Avokadon kasvattaminen

*Mistery*

Miten tapahtuu? ajattelin istuttaa siemenet suoraan multaan enkä juurruttaa niitä vesilasissa, mahtaako itää silti?

Jos ei, miten tämä juurrutus käytännössä tapahtuu?

45

39721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jari

      Avocado ei juurru, ellet ensin pistä sen suurta siementä esim. kolmen hammastikun varassa vesilasiin. Sitten vasta kun sen juuri on työntynyt ulos ja hieman vihreää versoa, voi sen istuttaa multaan.

      Avocado kasvaa nopeasti ja vaatii suuren ruukun, koska sen juuret ovat valtaisat. Se kuluttaa vettä myös enemmän kuin tavallisimmat huonekasvit.

      • fiore

        Tyhmä kysymys ehkä, mutta miten se avokadon siemen käytännössä laitetaan kolmen hammastikun varaan vesilasiin? :) Kaupasta tuli avokado mukaan ja ekaa kertaa ajattelin koittaa sen kasvattamista siemenestä.


      • Avokadotar

        Olen laittanut avokadon siemenet yrttiruukun "korvakkeisiin" suoraan multaan. Siemen halkeaa jonkin ajan kuluttua ja kasvattaa verson ja juuren. Ennen juurrutin vesilasisysteemillä, mutta kun kerran laitoin koristemielessä siemen suoraan multaan ja huomasin sen alkavan kasvaa, olen sen jälkeen laittanut aina suoraan multaan. Kastelusta pitää huolehtia, tietysti.


      • Viherpiipero

        Avocado juurtuu hyvin myös ruoraan ruukkuun multaan laitettuna.
        Sitä ennen siemetän on hyvä kuivattaa jokusen päivän jolloin ruskean kuoren saa kuorittua pois.
        Sekään ei ole pakollista, nopeuttaa vaan itämistä :)

        Kannattaa antaa tänne vaan varma tietoa ettei turhaa sekoita ap kysyjää.

        Kokemuksella vesilasin kautta juurrutus kesti n kuukauden, kasvoi kyllä sen jälkeen hienosti
        Suoraan multaa laitettuna, juurtui nopeammin ja kasvoi senkin jälkeen


      • Avokadonen
        fiore kirjoitti:

        Tyhmä kysymys ehkä, mutta miten se avokadon siemen käytännössä laitetaan kolmen hammastikun varaan vesilasiin? :) Kaupasta tuli avokado mukaan ja ekaa kertaa ajattelin koittaa sen kasvattamista siemenestä.

        Kyllä avokadon kivi pysyy lasin pohjalla pitelemättäkin. Se halkeaa ja työnää idun kasvamaan, ja silloin se kannattaa istuttaa. Vettä olen vaihtanut lasissa, että pysyy raikkaana. Itämisaika on aika pitkä.
        Kovin tarkka se on mullan kosteudesta. Vähintään kerran viikossa reipas annos. Olen onnistunut tappamaan kaksi jo metrin korkuiseksi kasvanutta tainta, kun yksi kastelukerta on unohtunut. Muuta ei tarvita, lehdet putoavat ja terve menoa!


      • Tulevaavokadotarhuri

        Onko joku yrittänyt kasvattaa niin että jättää koko avokadon multaan? Hedelmästähän se siemen ponnistaa?


    • meimi

      Avokadon siemen itää, kun laitat sen suoraan multaan suippo pää ylöspäin ja kastelet niin, että multa pysyy tasaisen kosteana, ei märkänä. Itäminen on hidasta ja voi kestää jopa pari kuukautta. Kasvun aloitettuaan, avokado kasvaa nopeasti ja tarvitsee ahkeraa kastelijaa. Se ei siedä vetoa ollenkaan ja aivan suora aurinko kuivattaa ja polttaa lehdet, joten vähän kauemmas paahteiselta ikkunalta, mutta ei kovin varjoiseen. Oma avokadoni on reilun puolen metrin päässä eteläikkunasta ja voi hyvin. Kasvia kannattaa leikata keväällä, kun pituutta on tullut 30-50 cm. Leikkaus tuuhentaa kasvia ja saa sen kasvattamaan helpommin oksia.

