Muonion mahtisuvut?

Ei mene mahti ...

Kuulemani mukaan kaikilta Pohjois-Suomen pieniltä paikkakunnilta löytyy tiettyjä vanhoja sukuja, joilla on vanhastaan ollut muita sukuja enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa paikalliseen päätöksentekoon.

Minulla itselläni on jonkin verran sukujuuria Muoniossa, mutta ne ovat jo useamman vuosikymmenen takaa. Itse tiedän toki jonkin verran omista paikallisista esivanhemmistani (paljonkin nimiä tiedossa).

Ihan mielenkiinnosta nyt kysyisinkin, mitkä suvut ovat mielestänne Muoniossa olleet niitä paikallisia vaikuttajasukuja?

72

4896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fmnbv

      että Männynvierustan ja Veräjänpitäjän suvut on niitä mahtisukuja jotka on niitä vaikuttajasukuja,
      heillähän on verotietojenkin perusteella millä mällätä joten eiköhän ne täytä ne mahtisuvun merkit.

      • Paluumuuttaja?

        Muistaakseni omasta sukupuustani löytyy paljonkin juuri noiden muoniolaisten sukujen edustajia.

        Mutta asia selviää varmaan, kunhan löydän enoni laatimat sukutaulut vielä jostakin.


      • rutsaako
        Paluumuuttaja? kirjoitti:

        Muistaakseni omasta sukupuustani löytyy paljonkin juuri noiden muoniolaisten sukujen edustajia.

        Mutta asia selviää varmaan, kunhan löydän enoni laatimat sukutaulut vielä jostakin.

        Noita ylläolevia kun lueskele, näyttää, että Muoniossa kaikki alkuperäiset suvut ovat sieltä sun täältä kautta sukua toisilleen...... Hmmmm


      • mutta net kirkon
        rutsaako kirjoitti:

        Noita ylläolevia kun lueskele, näyttää, että Muoniossa kaikki alkuperäiset suvut ovat sieltä sun täältä kautta sukua toisilleen...... Hmmmm

        ympäriltä tontin vallanheet ovat niitä muualta tulheita!

        Pappien ja viranomasten jälkeläisiä ja nyt sitte ökyteeraavat, niinko olis aina paikkaa hallinheet!


      • kirkkotupa oli
        mutta net kirkon kirjoitti:

        ympäriltä tontin vallanheet ovat niitä muualta tulheita!

        Pappien ja viranomasten jälkeläisiä ja nyt sitte ökyteeraavat, niinko olis aina paikkaa hallinheet!

        aikanhaan sielä Ollinpuolela Jierisjokea.

        Sen jälkkheenkö se uusi kirkko rakennethiin sinne niemiläisten omistamale mäele, niin laitethiin Muoniossa nämät maanomistukset kokohnaan uusiksi. Siitä se kaikki sotku on lähteny. Olis varhmaan parempi ollu, ko se kirkkotupa olis pietty eelheenki sielä Ollinmäelä!


      • rutsasta porukkaa
        kirkkotupa oli kirjoitti:

        aikanhaan sielä Ollinpuolela Jierisjokea.

        Sen jälkkheenkö se uusi kirkko rakennethiin sinne niemiläisten omistamale mäele, niin laitethiin Muoniossa nämät maanomistukset kokohnaan uusiksi. Siitä se kaikki sotku on lähteny. Olis varhmaan parempi ollu, ko se kirkkotupa olis pietty eelheenki sielä Ollinmäelä!

        jotta tautitutkijat eksy ensin Sallaan eikä Muonioon, muuten silläki tauilla vois olla tän paikan nimi sen Sallan sijasta.


      • tästä tarinan
        kirkkotupa oli kirjoitti:

        aikanhaan sielä Ollinpuolela Jierisjokea.

        Sen jälkkheenkö se uusi kirkko rakennethiin sinne niemiläisten omistamale mäele, niin laitethiin Muoniossa nämät maanomistukset kokohnaan uusiksi. Siitä se kaikki sotku on lähteny. Olis varhmaan parempi ollu, ko se kirkkotupa olis pietty eelheenki sielä Ollinmäelä!

        seuraavassa muodossa:

        Joskus siihen aikaan, kun Suomi oli erotettu Suomen sodan seurauksena Ruotsin valtakunnasta, suunniteltiin Muonionniskan kappeliseurakunnan muodostamista itsenäiseksi seurakunnaksi. Muoniossa oli jo 1600-luvulta lähtien ollut ns. Ollinmäellä vanha kirkkotupa. Kirkkotuvan yhteydessä oli ollut pieni siunattu hautausmaa, joka 1800-luvulle tultaessa oli käynyt jo kymmeniä vuosia aikaisemmin pieneksi, metsittynyt ja unohdettu melkein kokonaan. Asutuksen puristuksessa sitä ei oltu aikanaan päästy laajentamaan. Vainajat oli jo lähes sadan vuoden ajan kuljetettu jonkin verran joen yläjuoksun puolella sijainneeseen Akamellan kalmistoon. Muonion pappila oli palanut vuonna 1796 ja sen mukana olivat menneet vanhat kirkonkirjat, jotka kertoivat kirkkotuvan kalmistoon siunatuista vainajista. Tilanne Suomen sodan jälkeen oli siis sellainen, että kirkkotuvan kalmiston jäännöksistä tiesivät vain Ollin mäen paikalliset asukkaat. Vuoden 1810 paikkeilla levisi sitten huhu aikeista muodostaa Muonionniskasta uusi seurakunta ja rakentaa paikkakunnalle uusi kirkko. Joku Ollinmäen isännistä tiesi paikan vanhasta historiasta ja siitä, että hänen maittensa alle oli jäänyt osa tuosta vanhasta kalmistosta. Hän rupesikin pelkäämään, että Muonionniskan uusi kirkko päätetään rakentaa vanhan kirkkotuvan paikalle ja entinen kirkkotuvan kalmisto halutaan ottaa alkuperäiseen käyttöön. Koska tiedot tuosta vanhasta kalmistosta olivat enimmäkseen unohtuneet hän päätti yrittää siirtää viimeisetkin merkit siitä kaikessa hiljaisuudessa Akamellan kalmistoon. Tätä tehtävää suorittamaan hän värväsi kolme tuttua renkipoikaa. Iltojen pimennyttyä syksyllä 1810 värvätyt renkipojat ryhtyivätkin tehtävää suorittamaan. He lastasivat eräänä iltana syyskuun lopulla kirkkotuvan kalmiston viimeiset hautakivet ja muut kalmistosta jäljelle jääneet merkit soutuveneeseen ja lähtivät kaikessa hiljaisuudessa sauvomaan kohti Akamellaa. Kaikessa kiireessä he olivat kuitenkin arvioineet väärin virran voiman. Raskaassa lastissa syvällä uiva vene lähti armotta painumaan virtaa alaspäin kohti Äijäkoskea. Sauvoimet katkesivat pojilta virran voimasta ja koska kukaan pojista ei ajan tavan mukaan osannut uida, vene kaikkine lasteineen painui armotta kosken pyörteisiin. Kyläläiset saattoivat pimenevästä ja kylmenevästä syysillasta kuulla poikien hätähuudot kosken niskalta, tietämättä kuitenkaan kenestä ja mistä oli kysymys. Vene rikkoutui kosken pyörteisiin. Aamun valjettua kaksi pojista löydettiin koskenniskan alapuolelta hukkuneina. Kolmas poika löydettiin vasta seuraavana keväänä paljon alempaa joen varrelta. Hän oli päässyt nousemaan joesta Ruotsin puoleiselle rannalle, mutta menehtynyt nopeasti kylmenevään syysiltaan. Isäntä, joka oli palkannut pojat hävittämään viimeiset jäännökset Ollinmäellä sijainneesta kirkkotuvan kalmistosta, levitti tarinaa, että pojat olivat lähteneet ryöstämään Akamellan kalmistoa. Hän pelkäsi nimittäin, että jotain veneen kuljettamasta lastista löydettäisiin. Tätä kyläläiset eivät ymmärtäneet tai halunneet kyseenalaistaa, vaikka hautausmaalla ei kaiken järjen mukaan ollut mitään ryöstettävää. Näin jäi elämään tarina kolmesta renkipojasta ja Akamellan kalmistosta ryöstetyn hautakiven mukana veneeseen asettuneesta paholaisesta, joka oli painanut veneen koskeen. Kuitenkin tämä isäntä koki poikien kohdanneen Jumalan rangaistuksen lähtiessään rikkomaan siunatussa maassa levänneiden vainajien hautarauhaa. Isäntä jäi odottamaan sitä, että kokisi itsekin vastaavan kohtalon. Mutta Jumalan rangaistus kohtasikin häntä siinä muodossa, että hän sai elää syyllisyytensä kanssa pitkän elämän. Siitä lähtien kaikui hänen äänensä ja sen jälkeen ovat kaikuneet hänen jälkeensä jääneiden sukulaistensa äänet uudessa ns. Niemenmäelle rakennetussa Muonion kirkossa ja myöhemmin tulleen laestadiolaisen herätyksen seuroissa veisuussa kaikkein ylimpinä. Ja monien entisen kirkkotuvan luvatta hävitetyn kalmiston päälle tietämättään asumaan jääneen sanotaan menneen päästänsä sekaisin.


