Talvirenkaat rekkoihin??

thorbjörn pattersson

Kuuntelin tuossa ylenaikaista, missä kerrottiin miten rekat olivat jäänee jumiin milloin kehä ykkösen mäkeen, milloin kehä 3 mäkeen. mietin vaan että miksi vetävissä pyörissä ei ole talvirenkaita tai sitten mahdollisuus laittaa lumiketjuja??? Onko muita ratkaisua pito-ongelmiin???

Älkää kuskit ymmärtäkö väärin. ei mua haittaa vaikka joutuis jonottamaan. Hakisin silloin kahvin ja lukisin netistä päivän uutiset.. Jos rekkakuski ei kovin vihainen ole saattaisin tuoda hänellekkin kupillisen :-)

Pikkusen asian vierestä.. miten rekoissa on pitoa kun ajetaan lapin polanteisilla teillä??? tuntuuko kokoajan ratissa että pidon rajoilla mennään??? Pystyykö ajamaan normaalia marssivauhtia.

Juu tällaista. Tsemiä vaan ammattikuskeille ja turvallisia ajokelejä.

11

4039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+6

      meillä on talvirenkaat kaikissa pyörissä. Toisilla tosin paremmat... Fysiikan lait vaan ovat lahjomattomat. Henkilöautossa yksi akseli vetää ja toinen jarruttaa. Liikkeellelähtö on huomattavasti helpompaa kuin jos 1 akseli vetää ja 3-6 jarruttaa. Siksi yritämme masella kävelyvauhtia valoihin ettei tarvitsisi pysähtyä. Älkää siis tuikatko siihen väliin kuuluu pyyntö.Ketjut ei juurikaan auta asfaltilla kun siinä on vain ohut lumi tai jääriite. Ne on tarkoitettu uppoamaan jäähän ja lumeen
      Lapissa on yleensä pakkasta, liukkainta on nollakelillä. Polanteet kyllä välillä heiluttelee senverran että vauhtia pudotetaan

      • 7+20

        Olen aina luullut että rekoilla ajetaan samoilla renkailla ympärivuoden ja mitään talvirenkaita rekkoihin ei olisi. Ilmeisesti olen siis ollut väärässä.
        Minkälaisia nämä rekkojen talvirenkaat ovat ? Onko niissä nastoja ? koskevatko samat talvirengas-säännöt rekkoja kuin henkilöautojakin ?

        Hyvää talvea ja ajokelejä ammattikuskeille!


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        7+20 kirjoitti:

        Olen aina luullut että rekoilla ajetaan samoilla renkailla ympärivuoden ja mitään talvirenkaita rekkoihin ei olisi. Ilmeisesti olen siis ollut väärässä.
        Minkälaisia nämä rekkojen talvirenkaat ovat ? Onko niissä nastoja ? koskevatko samat talvirengas-säännöt rekkoja kuin henkilöautojakin ?

        Hyvää talvea ja ajokelejä ammattikuskeille!

        Nastoja ei käytetään ja samat säännöt koskevat kaikkia paitsi että M S renkaalla voi ajaa ympäri vuoden. http://www.joterengaspalvelu.com/userData/jote-rengaspalvelu-ky/renkaat2.jpg


    • talviadrenaali

      Se on totuus,eikä edes laki taida vaatia noihinkaan! Suurimmalla osalla on vain vetävällä akselilla talvipinta,ilman nastoja.
      Viimeisenä kahtena vuotena (kahdestakymmenestä) on minun 7 akselisessa yhdistelmässä edessä myös talvikuvioitu rengas,vetopyörien lisäksi

      Nuo suttailijat siellä etelässä ovat USEASTI ulkomaalaisia (Itäisistä maista) Tai sitten Suomalainen kuljetusyrittäjä yrittää venyttää jo sileäksi ajetulla vetopyörillä hieman pitemmälle talveen, Siitä syystä että: Paljon kilometrejä jos kertyy ajoneuvoon, saattaa talvipinnat olla vaihtokunnossa ennen kevään aurinkoa ja paras pito jyrsitty syksytalven osittain kuivalla tiellä.