      • paulastiina

        Minun avokadoni iti kuukaudessa ihan tavallisessa kaupan "halpamullassa", eikä minulla ole aavistustakaan siitä, kuinka päin sen suuren siemenen tulin multaan pistäneeksi, mutta ruukun pienuudesta (halk. 10 cm)johtuen pystyyn kuitenkin. Mutta mitä teen sille seuraavaksi...? Se on nyt n. 10 cm korkuinen, punertavansävyinen "tikku", ei vielä oikeastaan mitään lehtiä. Kuinka suureen ruukkuun se pitäisi siirtää, että edes vuoden siinä mahtuisi asumaan - kuinka tulisi lannoittaa?


      • aloitteleva avokadoisti
        paulastiina kirjoitti:

        Minun avokadoni iti kuukaudessa ihan tavallisessa kaupan "halpamullassa", eikä minulla ole aavistustakaan siitä, kuinka päin sen suuren siemenen tulin multaan pistäneeksi, mutta ruukun pienuudesta (halk. 10 cm)johtuen pystyyn kuitenkin. Mutta mitä teen sille seuraavaksi...? Se on nyt n. 10 cm korkuinen, punertavansävyinen "tikku", ei vielä oikeastaan mitään lehtiä. Kuinka suureen ruukkuun se pitäisi siirtää, että edes vuoden siinä mahtuisi asumaan - kuinka tulisi lannoittaa?

        Avokado tuntuu vaativan todella paljon tilaa juurilleen. Itselläni on nyt kolmivuotias avokado halkaisijaltaan 20cm:n ruukussa. Jos juuret kärsivät tilanpuutteesta, hidastuu kasvu heti ja lehdet alkavat käpertyä. Ruukku kannattaa siis vaihtaa ainakin kerran vuodessa ja/tai samalla leikata juuristoa pienemmäksi.

        Lainnoitteeksi käy tavallinen monipuolinen, runsastyppinen nestelannoite. (esim. substral kasviravinne)


      • make
        aloitteleva avokadoisti kirjoitti:

        Avokado tuntuu vaativan todella paljon tilaa juurilleen. Itselläni on nyt kolmivuotias avokado halkaisijaltaan 20cm:n ruukussa. Jos juuret kärsivät tilanpuutteesta, hidastuu kasvu heti ja lehdet alkavat käpertyä. Ruukku kannattaa siis vaihtaa ainakin kerran vuodessa ja/tai samalla leikata juuristoa pienemmäksi.

        Lainnoitteeksi käy tavallinen monipuolinen, runsastyppinen nestelannoite. (esim. substral kasviravinne)

        Oletko onnistunut saamaan avokaadoosi haarottuneita oksia kun minulla on vain "tikku" joka kasvaa ylöspäin ja vaikka kuinka katkasen niin se vaan kasvaa yhtenä.


      • anne
        aloitteleva avokadoisti kirjoitti:

        Avokado tuntuu vaativan todella paljon tilaa juurilleen. Itselläni on nyt kolmivuotias avokado halkaisijaltaan 20cm:n ruukussa. Jos juuret kärsivät tilanpuutteesta, hidastuu kasvu heti ja lehdet alkavat käpertyä. Ruukku kannattaa siis vaihtaa ainakin kerran vuodessa ja/tai samalla leikata juuristoa pienemmäksi.

        Lainnoitteeksi käy tavallinen monipuolinen, runsastyppinen nestelannoite. (esim. substral kasviravinne)

        tuleeko avokadoon joskus hedelmiä? Ja miten se mahtaisi kotioloissa onnistua? Olen yrittänyt katsoa maailmalta tietoa, mutten ole mistään löytänyt. Nimenomaan kotioloissa kasvatetusta avokadosta.
        Itse laitoin siemenpallukat suippo puoli ylöspäin suoraan multaan, isoon ruukkuun jossa kasvaa pari amaryllista, jotka piakkoin aion ottaa pois ja laittaa kellariin kylmään. Saan ne siten kasvamaan uudelleen jouluksi, jos muistan ne hakea marraskuun lopulla kasvamaan;)
        Nyt niissä avokadoissa on kaikissa jo pitkä varsi, olen kastellut niitä melkeinpä päivittäin, välillä varmaan liikaakin, mutta eivät tykänneet huonoa. Hyvä neuvo tuo latvominen, pitääkin koittaa josko ne alkaisivat siitä haaroittumaan. Tykkäisinkin enemmän sellaisesta puumaisesta kasvista kun köynnöstävästä. Avokadohan köynnöstää jos sen vaan antaa kasvaa pituutta. Siis tukea täytyy kyllä antaa sille, se ei osaa sitä itse hakea.

