Aarne Saarinen

esimerkki

90-vuotiaan edesmenneen Aarne Saariden sanat olkoon meille innoitukseksi:

Olitte 1990-luvulla perustamassa Huomaavaiset tupakoitsijat ry:tä. Miksi?

Silloin oli aika ryhtyä toimeen tupakkalakia vastaan ja tupakoitsijoiden elämän parantamiseksi. Olen edelleen tupakan puolestapuhuja. Täällä vanhustentalossakin oli tupakointi ehdottomasti kielletty sisätiloissa. Omassa asunnossa ei saanut polttaa vaan piti mennä ulos pihalle. Minä nousin kapinaan sitä systeemiä vastaan ja vaadin, että taloon pitää saada tupakkahuone.

Kuinka paljon poltatte päivässä?

Aski vihreätä norttia menee joka päivä. Silloin tällöin tulee poltettua myös sikaria tai piippua.

Miltä tupakka maistuu?

Poltin ensimmäisen tupakkani 11- tai 12-vuotiaana. Voi olla, että silloin maistui huonolta. Ihmisen makuaisti muuttuu.

Mikä on lempiaikanne tupakoida: aamulla, ruokailun jälkeen vai sänkyyn mennessä?

Aamulla, ruuan jälkeen ja kahvin kanssa. Kahvi ja tupakka kuuluvat yhteen.

Mikä tupakoinnissa on niin hienoa?

Nautintoainehan se on, sillä on rauhoittava vaikutus. Tuntuu vain hyvältä vetää savua henkeen ja puhaltaa se hitaasti ulos. Tupakan epäterveellisyys on liioiteltua. Sellaisilla ihmisillä, jotka eivät ole tottuneet edes tupakan hajuun, on tunneperäinen, ei järkiperäinen idea, että tupakka on epäterveellistä. Minä olen kuitenkin yksi esimerkki pitkälle eläneestä tupakoitsijasta. Fidel Castrokin polttaa vielä sikaria.

23

4183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -yritys

      Onko Aarne kuollut? Eikös toi juttu ollut vielä viime kesänä NYT-liitteessä? Kuoliko tupakkaan...vitsi vitsi!

      • Tutkittu

        Siinä näette kaikki tupakan puolestapuhujat.

        Tulette kaikki kuolemaan. Lopettakaa kun vielä elätte.

        En ole koskaan tupakoinut ja elän aina vaan...


      • kiäh-kiäh!
        Tutkittu kirjoitti:

        Siinä näette kaikki tupakan puolestapuhujat.

        Tulette kaikki kuolemaan. Lopettakaa kun vielä elätte.

        En ole koskaan tupakoinut ja elän aina vaan...

        Kuolet sinäkin!
        Ihan varmasti!!!


    • huh

      teitä tupakoitsijoita, kun jostain haluatte aina löytää jonkun syyn tai ainakin hyvän mielen tupakoinnillenne. Se on jokatapauksessa todella vaarallista. Sitä ei terveelliseksi muuta mikään 90 v miehen kommentit, jotka on muutenkin vuosisadan alusta, jolloin ei vielä tiedetty sitä, että yhdessä savukkeessa on yli 4000 (neljätuhatta) eri myrkkylajia! Että ime siitä vaan ja voi hyvin!

      • RaahenTiikeri

        mutta myöskään sinun yleisiin käsityksiin perustuvat olettamukset eivät poista sitä tosiasiaa,että Aarne Saarinen eli 90 vuotiaaksi polttaen reilusti yli 70 vuotta filtteritöntä vihreää norttia.
        En väitä,että tupakka olisi terveyttä edistävää,mutta aika paljon siinä sen vastustamisessa on ilmaa ja ns."totuuksia" joita tuulipuku kansa levittää,ja sekös kalliiden korvikeaineiden valmistajia huvittaa.


      • jope
        RaahenTiikeri kirjoitti:

        mutta myöskään sinun yleisiin käsityksiin perustuvat olettamukset eivät poista sitä tosiasiaa,että Aarne Saarinen eli 90 vuotiaaksi polttaen reilusti yli 70 vuotta filtteritöntä vihreää norttia.
        En väitä,että tupakka olisi terveyttä edistävää,mutta aika paljon siinä sen vastustamisessa on ilmaa ja ns."totuuksia" joita tuulipuku kansa levittää,ja sekös kalliiden korvikeaineiden valmistajia huvittaa.

