Haluaisin kuulla kokemuksia niiltä, jotka ovat lopettaneet pitkän psykoterapian (pidemmän kuin yksi tai kaksi vuotta). Olen itse tilanteessa, jossa kolmen vuoden jälkeen terapian lopu alkaa olla käsillä. Kuulisin mielelläni kokemuksia siitä, miten lopetit pitkän terapian. Miten se tapahtui? Sanoiko terapeutti, että nyt voit lopettaa? Halusitko itse lopettaa? Miten terapia loppui ihan käytännössä? Kerrasta poikki vai hiljalleen? Olitko vielä masentunut tämän jälkeen? Miten elämä lähti kulkemaan?
Miten pitkä terapia lopetetaan?
4
3016
Vastaukset
- jopklåp
Minä olen ite halunnut lopettaa kun koen etten "opi" enää mitään siellä. Aika pitkään kävin siellä käyntejä harventaen, kun olin turhautunut siihen.
Tällä hetkellä tilanne on sellainen että viime kuussa oli lääkärin ja hoitajan kanssa yhteistapaaminen, ensi kuussa on taas samanlainen. Lähinnä tällaista seurantaa...
Miten elämä kulkee? No ihan samallalailla kuin terapian aikanakin, olen ainakin ajoittain masentunut mutta pärjäilen kyllä.- .
psykoterapiassa vai saanut keskusteluapua? (mainitset hoitajan...)
- t_tiia
. kirjoitti:
psykoterapiassa vai saanut keskusteluapua? (mainitset hoitajan...)
täällä ketään kuka olisi saanut masennuksen hoidettua psykoterapian avulla?
Itse olen käynyt yli 8kk terapiassa kaksi kertaa viikossa. Depressio on yhtä järkyttävä kuin terapiaa aloitettaessa joten ei vaikutusta toistaiseksi vaikka olen avoin sekä aktiivinen hoidon suhteen.
Kokemuksia?
- surullinen tapaus
Minulla kolmen vuoden terapia loppui kerrasta poikki -tyyliin, Kelan korvaus loppui ja itsellä ei ollut varaa jatkaa. Kun viimeinen kerta oli ollut jo pidempään tiedossa, olin tavallaan siihen jo sopeutunut, ja otin lopetuksen tyynen rauhallisesti, viimeinen kerta oli enemmänkin sellaista jutustelua kuin terapiaa.
Olin terapian loppumisvaiheessa aika hyvässä kunnossa, mutta valitettavasti masennus ja sosiaaliset pelot, joiden vuoksi terapiassa olin, ovat pikkuhiljaa alkaneet pahentua terapian päättymisen jälkeen, nyt aikaa on kulunut n. 4 vuotta, ja ikävä kyllä oireet ovat lähes yhtä pahoja kuin ennen terapian aloittamista. Erona aiempaan on, että tiedostan tilanteeni paremmin ja tunnistan ns. väärät toimintatavat itsessäni, terapian läpikäyminen lisäsi itsetuntemusta aika paljon. Pystyin terapian avulla hakeutumaan takaisin opiskeluihin ja käymään jopa koulun loppuun, joskin takkuillen (terapia loppui kesken opintojen). Olen kuitenkin edelleen työkyvytön ja tulevaisuus on hämärän peitossa, säännöllisesti käyn mielenterveystoimistossa juttelemassa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
voitaisiinko unohtaa se sotku?
Olisiko mahdollista aloittaa puhtaalta pöydältä vielä? Ikävä sua ****524312- 852872
- 892151
Milloin nainen saan sinut?
Kanssani eroottisiin hetkiin? Tiedät ja tunnet kovan haluni, hellyyden myös. Onko vastauksesi edelleen, että en tiedä, e111472Ovatko persut tehneet jo päätöksen ulkopolitiikastaan?
Persujen olisi hallituspuolueena syytä tehdä jo päätöksiä siitä, aikovatko he olla pro-Ukraina vai pro-Trump eli pro-Put1781344Jee! Palsta toimii jälleen!
Viestiarkisto näkyy ja kaikki pelittää. Tätä on odotettu, vaikka ei tässä mitään odotettavaa ole ollut.231276Haluan että tiedät tämän
Jos luet täällä. En ole sinulle vihainen, vaikka asiat menivät niinkuin menivät. Ajattelin, että et tykkää minusta, jonk841224- 261109
A, teksteistäni löydät itsesi
jos luet tarkkaan. Vain epäsuorasti voin tunteeni myöntää, en halua minkään rikki menevän. Kaipaan sinua ja odotan näkem171099- 121099