        Joskus vuosia sitten äitini laittoi avokadon kesäksi ulos mutta se kasvoi niin pitkälle että meni melkein talon ympäri joten syksyllä se jouduttiin leikkaamaan että voitiin tuoda sisälle, mutta siitä se ei tykännyt ja kuoli pois. Olisi varmaan voinut tehdä jopa hedelmiä mikäli olisi kesä hieman pidempi ollut. Mutta mitään varmuutta siitäkään ei nyt ole, sillä kesken kasvukauden se täytyy sisälle tuoda täällä Suomessa jos ulos sen vie.
        Löytyisipä joku jolla olisi kokemusta pidemmältä ajalta avokadon kasvatuksesta, niin olisi hyvä asia.


      • aloitteleva avokadoisti
        make kirjoitti:

        Oletko onnistunut saamaan avokaadoosi haarottuneita oksia kun minulla on vain "tikku" joka kasvaa ylöspäin ja vaikka kuinka katkasen niin se vaan kasvaa yhtenä.

        En ole vielä ehtiny omaa avokadoani latvoa. Ajattelin antaa sen ensin kasvattaa kunnolla runkoa ennen kuin yritänkään saada sitä haaromaan.
        Tuleehan avokadosta kuitenkin vanhempana ihan oikea puu, joten kyllä se jossakin vaiheessa aivan varmasti alkaa haarautumaan.


      • joulutorttu789
        aloitteleva avokadoisti kirjoitti:

        Avokado tuntuu vaativan todella paljon tilaa juurilleen. Itselläni on nyt kolmivuotias avokado halkaisijaltaan 20cm:n ruukussa. Jos juuret kärsivät tilanpuutteesta, hidastuu kasvu heti ja lehdet alkavat käpertyä. Ruukku kannattaa siis vaihtaa ainakin kerran vuodessa ja/tai samalla leikata juuristoa pienemmäksi.

        Lainnoitteeksi käy tavallinen monipuolinen, runsastyppinen nestelannoite. (esim. substral kasviravinne)

        joo minullakin iti avokadon siemenet (3kpl) ihan limoviikunan juurelle multaan kun ne tökkäsin. kasvoivat käsittämätöntä vauhtia ja olin huolissani "alkuperäisen" kasvin tilanteesta, joten siirin vokadot noin 15 cm syviin ruukkuihin. tästäkös ne järkyttyivät, nuutuivat heti ja lehdet käpristyivät. tänään kävin ostamassa noin 40 cm syvän ruukun, toivottavasti tilanne on vielä korjattavissa..

        voisikohan joku hieman tarkentaa tuota juurien leikkaamista? ;o


    • Marko&Jussi

      Tässä on myös kokeiltu avokadon kasvatusta. Me laitettiin myös kaupasta ostetun ja syödyn avokadon siemenen multaan muutama kk sitten. Itäminen alkoi viikossa, upotimme siemenen vain osaksi multaan. Siemen oli ensin pienessä ilmastoidussa (pohjaan pistelty reikiä)muovimukissa (halk. 5cm) ja kun kasvu alkoi rajuna, siirsimme sen muutaman viikon kuluttua halkaisijaltaan 10 cm saviruukkuun. Tässä vaiheessa juuri oli jo työntymässä muovimukin pohjassa olleen reiän läpi. Kasvu on jatkunut nopeana (nyt 45 cm korkea) ja se on haaroittunut noin 30cm korkeudelta. Tuuheat, isot lehdet. Vaihdoin sen tänään jälleen hieman isompaan ruukkuun. Vettä tuntuu vaativan melkoisen paljon, lehtien asennosta voi päätellä veden tarpeen (kun liian kuiva multa, lehtien asento laskee lerpalleen). Meillä kotona länsi-ikkunalla, jonne aurinko paistelee lempeästi alkuiltaisin.

