Vieraiden koirien kohtaaminen/haistelu lenkillä

Kobigi

Puolesta? Vastaan?

Itselläni on hyperinnokas, räyhääjäksi muuttuva tapaus toisia koiria kohtaan lenkillä, jota olen kouluttamassa tavasta pois lelun avulla. Leikitään siis ohituksen ajan ja hyvin menee JOS vastapeluri ei jää seisomaan paikalleen ja tyrkyttämään sitä flexin päässä pomppivaa fifiään kaikkien ihailtavaksi. Tämä saa koirani keskittymisen herpoamaan ja taas alkaa mieletön veto/pomppiminen/vinkuminen/haukkuminen kun pitäisi päästä toisen luo.

Myönnän ongelmani johtuvan täysin itsestäni. Ensimmäinen koira kun on kyseessä niin en nähnyt kokonaiskuvaa ja oli mukavaa pysähtyä pentua näyttämään toisille koirille jos muut tekivät aloitteen. Nyt 40kg myöhemmin tämä toisista innostuminen ei enää teekkään niin mukavaa olkäpäälle, kumma.

Mutta siis otsikkoon. Mitä olette mieltä, kuuluuko koirien "tervehtiä" toisiaan lenkeillä vai kävellä vain tyynesti ohi? Itse olen jälkimmäisen kannalla, tosin sen toteuttamista näyttää haittaavan kovastikin ensimmäisen puolella olevat.

Mielipiteitä?

55

5190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kuulu tervehtiä

      Ei kuulu tervehtiä jokaista vastaantulijaa sen kummemmin, kuin ihmisetkään tervehtii ja tekee tuttavuutta jokaisen vastaantulevan ventovieraan kanssa.

      Koita siirtää se koirasi selkäsi taakse kohtaamistilanteissa, jos mahdollista. Sitten jos ei onnistu niin, pidä vaikka namia kuonon edessä ja tällä tavalla houkuttelet sen kulkemaan vierelläsi, mutta pidä huoli että olet itse aina koirien välissä, etteivät pääse kohtaamaan nokatusten.

      Kuonopanta on myös hyvä apu koiran hallitsemisessa, jos koira on voimakas... Ja Cesar Millanin neuvo rauhallisen itsevarmasta käyttäytymisestä on oikein toimiva. Ainakin oman isohkon ja hyperaktiivisen koirani kohdalla nämä on toimineet.

      Se Millanin juttu menee sitten niin, että pidät koiran vierelläsi, remmi lyhyellä mutta löyhällä, ja käsi ja oma vartalo rentona. Eli et omilla eleilläsi osoita mitään jännittymisen merkkejä, vaan kävelet niin kuin silloin kun toisia koiria ei ole näköpiirissä.

      Jos koira meinaa lähteä kiskomaan tai innostua, nostat remmin ylöspäin ja tiukalle, mutta löyhäät heti kun koira hidastaa tahtia. Voit myös kieltää sanallisesti, mutta pidä ääni kurissa, eli ei mitään kiekumista.

      Ja remmin ylöspäin nostaminen on tärkeää, sillä koira saa voimaa ja vahvistusta huonolle käytökselle siitä, jos ihminen alkaa roikkua remmin perässä. Eli älä kisko koiraasi seisten sen takana, vaan pidä huoli että olet koiran vierellä ja nostat remmin suoraan ylös ja tiukalle.

      Muista kuitenkin löyhätä se heti kun koira osoittaa edes pieniä merkkejä tottelemisesta. Eli sellaisia pieniä nopeita liikkeitä. Katso Millanin ohjelmaa telkkarista tai netistä -siitä se on helpoin tajuta, kun sanallisesti on vaikea selittää miten se pitää tehdä.

    • Tapauskohtaisesti

      Pitää vain muistaa että aina kaikkien kemiat kertakaikkiaan ei kohtaa. Itse teen niin että jos vastaantulija, siis ihminen, on selvästi sitä mieltä(eleet, katse jne) että sopii, niin silloin moikataan. Toki koirat vaikuttaa tietty valintaan että moikataanko vai ei. Sekä oma että vastaantulija. Jos etukäteen tiedossa että tuollaisten kanssa ollut jotain ongelmaa ja oma koira tuijottaa tietyllä tavalla, niin se sulkee yleensä tapaamisen mahdollisuuden siltä erää ainakin. Yleensä jos riskillä koittaa niin riskit myös laukeaa, vaikka poikkeuksia onkin.

      Evp.remmirähjä siis täälläkin, mutta nyt jo sopeutunut tilanteeseen

      Periaatteessa kuulun tervehtimisen kannattajiin mutta myös toisen rauhan kunnioittajiin.

    • Pen_tu

      Itse en halua, että koirat haistelevat hihnassa. Pentuni päälle kävi muutama koira, kun omistajat halusivat antaa niiden haistella. Lisäksi hihnat sotkeutuvat ym.

      Omakin koirani intoilee vastaantulijoista ja yritän opettaa tapaa siltä pois. Jos joku antaa koiransa tulla meitä kohti, sanon että menkää vain ohi tai sitten kävelen itse toiseen suuntaan. Välillä on pitänyt olla töykeä, kun ihmiset eivät muuten usko.

      • Samoja kokemuksia

        Myös mun koirani päälle kävi aikuiset koirat jokusen kerran sen ollessa pentu näissä kohtaamistilanteissa. Se tapahtui jopa niin, että kun olin oman pikkuisen pentuni kanssa pysähtyneenä johonkin puiston reunalle, ja se leikki jollain turppaalla yms. niin jotkut päästi omat kääpiörotuiset aikuiset machoilevat uroksensa flexin nokassa hyökkäämään mun koirani päälle... Sitten vain nauroivat että "kerranki se saa tuntea olevansa isompi ja pärjäävänsä". Omien kokemusten mukaan ajattelemattomat koiranomistajat tekee paljon hallaa muitten koirille niitten ollessa pentuja. Päästetään käymään pennun kimppuun, tai tuppaudutaan väkisin seuraan ja haistelemaan, tekemään tuttavuutta, vaikka itse kuinka yrittää tehdä selväksi, ettei halua sellaista. Onneksi oma koirani on nyt nuori aikuinen ja aika isokokoinen, niin eipä ole kukaan tunkemassa puhuttelemaan. Varsinkin kun on toistaiseksi käytettävä kuonopantaa, niin monet luulee sen olevan kuonokoppa ja että koirani olisi vihainen, vaikkei se ole! :D No sehän mulle sopii paremmin kuin hyvin, niin ei ole mummot ja papat ja toisten koirien omistajat tunkemassa väkisin seuraan. Oma koirani onkin alkanut pikku hiljaa oppimaan, ettei toisten koirien luo olla menossa. Millanin opit toimii siinä kaikista parhaiten, eli omilla eleillä tehdään selväksi, että mitään ihmeellistä ei ole tapahtumassa.


