Talvirenkaat rekkoihin??

thorbjörn pattersson

Kuuntelin tuossa ylenaikaista, missä kerrottiin miten rekat olivat jäänee jumiin milloin kehä ykkösen mäkeen, milloin kehä 3 mäkeen. mietin vaan että miksi vetävissä pyörissä ei ole talvirenkaita tai sitten mahdollisuus laittaa lumiketjuja??? Onko muita ratkaisua pito-ongelmiin???

Älkää kuskit ymmärtäkö väärin. ei mua haittaa vaikka joutuis jonottamaan. Hakisin silloin kahvin ja lukisin netistä päivän uutiset.. Jos rekkakuski ei kovin vihainen ole saattaisin tuoda hänellekkin kupillisen :-)

Pikkusen asian vierestä.. miten rekoissa on pitoa kun ajetaan lapin polanteisilla teillä??? tuntuuko kokoajan ratissa että pidon rajoilla mennään??? Pystyykö ajamaan normaalia marssivauhtia.

Juu tällaista. Tsemiä vaan ammattikuskeille ja turvallisia ajokelejä.

11

4415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+6

      meillä on talvirenkaat kaikissa pyörissä. Toisilla tosin paremmat... Fysiikan lait vaan ovat lahjomattomat. Henkilöautossa yksi akseli vetää ja toinen jarruttaa. Liikkeellelähtö on huomattavasti helpompaa kuin jos 1 akseli vetää ja 3-6 jarruttaa. Siksi yritämme masella kävelyvauhtia valoihin ettei tarvitsisi pysähtyä. Älkää siis tuikatko siihen väliin kuuluu pyyntö.Ketjut ei juurikaan auta asfaltilla kun siinä on vain ohut lumi tai jääriite. Ne on tarkoitettu uppoamaan jäähän ja lumeen
      Lapissa on yleensä pakkasta, liukkainta on nollakelillä. Polanteet kyllä välillä heiluttelee senverran että vauhtia pudotetaan

      • 7+20

        Olen aina luullut että rekoilla ajetaan samoilla renkailla ympärivuoden ja mitään talvirenkaita rekkoihin ei olisi. Ilmeisesti olen siis ollut väärässä.
        Minkälaisia nämä rekkojen talvirenkaat ovat ? Onko niissä nastoja ? koskevatko samat talvirengas-säännöt rekkoja kuin henkilöautojakin ?

        Hyvää talvea ja ajokelejä ammattikuskeille!


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        7+20 kirjoitti:

        Olen aina luullut että rekoilla ajetaan samoilla renkailla ympärivuoden ja mitään talvirenkaita rekkoihin ei olisi. Ilmeisesti olen siis ollut väärässä.
        Minkälaisia nämä rekkojen talvirenkaat ovat ? Onko niissä nastoja ? koskevatko samat talvirengas-säännöt rekkoja kuin henkilöautojakin ?

        Hyvää talvea ja ajokelejä ammattikuskeille!

        Nastoja ei käytetään ja samat säännöt koskevat kaikkia paitsi että M S renkaalla voi ajaa ympäri vuoden. http://www.joterengaspalvelu.com/userData/jote-rengaspalvelu-ky/renkaat2.jpg


    • talviadrenaali

      Se on totuus,eikä edes laki taida vaatia noihinkaan! Suurimmalla osalla on vain vetävällä akselilla talvipinta,ilman nastoja.
      Viimeisenä kahtena vuotena (kahdestakymmenestä) on minun 7 akselisessa yhdistelmässä edessä myös talvikuvioitu rengas,vetopyörien lisäksi

      Nuo suttailijat siellä etelässä ovat USEASTI ulkomaalaisia (Itäisistä maista) Tai sitten Suomalainen kuljetusyrittäjä yrittää venyttää jo sileäksi ajetulla vetopyörillä hieman pitemmälle talveen, Siitä syystä että: Paljon kilometrejä jos kertyy ajoneuvoon, saattaa talvipinnat olla vaihtokunnossa ennen kevään aurinkoa ja paras pito jyrsitty syksytalven osittain kuivalla tiellä.

      Jouduin itsekkin jo korottamaan ääntä pomolleni (taas) kun ei alkanut niitä talvipintoja näkyyn ja oli pari lumimyskyä läpikäyty. (Jossain vaiheessa ei auta paraskaan ennakoiva ajo renkaat lämpenee ison kuorman alla, pysähdyttäessä vesi valuu renkaiden alta lumi/jääpinnalla niin voi se liikkeellelähtö olla ongelmallista)

      Nastarenkaita edessä käyttävät joskus meijeriautot,puurekat,öljyrekat, jne. jotka pikkuteillä joutuvat suhaileen.