      • valehtelematon
        tästä tarinan kirjoitti:

        seuraavassa muodossa:

        Joskus siihen aikaan, kun Suomi oli erotettu Suomen sodan seurauksena Ruotsin valtakunnasta, suunniteltiin Muonionniskan kappeliseurakunnan muodostamista itsenäiseksi seurakunnaksi. Muoniossa oli jo 1600-luvulta lähtien ollut ns. Ollinmäellä vanha kirkkotupa. Kirkkotuvan yhteydessä oli ollut pieni siunattu hautausmaa, joka 1800-luvulle tultaessa oli käynyt jo kymmeniä vuosia aikaisemmin pieneksi, metsittynyt ja unohdettu melkein kokonaan. Asutuksen puristuksessa sitä ei oltu aikanaan päästy laajentamaan. Vainajat oli jo lähes sadan vuoden ajan kuljetettu jonkin verran joen yläjuoksun puolella sijainneeseen Akamellan kalmistoon. Muonion pappila oli palanut vuonna 1796 ja sen mukana olivat menneet vanhat kirkonkirjat, jotka kertoivat kirkkotuvan kalmistoon siunatuista vainajista. Tilanne Suomen sodan jälkeen oli siis sellainen, että kirkkotuvan kalmiston jäännöksistä tiesivät vain Ollin mäen paikalliset asukkaat. Vuoden 1810 paikkeilla levisi sitten huhu aikeista muodostaa Muonionniskasta uusi seurakunta ja rakentaa paikkakunnalle uusi kirkko. Joku Ollinmäen isännistä tiesi paikan vanhasta historiasta ja siitä, että hänen maittensa alle oli jäänyt osa tuosta vanhasta kalmistosta. Hän rupesikin pelkäämään, että Muonionniskan uusi kirkko päätetään rakentaa vanhan kirkkotuvan paikalle ja entinen kirkkotuvan kalmisto halutaan ottaa alkuperäiseen käyttöön. Koska tiedot tuosta vanhasta kalmistosta olivat enimmäkseen unohtuneet hän päätti yrittää siirtää viimeisetkin merkit siitä kaikessa hiljaisuudessa Akamellan kalmistoon. Tätä tehtävää suorittamaan hän värväsi kolme tuttua renkipoikaa. Iltojen pimennyttyä syksyllä 1810 värvätyt renkipojat ryhtyivätkin tehtävää suorittamaan. He lastasivat eräänä iltana syyskuun lopulla kirkkotuvan kalmiston viimeiset hautakivet ja muut kalmistosta jäljelle jääneet merkit soutuveneeseen ja lähtivät kaikessa hiljaisuudessa sauvomaan kohti Akamellaa. Kaikessa kiireessä he olivat kuitenkin arvioineet väärin virran voiman. Raskaassa lastissa syvällä uiva vene lähti armotta painumaan virtaa alaspäin kohti Äijäkoskea. Sauvoimet katkesivat pojilta virran voimasta ja koska kukaan pojista ei ajan tavan mukaan osannut uida, vene kaikkine lasteineen painui armotta kosken pyörteisiin. Kyläläiset saattoivat pimenevästä ja kylmenevästä syysillasta kuulla poikien hätähuudot kosken niskalta, tietämättä kuitenkaan kenestä ja mistä oli kysymys. Vene rikkoutui kosken pyörteisiin. Aamun valjettua kaksi pojista löydettiin koskenniskan alapuolelta hukkuneina. Kolmas poika löydettiin vasta seuraavana keväänä paljon alempaa joen varrelta. Hän oli päässyt nousemaan joesta Ruotsin puoleiselle rannalle, mutta menehtynyt nopeasti kylmenevään syysiltaan. Isäntä, joka oli palkannut pojat hävittämään viimeiset jäännökset Ollinmäellä sijainneesta kirkkotuvan kalmistosta, levitti tarinaa, että pojat olivat lähteneet ryöstämään Akamellan kalmistoa. Hän pelkäsi nimittäin, että jotain veneen kuljettamasta lastista löydettäisiin. Tätä kyläläiset eivät ymmärtäneet tai halunneet kyseenalaistaa, vaikka hautausmaalla ei kaiken järjen mukaan ollut mitään ryöstettävää. Näin jäi elämään tarina kolmesta renkipojasta ja Akamellan kalmistosta ryöstetyn hautakiven mukana veneeseen asettuneesta paholaisesta, joka oli painanut veneen koskeen. Kuitenkin tämä isäntä koki poikien kohdanneen Jumalan rangaistuksen lähtiessään rikkomaan siunatussa maassa levänneiden vainajien hautarauhaa. Isäntä jäi odottamaan sitä, että kokisi itsekin vastaavan kohtalon. Mutta Jumalan rangaistus kohtasikin häntä siinä muodossa, että hän sai elää syyllisyytensä kanssa pitkän elämän. Siitä lähtien kaikui hänen äänensä ja sen jälkeen ovat kaikuneet hänen jälkeensä jääneiden sukulaistensa äänet uudessa ns. Niemenmäelle rakennetussa Muonion kirkossa ja myöhemmin tulleen laestadiolaisen herätyksen seuroissa veisuussa kaikkein ylimpinä. Ja monien entisen kirkkotuvan luvatta hävitetyn kalmiston päälle tietämättään asumaan jääneen sanotaan menneen päästänsä sekaisin.

        TOSI.


      • Vanha muoniolainen
        tästä tarinan kirjoitti:

        seuraavassa muodossa:

        Joskus siihen aikaan, kun Suomi oli erotettu Suomen sodan seurauksena Ruotsin valtakunnasta, suunniteltiin Muonionniskan kappeliseurakunnan muodostamista itsenäiseksi seurakunnaksi. Muoniossa oli jo 1600-luvulta lähtien ollut ns. Ollinmäellä vanha kirkkotupa. Kirkkotuvan yhteydessä oli ollut pieni siunattu hautausmaa, joka 1800-luvulle tultaessa oli käynyt jo kymmeniä vuosia aikaisemmin pieneksi, metsittynyt ja unohdettu melkein kokonaan. Asutuksen puristuksessa sitä ei oltu aikanaan päästy laajentamaan. Vainajat oli jo lähes sadan vuoden ajan kuljetettu jonkin verran joen yläjuoksun puolella sijainneeseen Akamellan kalmistoon. Muonion pappila oli palanut vuonna 1796 ja sen mukana olivat menneet vanhat kirkonkirjat, jotka kertoivat kirkkotuvan kalmistoon siunatuista vainajista. Tilanne Suomen sodan jälkeen oli siis sellainen, että kirkkotuvan kalmiston jäännöksistä tiesivät vain Ollin mäen paikalliset asukkaat. Vuoden 1810 paikkeilla levisi sitten huhu aikeista muodostaa Muonionniskasta uusi seurakunta ja rakentaa paikkakunnalle uusi kirkko. Joku Ollinmäen isännistä tiesi paikan vanhasta historiasta ja siitä, että hänen maittensa alle oli jäänyt osa tuosta vanhasta kalmistosta. Hän rupesikin pelkäämään, että Muonionniskan uusi kirkko päätetään rakentaa vanhan kirkkotuvan paikalle ja entinen kirkkotuvan kalmisto halutaan ottaa alkuperäiseen käyttöön. Koska tiedot tuosta vanhasta kalmistosta olivat enimmäkseen unohtuneet hän päätti yrittää siirtää viimeisetkin merkit siitä kaikessa hiljaisuudessa Akamellan kalmistoon. Tätä tehtävää suorittamaan hän värväsi kolme tuttua renkipoikaa. Iltojen pimennyttyä syksyllä 1810 värvätyt renkipojat ryhtyivätkin tehtävää suorittamaan. He lastasivat eräänä iltana syyskuun lopulla kirkkotuvan kalmiston viimeiset hautakivet ja muut kalmistosta jäljelle jääneet merkit soutuveneeseen ja lähtivät kaikessa hiljaisuudessa sauvomaan kohti Akamellaa. Kaikessa kiireessä he olivat kuitenkin arvioineet väärin virran voiman. Raskaassa lastissa syvällä uiva vene lähti armotta painumaan virtaa alaspäin kohti Äijäkoskea. Sauvoimet katkesivat pojilta virran voimasta ja koska kukaan pojista ei ajan tavan mukaan osannut uida, vene kaikkine lasteineen painui armotta kosken pyörteisiin. Kyläläiset saattoivat pimenevästä ja kylmenevästä syysillasta kuulla poikien hätähuudot kosken niskalta, tietämättä kuitenkaan kenestä ja mistä oli kysymys. Vene rikkoutui kosken pyörteisiin. Aamun valjettua kaksi pojista löydettiin koskenniskan alapuolelta hukkuneina. Kolmas poika löydettiin vasta seuraavana keväänä paljon alempaa joen varrelta. Hän oli päässyt nousemaan joesta Ruotsin puoleiselle rannalle, mutta menehtynyt nopeasti kylmenevään syysiltaan. Isäntä, joka oli palkannut pojat hävittämään viimeiset jäännökset Ollinmäellä sijainneesta kirkkotuvan kalmistosta, levitti tarinaa, että pojat olivat lähteneet ryöstämään Akamellan kalmistoa. Hän pelkäsi nimittäin, että jotain veneen kuljettamasta lastista löydettäisiin. Tätä kyläläiset eivät ymmärtäneet tai halunneet kyseenalaistaa, vaikka hautausmaalla ei kaiken järjen mukaan ollut mitään ryöstettävää. Näin jäi elämään tarina kolmesta renkipojasta ja Akamellan kalmistosta ryöstetyn hautakiven mukana veneeseen asettuneesta paholaisesta, joka oli painanut veneen koskeen. Kuitenkin tämä isäntä koki poikien kohdanneen Jumalan rangaistuksen lähtiessään rikkomaan siunatussa maassa levänneiden vainajien hautarauhaa. Isäntä jäi odottamaan sitä, että kokisi itsekin vastaavan kohtalon. Mutta Jumalan rangaistus kohtasikin häntä siinä muodossa, että hän sai elää syyllisyytensä kanssa pitkän elämän. Siitä lähtien kaikui hänen äänensä ja sen jälkeen ovat kaikuneet hänen jälkeensä jääneiden sukulaistensa äänet uudessa ns. Niemenmäelle rakennetussa Muonion kirkossa ja myöhemmin tulleen laestadiolaisen herätyksen seuroissa veisuussa kaikkein ylimpinä. Ja monien entisen kirkkotuvan luvatta hävitetyn kalmiston päälle tietämättään asumaan jääneen sanotaan menneen päästänsä sekaisin.

        Olen aika paljon kuullut muoniolaisia tarinoita, mutta tämä nyt on kyllä tässä muodossaan jäänyt kuulematta. Tulipahan sekin nyt luettua.

        Tarinasta olen kuullut tuon Akamellan osuuden, mutta hiukan erilaisena. Alkuosan kalmistoa koskeva tarina oli minulle uutta.

        Nimistöstä sen verran, että en ole koskaan kuullut puhuttavan Ollinmäestä vaan Ollintörmästä. En ole myöskään kuullut puhuttavan koskaan Niemenmäestä vaan Suukoskenvaarasta. Mikä lie sitten totta näistä nimistä. Toisaalta - välipä tuolle, mikä nimi on oikea, kunhan paikat ovat tunnistettavissa.


      • ...
        tästä tarinan kirjoitti:

        seuraavassa muodossa:

        Joskus siihen aikaan, kun Suomi oli erotettu Suomen sodan seurauksena Ruotsin valtakunnasta, suunniteltiin Muonionniskan kappeliseurakunnan muodostamista itsenäiseksi seurakunnaksi. Muoniossa oli jo 1600-luvulta lähtien ollut ns. Ollinmäellä vanha kirkkotupa. Kirkkotuvan yhteydessä oli ollut pieni siunattu hautausmaa, joka 1800-luvulle tultaessa oli käynyt jo kymmeniä vuosia aikaisemmin pieneksi, metsittynyt ja unohdettu melkein kokonaan. Asutuksen puristuksessa sitä ei oltu aikanaan päästy laajentamaan. Vainajat oli jo lähes sadan vuoden ajan kuljetettu jonkin verran joen yläjuoksun puolella sijainneeseen Akamellan kalmistoon. Muonion pappila oli palanut vuonna 1796 ja sen mukana olivat menneet vanhat kirkonkirjat, jotka kertoivat kirkkotuvan kalmistoon siunatuista vainajista. Tilanne Suomen sodan jälkeen oli siis sellainen, että kirkkotuvan kalmiston jäännöksistä tiesivät vain Ollin mäen paikalliset asukkaat. Vuoden 1810 paikkeilla levisi sitten huhu aikeista muodostaa Muonionniskasta uusi seurakunta ja rakentaa paikkakunnalle uusi kirkko. Joku Ollinmäen isännistä tiesi paikan vanhasta historiasta ja siitä, että hänen maittensa alle oli jäänyt osa tuosta vanhasta kalmistosta. Hän rupesikin pelkäämään, että Muonionniskan uusi kirkko päätetään rakentaa vanhan kirkkotuvan paikalle ja entinen kirkkotuvan kalmisto halutaan ottaa alkuperäiseen käyttöön. Koska tiedot tuosta vanhasta kalmistosta olivat enimmäkseen unohtuneet hän päätti yrittää siirtää viimeisetkin merkit siitä kaikessa hiljaisuudessa Akamellan kalmistoon. Tätä tehtävää suorittamaan hän värväsi kolme tuttua renkipoikaa. Iltojen pimennyttyä syksyllä 1810 värvätyt renkipojat ryhtyivätkin tehtävää suorittamaan. He lastasivat eräänä iltana syyskuun lopulla kirkkotuvan kalmiston viimeiset hautakivet ja muut kalmistosta jäljelle jääneet merkit soutuveneeseen ja lähtivät kaikessa hiljaisuudessa sauvomaan kohti Akamellaa. Kaikessa kiireessä he olivat kuitenkin arvioineet väärin virran voiman. Raskaassa lastissa syvällä uiva vene lähti armotta painumaan virtaa alaspäin kohti Äijäkoskea. Sauvoimet katkesivat pojilta virran voimasta ja koska kukaan pojista ei ajan tavan mukaan osannut uida, vene kaikkine lasteineen painui armotta kosken pyörteisiin. Kyläläiset saattoivat pimenevästä ja kylmenevästä syysillasta kuulla poikien hätähuudot kosken niskalta, tietämättä kuitenkaan kenestä ja mistä oli kysymys. Vene rikkoutui kosken pyörteisiin. Aamun valjettua kaksi pojista löydettiin koskenniskan alapuolelta hukkuneina. Kolmas poika löydettiin vasta seuraavana keväänä paljon alempaa joen varrelta. Hän oli päässyt nousemaan joesta Ruotsin puoleiselle rannalle, mutta menehtynyt nopeasti kylmenevään syysiltaan. Isäntä, joka oli palkannut pojat hävittämään viimeiset jäännökset Ollinmäellä sijainneesta kirkkotuvan kalmistosta, levitti tarinaa, että pojat olivat lähteneet ryöstämään Akamellan kalmistoa. Hän pelkäsi nimittäin, että jotain veneen kuljettamasta lastista löydettäisiin. Tätä kyläläiset eivät ymmärtäneet tai halunneet kyseenalaistaa, vaikka hautausmaalla ei kaiken järjen mukaan ollut mitään ryöstettävää. Näin jäi elämään tarina kolmesta renkipojasta ja Akamellan kalmistosta ryöstetyn hautakiven mukana veneeseen asettuneesta paholaisesta, joka oli painanut veneen koskeen. Kuitenkin tämä isäntä koki poikien kohdanneen Jumalan rangaistuksen lähtiessään rikkomaan siunatussa maassa levänneiden vainajien hautarauhaa. Isäntä jäi odottamaan sitä, että kokisi itsekin vastaavan kohtalon. Mutta Jumalan rangaistus kohtasikin häntä siinä muodossa, että hän sai elää syyllisyytensä kanssa pitkän elämän. Siitä lähtien kaikui hänen äänensä ja sen jälkeen ovat kaikuneet hänen jälkeensä jääneiden sukulaistensa äänet uudessa ns. Niemenmäelle rakennetussa Muonion kirkossa ja myöhemmin tulleen laestadiolaisen herätyksen seuroissa veisuussa kaikkein ylimpinä. Ja monien entisen kirkkotuvan luvatta hävitetyn kalmiston päälle tietämättään asumaan jääneen sanotaan menneen päästänsä sekaisin.