    • vgbhhgf

      Paras on ettei anneta tervehtiä hihnan päässä! Olisi parasta koirien saada tutustua vapaana ilman hihnaa! Hihnan päässä koirat usein tulkitsee eleet väärin ja hihna tapaa usein olla kireellä ja silloin kun haistellaan ensin naamaa, tappelu valmis, vapaana koirat saa haistella peppua :)

      • Anonyymi

        Onko ihan pakko tuoda oma koira toisten luo kun ei voi yhtään tietää mitä tapahtuu. Koirat jotka ovat hihnassa tutustuminen ei onnistu. Koirilla pitää olla tilaa väistää tarvittaessa. En ymmärrä tätä kun meen koirani kanssa lenkille. Heti on joku helvetin idiootti tunkemassa koiraansa kun minun sesse haluaisi niin tutustua. Mutta kun en halua olen senkin nähny kun omistajan mukaan kiltti sesse on hyökännyt toisen koiran kimppuun. Pitäkää koiranne hihnassa älkääkä väkisin tunkeko tutustumaan. Jotta koirat voisivat olla kavereita on niiden tutustuttava rauhassa ensin mieluiten irti ollessa. Siltikään kaikista ei vaan tule kavereita. Lenkki rauha kiitos


    • Koirkoir

      Minäkään en anna koirani tervehtiä vastaantulijoita, koko ikänsä aikana on tervehtinyt vain jokusta vastaantulijaa (siltikin se niistä intoilee, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin vanhempi koira, joka on remmirähjä). Minä en edes katso vastaantulevaa ulkoilijaa, halutkoon tervehtiä tai ei, minä keskityn koiraani. En todellakaan halua ottaa sitä riskiä että hihnat menevät sotkuun ja koirat alkavat tappelemaan.

      Olen tietoisesti kiinnittänyt huomiota omaan toimintaani silloin kun vastaan tulee koira. Otan koiran lyhyeen hihnaan, mutta pyrin tekemään sen niin että koira ei sitä huomaa, pyrin pitämään hihnakäden rentona ja jatkan normaalisti eteenpäin. Yleensä yritän myös kiinnittää koiran huomion itseeni ja palkkaan sitä sitten siitä, että se malttaa ottaa minuun kontaktia eikä jää tuijottelemaan sitä vastaantulijaa ainakaan kovin pitkäksi aikaa. Pitäisi vain enemmän saada tuota ohitustreeniä, täällä missä asun ei koiria kovin usein tule vastaan.

    • fmsnfion

      Hyviä vinkkejä, pitää vain tosissaan opetella itse tuo rentona oleminen, sitä kun niin helposti rupeaa vetämään hihnaa toiseen suuntaan. Koirani on kunnon adhd, on saanut minut kaadettua lenkillä kun vastaan tuli koira, juoksi toisen luokse aivan innoissaan ja heti takaisin minun luo että hei mutsi näitkö!!? Ja minä makaan naama punaisena puskassa, kyllä hävetti, en varmaan osannut sanoa sille tytölle mitään järkevää. Tuollainen saa kyllä itsetunnonkin alas mutta en varmana luovuta, haetaan sitten vaikka kuonopanta jos ei muu auta.
      Koirani irti ollessaan juoksee toista koiraa kohti mutta jää matkan päähän että ei hän kyllä pahaa kellekkään tee, ennemminkin pelkää isoja uroksia. Toisaalta tämä on vielä opettelua puolin ja toisin, olen ottanut koirani vain vähän aikaa sitten ja hän on jo aikuinen. Jospa tämä tästä alkaisi sujumaan, periksi en anna. Te ketkä käytätte kuonopantoja, onko ne tehokkaita? Itse en ole sellaisia aikaisemmin joutunut koirillani käyttämään.

      • Kuonopanta..........

        Kyllä se on tehokas siinä mielessä, että koira ei pysty kiskomaan kuonollaan yhtä voimakkaasti kuin kaulalla.

        Kuonopannallakaan koira ei kuitenkaan saa kiskoa, vaan se täytyy saada tajuamaan joka tapauksessa, että lenkillä kävellään hihna löyhällä. Oma koirani kiskoi aluksi kuonopannalla, ja se ärsytti sen kuonoa ja sai ihon tulehtumaan ja karvaa alkoi lähteä. Koira vihasi myös koko kapinetta ja tappeli vastaan kovastikin lenkillä.

        Kuitenkin kun tajusi, että se nyt laitetaan päähän lenkille lähtiessä ja lopetti tappelemisen sekä kiskomisen, niin kuonon iho parani ja nyt se kulkee lenkillä niin nätisti, ettei enää tarvitsisi kuonopantaa suurimman osan aikaa...

        Ongelma vain on se, että myös minun koirani on adhd ja saattaa yhtä-äkkiä keksiä että hyökkää jonkin tuulessa lentävän roskan perään tai innostuu riehuvista ja juoksevista lapsista tai toisesta koirasta (jos on kovin remmirähjä vastaantulija), niin silloin se alkaa kiskoa. Se on kuitenkin aika iso ja voimakas koira, joten helpompi sitä on kuonopannalla hallita ja pidellä kuin ilman sitä.

        Kannattaa ostaa eläinkaupasta sellainen kalliimpi versio, jonka saa säädettyä sopivan kokoiseksi sekä pään, että kuonon ympäriltä, niin se istuu paremmin ja on myös tehokkaampi. Myöskään flexiä ei sitten saa kuonopannan kanssa käyttää, vaan tavallista talutusremmiä.


    • kuonopanta555

      Hei! Kuonopanta on meillä ollut ainakin ihan mahtava pelastus. Joku canny collari tai sinnepäin on sen merkki. Suosittelen todellakin. Meillä siis kultsu =)

    • Eläinkouluttaja C.

      Terve!

      Minä opetin oman koirani ihan pennusta asti siihen että hihnassa ei tervehditä muita koiria tai ihmisiä. Jos tulee tuttu vastaan päästän sen vapaaksi tervehtimään jos on sopiva tilanne siihen.

      Sanon aina ohitustilanteessa ääneen (mukamas koiralleni mutta enimmäkseen jotta vastaantuleva ei tyrkytä omaa koiraansa tervehtimään) "Ja hihnassa ei tervehditä!"

      Tämä on tepsinyt niihin vastaantuleviin melkein kaikissa tapauksissa :)

      • Anonyymi

        Yksi eukko tuli lenkillä selittää on varmaan kurjaa kun koirallasi ei ole koira kaveria. Sanoin siihen minulla on ollut 7 erirotuista koiraa elämäni aikana. Asuneet kanssani kuolemaansa asti. Eikä oo ollu mitään ongelmaa. Mä en ymmärrä mikä helvetti näitä ihmisiä vaivaa koira voi elää täysipainoista elämää ihan ilman toista koiraa. Et painukoon v.... tuun selittämasta kuulemma kun koirasta ei tule sosiaalista
        Ja paskan marjat se on ihan omistajasta kiinni kuinka paljon viettää aikaa koiransa kanssa. Leikkii kouluttaa jos ei oo aikaa siihen älä ota sitä koiraa


    • Arabianranta

      hei,
      kunpa kaikki koiranulkoiluttajat ilmaisisivat selkeästi saako heidän koiraansa lähestyä!

      Oma yksivuotiaani rakastaa kaikkia ja pyrkii pääsemään tutustumaan, aina ystävällisin mielin.
      Toivon koirani oppivan koirasuhteilua, sillä muutimme juuri maalta, jossa muita koiria ei juuri tavannut.

      Ja sitten ovat nämä tyypit, jotka eivät anna mitään merkkiä siitä, etteivät halua koirani lähestyvän heidän koiraansa. Mutta törkeyksiä satelee, kun en ymmärrä heidän mielenliikkeitään.

      Please, suu auki! ja ystävällinenkin voi olla. Pystyn kyllä hallitsemaan 18-kiloisen koirani ja johdattamaan sen teidän ohitsenne.

      Kiitos ja hyvää syksyä!

      • oppitunti landelle

        Miksi kaikkien pitäisi jotain ilmoittaa. Lähtökohta on EI. Loput voit hoitaa koirapuistossa.


      • Koiran ehdoilla

        Eiköhän se olisi parasta lähteä siitä, että jos ei muuta sovita niin koirat ohittavat toisensa ilman että pääsevät kosketuksiin. Ihan jo oman koirasi kannalta suosittelisin, että jos et saa lupaa tuoda koiraasi tervehtimään, pitäisit välimatkan toisen koiraan. Vaikka oma koirasi olisikin kaikille ystävällinen, muilta koirilta saattaa tulla hammasta. Ja vaikka sinä pystyt hallitsemaan oman koirasi, ei vastaantulija välttämättä pysty hallitsemaan hänen koiraansa. Ja vaikka saisitkin luvan päästää koiran tervehtimään, niin olisin silti varuillani, koskaan ei voi tietää miten koirat reagoivat hihnassa ollessaan ja nenäkkäin kohdatessaan.

        Ja kyllä se sinunkin koirasi on eläin johon ei voi 100% luottaa koskaan, vaikka kuinka hyvin on koulutettu ja vaikka koskaan ei ole mitään sattunut, joku kaunis päivä voi sattua. "Koirasuhteilua" voi kyllä harrastaa juurikin esim. koirapuistossa, vaikka ei sielläkään ole kaikki koirat aina yhtä hyväntahtoisia kuin sinun koirasi.

        Ei ole ihmekään jos törkeyksiä on sadellut jos olet ilman ennakkovaroituksia päästänyt oman koirasi toisen iholle. Kyllä minäkin hermostuisin, koska koirallani on ennen ollut räyhäämisongelmaa, joka on nyt hallussa ja haluan pitää tilanteen sellaisena. Se edellyttää sitä, että koirani ei saa kokemuksia jossa vastaantuleva vieras koira tulee yllättäen kosketusetäisyydelle hihnalenkin aikana. Ystävällisen vastauksen saa minulta kyllä sillä, että kysyy ensin saako päästää koiraa tutustumaan - vaikka vastaus todennäköisesti onkin, että ei kiitos.


      • tuleva susi?
        Koiran ehdoilla kirjoitti:

        Eiköhän se olisi parasta lähteä siitä, että jos ei muuta sovita niin koirat ohittavat toisensa ilman että pääsevät kosketuksiin. Ihan jo oman koirasi kannalta suosittelisin, että jos et saa lupaa tuoda koiraasi tervehtimään, pitäisit välimatkan toisen koiraan. Vaikka oma koirasi olisikin kaikille ystävällinen, muilta koirilta saattaa tulla hammasta. Ja vaikka sinä pystyt hallitsemaan oman koirasi, ei vastaantulija välttämättä pysty hallitsemaan hänen koiraansa. Ja vaikka saisitkin luvan päästää koiran tervehtimään, niin olisin silti varuillani, koskaan ei voi tietää miten koirat reagoivat hihnassa ollessaan ja nenäkkäin kohdatessaan.

        Ja kyllä se sinunkin koirasi on eläin johon ei voi 100% luottaa koskaan, vaikka kuinka hyvin on koulutettu ja vaikka koskaan ei ole mitään sattunut, joku kaunis päivä voi sattua. "Koirasuhteilua" voi kyllä harrastaa juurikin esim. koirapuistossa, vaikka ei sielläkään ole kaikki koirat aina yhtä hyväntahtoisia kuin sinun koirasi.

        Ei ole ihmekään jos törkeyksiä on sadellut jos olet ilman ennakkovaroituksia päästänyt oman koirasi toisen iholle. Kyllä minäkin hermostuisin, koska koirallani on ennen ollut räyhäämisongelmaa, joka on nyt hallussa ja haluan pitää tilanteen sellaisena. Se edellyttää sitä, että koirani ei saa kokemuksia jossa vastaantuleva vieras koira tulee yllättäen kosketusetäisyydelle hihnalenkin aikana. Ystävällisen vastauksen saa minulta kyllä sillä, että kysyy ensin saako päästää koiraa tutustumaan - vaikka vastaus todennäköisesti onkin, että ei kiitos.

        Aivan, ihmisten täytyy puhua keskenään. Pari sanaa riittäisi. En minä päästä koiraani kenenkään iholle, jos toinen koira elehtii torjuvasti tai sen ulkoiluttaja sanoo selkeästi ei..
        Kiitos ystävällisestä vastauksesta, on tullut tunne, että koiraihmiset ovat susia toisilleen.


    • stadi stadilaisille

      ok, shut up ja naama peruslukemille.
      tai vielä parempi, hampaat irveeseeen. keskisormi pystyyn hyvissä ajoin.

      Hankipa sellainen pieni kyynelkaasukranaatti, niin eipä yksikään koira lähesty sinua. Vau, mikä oppitunti.

      • No landelta tietysti

        Mistä noita urpoja oikein tulee?


    • riittikö?

      joo, landelta tietysti, missä oli vaan pitkä maantie, eikä koiria eikä ihmisiä vastaantulijoina. Saattoi olla pari lammasta tai hevosta siinä pientareella.

      Oletko estynyt? oletko mykkä? sano kuuluvalla äänellä, ettet halua minun rakkini lähestyvän sinun poloista koiraasi.
      Asia selvä!

    • teemmekö oikein??

      sama meillä, annoin liiankin kanssa tutustua;muihin koiriin ihmisiin,nyt haluaa mennä tervehtimään kaiikia,ja jos ei pääse,vetää ja räyhää,onneksi ei vielä kovin montaa kk;tta,nyt käymme pentukurssia,jossa yritämme -kaikkia ei tervehditä,tosin eihän tottiskentällä pitäisi päästäkään leikkimään.

      ja tämä ei ollut eka koira,enkä tuota ymmärtänyt,kun edellistenkin kanssa olen samoin menetellyt,mutta nyt rotu vaihtui ja nämä käyttäytyvät hieman erilailla,mikä olisi pitänyt tajuta jo heti pennun tultua.
      sama,pari tuttavaamme ovat kylään tullessaan "koko ajan" pennun kimpussa,eli eivät anna koiran rauhoittua,vaikka kuinka sanomme että meillä koirat leikkivät&riehuvat ulkona.
      koiramme söi puruluuta, vieras meinasi siihenki mennä ,sanoi jo ,mikä sulla on otan sen pois,tähän puutuimme,ja vieras uskoi,onneksi.
      itse annamme koiran rauhassa syödä ruokansa,puruluunsa ym.
      ruokaa laitamme välillä vähän kerrallaan lisäten,näin koira ei ala vahtimaan ruokaansa,vaan tietää että kun käsi lähestyy kuppia,sinne tod,näköisesti lisätään jotain. ja AINA kun koiralta haluaa jonkun esineen lelun yms, pois-olisi annettava jotain tilalle,näin koira ei menetä mitään,vaan oppii että,saa vaihdossa jotain. esim, jos koira ulkoa löytää jotain ,oppii luovuttamaan sen ,eikä juokse "saalis" suussa karkuun..