      Jouduin itsekkin jo korottamaan ääntä pomolleni (taas) kun ei alkanut niitä talvipintoja näkyyn ja oli pari lumimyskyä läpikäyty. (Jossain vaiheessa ei auta paraskaan ennakoiva ajo renkaat lämpenee ison kuorman alla, pysähdyttäessä vesi valuu renkaiden alta lumi/jääpinnalla niin voi se liikkeellelähtö olla ongelmallista)

      Nastarenkaita edessä käyttävät joskus meijeriautot,puurekat,öljyrekat, jne. jotka pikkuteillä joutuvat suhaileen.

      Täällä pohjoisempana on paljon jääuraista tietä läpi talven,mutta sen kans pärjää kunhan ei vettä ala sateleen päälle!!!!

      • Lähisuhaaja

        On yleisesti jokaisessa akselissa talvirenkaat, niin kuvioltaan kuin että löytyy myös nastat.

        Eipä ne nastat mitään kovin ihmeitä suoraan sanottuna tee, ja ainakin jäteajossa on nastat ropisseet kevät auringon jälleen paistaessa pois. Sitten samoilla renkailla painellaan ehkä maaliskuuhun, jolloin koko satsi vaihtoon.

        Missään pakkaavassa jäteautossa en ole ketjunheittäjää nähnyt, mutta pari kertaa olen itsekin laittanut vetävälle akselille ketjut, kun ei vaan pääse mäkisissä pikkutieosuuksilla mihinkään.

        Ja se täytyy vielä sanoa, että rengashuolto toimii loistavasti eräässä isossa jätehuoltoyrityksessä, missä kuljettajat päättävät itse koska viedä auto ulkopuoliselle renkaanvaihtoon. Näin ollen ei tarvitse millekään ajotoimistolle tms. korotella ääntään, vaan saa ihan itse päättää mitä tekee ja koska.


    • talvirenkaat

      rupeisivatkohan sitten pysymään aikatauluissa.

      • Louhepintaa

        Louhepintaa


    • nääs...

      Kylläpä se vaan ihmeitä tekee kun alkutalvesta laittaa uudet vetorenkaat talvipinnalla. Huonoilla on vaan sellasta nuljaamista ettei mene lukko päälläkään kun sivuttain. Eteen eikä taakse mene millää. jotkut vaa niillä silestoneillaki yrittää pärjätä. Vetoakselin renkaissa ei nastat oikeen tahdo pysyä, mutta etupyörissä ne on paikallaan. Hyviä teitä ajelevat rahtimiehet harvemmin käyttää, mutta sivuteitä ajavat suosii. Ketjuilla saakin sivuteille parhaat pidot ja vaikka kuin jäis mäkeen(mitä aika harvon ketjujen kans onnistuu) nii ei ainakaa lähde persmäkee. Ketjun heittäjät ei läheskää sama asia kuin oikeet ketjut. Lisäksi ovat sen verran alhaalla että tahtovat napata uraisella metsätiellä kiinni ja hajota. jos ei sinne kuravelliin ja syviin uriin tarvii ajella niin tyhjää paremmat. Hiekottajat on hyvät aina kun toimivat. Saa sepeliä renkaan alle paikassa kuin paikassa ja sijoitus paikka paree kun ketjun heittäjillä.

      • Onspot

        Mun kokemusten mukaan nää ketjunheittäjät pitäis säätää oiken lailla pakollisiksi 60 tonnin ns. maantieautoihin. Se on aivan selvä, etteivät ne kestä maastossa touhuavissa tukkiautossa tai muissa vastaavissa, mutta ei niitä autoja oikein voi muutenkaan verrata. On pientä eroa jousituksessa, maavarassa jne. Hiekottajat ovat varmaan hyvät laitteet, kunhan se hiekka pysyy sulana, mutta entäs kun perässä tulee kilpailevan firman vehje samoille hiekoille...? Pitäisi saada joskus joku lainlaatija (jos olisi mahdollista uskoa, että niitä kiinnostaa tosielämä) mukaan keikalle, kun saavut peilijäiselle rampille, ja painat kojetaulusta ketjunpätkiä vetosten alle. Sehän on kuin pala kesää keskelle talvea.


    • kempsu US
      • www.mave.foorumi.eu

        oonn


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      52
      1707
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      173
      1522
    3. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1062
    4. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      9
      963
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      116
      881
    6. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      48
      789
    7. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      39
      758
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      55
      641
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      53
      619
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      51
      618
    Aihe