    • avokadoista pitävä

      Kyllähän se juurtuu tosiaan mullassakin, kun pitää mullan kosteana. Mutta entä leikkaus? Ensimmäistä kertaa leikattaessa leikataanko koko lehtitupsu pois, vai jätetäänkö lehtiä jokunen. Itselläni on yli vuoden vanha avokado, jonka leikkasin keväällä jättäen muutaman lehden ja nyt kasvi on haaroittunut, mutta vain yhden haaran? Milloin voin leikata uudestaan ja miten paljon. Kasvin pituus on 60 cm.

      • Avokadotar

        Minulla on juuri alkamassa avokadojen siirto suurempiin ruukkuihin, sekä leikkaus, joka tuntuu niin julmalta tehdä, ettei meinaa saada edes leikattua. Mutta runkoa on yli metrin ja latvassa tupsu. Kun edellisen kerran leikkasin kolmea kasvia, kaikki tekivät uuden oksan juuri leikkauskohdan alapuolelta - ja kasvoivat taas suoraa vartta ylöspäin. Jos jollain on kokemusta miten tämä leikkaus pitäisi tehdä, niin olisi kiva lukea. Yhteen pitkään varteen on kyllä ilmaantunut silmut, niistä kaiketi tulisi, jollei oksaa niin lehdet ainakin. Luulen, että sen siirrän vain isompaan ruukkuun ja katson mitä siitä tulee. Muuten, avokadoni olivat maalla asuessani aina kesän ulkona, eteläseinällä, tosin puiden antamassa puolivarjossa. Nyt kaupunkitalon parvekkeella olleet kaksi kesää, osa lehdistä tosiaan paloi auringossa, mutta muuten olivat entistä rehevämpiä.


    • PeterC

      Meilläpäin avokadot kasvaa puiksi, jossa hedelmät ovat kasassa samassa kukintojuuressa. Ne sietää hyvin kuivuutta ja toisaalta talvella aivan kamalaa vesisadetta, kuten tänävuonna. Suomeen vietävät avokadot poimitaan raakoina ja huonot hedelmät yksinkertaisesti pudotetaan maahan tai kerätään roskalavalle.
      Itsellä on pihassa noin 10 metriä korkea vänkkyrä, joten avokadon suhteen ollaan omavaraisia, sillä hedelmiä tulee pitkään, vaikka ei kaiken aikaa.

      Ruukussa olen kasvattanut uusia ja kasvu on todella nopeaa. Yhden kunnon herätyksen sain vastikään, kun yksi ruukku halkesi keskellä yötä aiheuttaen pamauksen, joka unissaan kuulosti tietenkin ampumiselta.

      Tuota ulkopuuta en kastele enkä leikkaa ja hyvin se kasvaa. Mikään kaunistus se ei ole.

      Uudet avokadot eivät periaatteessa kannata mitään, sillä torilla saa eurollamuovikassillisen tuoreita hedelmiä. Mutta, onhan niitä mukava seurata. Ruukkuun multaa ja suippopää ylös. Aloitusta voi nopeuttaa hankaamalla siemenen paksumpaa päätä hieman hankaamalla, että vaalea osa näkyy. Ahkeraa kastelua ja pian on viherkasvi joka kasvaa.

      • viva españa

        Kyllä siellä kasvaa mikä vaan. Jopa Euroopan suurin Fiikus.
        Minulla kasvaa ruukussa pari israelin avokadoa ja mietin että vaikka on nyt syystalvi voisinko leikata latvat pois.
        Idätin vesilasissa noin kuukauden ja nyt 1,5kk rukussa. Ovat n 10 sm pitkiä. ilman lehtiä.
        Voisko nyt leikata?
        Sakke


      • Tiinaavo

        Kertokaa nyt herran tähden,miten se avokadon siemen tulee laittaa siihen multaan,poikittain vai ylöspäin?peitänkö kokonaan mullalla vai en,pitääkö siemen olla kuiva,vai märkä?