      • Mun mielestä

        tuo mitä sanoit että annat syödä ruoan ja puruluun rauhassa saattaa aiheuttaa juurikin sen että koira alkaa vahtimaan ruokaansa, kun on tottunut siihen. Eli parempi olisi jo nuorena totuttaa siihen että kupin vieressä voi olla ja häslätä joku eikä tarvi välittää. Itselle tuli aikuinen kodinvaihtajana taannoin ja opetin heti alkuun uudet säännöt istumalla vieressä ja silittelin sitä sen syödessä. Sama juttu puruluiden kanssa, makaamme vieläkin usein lattialla yhdessä ja koira järsii puruluuta kainalossani osittain käteni päällä maaten. Selvästi nauttii tuosta.

        Kun otat kupin, vaikka lisätäksesi siihen jotain, muistathan aina ilmoittaa koiralle että odota, ennen kuin tuot kätesi hollille? Näin säästyt varmemmin verenvuodatukselta.

        Ja kyllä pelkkä anna- tai anna_olla-käsky riittää siihen että koira joko antaa esineen sinulle tai sitten jättää kokonaan ottamatta sen.

        Ja sitten, varmaan jo parin aiemman koiran kokemuksella olet havainnutkin että kannattaa käyttää äänialaa ja sävyjä eri tilanteissa mahdollisimman monipuolisesti? Eikä harrastaa pelkkää hampaat irvessä käskyttämistä, kuten monet tuntuvat harrastavan.


      • ghhdytuyttutu

        "sama meillä, annoin liiankin kanssa tutustua;muihin koiriin ihmisiin,nyt haluaa mennä tervehtimään kaiikia,ja jos ei pääse,vetää ja räyhää"

        Siis johtajuus hukassa. Koiran kuuluu odottaa lupaa ensin kuin tapaa toisen eikä rynniä suinpäin. Aiotko kouluttaa vai vältellä tilanteita..?
        Toisten kohtaaminen on hyvää treeniä oikein suoritettuna samoin kuin se ettei aina tavatakaan..omistaja päättää ja vahvistaa samalla johtajuutta koiran silmissä. :)

        räyhäily keroo minusta että se ressu siellä hihnan päässä on pomo. Ja sen silmissä sinä et tottele sitä.


    • Raia

      Se nyt on ihan oletus että kukaan ei päästä koiraansa vastaantulijan luo ellei muuta sovita! Me ei KOSKAAN tervehditä ketään, enkä ala siitä erikseen ilmoittelemaan, suhtaudun vastaantuleviin koirakoihin samalla lailla kuin kävelijöihin, fillareihin tai ohi lentäviin lehtiin, kuin myös koirat. Jos joku sen rakkinsa päästää kohdalla iholle enkä ehdi ärähtää, omani painuvat maahan ja luoksetuleva saa minulta monoa niin että tuntuu.

      Teemmekö oikein; koiran ei todellakaan tarvitse saada vaihdossa yhtään mitään, vaan kunnioittaa johtajaansa sen verran että luovuttaa ensimmäisellä käskyllä ihan mitä vaan sattuu suussa olemaan
      Ja jos tuttavat eivät anna koiran olla rauhassa, siitä voi sanoa. Jos ei nätisti sanominen riitä, sitten sanotaan rumasti, ja jos vieläkään ei toimi niin näytetään ovea. Turha se on missään netissä nillittää jos ei sen vertaa selkärankaa ole että koiraansa puolustaisi sen omassa kodissa

      • ---

        Raia, saako koiria potkia?


      • ######
        --- kirjoitti:

        Raia, saako koiria potkia?

        Tottakai saa, niitä saa lyödä parrulla päähän kun alkavat keljuilla. Koira päätyy polvillensa eikä käy enää kiinni. Tai kun koira ei autossa ymmärrä istua nätisti niin heitetään tartanille vauhdissa, unohdetaan hihna kaulaan ja vedetään asfaltilla ja otetaan sitten autoon. Tarkastetaan oppiko hurtta istumaan kiltisti autossa.


      • 5+9
        ###### kirjoitti:

        Tottakai saa, niitä saa lyödä parrulla päähän kun alkavat keljuilla. Koira päätyy polvillensa eikä käy enää kiinni. Tai kun koira ei autossa ymmärrä istua nätisti niin heitetään tartanille vauhdissa, unohdetaan hihna kaulaan ja vedetään asfaltilla ja otetaan sitten autoon. Tarkastetaan oppiko hurtta istumaan kiltisti autossa.

        Vittu, mene HOITOON!!!!!!


      • PolvikoiraJoppe

        "suhtaudun vastaantuleviin koirakoihin samalla lailla kuin kävelijöihin, fillareihin tai ohi lentäviin lehtiin --- luoksetuleva saa minulta monoa niin että tuntuu."

        Lol et oo tosissas. Toivottavasti ei koskaan törmätä :D


        (Sori vanha viesti. mut haloo!)


        Ite päästän välillä moikkailemaan, ainakin tutut naapurinkoirat. Muut sitten vaihtelevasti, katon kehonkieltä ja usein myös kysyn saako päästää haistelemaan. Jos haluan ohittaa, sanon koiralle "mennään ohi", vaikka en sellaista käskyä ole aktiivisesti sille opettanutkaan. Tämän käytännön olen ottanut ihan viime aikoina, se kertoo sekä koiralle että vastaantulijalle miten aion toimia. (Vastapariksi olen muuten alkanu sanoa koiralle myös "saat mennä" jos moikkauslupa saadaan).

        Toivoisin kyllä enemmän selkeyttä ja kommunikaatiota näihin tilanteisiin. Koskaan ei tulla pääsemään siihen että jokainen koiranulkoiluttaja toimii samalla kaavalla.


    • bbigworrd

      Hei . Siitä kuonopannasta . Omat koirani ovat kumpikin ''remmiräyhääjiä'' . Tai , lyhyesti taustat kertoen , meillä on löytökoira , n 20 kg terrierisekoitus , joka on muuten todella kiltti ja hyvä luonteeltaan , paitsi hihnan päässä . Sitten otettiin 2v ajokoirasekoitus joka ei ollut meille tullessaan moksiskaan vastaantulevista koirista , mutta on nyt oppinut huonoja tapoja tältä terrieriltä . Niin , että olen ostanut tämmöisen kuonopannan terrierilleni , mutta en tiedä uskaltaako sitä käyttää . - Toiset sanovat , että jos se sattuu saamaan vauhtia siihen vetoonsa , voi mennä niskat poikki . Olen käyttänyt tätä kuonopantaa semmosilla lenkeillä missä tiedän , että ei tule muita vastaan , niin ei ainakaan pääse '' hyökkäilemään '' , muuten tämä hihna on toiminut oikein hyvin ! Mahtaakohan olla totta , että niin voi käydä ? Isommalle koirallemme olen ostanut nämä tämmöiset valjaat jotka kiinnitetään edestä , siitä rinnan päältä . Helpottaa huomattavasti koiran hallitsemista ohitustilanteissa , kun on suhteellisen iso koira ja on nyt sitten oppinut tämän huonon tavan , eli alkaa kiskomaan/haukkumaan/hyppimään/murisemaan . Niin ja siihen kuonopantaan tosiaan sen ihon rikkoutumisen estämiseksi ompelin itse siihen ''kuonon päälle'' semmoisen pehmusteen . Ei tunnu hankaavan .

    • flatnose

      Käytä kuonopantaa vain lyhyellä hihnalla, eikä fleksillä. Silloin ei ole pienintäkään vaaraa, että se vahingoittaisi koiraa. Remmiräyhääjiä voisit yrittää kouluttaa kumpaakin erikseen lenkeillä, etteivät yllytä toisiansa siihen rähisemiseen.

    • kuuluutervehtiä

      Minusta on hyvä opettaa koira tutustumaan ilman remmiä ja remmin kera. Itselläni terrieri ja hyvin sosiaalinen mutta jos joskus haluan kiireen takia tms.vain ohitse niin sanon koiralleni mennään.

      Ja tietää että nyt ohitetaan vain.

      Aina päästän toisen luo vain luvan kanssa. Eikä koskaan ollut ongelmia ohittaa.
      Kysyn voiko koira tulla tutustumaan ja jos saa luvan sanon koiralleni mene vaan(koirani ei tee päätöstä tutustummeko vai emme) :)

      Yliinnokkuus ei ole hyvää sosiaalisuutta vaan pentumaista ei toivottavaa käyttäytymistä jota kuuluu ojentaa(siis hyvällä) sillä toista mennään tapaamaan aina nätisti ja rauhallisesti ei höseltäen. Ja sinuna aattelisin että hyvä jos tuo seisoo paikoillaan on minulla hyvä koulutustuokio..ilman koulutusta koirasi on ikuinen höseltäjä. Ja rehellisesti sanottuna inhoan tapaasi syyllistää oma ongelmasi muiden "fifien" syyksi..hmm. :(

    • bbigworrd

      flatnose - Olet oikeassa , olen kyllä koittanut viedä niitä erikseen lenkeille , mutta tuntuu , että tämä tapa on jo niin hyvin omaksuttu , että tämä ajokoirasekoitus ei meinaa enään millään päästä tuosta eroon . Koitan kyllä käyttäytyä aina vaan että '' niinkuin vastaantulevaa ei edes olisi '' - elikkä , '' ei tässä mitään ihmeellistä '' -mutta kai mä sitten jollakin tapaa jännityn huomaamattani , niin että koira vaistoaa sen . On tietenkin hyvin vaikeaa olla '' niinkuin mitään ei olisi '' - kun on täysi työ pitää koira aisoissa . Uskon ja tiedän kyllä , jos ja kun , tämä remmirähiseminen on alkujaan omasta jännityksestäni lähtöisin . On vain pirun vaikeaa lähteä muuttamaan itseään , jos ei tiedä millätavoin jännittyy .
      Ja kuonopannasta . Niin mä vähän ajattelinkin . Itseasiassa en käytä fleksiä ollenkaan koirillani . Minusta silloin koira pääsee liian kauas minusta , eikä ole enää ns '' tuntumaa '' koiraan , kun huitelee jossakin 5m:n päässä . Muutenkin on hankalaa lähteä kelaamaan koiraa takaisin tarpeen vaatiessa .
      Mietin vain todella , että kun välillä tulee näitä tilanteita -kissahyökkääpuskasta , niin en kerkiä tietysti varautumaan siihen että koirahan ampasee kuin tykki , ettei sitten vain satu mitään tämän kuonopannan ansiosta . .

    • Joobax

      Meinasin jo antaa vinkkejä, miten me ollaan ongelmaa korjattu koiran kanssa, mutta ethän sä sitä kysynytkään :D

      Pikkupentuna me moikkailtiin kaikkia ulkona, niin ihmisiä kuin eläimiäkin. Mun piti olla kauheen tiukka siinä, et koiria ei moikkailla, mut en ollut johdonmukainen... Siinä oli hyvät ja huonot puolensa. Koira on nyt todella avoin ja luottavainen, rohkea. Ei vierasta ketään eikä mitään. Kaikki on kavereita, ihan muutamaa tapausta lukuunottamatta. Vahti ja vartija kun on, ei pidä epäilyttävistä ihmisistä. Pennun hieman kasvettua, aloitimme uuden käytännön remmissä, eli enää ei moikkailtu kuin luvalla. Koiria ei moikattu enää ollenkaan muuten kuin vapaana, aloitettiin ohitusharjoitukset. Aikaa tähän korjaukseen meni paaaaljon.

      Koira kuuluu rotuun, joka ei ole ns. koirapuistokoira ja noista äkkiä tulee sellaisia, ettei ne muista koirista tykkää. Noh, siihen nähden olen varsin tyytyväinen tehtyihin ratkaisuihin. Koiran voi rauhassa päästää leikkimään kenen kanssa tahansa. Vaikka onkin iso rotjake, leikkii ihanteellisesti myös pentujen ja pienten koirien kanssa, koska se on saanut niidenkin kanssa leikkiä!

      Loppujen lopuksi en voi sanoa juuta taikka jaata. Helpommalla pääsee, jos ei anna koiran ikinä tavata ketään remmissä, mutta se vaatii yhtä paljon ponnisteluja sitten sosiaalistaa se kaikkeen. Ehkä tämä tapa on kuitenkin helpompaa kuin ongelmakäytöksen poiskouluttaminen. Kummastakin voi seurata ihan yhtä hyvä koira, joten tässäkään oikeaa tai väärää tapaa ei ole.

    • kuuluutervehtiä

      Joobax, sinun tapasi on välttää tilanteita. Itse kyllä olen opettanut ihan pennusta asti kuinka tavataan muita. Ja jokainen kohtaaminen ja puistokäynnit on olleet opetustilanteita arjessa. Yleensä ihmiset puuttuvat koiransa käytökseen vasta sitten kun ongelmat ilmenee ja se ei ole hyvä. Kuten aloittajallekin on käynyt...Mikään asia ei tule yhtäkkiä.

      Itselläni on rotu jonka sanotaan ettei tule helpolla muiden koirien kanssa toimeen ja se ei pidä paikkansa omieni koirien kohdalla. Koirapuistoissa kuuluisi olla sääntö ettei provosoida eikä provosoiduta , oman rajansa saa sanoa normaalin elein..jos omistaja ei toimi johtajana myös koirapuistossa koira ottaa siellä ohjat käteen/tassuihin ja alkaa pitämään puolensa liikaa, alistelee muita, riehuu/ärsyttää muita, pomppii muiden päälle. Normaali kanssakäyminen on tasapainoista koiranleikkiä juoksuineen ja tutustumiseen. Ja joskus johtajan on hyvä tehdä päätös jos ei tasapainoisia koiria niin että mennään pois.

      • Pen_tu

        En ole Joobax, mutta minäkin olen tosiaan sitä mieltä, että koirien ei kuulu tavata toisiaan hihnassa. Ainakin ehdottomasti pitää ensin kysyä, ennenkuin päästää koiransa toisen luo. Joku on sitä mieltä, että saavat tutustua ja toinen sitä mieltä, että eivät saa. Parempi siis varmistaa asia ensin.

        Koiran sosiaalistaminen on parempi toteuttaa tuttujen koirien kanssa, joiden tietää varmasti olevan kilttejä (ja rokotettuja). Hihnassa haistelu ei tosiaankaan ole paras konsti sosiaalistamiseen: koirat eivät voi käyttää elekieltään vapaasti, pannat kuristavat koirien vetäessä ja hihnat sotkeutuvat.

        Itselleni kävi oman pentuni kanssa muutaman kerran niin, että vastaantulevat koirat tulivat rauhallisesti haistelemaan pentua, mutta meinasivatkin sitten hyökätä hampaat irvessä kimppuun. Seuraavan koiran kanssa aloitan heti ensimmäisestä päivästä lähtien sen linjan, että hihnassa ei haistella. Myös koirapuistossa pennun päälle kävi muutama koira ja lopetimme puistoilut siihen paikkaan.

        "Koirapuistoissa kuuluisi olla sääntö ettei provosoida eikä provosoiduta , oman rajansa saa sanoa normaalin elein..jos omistaja ei toimi johtajana myös koirapuistossa koira ottaa siellä ohjat käteen/tassuihin..."

        Niin, nimenomaan siellä PITÄISI olla tietyt säännöt ja koirien PITÄISI olla omistajiensa hallinnassa. Kuitenkaan 99,99 % tapauksista näin ei ole ja pennun terveyttä ei kannata riskeerata puistoissa käymällä. Ei hyödytä lähteä pois puistosta vasta sitten, kun vahinko on jo tapahtunut.


    • enok

      minulla on mäyräkoiran näköinen(löytökoira) 10 pv sitten leikattu nuori, noin 1/12 v. uros. Ongelma on seuraava: kun lähdemme ulkoilemaan (valjaissa) koira alkaa purra mun jalkoja, käsiä ja haukkua mielöttömästi....tämä käytös oli noin 2 kk sitten ja se loppui niinkun itsestään....mutta nyt tämä käytös on palautunut entistä voimakkaana. Yhteinen lenkkeily on kun painajainen. Olen yrittänyt vesipullosta paikalleenjähmettymistä, mikään ei auta. Olen pannut merkille että käytös voi vaikka alkaa siitä kun hän ei pääse esim toisen koiran luo syystä että heillä on kiire ja muutenkin olen sitä mieltä että minä määrään minne mennään. Kotona koira makaa sylissä leikki ja on tosi ihana..mitä neuvoksi?

      • fghfggjghjggjgjhjg

        Johtajuus hukassa.. :( ja luottamus kateissa..mutta koira on nuori joten hyvin koulutettavissa vielä. :)

        Itse olen huomannut että juuri ne jotka ei päästä tapaamaan siis luvalla aina koiran varrotessa päätöstä rauhallisena ilman ryntäilyä niin heillä juurion ne remmirähinöitsijät jostain syystä. Meillä tavataan satunnaisesti ei aina. Riippuen onko kiie vai ei. :)

        Ja olen käyttänyt hihnaa pennusta asti niin aivan kuin sitä ei olisikaan (ihan arjen harjoitteluksi)eli en kisko koiraa luokseni vaan kutsun ja sanon mennään(ihan kuin olisi vapaana). No hyvä niin muttakerran sitten oli pimeä kohta ja hieman pelottava ja kiristin hihnaa tiukaksi että nyt on jotain jännää että vahi..okei eihän se tietenkään toiminut haisteli vain ja ihmetteli miksi remmiä kiristät. ;) ei ollut opetettu remmin lyhyyteen/reagoimiseen ;)

        suosittelen harjoittelemista miten tavataan muita sekä remmissä että ilman..ongelmia ei ole ollut ollenkaan.


      • fghfggjghjggjgjhjg
        fghfggjghjggjgjhjg kirjoitti:

        Johtajuus hukassa.. :( ja luottamus kateissa..mutta koira on nuori joten hyvin koulutettavissa vielä. :)

        Itse olen huomannut että juuri ne jotka ei päästä tapaamaan siis luvalla aina koiran varrotessa päätöstä rauhallisena ilman ryntäilyä niin heillä juurion ne remmirähinöitsijät jostain syystä. Meillä tavataan satunnaisesti ei aina. Riippuen onko kiie vai ei. :)

        Ja olen käyttänyt hihnaa pennusta asti niin aivan kuin sitä ei olisikaan (ihan arjen harjoitteluksi)eli en kisko koiraa luokseni vaan kutsun ja sanon mennään(ihan kuin olisi vapaana). No hyvä niin muttakerran sitten oli pimeä kohta ja hieman pelottava ja kiristin hihnaa tiukaksi että nyt on jotain jännää että vahi..okei eihän se tietenkään toiminut haisteli vain ja ihmetteli miksi remmiä kiristät. ;) ei ollut opetettu remmin lyhyyteen/reagoimiseen ;)

        suosittelen harjoittelemista miten tavataan muita sekä remmissä että ilman..ongelmia ei ole ollut ollenkaan.

        sihteerihommat hieman kateissa.. onko kiie vai ei. :)
        siis piti kirjoittaman kiire. ;)


      • tonttu

        kokeile laittaa vaatteisiin ja hihnaan niihin kohti mihin koira puree niin joka kerta chiliä tai tabaskoa.

        KOSKA: Silloin koira ymmärtää asian niin ettei pureminen jaloista ja hihnasta ole mukavaa koska aina silloin suuta alkaa polttaa ja janottaa

        tässä asiassa ei auta koiran kieltäminen vaan koiran pitää ITSE ymmärtää asia


    • Raia

      ---; Tuskinpa laillista noin niinku muutenvaan, mutta aivan varmasti potkaisen siinä tilanteessa jos joku tulee luvatta kosketusetäisyydelle eikä omistaja kiskaise pois/oma karjuminen ei tehoa. Ottaisitko sinä mieluiten koirallesi potkun kylkeen vai kurkun auki ja kuolleen koiran?
      Ei, minun koirani ei ole millään muotoa vihainen, ja seisoo käskystä patsaana paikoillaan vaikka ympärillä olis kymmenen vihaista koiraa provosoimassa, mutta kaikki koirat eivät niin tee, niistä osa voi ärsyyntyä ja näykkäistä, ja osa tappaa välittömästi iholle tulevat vieraat.

      Siinä tilanteessa mulla on oikeus puolustaa omaisuuttani, ja karkottaa uhka vaikka väkivallalla jos ei muu auta

      • harhaluulovaan

        Ja linkki lakipykälästä, jossa oikeutesi selitetään????


        Höpönhöpinää,, sulla ei ole oikeuksia, ei oikeutta satuttaa ketään.Sakkoa, ja tuomiota siis luvassa käytöksestäsi johtuen.