        Siinähä oli tarinaa


      • ja kirkko täyttävät
        Vanha muoniolainen kirjoitti:

        Olen aika paljon kuullut muoniolaisia tarinoita, mutta tämä nyt on kyllä tässä muodossaan jäänyt kuulematta. Tulipahan sekin nyt luettua.

        Tarinasta olen kuullut tuon Akamellan osuuden, mutta hiukan erilaisena. Alkuosan kalmistoa koskeva tarina oli minulle uutta.

        Nimistöstä sen verran, että en ole koskaan kuullut puhuttavan Ollinmäestä vaan Ollintörmästä. En ole myöskään kuullut puhuttavan koskaan Niemenmäestä vaan Suukoskenvaarasta. Mikä lie sitten totta näistä nimistä. Toisaalta - välipä tuolle, mikä nimi on oikea, kunhan paikat ovat tunnistettavissa.

        kohta tasan 200 vuotta. Tämmöisessä tilanteessa on tavallista, että kirjoitetaan ja julkaistaan jonkinlainen historiikki. Jokohan Muonion seurakunnan ja kirkon historian kirjoittaja on valittu? Vanhojen arkistojen ja asiakirjojen perusteella voidaan varmaan selvittää sekin, millä tavalla kirkko päätettiin sijoittaa juuri tuolle nykyiselle paikalleen.


      • Akamella
        Vanha muoniolainen kirjoitti:

        Olen aika paljon kuullut muoniolaisia tarinoita, mutta tämä nyt on kyllä tässä muodossaan jäänyt kuulematta. Tulipahan sekin nyt luettua.

        Tarinasta olen kuullut tuon Akamellan osuuden, mutta hiukan erilaisena. Alkuosan kalmistoa koskeva tarina oli minulle uutta.

        Nimistöstä sen verran, että en ole koskaan kuullut puhuttavan Ollinmäestä vaan Ollintörmästä. En ole myöskään kuullut puhuttavan koskaan Niemenmäestä vaan Suukoskenvaarasta. Mikä lie sitten totta näistä nimistä. Toisaalta - välipä tuolle, mikä nimi on oikea, kunhan paikat ovat tunnistettavissa.

        Hei satuimpa näile sivuille etsiessäni Akamellan hautausmaata varmaan te osaatte neuvoa miten löydän sinne.Kiitos jo etukäteen


      • Hist.hum.kand.
        Akamella kirjoitti:

        Hei satuimpa näile sivuille etsiessäni Akamellan hautausmaata varmaan te osaatte neuvoa miten löydän sinne.Kiitos jo etukäteen

        Vuollon Erkki kirjoitti upean historiikin Muonion 200-vuotiselta kaudelta, mistähän voisi ostaa niitä joululahjoiksi aidoille muoniolaisille ja niitten jälkeläisille?


      • vierestä kuunnellu
        ... kirjoitti:

        Siinähä oli tarinaa

        niin oli


      • Historiantarinoita
        tästä tarinan kirjoitti:

        seuraavassa muodossa:

        Joskus siihen aikaan, kun Suomi oli erotettu Suomen sodan seurauksena Ruotsin valtakunnasta, suunniteltiin Muonionniskan kappeliseurakunnan muodostamista itsenäiseksi seurakunnaksi. Muoniossa oli jo 1600-luvulta lähtien ollut ns. Ollinmäellä vanha kirkkotupa. Kirkkotuvan yhteydessä oli ollut pieni siunattu hautausmaa, joka 1800-luvulle tultaessa oli käynyt jo kymmeniä vuosia aikaisemmin pieneksi, metsittynyt ja unohdettu melkein kokonaan. Asutuksen puristuksessa sitä ei oltu aikanaan päästy laajentamaan. Vainajat oli jo lähes sadan vuoden ajan kuljetettu jonkin verran joen yläjuoksun puolella sijainneeseen Akamellan kalmistoon. Muonion pappila oli palanut vuonna 1796 ja sen mukana olivat menneet vanhat kirkonkirjat, jotka kertoivat kirkkotuvan kalmistoon siunatuista vainajista. Tilanne Suomen sodan jälkeen oli siis sellainen, että kirkkotuvan kalmiston jäännöksistä tiesivät vain Ollin mäen paikalliset asukkaat. Vuoden 1810 paikkeilla levisi sitten huhu aikeista muodostaa Muonionniskasta uusi seurakunta ja rakentaa paikkakunnalle uusi kirkko. Joku Ollinmäen isännistä tiesi paikan vanhasta historiasta ja siitä, että hänen maittensa alle oli jäänyt osa tuosta vanhasta kalmistosta. Hän rupesikin pelkäämään, että Muonionniskan uusi kirkko päätetään rakentaa vanhan kirkkotuvan paikalle ja entinen kirkkotuvan kalmisto halutaan ottaa alkuperäiseen käyttöön. Koska tiedot tuosta vanhasta kalmistosta olivat enimmäkseen unohtuneet hän päätti yrittää siirtää viimeisetkin merkit siitä kaikessa hiljaisuudessa Akamellan kalmistoon. Tätä tehtävää suorittamaan hän värväsi kolme tuttua renkipoikaa. Iltojen pimennyttyä syksyllä 1810 värvätyt renkipojat ryhtyivätkin tehtävää suorittamaan. He lastasivat eräänä iltana syyskuun lopulla kirkkotuvan kalmiston viimeiset hautakivet ja muut kalmistosta jäljelle jääneet merkit soutuveneeseen ja lähtivät kaikessa hiljaisuudessa sauvomaan kohti Akamellaa. Kaikessa kiireessä he olivat kuitenkin arvioineet väärin virran voiman. Raskaassa lastissa syvällä uiva vene lähti armotta painumaan virtaa alaspäin kohti Äijäkoskea. Sauvoimet katkesivat pojilta virran voimasta ja koska kukaan pojista ei ajan tavan mukaan osannut uida, vene kaikkine lasteineen painui armotta kosken pyörteisiin. Kyläläiset saattoivat pimenevästä ja kylmenevästä syysillasta kuulla poikien hätähuudot kosken niskalta, tietämättä kuitenkaan kenestä ja mistä oli kysymys. Vene rikkoutui kosken pyörteisiin. Aamun valjettua kaksi pojista löydettiin koskenniskan alapuolelta hukkuneina. Kolmas poika löydettiin vasta seuraavana keväänä paljon alempaa joen varrelta. Hän oli päässyt nousemaan joesta Ruotsin puoleiselle rannalle, mutta menehtynyt nopeasti kylmenevään syysiltaan. Isäntä, joka oli palkannut pojat hävittämään viimeiset jäännökset Ollinmäellä sijainneesta kirkkotuvan kalmistosta, levitti tarinaa, että pojat olivat lähteneet ryöstämään Akamellan kalmistoa. Hän pelkäsi nimittäin, että jotain veneen kuljettamasta lastista löydettäisiin. Tätä kyläläiset eivät ymmärtäneet tai halunneet kyseenalaistaa, vaikka hautausmaalla ei kaiken järjen mukaan ollut mitään ryöstettävää. Näin jäi elämään tarina kolmesta renkipojasta ja Akamellan kalmistosta ryöstetyn hautakiven mukana veneeseen asettuneesta paholaisesta, joka oli painanut veneen koskeen. Kuitenkin tämä isäntä koki poikien kohdanneen Jumalan rangaistuksen lähtiessään rikkomaan siunatussa maassa levänneiden vainajien hautarauhaa. Isäntä jäi odottamaan sitä, että kokisi itsekin vastaavan kohtalon. Mutta Jumalan rangaistus kohtasikin häntä siinä muodossa, että hän sai elää syyllisyytensä kanssa pitkän elämän. Siitä lähtien kaikui hänen äänensä ja sen jälkeen ovat kaikuneet hänen jälkeensä jääneiden sukulaistensa äänet uudessa ns. Niemenmäelle rakennetussa Muonion kirkossa ja myöhemmin tulleen laestadiolaisen herätyksen seuroissa veisuussa kaikkein ylimpinä. Ja monien entisen kirkkotuvan luvatta hävitetyn kalmiston päälle tietämättään asumaan jääneen sanotaan menneen päästänsä sekaisin.

