Paras Talviauto?

TalviGallup

Mikä olisi mielestäsi paras TALVIAUTO Suomeen?. Jätetään laskuista pois alle 5000 euron hintaiset ritsat ja yli 20 000 euron hintaiset autot, eli etsitään parasta talviautoa hintakategoriasta 5000-20 000 euroa.

Listaan tähän joitain itse tärkeinä kokemiani kriteereitä joita haluan hyvältä talviautolta:

- Vakaat ajo-ominaisuudet vaihtelevissa lumipöperö keleissä ja polanteisilla teillä
- tehokas lämmityslaite toimiva auton sisätilojen tuuletusjärjestelmä
- bensiinimoottorinen ( diesel liian epävarma oikein kovilla pakkasilla)
- tekninen luotettavuus, eli ei jätä tielle pimeällä korpitaipaleella kun ulkona pakkasta -25c.
- tehokkaat ajovalot
- kohtuullinen maavara (yli 13 cm)

Tässä omia ehdokkaitani:

- Subaru Legacy, Forester
- Saab 9-5/9-3
- Volvo V70/V50
- Honda CR-V
- Hyundai Sonata
- Mitsubishi Galant
- Ford Mondeo

185

20441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4wetoo

      Oikean talviauton pitää olla 4-vetoinen.

      Subarun kaikki 4wd mallit Forester, Legacy jne, Audin reilun kokoisella moottorilla olevat turbottomat vaihtoehdot esim. 2.8 tai 4.2 koneella, Honda 4-vetoiset citymaasturit ja muutkin merkit, joilla toimivia 4-vetoisia maasturityyppisiä malleja.

      • järjellä ajateltuna

        olen nimimerkin "4wetoo" kanssa hieman erimieltä siitä,että mielestäni 4-veto ei automaattisesti takaa vakaita ajo-ominaisuuksia, hyvän etenemiskyvyn hangessa se kyllä takaa, mutta perusrimpuloita ajo-ominaisuuksia ei 4-vetokaan pysty paikkaamaan (esim. suzukin liana). Toki jo lähtökohdiltaan hyvät ominaisuudet omaava auto (vaikkapa audi A6, subaru legacy), yhdistettynä 4-vetoon, on lyömätön yhdistelmä.

        Läheskään kaikilla ei vaan ole tarvetta ajella auraamattomia metsäautoteitä/mökkiteitä pitkin koskaan ja silloin taas mielestäni jokin ison volvon/saabin tapainen jämäkkä matkavaunu on parempi vaihtoehto, kuin jokin pikku-SUV (toyota RAV4, honda CRV), joka päihittää ensin mainitut oikeastaan vain paremmalla etenemiskyvyllään umpihangessa.


      • nohh ...
        järjellä ajateltuna kirjoitti:

        olen nimimerkin "4wetoo" kanssa hieman erimieltä siitä,että mielestäni 4-veto ei automaattisesti takaa vakaita ajo-ominaisuuksia, hyvän etenemiskyvyn hangessa se kyllä takaa, mutta perusrimpuloita ajo-ominaisuuksia ei 4-vetokaan pysty paikkaamaan (esim. suzukin liana). Toki jo lähtökohdiltaan hyvät ominaisuudet omaava auto (vaikkapa audi A6, subaru legacy), yhdistettynä 4-vetoon, on lyömätön yhdistelmä.

        Läheskään kaikilla ei vaan ole tarvetta ajella auraamattomia metsäautoteitä/mökkiteitä pitkin koskaan ja silloin taas mielestäni jokin ison volvon/saabin tapainen jämäkkä matkavaunu on parempi vaihtoehto, kuin jokin pikku-SUV (toyota RAV4, honda CRV), joka päihittää ensin mainitut oikeastaan vain paremmalla etenemiskyvyllään umpihangessa.

        >>>>Läheskään kaikilla ei vaan ole tarvetta ajella auraamattomia metsäautoteitä/mökkiteitä pitkin koskaan


      • Kiitollinen 200B
        nohh ... kirjoitti:

        >>>>Läheskään kaikilla ei vaan ole tarvetta ajella auraamattomia metsäautoteitä/mökkiteitä pitkin koskaan

        ON EHDOTTOMASTI: Mersedes-Benz B 200 bens. autom! Lähtee käyntiin 3s startilla ja on riittävän lämmin 30 asteen pakkasilla. Ainut huono puoli jos sitä voi huomnoksi sanoa on 7-8l kulutus talvella. Mutta MB miehet ei narise eikä laske kulutuksia, HE TANKKAAVAT JA HYRÄILEVÄT MIELIKAPPALEITAAN!!!


      • Arktinenlaatu
        järjellä ajateltuna kirjoitti:

        olen nimimerkin "4wetoo" kanssa hieman erimieltä siitä,että mielestäni 4-veto ei automaattisesti takaa vakaita ajo-ominaisuuksia, hyvän etenemiskyvyn hangessa se kyllä takaa, mutta perusrimpuloita ajo-ominaisuuksia ei 4-vetokaan pysty paikkaamaan (esim. suzukin liana). Toki jo lähtökohdiltaan hyvät ominaisuudet omaava auto (vaikkapa audi A6, subaru legacy), yhdistettynä 4-vetoon, on lyömätön yhdistelmä.

        Läheskään kaikilla ei vaan ole tarvetta ajella auraamattomia metsäautoteitä/mökkiteitä pitkin koskaan ja silloin taas mielestäni jokin ison volvon/saabin tapainen jämäkkä matkavaunu on parempi vaihtoehto, kuin jokin pikku-SUV (toyota RAV4, honda CRV), joka päihittää ensin mainitut oikeastaan vain paremmalla etenemiskyvyllään umpihangessa.

        Miksi ihmeessä pitäisi laittaa yli 5000€ autoon, jota saa hinata tien poskesta tuon tuostaki?
        Heti kun pakkanen alkaa hiipimään yli -30, niin johan alkaa nyky autoissa ongelmat kun hydrauliikka ja sähköt reistailee.
        Mitä yksinkertaisempi talviauto, niin sen luotettavampi se on. Esim. 1200 Lada.
        - On suorastaan kuuma vaikka pakkasta olisi yli -40
        - Ei jätä tien poskeen, vaikka pakkasta olisi -50
        - Maavaraa on enemmän kuin citymaasturissa
        - Suuret umpiot takaavat tehokkaat ajovalot

        Ei bensiinimoottorit ole yhtään sen luotettavampia kuin dieselmoottoritkaan (jos ei nyt siperian pakkasiin lähdetä)
        Olen ajanut paljon sekä diesel- että bensiinimoottorisilla autoilla, ja väitän että dieselit ovat jopa luotettavampia kuin bensiinimoottoriset, bensiini moottoreissa kun on paljon herkästi hajoavaa sytytykseen ja polttoaineen ohjaukseen liittyvää elektroniikkaa, mutta tässäkin seikasssa pätee se tosiasia että yli 20 vuoden ikäiset ovat luotettavampia talviautoja.
        Omakohtainen pakkasennätys rikkoontui tammikuussa 1999, kun -86 vuosimallin diesel nissanin pakkasmittari näytti hieman ennen Sodankylää -46. Silloin meinasi jäähdytysnesteestä pakkasenkestävyys loppua, mutta pahvia keulaan ja matka jatkui...


      • mebeman200
        Arktinenlaatu kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pitäisi laittaa yli 5000€ autoon, jota saa hinata tien poskesta tuon tuostaki?
        Heti kun pakkanen alkaa hiipimään yli -30, niin johan alkaa nyky autoissa ongelmat kun hydrauliikka ja sähköt reistailee.
        Mitä yksinkertaisempi talviauto, niin sen luotettavampi se on. Esim. 1200 Lada.
        - On suorastaan kuuma vaikka pakkasta olisi yli -40
        - Ei jätä tien poskeen, vaikka pakkasta olisi -50
        - Maavaraa on enemmän kuin citymaasturissa
        - Suuret umpiot takaavat tehokkaat ajovalot

        Ei bensiinimoottorit ole yhtään sen luotettavampia kuin dieselmoottoritkaan (jos ei nyt siperian pakkasiin lähdetä)
        Olen ajanut paljon sekä diesel- että bensiinimoottorisilla autoilla, ja väitän että dieselit ovat jopa luotettavampia kuin bensiinimoottoriset, bensiini moottoreissa kun on paljon herkästi hajoavaa sytytykseen ja polttoaineen ohjaukseen liittyvää elektroniikkaa, mutta tässäkin seikasssa pätee se tosiasia että yli 20 vuoden ikäiset ovat luotettavampia talviautoja.
        Omakohtainen pakkasennätys rikkoontui tammikuussa 1999, kun -86 vuosimallin diesel nissanin pakkasmittari näytti hieman ennen Sodankylää -46. Silloin meinasi jäähdytysnesteestä pakkasenkestävyys loppua, mutta pahvia keulaan ja matka jatkui...

        Olet lienee ajellut kaikenlaisilla halvoilla kinnereillä? Olisit ajanut Mersulla olisit toista mieltä bensamoottoreista!


      • Peräaho
        järjellä ajateltuna kirjoitti:

        olen nimimerkin "4wetoo" kanssa hieman erimieltä siitä,että mielestäni 4-veto ei automaattisesti takaa vakaita ajo-ominaisuuksia, hyvän etenemiskyvyn hangessa se kyllä takaa, mutta perusrimpuloita ajo-ominaisuuksia ei 4-vetokaan pysty paikkaamaan (esim. suzukin liana). Toki jo lähtökohdiltaan hyvät ominaisuudet omaava auto (vaikkapa audi A6, subaru legacy), yhdistettynä 4-vetoon, on lyömätön yhdistelmä.

        Läheskään kaikilla ei vaan ole tarvetta ajella auraamattomia metsäautoteitä/mökkiteitä pitkin koskaan ja silloin taas mielestäni jokin ison volvon/saabin tapainen jämäkkä matkavaunu on parempi vaihtoehto, kuin jokin pikku-SUV (toyota RAV4, honda CRV), joka päihittää ensin mainitut oikeastaan vain paremmalla etenemiskyvyllään umpihangessa.

        Kyllä se kuule on niin että kun on 4-veto ei tarvii päätien risteyksissä arpoo kerkiänkö tuoho väliin liikennevirrassa, vai joudunko odottamaan reilua väliä. 4-veto lähtee välittömästi eikä jää sutimaan 2-vetosten lailla. Suomessa on käytännössä 6 kk talviajo-olosuhteita, jolloin loppupeleissäå tärkein talviauton ominaisuus on etenemiskyky lumessa ja liukkaalla. Ajo-ominaisuuksista puhumiseen voidaan palata sitten kesäkelien aikaan. Mihin tarvitaan loistavia kaarreominaisuuksia aamuruuhkissa 80 rajoituksilla lumimyräkässä. Tärkeintä on ettet liukastele muden tukkona.


