Kuntalisä

Faret

Nyt sitten Imatra on romuttanut perhepäivähoidon, Kuinka moni lapsiaan perhepäivähoidossa pitävä on asiaa ajatellut? Elokuussa nousee lapsen päivähoitomaksu huimasti, Kaupungilla ei enää ole perhepäivähoitajia, eikä kaupunki enää määrää päivähoitomaksuja, Perhepäivä hoitajat ovat elokuun alusta yksityisyrittäjiä. Käytännössä seuraa seuraavaa.: Jos nyt esim. Hoitaja saa lapsesta 26 euroa päivässä, eli 520 euroa kuukaudessa. Juu kuntalisää saadaan 200 euroa, no maksettavaa meille jää kuitenkin 320 euroa!!! Aika huima maksu korotus. Tuo esimerkki oli tietenkin vain niille jotka ovat 0 maksuluokassa. Meillä maksu nousee noin 150 euroa. Toki jokainen perhepäivähoitaja saa itse päättää
hinnan jolla lastasi hoitaa, mutta kukapa se lähtisi palkkaansa pienentämään.
Jotenkin tulee mieleen, että kaupungilla on tarkoitus ajaa koko perhepäivähoito järjestelmä alas. Minne kaupunki sitten laittaa ne 251 lasta? Nyt jo kaupunki joutuu laittamaan 100 lasta päiväkoteihin, mihinkä ne mahtuu?
Taitaa olla pakko laittaa talo myyntiin ja etsiä kunta jossa mokomaa lisää ei makseta, ja jossa arvostetaan lastenhoitoa.

13

922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosi huolestunut

      Vai että oikeen pitää laittaa talo myyntiin sen takia voi voi! Kannattaisko kuitenkin ensin vaihtaa se kesämökki vaikka asuntovaunuun tai käydä vaan kerran vuodessa ulkomailla?

      • kokemuksia on

        Hyvä perhepäivä hoitopaikka on paljon parempi, kuin huono päiväkoti. Rajapatsaan päiväkoti on ollut huono iät ja ajat, siellä kun on tuo kiusaaminen ollut sallittua ihan johtajan luvalla jo monta vuotta sitten. Nyt tosin on johtaja vaihtunut.


    • itse ruveta

      perhepäivähoitajaksi, sulla on talo ja palkan voit itse määrätä. Nyt on rikastuminen helppoa:)

      • tret

        minä otan töistä lopputilin ja jään kotiin hoitamaan lapsia.


      • jokkaiselle
        tret kirjoitti:

        minä otan töistä lopputilin ja jään kotiin hoitamaan lapsia.

        Yksityinen perhepäivähoitaja saa tällä hetkellä jokaisesta lapsesta 540e/kk. Vanhemmat voivat hakea kuntalisän 200e lisäksi yksityisen hoidon tuen kelasta joka on 160e. Ja myös tulosidonnaista hoitolisää joka enimmillään on 134e. Laskekaapas siitä miten paljon jäikään vanhemmille maksettavaksi yksityisessä perhepäivähoidossa.


      • treeti
        jokkaiselle kirjoitti:

        Yksityinen perhepäivähoitaja saa tällä hetkellä jokaisesta lapsesta 540e/kk. Vanhemmat voivat hakea kuntalisän 200e lisäksi yksityisen hoidon tuen kelasta joka on 160e. Ja myös tulosidonnaista hoitolisää joka enimmillään on 134e. Laskekaapas siitä miten paljon jäikään vanhemmille maksettavaksi yksityisessä perhepäivähoidossa.

        Siis taas luukulta luukulle juoksemista, lappujen täyttämistä, ja tuskailua.


      • ovat
        treeti kirjoitti:

        Siis taas luukulta luukulle juoksemista, lappujen täyttämistä, ja tuskailua.

        perhepäivähoitajat yksityisyrittäjiä. Osa perhepäivähoitajista on kunnallisia, jotka jatkavat edelleen kunnallisina. Enemmän tästä muutoksesta on haittaa itse perhepäivähoitajille, jotka jatkossa saavat palkkansa kenties kolmesta tuutista eli osan vanhemmilta, osan kelalta ja kenties jonkun siivun kaupungiltakin. Toki pääasia on, että palkka tulee. Mietin vain kuinka moni perhepäivähoitaja lopettaa työnteon kun se tuntuu vuosi vuodelta vaan hankaloituvan. Paperityötkin vievät aikamoisen siivun perhepäivähoitajan vapaa-ajasta. Ja loppupelissä kun yrittäjä maksaa omat YEL-maksunsa ja palkasta vähentää kulut niin paljoa ei jää.
        Toukokuussa olisi tarkoitus kaupungin järjestää päivähoitofoorumi, jossa kenties myös yksityiset perhepäivähoitajat näyttäytyy. Heitä on Imatrallakin viitisenkymmentä.


      • ?
        ovat kirjoitti:

        perhepäivähoitajat yksityisyrittäjiä. Osa perhepäivähoitajista on kunnallisia, jotka jatkavat edelleen kunnallisina. Enemmän tästä muutoksesta on haittaa itse perhepäivähoitajille, jotka jatkossa saavat palkkansa kenties kolmesta tuutista eli osan vanhemmilta, osan kelalta ja kenties jonkun siivun kaupungiltakin. Toki pääasia on, että palkka tulee. Mietin vain kuinka moni perhepäivähoitaja lopettaa työnteon kun se tuntuu vuosi vuodelta vaan hankaloituvan. Paperityötkin vievät aikamoisen siivun perhepäivähoitajan vapaa-ajasta. Ja loppupelissä kun yrittäjä maksaa omat YEL-maksunsa ja palkasta vähentää kulut niin paljoa ei jää.
        Toukokuussa olisi tarkoitus kaupungin järjestää päivähoitofoorumi, jossa kenties myös yksityiset perhepäivähoitajat näyttäytyy. Heitä on Imatrallakin viitisenkymmentä.

        sanon vaan et moni hoitaja saa rahan kyl helpommalla vaik työttömänä. et luulen et moni voi lopettaa tän uudistuksen myötä! mut itsepä kaupunki siitä vastaa! kaupungille kun asiaa olen esittäny niin sanottiin et ei lopeta vaan tulee lisää! IHMETTELEN VAAN TULEEKO JA MIHIS NE LAPSET LAITETAAN KUN EI OLE PAIKKOJA? ja onhan hoitajan kiva sit periä niitä hoitomaksuja monesta paikkaa! nyt on helppoa toi palkan saanti rupeiskohan kaupungin työntekijät tähän et palkka tulee millo mistäkin? ja sit et entäs jos vanhemmat jätää maksamatta maksun sit ei hoitaja saa kuin osan palkkaa!
        et hienoa imatra! taas mentiin uudistuksen myötä hyvään suuntaan vai mitä! itse ainekin kyl lähden tästä kylästä pois kun ei paljon arvosteta lapsiperheitä! tämä on yksi niistä asioista!


      • ? kirjoitti:

        sanon vaan et moni hoitaja saa rahan kyl helpommalla vaik työttömänä. et luulen et moni voi lopettaa tän uudistuksen myötä! mut itsepä kaupunki siitä vastaa! kaupungille kun asiaa olen esittäny niin sanottiin et ei lopeta vaan tulee lisää! IHMETTELEN VAAN TULEEKO JA MIHIS NE LAPSET LAITETAAN KUN EI OLE PAIKKOJA? ja onhan hoitajan kiva sit periä niitä hoitomaksuja monesta paikkaa! nyt on helppoa toi palkan saanti rupeiskohan kaupungin työntekijät tähän et palkka tulee millo mistäkin? ja sit et entäs jos vanhemmat jätää maksamatta maksun sit ei hoitaja saa kuin osan palkkaa!
        et hienoa imatra! taas mentiin uudistuksen myötä hyvään suuntaan vai mitä! itse ainekin kyl lähden tästä kylästä pois kun ei paljon arvosteta lapsiperheitä! tämä on yksi niistä asioista!

        Sienimäen varahoitipaikka on ollut auki lasten määrän takia. Imatralisää on tarkoitus maksaa tietääkseni hoitajalle, mikä on hyvä juttu. Jos ajatellaan yksityistä hoitajaa, niin. Hänellä ei ole kiinteää palkkaa, koska raha tulee hoidettavien lukumäärän mukaan. Kuka siis on valmis tämmöiseen työhön. Imatralla tehtiin päätös, että ykstyiset hoitavat alle 3 vuotiaat lapset. Eli kaikkei eniten työtä vaativat.


    • ÄIÄIÄIÄIÄI

      MIETTIÄ KUN NIITÄ KAKAROITA PYKÄÄ ETTÄ KUINKA MONTA PYSTYY ELÄTTÄMÄÄN.TÄÄLLÄ OLLAAN JO VUOSIA KASVATETTU LAPSET ILMAN! KUNTALISÄÄ JA HOITOMAKSUT EI KOVIN HALPOJA OLE OLLEET. PIDÄ PENNUT KOTONA JA HOIDA ITSE,SITÄ VARTEN SE KUNTALISÄ ON ,EIKÄ HOITOMAKSUJA VARTEN.

    • nouhoun

      Siis mitä?! Ai jatkossa ei ole kuin yksityisiä perhepäivähoitajia? Tunnustan, en ymmärrä ja lapsi on pph:lla. Jos viittisit vääntää rautalangasta että mitä on tehty?!

      • .

        ensinnäkin toi kuntalisä ei nyt ole tarkoitettu siihen et hoidat lapsen itse kotona! vaan yksityiseen pph.
        ja sinulle joka kyselit asiaa siis on yksityiset hoitajat mut nyt ei kaupunki osta niiltä hoitoa vaan huoltajat maksavat itse hoidon ja hakevat kelata noita tukia.
        ja kuulemma kaupunki on infonny vanhempia asiasta mut itse olen kyl aika pettynyt tohon infoon!


      • lähetetään
        . kirjoitti:

        ensinnäkin toi kuntalisä ei nyt ole tarkoitettu siihen et hoidat lapsen itse kotona! vaan yksityiseen pph.
        ja sinulle joka kyselit asiaa siis on yksityiset hoitajat mut nyt ei kaupunki osta niiltä hoitoa vaan huoltajat maksavat itse hoidon ja hakevat kelata noita tukia.
        ja kuulemma kaupunki on infonny vanhempia asiasta mut itse olen kyl aika pettynyt tohon infoon!

        kysely asiasta tällä viikolla.Tänään on yksityisiä perhepäivähoitajia lisäinfottu kuntalisä asiasta kokouksessa.Lisätietoa pitäisi nyt olla lapsenne perhepäivähoitajalla (jos on ostopalvelu eli yksityinen hoitaja) ja jos on ollut kokouksessa mukana. Kyselkääpä huomenna.
        Elokuun alusta perhepäivähoidossa vaihtoehtoja ovat: kunnallinen perhepäivähoito tai yksityinen perhepäivähoito. Vanhemmat voivat valita yksityisen (jolloin hakevat kelalta tuet) tai kunnallisen (joko kunnallinen perhepäivähoitaja tai yksityinen, jolta kaupunki ostaa päivähoitopaikan) Juu ja Imatra ei maksa kuntalisää kotihoidontukeen vaan ainoastaan yksityiseen hoitoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      397
      1562
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1298
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1230
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1165
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      824
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      820
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      175
      721
    Aihe