        Mielenkiintoinen tarina,voisitko kertoa tarkalleen missä tämä paikka on ja kenen mailla nykyisin? Tarinoita on vaan onko sittenkään tosia?


      • tuliskhaantottuutta
        tästä tarinan kirjoitti:

        seuraavassa muodossa:

        Joskus siihen aikaan, kun Suomi oli erotettu Suomen sodan seurauksena Ruotsin valtakunnasta, suunniteltiin Muonionniskan kappeliseurakunnan muodostamista itsenäiseksi seurakunnaksi. Muoniossa oli jo 1600-luvulta lähtien ollut ns. Ollinmäellä vanha kirkkotupa. Kirkkotuvan yhteydessä oli ollut pieni siunattu hautausmaa, joka 1800-luvulle tultaessa oli käynyt jo kymmeniä vuosia aikaisemmin pieneksi, metsittynyt ja unohdettu melkein kokonaan. Asutuksen puristuksessa sitä ei oltu aikanaan päästy laajentamaan. Vainajat oli jo lähes sadan vuoden ajan kuljetettu jonkin verran joen yläjuoksun puolella sijainneeseen Akamellan kalmistoon. Muonion pappila oli palanut vuonna 1796 ja sen mukana olivat menneet vanhat kirkonkirjat, jotka kertoivat kirkkotuvan kalmistoon siunatuista vainajista. Tilanne Suomen sodan jälkeen oli siis sellainen, että kirkkotuvan kalmiston jäännöksistä tiesivät vain Ollin mäen paikalliset asukkaat. Vuoden 1810 paikkeilla levisi sitten huhu aikeista muodostaa Muonionniskasta uusi seurakunta ja rakentaa paikkakunnalle uusi kirkko. Joku Ollinmäen isännistä tiesi paikan vanhasta historiasta ja siitä, että hänen maittensa alle oli jäänyt osa tuosta vanhasta kalmistosta. Hän rupesikin pelkäämään, että Muonionniskan uusi kirkko päätetään rakentaa vanhan kirkkotuvan paikalle ja entinen kirkkotuvan kalmisto halutaan ottaa alkuperäiseen käyttöön. Koska tiedot tuosta vanhasta kalmistosta olivat enimmäkseen unohtuneet hän päätti yrittää siirtää viimeisetkin merkit siitä kaikessa hiljaisuudessa Akamellan kalmistoon. Tätä tehtävää suorittamaan hän värväsi kolme tuttua renkipoikaa. Iltojen pimennyttyä syksyllä 1810 värvätyt renkipojat ryhtyivätkin tehtävää suorittamaan. He lastasivat eräänä iltana syyskuun lopulla kirkkotuvan kalmiston viimeiset hautakivet ja muut kalmistosta jäljelle jääneet merkit soutuveneeseen ja lähtivät kaikessa hiljaisuudessa sauvomaan kohti Akamellaa. Kaikessa kiireessä he olivat kuitenkin arvioineet väärin virran voiman. Raskaassa lastissa syvällä uiva vene lähti armotta painumaan virtaa alaspäin kohti Äijäkoskea. Sauvoimet katkesivat pojilta virran voimasta ja koska kukaan pojista ei ajan tavan mukaan osannut uida, vene kaikkine lasteineen painui armotta kosken pyörteisiin. Kyläläiset saattoivat pimenevästä ja kylmenevästä syysillasta kuulla poikien hätähuudot kosken niskalta, tietämättä kuitenkaan kenestä ja mistä oli kysymys. Vene rikkoutui kosken pyörteisiin. Aamun valjettua kaksi pojista löydettiin koskenniskan alapuolelta hukkuneina. Kolmas poika löydettiin vasta seuraavana keväänä paljon alempaa joen varrelta. Hän oli päässyt nousemaan joesta Ruotsin puoleiselle rannalle, mutta menehtynyt nopeasti kylmenevään syysiltaan. Isäntä, joka oli palkannut pojat hävittämään viimeiset jäännökset Ollinmäellä sijainneesta kirkkotuvan kalmistosta, levitti tarinaa, että pojat olivat lähteneet ryöstämään Akamellan kalmistoa. Hän pelkäsi nimittäin, että jotain veneen kuljettamasta lastista löydettäisiin. Tätä kyläläiset eivät ymmärtäneet tai halunneet kyseenalaistaa, vaikka hautausmaalla ei kaiken järjen mukaan ollut mitään ryöstettävää. Näin jäi elämään tarina kolmesta renkipojasta ja Akamellan kalmistosta ryöstetyn hautakiven mukana veneeseen asettuneesta paholaisesta, joka oli painanut veneen koskeen. Kuitenkin tämä isäntä koki poikien kohdanneen Jumalan rangaistuksen lähtiessään rikkomaan siunatussa maassa levänneiden vainajien hautarauhaa. Isäntä jäi odottamaan sitä, että kokisi itsekin vastaavan kohtalon. Mutta Jumalan rangaistus kohtasikin häntä siinä muodossa, että hän sai elää syyllisyytensä kanssa pitkän elämän. Siitä lähtien kaikui hänen äänensä ja sen jälkeen ovat kaikuneet hänen jälkeensä jääneiden sukulaistensa äänet uudessa ns. Niemenmäelle rakennetussa Muonion kirkossa ja myöhemmin tulleen laestadiolaisen herätyksen seuroissa veisuussa kaikkein ylimpinä. Ja monien entisen kirkkotuvan luvatta hävitetyn kalmiston päälle tietämättään asumaan jääneen sanotaan menneen päästänsä sekaisin.

        tästä tarinan 8.11.2010 1:03 kirkkotupa oli kirjoitti:

        Yön pimeinä hetkinä sikseenki hyvin kirjotettu. Ei siinä ole tietenkhään sitheeksikhään totta, mutta tarina on muuten hyvä. Hukkunheet poikarievut olit talolisten poikia ja menossa Tornihoon. Hautakiven kuljettajat taas olit menossa Akamellasta Ylikylän suunthaan. Tarinoitten kirjottajilta ei tietenkhään tartte asiallisia tietoja oottaakhaan. Net nyt tietenki on ihan se ja sama, kunhan vaan lärvää...


      • k.a.pusta
        Akamella kirjoitti:

        Hei satuimpa näile sivuille etsiessäni Akamellan hautausmaata varmaan te osaatte neuvoa miten löydän sinne.Kiitos jo etukäteen

        Akamellaan pääsee kun ajelee Ruotsin puolta pohjoiseen Ylimuoniota kohti ja kääntyy tienviitan "Öde kyrkogård" kohdalta oikealle, metsätietä jokunen kilometri ja sitten kilometrin verran polkua. Hautausmaa on aidattu ja siinä on portin vieressä tietotaulukin paikan historiasta.

        http://www.wikiwand.com/sv/Akamella


    • lukija

      Seurakunnan 200-vuotis historiikin on minun mielestäni kirjoittanut Martti Vuollo ,Erkki Vuollon veli.Viimeisten tietojen mukaan kirjaa saa ostaa kirkkoherran virastosta hintaan 35,00 €, jos oikein muista. Sieltä sitä varmaan kannattaa kysyä.

      • Ikänsä köyhä

        Mietin tässä, että oliskhaan siitä köyhän lupa tinkiä?


      • Miepä muistanki

        Mie kyllä arvelisin, että kirjan on kirjottanu Mauno Vuollo.

        Mauno oli kylän tunnettu saarnamies, opetttajien opettaja ja Jeesuksen seuraaja maan päällä. Mauno piti koulussa kovvaa kuria. Mie muistan, ko pojat tappelit yläasteen pihala. Mauno ryntäsi paikale ja tempasi pojat tukasta irti toisistaan siihen malhiin, että vieläki ihmettelen, etteivät päät irronheet hartioista.

        Mauno oli syntyny vissiinki sen verran myöhhään, ettei itte ollu joutunu (päässy?) sothaan, mutta piti sotaveteraanit herran nuhteessa.


      • Seurakunnan
        Miepä muistanki kirjoitti:

        Mie kyllä arvelisin, että kirjan on kirjottanu Mauno Vuollo.

        Mauno oli kylän tunnettu saarnamies, opetttajien opettaja ja Jeesuksen seuraaja maan päällä. Mauno piti koulussa kovvaa kuria. Mie muistan, ko pojat tappelit yläasteen pihala. Mauno ryntäsi paikale ja tempasi pojat tukasta irti toisistaan siihen malhiin, että vieläki ihmettelen, etteivät päät irronheet hartioista.

        Mauno oli syntyny vissiinki sen verran myöhhään, ettei itte ollu joutunu (päässy?) sothaan, mutta piti sotaveteraanit herran nuhteessa.

        historiikin on kirjoittanut ,tohtori Martti Vuollo alias Peltoniemen Johannes. Näin mie olen tämän ymmärtänyt.


      • Eihöhänoleiäkäsjo

        Vieläköhän hän kirjoittaa paikallislehteen juttuja?


    • entoppilas

      Eihän se käyny armeijaakhaan.

      • KaleviPaassilta

        Mauno Vuollosta. Mauno olisi varmasti käynyt armeijan, mutta oli este ja nuorena sai lykkäystä: Valitettavasti ehti käydä, että iän myötä vasukuntaan menon ikä, ehkä vahingossa ylittyi. Tämä oli este. Olen väestöpäällikkönä työskennellyt Muoniolaisten evakuointi suunnittelussa. Sotilaallisesti erikoiset alat. Mauno oli tehnyt paljon sotilaallista työtä, sekä tutkimuksia ja kirjoituksia. Varmasti oli pätevä varusmiehen pätevyyteen nähden. Olen ollut aikoinaan Lohjalla kertausharjoituksissa ja Mauno Vuollo otettiin yllättäen mukaan. Olin kertausharjoitus kurssin johtajana. Mauno sai hyvät arvostelut, kurssilla ja kurssilaiset olivat yleensä aliupseereita, tai upseereita. Minua vähän hävetti kertausharjoituksissa, koska olin itse vain silloin korpraali. Maunosta vielä, että toimi minun opettajana v.1969- 1970. Minulla oli este, eteenpäin pääseminen ammatteihin , kun ei ollut todistusta lukiolinjalta. Mauno Vuollo lähti opettamaan minut yksityisenä oppilaana Suomenkielen lukio linjan ja ilman korvausta.
        Mauno oli myös Muonion - Enontekiön kansanterveystyön, kunnanhallituksen puheenjohtaja, minun ollessa talouspäällikkönä. Mauno oli siinäkin tehtävästä etevä.


      • kuullu

        Vaarini sanoi että Mauno on ollut 16 vuotias kun sota alkoi.EI OLE KÄYNY ARMEIJAA.


      • Ennensaitehdä
        KaleviPaassilta kirjoitti:

        Mauno Vuollosta. Mauno olisi varmasti käynyt armeijan, mutta oli este ja nuorena sai lykkäystä: Valitettavasti ehti käydä, että iän myötä vasukuntaan menon ikä, ehkä vahingossa ylittyi. Tämä oli este. Olen väestöpäällikkönä työskennellyt Muoniolaisten evakuointi suunnittelussa. Sotilaallisesti erikoiset alat. Mauno oli tehnyt paljon sotilaallista työtä, sekä tutkimuksia ja kirjoituksia. Varmasti oli pätevä varusmiehen pätevyyteen nähden. Olen ollut aikoinaan Lohjalla kertausharjoituksissa ja Mauno Vuollo otettiin yllättäen mukaan. Olin kertausharjoitus kurssin johtajana. Mauno sai hyvät arvostelut, kurssilla ja kurssilaiset olivat yleensä aliupseereita, tai upseereita. Minua vähän hävetti kertausharjoituksissa, koska olin itse vain silloin korpraali. Maunosta vielä, että toimi minun opettajana v.1969- 1970. Minulla oli este, eteenpäin pääseminen ammatteihin , kun ei ollut todistusta lukiolinjalta. Mauno Vuollo lähti opettamaan minut yksityisenä oppilaana Suomenkielen lukio linjan ja ilman korvausta.
        Mauno oli myös Muonion - Enontekiön kansanterveystyön, kunnanhallituksen puheenjohtaja, minun ollessa talouspäällikkönä. Mauno oli siinäkin tehtävästä etevä.

        Muistan hänestä vain sadistisen ylemmyyden tuntoisen opettajan , joka ei arvostanut yhtäkään oppilasta. Uskon varjolla sai tehdä mitä vain eivätkä vanhemmst uskaltaneet tehdä virallista valitusta.Uskoivat vanhemmat sentään lastensa kertomukset kovakouraista opettajan otteista ja väriliiduilla korvien taakse piirtämiset eri väreillä ja viirut otsaan painetuilla puna-sini liiduilla. Ei onnistuisi enää edes uskon varjolla. Irti sanoittaisiin heti.


      • srkkaivopumppu

        Yhdyn edelliseen kommenttiin.Itselläni on kokemusperäiset muistot hänestä ja hänen väkivaltaisuudesta oppilaita kohtaan.Mielestäni hänestä ei paljon hyviä muistoja ole ainakaan oppilailta joihin hän on koskenut.


    • maitopurkit säästöö

      Joo. Mie olen alkuperäinen Muoniolainen. 75v En ole pitäny senkummempaa meteliä. Kuulun erääseen mahtisukuun, ja onhan minulla vähän maitakin, arviolta noin 550 ha hakkaamatonta metsää, mutta olkhoot, tännehän ne jää.

    • olis hyvä tietää

      entoppilas. Kuka ei ole käynyt armeijaa

      • Armeijan on ainakin

        käynyt Martti Vuollo,koska on reserviupseeri.


    • kotiin päin

      Muonion mahtisuvut käyttävät pääasiassa kepun kautta valtaa. Joskus ihan on, joskus kovaa kotiin päin vetoa.

      • Parempaaodottaessa

        En käytä mahtisukuni etuja ainakaan kepun kanssa niin kauan kuin se myllyri pyörii piirissä.


    • Mahtimauno

      Mauno ei käyny armeijaa.

      • Armeijan käymättömiä

        on nykyisessäkin kunnan luottomiehistössä.


    • Koulumestareitako

      Vuollojahan on Muoniossa monta eri sukuhaaraa. Muoniossa ja lähiseudulla on opettajina toiminut lukuisia Vuollo-sukunimisiä henkilöitä. Ovatko nämä Vuollot olleet kaikki lähisukulaisia keskenään vai kuuluneet eri sukuhaaroihin?

    • Uuttaverta

      Vuollot ovat kaikki sukua toisilleen. Kuulun itsekin sukuun ja pn vaikea löytää muoniolaista, joka ei ole jollakin tavalla sukulainen. Sota ( ja saksalaiset) ja sen myötä jälleenrakennus on tuonut uutta verta myös Muonioon. Se on ollut muoniolaisten pelastus

      • pikkuserkunpikkuserkku

        Vuollon suku (sukunimenä) on muoniolaisista ns. vanhoista suvuista nuorimpia. Ollin suvun yksi haara.


    • tietoatarviva

      Onko Vasaran suku perus Muoniolaisia vai tullu jostaki..

    • historiaalukeva

      Muonlon mahtisukua oli ennen sampsa. Ja saana saamenperät.historian kirjojen mukaan muuttivat muonioon 850 ekr. Aloittivat elinkeinon harjoittamisen viikunan viljelyllä.suvun myöhemmistä vaiheista ei ole tarkkaa tietoa.

    • Aineistoatutkinut

      Muoniossa, eräät vain kirjoittavat omista suvuistaan oleviksi vuosi satoja taaksepäin ensimmäisiä Muoniolaisia, oho ei. Kirjoitukset menevät usein pahasti metsään. Muonion ensimmäinen asukas on Muoniolaiseksi, joka muutti etelästä Muonioon ja muutti sitten Muodoslompoloon. Toiseksi sana Kyrö suku on lähtöisin Pahjanmaalta. Ensimmäisinä veljekset muuttanut Muonioon/Kittilään. Tulisi lähteä tutkimaan Kittilän kirkonkylän silloisen kirkon Raattaman aineistoa sukuja taaksepäin vuosi satoja. Maidenkin omistus kuului tunnetuille Kyrölle, Muoniossa, Kittilässä ja Enontekiöllä. Älkää keskustelko ja ylistäkö, niitä sukuja väärin, jotka ovat vain on vasta nuorta jälkisukua, eikä alkuperäistä sukua. Vanhat suvut ovat aikoinaan kuuluneet Lahderannantien varteen, eikä sana Kyrö ole vieras.

      • virallisiinasiakirjoihin

        Aineistoatutkinut 14.2.2016 18:36. Sinun kannattaa jatkaa sukututkimusta. Et näytä olevan minkään mainitsemasi suvun suhteen päässyt totuuden lähteille. Kysymys kuuluukin: Mitä aineistoa ja missä olet tutkinut ?


      • Ruatsinvalta

        Kyröt ovat lähtöisin pohjanmaalta,mutta olihan täällä ennen sitä asutusta? Kertokaahan ketä he sitten olivat?


      • suomessaolhaan

        Anunt anundinpoika nimi muuttu kyröksi ko osti pellossa kyrön talon 1500 luvun alussa . Anundi oli tullu norjan suunnasta eikä pohjanmaalta .ruatsinvalta kirjottelee pehmosia , latvastalaho


      • Aineistoatutkineena

        Aineistoa tutkineena. Yleistietoja. Todella toin esiin Kyrön. Tämän suvun vanhaa tutkimaani aineistoani on minulla Raattaman kyläläisiltä, myös on tutkimustyönä omana aineisto jäänyt. Kyrön suku omistaa Jerisjärven saari osuutta, samoin vesiosuutta, valitettavasti ei lähtöisin minun tietona mainitsemanne Norjalainen. Omistusriita oli oikeudessa omistuksesta, eikä Muoniossa ollut laillista omistajaa Jerisjärven saaresta saatikka vanha rakennus. Yllätys oli, että omistusta löytyi Pellosta ja sana Kyrö. Palaa kirjoituksessasi vain sinne Norjaan ja minulle selittämästänne on tuntematon. Minä keskustelen Pohjanmaalta muuttaneista sana Kyröt. (Sana kyllä Kyrö-Kuru Enontekiö) Niin on Pellossa, Kolarissa Kyröjä, jota eivät tosiaan kuuluu minun selittämääni oikeaan Kyrön sukuun. Älä vain sotke Pelloa väärin, onhan ennen ollut talon nimi ja omistaja Kyrö, sekä uusi asukas otti saman sukunimen. Sukunimiä on vanhastaan vaihdettu uusi sukunimi, kun pääsi rikkaisiin naimisiin. Valitettavasti, en voi antaa julkisesti tarkempia tietoja, koska olen toiminut Asianajotyössä ja kaikissa oikeusasteissa Vesipiirin rajankäynti asioissa. Raattaman kylän asukkaita avustin myös vesipiirirajankäynti riita asiassa, vesioikeuksien omistuksissa. Mukana olin Kyrön suvun alkuperäisessä perinnönjaossa ja osituksessa. "Oho kuinka vanhaa tietoa" Myös lienee viimeisin oikeudenkäynti korkeimmassa oikeudessa, jossa avustajana Kruununtila riitelystä. Mainituissa molemmissa asioissa, kyllä Muonion ja Enontekiön Raataman kylät tuli tunnetuiksi tuolta 1500 luvulta alkaen, mutta en voi asianajostani antaa avustajana tarkkoja tietoja, vain julkisia. Vielä niemeä Alaniemi ei ole mainittu. Esimerkiksi vaikka Markku Vuollo ja häneltä löytynee oikeata vanhaa aineistoa, samoin Sinisaloilta. Muonion - Enontekiön - Raataman Vesipiirirajankäynnin kaiken aineiston oikeusasteineen, jos tilaa varmasti näkee miten eri kylien suvut ovat lähtöisin ja omistukset kylän alkuasukkaina. Paljon näkee sirpaleista, kun ensi asukkaista suvut laajenee, eri suuntiin ja totta kai jokaisen haluaa ylistää oma sukua.


      • Aineistoatutkineena

        Siitä Muonion ensi asukkaista on olemassa erittäin vanha historian kirja. Ensimmäinen asukas Muonioon, sekä miten kylä tuli asutetuksi. Minä olin hämmästyneenä, kun poliisi Erkki luki kirjaa ja alkoi kertoa minulle Muonion historiaa. En uskalla kertoa, voisiko kertoa miten Muonioon saapui ensimmäinen asukas. En tarkoita tätä, mutta entiset kauhu jutut ja eräät olivat paenneet vakavaa riitaa pohjoiseen tai olisi voinut tulla muuten tapetuksi. Erittäin vanhat sukuselvitykset olivat, jopa yhtä kuin rikosrekisteri. Sen tunnustan, että Martti ja Erkki Vuollo ovat hyvin paljon tutkineen vanhaa aineistoa ja myös ovat erittäin hyviä kirjoittamaan.


      • totuuttakehiin
        Aineistoatutkineena kirjoitti:

        Aineistoa tutkineena. Yleistietoja. Todella toin esiin Kyrön. Tämän suvun vanhaa tutkimaani aineistoani on minulla Raattaman kyläläisiltä, myös on tutkimustyönä omana aineisto jäänyt. Kyrön suku omistaa Jerisjärven saari osuutta, samoin vesiosuutta, valitettavasti ei lähtöisin minun tietona mainitsemanne Norjalainen. Omistusriita oli oikeudessa omistuksesta, eikä Muoniossa ollut laillista omistajaa Jerisjärven saaresta saatikka vanha rakennus. Yllätys oli, että omistusta löytyi Pellosta ja sana Kyrö. Palaa kirjoituksessasi vain sinne Norjaan ja minulle selittämästänne on tuntematon. Minä keskustelen Pohjanmaalta muuttaneista sana Kyröt. (Sana kyllä Kyrö-Kuru Enontekiö) Niin on Pellossa, Kolarissa Kyröjä, jota eivät tosiaan kuuluu minun selittämääni oikeaan Kyrön sukuun. Älä vain sotke Pelloa väärin, onhan ennen ollut talon nimi ja omistaja Kyrö, sekä uusi asukas otti saman sukunimen. Sukunimiä on vanhastaan vaihdettu uusi sukunimi, kun pääsi rikkaisiin naimisiin. Valitettavasti, en voi antaa julkisesti tarkempia tietoja, koska olen toiminut Asianajotyössä ja kaikissa oikeusasteissa Vesipiirin rajankäynti asioissa. Raattaman kylän asukkaita avustin myös vesipiirirajankäynti riita asiassa, vesioikeuksien omistuksissa. Mukana olin Kyrön suvun alkuperäisessä perinnönjaossa ja osituksessa. "Oho kuinka vanhaa tietoa" Myös lienee viimeisin oikeudenkäynti korkeimmassa oikeudessa, jossa avustajana Kruununtila riitelystä. Mainituissa molemmissa asioissa, kyllä Muonion ja Enontekiön Raataman kylät tuli tunnetuiksi tuolta 1500 luvulta alkaen, mutta en voi asianajostani antaa avustajana tarkkoja tietoja, vain julkisia. Vielä niemeä Alaniemi ei ole mainittu. Esimerkiksi vaikka Markku Vuollo ja häneltä löytynee oikeata vanhaa aineistoa, samoin Sinisaloilta. Muonion - Enontekiön - Raataman Vesipiirirajankäynnin kaiken aineiston oikeusasteineen, jos tilaa varmasti näkee miten eri kylien suvut ovat lähtöisin ja omistukset kylän alkuasukkaina. Paljon näkee sirpaleista, kun ensi asukkaista suvut laajenee, eri suuntiin ja totta kai jokaisen haluaa ylistää oma sukua.

        Aineistoatutkineena ei ole jaksanut lukea loppuun.
        Oletkos tietoinen että kyröt tulivat Muonioon varsin myöhäisessä vaiheessa. Kirkonkylän ensimmäinen kyröläinenkin on syntynyt vasta 1817. Siis satoja vuosia ja kymmenkunta sukupolvea myöhemmin mitä ensimmäisiin talonpoikaisasukkaisiin tulee. Lukekaa Onni Wuorion ja filtri Erkki Walhbergin tutkimuksia. Niissä on todellista tietoa!
        Mitä Raattamaan tulee, niin1500-luvulla se "maa oli autio ja tyhjä" ainakin kyröläisistä. Meni vielä pari sataa vuotta ennen kuin kyröläisiä alkoi näkymään.


      • xrte

        Kyröläinen tuli Muonioon ja meni naimisiin vanhaan Muoniolaiseen sukuun,ette kyllä sukujuuria on kyröläisilläkin.


      • totuuttakin
        xrte kirjoitti:

        Kyröläinen tuli Muonioon ja meni naimisiin vanhaan Muoniolaiseen sukuun,ette kyllä sukujuuria on kyröläisilläkin.

        xrte: Juuri näin. Se kyröläinen oli syntynyt 1817 ja tuli Muonioon kotivävyksi. Kaikki kunnia hänelle.


    • Rahamäärää

      Mitä sinä suvuistä höpäjät. Net on tyhjää. Luulekko ettei Keisari päätä monta asiaa.

      • mikä.keisari.päättää

        Keisarit kuolee ja uudet yrittäjät tunkee tilalle.


      • einäyttöä

        Täällä Muonion mahtisukujen vällyissäkö tämä "Keisari"on piileskellyt 10 kuukautta.
        Nyt "Keisarin" pöksyjä yritetään oikein tosissaan pukea entisen huumepoliisipäällikkö Aarnion ylle. Se on Hesarin vasta paljastunut "projekti" jolle ilmeisesti netin avulla toivotaan menestystä. Saas kattoa kuinka projektin käy ja kuinka äijän käy.


      • avuliasiina
        einäyttöä kirjoitti:

        Täällä Muonion mahtisukujen vällyissäkö tämä "Keisari"on piileskellyt 10 kuukautta.
        Nyt "Keisarin" pöksyjä yritetään oikein tosissaan pukea entisen huumepoliisipäällikkö Aarnion ylle. Se on Hesarin vasta paljastunut "projekti" jolle ilmeisesti netin avulla toivotaan menestystä. Saas kattoa kuinka projektin käy ja kuinka äijän käy.

        Eppäilen että tätä muistelit, tätä keisaria, hellps.
        Osuinko oikeaan vai väärään?
        Mutta tässä ketjussa ei ollutkaan mitään Väyrysestä, se oli joku toinen ketju, se vanha sukuselvitys Väyrysestä ja Rosenlewistä, sitäpä en varmaan löydä.


    • Arvailututkimista

      Siirtykää oikeille sukututkimussivuille joissa myös oikeita tutkijoita.
      Turha täällä Kyröjä pyörritellä!
      Tämä sivusto ei muutenkaan yhden saman suvun ympärillä pyörimiseen sovellu, ette pääse puusta pitkälle täällä.
      Menkää sukutitkimuskurrsille! Sieltä se oppi alkaa.

      • oikeinsukututkimuksista

        Olen samaa mieltä.

        Parempi ensin opetella sukututkimusta ja tehdä sitä asiapohjalta eikä huhupuheiden mukaan.

        Keskustelusivusto ei ole mikään sukututkimussivusto.


      • ehkäei

        Tässä ei ole edes huhupuheita,vaan itse keksittyjä juttuja,täyttä höpinää.


    • pähkäilijä

      Kyllä vaikutusvalta löytyy kumminkin innosta ja kyvyistä toimia yhteisten asioiden eteen eikä sukujuuriin. Kunnan tulevaisuuteen vaikuttaa nimenomaan se kuinka paljon vaurautta pystytään hankkimaan ulkopuolelta. Yhteydet ovaqt tärkeimmät.

    • Juuretkiinnostaa

      Mukava on lukea sukujuurista,jos joku sattuu tietämään. Eiköhän meillä kaikilla ole lähes sama sukujuuri . Aikoinaan oliko täällä ketään originaalia? 1500-luvulla tai ennen sitä,kertokaapa sitä joilla on tietoa.

      • 1500luvulta

        Suurin piirtein lähes kaikki vanhojen muoniolaisten sukujen jälkeläiset polveutuvat samoista esiesiesiesiesiesi...vanhemmista tavalla tai toisella.


      • savottamiehiäkö

        mitä sukuja net olit 1500 luvula ja mistä nolit tulheet


      • suvutjasynnyt
        savottamiehiäkö kirjoitti:

        mitä sukuja net olit 1500 luvula ja mistä nolit tulheet

        Sukuja ei tule eikä synny kuin yhdellä tavalla. Se on ikivanha tapa. Mukavakin. Ainakin alkuvaiheessa.


    • pyhäkolminaisuus

      Muonion mahtisuvut, kepulaisuus ja rauhansanalaisuus! Siinä oli aikaisemmin sellainen pyhäkolminaisuus, joka käytti häikäilemättömästi valtaa omien niin poliittisten kuin taloudellistenkin tarkoitusperien saavuttamiseksi. Valtaa käytettiin niin kunnassa kuin seurakunnassakin ja jonkin verran muuallakin. Muulla tavalla ajatteleville ja muiden puolueiden kannattajille ja nöyristelijöille annettiin armosta, jos pöydältä sattui putoamaan murusia. Näin pidettiin hiljaisina heidät tai yritettiin pitää.
      , joskus onnistui, joskus ei. Näin se meni.

      Miten lie tilanne nykyään?

    • no.ei.kyllärahavaltakaan

      Eiköhän nuo "mahtisuvut" ole ihan eriä kuin tässä ketjussa mainitut.

    • muonionmahtisuvut

      Kyllä ne ovat aivan samoja eli vaikuttivat jo kymmeniä vuosia sitten.

      • Aikaonjättänytmahdit

        Enei tietääkseni yhtään mahtisuvunjäsentä enää Muoniossa elossa. Ne niitten rippeet ovat aivan saamatonta nyhjääjäjoukkoa. Niistä kukaan pystynyt ottamaan samalaista otetta politiikasta tai mistään muustakaan. Tavallisia tallaajia ja osa huonosti kouluttautuneita. Ennen pääsivät sukulaisten painostuksesta johonki töihin, ei enää.


    • avuliasiina

      Lestavaikutteisena paikkakuntana Muoniossa oli paljon suurperheitä aikoinaan. Jos joku lestasuku satsaa äänensä vaaleissa samalle serkulle, voi ehdokas kevyesti saada vaikka 150 ääntä pelkästään serkuiltaan.

    • Juuri.näin

      Muoniossa mitään mahtisukuja ole koskaan ollut.pelkkiä poron pieremiä joukkoja.

      • kolmekautta

        Kyllä niitä on ollut ja lisää näkyy tulevan.

        Presidentin maksimi virkavuosimäärä 12 vuotta. Samoin tulisi olla rajoitettu aika myös eduskunnan jäsenille sekä kunnanvaltuutetuille.


      • Tornionlaakso

        Minua kiinostaa tuo Ollin suku. Molen itte turtolasta. Isoisänisä, son tullu Muonionniskasta Turtohlaan 1800-luvun alkupuolela. Tutkinuhan miien ole mithään siittä ..,,, mutta kiinostaa rohki kovasti, nykkoon itte pansuunilla. Oliskaan kelhään tietoa tästä Ollista joka on Turtohlaan muuttanu. Isoisä oli puuseppä ja vissiin soon hänenki isä ollu. Son somako nämät asiat alkaa kiinostaan ko loppu lähenee :)


      • Hänonperillä

        Eikös teillä ole se sukututkija, lukaseppa juttu torniolaakso - lehdestä.


      • Kiitos nopeasta vastauksesta 👍


    • Anonyymi

      Jokos Ylihniehmen tasut on tyhjentyneet ko että häntä nimiä ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2022
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1559
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      146
      1475
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      274
      1090
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      126
      997
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      111
      976
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      51
      812
    Aihe