      • ladasta
        Arktinenlaatu kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pitäisi laittaa yli 5000€ autoon, jota saa hinata tien poskesta tuon tuostaki?
        Heti kun pakkanen alkaa hiipimään yli -30, niin johan alkaa nyky autoissa ongelmat kun hydrauliikka ja sähköt reistailee.
        Mitä yksinkertaisempi talviauto, niin sen luotettavampi se on. Esim. 1200 Lada.
        - On suorastaan kuuma vaikka pakkasta olisi yli -40
        - Ei jätä tien poskeen, vaikka pakkasta olisi -50
        - Maavaraa on enemmän kuin citymaasturissa
        - Suuret umpiot takaavat tehokkaat ajovalot

        Ei bensiinimoottorit ole yhtään sen luotettavampia kuin dieselmoottoritkaan (jos ei nyt siperian pakkasiin lähdetä)
        Olen ajanut paljon sekä diesel- että bensiinimoottorisilla autoilla, ja väitän että dieselit ovat jopa luotettavampia kuin bensiinimoottoriset, bensiini moottoreissa kun on paljon herkästi hajoavaa sytytykseen ja polttoaineen ohjaukseen liittyvää elektroniikkaa, mutta tässäkin seikasssa pätee se tosiasia että yli 20 vuoden ikäiset ovat luotettavampia talviautoja.
        Omakohtainen pakkasennätys rikkoontui tammikuussa 1999, kun -86 vuosimallin diesel nissanin pakkasmittari näytti hieman ennen Sodankylää -46. Silloin meinasi jäähdytysnesteestä pakkasenkestävyys loppua, mutta pahvia keulaan ja matka jatkui...

        että se lähti myös 40 pakkasesta käyntiin jos vaan akussa oli ähkyä...vahinko ettei niitä enään saa (uusia) mistään!


      • SUBARU OB BD 2011
        järjellä ajateltuna kirjoitti:

        olen nimimerkin "4wetoo" kanssa hieman erimieltä siitä,että mielestäni 4-veto ei automaattisesti takaa vakaita ajo-ominaisuuksia, hyvän etenemiskyvyn hangessa se kyllä takaa, mutta perusrimpuloita ajo-ominaisuuksia ei 4-vetokaan pysty paikkaamaan (esim. suzukin liana). Toki jo lähtökohdiltaan hyvät ominaisuudet omaava auto (vaikkapa audi A6, subaru legacy), yhdistettynä 4-vetoon, on lyömätön yhdistelmä.

        Läheskään kaikilla ei vaan ole tarvetta ajella auraamattomia metsäautoteitä/mökkiteitä pitkin koskaan ja silloin taas mielestäni jokin ison volvon/saabin tapainen jämäkkä matkavaunu on parempi vaihtoehto, kuin jokin pikku-SUV (toyota RAV4, honda CRV), joka päihittää ensin mainitut oikeastaan vain paremmalla etenemiskyvyllään umpihangessa.

        Nuo "pikku-SUV;it" ovat omamassaltaan suurempia kuin "jämäkät" matkavaunut.
        Esim kokemusperäisesti ( omistan/ olen omistanut kyseiset autot) voin todeta että kahdesta samanpainoisesta autosta ( MB E 280 autom. - 2001 ja Honda CRV diesel 2008) on hondassa noin 5 x paremmat ajo-ominaisuudet myös jäisellä/ lumisella maantiellä, kuin mursulla, joka tuntui koko ajan "hakevan" ja vaatii paljon enemmän ohjastustyötä. Lisäksi Hondassa on joka suuntaan enemmän tilaakin kuin "väyrysessä".


      • heitury
        Kiitollinen 200B kirjoitti:

        ON EHDOTTOMASTI: Mersedes-Benz B 200 bens. autom! Lähtee käyntiin 3s startilla ja on riittävän lämmin 30 asteen pakkasilla. Ainut huono puoli jos sitä voi huomnoksi sanoa on 7-8l kulutus talvella. Mutta MB miehet ei narise eikä laske kulutuksia, HE TANKKAAVAT JA HYRÄILEVÄT MIELIKAPPALEITAAN!!!

        Asiaa kokorahalla nolla % korolla


    • D. Acia

      eli Dacia Duster. Täyttää kaikki kriteerisi ylivoimaisesti.
      ESPhän ei ollut kriteereissäsi, koska Dusterin bensakoneiden yhteyteen sitä ei saa :-)

      • LÄMPIÄVYYS:.1!%#?+

        .

        mikä sen lämpiävyys on käytännössä, kaikki autolehdeksi itseään tituleeraavat vaikenee asiasta kuin muuri

        .


    • Näin se vaan on

      Jos se on kriteerisi, niin ainakin saabit ja Ford Mondeon saat tiputtaa listoiltasi pois.

      • Myondey

        Piti Mondeolla painaa ohi kauppahalliin, kun törppö ei osannut käyttää nelivetoa jäädessään jalkakäytävän reunalle sutimaan! Olis siitä apuu, kun ne osais ajaa edes niillä!


      • japsiauto

        Eipä ole korviini kantautunut uudesta Mondeosta suurempia vikoja, mikä on jonkinlainen ihme, kun Fordilla vuosien varrella näitä "ominaisuuksia" ollut ihan liikaa...

        Mut itse valitsisin jonkun japsiauton, ovat melko vähävikaisia, ihan uusimman Auto Bild-lehdenkin mukaan ja myös omien kokemusten mukaan. Ranskalaista en huolisi, vaikka ympäri vuoden olisi kesä, oli samaisessa lehdessä aina eniten hylättyjen joukossa. Valitettavasti omaa kokemusta on niistäkin:-(


      • Fistaa
        Myondey kirjoitti:

        Piti Mondeolla painaa ohi kauppahalliin, kun törppö ei osannut käyttää nelivetoa jäädessään jalkakäytävän reunalle sutimaan! Olis siitä apuu, kun ne osais ajaa edes niillä!

        Pikkuautot ja 13-14 tuumaisin renkain varustetut ei ole talvipelejä, ne kellahtaa helposti kyljelleen ja pohjat kiinni ajoradassa, kun keskiura vähänkään korkealla! Siinä menee ohjattavuus.


      • Hintansa väärti

        Korealainen Chevrolet Aveo 1,4 sedan.
        Nimittelyä olen kuullut monenlaista k.o.autosta,mutta käyntiin lähtee 25 asteen pakkasessa kuin palmupuun alta.
        Minulla ei ole mitään lämmityslaitteita,eikä piuhoja.Ikkunoiden päälle heitän aina peiton,ettei tarvitse raaputella.
        Tänäkin aamuna moottori sanoi vain Vuh...Vuh.. ja sitten alkoi iloinen matala kehrääminen.Muutaman minuutin tyhjäkäynti ja sitten menoksi.


      • seo kyllä vitun vale eio saabin kans mitää onkelmia viä vaikka liki 30 astee pakkane ilma lämmittämäti käymää ja menoks riisipurkit summuut jää lähtemäti saab o talviauto piste


      • Talviauton omistaja.

        "Jos se on kriteerisi, niin ainakin saabit ja Ford Mondeon saat tiputtaa listoiltasi pois. "

        Tosta Fordista en sano mitään, kun en sitä tunne. Saab taas ei ole sen epäluotettavampi kuin muutkaan listan merkit. Kunto riippuu paljon omistajasta, kuten kaikilla autoilla, ja nyt puhun pitkän kokemuksen tuomalla varmuudella.


      • tukevatarmo

        eivät varmasti ole aivan yhtä viattomia kuin japskit, mikäpä merkki nyt olisikaan,, mutta taas toisessa vaakakupissa näistä autoista löytyy myös kunnolliset ja tukevat ajo-ominaisuudet,toisin kuin jaappanilaisista:)


      • Mersulla
        Hintansa väärti kirjoitti:

        Korealainen Chevrolet Aveo 1,4 sedan.
        Nimittelyä olen kuullut monenlaista k.o.autosta,mutta käyntiin lähtee 25 asteen pakkasessa kuin palmupuun alta.
        Minulla ei ole mitään lämmityslaitteita,eikä piuhoja.Ikkunoiden päälle heitän aina peiton,ettei tarvitse raaputella.
        Tänäkin aamuna moottori sanoi vain Vuh...Vuh.. ja sitten alkoi iloinen matala kehrääminen.Muutaman minuutin tyhjäkäynti ja sitten menoksi.

        Meillä sec mersun v8 hörähtää hyvin käyntiin vaikka pakkasta olisi -30. Tehty muka kesäautoksi, kyllä sillä on tosi hyvä ajaa talvellakin! Liukkailla vain saa varoa ettei liikaa kaasuttele.


      • hintansa väärti
        Mersulla kirjoitti:

        Meillä sec mersun v8 hörähtää hyvin käyntiin vaikka pakkasta olisi -30. Tehty muka kesäautoksi, kyllä sillä on tosi hyvä ajaa talvellakin! Liukkailla vain saa varoa ettei liikaa kaasuttele.

        huima.
        Sain 14.000 eurolla talvi-auton.Siis tämä Korealaisletukka.


      • Saabin ikävissä
        summer_61 kirjoitti:

        seo kyllä vitun vale eio saabin kans mitää onkelmia viä vaikka liki 30 astee pakkane ilma lämmittämäti käymää ja menoks riisipurkit summuut jää lähtemäti saab o talviauto piste

        Kyllä olen samaa mieltä saabit on lämpimiä ja käynti varmoja autoja....harmitti vaan kun mies vaihtoi 20 v jälkeen saabin pois..muka vaihtelun vuoksi.Ei olisi kannatannu


      • jo jotain kokenut
        tukevatarmo kirjoitti:

        eivät varmasti ole aivan yhtä viattomia kuin japskit, mikäpä merkki nyt olisikaan,, mutta taas toisessa vaakakupissa näistä autoista löytyy myös kunnolliset ja tukevat ajo-ominaisuudet,toisin kuin jaappanilaisista:)

        on nämä keskustelut kuin hiekkalaatikolla kakkaa leipovien pikkupoikien


      • makuja yhtäpaljon ,k
        Talviauton omistaja. kirjoitti:

        "Jos se on kriteerisi, niin ainakin saabit ja Ford Mondeon saat tiputtaa listoiltasi pois. "

        Tosta Fordista en sano mitään, kun en sitä tunne. Saab taas ei ole sen epäluotettavampi kuin muutkaan listan merkit. Kunto riippuu paljon omistajasta, kuten kaikilla autoilla, ja nyt puhun pitkän kokemuksen tuomalla varmuudella.

        Itse ajoin 480 000 km volvon 940 GL mallin autolla,koskaan en tielle jäänyt ja palellakkaan ei tarvinnut,nyt olen menyt viiden vuoden aikana volvon V70:sellä 560 000 km ja mistään ei vielä vikoja ole löytynyt,kun sen biiliassa olen huollattanut aina ja siinäkään ei palella tarvitse ja taksissa sitä pidin 3,5 vuotta ja jätin sen sen jälkeen itselleni,joten talviautoksi volvon voi myös lisätä,kuten saabinki,sillä emännälläni on 9000 saabi,jola menty puoli ijoonaa ja vieläkin toimii samoin,kunsen ostimme,siinä minusta 2 parasta talviautoa,jos maastureita ei oteta huomioon,tosin nuo ei kuulu listaasi uutena,sillä 20 000 ei taida saada, kuin kiinan ihmeita ,joko hyandain,millä ei tee mitään,naapurillani i30 ,joka aina pajalla ja puolivuotias,kian bensakoneet samoin ihan syvälä,mutta niiden dieselillä moni kaverini ajanut uskomattomia kilometrejä.


      • KL
        japsiauto kirjoitti:

        Eipä ole korviini kantautunut uudesta Mondeosta suurempia vikoja, mikä on jonkinlainen ihme, kun Fordilla vuosien varrella näitä "ominaisuuksia" ollut ihan liikaa...

        Mut itse valitsisin jonkun japsiauton, ovat melko vähävikaisia, ihan uusimman Auto Bild-lehdenkin mukaan ja myös omien kokemusten mukaan. Ranskalaista en huolisi, vaikka ympäri vuoden olisi kesä, oli samaisessa lehdessä aina eniten hylättyjen joukossa. Valitettavasti omaa kokemusta on niistäkin:-(

        JAAPPANILAISET ON NIITÄ OIKEITA JA KAIKISTA LUOTETTAVIMPIA AUTOJA.SAKSALAISET AUTOT VAAN HUONONEE VUOSI TOISENSA JÄLKEEN.RANSKALAISET NYT EI OLE KOSKAAN AUTOJA VALMISTANEETKAAN...


      • aina saabisti
        Saabin ikävissä kirjoitti:

        Kyllä olen samaa mieltä saabit on lämpimiä ja käynti varmoja autoja....harmitti vaan kun mies vaihtoi 20 v jälkeen saabin pois..muka vaihtelun vuoksi.Ei olisi kannatannu

        jos ostat saabin saat aina ajaa saabilla koska vaihtoarvo on mitätön. tarjosin saabia vaihdossa, niin sanoivat ,saat ison kupin kahvia kun viet sen pois.


      • autoasentaja 12
        hintansa väärti kirjoitti:

        huima.
        Sain 14.000 eurolla talvi-auton.Siis tämä Korealaisletukka.

        Letukan romu aasiasta!


      • papuristi3335
        aina saabisti kirjoitti:

        jos ostat saabin saat aina ajaa saabilla koska vaihtoarvo on mitätön. tarjosin saabia vaihdossa, niin sanoivat ,saat ison kupin kahvia kun viet sen pois.

        kun on kerran Saabisti, niin on aina baptisti!!!!


      • Kalex-
        makuja yhtäpaljon ,k kirjoitti:

        Itse ajoin 480 000 km volvon 940 GL mallin autolla,koskaan en tielle jäänyt ja palellakkaan ei tarvinnut,nyt olen menyt viiden vuoden aikana volvon V70:sellä 560 000 km ja mistään ei vielä vikoja ole löytynyt,kun sen biiliassa olen huollattanut aina ja siinäkään ei palella tarvitse ja taksissa sitä pidin 3,5 vuotta ja jätin sen sen jälkeen itselleni,joten talviautoksi volvon voi myös lisätä,kuten saabinki,sillä emännälläni on 9000 saabi,jola menty puoli ijoonaa ja vieläkin toimii samoin,kunsen ostimme,siinä minusta 2 parasta talviautoa,jos maastureita ei oteta huomioon,tosin nuo ei kuulu listaasi uutena,sillä 20 000 ei taida saada, kuin kiinan ihmeita ,joko hyandain,millä ei tee mitään,naapurillani i30 ,joka aina pajalla ja puolivuotias,kian bensakoneet samoin ihan syvälä,mutta niiden dieselillä moni kaverini ajanut uskomattomia kilometrejä.

        Hyundai nimittäin on hyvä talviauto.Hyundai Sonata valittiin vuoden talviautoksi vuonna 2006.Itsellä erittäin hyvät kokemukset Hyundaista talviautona.Erittäin lämmin talviauto.Volvohan on nykyään muuten Kiinalainen automerkki.Tässä linkki:
        http://www.iltalehti.fi/autot/2010032911381962_au.shtml


      • Kalex-
        makuja yhtäpaljon ,k kirjoitti:

        Itse ajoin 480 000 km volvon 940 GL mallin autolla,koskaan en tielle jäänyt ja palellakkaan ei tarvinnut,nyt olen menyt viiden vuoden aikana volvon V70:sellä 560 000 km ja mistään ei vielä vikoja ole löytynyt,kun sen biiliassa olen huollattanut aina ja siinäkään ei palella tarvitse ja taksissa sitä pidin 3,5 vuotta ja jätin sen sen jälkeen itselleni,joten talviautoksi volvon voi myös lisätä,kuten saabinki,sillä emännälläni on 9000 saabi,jola menty puoli ijoonaa ja vieläkin toimii samoin,kunsen ostimme,siinä minusta 2 parasta talviautoa,jos maastureita ei oteta huomioon,tosin nuo ei kuulu listaasi uutena,sillä 20 000 ei taida saada, kuin kiinan ihmeita ,joko hyandain,millä ei tee mitään,naapurillani i30 ,joka aina pajalla ja puolivuotias,kian bensakoneet samoin ihan syvälä,mutta niiden dieselillä moni kaverini ajanut uskomattomia kilometrejä.

        Hyundai on laadukkain automerkki:
        http://auto.fi.msn.com/page.php?page_id=4&cat=26&p=12&news_id=201005723


      • huollettu auto=paras
        hintansa väärti kirjoitti:

        huima.
        Sain 14.000 eurolla talvi-auton.Siis tämä Korealaisletukka.

        Ja näitä on tullut takseiksi aika paljon,epämukava


      • 11b-

      • aveokuski
        Hintansa väärti kirjoitti:

        Korealainen Chevrolet Aveo 1,4 sedan.
        Nimittelyä olen kuullut monenlaista k.o.autosta,mutta käyntiin lähtee 25 asteen pakkasessa kuin palmupuun alta.
        Minulla ei ole mitään lämmityslaitteita,eikä piuhoja.Ikkunoiden päälle heitän aina peiton,ettei tarvitse raaputella.
        Tänäkin aamuna moottori sanoi vain Vuh...Vuh.. ja sitten alkoi iloinen matala kehrääminen.Muutaman minuutin tyhjäkäynti ja sitten menoksi.

        muuten hyvä auto, mutta venttiilikoneisto ei kestä.
        terv.nimim 1700eur remontti 30tkm ajettuun.


      • Kalex- kirjoitti:

        Hyundai nimittäin on hyvä talviauto.Hyundai Sonata valittiin vuoden talviautoksi vuonna 2006.Itsellä erittäin hyvät kokemukset Hyundaista talviautona.Erittäin lämmin talviauto.Volvohan on nykyään muuten Kiinalainen automerkki.Tässä linkki:
        http://www.iltalehti.fi/autot/2010032911381962_au.shtml

        ei enää ikinä hundai sonata kerran erehdyin ostaan ja oli täysi pommi järjestään lasahteli joka paikasta . ooppelit ja saabit mieluummin .


      • mese samaa paskaaa
        Mersulla kirjoitti:

        Meillä sec mersun v8 hörähtää hyvin käyntiin vaikka pakkasta olisi -30. Tehty muka kesäautoksi, kyllä sillä on tosi hyvä ajaa talvellakin! Liukkailla vain saa varoa ettei liikaa kaasuttele.

        Mersu hah ! itsellani mersu ja ei lohkalämmitintä ja nyt kun 30 pakkasta ei toivoakaa jo -17 auto kolisee hyppii ja paukkuu oikeen kunnolla joten eiiiiiiiiiiiii ja auto 95 bensa


    • Mondeo lumikonekses

      miksei volkkari, bemari, audi jne oo listalla? kaikki autot toimii talvella hyvin paitsi mondeo, escort, ranskalaiset ja italialaiset varauksella. Varsinkin saab, mazda ja toyotat on mulla hyvin käynnistyny talvella.

      Mondeo ei oikeesti oo talviauto, sen jousetkin jäätyy jo pikku pakkasilla ja laturin hihna kitisee kokoajan.

      • seo loppujen lopuks aika harva auto mikä kestää talven yli ilman lämmittämäti käynnistyksiä


    • Qq 2.0 4wd (bensa)

      Mitäs sanot tämän auton ominaisuuksista, 4wd malli jossa on kolme vetotapamoodia:
      - voi käyttää pelkällä etuvedolla (2wd moodi)
      - voi käyttää 4-vetosena (auto 4wd moodi)
      - nelivedon voi lukita alle 30 km/h (lock 4wd moodi)

      Kääntöympyrä on kaikissa vaihtoehdoissa aina pienempi kuin volvo S60

      • v70v70v70

        sinällänsä ihan järkevä,ettei tarvitse kärsiä niistä nelivedon tuomista haittapuolista silloin kun sille ei ole oikeaa tarvetta. Mutta, mutta...muuten tuo qasgqai ei kyllä sytytä, ajo-ominaisuudet kun ovat varsin keskinkertaiset sekä tiloiltaan melkoisen pieni etenkin tavaratilan osalta. Toki tekninen luotettavuus on aika hyvä.


      • jatkuva 4wd
        v70v70v70 kirjoitti:

        sinällänsä ihan järkevä,ettei tarvitse kärsiä niistä nelivedon tuomista haittapuolista silloin kun sille ei ole oikeaa tarvetta. Mutta, mutta...muuten tuo qasgqai ei kyllä sytytä, ajo-ominaisuudet kun ovat varsin keskinkertaiset sekä tiloiltaan melkoisen pieni etenkin tavaratilan osalta. Toki tekninen luotettavuus on aika hyvä.

        "....järkevä,ettei tarvitse kärsiä niistä nelivedon tuomista haittapuolista silloin kun sille ei ole oikeaa tarvetta....." Ja mitähän ne ovat?


      • mm. nämä
        jatkuva 4wd kirjoitti:

        "....järkevä,ettei tarvitse kärsiä niistä nelivedon tuomista haittapuolista silloin kun sille ei ole oikeaa tarvetta....." Ja mitähän ne ovat?

        Kankeampi käsiteltävyys sekä kohonnut polttoaineen kulutus tietysti, höpsö!.


      • käskaitietenkin
        v70v70v70 kirjoitti:

        sinällänsä ihan järkevä,ettei tarvitse kärsiä niistä nelivedon tuomista haittapuolista silloin kun sille ei ole oikeaa tarvetta. Mutta, mutta...muuten tuo qasgqai ei kyllä sytytä, ajo-ominaisuudet kun ovat varsin keskinkertaiset sekä tiloiltaan melkoisen pieni etenkin tavaratilan osalta. Toki tekninen luotettavuus on aika hyvä.

        käskai 2:ssa on tilaa vaikka muille jakaa. Myös ajoominaisuudet ovat paremmat kuin pätkässä


      • QQ+2
        käskaitietenkin kirjoitti:

        käskai 2:ssa on tilaa vaikka muille jakaa. Myös ajoominaisuudet ovat paremmat kuin pätkässä

        QQ 2 oli oma valintanikin. Nelivedolla todella hyvät ajo-ominaisuudet talvella. Uskomatonta, mutta totta, täysin eri auto kuin QQ, tiloiltaan, ajettavuudeltaan jne. QQ on todella äkkinäinen ajettava liukkaalla, en haluaisi edes kuvitella ilman ESP:tä. QQ 2 voittaa esim. CR-V:n, Sportagen, Tiguanin jne. millä vain mittarilla. XC70 olisi varmasti myös hyvä, mutta Volvon hinta nyt on aivan kiinalainen, juu nou. Ei ole tosin QQ 2 myöskään halpa nelivedolla, mutta kaksivedollakin hyvin etenevä talvella.

        PS. Diesel ei ole muuten mikään ongelma talvella, kun on esim. Webasto. Itse asiassa enemmän ollut mulla pakkas ongelmia bensavehkeissä, mm. kaiken maailman huohotin ongelmat nykyään, aikanaan kaasarit jääti volvoissani jne.


    • pösö-paavo

      Mielellään harmaa.

      • Autosiko?

        tai sitten persoonallisuuden huippu, hopeanvärinen, 4-ovinen toyota corolla....


      • pösö-paavo
        Autosiko? kirjoitti:

        tai sitten persoonallisuuden huippu, hopeanvärinen, 4-ovinen toyota corolla....

        Ranskalaisissa autoissa on suuri sielu!


      • IFA C2
        Autosiko? kirjoitti:

        tai sitten persoonallisuuden huippu, hopeanvärinen, 4-ovinen toyota corolla....

        nyky tai jopa vanhempi bensakäyttöinen auto kelpaa talviautoksi mikäli on huollettu oikein
        ja myös termari ja nesteet on OK, harvemmin sitä tarvitsee kurvailla mökkitielle talvella.


      • Muna--mies
        pösö-paavo kirjoitti:

        Ranskalaisissa autoissa on suuri sielu!

        BMW-autoissa pieni muna.


      • zaherxx
        Muna--mies kirjoitti:

        BMW-autoissa pieni muna.

        Muna--miehelle !! haloo! Joo o, mutta se riittää, "siellähän on imutettavat kannut ja kyllä Saksalainen antaa lähes poikkeuksetta kunnonkyydin että aika jäätävää kyytiähän tossa on tietty mutta riippuu miten sen ottaa.
        Farkkuja en ole käyttänyt, olikohan boxerit noisssa silloin kun oli tuo kaakki.

        Ihan sama, huumor juttuja tällä palstalla niin pistimpä iloa lisää ;)


    • Juuuuhuuu

      Vanha kunnon nokivasara on paras.

      Eteenki 200 diesl. W123 Tai W124.

      Halpoja ne. mut kun osta kunnossa olevan, siitä parempaa peliä et saa.

      Kovia ne ei ole kiihtymään. Mutta mihin on kiire valmiissa maailmassa?

      • KL

        AUTON HUOLLOSSA ON SYYTÄ NOUDATTAA SITÄ ÖLJYN JA SUODATTIMEN VAIHTOA. max.10000 km.VARSINKIN JOS ON AHDETTU MOOTTORI.PIDENTÄÄ SEN AHTIMEN IKÄÄ JOPA 100000 km!OMA KOKEMUS!SIIS OIKEALLA ÖLJYMERKILLÄ.VOIMANSIIRRON ÖLJYJÄKÄÄN EI SAA UNOHTAA!n.50000 km.


    • Peugeotit ovat hyviä ajettavia ja lasit eivät mene huuruun helposti. Se että joissain malleissa on vaan niin minimaalinen maavara, ettei kaikki Peugeotit ainakaan maaseudulle talviautoksi ole parhaita mahdollisia. Käynnistyy -30 asteen pakkasessakin kuin palmun alta, eikä talvi muutenkaan aiheuta mitään ihmeellisiä ongelmia.
      Lämpenee nopeasti miellyttäväksi. Itseasiassa kun käyttää autoa jonkin aikaa, niin ei -10 asteen pakkasessa tarvitse edes skrapata laseja. Senkun pissapojasta painaa ja pyyhkii lasin puhtaaksi.
      Viiden tähden turvaluokitus, ettei ulosajossakaan kovin helposti käy pahasti, jos sen nyt pystyy ajamaan tieltä.
      Kai muitakin hyviä talviautoja, muttei minulla juuri kokemusta niistä.

      • ranski=huono

        ranskis aina huono milloin ne oppii?


      • Kyselepähiukanensin

        Taitaa olla yhäkin PSA:n bensakoneissa tuo pakkasongelma tyyppivika, huohottimet jäätää ja kone oksentaa pakkasella öljyt tielle. Ei ole halunnut valmistaja tai maahantuojat korjata tuota hommaa, lienee vaivannut PSA:n koneita joku 30 vuotta. Osta pois. Itse en enää ikinä, nimerkillä 4 kertaa yhdellä Lapin reissulla hinattu...


    • talventuiskut

      on paras ajo-ominaisuus talvikeleillä. Olen huomannut, että 4-veto ei tee ihmistä onnelliseksi, eikä myöskään kaikki tekniset talviedellytykset. Talviajotaito saavutetaan yksinkertaisella autolla, jarrutustekniikat olisi syytä oppia myös vanhojen autojen mukana. Se, että ajaa syvässä lumessa "umpisella tiellä" on sitten jo taitolaji, aivan samalla tavalla kuin liukkailla, polanteisella tiellä tai vaikka sakeassa lumisateessa. Umpisessa kun ajaa, pitää vain tietää missä tie on, syvään umpiseen kun menee pitää osata tehdä oma jälki sopivalla kaasulla niin takasin tullaan ilman nelivetoa :) Ja jos moottoriin nousee lumi - mikä tietysti on tavallista - niin se pitää osata napusutell pois jollain työkalulla, ja taas mennään eteenpäin.
      Paras auto täällä pohjoisessa on Toyotat - hiluxit ja muut merkit. Mitä vanhempi auto, sen paremmin se kestää - ei hyydy kytkin 40 asteen pakkasessa. Vuonna 1999 kun oli -50C mamma ajoi Ivalo-Sodankylän välin (160km) josta 50km oli -50C ja loput oli yli -40C, ja ajopelinä oli VW golf. Kone kesti ja renkaat, mammalla kelkkahaalari päällä, sisällä oli hieman kylmä.
      Olen todennut, että keinot ovat sitten vähissä kun on jo uusi auto alla, jotain kun sattuu - ei auta muu kuin odottaa hinausapua. Tästä johtuen pidämme aina näitä nyrkkipaja-autoja täällä, sillä yhä niihin voi luottaa

    • hemma ryssä

      LADA NIVA tehty siperian olosuhteisiin.

    • Subaru Legacy Foresteria et saa alle 20 000 euron, samoin on laita Saab 9-5/9-3, Honda CR-V, Ford Mondeo ja Volvo V70/v50 kanssa joten voin esittää että WV Golf pesee koko porukan turvallisuudessaan.

      • AUTOASENTAJA12

        SARDIINIRASIA!!


      • AUTOASENTAJA12 kirjoitti:

        SARDIINIRASIA!!

        HAISTA HOME, ITE OOT SARDIINIRASIA.. ;;((((


      • AUTONASENTAJA 12
        Salmonman kirjoitti:

        HAISTA HOME, ITE OOT SARDIINIRASIA.. ;;((((

        OLET ITSE VIELÄ SARDIINI SIINÄ RASIASSASI!!!!!!!!!!


      • saabistifor4

        hahahah älä jaksa naurattaa. VW golf ei todellakaan ole mikään talviauto saati pese Volvoja ja Saabeja turvallisuudessa ja vakaudessa. Anna nauraa. Suosittelen ehdottomasti uutta TTiD 9-3 Saabia. Lähtöhinta 29 900 ja arvo pitää nykyisen eri luokkaa kuin GM-aikoina. Nettiautosta voi tarkkailla jollei uskota :)


    • ruis...

      LAND KRUISER ja siinäpä se!!

      • hummmm

        ja paljon rahhaa..


    • OldskoolBemaristi

      Nyt E34 -91 525 bemari kitkarenkailla talviautona ja käyttäytyy johdonmukaisesti. Mukavempi oli tosin viimetalvena ajella E30:sellä -84 2,5 jossa on lukkoperä. Piti laittaa säilöön ku turbotusprojekti menossa.

      Neliveto on turha ja etuveto on huono ajettava, joten perusteet mielipiteelleni löytyvät.

      • B_W_M

        Amis viikset väpättäen lippis vinossa.


      • EiAmis
        B_W_M kirjoitti:

        Amis viikset väpättäen lippis vinossa.

        ajaa tosimiehet, neidit hömpillä.


      • pappipoika 12
        EiAmis kirjoitti:

        ajaa tosimiehet, neidit hömpillä.

        sillähän ne aikoinaan ajeli patriarkatkin... kardaani veti ja mammat työnsi!!


    • just joo :D

      "Jätetään laskuista pois alle 5000 euron hintaiset ritsat " Itselläni on 3000€ auto ja mitään ongelmia ei ole tänä talvena ollut käynnistyksessä, aina ekalla hurahtanut käyntiin.. Et maksa sä vaan sitä ylihintaa jos pidät alle 5000€ autoja ritsana. Eli jos oisin ostanut oman autoni autokaupasta ja oisin maksanu tuon 5000€ samasta kärrystä kun ostin yksityiseltä 3000€ niin se ei ole silloin ritsa vai? :D Voi luoja mitä toopeja tääläkin liikkuu!

      • TOIMIVUUTTA:.!115#?+

        .

        löytyä niin ei ole 1989 Hiace dieselin voittanutta

        .


      • volvochick
        TOIMIVUUTTA:.!115#?+ kirjoitti:

        .

        löytyä niin ei ole 1989 Hiace dieselin voittanutta

        .

        itselläni on nyt toista talvea volvo v50,eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut,nytkin on ollut kohta viikon yli -30 asteen pakkasia,ja joka päivä olen ollut autolla liikkeellä. Luotettava ja lämmin valinta :)


      • Mullakin on "halpa" pirssi, v-2002 Seat ja hyvin pärjään talvellakin. Ei mitään ongelmia ole ollut eikä taida tullakaan... muistaa vain huoltaa kunnolla ja ostaa polttoainetta niin eteenpäin turvallisesti mennään.


    • rakkaudesta autoihin

      eli kaikki versiot 850 sarjan volvojen jälkeen ovat täyttä ford kuraa nyky päivään asti . ajettavuus on aivan toisenlainen kuin mitä vanhemmissa hyvissä volvoissa oli miehisen jämäkkää ja luotettavaa tekniikkaa . vanhemmista löytyy jopa kunnon koneet eikä mitään mummon scingeriä pellin alta luokkaa 1.2 äkäinen eko moottoria vaan vanhan ajan 3.0 litraisia iki liikkuja motteja . hyvin huollettuna ajelee täysin huoletta yli 1 000 000 km koittakaahan tehdä se näillä nyky kiinan mopoilla . jos ei ole varoja maksaa sitä polttis laskua mitäse vanha kunnon peli vie , olisi syytä harkita autosta luopumista kokonaan .subarulla ja saabillakin oli vanhemmissa auto luokissa omat hyvät ajokkinsa mutta nykyisin nekin ovat kärsineet laadun heikkenemisestä todella paljon . ja ennen kuin joku merkki uskollinen joka kulkee hevos laput silmillä alkaa vijnkumaan mitään enemmälti , totean että tähän ikään on ollut jo melkoisesti kaiken kaikenlaisia virityksiä alla . aloirin autoilun 245 farkku volvolla , joka on muuten vielääkin listani lähes ykkönen . tällä hetkellä olen sitä mieltä että paras ajamani auto on -97 mallinen volvo 965 3.0 bensiini automaatti askilla , kulutus on luonnollisesti volvomainen mutta köyhää se kirpasee jos sitäkään . kaupungissa menee n. 11-12 l/100 km ja maantiellä olen ajellut jopa 8.6 l/100km joten eipä paljolti häviä vertailussa vastaaviin , on totta että ajotapa vaikuttaa valtavasti kulutukseen . no ammatilainen pääsee helposti tuohon tai pikkasen allekkin hyvällä tuurilla , tosin sekin riippuu miuden tiellä liikkujien ajotaidosta paljolti että saatko ajaa tasaisesti kaasua pumppaamatta ja ym sellaista .oma valintani olisi tällä hetkellä ehdottomasti vanhempi volvo sarjaa 245/240 tai 745/740 tai kallein malli 965/960 , 965/960 joutuu maksamaan vielä hyvistä ja viimisistä malleista lähemmäs 6000 euron luokkaa , mutta siinäkin pitää muistaa että vanhoissa on aina jotain pientä laittamista jos haluaa niin kuin minä että ne ovat takuulla virheettomässä kunnossa , tosin ei ne pikku viat ajamistä estä mutta ajo mukavuuteen vaikuttavat varmasti huonontaen sitä melkoisesti .mutta onneksi muohin malleihin saa tarvike varaosia paitsi 900 sarjaa löytyy enää volvolta joitain osia tilaamalla . itse odottelin alusta osia n. 6 kk että saatiin auto taas kasaan ja leimalle sekä ajoon nautittavaksi . koska kyseinen auto tuo taatusti kuljettajalle hyvyn kasvoille on se vaan niin mukava ajaa jopa pitkillä matkoilla .

      • mjmuigvbnm,

        Käy tarkkiksen ja siinä se.


      • MONDEO SE OLLA PITÄÄ

        vaihtoehdoista Ford Mondeo. Itelläni on Mondeo. Olen katellut, kun nelivetoiset jäätyy pakkasella. Ite ajelen tyylikkäästi ohi -35 asteen pakkasessa. Kunhan huolehtii, että on hyvät öljyt akku. Minulla ei ole edes lohkolämmitintä autossa. Käyntiin lähtee ekalla starttauksella oli keli mikä hyvänsä.


      • Ihmettelen kovasti

        apukoulun käyneitä tyyppejä oikein tulee?


      • kusdfhu

        JUU.ESIM VOLVO V70 2.0d FORD/PEUGEOT YHTEISTYÖ MOOTTORI


    • -saabisti-

      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3
      Saab 9-5/9-3

      • entinen saa.pisti

        200 litran tynnyri peräkärryyn varapolttoainetta!


    • Tosin sitähän ei vissiin huomioida kun maksoi vaan 4500 euroa.. Mutta kaikki nuo kriteerit täyttyy, maavarakin taitaa olla aika lähellä 13 senttiä... ei tosin vaimon Volvo 850:ssä ole sen enempää moitittavaa...

    • Sup pillua

      12v saapilla menty, nyt 9-5: nen waaggoni ja hyvä on.
      Käynnistyvyys on selvyys, lämpiää kohtuu nopsaan ja ikkunat pysyy auki sairaan hyvin.
      Ja mukavahan tuo on ajaa kelissä ku kelissä.

      Varmaan on muitakin yhtä hyviä/parempia mutta saappi on kelpo kinneri talvellakin.

      • muhis1965

        grande punto,ehdottomasti paras,kovalla pakkasella toimii huippuhyvin,kuluttaa vähän ja lämpiää sukkelaan


      • sdfgsdfgsdfg
        muhis1965 kirjoitti:

        grande punto,ehdottomasti paras,kovalla pakkasella toimii huippuhyvin,kuluttaa vähän ja lämpiää sukkelaan

        Ei tuollassella purtilolla uskaltais ajella.


    • Razzzer

      Ei noilla uusilla autoilla tee yhtään mitään. Yksi jää pala puskuriin niin se on kappaleina. Aivan liikaa hajoavia osia suomen talveen. Pirun kylmiä ja lämpiävät hitaasti. Volvo Amazon mailman paras talvi auto. Itse ajelen amazonilla talvet ja uudemmalla kesät. Eikä palele.

    • Kämmi Mämmi

      96: nen tai OG900, siinä parhaat mitä maailmassa on.
      96: nen lujahtaa muotuilunsa ansiosta vaikka lumivallin läpi, on se sellanen peräpuikko.
      OG900 etenee lumessa paremmin ku poro!!!

      SE.VARMA.KOTIMAINEN

    • ei vajaavetoisia

      Siitä lähdetään että autossa on neliveto, muu on sitten makuasiaa ja raha-asiaa.

      • aewsrhgjth

        vuonna 1980 jo valittu suomen talviauto saab 96 1980 malli
        kiitämme korkeaa maavaraa
        tehokasta lämm laitetta
        varmatoimista tekniikkaa joka on jo vapautettu lastentaudeista
        ym ym
        nyt hyviä saa siis alkaen 5000 e


      • KL
        aewsrhgjth kirjoitti:

        vuonna 1980 jo valittu suomen talviauto saab 96 1980 malli
        kiitämme korkeaa maavaraa
        tehokasta lämm laitetta
        varmatoimista tekniikkaa joka on jo vapautettu lastentaudeista
        ym ym
        nyt hyviä saa siis alkaen 5000 e

        KAVERILLA OLI KAUAN SITTEN SAAB 96:sia JA AINA TOIMIVAT VAIKKA OLI -40 KYLMÄN PUOLELLA...


      • hepuline111
        KL kirjoitti:

        KAVERILLA OLI KAUAN SITTEN SAAB 96:sia JA AINA TOIMIVAT VAIKKA OLI -40 KYLMÄN PUOLELLA...

        ja siinäkin oli fordin kone XD, tämä fordinhaukkujille tiedoksi


    • vaimon Jeepi

      It's only one Jeep. Jeep Compass 4x4 lähtee kun "palmun alta" aamulla lumihangesta 36 asteen pakkasessa.
      Jarruosatki ovat Compasissa kuin kuorma-autoissa.

    • tonni ritsa

      Joka päivä ajossa ei lohkolämmitintä , mittarissa 350000, TDI kone, etuveto ja aina on pääsyyt sinne minne on tarvinnut, niin Lapin laskettelu reissut kun mökille saimaan rannalle. Tosin tää nyt on tällainen tänhetken hinnalla tonnin ritsa =D

      • E MALLIN CARINA -96

        16 vuotta jo ja 388 000 km mittarissa 1, 6 koneella kaikki huollot ajallaan ,ei ole jättänyt välille eikä ole jättänyt lähtemättä käyntiin oli keli mikä hyvänsä.


      • Ravia
        E MALLIN CARINA -96 kirjoitti:

        16 vuotta jo ja 388 000 km mittarissa 1, 6 koneella kaikki huollot ajallaan ,ei ole jättänyt välille eikä ole jättänyt lähtemättä käyntiin oli keli mikä hyvänsä.

        Toyota on yksinkertaisesti paras!
        Minulla RAV4 viidettä vuotta- kertaakaan ei ole pettänyt.


    • V70 mennään

      on muuten sama,mutta subarusta en tiedä ja volvon laittaisin saabin edelle,sekä sonata pitää olla 4x4,muuten listani olisi jotakuinkin sama.
      volvov50/70
      saab
      Honda CR-V
      Audi
      tuossa olisi minun ostamani järjestys käytettynä ostettaessa,kun noihin mihinkään ei 20 000 euroa uuteen riitä.

      • Lapin matkaaja

        ja about 25 - 30 autoa läpikäynneenä...

        ns. maanantaikappaleita voi olla missä merkissä tahansa. Minulla semmoinen oli toinen Volvo (760 GLS 3.0) jota vikaherkempää autoa saa hakea. Plussapuolena että oli erittäin mukava ajettava. Tosin iso kone ja takaveto on aivan tietynlainen yhdistelmä. Volkkarit, Audit, Saabbi (9000 Griffin) hyviä perustalviautoja. Camryä olisin halunnut mutta sorruin silloin tuohon Saabbiin. Subaruista Leone oli parempi ajettava talvikelissä kuin Legacy, jotkut varmaan ovat eri mieltä, mutta Leonen maavara ja etenemiskyky hangessa oli parempi .Itse ottaisin etu-tai nelivetopakettiauton, johon vaatisin lisäakun omalla laturillaan ja siis lisälämmittimen. Muussa tapauksessa akun huonotessa ennemmin tai myöhemmin ongelmia. Toki nuo akunlämmittimet ym. ovat ok jos vain on roikkapaikka aina käytössä.

        Nyt käytössä iso Mersu ja pikku Fordi. Fordit ovat erittäinkin hyviä ajettavia, vaan ei taatusti tuo yksilä lähde kuin "palmun alta". Käynnistyvyys kyseenalainen > -25 C. Mersu on ollut nyt vuoden (ja 40 000 km), jotenkin vain kuvaan ei sopinut jousen katkeaminen -35 asteen pakkasessa eikä koko hel... tin ovenkahvan jääminen käteen, samoin hyvin kylmässä. Kaipa tuo tapansa näyttää... ellei jo ole näyttänyt.

        Kait se on omista mitoistakin kiinni minkä pelin penkki kuljettajaa mielyttää, tärkeä kriteeri sekin.


    • järjissään oleva

      ensin kategoroit hinnan. sitten esität autoja, joita ei alle 20.000,00€ saa. voi, voi

    • Ruiskulla ja turboll

      Tässä minun ehdokkaani: Golf 1.4 TSI Webastolla ja Nokian 7 talvirenkailla.

      • KL

        MITEN NÄMÄ PIKKU KONEET 1.4 KESTÄÄ KUN NE VIRITETÄÄN. JA AUTOT PAINAA YHÄ ENEMMÄN AINA VAAN? LUULIS ETTÄ PARTAKONEEN MOOTTOREITA EI ASENNETTAIS KUIN MOPOAUTOIHIN...


