olen 14 vuotias ja raskaana....:(

juno00

olin noin kuukaus sitten poika ystäväni kanssa sängyssä ilman ehkäisyä. poikaystävän ikä (16v). löysin äitini kaapista raskaustestipaketteja ja päätin kokeilla..ja tulos oli positiivinen. kerroin tästä poikaystävälleni ja hän lupasi olla tukenani. tulimme molemmat siihen tulokseen että ehkä abortti olisi järkevä..: / mutta minua pelottaa....en tiedä aborteista mitään,paljon se maksaa? voinko tehdä sitä kertomatta kenellekkään? esim äidille? minä kerroin siitä parhaalle ystävälleni ja hänkin oli sitä mieltä että abortti on paras vaihtoehto. mutta minä itse olen abortteja vastaan.....hyvä asia tässä on se että minulla on nyt kaksi tukihenkilöä rinnalla

54

4768

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dara

Ota yhteyttä alueesi terveyskeskukseen ja kerro asiasi. Minä kyllä suosittelisin sinua kertomaan äidillesi tai ainakin jollekin läheiselle aikuiselle asiasta. Kerro aikuisille myös näistä pohdinnoistasi ja peloistasi, että tulet katumaan yms. jotta saisit apua ja tukea päätöksen tekemiseen.

Ja jatkossa, älä harrasta seksiä ilman asianmukaista ehkäisyä ellet yritä raskautta. Ehkäisyvastuu kuuluu oleellisena osana seksielämään, ja minun henkilökohtaisen mielipiteeni mukaan nuoret eivät ole riittävän kypsiä seksiin, jolleivat ole kykeneviä kantamaan ehkäisyvastuuta.

• ElävänäSyntynyt

Olet todella nuori, mikä tietysti monien mielestä on riittävä syy aborttiin. Kuitenkin asia tuskin on niin mustavalkoinen. Nuoruuteen liittyy myös herkkyys ja kykenemättömyys kantaa vastuuta suurista päätöksistä. Aborttiin ryhtyminen on erittäin suuri päätös ja siinä joutuu ottamaan vastuun toisen ihmisen surmaamisesta. Lukiessani juttuasi päällimäinen huolesi on se, että muut eivät saisi tietää. Kuitenkin tässä vaiheessa varmaan helpompaa olisi kertoa esimerkiksi äidille asiasta. Jos teet abortin ja kannat sitä salaisuutta mukanasi tulee se melko varmasti varjostamaan koko nuoruuttasi ja tie kohti aikuisuutta ei ole kevyt kulkea. Parasta tosiaan olisi nyt ensimmäisenä puhua äidille. Huomaan että kykenet näkemään raskautesi oikeassa valossa, eli siinä että kannat omaa lastasi. Vaihtoehtoja abortin lisäksi on monia ja tuskin yksikään niistä on yhtä raskas ja lopullinen kuin päätös lapsen surmaamisesta. Voit kantaa lapsen ja antaa adoptioon. Tai voit puhua perheesi kanssa jos he yhteisvastuullisesti auttaisivat sinua lapsen kasvattamisessa. Eivät nämäkään asiat helppoja ole, ja joudut tässäkin kovaan vastuun eteen. Erona vaan on se, että näissä asioissa muut voivat jakaa vastuuta kanssasi ja auttaa sinua. Aborttipäätös ja sen kokeminen jää täysin sinun yksin koettavaksesi. Ystävien tuki voi auttaa, mutta silti sinun on itse asian kanssa pystyttävä elämään loppuelämäsi.

Itsellesi parhaan palveluksen teet jos annat lapsesi elää. Kyllä ihmiset ovat ennenkin lapsia nuorena saaneet, ei elämä siihen lopu:) Tsemppiä ja jaksamista sinulle:)

• Puoli vuotiaan äiti

Hei, otan osaa ahdinkoosi, mutta suosittelen ottamaan todella hyvin selvää abortista ennen sen tekoa, sillä se ei ole mikään pieni ja kevyesti unohdettava juttu. Mieheni teki abortin (siis päätyi naisen kanssa tähän ratkaisuun yhden yön suhteen johdettua raskauteen), eikä ole päässyt yli, vaikka siitä on 8 vuotta ja on saanut terapiaa. Hän kokee syyllisyyttä ja kokee olevansa murhaaja, ja asia vaikuttaa monella tavoin avioliittomme.

Osoitteesta www.ituprojekti.net annetaan tukea ratkaisusi miettimiseen. Sieltä saa myös apua ja tukea, jos päätät pitää lapsen tai antaa sen adoptioon.

On hyvä tietää, että tutkimusten mukaan jopa 59 % abortin kokeneista naisista saa eri asteisia psyykkisiä ongelmia. Masennus, katumus, syyllisyys ja itsetuhoisuus ovat yleisiä reaktioita. Rektiot ovat sitä voimakkaampia, mitä epävarmempi henkilö on ollut abortista. Tutkimusten mukaan myös itsemurhariski kasvaa kolmin, jopa 9-kertaiseksi abortin kokeneilla. Eli on tosi hyvä, että mietit etukäteen noita riskitekijöitä. Abortti ei ole myöskään fyysisesti pikkujuttu. Se on 9/10 henkilöistä kivulias ja sisältää komplikaatioriskejä.