        äitini kuoli 62 vuotiaana tupakan poltosta johtuvaan keuhkoahtaumaan,siinäpä sinulle toisenlaista tietoa,ja näitä tapauksia riittää,voi käydä vaikka hyksissä katsomassa


      • RaahenTiikeri
        jope kirjoitti:

        äitini kuoli 62 vuotiaana tupakan poltosta johtuvaan keuhkoahtaumaan,siinäpä sinulle toisenlaista tietoa,ja näitä tapauksia riittää,voi käydä vaikka hyksissä katsomassa

        Myös paljon nuorempia ihmisiä kuolee keuhkoahtaumaan,vaikka he eivät ole polttaneet tupakan tupakkaa elämässään......
        Lääkäri voi pitää tupakointia todennäköisenä syynä tautiin,mutta mikään messias lääkäri ei ole,eikä siten voi sanoa mitään 100% varmasti


      • huh
        RaahenTiikeri kirjoitti:

        Myös paljon nuorempia ihmisiä kuolee keuhkoahtaumaan,vaikka he eivät ole polttaneet tupakan tupakkaa elämässään......
        Lääkäri voi pitää tupakointia todennäköisenä syynä tautiin,mutta mikään messias lääkäri ei ole,eikä siten voi sanoa mitään 100% varmasti

        Jos tämä 90v "tupakkatietäjä" ei ois polttanut, niin saattais elää edelleen :D


      • RaahenTiikeri
        huh kirjoitti:

        Jos tämä 90v "tupakkatietäjä" ei ois polttanut, niin saattais elää edelleen :D

        Eli kuitenkin reilusti 25 vuotta odotettua elinikäänsä pisemmälle.Ja varmasti nauttikin siitä tupakastaan,kun kerran 70 vuotta poltti sitä.Eli kaikki kunnossa.Vai onko sinulla todella murhe hänen puolestaan kun hän ei elänyt kuten sinä olisit halunnut...hyi hyi huonoa elämää.......
        Kokiko Aarne Saarinen ns.ennenaikaisen tupakka kuoleman?Saas nähdä kuinka pitkälle sinä itse jaksat(mikäli olet savuton[oletan tyylistäsi,tai sit olet "valaistunut" lopettaja,kenen mielestä maailman kaikki ongelmat johtuvat tupakasta]).
        Saas nähdä,varmaan kaikkien laskelmien mukaan Jörn Donnerinkin pitäisi olla lykännyt horsmaa jo parin vuoden verran,mutta tämä 72 vuotias älykäs (luultavasti älykkäämpi kuin me kaksi yhteensä)kirjailija elokuva ohjaaja/tuottaja/käsikirjoittaja kolumnisti ex poliitikko työskentelee täysissä voimissa 7 päivää viikossa projektiensa parissa.Miksi hän elää?Kerro sinä viisaampana minulle,dorgalle.


      • huh
        RaahenTiikeri kirjoitti:

        Eli kuitenkin reilusti 25 vuotta odotettua elinikäänsä pisemmälle.Ja varmasti nauttikin siitä tupakastaan,kun kerran 70 vuotta poltti sitä.Eli kaikki kunnossa.Vai onko sinulla todella murhe hänen puolestaan kun hän ei elänyt kuten sinä olisit halunnut...hyi hyi huonoa elämää.......
        Kokiko Aarne Saarinen ns.ennenaikaisen tupakka kuoleman?Saas nähdä kuinka pitkälle sinä itse jaksat(mikäli olet savuton[oletan tyylistäsi,tai sit olet "valaistunut" lopettaja,kenen mielestä maailman kaikki ongelmat johtuvat tupakasta]).
        Saas nähdä,varmaan kaikkien laskelmien mukaan Jörn Donnerinkin pitäisi olla lykännyt horsmaa jo parin vuoden verran,mutta tämä 72 vuotias älykäs (luultavasti älykkäämpi kuin me kaksi yhteensä)kirjailija elokuva ohjaaja/tuottaja/käsikirjoittaja kolumnisti ex poliitikko työskentelee täysissä voimissa 7 päivää viikossa projektiensa parissa.Miksi hän elää?Kerro sinä viisaampana minulle,dorgalle.

        No Donner ei VARMANA elä ja tee typeriä leffojaan kauhealla energialla siksi, että saa voimansa tupakasta. Ja mikäli yhtään olen oikeassa, niin syövän kanssa hän painii jokapäivä.. (en ole tosta ihan sata, mut tollanen käsitys mulla on)


      • RaaheTiikeri
        huh kirjoitti:

        No Donner ei VARMANA elä ja tee typeriä leffojaan kauhealla energialla siksi, että saa voimansa tupakasta. Ja mikäli yhtään olen oikeassa, niin syövän kanssa hän painii jokapäivä.. (en ole tosta ihan sata, mut tollanen käsitys mulla on)

        en väittänyt,että hän elää ja työskentelee tupakan voimalla,mutta kuitenkin siitä huolimatta.Joidenkin mielipiteistä kun voisi aavistella,että se tupakka tappaa ja vie elämän energian pelkästä kosketuksesta....
        Typeriä leffoja?-no,mielipiteesi saat pitää....
        Itse muistelisin,että todella hän taisteli eturauhassyövän kanssa takavuosina(ja syöpähän julistetaan voitetuksi 5 "puhtaan" vuoden jälkeen käsittääkseni,eli ollaan sairaita vaikka ei enää oltaisikaan),tästä syöpäsairaudestaan hän kirjoitti kirjankin entisen arkkipiispa John Wickströmin kanssa,joka sairastui samaan aikaan tähän varsin yleiseen syöpään heidän ikäisillä miehillä.Eturauhassyöpä lienee aika yleinen tuossa 60 ikävuoden jälkeen niin tupakoitsijoilla kuin tupakoimattomillakin.