    • kokemusta on

      Toyota RAV4

      • chevy van

        meillä oli MB 220cdi E ja ei ollu Wepastoa ni paleltua meinas ,vaihettii -05 bensa farkku avensiksee nyt ei palele ja mielestäni pääsee eukko paremmin etenemään ku mesellä, ite ajelen 6,2 dieseli vanilla ja siitä on talviauto kaukana : )


      • janttuli2
        chevy van kirjoitti:

        meillä oli MB 220cdi E ja ei ollu Wepastoa ni paleltua meinas ,vaihettii -05 bensa farkku avensiksee nyt ei palele ja mielestäni pääsee eukko paremmin etenemään ku mesellä, ite ajelen 6,2 dieseli vanilla ja siitä on talviauto kaukana : )

        08 cdi eemeli lämpeää hetkessä,eikä webastoa oo.touotassa ei itellä pysyny ikkunat sulana.nyt pysyy ja tarkenee ja käynistyy kyllä kelillä kuin kelillä.


    • voortinainen

      bensakone lähti kerrasta käyntiin 36 asteen pakkasella ja muutenkin toimi moitteettomasti.

      Nykyään on dieseli. Ei meinannut millään lähteä tänään käyntiin kylmänä. Muuten kiva peli

      • Japsit

        Meillä käytössä toyota corolla ja ford focus. Toyota lähtee käyntiin oli keli mikä tahansa.Parhain auto lähtemään kylmällä käyntiin. Focuksellakin on joka aamu päästy lähtemään liikenteeseen ja on talvellakin hyvä ajettava.


    • Vapaampaan elämään

      Jos noista pitää valita, niin valitse se, mikä on kunnossa.
      Dieselitkin pudotit pois tunnesyistä. Varmempihan diesel on ain kuin bensapeli jos se diesel on asiallisesti huollettu.
      Tuosta valikoimasta ottaisin Saabin tai Mondeon. En tosin muuten huolisi kumpaakaan, mutta valikoimasi on aika hassu.

      • Hyvin menee

        Ja oikea vaihtoehto: Ford Mondeo. Kestää hyvin pakkaset, ei jätä tielle, mukava ajaa, ei ruostu, ja tietysti huollot joka autossa tehtävä ajallaan, mutta muuta yhtä luotettavaa ei tule mieleen. Olen omistanut yli 50-autoa, ja kokemukseni puhuu puolestaa. On ilo ajaa lapissa Ford Mondeolla 45-asteen pakkasessa.


      • keokeokeokeokeokeo

        olla parhaita talvi-autoja juurikin nuo alle viiden tonnin "ritsat",vanhemmat Volvot,Mersut ja Toyotat.Niillä ei joudu pulaan talvisin,jos vähänkään ymmärtää autoista jotain.Tietenkin ne jotka kehuvat auton lähtevän käymään -25 asteen pakkasilla ilman lämmittämistä saavat rikki auton kuin auton


      • ghjth
        keokeokeokeokeokeo kirjoitti:

        olla parhaita talvi-autoja juurikin nuo alle viiden tonnin "ritsat",vanhemmat Volvot,Mersut ja Toyotat.Niillä ei joudu pulaan talvisin,jos vähänkään ymmärtää autoista jotain.Tietenkin ne jotka kehuvat auton lähtevän käymään -25 asteen pakkasilla ilman lämmittämistä saavat rikki auton kuin auton

        PUHUT ASIAA! EI OLE PAKKO UHALLA SÄRKEÄ KONETTA LÄMMITTÄMÄTTÄ SITÄ!JOS KERRAN ON SE LÄMMITYS JA VIRTAA SAATAVILLA.TAI ESIM.TOIMIVA WEBASTO/EBER...


    • blouse

      Jaa taitaa olla kuskista kiinni et mikä on hyvä auto ;P
      Oma vastaukseni on Toyotan Land Cruiser, itellä Bj-40 mallinen pätkä.
      Mekaaninen vinssi jo vakiona, alla kunnon rupulikumit, jälkiasenteinen webasto, 24-volttiset sähköt.
      Miinuksena sitten on ajo-ominaisuudet tai niiden puute, maantiellä ei mennä yli 80km/h koska rekisteröity pakuksi, ominaisuudet ei riitä mihinkään kimiräikköstelyyn mutta muuten tuntuu kuin ois kivitalolla liikkellä.
      Koneen mallia en muista mutta 3-litranen turboton diesel siellä kuiteski pöhisee, luotettava ku prkele kunhan muistaa tehdä normaalihuollot, tekniikka kestää mutta korin korroosion kestosta ei puhuta saman päivän aikana, ovat aivan hirveitä ruosteläjiä, mutta jos on näppärä niin kori on on helppo korjata.

      Tee-se-itse miehille, ei mikään neitiauto vaan oikia maastokelponen AUTO.

    • Mahtuu ja pääsee

      SUBARU FORESTER. Ehdottomasti näppärä jokapaikan auto ja lämmin!

      • 1200llarvanto

        Nämä vanhat kanttiladathan on tehty siperian talveen joten toimivat täälläkin ja lämpöä riittää,eikä oo pilattu kaikenmaailman sähkövempaimilla!nämä nykymuovi leluthan onkin enemmän hinurin kyydissä nykyään!!!!


      • luisupulkka
        1200llarvanto kirjoitti:

        Nämä vanhat kanttiladathan on tehty siperian talveen joten toimivat täälläkin ja lämpöä riittää,eikä oo pilattu kaikenmaailman sähkövempaimilla!nämä nykymuovi leluthan onkin enemmän hinurin kyydissä nykyään!!!!

        COROLLA


      • opel vanhus
        luisupulkka kirjoitti:

        COROLLA

        Opel ascona vm 85 oli aina varma käynnistys oli pakkasta tai ei ILMAN LÄMMITYSTÄ aina käyntiin


    • hahhaa ...

      Kyllä minun Pajeroni hakkaa ehdottamasi hintaluokan autot talviautona mennentullen vaikka se onkin v90
      hintaluokkaa 4000€

      • pappi-poika50

        Täällä näkyy kaikilla olevan paras auto! No: se on siinä!


      • Henry Ford

        En tiedä mitä amatöörejä täällä selittelee.Minun täytyy sanoa omasta kokemuksestani,että Mondeo on paras talviauto mitä minulla ollut.Olen omistanut enimmäkseen eurooppalaisia.BMW ja mersu myös hyviä.Mondeolla ei tule kylmä,eikä moottori nikottele -40asteen pakkasessakaan mitenkään,vaan hienosti menee.Ei ole epäilyn häivää seuraavastakaan autosta.Se on FORD MONDEO.


      • varma veto
        pappi-poika50 kirjoitti:

        Täällä näkyy kaikilla olevan paras auto! No: se on siinä!

        mene mihin haluat ja jätä vikinät muille


      • tulivuorenpurkausmar

        nyt tais hinta mennä vähän yläkanttiin ku myin oman vastaavan 700€


    • Nature75

      Hyvin on korealainen rusinalaatikko (Hyyundai Getz) halvoilla pinnatuilla kitkoilla kelvannut, vaikkei mikään ihmeellinen talviauto olekaan. Ajakoon siis jokainen millä ajelee...

      • täys remontti päällä

        7 kpl on ollut ja tyytyväinen kyseiseen merkkiin oli ikää tai ei,oli km tai ei.
        vanhat 100 oli lujia 2.0i koneella ,ostasin jos sais halvalla sellasen ,tarvin vain halvan ja toimivan kuten audit oli,nyt paska uudempi hondan romu.
        seat toledo on halpa ja hyvä toiminen ja 15"renkain saa senkin kulkemaan dieselinä edullisesti ja varmasti
        kun muistat talven olot.uusi akku,testaa laturi,startti ja nesteet,öljyt ,laakerit,lämmityslaite.
        lohkolämmitin ja polttoaine suodatin ,matkan teko varmaa ja tyytyväistä merkillä millä tahansa.halvallakin voi ajaa paljon ja myös40 pakkasissa,kun nykyiset autot jää tien varteen ,olen montakin tapausta nänhyt,hävettäis kun näkee kun 2000e romu menee ohi ja naureskelee,20000e auton ollessa vetoköyden jatkeena.huoltakaa autot ja niillä ajaa kyllä talvetkin merkillä ei niin kauheeta väliä.


    • lateri1

      Ei dieseliä varmempaa ole kun on kunnolla huollettu. Itsellä on skoda octavia farkku -03, toimii yli -34C moitteettomasti. Lämpöä riittää ja käyntiin lähtee. Hyvä ajaa,kulkee lumessa mulle riittää kyllä hyvin. On ollut vaikka minkä merkkisiä kotteroita tämä on ehdottomasti paras,eikä muuten ruostu niinkuin japsit.

      • fanittaja1997

        Modeossani ei ole lohkolämmitintä ollenkaan,koska se on tuotu aikanaan Saksasta.Auto on ollut mulla jo monta vuotta.Aina on toiminut kaikissa keleissä.Käyntii lähtee AINA ekalla starttauksella.Kone on 1.8 litranen. Auto mihkää hajoo ku mä vaihan kerran vuodessa kunnon öljyt.
        Ehdottomasti MONDEO!!!


      • kjhgfertyujbvcvb

        Eihän näissä ruostu nykyään edes pakoputki. Suurempi ongelma Euromerkeissä.


      • täti

        Millaista öljyä olet käyttänyt? Minkä aikaa lämmität ennen ajoa?


      • auton asentaja 12
        täti kirjoitti:

        Millaista öljyä olet käyttänyt? Minkä aikaa lämmität ennen ajoa?

        Tupaöljyä!


    • ravda

      SE MERKKI ON LADA.oLEN AJANUT LADALLA PARIKYMMENTÄ TALVEA ,EIKÄ OLE KOSKAAN TIELLE JÄTTÄNYT.jAPSIAUTOT NÄYTTÄÄ HYYTYVÄN TUON TUOSTAKIN JA NÄKEEHÄN SEN KORJAAMOLLAKIN,ETTÄ MITKÄ MERKIT TARVITSEE JATKUVAA LÄMPÖHOITOA.

      • jaappani

        ravda johan vitsin murjasit! ei minun japsiautot ainakaan talvella koskaan seiso korjaamolla! ooppeleita tuolla tien poskissa päivittäin näkee. kaikillahan aina on omat mielipiteensä näistä asioista. mutta hyvin on japsit palvelleet minua paitsi nissania en nykypäivänä enää edes pidä japanilaisena autona olleenkaan. 2-omistanut ja ne oli virhe ostoja.


    • kyllä mies tietää

      Lada Niva

      • autoja asennellut123

        Niva kuluttaa Vodkaa 30l /100km eli kauhia juoppo!!!!!


    • minä Volvomies

      Minun talviautotarpeeni on hyvin täyttänyt Volvo 740 jolla olen liikkunu vuodesta 86 asti. Lämpöä on aina riittänyt niin että yli 20 asteen pakkasellakaan ei ole tarvis pitää lämmönpyyntöä täydellä eikä mikään ikkuna jäädy eikä varpaitakaan palella edessä eikä takana. Tekninen luotettavuus on mielestäni myös kohdallaan, käynnistyy yhtä vaivatta kesät ja talvet ja sähkölaitteiden pienen määrän tähden akunkin rasitus pysyy kohtuullisena. Kovasti pidän siitä, kun tuossahan on hansikaslokero lämmitetty, että kun ulkona on kova pakkanen niin matkan ajaksi laitan lapaset hansikaslokeroon ja perillä otan lämpimät lapaset käyttöön. Varmasti on myös muita hyviä talviautoja mutta minun tarpeeni täyttyvät tällä autolla. Jos listaan jotain ominaisuuksia joita odotan talviautolta;
      - Varmatoimisuus
      - Lämpimyys
      - Ei liian matalaa rengasprofiilia
      - Ei herkkä jäätymään lukoista
      - Riittävät jalkatilat että talvisaappailla pystyy ajamaan
      - Ei liikaa sähkölaitteita
      - Auton konepellin alla ajateltu talvea tehtaalla (esim. imuilman lämmitys)

      Tässä oli minun subjektiivinen näkemys tähän asiaan. Kiitos

      • jo lähtee

        Mikro hanskalokerossa.


    • Volvosti 1

      Minulla on Volvo v70 vm-98.On mittarissakin jo yli 350,000 km. On muutekseen tosi hyvä.Ei ikinä mitään häikkää,paitsi se että vie bensaa näinllä kovilla pakkasilla jonkin verran enemmän.Se lämpiää tosi nopeesti.On hyvä ajettava. Se että pitää autosta huolta,niin kyllä ne toimii.

      • Ei kattia

        Oli hyvä talviauto,lähti käyntiin ja päivan kun ajoi niin tuntui yhtä hyvältä kuin työnantajan 850 volvo oli tosin hiekkasäkki kontissa.Ei jättänyt viiteen vuoteen päivittäisessä ajossa koskaan pulaan,mutta makunsa kullakin ja Venäjän matkailu ratkaisi alunperin merkin.Oli madator sibir talvirenkailla tosiaan talvella suht hyvä ajaa mutta kyllähän ne nykyautot on eri juttu.


    • satavarma100

      Renault, joko Megane tai Laguna,, 200-300tkm ajetun saa jo edullisesti, on viimeisen päälle talviauto..
      Olisit voinut lisätä yhden hyvänkin noihin vaihtoehtoihin...

      • bemumies..

        Ehdottomasti bmw e30 325i !!!- Sen parempaa ei vaan ole. Tehoa on riittävästi, lämpenee hyvin ja on kiva ohjailla kaasujalla..


      • Vääntö rulaa
        bemumies.. kirjoitti:

        Ehdottomasti bmw e30 325i !!!- Sen parempaa ei vaan ole. Tehoa on riittävästi, lämpenee hyvin ja on kiva ohjailla kaasujalla..

        On ehdottomasti paras. Uusien nelivetojen ongelma on turha äly, joka välillä jarruttaa ja välillä pyöräyttää rengasta. Kaikkihan tiedämme, että rengasta ei saa päästää sutaisemaan, koska luisussa kitka on pienimmillään. Alfalla voi lähteä aina kakkosella jolloin pystyy täysin kontrolloimaan pääseekö renkaat sutimaan. Pahimmat ylämäet kakkosella ylös, tietysti vauhtia sen verran kuin sutimatta saa ja sitten tasainen veto päälle ja jos tuppaa sutasemaan niin vähentää kaasua. Paras pito on kun ei ole kaasua ollenkaan V6 vetää kyllä sammumatta ylös.
        Tänä talvena on menty nelivetojen ohi auraamattomilla teillä. PS toien autoni on X5 tiedän mistä puhun.


      • Alfa'
        Vääntö rulaa kirjoitti:

        On ehdottomasti paras. Uusien nelivetojen ongelma on turha äly, joka välillä jarruttaa ja välillä pyöräyttää rengasta. Kaikkihan tiedämme, että rengasta ei saa päästää sutaisemaan, koska luisussa kitka on pienimmillään. Alfalla voi lähteä aina kakkosella jolloin pystyy täysin kontrolloimaan pääseekö renkaat sutimaan. Pahimmat ylämäet kakkosella ylös, tietysti vauhtia sen verran kuin sutimatta saa ja sitten tasainen veto päälle ja jos tuppaa sutasemaan niin vähentää kaasua. Paras pito on kun ei ole kaasua ollenkaan V6 vetää kyllä sammumatta ylös.
        Tänä talvena on menty nelivetojen ohi auraamattomilla teillä. PS toien autoni on X5 tiedän mistä puhun.

        Naapurille kaksi talvea riitti Alfa 156 V6:lla. Molempina talvina laukesi ohjaustehostus. En tiedä tarkemmin mikä osa siellä petti. Moottorin alasuoja ei kestänyt lainkaan suomen talvea, vaan repsotti aina. Molempien etupyörien laakerit vaihdettiin alle 100 tkm ajettuina. Kaikki remontit huikaisevat kalliita. Kuitenkin Deltassa säännöllisesti huollettuna.
        Ekana talvena lainasi minun autoa 3 kertaa päästäkseen töihin ja toisena talvena jonkun sukulaisensa.
        Keväällä kyllä lähti alfa ja liukkaasti jonkun toisen harmiksi..


      • Teukka58
        Vääntö rulaa kirjoitti:

        On ehdottomasti paras. Uusien nelivetojen ongelma on turha äly, joka välillä jarruttaa ja välillä pyöräyttää rengasta. Kaikkihan tiedämme, että rengasta ei saa päästää sutaisemaan, koska luisussa kitka on pienimmillään. Alfalla voi lähteä aina kakkosella jolloin pystyy täysin kontrolloimaan pääseekö renkaat sutimaan. Pahimmat ylämäet kakkosella ylös, tietysti vauhtia sen verran kuin sutimatta saa ja sitten tasainen veto päälle ja jos tuppaa sutasemaan niin vähentää kaasua. Paras pito on kun ei ole kaasua ollenkaan V6 vetää kyllä sammumatta ylös.
        Tänä talvena on menty nelivetojen ohi auraamattomilla teillä. PS toien autoni on X5 tiedän mistä puhun.

        Olet tavallaan ihan oikeassa, hyvät vääntöominaisuudet heti tyhjäkäynnin pinnassa omaava bensamoottori sallii paikaltaan lähdön vaikka 3 vaihteella kun on oikein liukasta, tällöin ei renkaat pääse pahemmin sutimaan, näin ainakin omassa manuaalivaihteisessa Volvo V70 2.5T mallissani.

        Ennen ajelin 1.3 litraisella pikkukinnerillä ja ongelma oli juurikin tuo ohut moottorin vääntö, jonka takia liikkeelle piti lähteä aina 1 vaihteella, talvella sitten helposti sutien.

        Myös hieman vanhemmat turbodieselit (pumppusuutinmoottorit), etenkin VAG-konsernin tuotteissa, ovat siitä ikäviä talviajossa, että tyhjäkäynnin pinnassa moottori on aivan hengetön, sitten taas yhtäkkiä voimaa tarjoillaan kuin muulinpotkuna, ei ollenkaan mukava ominaisuus, onneksi tilanne uusimmissa moottoreissa on kohentunut.


    • japsit on oikeita!

      vaagina konsernin autoihi saa varmasti joka vuos parikertaa vaihtaa sen kertakäyttösen vesipumpun.koittakaa juua samasta kertakäyttö mukista useamman kerran, ei se kestä.

      • Matukka*

        mazda, ja aina ovat laakista käynnistyneet kovillakin pakkasilla.
        muutenkin hyviä ajaa, ei jää jalkoihin japseilla ja talvellakin toimii hienosti, en vaihtaisi mihinkään saksan muttereihin, saati yhtenkään italialaiseen tai ranskalaiseen ruttuun.


      • volkkarimies.

        Kun puhutaan talvilämpimistä autoista, niin VW-jengi on hiljaa kun urea kertakäyttömukissa.
        Taitavat olla lukeneet Autobildin testin. Se on hyytävä kertomus volkkarin osalta !


    • kuivakasinolähde

      jos unohetaan nuo tuon hintaiset "ritsat" ni ylivetojahan on 240 volvo ja 123 bensamersu. lämpöä riittää.

    • 46v iskä Espoosta

      Takaveto on paras vetää kahva edellä pitkää sladii.

      Ajokyvyt jotka 25v sitten oppi kannattaa pitä kunnossa .

      Maantiet ovat pullollaan "asiantunjioita" joilta menee hartiat lukkoon kun huutaa pöö.

      • ...

        tässäkään keskustelussa ei ainuttakaan järkevää ja asiantuntevaa mielipidettä.


      • -saabisti-
        ... kirjoitti:

        tässäkään keskustelussa ei ainuttakaan järkevää ja asiantuntevaa mielipidettä.

        ..paitsi se tosiasia että saab on edelleen se paras.


      • hyvä on.
        -saabisti- kirjoitti:

        ..paitsi se tosiasia että saab on edelleen se paras.

        Fiat Doblo.


      • entisistäni talveen
        hyvä on. kirjoitti:

        Fiat Doblo.

        Hyvät valot. Isot pyörät, ei ylileveät kumit. Suuntavakaa. Lämmin. Katkaisijat ja nappulat niin isoja että voi käyttää hanskat käsissä sen aikaa kunhan auto lämpenee. Reilut tilat että mahtuu talvikengissäkin, sekä eteen että taakse. Iso pissapojan säiliö. Valoautomatiikka jo aikoja sitten - siis ei akku tyhjäksi jos valot unohtuisi päälle. "Tiheällä nykytyksellä" toimiva ABS eikä mikään jumps-jumps-jumps ABS-jarrutus. Jne.

        (se oli 9000)


      • DN
        entisistäni talveen kirjoitti:

        Hyvät valot. Isot pyörät, ei ylileveät kumit. Suuntavakaa. Lämmin. Katkaisijat ja nappulat niin isoja että voi käyttää hanskat käsissä sen aikaa kunhan auto lämpenee. Reilut tilat että mahtuu talvikengissäkin, sekä eteen että taakse. Iso pissapojan säiliö. Valoautomatiikka jo aikoja sitten - siis ei akku tyhjäksi jos valot unohtuisi päälle. "Tiheällä nykytyksellä" toimiva ABS eikä mikään jumps-jumps-jumps ABS-jarrutus. Jne.

        (se oli 9000)

        se on viininpunainen ja amerikkalainen.


    • äölkjhgfdsaoiuyg

      Bemari on ihan huippu, takaveto, yms, ja egologinen, tällä viikolla oo inahtanutkaan pihasta...maanantina yritin ja sitten annoin olla...vissiin pitää rokulia...

      • mb210 cdi

        edellinen 250 d. yli 30 pakkasessa käyntiin naksista vaan ssiinä ladakuski kampia veivas vieressä ja toivoi että pääsiskö siperianjunalla töihin. mene millä menet mut mersu ei jätä.


      • määjääpää
        mb210 cdi kirjoitti:

        edellinen 250 d. yli 30 pakkasessa käyntiin naksista vaan ssiinä ladakuski kampia veivas vieressä ja toivoi että pääsiskö siperianjunalla töihin. mene millä menet mut mersu ei jätä.

        Neliveto on parhaimmillaan talvella kaupunkiajossa, voi lähteä risteyksistä kuin kesällä eikä tarvi kilometrin rakoa mihin lähteä. Joskus harvoin kun joutuu auraamattomille teille niin ei silläkään ihmeisiin pysty, vaarana on jäädä kunnolla kiinni.
        Siihen auttaa kakkosautoni Toyota landcruiser hj61 , lukkoakselit ja vinssi.


      • ojassa ollut
        määjääpää kirjoitti:

        Neliveto on parhaimmillaan talvella kaupunkiajossa, voi lähteä risteyksistä kuin kesällä eikä tarvi kilometrin rakoa mihin lähteä. Joskus harvoin kun joutuu auraamattomille teille niin ei silläkään ihmeisiin pysty, vaarana on jäädä kunnolla kiinni.
        Siihen auttaa kakkosautoni Toyota landcruiser hj61 , lukkoakselit ja vinssi.

        pistät vinssin vaijerin kiinni puuttomalla korpitaipaleella.


      • hähähää
        ojassa ollut kirjoitti:

        pistät vinssin vaijerin kiinni puuttomalla korpitaipaleella.

        Ei hj tasaiselle kiinni jää, jos jää kiinni niin saa vaijerinkin kiinni.


      • holiton13
        hähähää kirjoitti:

        Ei hj tasaiselle kiinni jää, jos jää kiinni niin saa vaijerinkin kiinni.

        VANHA KAASUTINVERSIO AUTO NIIN VOIT KAATAA RYYPPYPENSAN kaasariin ja jos olet tarpeeksi nauttinut alkoa, niin henkäset kaasriin riittä varmaaan pakkaslähtöön!


    • nimimerkitön12345

      ´73 ford taunus, fiat 127 tai rättisitikka.

      • eläkeläinen.

        pohjoisessapäin päin pärjää kyllä vaikka rätti sitikallakin, mutta kehä kolmosen sisälä pitää olla kyllä nelivetoja, maavaraa paljon, webastoja ja kaikki maailam hienoudet mitä nyt hienohelmoile voi ikänä olla ja tietty auto ei voi olla kovin monta vuotta vanha.


    • vaihdan hondan pois

      Ostin vuosi sitten Honda CRV:n vm.2006. Jos olisin tiennyt kuinka kylmä auto se on talvella niin liikkeeseen olisin jättänyt. Käytin jopa huollossa kun en ole tyytyväinen siihen. Ei vikaa sanoivat. Olen omistanut vain neljää autoa kaikki eri merkkiä, honda,toyota,nissan ja saab. Kyllä joutuu sanomaan että saab oli talviauto ja honda sopii kesähelteille.

    • Sami-
    • Ransitti

      Siinähän se paras, muitta mutkitta. Ei kaipaa selittelyjä.

    • jfsölfjs

      kalanttia ei oo tehty sittä pariin kymmeneen vuoteen...

      • VMTD

        550 euron saapilla on menty nyt reilu 11 tuhatta tänä talvena. Tosin hinta Saksan hinta. Hienosti pelaa, viimetalvi 190 mersulla ja sitä ennen 11 talvea Alfalla.


      • DN
        VMTD kirjoitti:

        550 euron saapilla on menty nyt reilu 11 tuhatta tänä talvena. Tosin hinta Saksan hinta. Hienosti pelaa, viimetalvi 190 mersulla ja sitä ennen 11 talvea Alfalla.

        minulla on paras talviauto, viininpunainen ja amerikkalainen.


      • DN
        DN kirjoitti:

        minulla on paras talviauto, viininpunainen ja amerikkalainen.

        Toista viikkoa (10 vrk) seissyt lähti ekalla erittäin lyhyellä startilla käyntiin. Se on talviauto, kahden minuutin kuluttua piti pudottaa asteita lämppäristä, alkoi tulla liian kuuma.
        Kyllä jenkki on rautaa. Parasta mitä euroilla saa.


      • apa3
        DN kirjoitti:

        Toista viikkoa (10 vrk) seissyt lähti ekalla erittäin lyhyellä startilla käyntiin. Se on talviauto, kahden minuutin kuluttua piti pudottaa asteita lämppäristä, alkoi tulla liian kuuma.
        Kyllä jenkki on rautaa. Parasta mitä euroilla saa.

        On kakkosautona chrysler sebrin vn 05 seisoi 3kk talvella ja kovalla pakkasella startista käyntiin eikä ollut piuhan päässä jenkki on jenkki


    • rallarallaati

      kyseiset autot maksavat kaikki yli 20000e
      oot joku toope joka ei tiedä uusien autojen hinnoista

    • yli2.000.000km

      Volvo tai Saab. Lue talviautotestit kautta aikojen

    • Kylymä_kyyti

      Kait se on Skoda Yeti, kun TM asiantuntevasti niin päätti viime vuonna.
      Talvellahan voi ajella vaikka lämpöhaalarit päällä, joten siis Yetiä ehdotan.

      • Autoileva

        Kyllä olen sitä mieltä että autoilu on kallista. Kaikkien ongelmien äiti on jokaisen kantokyky.
        Rahalla saa ja hevosella pääsee. Saatavuus ongelmia ei esiinny eikä kulutus ongelmia kun ostaa parasta ja parhaat laitteet.


    • Keke..
      • DN, taas

        niin oikea ja paras talviauto on viininpunainen ja amerikkalainen.


    • jhgfdsadfgthbvcvb

      Pitää ensin päättää, että maksaako 5000 Euroa vai 20000 Euroa. Parhaassa talviautossa on tietenkin webastot , akkulaturit yms.

      • Baijerin power

        Itse ajelin omalla BMW 540 4.7l V8 aamuyöstä pakkasmittarin näyttäessä ulkona -34.5 astetta. Ja lämpöä piisasi sisällä. Eikä tarvinnut säätää lämpöä täysille. V8-bensakone hyvin toimii Suomen talvessa.


    • rocker moore

      Joku japsi tai korealainen, saletisti käytiin. Noita euroromuja näkee riittävästi hinurin lavalla näinä päivinä...

      • 1.9 cdti

        Emännällä vuoden 2002 Opel Astra 1.6l / 8 v , joka kerta lähtee käyntiin ja lämpenee todella nopeasti, tosin eihän pakkastakaan ollut kuin pahimmillaan kuin -36. Työpaikalta lähtö emännällä kestää, kun pitää antaa vähän väliä jollekin virtaa että saavat uudehkoja autoja käyntiin. Harvassa autossa täytyy - 36 pakkasella muutaman kilometrin jälkeen kääntää lämmönsäätövipua viileämmälle. Myös varsinkin vanhemmat Volvot ja Saabit ovat kaikkein lämpimimpiä autoja mitä löytyy.


      • 740 SE automatic
        1.9 cdti kirjoitti:

        Emännällä vuoden 2002 Opel Astra 1.6l / 8 v , joka kerta lähtee käyntiin ja lämpenee todella nopeasti, tosin eihän pakkastakaan ollut kuin pahimmillaan kuin -36. Työpaikalta lähtö emännällä kestää, kun pitää antaa vähän väliä jollekin virtaa että saavat uudehkoja autoja käyntiin. Harvassa autossa täytyy - 36 pakkasella muutaman kilometrin jälkeen kääntää lämmönsäätövipua viileämmälle. Myös varsinkin vanhemmat Volvot ja Saabit ovat kaikkein lämpimimpiä autoja mitä löytyy.

        Itsellä oli tuollainen aikanaan ja totta, oli uskomattoman hyvä talvipeli!

        Mutta paras on minulla ollut Volvon muutama malli 740 ja 940. Traktoreita ovat, mutta talvella kaikki toimii kuin kello. B230 kone käynnistyy kelillä kuin kelillä lämmittämättä parin kuukauden seisokin jälkeen, auto on lämmin AINA n. 2-3 minuutissa (moottorin hyötysuhde lämmöntuottamisessa erinomainen, 90% 15 litran kulutuksesta kuluu lämmöntuottoon) ja etenemiskyky vajaavetoiseksi hämmästyttävän hyvä hangessakin, talviauto on takaveto, neliveto, tai sitten mennään hankalaan paikkaan etuvedolla, tosin vain peruuttamalla. Takavetoa on vain helpompi ajaa kun ei tarvitse peileistä katsella minne menee. En tiedä parempaa talvella näiden asioiden osalta.

        Mulla olis yksi tuollainen 740 SE automaatti farkku vielä, voisin vaikka myydä pois. Ihme ikiliikkuja, lienee yksi maailman historian kestävimmistä autoista.


    • Autoilija -71

      Volvo s 60.

    • kokemusta noista

      Etuvetosista Volvot ja Saabit. S60 hyvä, mutta 9-3 on parempi. Nelivedoista ei kokemusta, mutta toki nillä on hyvät puolensa.

    • makuasia

      07 legacy itsellä, kohtuullinen talviauto jos suuntavakaus,liikkeelle lähtö liukkaalla ym ajo ominaisuudet jotain merkitsee..toki jos umpi hangessa rämpiminen kriteerinä niin esim unimog pätevämpi valinta

    • Minäkinite

      VW Golf voitti talviautotestin oliko lie TM tai Tuulilasi.

    • vitsin murjaisit

      Ha hah, samassa testissä todettiin LÄMMITYSLAITTEEN olevan kelvoton. Edellisvuonna Hyundai olisi voittanut mutta heikon lämmityslaitteen vuoksi autoa ei muka voinut valita voittajaksi. Myöskään jäätyvät ovet, rikkoutuvat moottorit ja laatikot eivät tee VW:stä todellakaan talvikelpoista

    • ei enää leluja

      Itselläni -94 BMW ja on paras talviauto ikinä. Ostin alunperin kakkosautoksi uudemman etuvetoisen lelun rinnalle ja kyllähän sitä on tullut bemarilla ajeltua aina kun pakkanen kohoaa yli 20 asteen. Käynnistyy kuin unelma, ovet ja vehkeet toimivat.

      • Mondeo_mies

        Minun mielestäni (lähes) mikä tahansa huollettu auto toimii talviautona, oli se sitten joku Fiat, Land Rover, tai Lada. P.s Meillä on vuoden 99 Mondeo ja vuoden 2005 Toyota ja Toyotaa kerran hinattu Mondeolla, et sillee...


    • jouko

      Land rover, Range rover. Ei jää kiinni, mahtuu istumaan. Saa esitettyyn intaan, jos ei tarvi olla uusi.

    • mitsu07

      Paras on Mitsubishi Pajero 2007

    • Talviautoilija

      Saab ja Volvo ovat listasi parhaat. Ne ovat talveen tehty ja kestävät myös tiesuolaa.

    • weikkoweikkaa

      veikkaan lada samara

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3151
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2569
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      381
      2477
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2065
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1887
    6. 172
      1309
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      980
    Aihe