    • tonttu

      minulla on ollut ennenkin koiria ja nyt on noin 6 kk vanha ja 30-35 kg painava bernhardinkoira narttu pentu. Minä ja kihlattuni molemmat koulutamme koiraa ja silloin kun se oli 5kk vanha niin lenkillä se murahti toisille koirille varsinkin hämärässä. Mutta lenkillä käyttäytymisen sain kuntoon sillä konstilla että:
      kotona ensin opetin sen nimen käskyksi "katso minuun" elikkä nimen sanottuani heti kun koirani katsoi minua kasvoihin, annoin pienen herkun ja kehuin sitä. toistin samaa noin 4 päivää ja samalla lenkillä opetin "kehonkielellä" saman asian elikkäs:
      Vähän väliä tönäisin kivuttomasti jalalla koiraani, kun se katsoi minuun niin annoin taas "namupalan". Silloin kun koira kiinnitti liikaa huomiotansa vaikka ohikulkijaan niin tönäisin koiraa jalalla, en siis potkinut vaan nätisti tönäisin ja sanoin sen nimen niin silloin koira ymmärsi että minulla on jotain sanottavaa sille ja rauhallisella mutta päättäväisellä äänellä sanoin sille että sen pitää olla nätisti.
      Ensin tietenkin koiran luottamus pitää ansaita ja koira pitää saada ymmärtämään että kun sitä käsketään tekemään jotain niin se on hyvä asia josta sitä palkitaan

      Ja kun koirasi on vilkas niin sille pitää opettaa jo pennusta pitäen kärsivällisyyttä perusasioiden lisäksi.
      Esimerkiksi paikka käskyllä. Aloittaen pienistä asioista ja siirtyen hitaasti haastavempiin

      Mutta jos on ongelmia koiran koulutuksen kanssa niin kysykää ihmeessä. Itse huomasin että se todellakin kannattaa esim henkilöltä joka on kouluttanut koiran hyvin. En siis ole mikään mestari todellakaan. Olen vain oppinut virheistäni ja kuunnellut itseäni kokeneempia henkilöitä. Muista että kaikkien neuvoja ei kannata kuunnella. Kuten semmoisia (kun koira tekee väärin niin nippase kovaa kuonoon) ensinnäkin tuo neuvo on ihan väärä se tekee pitemmällä ajalla koirasta agressiivisemman ja varovaisemman pelkääjän. En sanonut tuota siksi ettetkö jo olisi tiennyt tuota mutta että muutkin jotka näitä tekstejä lukevat ja heillä on ensimmäinen pentu talossa niin eivät tekisi virheitä.

    • jörrikät

      Suomalaiset eivät tervehdi mutta heidän koiransa haluaisisivat sitä -onko näin?
      Normaali ja hyvällä itsetunnolla varustettu koira osaa kohdata vieraan, ihmisen tai koiran, näyttämällä alistumis- tai ystävällisyyseleitä. Hihnan talutuspäässä on usein se ongelma, jos on, eikä koirissa. Koirahan herkästi vaistoaa omistajansa/johtajan mielenliikkeitä ja vastaa niihin -ajatelkaa vähän miten ilmaisette itseänne ja katsokaa miten koira siihen reagoi.
      Minulla on vilkas koira ja siksi kysynkin vastaan tulijalta sopiiko koiriemme tustutua vai ei ja joskus ihminen koirineen vain kulkee ohitsemme kuin meitä ei olisikkaan, mutta harvemmin. Yleensä koiraihmiset ovat mukavaa ja ystävällistä porukkaa joiden kanssa syntyy mielenkiitoisiakin keskusteluja samalla kun koirat "haistelevat" toisiaan. "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" ja näin se on koiramaailmassakin.
      Ps. yleensa sen näkee jo kaukaa ,elekielestä, mikä on koiran ja sen isännän suhde, mutta yllätyksiä aina tulee -se on elämää :-)

      • Järki käteen!

        Koirien ei tarvitse "tervehtiä" toisiaan, siis ventovieraiden koirien. Tämä luulo, että ne sitä haluaisivat, on ihmisten väärintulkintaa koirien käyttäytymisestä, sekä koirien inhimillistämistä.

        Tuttuja "koirakavereita" voi ja pitääkin tervehtiä. Niitä voi olla esim. 2-3 kpl / koira.

        Normaalisti koiria stressaa vieraisiin yksilöihin tutustuminen.


    • -.-

      Meillä karkeasti tiputetaan ipanan naaman eteen lelu jos alkaa röntyilee toisen koiran tullessa vastaan. Eipä isoa koiraa oikein pidä mikään jos päättää singota, se estetään ja lopuksi palkitaan namilla. Kanssa koirailijat eivät usein tätä ymmärrä, että koiran naaman eteen yhtäkkiä jotain tiputetaan ja "raukka parka pelästyy".

      Meillä ei muista välitetä, me tehdään omat jutut muut tehköön mitä haluavat. Jos selkeästi on koulutustilanne menossa, ärsyttää kun muut päästävät koiransa aivan liian lähelle..

    • Koiranelämää

      Koirien tulee saada viettää kunnon koiran elämää ja haistella ja kulkea iloisena lenkillä tervehtien muita koiria oman halunsa mukaan. Säälittävää katsella vastaantulevia omistajan taskuja ja namikäsiä tuijottavaa alistettua metrin remmissä kulkevaa koiraa, jota nyitään heti jos vilkuilee vastaantulevaa koiraa. Koira ei ole omistajan halujen pönkittämistä varten.

      • meidänihanuusmussukka

        Kyllä meilläkin moikkailaan ja leikitään vieraiden koirien kanssa, ne kohteet valitaan kyllä tarkoin.Vaarallisen ja agren oloiset , ei lähellemme pääse.Sellaisia koiria lähistöllämme on tosi monia.Ja jos oma koira innostuu liiaksi, se saa luvan rauhoittua ennen kohtaamista.Riekkuva, pomppiva koira, ei ole vastaantulevalle koiralle kiva , vaan pelottava.Siksi se hyvä käytös, rauhoittuminen,ja kyllä,lyhyt remmi välillä on paikallaan.Koira ei ole se joka päättää, ja saa hyökkiä villisti vastaantulevien koirien luo,niinhän innokkaat tekisivät, jos sen sallisi.Aroille koirile on tietysti sekin helpompaa, kun ei itsekseen uskalla vieraan luo mennä.
        Meillä ei tosin koira haistele kaikkia muiden paskoja, koska madotuksillakaan ei koiran matokantaa saisi silloin mitenkään kuriin.Eikä näin käärme ja punkkiaikana kuljetella koiraa ojanpieliä nuohoten, koska täällä oikeasti on kyykääremeitä, nähty lenkeillä jo kevään aikana neljä.Parivuotta sitten yksi pikkukoira puremaan menehtyikin.Eikä punkkienkaan kerääminen lenkeillä karvantäydeltä vaikuta järkevältä.Meillä lenkkeillään kunnolla, niin että matka myös edistyy, eikä ole hissutusta puskia nuohoten.Leikitään kavereidenkanssa sitten omalla tai kaverinpihalla, tosivauhdikkaastikkin.Ja tietysti koulutuksessa viellä käydään viikottain,kun on nuori koira kyseessä, ei koskaan voi oppia liikaa.On kyllä kiva kun oma koira on ihmis ja koirasosiaalinen, kaikkien kaveri ja rapsutusten kerääjä ;)


    • miääh

      Minä en välittäisi tervehtiä jokaista haukkua. Itsellä kaksi isoa koiraa, joista toisella on taipumusta rähjäämiseen. Ollaan tehty sen eteen paljon töitä, ja nyt sujuu jo paremmin, mutta haluaisin nyt vaan ohittaa vieraat koirat. Ihmiset, joilla on yksi koira, haluavat varmaan, että koira saa kaverikontakteja, mutta silloin mun mielestä pitäisi mennä koirapuistoon. Just tänään oli tilanne, jossa ihminen pysähtyy odottamaan meitä - tultiin siis takaa. Mentiin sivuun haistelemaan puskia, mutta tämä vaan odottaa ja odottaa. Pakkohan siinä sitten oli taas haistella, ja kun yritetään tehdä lähtöä, tämä päästää koiransa vapaaksi - kun se niin kovasti haluaa tutustua. Mun koirat on narttuja, tämä oli uros. en ollut edes ihan varma, olisiko juoksu tulossa. Kilttihän se koira oli, ei siinä mitään, mutta ei meitä mun mielestä tarvitsisi pakottaa tervehtimään, jos selkeästi osoitamme, ettemme halua.

      • meillätoimiikyl

        Kannattas ehkä sanoa, puhua mulle koiraihmisille.Meilläpäin on kivoja koiranomistajia, lenkkeillään paljon yhdessä, ja koirilla on kivaa :)


      • miäääääh
        meillätoimiikyl kirjoitti:

        Kannattas ehkä sanoa, puhua mulle koiraihmisille.Meilläpäin on kivoja koiranomistajia, lenkkeillään paljon yhdessä, ja koirilla on kivaa :)

        Se koira, jolla ollu taipumusta rähjäämiseen, on kodinvaihtaja. Ja kuten sanoin, ohitukset on alkaneet sujua. Kyse oli siitä, voiko minua pakottaa seurustelemaan joka ainoan koiranomistajan kanssa, vai olisiko MINULLA oikeus ohittaa heidät ihan vain hymyilemällä. Kuten sanottua, varmaan monelle, jolla on yksi koira, lenkit ovat sosiaalinen tapahtuma ja he saavat siitä nautintoa. Minun koirillani kuitenkin on kavereina toisensa, ja lenkillä ollessamme haluan - siis MINÄ haluan - vain lenkkeillä. Eivät ne koirat kenekään päälle hyökkää tai räyhää nyt, kun toinenkin on siitä tavasta poisopetettu, mutta MINUA ei kiinnosta jutustella joka ainoan koiranomistajan kanssa. Olen edelleen sitä mieltä, että voisi mennä koirapuistoon silloin, kun haluaa seurustella.


    • järkkyjäohituksianähty

      En ymmärrä miksi niitä koiria ei voi jo pentuna kouluttaa yhteiskuntakelpoisiksi, sellaisiksi että osaavat käyttäytyä, ja tulla toimeen muiden koirien kanssa?
      Se on koiralta paljon pois, jos ei tule muiden koirien kanssa toimeen.Paljon on ongelmakoiria ihmisillä, se kertoo koulutusheikkoudesta, väärästä rotuvalinnasta,ja heikostaomistajasta, joka ei osaa koiraansa hallita.
      Aika kurjaa varmaan lenkkeillä jonkun remmirähjän kanssa, jota pitää koko lenkin raahata kauas muista,ettei ihan sekoa.Nauti siinä sitten ulkoilusta koiran kanssa.
      Valitaa ne rpodut niin,et pärjäätte niiten kanssa, ja menää kouluttajalle.

    • uusAvuttomuuttako

      Miksi ihmiset eivät voi opettaa koiraansa kulkemaan käskyllä vieressä? Silloin koirien ohitukset sujuisivat ongelmitta. Uusavuttomat koiranomistajat yrittävät ohittaa vastaantulevia koiria houkuttelemalla omaa koiraa leluin ja makupaloin ,mutta valitettavasti tämä metodi on tuhoon tuomittu menetelmä. Toiset vannovat nokkapantojen nimeen, vaikka yksinkertaisinta olisi opettaa koiralle käsky,vierellä,seuraa,lähellä tms. Näin helposti katoaisivat ns.remmirähjääjät. Nykyaikana on lähes kaikilla netti,josta jokainen löytäisi neuvoja miten koiran ongelmat saisi koulutettua helposti pois,mutta kun ihmiset ovat uusavuttomia ei nettiä osata hyöydyntää. t. Kolmen palveluskoiran omistaja.

    • rähirähi

      Koiria ei pidä päästää koskaan haistelemaan toisiaan lenkeillä. Oppivat vain lopulta rähisemään ja riehumaan hihnassa.

      • sosiaalisetkoirat

        Höpö höpö....mulla on aina ollut erittäin kilttejä, ja hyväkäytöksisiä koiria.Todella isojakin, uroksia ja narttuja.Mun koirat ei oo koskaan hyökkiny,rähjänny, eikä haukkunut ketään vastaantulijaa.Vaikka, olen ihan pentusesta asti antanut niitten haistella lenkeillä,tutustua ja leikkiä hihnassakin vieraitten koirien kanssa.
        On ollut siis kolmeakin eri rotua, eikä oo kuvailemaas tapahtunut.Ja koirat on olleet tollasia hyväkäytöksisä koko ikänsä, eläneet yli kymmenvuotiaiksi....mistä veikkaisit sen johtuvan etteivät mulla alkaneet rähjäämään eikä riehumaan, vaikka niin luulit käyvän?

        Mun koirat ei vedä hihnassa, ovat aina olleet kaikkien siliteltävissä, ja tulevat toimeen kaikkien sosiaalisten vieraiden koirien kanssa.Olen käyttänyt pentukoulussa, ja muissakin koulutukissa niiten kanssa.Näyttelyissä, ja kaiken mailman muissakin tapahtumissa käydään, ja kuljetaan muutenkin paljon kaupungeissa ja ihmistenilmoilla ihan nuoresta asti.


    • Kääpiösusi

      Ihan jokaisen oma päätös jäädäänkö haistelemaan/höpisemään vai mennäänkö vaan ohi kaikista, eikä kumpikaan käytäntö ole toista huonompi. Mutta IKINÄ ette saa kaikkia muita koiranulkoiluttajia toimimaan samalla/toivomallanne tavalla. Siksi on tärkeää opetella kommunikoimaan joko sanoin tai selkeällä kehonkielellä.

      Itse annan yleensä moikata jos vastaantulevalle sopii. Jos vastaantuleva ihminen selvästi välttää katsekontaktia ja koira kulkee vieressä välinpitämättömän näkösenä, sanon omallekin koiralle että mennään ohi, ja tilanne on sillä selvä. Sitten taas jos vastaantuleva tervehtii reippaasti ja koira näyttää ystävälliseltä, mennään moikkaamaan. Epäselvissä tilanteissa joko menen hämilleni tai kysyn että saako päästää koiran haistelemaan.

      Toivoisin siis että viestitätte tavalla tai toisella miten aiotte toimia, ei se sen vaikeampaa ole. Jos aiot ohittaa, sano vaikka koiralle "ohi", osasi se käskyn tai ei. Tai jos vastaantuleva jää epävarmana jumittamaan, sano vaikka että "menkää vaan (ohi)". Jos taas haluat päästää koiran tutustumaan, tervehdi omistajaa ja kysy saako tulla moikkaamaan.

    • Anonyymi

      Kuljen koirani kanssa lenkillä en tosiaankaan halua jäädä puhumaan jokaisen koiran omistajan kanssa. Minulla kun sattuu olee muutakin tekemistä kun juoruta samojen ihmisten kanssa monta kertaa päivässä. En opeta sitä koiralleni alkuunkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe