Fiat 80/90 pakkivika

katkiko

Fiiun pakki rupesi hyppämään pois päältä. Vika tuli kevyessä puiden ajossa ilman suurempaa kuormitusta. Niinkuin keppi ei menisi oikein riittävän pitkälle koloonsa vaikka liikerata tuntuu kyllä entisen laiselta. Heittää pois vaikka kädellä vähän keppiä pakottaa pakin suuntaan. Meniköhän joku ratas ja tarkoittaako traktorin katkaisua?

9

9159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhaäijä

      Meillä tuli kakkosvaihteeseen samanlainen vaiva.Arvelivat laakerivikaa,ja työtunteja olis kuulemma mennyt 25. Ajeltiin Fiiatti varovasti traktorikaupan pihaan.

    • valluville

      Fiiunkaan vaihteisto ei mene rikki rasituksen mukaan, vaan vaihtamisen hätiköinnin seurauksena.
      Vuosien saatossa, tuhansien kiireisten vaihtamisien seurauksena varsinkin suunnan vaihtajalla
      varustetut vaihteistot joutuu tosi koville.
      Pakkiratas kuluu vähitellen, jossain vaiheessa alkaa hyppimään.
      Ei tuo korjauksena mikään ihmeellinen ole huoltomiehelle, samalla katkasulla kannattaa heittää uusi kytkinkin
      koneeseen, ellei ole vaihdettu.
      Sama riesa se on Vallussakin, keppi heiluu kun kumisaappaassa, maksaa se remppa kotimaiseenki!!

    • 4x4 DTH

      Ei mikään maata kaatava vika. Todennäköisesti siirtäjän akselilla olevasta vaihteen lukituksesta jousi poikki, tai vaihteen lukitushauli muuten juminut. Jos laatikosta ei ole mitään hirvittävää rouskutusta kuulunut, ei ole mikään kallis remontti vaikka menisi kaikki pakin rattaat uusiksi. Pakkiin liittyviä rattaita on kolme, joista kaksi kuluu, laakereita on myös kaksi. Siirtäjäremontti saattaa hyvällä tuurilla onnistua hyttiä nostamalla, mutta yleensä kannattaa laittaa ainakin ulosottoakselin stefa, laakeri ja pusla uusiksi. Se vaatii laatikon irroituksen. Onnistuu kaikista helpoimmin siten, että katkaisee traktorin perän ja vaihteiston välistä, vetää laatikon moottorin mukana hytin alta pois ja irroittaa laatikon sen jälkeen moottorista. Tuolla konstilla ei tarvitse hyttiä ottaa pois, aikaa ja tupakkia säästyy vaikka kuinka. Vaihteiston akseleihin löytyy kaikki laakerit ja stefat laakeriliikkeistä, eivätkä maksa kuin 200-250 euroa. Aluevaihteisto on erillinen osa joka on toteutettu planeettavaihteilla, mutta kuvaamasi vika ei ole siellä.

      • katkiko

        Asennoiduin jo katkaisuun mutta olisin oletusarvoisesti tehnyt sen takaa päin kaiki lohkot yksitellen purkaen (takapyörän akselin stefat kun tulisi joskus vaihtaa niin menisi tässä samalla).

        Tuleeko noin perästä päin purkaen hytin poisto eteen pakosta vai voisiko hytin vaan tässäkin jättää etukiinnnikkeistään paikalleen kannatuksiin tunkaten/tukien takapää ilmaan (näin ainakin valmetin 602 purettiin kerran vastaavassa tilanteessa)?

        Toi ajatus jättää takapää ehjäksi ja hytti siihen kiinni kyllä houkuttaa. Tappelin edellisvuosina ko. laitteen hydraulikkalohkon letkujen kanssa sen verran että ei juuri kiinnosta koskea niihin enää. Aina jäi joku vuotamaan ennenkö vaihdoin jokaisen banjo-liittimen. Kuvaamallasi tavalla niihinkään ei varmaan tarvitsisi koskea, eikä tankkia irrotta jne.


      • 4x4 DTH
        katkiko kirjoitti:

        Asennoiduin jo katkaisuun mutta olisin oletusarvoisesti tehnyt sen takaa päin kaiki lohkot yksitellen purkaen (takapyörän akselin stefat kun tulisi joskus vaihtaa niin menisi tässä samalla).

        Tuleeko noin perästä päin purkaen hytin poisto eteen pakosta vai voisiko hytin vaan tässäkin jättää etukiinnnikkeistään paikalleen kannatuksiin tunkaten/tukien takapää ilmaan (näin ainakin valmetin 602 purettiin kerran vastaavassa tilanteessa)?

        Toi ajatus jättää takapää ehjäksi ja hytti siihen kiinni kyllä houkuttaa. Tappelin edellisvuosina ko. laitteen hydraulikkalohkon letkujen kanssa sen verran että ei juuri kiinnosta koskea niihin enää. Aina jäi joku vuotamaan ennenkö vaihdoin jokaisen banjo-liittimen. Kuvaamallasi tavalla niihinkään ei varmaan tarvitsisi koskea, eikä tankkia irrotta jne.

        Tekisin sinuna kuitenkin niin, kuin tuossa aiemmin kuvailin. Kun olet nostanut hytin etureunaa ylemmäs, sen voi tukea lankulla perän etupuolelle jäävän osan päältä, sinne jää ihan kohtalaisesti tilaa avata kaikki pultit. Joka tapauksessa kannattaa tehdä tai lainata kunnollinen katkaisurata, koska muuten homma menee leikkimiseksi.
        Älä sotke niitä takapyörän stefoja laatikkoremonttiin, koska sen jälkeen kun aski on kunnossa ja hytti vielä irti, on ne ronkat helppo käyttää pois. Riittää kun nostaa hytin takapäätä 5-10 senttiä ylemmäs, voi ronkat ottaa pois, eivät ole edes kovin raskaat. Samalla on helppo uusia polttoaineletkut yms. jos siihen on tarvetta.

        Tuossa vielä jonkinlaisia kuvia katkaisuradasta, tosin sinun tapauksessasi moottorin mukaan pitää ottaa myös laatikko. Ja radasta kannattaa tehdä niin pitkä, että molemmat puolikkaat ovat samojen kiskojen päällä, osat pysyvät paremmin linjassa. Etuakseli on myös tärkeä tukea, ettei renkaat pääse kääntymään.
        http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img782683.jpg
        http://www.dunkeldunkel.com/traktori/korjauskertomus.php?numero=20


      • taakseko päin?
        4x4 DTH kirjoitti:

        Tekisin sinuna kuitenkin niin, kuin tuossa aiemmin kuvailin. Kun olet nostanut hytin etureunaa ylemmäs, sen voi tukea lankulla perän etupuolelle jäävän osan päältä, sinne jää ihan kohtalaisesti tilaa avata kaikki pultit. Joka tapauksessa kannattaa tehdä tai lainata kunnollinen katkaisurata, koska muuten homma menee leikkimiseksi.
        Älä sotke niitä takapyörän stefoja laatikkoremonttiin, koska sen jälkeen kun aski on kunnossa ja hytti vielä irti, on ne ronkat helppo käyttää pois. Riittää kun nostaa hytin takapäätä 5-10 senttiä ylemmäs, voi ronkat ottaa pois, eivät ole edes kovin raskaat. Samalla on helppo uusia polttoaineletkut yms. jos siihen on tarvetta.

        Tuossa vielä jonkinlaisia kuvia katkaisuradasta, tosin sinun tapauksessasi moottorin mukaan pitää ottaa myös laatikko. Ja radasta kannattaa tehdä niin pitkä, että molemmat puolikkaat ovat samojen kiskojen päällä, osat pysyvät paremmin linjassa. Etuakseli on myös tärkeä tukea, ettei renkaat pääse kääntymään.
        http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img782683.jpg
        http://www.dunkeldunkel.com/traktori/korjauskertomus.php?numero=20

        Aloittelin remppaa, Rata ja vaunu tehty, verhoilut sekä vivut lattiasta irti (lähti vähän tarpeetontakin mutta tuleepahan samalla siivottua ja saa vipujen merkkivalojen mikrokytkimet korjailtua kuntoon).

        Nyt tarvitsisi vaan päättää mistä rupeaa ruuvailemaan poikki. Irrotin hytin kannakkeet ja nostelin koppia hieman ylöspäinkin jo. Minun silmääni näyttää luontevammalta vetää perä vaihteistoineen irti taaksepäin koska vaihteisto sijaitsee niin takana hyttiin verrattuna. Siirtokin jää näin lyhyemmäksi sekä hytti näyttää takaa helpommalta tukea kannatuksiin. Onkohan ketään foorumilla joka olisi oikeasti homman tehnyt juuri tälle traktorimallille ja tietäisi kuinka järkevintä?


      • Poikki ja halki meni
        taakseko päin? kirjoitti:

        Aloittelin remppaa, Rata ja vaunu tehty, verhoilut sekä vivut lattiasta irti (lähti vähän tarpeetontakin mutta tuleepahan samalla siivottua ja saa vipujen merkkivalojen mikrokytkimet korjailtua kuntoon).

        Nyt tarvitsisi vaan päättää mistä rupeaa ruuvailemaan poikki. Irrotin hytin kannakkeet ja nostelin koppia hieman ylöspäinkin jo. Minun silmääni näyttää luontevammalta vetää perä vaihteistoineen irti taaksepäin koska vaihteisto sijaitsee niin takana hyttiin verrattuna. Siirtokin jää näin lyhyemmäksi sekä hytti näyttää takaa helpommalta tukea kannatuksiin. Onkohan ketään foorumilla joka olisi oikeasti homman tehnyt juuri tälle traktorimallille ja tietäisi kuinka järkevintä?

        Oli lautaspyöräpari mennyt, pari hammasta kehältä murtunut ja kartiossa vikaa. Joku ceger- tms prikka oli mennyt läpi ko. rattaista. Samoin jostain syystä pakkirattas oli siirtynyt hieman paikaltaan, olisiko syy vai seuraus. Cegerin paloja oli jo pumpulle menossa, osa vielä perän pohjalla. Perä nyt niin pieninä paloina kuin vaan saa ja osia rupean haalimaan. Käyn samalla kaikki liitokset ja stefat läpi josko saisi loputkin vuodot tyrehtymään.

        Fiiatissa selkeä rakenne, ei avaruustiedettä. Normaali työkalut riittää kaikkeen. Vähemmällä olisi vaan päässyt kun olisi heti irrottanut pyörät ja keventänyt perää ennen katkaisua. Olisi ollut työekentelykin paljon helpompaa kun olisi olut tilaa liikkua. Eli helpoin olisi ollut irrottaen ensin takarenkaat, ehkä kynkät ja nostaa hytti vaikka ketjutaljalla parikymmentä senttiä ylös tukien. Sen jälkeen kaikki on vaan ruuvaamista. Perä ja vaihteisto on yksi ja sama lohko fiiatissa eli jonkun ohje katkaista eteenpäin siirtäen oli hevon peetä. Niin ja vaihteen siirtäjän mahdolliselle vialle ei voi mitään ellei avaa vaihteiston kantta eli nosta ensin hyttiä jonkin verran ylös että avaus onnistuu.


      • 4x4 DTH
        Poikki ja halki meni kirjoitti:

        Oli lautaspyöräpari mennyt, pari hammasta kehältä murtunut ja kartiossa vikaa. Joku ceger- tms prikka oli mennyt läpi ko. rattaista. Samoin jostain syystä pakkirattas oli siirtynyt hieman paikaltaan, olisiko syy vai seuraus. Cegerin paloja oli jo pumpulle menossa, osa vielä perän pohjalla. Perä nyt niin pieninä paloina kuin vaan saa ja osia rupean haalimaan. Käyn samalla kaikki liitokset ja stefat läpi josko saisi loputkin vuodot tyrehtymään.

        Fiiatissa selkeä rakenne, ei avaruustiedettä. Normaali työkalut riittää kaikkeen. Vähemmällä olisi vaan päässyt kun olisi heti irrottanut pyörät ja keventänyt perää ennen katkaisua. Olisi ollut työekentelykin paljon helpompaa kun olisi olut tilaa liikkua. Eli helpoin olisi ollut irrottaen ensin takarenkaat, ehkä kynkät ja nostaa hytti vaikka ketjutaljalla parikymmentä senttiä ylös tukien. Sen jälkeen kaikki on vaan ruuvaamista. Perä ja vaihteisto on yksi ja sama lohko fiiatissa eli jonkun ohje katkaista eteenpäin siirtäen oli hevon peetä. Niin ja vaihteen siirtäjän mahdolliselle vialle ei voi mitään ellei avaa vaihteiston kantta eli nosta ensin hyttiä jonkin verran ylös että avaus onnistuu.

        "Perä ja vaihteisto on yksi ja sama lohko fiiatissa eli jonkun ohje katkaista eteenpäin siirtäen oli hevon peetä."

        Ei ihan päin hevon peetä, mutta melkein. Sori.
        En epähuomiossa tullut maininneeksi että kirjoittamani katkaisuohje oli pienemmille 580-680, mahdollisesti myös 780 malleille, ei siis esim. 80-90 sarjalle. 580-680 Malleihin tuo ohje pätee, koska oma Fiattini oli poikki silloin kun tästä kirjoitin ja siinä vaihdelaatikko on ihan oma osansa. Perän ja vaihdelaatikon välissä, perän kuorissa on tila aluevaihteistolle (kolme planeetta pyörästöä), sen jälkeen on vielä väliseinä, jonka takana on perä. Perässä ja vaihdelaatikossa on myös erilliset öljyt.


      • laippa lape
        Poikki ja halki meni kirjoitti:

        Oli lautaspyöräpari mennyt, pari hammasta kehältä murtunut ja kartiossa vikaa. Joku ceger- tms prikka oli mennyt läpi ko. rattaista. Samoin jostain syystä pakkirattas oli siirtynyt hieman paikaltaan, olisiko syy vai seuraus. Cegerin paloja oli jo pumpulle menossa, osa vielä perän pohjalla. Perä nyt niin pieninä paloina kuin vaan saa ja osia rupean haalimaan. Käyn samalla kaikki liitokset ja stefat läpi josko saisi loputkin vuodot tyrehtymään.

        Fiiatissa selkeä rakenne, ei avaruustiedettä. Normaali työkalut riittää kaikkeen. Vähemmällä olisi vaan päässyt kun olisi heti irrottanut pyörät ja keventänyt perää ennen katkaisua. Olisi ollut työekentelykin paljon helpompaa kun olisi olut tilaa liikkua. Eli helpoin olisi ollut irrottaen ensin takarenkaat, ehkä kynkät ja nostaa hytti vaikka ketjutaljalla parikymmentä senttiä ylös tukien. Sen jälkeen kaikki on vaan ruuvaamista. Perä ja vaihteisto on yksi ja sama lohko fiiatissa eli jonkun ohje katkaista eteenpäin siirtäen oli hevon peetä. Niin ja vaihteen siirtäjän mahdolliselle vialle ei voi mitään ellei avaa vaihteiston kantta eli nosta ensin hyttiä jonkin verran ylös että avaus onnistuu.

        Meilläkin oli aikoinaan 80-90 fiatissa sama vika, muistaakseni se aiheutui pakkipyörän seger renkaan rikkoutumisesta(olikohan väärin mitoitettu). Vanhemmat huoltomiehet tuntevat kyllä tämän tyyppivian.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      295
      2183
    2. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      210
      2099
    3. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      46
      1315
    4. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      87
      1251
    5. Oletko kaivattusi

      Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      101
      1193
    6. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      82
      1191
    7. Millainen ihminen linda brandt-ahde on

      Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta
      Lappeenranta
      43
      1175
    8. Martina makkarankuori päällä

      Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      1121
    9. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      1060
    10. Tykkäätkö kuinka

      Paljon kaivatustasi?
      Ikävä
      60
      954
    Aihe