      Täällä pohjoisempana on paljon jääuraista tietä läpi talven,mutta sen kans pärjää kunhan ei vettä ala sateleen päälle!!!!

      • Lähisuhaaja

        On yleisesti jokaisessa akselissa talvirenkaat, niin kuvioltaan kuin että löytyy myös nastat.

        Eipä ne nastat mitään kovin ihmeitä suoraan sanottuna tee, ja ainakin jäteajossa on nastat ropisseet kevät auringon jälleen paistaessa pois. Sitten samoilla renkailla painellaan ehkä maaliskuuhun, jolloin koko satsi vaihtoon.

        Missään pakkaavassa jäteautossa en ole ketjunheittäjää nähnyt, mutta pari kertaa olen itsekin laittanut vetävälle akselille ketjut, kun ei vaan pääse mäkisissä pikkutieosuuksilla mihinkään.

        Ja se täytyy vielä sanoa, että rengashuolto toimii loistavasti eräässä isossa jätehuoltoyrityksessä, missä kuljettajat päättävät itse koska viedä auto ulkopuoliselle renkaanvaihtoon. Näin ollen ei tarvitse millekään ajotoimistolle tms. korotella ääntään, vaan saa ihan itse päättää mitä tekee ja koska.


    • talvirenkaat

      rupeisivatkohan sitten pysymään aikatauluissa.

      • Louhepintaa

        Louhepintaa


    • nääs...

      Kylläpä se vaan ihmeitä tekee kun alkutalvesta laittaa uudet vetorenkaat talvipinnalla. Huonoilla on vaan sellasta nuljaamista ettei mene lukko päälläkään kun sivuttain. Eteen eikä taakse mene millää. jotkut vaa niillä silestoneillaki yrittää pärjätä. Vetoakselin renkaissa ei nastat oikeen tahdo pysyä, mutta etupyörissä ne on paikallaan. Hyviä teitä ajelevat rahtimiehet harvemmin käyttää, mutta sivuteitä ajavat suosii. Ketjuilla saakin sivuteille parhaat pidot ja vaikka kuin jäis mäkeen(mitä aika harvon ketjujen kans onnistuu) nii ei ainakaa lähde persmäkee. Ketjun heittäjät ei läheskää sama asia kuin oikeet ketjut. Lisäksi ovat sen verran alhaalla että tahtovat napata uraisella metsätiellä kiinni ja hajota. jos ei sinne kuravelliin ja syviin uriin tarvii ajella niin tyhjää paremmat. Hiekottajat on hyvät aina kun toimivat. Saa sepeliä renkaan alle paikassa kuin paikassa ja sijoitus paikka paree kun ketjun heittäjillä.

      • Onspot

        Mun kokemusten mukaan nää ketjunheittäjät pitäis säätää oiken lailla pakollisiksi 60 tonnin ns. maantieautoihin. Se on aivan selvä, etteivät ne kestä maastossa touhuavissa tukkiautossa tai muissa vastaavissa, mutta ei niitä autoja oikein voi muutenkaan verrata. On pientä eroa jousituksessa, maavarassa jne. Hiekottajat ovat varmaan hyvät laitteet, kunhan se hiekka pysyy sulana, mutta entäs kun perässä tulee kilpailevan firman vehje samoille hiekoille...? Pitäisi saada joskus joku lainlaatija (jos olisi mahdollista uskoa, että niitä kiinnostaa tosielämä) mukaan keikalle, kun saavut peilijäiselle rampille, ja painat kojetaulusta ketjunpätkiä vetosten alle. Sehän on kuin pala kesää keskelle talvea.


    • kempsu US
      • www.mave.foorumi.eu

        oonn


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      295
      2183
    2. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      210
      2099
    3. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      46
      1315
    4. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      87
      1251
    5. Oletko kaivattusi

      Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      101
      1193
    6. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      82
      1191
    7. Millainen ihminen linda brandt-ahde on

      Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta
      Lappeenranta
      43
      1175
    8. Martina makkarankuori päällä

      Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      1121
    9. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      1060
    10. Tykkäätkö kuinka

      Paljon kaivatustasi?
      Ikävä
      60
      954
    Aihe