Mutta tärkeintä on, että voitko kuvitella eläväsi loppuelämäsi sen tietoisuuden kanssa, että olet antanut kuolemantuomion tuolle pienelle suojattomalle ihmiselle kohdussasi? Tässä vaiheessa hänen pieni sydämensä on lyönyt jo monta viikkoa ja kädet ja jalat alkavat näkyä. Lapsen saaminen noin nuorena ei varmasti tule olemaan helppoa, mutta varmasti selviäisit siitä tuen avulla. Sisarestasi voisi olla tukea tilanteeseesi. Rohkaisen sinua pitämään lapsen. Hänestä tulee olemaan sinulle varmasti vielä paljon iloa!

• juno00

anteeksi laitoin vahingossa 14. olen siis 15-vuotias. JA SE ON NYT NIIN ETTÄ EN HALUA KERTOA ÄIDILLENI. SILLÄ MUN ÄIDILLÄ ON MUUTENKI VAIKEAA. KOSKA MUN ISÄ KUOLI JOKU AIKA SITTEN,JA ÄIDILLE TULI PARI VUOTTA SITTEN KESKENMENO...:'(( MITÄ SE AJATTELISI TAI SANOISI MINULLE JOS MENISIN HÄNEN LUOKSE JA SANOISIN ETTÄ OLEN RASKAANA?? TUON KESKENMENON JA ISÄN KUOLEMAN JÄLKEEN,EN USKO HÄNEN OLEVAN ONNELLINEN SIITÄ UUTISESTA,EIKÄ MYÖSKÄÄN SIITÄ ETTÄ MINUN PITÄISI TEHÄ ABORTTI.EI HÄN OLLUT ILOINEN ISOSISKONIKAAN PUOLESTA JOKA ON JO 22-VUOTIAS. TIEDÄN,SE OLI TOSI VÄÄRIN MENNÄ SÄNKYYN ILMAN EHKÄISYÄ.....MUTTA POIKAYSTÄVÄNIKIN ON SITÄ MIELTÄ ETTÄ ABORTTI ON PARAS VAIHTOEHTO TÄHÄN TILANTEESEEN. EN OLE VALMIS ÄIDIKSI...EN VAIN PYSTY SIIHEN...ENKÄ HALUA SYNNYTTÄÄ SITÄ LASTA JA ANTAA ADOPTOITAVAKSI. KIITOS TEILLE JOTKA YMMÄRTÄVÄT TÄMÄ TILANTEEN JA OVAT SITÄ MIELTÄ ETTÄ MINUN PITÄÄ AJATELLA ITSEÄNI,JA TE MUUT....VITTU AJATELKAA VAAN SIINÄMIELESSÄ ETTÄ "MURHAAN OMAN LAPSENI" MUTTA MUN MIELESTÄ TÄMÄ ON PARASTA,MULLE,POIKAYSTÄVÄLLENI JA JOPA SILLE PIENELLE LAPSELLE VATSASSANI. VAUVAN KUULUU SAADA PAREMPAA...PAREMPAA KUIN TEINIVANHEMMAT. TÄMÄ ON ISO VIRHE,MUTTA EI OLE PAREMPAA TAPAA KORJATA SITÄ. SE HARMITTAA MINUA JA POIKAYSTÄVÄÄNI YHTÄ PALJON KUIN TEITÄ JOTKA VASTUSTAVAT ABORTTIA :((

• äitisi luultavasti

ajattelisi että tämä lapsesi on nyt tarkoitettu tulemaan, kun itse on kokenut noin surullisia vastoinkäymisiä. Mietippä miltä äidistäsi se tuntuis kun sais tietää että olisit saanut suuren lahjan, perheeseenne uuden ja odotetun jäsenen mutta sinä päätitkin surmata sen ihan omasta halustasi?! Lapsi joka nyt kohdussasi elää ja kasvaa on äitisi lapsenlapsi. Et siis ainoastaan riistäisi lapsesi koko elämää, vaan myös äidiltäsi lapsenlapsen. Omasta mielenrauhastasi puhumattakaan..
        Tiedät itsekin että on turhaa vakuutella väkivaltaisen kuoleman olevan lapsellesi mitenkään "parasta". Haluatko elää tuossa valheessa ja itsepetoksen suossa koko loppuelämäsi? Vauvasi paras on nyt ja seuraavat kuukaudet sinun lämmin ja elämän antava kohtusi, ei kylmä viemäri tai silppurimasiinan biojätepönttö.

• .....
        äitisi luultavasti kirjoitti:

ajattelisi että tämä lapsesi on nyt tarkoitettu tulemaan, kun itse on kokenut noin surullisia vastoinkäymisiä. Mietippä miltä äidistäsi se tuntuis kun sais tietää että olisit saanut suuren lahjan, perheeseenne uuden ja odotetun jäsenen mutta sinä päätitkin surmata sen ihan omasta halustasi?! Lapsi joka nyt kohdussasi elää ja kasvaa on äitisi lapsenlapsi. Et siis ainoastaan riistäisi lapsesi koko elämää, vaan myös äidiltäsi lapsenlapsen. Omasta mielenrauhastasi puhumattakaan..
        Tiedät itsekin että on turhaa vakuutella väkivaltaisen kuoleman olevan lapsellesi mitenkään "parasta". Haluatko elää tuossa valheessa ja itsepetoksen suossa koko loppuelämäsi? Vauvasi paras on nyt ja seuraavat kuukaudet sinun lämmin ja elämän antava kohtusi, ei kylmä viemäri tai silppurimasiinan biojätepönttö.

Älä puhu joutavia. Aloittaja on lapsi vielä, raskaus ja synnyttäminen on liian rankkaa kun elimistö ei ole täysin kehittynyt. Itse sain lapsen 16 vuotiaana, vahingoituin pahasti synnytyksessä, ole kärsinyt vaurioista koko elämäni.

• hjgdd

Hyi ällötys mitä inhottavaa pakkoviekoittelua synnyttämiseen.

• hyi ällötys

".....
        19.10.2013 09:38"

mitä inhottavaa pakkoviekoittelua lapsenmurhaamiseen.

• puoli vuotiaan äiti

Tietoja löytyy hyvin monesta paikasta, mm. tältä sivustolta. Sivun lopussa on referenssitietoja:

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi27050

Myös:
      Vincent M. Rue et al. A report on the psychological aftermath of abortion, 15 September 1987,7. Submitted to the Surgeon General by the National Right to Life Committee.

Myös:
      Catherine A Barnard, Ph.D. "Stress Reactions in Women Related to Induced Abortion," Association for Interdisciplinary Research in Values and Social Change, Newsletter, Winter 1991, 1-3

• juno00

ja jos sen lapsen pitäisin,niin olen varma että poikaystäväni jättäisi minut....ja silloin olisi asiat vielä huonommin...olisin varmaan juuri ja juuri 16-vuotias,lapsi isätön,eikä ketään kuka auttaisi?? sekö olisi parempi vaihtoehto?? kuka on sitä mieltä että se olisi parempi kuin abortti?? ;O

• no itsekkö

sitten haluat katsella tästä eteenpäin sut aborttiin viekotellutta ilmeisen velttoa ja epämiehistä vätystä? Onko sellanen tosiaan lapsesi koko elämän uhraamisen arvoinen?? Sellasella et tee mitään etkä mitään menetä jos lapsen elämän takia jättää! Luuletko todella voivas turvatua tollaseen vastuusta luistajaan muissakaan asioissa? Lastasi et saa enää koskaan takaisin ja todennäkösesti noin heikko "suhde" tulee päättyyn kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Saat myöhemmin paljon parempaa seuraa ja lapsellesi isäpuolen. Miehiä tulee ja menee mutta lapsesi on ainutlaatuinen jo nyt. Voit miettiä haluatko esitellä itsesi miehille myöhemmin lapsestasi ylpeänä, sinnikkäänä nuorena äitinä vaiko onnettomana ja lapsensa surmaamista katuvana hermorauniona. No, tuskin tuossa jälkimmäisessä tilassa mitään kunnollisia miehiä enää tuleekaan saamaan..
        Minutkin uhattiin jättää teininä samassa tilanteessa ja aborttipainostusta sateli, mutta tulin onneksi ajoissa järkiini ja kun kerroin suoraan että siitä nyt vaan tulee jonkun biologinen isä ja antaa heittää sitten jos haluaa, niin toisin kävi. Muutimme yhteen eikä abortista puhuttu enää koskaan.

• Leikin aika

No eipä hän kovin hyvä rinnlallakulkija sitten ole jos jättää sinut yksin päätöksesi tähden, se vain kertoo että suhteennekin on lapsen kengissä jossa ei osata ottaa vastuuta mutta seksittelyyn kyllä ollaan jo "kypsiä".

Kysyn sinulta, mikä kiire sinne sänkyyn oikein on jos tulokset ovat tuon mukaiset. Kehottaisin kasvamaan ensin aikuisiksi ja sitten seksit jotka netkään eivät ole vain yhden illan tyylisiä joissa vastuu pyyhkäistään toisen harteille kun sellainen tilanne tulee. Suosittelen tosiaankin kasvamista kunnes ymmärrätte asioiden tärkeyden eikä hetken huvittelun.
        Lapsi ei ole mikään nukke joka heitetään pois kun kiinnostus loppuu leikkimisessä.

• Älä pakota

Hei ihan oikeasti, ei 15-vuotiaan tarvitse ottaa vastuuta lapsesta, hyvä, kun ottaa ensin itsestään

• ottakoon

vastuun tekemisistään ja aikuistukoon raskauden myötä kun sinne aikuisten leikkeihinkin piti päästä. Ei tässä kukaan oo pakottamassa lapsesta vastuun ottamiseen, mutta senhän välttääkseen lasta ei toki tarvi tappaakaan..

• Puoli vuotiaan äiti

Ota yhteyttä lähimpään neuvolaan ja varaa aika. Sieltä neuvovat, miten edetään abortin suhteen.

Olen samaa mieltä kanssasi, että et ole kypsä äidiksi. Mutta jos pikkuinen vatsassasi saa valita, hän ottaa mielummin epäkypsän äidin kuin kuolee. Hänelle kuolema ei ole paras vaihtoehto. Toivon, että itsesi takia säästäisit hänet, ja annat vaikka adoptioon. Lapsesi saisi elämän ja rakastavat vanhemmat eikä sinun tarvitsisi kokea omantunnon tuskia. Jos poikaystäväsi oikeasti rakastaa sinua, hän ei jätä sinua lapsen takia.

• saana-88

voi "juno00" tottakai sinun pitää kuunnella omaa sydäntäsi :(( älä lapsi hyvä kysy täältä neuvoa,tiedät hyvin että nuo ovat ihmisiä joita et edes tunne. niin tietenkin ne haukkuvat, kannattaa mennä lähimpään terveyskeskukseen ja puhua siellä tuosta abortista,ne ovat puolellasi ja tukevat sinua. minä kans tuen sinua :)) on hyvä että olet sitä mieltä että tahdot nyt ajatella tulevaisuuttasi, minäkin olen tehnyt abortin 17-vuotiaana :((( se oli kyllä hyvin surullista mutta minulla ei ollut silloin muuta vaihtoehtoa. joten älä välitä sellaisten ihmisten kommenteista,jotka eivät pakosta itse tiedä raskaudesta mitään? varsinkin teini raskaudesta. ja osanottoni siitä että olet menettänyt isän ja äidillesi on tullut keskenmeno :'(( ja koita elää vielä pitkä suhde poikaystäväsi kanssa,olen samaa mieltä kanssasi että nuin kauan ollutta poikaystävää ei ole niin vain helppo unohtaa... koita jaksaa,ja tee se valinta jonka sydämmesi käskee tehdä,ei sitä mitä jotkut tuntemattomat ihmiset painostaa tekemään...

• pikku h

tiedän naisen,joka oli 14 v,kun sai pojan.sen jälkeenkin hän oli kova bilettämään. nyt 38-vuotiaana hän on jo mummi ja naimisissa lapsensa isän kanssa.
      tiedän myös abortin tehneen naisen.hän muistelee usein,et nyt lapsi ois sen ja sen ikäinen.
      itse päädyin pitämään lapsen,vaikka oli yxinhuoltajuus edessä.en olisi psyykkisesti kestänyt aborttia.olen hyvin herkkä ihminen.

• airap

lueppas kirja ÄÄNETÖN HUUTO.se kertoo abortista.en muista tekijän nimeä.se on sinikantinen.

• Psykololgille.

Toivon, että rohkaistut kertomaan asiasta läheisimmälle aikuiselle ihmiselle, esimerkiksi äidille.

Aborttia miettivän kannattaa ottaa yhteys terveyskeskukseen heti. Pyydä, että saat jutella asiasta psykologin kanssa. Se on varmasti kohdallasi tarpeen.

Kaikki terveyskeskuskäynnit ovat alaikäisellä ilmaisia.

Abortti tehdään yleensä sairaalan poliklinikalla. Tämän hetken maksua en varmuudella muista, mutta noin 25 euroa. 1-2 käyntiä tarvitaan.

• Ei seksiä 14-v

Mitä HEL......TTIÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mihin tää elämä on menossa??? Kakarat harrastaa seksiä??? 14-vuotias Pitäisi vielä leikkiä nukeilla ,hyppiä narua, nauraa kihertää toisten tyttöjen kanssa,kirjotella päiväkirjaa ym,ym,
      Itse olen 40-vuotias ja odotan esikoistani.Olen silti elänyt railakkaan nuoruuteni ja tehnyt siinä sivussa omia tyyhmyyksiä mutten ainuttaka aborttia.Alkoholin kanssa olen läträillyt,miehet vaihtuneet ym. Mutta 14-vuotiaana en varmaan tiennytkään mikä on seksi tai että olisin itse harrastanut sitä.Kaikki poikiin liittyvä oli jotenkin epämiellyttävää siihen aikaa.
      Nyt odotan ensimmäistäni vauvaani ja olen onneni kukkuloilla.En olisi ollut aikaisemmin valmis ja minulla on ollut aina tiukat kriterit,koulut käyty,oma asunto,ja että elämä on ns.mallillaan että voin olla hyvä äiti ja nyt on tullut se oikea aika että voin olla 100% hyvä äiti ja läsnä.Nyt on nuoruus hullutukset käyty läpi ja nyt on aika alkaa elämään pienen nuppuni ehdoilla.
      En voi sinulle muuta sanoa että sitä saa mitä tilaa =))))
      Äidilläsi on mennyt kasvatuksessa jokin pieleen.

• olga

munkin äidillä on menny joku pielee ku itsellä meni 13w

• jokuvaan3

Kasvatuksessa ei ole välttämättä mitään vikaa!!Ehkä jotkut eivät ennen tienneet seksistä 14-vuotiaana mutta nyt on erilaista!

• BlackBerry11

Ja vielä abortin vastustajille Elämässä täytyy ensin opetella rakastamaan itseään jotta oppii myös rakastamaan muita. Nuori vasta opettelee elämään ja kokeilee siipiään,kehittää itsetuntoa jne, parhaiten te voitte auttaa ja jättää mielipiteenne omiksenne ja antaa nuoren vastaanottaa apua muilta, Ja antakaa naisihmisen tehdä omaa kehoaan koskevat päätökset itse. Eli suomeksi ei tarvi lisätä ylimäärästä vettä myllyyn!

Maailmaan mahtuu mielipiteitä yhtä paljon kun ihmisiäkin, eli järki käteen ja sitä rataa!

• onneksi kokematon

Vaikket haluaisikaan kertoa vanhemmallesi, se kuitenki on varmaan aika tarpeellista.. oon 16v enkä voi kuvitellakkaan itselleni moista taakkaa. asun oulunseudulla. abortti alle 17 vuotiaalle taisi olla ilmainen....... varaudu kuitenkin taivasta hipoviin hintoihin; yksi syy miksi tulisi kertoa.

Abortista tulisi myös puhua- perusteellisesti. Poikaystäväsi suhtautuu kuitenkin kypsästi ja pysyy rinnallasi. Suhteesi äitiisi voisi jopa syventyä, jos et piilottelisi asioita, sillä tämä on asia, jossa hänen tulsi olla tukenasi, vaikka vaikeaa onkin.

• Varmasti vaikeaa..

Tuohon on vaikea sanoa "oikeaa vastausta" , koska sellaista ei ole.. Sitä on mahdoton sanoa etukäteen mitä tulet kokemaan, koska ihmiset tuntevat eritavalla, toiset herkempiä kuin toiset.. Itse tein abortin 15 vuotiaana, ja se oli tosi raskas kokemus. Mutta nyt siitä on jo yli 10 vuotta ja opin elämään asian kanssa. Kyllä sitä ei koskaan unohda ja tulee edelleen mietyttyä välillä, mutta ei se hallitse elämää ja mun elämän iloa =) Voimia sulle kovasti, on vaikea päätös, mutta sun täytyy tehdä mikä sinusta tuntuu "sydämmessä oikeammalta".
      Ja älä anna muiden painostaa.. Kumpikin ratkaisu on oikein, koska sä olet noin nuori vielä ja koulut kesken, niin abortti on ihan ymmärrettävää. Menet neuvolaan käymään, siitä ei kerrota kenellekkään jos et halua! Lääkäreillä on vaitiolo velvollisuus! Ja se on ilmaista, kuten neuvolassa käyntikin.. Ja sieltä saat lisätietoa molemmista vaihtoehdoista!
      Mutta se saattaa olla raskasta, jos sinun sisko saa lapsen, niin se kyllä saattaa vahvistaa surua.. Nim mulle kävi näin, mutta toisaalta selvisin ehkä juuri siksi loppujen lopuksi kun hoisin pientä vauvaa, vaikka aluksi vain mietin "että tämä voisi olla minun"..
      Mutta eniten toivon että löydät ymmärtävän lääkärin. Minulla oli syyllistävä neuvolassa ja sairaalassa minua kohdeltiin kaltoin ja siksi en tänä päiväkään luota / pidä lääkäreistä / sairaalasta.. Minulle jäi tosi paha sairaalaa kammo.. Edelleen itken jos joudun sairaalaan, varsinkin yöksi =)
      Että toivon tosiaan että saat paljon rakkautta ja tukea! =) Se on vaikeaa, voimia sinulle kovastia =)

• eiköhän sen

vakavimman tuhon aiheuta kuitenkin ne väärät teot jotka tulee ihan itse valittua, ja sitten vielä tollaset sun kaltaset niihin yllyttäjät jotka rypee siellä omissa syyllisyystraumoissaan ja haluaa mahdollisimman monen muunkin sinne samaan suohon, ja murhaamaan henkisesti itsensäkin ja riipimään omantuntonsa viemäriin lapsen mukana. Tosiasioiden hyssyttely se vasta tuhoa aiheuttaakin, raaimmin tapettaville lapsille.

• Totta..

Ikävä kyllä tiedän sen.. Ilmaisin vain mielipiteeni =)

• minä vaan

Hei! Voi olla, että olen jo myöhäsä vastauksineni... Mutta..
      Ensinnäkin sinun ehdottomasti kannattaa kertoa asiasta vanhemmillesi, koska abortti ei ole mikään yksinkertainen juttu... Kaikki saattaa mennäkin ihan pieleen ja silloin olisitkin tarvinnut vanhempiesi apua ja tukea.

Toisekseen päätös vaikuttaa sinuun ihmisenä pitkään ja läheistesi voi olla vaikea ymmärtää käytöstäsi yms elleivät tiedä mitä käyt läpi.
      Olet vielä lapsi, eikä sinusta kuuluisi tulla vanhempaa, mutta olet tehnyt ratkaisusi ollessasi suojaamattomassa sukupuoliyhdynnässä... Nyt sinun tulee kanta vastuusi eli kertoa asiasa vanhemmillesi, keskustella vaihtoehdoista, punnita haitat/riskit ja tehdä ratkaisu, josta olet varma.

En kehoita sinua kumpaakaan. Toiset tekevät abortin ilman mitään jälkimaininkeja ja toiset saavat vauvan ja selviävät arjesta.

Tee sellinen ratkaisu, joka ei aiheuta turhaa miettimistä. Jos abortin ajattelu aiheuttaa tunnemyrkyn, ahdistusta ja itkuisuutta, saatat kuulua siihen ryhmään, jotkakatuvat syvästi tekoaan. Helppoa ratkaisua ei ole.

Toivon, että et olisi joutunut tällaiseen tilanteeseen, mutta ennen ensi kertaa ehkä huolehdit ehkäisyasiat kuntoon. Seksiä ei vain "harrasteta" vaan se tuo mukanaan suuren vastuun. Silloin ottaa tietoisen riskin mahdollisuudesta antaa alun uudelle elämälle ja 100% ehkäisykeinoa ei ole, paitsi pidättäytyminen.

• hoh,hoijaaa

Miten provoketjut ovatkaan aina niitä pisimpiä...

• -salmon-

Hei sinulle "juno00"!

Hyvä että kerroit poikakaverisi äidille, että sait aikuista tukea. Ymmärrän jos et halunnut omalle äidillesi kertoa, ainakin syysi siihen on epäitsekäs. Ehkä kuitenkin joskus voisit kertoa hänellekkin? Itse olen tyttären äiti ja minusta tuntuisi tosi pahalta, jos hän ei ikinä voisi minulle kertoa noin raskaasta asiasta, kuin mitä sinä olet käynyt nyt läpi.

Sinä olet saanut ihan kohtuuttomia törkeyksiä osaksesi tässä ketjussa. Yritä olla välittämättä niistä. Tämä palsta nyt on vain tälläinen. Jotenkin täällä tuntuu olevan vain liikaa keskenkasvuisia ja rääväsuisia aikuisia keskenään tappelemassa, joten älä ota itseesi. Tässä ketjussa on ollut ihan hirvittävän asiattomia juttuja!

Abortti ei merkittävästi lisää lapsettomuusriskiä, joten uskon että sinulla on ihan hyvät mahdollisuudet saada vielä lapsia sitten myöhemmin. Ja sinusta varmasti tulee sitten hyvä äiti, koska nytkin jo olet ymmärtänyt sen perus asian mitä lapsi tarvitsee, eli rakkautta :)

Elä nyt sitten sitä nuoruuttasi, mitä muutkinm ikäisesi, mutta jos aikuisena ja äitinä itsekin saisin yhden neuvon antaa? Hommatkaa nyt poikaystäväsi kanssa ihan kunnollinen ehkäisy, ette enää näin kävisi! Pillerit saat kotikaupunkisi ehkäisyneuvolasta tai varmaan voisit saada ne ihan kouluterkkarinkin avulla. Ja käyttäkää myös kondomia sillä tuplaehkäisy on aina parempi :) Ehkä poikaystäväsi äiti voisi auttaa ehkäisyasiassakin teitä eteenpäin?

Kaikkea hyvää sinulle ja poikaystävällesi ja perheellesi!

• I love LIFE!

Surullista että kannustavista vastauksista huolimatta menetettiin pieni ihminen
      :( . Lähipäivät/ viikot eivät vielä kerro olosta mitään, abortin jälkeen tulee ensin helpotus (joillekin) mutta sitten se alkaa.. Pitäkääpä lapset housut jalassa kun ette ole valmiita kantamaan seksin seurauksista vastuuta!

• jj

älä tee aborrtia

• vanhat jutut

Kuka kumma näitä vanhoja juttuja tänne oikein vetelee!!!!

• tyttöö14

Hmm... luo tietoja aborteista vaikka netistä -jos et halua jäädä kiinni poista sivuhistoria-

ite pelkään olevani raskaana ja luin joskus tietoja netistä.. abortin tehneistä aika moni tekee itsemurhan... kun tunnistat ettei takan ystävien tuki riitä EHDOTTOMASTI koulu psykiatrille, se auttaa:)

Abortin tekeminen on käytännössä murha.. tapat lapsesi.. mutta onko se joskus oikea vaihtoehto? en tiiä.. Tukea sinulle todella paljon..

• anka-

Olet kovin nuori, mieti tarkkaan.

Et ole valmis äidiksi henkisesti, sehän on selvä. Olet vasta kasiluokalla. Adoptio on vaihtoehto, mutta kestääkö kroppasi synnytyksen? Mielesi sen että olet antanut oman lapsesi pois? Abortti on nykyään tehty todella turvalliseksi, ja jos se sujuu (niinkuin yleensä sujuu) ilman komplikaatioita sillä ei ole vaikutusta raskaaksi tulemiseen tulevaisuudessa.

Puhu turvallisen ja järkevän aikuisen kansssa. Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus eikä hän voi kertoa siitä sinun vanhemmillesi, olitpa alaikäinen tai et.

Kuitenkin abortti on asia joka myös seuraa sinua lopun ikääsi. Itse olen tehnyt raskauden keskeytyksen vuonna 2009 ja en sitä kadu sillä olin kovin nuori. Nyt jos tulisin raskaaksi tilanne olisi ehdottomasti toinen enkä kykenisi aborttia tekemään.

Jokatapauksessa oli päätöksesi mikä tahansa, muista että joudut elämään sen kanssa lopun ikääsi. Tee päätös jonka kanssa voit elää.

• ehkä kannattas

kattoo millon alotus on tehty ennenkun jakelee neuvoja yli 2 vuotta myöhässä.

• vauva

Oispa hauska tietää mitä vauvalle tapahtu.

• kysyjä :(

Minuakin kiinnostaisi, mutta en voi pakottaa kertomaan. (:Voisitko kertoa....?t

• Haistakaapaskateinit

Tulin raskaaksi kun olin 19.v ja olimme olleet miesystäväni kanssa vuoden yhdessä ja asuneet yhdessä muutaman kuukauden. Nyt ollaan naimisiin menty kesällä. En halunnut lasta vasta 40.v, koska haluaisin ainakin neljä lasta. Ajattelin että nyt on ihan mukavaa jos saisin vielä toisen ennenkuin menisin takaisin kouluun. Jäi ammattikoulusta puolet kesken, mutta koskaan ei tiedä, että voiko myöhemmin enää saada lapsia.
      Vituttaa kaupungilla ihmisten asenteet minua ja vauvaani kohtaan vain sen takia kun olen nyt 20.v. Yksikin päivä kaksi pikku teiniä tuli nimittelemään minua ja vauvaani ja huusivat että tais olla vahinko. Ei kannata ikinä kommentoida kasvojen perusteella toisen elämäntilannetta. Vauvanihan olisi vaikka voinut olla vain pikkusiskoni. En kyllä edes mielestäni näytä enää miltään 15.v.
      Nykyäänhän kaikki ovat rumia läskejä, niin ehkä sen takia kun olen laiha niin luulivat nuoremmaksi.

• Teinimamma

Moi! Ite oon 16v ja 5:nnellä viikolla raskaana ja itsellä on vähän hankala tilanne sinänsä että mul ei oo mitään välejä vanhempiin ja poikaystävä kun ei nyt oikeen osaa päättää mitä haluais asian suhteen. Otin ite yhteyttä www.ituprojekti.fi ja laiton sähköpostia ja sain sieltä hyviä neuvoja sekä tukea! Ota yhteyttä sinne ja katso mitä he vastaavat ja lämpimästi suosittelen että kannattaa myös ottaa yhteyttä lähimpään neuvolaan :)

• Kolme vuotta myöhässä, aloittaja ei enää ehdi valita toisin. Joko hänellä on taapero tai sitten hänellä ei ole. ;)

Harmillinen homma, ettei sinulla ole välejä vanhempiisi. Heitä varmasti pelottaa ja stressaa sinun tilanteesi. Saattavat jopa pohtia enemmän sinun tilannettasi kuin sinä itse. Loppupeleissä he varmasti rakastavat sinua, auttavat ja tukevat, mikäli nyt eivät osaa. Kannattaa pitää heihin välit, vaikka se ei aina helppoa olekaan. Varmasti ihastuvat pienokaiseesi ja auttavat, kunhan selviävät shokista.

Poikaystävälle kannattaa myös antaa aikaa ja tilaa, tosin ei liikaa kannata löysätä siimaa. ;) Onneksi olet päässyt jo peruskoulun, joten se ei ole häiritsemässä sinua, harmillisesti vain monet alat vaativat aivan älyttömiä koulutuksia, vaikka se itse työnteko ei mitään rakettitiedettä olekaan.

Onnea sinulle ja toivottavasti kaikki menee teillä hyvin. Vauvat saattavat olla vaativia ja helppoja, itse olen päässyt vauvojeni kanssa hyvinkin helpolla. Nukkuivat niin hyvin, että joutui käymään katsomassa että kaikki on heillä hyvin, onneksi on jo isompia. ;)

• Teinimamma
        lindqvist kirjoitti:

Kolme vuotta myöhässä, aloittaja ei enää ehdi valita toisin. Joko hänellä on taapero tai sitten hänellä ei ole. ;)

Harmillinen homma, ettei sinulla ole välejä vanhempiisi. Heitä varmasti pelottaa ja stressaa sinun tilanteesi. Saattavat jopa pohtia enemmän sinun tilannettasi kuin sinä itse. Loppupeleissä he varmasti rakastavat sinua, auttavat ja tukevat, mikäli nyt eivät osaa. Kannattaa pitää heihin välit, vaikka se ei aina helppoa olekaan. Varmasti ihastuvat pienokaiseesi ja auttavat, kunhan selviävät shokista.

Poikaystävälle kannattaa myös antaa aikaa ja tilaa, tosin ei liikaa kannata löysätä siimaa. ;) Onneksi olet päässyt jo peruskoulun, joten se ei ole häiritsemässä sinua, harmillisesti vain monet alat vaativat aivan älyttömiä koulutuksia, vaikka se itse työnteko ei mitään rakettitiedettä olekaan.

Onnea sinulle ja toivottavasti kaikki menee teillä hyvin. Vauvat saattavat olla vaativia ja helppoja, itse olen päässyt vauvojeni kanssa hyvinkin helpolla. Nukkuivat niin hyvin, että joutui käymään katsomassa että kaikki on heillä hyvin, onneksi on jo isompia. ;)

Vanhempani eivät tiedä raskaudesta mitään vaan välit on menny heihin sen takia etten halunnutt olla samassa uskonnossa heidän kanssaan.. kyllä kovasti haluisin vauvan pitää ja toisin kuin joku haukkui ituprojektia, se ei mun valintaani vaikuta millään tavalla, vaan itse päätän loppupelissä mitä teen. Opiskelu mun osalta on aika helppoa sillä suoritan amiksessa talotekniikan perustutkintoa eli näillänäkymin valmistun putkimieheks 2.5 vuoden kuluttua.

• Teinimamma kirjoitti:

Vanhempani eivät tiedä raskaudesta mitään vaan välit on menny heihin sen takia etten halunnutt olla samassa uskonnossa heidän kanssaan.. kyllä kovasti haluisin vauvan pitää ja toisin kuin joku haukkui ituprojektia, se ei mun valintaani vaikuta millään tavalla, vaan itse päätän loppupelissä mitä teen. Opiskelu mun osalta on aika helppoa sillä suoritan amiksessa talotekniikan perustutkintoa eli näillänäkymin valmistun putkimieheks 2.5 vuoden kuluttua.

Jännittävä tilanne, vanhempasi varmasti saa jossakin vaiheessa tietää, viimeistään silloin kun lastenvaunuja työnnät kadulla vastaan tai joku perhetuttu näkee kadulla, mikäli siihen tilanteeseen asti menet. Se on täysin oikein ja sinun valintasi mitä teet ja kumpaan tahansa päädytkin on se oikein.

Itse olen myöskin "uskovainen", lainausmerkit siksi, koska ilmeisesti kukaan, ketä kuuluu johonkin uskontokuntaan ei pitäisi minua uskovaisena. Itse en taas ymmärrä moniakaan uskontokuntia, johtuen monista pienistä seikoista, joita kyseisen uskontokunnan sisällä on. Omassa uskonnossa ne tärkeimmät tekijät saattavat olla armollisuus, ymmärtäväisyys, rakkaus. Myöskään uskontoni ei tarvitse nimeä, temppeliä tai rakennusta johon osallistua. Se ei käske ketään mihinkään, eikä velvota, erittäin erikoinen jota on ehkä mahdotona perustella ja selventää.

Talotekniikanperustutkinto on ihan mielenkiintoinen oppiaihe, onnea opiskeluun ja toivottavasti löytyy opintoihin viittaavaa töitä. Rakennustyömailla aina tarvitaan putkimiehiä, joidenkin ne putket on rakannettava kiinteistöön.

• niin se muuttuu
        lindqvist kirjoitti:

Jännittävä tilanne, vanhempasi varmasti saa jossakin vaiheessa tietää, viimeistään silloin kun lastenvaunuja työnnät kadulla vastaan tai joku perhetuttu näkee kadulla, mikäli siihen tilanteeseen asti menet. Se on täysin oikein ja sinun valintasi mitä teet ja kumpaan tahansa päädytkin on se oikein.

Itse olen myöskin "uskovainen", lainausmerkit siksi, koska ilmeisesti kukaan, ketä kuuluu johonkin uskontokuntaan ei pitäisi minua uskovaisena. Itse en taas ymmärrä moniakaan uskontokuntia, johtuen monista pienistä seikoista, joita kyseisen uskontokunnan sisällä on. Omassa uskonnossa ne tärkeimmät tekijät saattavat olla armollisuus, ymmärtäväisyys, rakkaus. Myöskään uskontoni ei tarvitse nimeä, temppeliä tai rakennusta johon osallistua. Se ei käske ketään mihinkään, eikä velvota, erittäin erikoinen jota on ehkä mahdotona perustella ja selventää.

Talotekniikanperustutkinto on ihan mielenkiintoinen oppiaihe, onnea opiskeluun ja toivottavasti löytyy opintoihin viittaavaa töitä. Rakennustyömailla aina tarvitaan putkimiehiä, joidenkin ne putket on rakannettava kiinteistöön.

"kumpaan tahansa päädytkin on se oikein."

Lipityksiään viekasteleva suosijasakki on käännyttäny luotsin puolelleen, kun alkaa tulla tätä mantraa kuinka itsekäs tappaminenkin ois niin "oikein"..

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12454666#comment-69625149-view

"lindqvist
        1.9.2014 09:19
        Pitkästä pohdiskelun päätteeksi, olen sitä mieltä, että abortti on väärin."

• niin se muuttuu kirjoitti:

"kumpaan tahansa päädytkin on se oikein."

Lipityksiään viekasteleva suosijasakki on käännyttäny luotsin puolelleen, kun alkaa tulla tätä mantraa kuinka itsekäs tappaminenkin ois niin "oikein"..

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12454666#comment-69625149-view

"lindqvist
        1.9.2014 09:19
        Pitkästä pohdiskelun päätteeksi, olen sitä mieltä, että abortti on väärin."

Tulisi hyvin pitkä romaani, että kantani aborttiin tulisi täysin selväksi kaikille.

Mihin tahansa rartkaisuun 16-vuotias päätyykin, on se hänen valintansa ja minkä tahansa valinnan hän tekeekään on se oikein, oikein hänelle. Hänelle ei ole olemassa vääriä vaihtoehtoja asiansa ja harkintansa suhteen.

Minun pitkällä pohdinnallani edelleenkin abortti on väärin. Minä en tuomitse heitä, jotka ovat sellaisen tehneet.

• odotellaas..

"Otin ite yhteyttä www.ituprojekti.fi ja laiton sähköpostia ja sain sieltä hyviä neuvoja sekä tukea! "

saa nähdä kauanko menee että tänne tulee joku traumojaan hoidattava kiihko mylviin kuinka taas on "uskishihhulit saaneet jonkun tyttöraasun viekoteltua pakkosynnytyksen suuntaan ja koko elämänsä pilaamiseen", ja kuinka se "solumöykyn poisto ois vaan niiiin paljo parempi" ;DDDD

• odottelevaan

Vielä odotellaan, että kävisikö tuo mutuennustus toteen :)

• Mahdollisesti ituprojektilta apua tarvitsiville tai haluaville, oikea domain on .net, eli
      www.ituprojekti.net

• 15v

Mä oon 15 vuotias ja oon raskaan ja mun äiti tietää ja tällä hetkellä asun mun poikakaverin luona Amerikassa

Ketjusta on poistettu 270 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7533
    2. 102
      5447
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5007
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      136
      4394
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3130
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      49
      2793
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2759
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2367
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2324
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      54
      1918
    Aihe