Astianpesukone antaa sähköiskuja tiskipöydästä?

öhven

Onko kellekään tuttua: Astianpesukone vaihdetaan upouuteen. Tämän jälkeen saat lieviä sähköiskuja tiskipöydän metalliosista, mm. joistain kohdista hanaa ja altaan reunasta. Iskuja ei ole tullut silloin, kun astianpesukoneen töpseli ei ole seinässä. Iskut on pieniä, ei sellaisia kouristavia, mutta kyllä ne varmasti tuntee. Astianpesukoneen pistorasia on tiskipöydän alla seinässä, yksipaikkainen ja maadutettu. Samalla seinällä on eri pistorasioissa jääkaappipakastin, mikro ja kahvinkeitin. Ja ilmeisesti keittiön työtasojen valot menee johonkin. Kyseessä on kerrostalohuoneisto. Jos pistorasiassa ei ole vikaa, onko vika mahdollisesti vain pesukoneessa, vai voiko se olla muualla?

16

7786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiskipöytään

      Eli sähkömies paikalle muuten vika mahdoton paikallistaa,niillä mittarit joilla vika ilmenee heti.
      Itsellä oli samaa ongelmaa,eikä mitään näkyvää vikaa löytynyt.
      Tilasin sähkömiehen ja se laittoi maadoitukset kuntoon.

    • afhtddd

      Maadoitus kytkemättä tai se on kytketty väärin. Jos on vanha asennus, niin nollaus puuttuu.

      Jos itse tajuat asiasta hölkäsen pöläystä, niin hoida heti kuntoon! Muuten kutsu sähkömies.

    • jotain mätää on

      Älä käytä APK:tta tai kytke mitään siihen pistorasiaan.

      Kannattaa ehdottomasti ottaa asioista perillä oleva tyyppi tutkimaan asia ja jättää sähköiskujen ottaminen väliin, ette tapa itseäsi tai jotakuta muuta asunnossa käyvää. Jos keittiössä on tehyt jotain muutakin kuin vaihdettu APK, niin kaikkien sähkölaitteiden kanssa kannttaisi olla todella varovainen.

      • öhven

        Juu muuta ei ole tehty kuin vaihdettu apk. Pistorasiatkin on uudehkoja, keittiö rempattu 2007 eikä vanhemman apk:n kans ollut koskaan ongelmia.


      • öhven
        öhven kirjoitti:

        Juu muuta ei ole tehty kuin vaihdettu apk. Pistorasiatkin on uudehkoja, keittiö rempattu 2007 eikä vanhemman apk:n kans ollut koskaan ongelmia.

        Siis tämä uusi apk vaihdettu vasta reilu kk sitten.


      • Puula
        öhven kirjoitti:

        Siis tämä uusi apk vaihdettu vasta reilu kk sitten.

        Eikö sitä apk:n pistoketta voi kääntää 180* astetta, jos sillä vaikka olisi vaikutusta. Jos se pistorasia on vaikka virheellisesti nollattu siinä remontissa?...


    • jfgjgfjfg

      Sähkömies paikalle. Järjenköyhyyttä testailla siellä käsin, että mistäs se sähköisku nyt tulikaan? Siellä voi olla vaikka pesukoneen runko jännitteinen ja kun kosket siihen ja saat toisella kädellä kunnolla maata niin siitä saat jo sydämen pysäytettyä.

      • öhven

        Kuka on testaillu, että mistäs se isku nyt tulikaan? Järjenköyhyyttä alkaa vaahdota noin. Kyllä se iskujen vaara on otettu huomioon.

        Sähkömies kävi ja mittarilla ilmeni seuraavaa: apk:n pistorasian maadoitus ei pitänyt. Ei myöskään läheisten pistorasioiden, johon oli kytkettu kahvinkeitin ja toiseen mikro Seurasimme pistorasioiden johtojen reittiä keittiökaapistojen alapohjassa olevaan jakorasiaan. Piuhakytkennät jakorasiassa oli tehty huonosti ja vääränlaisilla liittimillä. Ne maadutusjohtojenkin kytkennät olivat nimittäin niin löysällä, että parikin piuhaa oli irronnut liittimestä. Sähkäri laittoi tilalle oikeankokokoiset huppuliittimet, joihin mahtuu ongelmitta kaikki niihin kytkettävät johdot ja simsalabim! Tuumasi vain, että melkoinen tee se itse-tyyppi on alunperin kytkenyt piuhat siihen.

        Ja ilmeisimmin tämä ei ole sen takia oireillut vanhemmalla apk:lla, koska vanhempi ei ole ehkä ottanut kosketusta tiskipöydän peltiin. Mutta vaara oli olemassa koko ajan niin kauan, kuin kyseiset johtoliitokset ovat olleet irti. Apk:n vaihdossa ne eivät ole irronneet, koska jakorasian johdot ovat olleet koko ajan täysin liikkumatta. Tarkastettiin saman tien keittökaapiston muutkin pistorasiat maadutuksineen.


      • Hyvä että selvisi
        öhven kirjoitti:

        Kuka on testaillu, että mistäs se isku nyt tulikaan? Järjenköyhyyttä alkaa vaahdota noin. Kyllä se iskujen vaara on otettu huomioon.

        Sähkömies kävi ja mittarilla ilmeni seuraavaa: apk:n pistorasian maadoitus ei pitänyt. Ei myöskään läheisten pistorasioiden, johon oli kytkettu kahvinkeitin ja toiseen mikro Seurasimme pistorasioiden johtojen reittiä keittiökaapistojen alapohjassa olevaan jakorasiaan. Piuhakytkennät jakorasiassa oli tehty huonosti ja vääränlaisilla liittimillä. Ne maadutusjohtojenkin kytkennät olivat nimittäin niin löysällä, että parikin piuhaa oli irronnut liittimestä. Sähkäri laittoi tilalle oikeankokokoiset huppuliittimet, joihin mahtuu ongelmitta kaikki niihin kytkettävät johdot ja simsalabim! Tuumasi vain, että melkoinen tee se itse-tyyppi on alunperin kytkenyt piuhat siihen.

        Ja ilmeisimmin tämä ei ole sen takia oireillut vanhemmalla apk:lla, koska vanhempi ei ole ehkä ottanut kosketusta tiskipöydän peltiin. Mutta vaara oli olemassa koko ajan niin kauan, kuin kyseiset johtoliitokset ovat olleet irti. Apk:n vaihdossa ne eivät ole irronneet, koska jakorasian johdot ovat olleet koko ajan täysin liikkumatta. Tarkastettiin saman tien keittökaapiston muutkin pistorasiat maadutuksineen.

        Sillä lailla. Sähkö on juuri tuon takia vähän vaarallista, kun maallikolla ei ole mittareita millä tutkia toiminnan turvallisuus, eikä ymmärrystä siitä että vaikka kone toimii, niin se ei takaa sitä että kytkentä on oikein ja turvallinen.


    • Sähkäri79

      Putkistomaadoitus tekemättä.. Tuttu vika!

      • Janttila

        Et sitten viitsinyt vaivautua lukemaan mikä oli oikeasti vialla? Kannattaa ketju lukea tarkasti läpi jos meinaa pari vuotta vanhoihin keskusteluihin vastata.


      • hermostuttaa
        Janttila kirjoitti:

        Et sitten viitsinyt vaivautua lukemaan mikä oli oikeasti vialla? Kannattaa ketju lukea tarkasti läpi jos meinaa pari vuotta vanhoihin keskusteluihin vastata.

        Tuota noin mulla vähän samaa vikaa. ostin astianpesukoneen pari viikkoa sitten ja sen tuli asentamaan liikkeen sähkömies. kone kuitenkin valskasi vettä lattialle ja sen jälkeen tuli oikein sähkömies joka laittoin kaikki kuntoon ja vastasi minun tyhmimpiikin kysymyksiin.. MUTTA nyt... olen saanu muutaman kerran "sähköiskuja" koneesta siis siitä kannesta.. se mihin laitetaan se pesutabletti.. Kun siihen koskee tuntuu sellanen värinä sormissa. erittäin pelottavaa.. ELI MITÄ NYT PITÄISI TEHDÄ? eikö se ole vaarallista kun puhutaan koneesta johon menee vesi yms? voiko se olla normaalia? vieläki ranteissa tuntuu kummalliselta. käskin kaveriani koskemaan siihen samaan kohtaan mutta se ei tuntenut mitään mutta itse olen jo muutamia kertoja huomannut tuon vian...


      • sähkömiäs
        hermostuttaa kirjoitti:

        Tuota noin mulla vähän samaa vikaa. ostin astianpesukoneen pari viikkoa sitten ja sen tuli asentamaan liikkeen sähkömies. kone kuitenkin valskasi vettä lattialle ja sen jälkeen tuli oikein sähkömies joka laittoin kaikki kuntoon ja vastasi minun tyhmimpiikin kysymyksiin.. MUTTA nyt... olen saanu muutaman kerran "sähköiskuja" koneesta siis siitä kannesta.. se mihin laitetaan se pesutabletti.. Kun siihen koskee tuntuu sellanen värinä sormissa. erittäin pelottavaa.. ELI MITÄ NYT PITÄISI TEHDÄ? eikö se ole vaarallista kun puhutaan koneesta johon menee vesi yms? voiko se olla normaalia? vieläki ranteissa tuntuu kummalliselta. käskin kaveriani koskemaan siihen samaan kohtaan mutta se ei tuntenut mitään mutta itse olen jo muutamia kertoja huomannut tuon vian...

        "Käskin kaveriani koskemaan siihen samaan kohtaan"... pelottavaa!!!
        Jos sulla ole tapanasi saada staattisia tällejä yleensäkään missään keinokuituiset kuteet päällä, niin vikaa voipi olla koneen maadoituksissa.
        Kannattaisi kutsua se sähkäri takaisin paikalle tsekkaamaan tilanne, jos et luota siihen, niin tilaa joku kolmas sähkäri tsekkaamaan. Pyydä testaamaan maadoitukset koneen rungosta keittiön muihin laitteisiin nähden, liesi, pistorasiat, jääkaappi, vesihana ei ole luotettava jos putkitukset ovat muovia.
        Olisi hyvä ja luotettavinta, jos pystyisi mittaamaan huoneiston sähkökeskuksesta asti maadoituksen.

        Ps. todellisesta jännitteestä tällin saaminen on eri ihmisillä erinlaista, siihen vaikuttaa ihon kosteus, koskettaako samanaikaisesti jaloin, käsin, kankulla johtavaa rakennetta esim. tiskipöytää tai paljain jaloin seisoen kivilaattalattiallakin riittää.


    • IsmoKalervoLaitela

      Minä kerron asiasta POLIISILLE!

      • IsmoKalervoLaitela

        Lyö sitä konetta PESÄPALLOMAILALLA.


    • Jaakkopavun

      Tässä on oiva esimerkki miksi sähkötyöt tulisi tehdä huolella ja teettää ammattilaisilla. Se voi joku kerta olla henki pois jos laitteen metallikuori on jännitteellinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2022
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1559
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      146
      1475
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      274
      1090
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      126
      997
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      111
      976
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      51
      812
    Aihe