    • Shoushou

      Istutin itse avokadon joku melkein vuosi sitten... Pistin juurtumaan snapsilasiin ja sitten tökkäsin multaan. Simen on haljennut ja sieltä tunkee kolme pientä versoa jotka eivät ole yhtään kasvaneet lisää pituutta sitten kesän. :( Elossa se selkeästi on, mutta mitään kasvua ei näytä tapahtuvan.

      Tällä hetkellä kasvupaikka on varmaankin liian kylmä, liekö sitten ollut kesällä liian kuuma? Vinkkejä?

    • avocadofani

      Minä kuulin jostain, että avocadon siemen pitäisi keittää, että se kasvaisi. En kylläkään tiedä onko se totta.

    • vrn

      Ei tarvitse juuruttaa vesilasissa. Pistä avokadon siemen toisen viherkasvin kanssas samaan ruukkuun, niin muistaa kastella säänöllisesti,sitten kun on tarpeeksi iso vaihda omaan ruukkuun. toimii ainakin mulla ja itää aika varmasti.

    • Elise aka Dobra

      Hei kaikki! Surkuttelen näitä viestejä lukiessani, kun kasvatin joskus avokadon, joka riensi nopeasti korkeaksi n. puoli metriseksi ja teki valtavat lehdet. Valehtelematta lehdillä oli mittaa yli 20cm. Virheen tein, kun en siirtänyt ystävääni isompaan ruukkuun, enkä siitä muutenkin erityistä huolta pitänyt. Viihtyi mulla pari vuotta ja sitten kuolla kupsahti, kun sai liikaa aurinkoa komeille lehdilleen! Ja tämä kaikki kävi vahingossa, istutin viherkasvin juurelle ja menestyi yllättäen. Tätä komiaa ilmestystä edeltänyt kokeilu ei ollut niin hieno, taisinpa tökätä sen siemenen multiin väärin päin, veikkaan. Onnea kaikille yritykseen! Niin ja itsekin meinaan ottaa nyt vallan uuden kokeilun, ja laittaa pari avokadoa itämään. Tällä kertaa pitkäaikaisemmin menestyksin, toivon :)

    • Juneleena

      Itääkö avokado vedessä vai mullassa nopeammin? Itselläni on avokado, ja haluaisin, että se kasvaisi mahdollisimman nopeasti...

    • PinkkiViherpeukalo

      Sain itse ainakin kun istutin multaan,niin kuukauden sisällä siinä oli jo itu ja nyt se kasvaa huoneessani.

    • Kaunis kasvi

      Minäkin sain avokadon kasvamaan tökäämällä siemenen multaan, ei ollut edes kokonaan peitossa. Valoa se näytti kaipaavan kovasti ja talvehti vihreänä keppinä pudotettuaan kaikki lehdet. En älynnyt siirtää sitä isompaan ruukkuun ja se ehkä sitten tappoi kasvin. Se kyllä kuivahti aina latvasta talvella ja toisen talven jälkeen leikkasin sen reippaasti alas ja se kuoli.

    • ???

      Oma huone avokadoni on ruukussa niin että sen siemenestä näkyy noin puolet.Nyt viimeisten kahden viikon aikana siemen on kurtistunut ja näyttää siltä että mädäntynyt =( Onko siemenen olemassaololla enää väliä jos puu on reilun metrin mittainen ja jos siemen itse mätänee pois???pitäisikö siemenen edes näkyä vai olla piilossa mullan alla???
      Puustani selkeästi näkee milloin on talvi ja milloin kesä lehtien kasvuvälin mukaan mutta en tiedä uskallanko enää elokuussa alkaa leikellä sitä???
      Ja kannattaisiko jotenkin erityisesti katsoa mistäkohdasta leikkaa esim. kodhasta jossa ei ole lehtiä ollenkaan lähellä tai heti lehden alta/päältä???
      KERTOKAA JOS TIEDÄTTE !!! pliis