      • Entinen tupakoitsija
        RaaheTiikeri kirjoitti:

        en väittänyt,että hän elää ja työskentelee tupakan voimalla,mutta kuitenkin siitä huolimatta.Joidenkin mielipiteistä kun voisi aavistella,että se tupakka tappaa ja vie elämän energian pelkästä kosketuksesta....
        Typeriä leffoja?-no,mielipiteesi saat pitää....
        Itse muistelisin,että todella hän taisteli eturauhassyövän kanssa takavuosina(ja syöpähän julistetaan voitetuksi 5 "puhtaan" vuoden jälkeen käsittääkseni,eli ollaan sairaita vaikka ei enää oltaisikaan),tästä syöpäsairaudestaan hän kirjoitti kirjankin entisen arkkipiispa John Wickströmin kanssa,joka sairastui samaan aikaan tähän varsin yleiseen syöpään heidän ikäisillä miehillä.Eturauhassyöpä lienee aika yleinen tuossa 60 ikävuoden jälkeen niin tupakoitsijoilla kuin tupakoimattomillakin.

        Donnerilta löydettiin loppuvuonna 2006 keuhkoista syöpäkasvain, joka poistettiin. Ennen keuhkosyöpään sairastumista hän oli toipunut eturauhassyövästä. Näin sanotaan Wikipediassa, ja lähteenä siinä on Iltalehti. Että kyllä se tupakka on terveellistä...
        Tosin muistelen että Donnerkin lopetti tupakoinnin, sitten vihdoin.

        Köyhän kannattaa myös laskea paljoko tupakkaan menee euroja vuodessa, jos ei toi terveyspuoli hetkauta.


      • allos!
        Entinen tupakoitsija kirjoitti:

        Donnerilta löydettiin loppuvuonna 2006 keuhkoista syöpäkasvain, joka poistettiin. Ennen keuhkosyöpään sairastumista hän oli toipunut eturauhassyövästä. Näin sanotaan Wikipediassa, ja lähteenä siinä on Iltalehti. Että kyllä se tupakka on terveellistä...
        Tosin muistelen että Donnerkin lopetti tupakoinnin, sitten vihdoin.

        Köyhän kannattaa myös laskea paljoko tupakkaan menee euroja vuodessa, jos ei toi terveyspuoli hetkauta.

        Haista sinä p i i t - k ä v i t t u !!!!
        Jos kuvittelet, ettet koskaan kuole, olet väärässä, sinä saaatanan pöllö


      • b5ll
        allos! kirjoitti:

        Haista sinä p i i t - k ä v i t t u !!!!
        Jos kuvittelet, ettet koskaan kuole, olet väärässä, sinä saaatanan pöllö

        Siihen kuinka kuolee voi myös itse vaikuttaa....


      • 35 min
        RaahenTiikeri kirjoitti:

        mutta myöskään sinun yleisiin käsityksiin perustuvat olettamukset eivät poista sitä tosiasiaa,että Aarne Saarinen eli 90 vuotiaaksi polttaen reilusti yli 70 vuotta filtteritöntä vihreää norttia.
        En väitä,että tupakka olisi terveyttä edistävää,mutta aika paljon siinä sen vastustamisessa on ilmaa ja ns."totuuksia" joita tuulipuku kansa levittää,ja sekös kalliiden korvikeaineiden valmistajia huvittaa.

        Aarne Saarinen olisi varmaankin elänyt reilusti yli 100 vuotiaaksi jos ei olisi polttanut. Ukkohan oli sitkee. Olis voinu tehä revat 120 vuotiaaksi.
        Minä olen nyt ollut 3 viikkoa polttamatta. Vieläkin on välillä tupakanhimot. Olin 2009 - 2011 välin polttamatta ja ratkesin taas. Nyt on uus yritys menossa. Kunto nousee selvästi 1 - 2 kuukauden aikana. Työt muuttuu helpommiksi. Rahaa säästyy. Sitten ei tartte huomioida näitä kaikkia helvetin kieltoja. Oma kämppä pysyy puhtaampana. Uimassa on paljon kivempi käydä kun ei tunne heti 25 metrin jälkeen ett, helvetti tännehän kuolee. Tupakkayskää ei ole. Tällasta 49 vuotias ja 34 vuotta polttanut.


    • Tupakki oli hyvää!

      Kadehdittavaa tuo Aarne Saarisen ja Jörn Donnerin tupakointi! Nykyisin taitaa olla jotakuinkin selvää, että tupakointi lyhentää elämää. Itse olen 38 v. ja olen tupakoinut ja nauttinut siitä aikoinaan (paljon). Nykyisin en enää poltele kuin unissani! En kuitenkaan uskalla ottaa sitä riskiä, että kestääkö minun keuhkot ja terveys sitä nautintoa. Tottuu tähänkin tupakoimattumuuteenkin hiljalleen, mutta annan pisteet kuitenkin huomaavaisille tupakoijille:)

    • kaikkee_sitä!

      Mitäkökähän varten tämäkin vitja on avattu.

      Aarne Saarisen tapasin ja tunsin veneilyharrastuksen kautta aikanaan Pyysaaressa. Siitäkin on jo tietysti aikaa. Silloin hän veteli poskisavuja piipusta.

      Absoluuttinen ja suhteellinen. Herra Parahtakoon, ei kai kukaan sentään niin ajattele, että kaikki tupakoitsijat kuolevat xx iässa, ja tupakoitsemattomat xxx iässä.

      Tupakan vetelemistä paljon tärkeämpää on keskittyä elämänsä oikeisiin asioihin. Jos joku haluaa jatkaa tutin imemistä tupakan muodossa heti vieroituksen jälkeen, senku.

      Elämä on toisaalla. Mutta jos se ei kiinnosta, niin onhan valinnanvapaus olemassa. Mitä se muille kuuluu.

    • kaikkea_sitä!

      En tiedä, vieläkö Huomaavaiset Tupakoitsijat on olemassa. Jos on, soisin että olisivat aktiivisempia huomaavaisuuden levittämisessä.

      Kun joku 10..12-vuotias kakara opettelee kadulla tupakoitsemistaan, ei se ota huomioon, että se savun löyhkä häiritsee ihmisiä ilmavirtauksista riippuen jopa 10 metrin päässä. Huomaavaisuudesta ei ole tietoakaan, mutta pitäisi olla. Mitä väliä mitä itselleen tekee, mutta

      JULISTAN KAMPANJAN:
      Kakaroiden sormista ja suusta kadulla pitää ottaa tupakka, ja sammuttaa se vaikka kengän pohjan alle, ellei parempaa ole näkyvissä.

      Sama se, kuinka itseään kohtelevat, mutta huomaavaisuutta toisia kohtaan, juuri kuten Aarne Saarinen malliinsi.

    • Lasse Lehtinen

      Toisten ihmisten holhoajat kokivat takaiskun, kun lontoolainen ’The Telegraph’ paljasti WHO:n tutkimuksen, jonka mukaan ns. passiivinen tupakointi ei aiheutakaan lisääntyvää syöpäriskiä eikä lisää lasten hengitystieinfektioiden määrää.Tulokset viittasivat itse asiassa päinvastaiseen suuntaan.

      Arkijärjellä juttu on helppo selittää. Kun mitä tahansa myrkkyä laimentaa, se lakkaa olemasta myrkky. Näin käy tupakansavullekin huoneilmassa. Tupakoitsijoiden kodeissa tuuletetaan tavallista useammin, mikä samalla poistaa muutkin pöpöt pihalle

      • voi lol

        Et taida olla järjen jättiläinen?


      • Lasse Lehtinen
        voi lol kirjoitti:

        Et taida olla järjen jättiläinen?

        Sankka tupakansavu ärsyttää monia tupakoimattomia, muun muassa itseäni. Vaimoni tupakoi kahdenkin edestä, hän kertoo pitävänsä tupakointia nautintona. Olemme sopineet perheessä, missä yhteisissä tiloissa voi polttaa, missä ei. Meillä luultavasti tuuletetaan paremmin kuin tupakoimattomissa talouksissa, ja siten sisäilman laatu on keskimääräistä parempi.


    • Lasse Lehtinen

      Tupakoinnin lisäksimonet muutkin tekijät yhdistetään keuhkosyöpään ja sydäntauteihin, kuten yksilön elinolosuhteet yleensä, työympäristö, ruokavalio, perintötekijät,stressi, ikääntyminen ja virukset. Tiede ei ole toisaalta pystynyt selvittämään, miksi valtaosa tupakoitsijoista ei sairastu moniin tauteihin.

    • Anonyymi

      Kyllähän tupakonnnin mainostaminen tässä yhteydessä on epämiellyttävää, mutta haluaisin kysyä onko kommunismi ilman tupaakaa ,eikö se ole hienoa. Ilma puhdistuu ja ajatus kulkee. Ajattele sitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe