää vauhtia juurihoidoiksi asti myös.
        Minulla ei ole rahaa mennä yksityiselle. Jos olisi niin olisinhan jo ajat sitten sinne mennyt.

Kyllä nyt Ylöjärven kaupungin on pakko tehdä jotain tälle tilanteelle tai tästä lähtee kantelu eteenpäin kuten aikoinaan Koukkuniemen sairaanhoitajapulasta.

• hammaskeiju,.
        hampaat mätänee kirjoitti:

edelleen kaksi juurihoitoa kesken jotka on aloitettu 2 vuotta sitten, yksi tulee pian lopullisesti paikatuksi.
        Tänä aikana uusia reikiä varmaan aika paljon jotka etenevät hyvää vauhtia juurihoidoiksi asti myös.
        Minulla ei ole rahaa mennä yksityiselle. Jos olisi niin olisinhan jo ajat sitten sinne mennyt.

Kyllä nyt Ylöjärven kaupungin on pakko tehdä jotain tälle tilanteelle tai tästä lähtee kantelu eteenpäin kuten aikoinaan Koukkuniemen sairaanhoitajapulasta.

Mitäs jos pesisit hampaasi kun noin paljon reikiä tulee.

• hampaat mätänee
        hammaskeiju,. kirjoitti:

Mitäs jos pesisit hampaasi kun noin paljon reikiä tulee.

vaikka kuinka hampaitaan hinkkaisi. Minulla on eroosiota hampaissa ja syytä siihen en tiedä. Kun hampaista lähtee kiille niin ne reikiintyvät helposti. Toisilla on hammaskiveä ja toisilla eroosiota, sille ei vaan voi mitään. Tiedän toki mitkä asiat eroosiota aiheuttavat kuten happamat juomat yms. mutta en niitä käytä niin paljoa että syy olisi siinä. Myös jotkut lääkkeet kuivattavat suuta ja näin ollen vaikuttavat myös hampaisiin. Käytössä on myös hammastahna eroosiota vastaan.
        En kyllä pidä itseäni syypäänä huonoihin hampaisiini vaan olematonta hammashoitoa täällä Ylöjärvellä.

• tyytyväinen.

Mitä olen siellä käynyt, ovat hammastohtorit olleet ok. Ja assistentit. Puudutukset ovat sujuneet kivuttomasti ja sen jälkeen operaatiot. Taitavia ovat.

Aivan odotan, että taas joskus pääsen ihanaisten olioitten hiplattavaksi.

• kohta hampaaton..

Näillä jonotusajoilla kerkiää hammaskalusto pudota ennen kun sinne pääsee... Kaupunki vois ees tekohampaat postittaa hyvitykseksi :)

• KutunHatut

Sama meno jatkuu. Soittelin aikaa parisen kuukautta sitten ja laittoivat jonoon. Tarkistelin sijoitusta ja vielä ollaan 1000 pahemmalla puolella. Josko kävisi yksityisellä vai ostaisiko Biltemasta Dremelin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      231
      7314
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2937
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2422
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      106
      2366
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2091
    6. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      98
      1607
    7. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      232
      1590
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      1458
    9. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      402
      1425
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      7
      1414
    Aihe