    • SISÄKASVIEN TAPPAJA

      Minullakin on ollut AVOKAADON SIEMEN vesilasissa nyt n.2vrk. Sen vuoksi googletin tietoja, etttä osaisin laittaa sen JOTENKIN KASVAMAAN. Uskoisin,et nyt laitan sen multaan ja odottelen TOIVEIKKAANA sen itämistä. Minä kyllä yleensä saan kaikki kasvini tapettua, mutta YRITYS HYVÄ 10!
      Onko kukaan kokeillut valuttaa vettä Avokaadon runkoa pitkin sitä kastellessaan? "Entisessä elämässäni", jolloin kukkanikin pysyivät hengissä, minä valutin kasteluveden LIMOVIIKUNANI VARTTA PITKIN. Kas kummaa!? Useasta lehtisilmusta kasvoi uusi oksa. Olipa mukava seurata silmujen turpoamista ja uuden oksan tuloa. Olin tämän jostain kuullut ja uteliaisuuteni heräsi. KYLLÄ KANNATTI! Kokeilkaa ja kertokaa, kuinka kävi.

    • Kasvaa843

      Pitäisi varmaan laittaa se siemen sitten multaan koska on ollut vesilasissa varmaa kuukauden, eikä oo mitään tapahtunut, siis tavan multaan?

    • naabel1

      Minä laitoin avokadon vesilasiin juurtumaan ja kun juuri oli tullut hieman esiin niin laitoin multaan mutta en tajunnut jättää sitä osittain mullan päälle ja kuin luin että niin pitäisi tehdä niin aloin paniikilla kaivamaan sitä siementä mullasta ja vahingossa katkaisin verson... nyt sieltä sitten tulee yksi 10 cm verso ja yksi vähän pienempi, "haaroittui" siis ihan sieltä juuresta kutakuinkin heheh

    • Siemenet kypsyy

      Meillä tulee paljon avokadon siemeniä espanjalaisen mieheni takia.
      Olen heitellyt niitä nyt kesän aikana istutusturvepussiin kypsymään mahdollista myöhempää käyttöä vartenNiistä lähtee ekana kuori ja siemen kovettuu.Juurten aihiot alkavat näkyä toisessa päässä,joka ilmeisesti istuttaessa sitten menee alaspäin.Eli oman kokemukseni mukaan avokadon siementä voi siis kypsyttää myöhempää käyttöä varten.Ilmeisen kosteana siemenenä se säilyy kuivahkossa turpeessa hyvin.
      Aattelin joulun aikaan myydä parilla eurolla kirppiksellä itse kasvatettuja avokadoja.

    • espurhaunter

      itämään lähteminen riippuu paljon siemenestä, itsellä on ollut kahdeksan siementä vedessä nyt pari kuukautta ja kaksi on lähteny itämään. luomu-hedelmien siemenet kuulemma itää ja kasvaa paremmin ja herkemmin.

      ei tarvinnut mitään hammastikkuviritelmiä, puoliksi veteen vaan suippo pää ylös päin, pitää huolen että se siemen on koko ajan puoliksi vedessä eikä pääse kuivumaan, ja vaihtaa sitä vettä välillä ettei ala kasvaa mitään levää/sieniä sinne.

      pari viikkoa menee ennen kun se siemen halkeaa ja alkaa kasvattaa juurta. JUURI TÄYTYY PITÄÄ VEDEN ALLA KOKONAAN, muuten se kuolee. tosin jos juuri katkeaa, alkaa siemen hyvällä tsägällä kasvattaa uutta. siemenessä olevan halkeaman keskikohta täytyis vissiin pitää veden alla.

      kun juuristoa on kasvanut jonkin verran alkaa kasvaa itse verso, itse olen siinä vaiheessa nyt.

      • Anonyymi

        Minä näin jossain neuvon että se mistä juuri alla kasvaa, siihen päätyyn on hyvä tehdä syvä viilto (itse löin liha veitsellä) niin kuten lähdön todennäköisyys kasvaa 🤔tiedä häntä onko tuota mutta itsellä 🥑 n. 30cm😇 tuo menetelmä, vesilasiin itämään, sitten multaan (läpimitta ruukulla 10cm) vaan nyt en tiedä mitä seuraavaksi... 🤔Liian aikaista vaihtaa ruukkua? Lehdet eivät ole kovin isot vielä.. Kiitos vastauksista 🙏👍


    • Avokado1

      Se pitää juurruttaa ensimmäisenä siinä vesilasissa mitä äsken sanoitkin.

    • Mimum1

      Laitoin kuoritun siemenen kolmen hammastikun avulla vesilasiin sillain että siemen oli puoliksi veden peitossa. Viikon päästä alkoi halkeamaan ja pikkuhiljaa alkoi kasvattamaan juuria. Teki aluksi kolme "ilmajuurta" joita luulin kasvin varreksi mutta aina ne kuivui. Pitkään ei tapahtunut mitään ja olin jo heittämässä koko hoidon meneen mutta taas tuli uusi varsi mikä sitten kasvoikin parissa viikossa 30 cm ja nyt on jo toiset lehdetkin auennut. Ruukkuun pitäisi varmaan alkaa istutteleen jospa saisi tuon hengissä pidettyä. :)

    • avokadoluonnossa

      Hei.
      Minusta avokadon hedelmä luonnossa putoo vaan puusta maahan ja hedelmä alkaa hajota. samalla sisällä oleva siemen käyttää
      hedelmässä olevaa ravinnetta hyväksi ja alkaa kasvaa.jo maaperä
      on hyvä ja otollinen,kosteutta ym sopivasti siemen juurtuu ja alkaa kasvaa uutta avokadopuuta.
      eli vois ajatella ostaa avokadon kaupasta ja laittaa kokonaisena multaan
      luulis kasvavan.

      • taavipiiri

        Avokadon hedelmän söi ennen sukupuuttoon kuolemista, semmonen jättiläislaiskiainen. Sitten sen luomassa "lannoitekasassa" lähti siemen itämään. Mutta kyllä joo, suoraan maahan voi puoliks upottaa, heitellä joku elmukelmu päälle ettei tarvii seistä vieressä sumuttelemassa itämistä odotellessa ja saa avokadopuun. Aika monen mielestä itse asiassa se nopeampi ja parempi tapa... tuloksena huonekasvi joka on aika mitäänsanomaton (kylläkin helposti huoneenkorkunen) tikku jota on hankala saada edes pätkimällä haarottumaan mitenkään mielekkäällä tavalla.


    • avokadoniii

      Kasvaako kotona kasvatetussa avokadossa itse hedelmiää? :)

    • TheVarjoratsu

      Kun on jonninverran vartta ja muutama lehtikin jo, niin pitäisikö siemenen näkyvä osa peitellä piiloon?

      • haahka

        Mikä on jonninverran??


      • kaikkikatsoja

        En pitäisi kiirusta siementen hautaamisella, avokadossa, mangossa, sitrusloissa tai muissakaan. Mukavampi seurailla ja katsella, eikä siitä ole haittaa kasveille. Sitten kun ruukkua pitää isontaa, niin voi hautailla jos tuntuu hyvältä.


      • Anonyymi
        haahka kirjoitti:

        Mikä on jonninverran??

        Noin alle puolet tulisi näkyä


    • tyttö11111

      minä itse pistin suoraan ruukkuun ja kastelin. kesti monta viikkoa ennen kuin alkoi kasvamaan mutta teki kyllä juuria ennen kuin alkoi itse kasvi kasvamaan

    • Helppoa

      Minä laitoin siemenet suoraan multaan enkä tiedä kuinka päin. Kunhan tökkäsin ne sinne. Istutin ne isoon altakastelevaan ruukkuun, jossa ovat saaneet rauhassa kasvaa. Korkein puu on kaksimetrinen ja n. 130 cm leveä joka suuntaan. En ole leikannut sitä ollenkaan ja se on ihan itse tehnyt valtavia "sivuoksia". Aika varjoisassa paikassa on ollut ja tasaisen kosteana olen mullan pitänyt. Joskus tosin olen unohtanut kastaa, mutta se on kuitenkin heti vettä saatuaan piristynyt. Huoleton hoidettava on ollut, joskin alkaa nyt olemaan hiemen liian iso.

      • Anonyymi

        Kuinka isossa ruukuissa pidät niitä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe