Oma auto vai leasing auto

toiminimi..

Onko järkevämpää ostaa uusi auto (osamaksulla tai lainalla, persaukinen kun olen tässä vaiheessa kauppiasuraani) vai ottaa auto ns. yksityis leasingilla verotuksen kannalta jos yli 50% ajosta on työajoa?

Eli saanko tuon leasingmaksun suoraan yrityksen menoihin (kuten omistaessani auton se huolto yms menot)?

10

7391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vero.fi

      Soittoa paikalliseen toimistoon vain, ovat yllättävän herttaisia. Tarkkana kannattaa olla yritysleasing autojen kanssa, pitkä penni voi tulla maksettavaksi jos ajopäiväkirjasta tulee vastaan "omia" ajoja.

      • ja yksityis..

        Sli ajatelin täysin sellaista yksityisleasingia. ja jos ajopäiväkirjan mukaan suurin osa ajosta on yrittämiseen liittyvää niin aiemmin minulle kerrottiin varotoimistosta, että mm. huollot ja muut auton pitoo liittyvät kustannukset saa vähentää. Ja leasing maksuhan on tällainen kustannus..?


      • ajatuksia edellisee..
        ja yksityis.. kirjoitti:

        Sli ajatelin täysin sellaista yksityisleasingia. ja jos ajopäiväkirjan mukaan suurin osa ajosta on yrittämiseen liittyvää niin aiemmin minulle kerrottiin varotoimistosta, että mm. huollot ja muut auton pitoo liittyvät kustannukset saa vähentää. Ja leasing maksuhan on tällainen kustannus..?

        Eli ihan tuli ajatus siitä kun katselee nykyauton arvon alemaa ja siitä että eikös mm. leasing/vuokra tietokoneen vuokran saa laittaa suoraan verotukseen (työ sellaisen...)


      • työ sellainen
        ajatuksia edellisee.. kirjoitti:

        Eli ihan tuli ajatus siitä kun katselee nykyauton arvon alemaa ja siitä että eikös mm. leasing/vuokra tietokoneen vuokran saa laittaa suoraan verotukseen (työ sellaisen...)

        ja talokin olisi hyvä laittaa sinne vähennyksiin kun yksityisyrittäjänä teet töitä öisinkin etkä saa stressiltä nukuttua.


      • kommentista
        työ sellainen kirjoitti:

        ja talokin olisi hyvä laittaa sinne vähennyksiin kun yksityisyrittäjänä teet töitä öisinkin etkä saa stressiltä nukuttua.

        mutta hyvin yöt nukutaan :)
        ja kotosalla töitä toki tehdään, mutta ilman työhuoneita tai muuta kiinteää kalustusta, läppäri vain keittiönpöydän ääreen ;)


      • gdsfddsfds
        kommentista kirjoitti:

        mutta hyvin yöt nukutaan :)
        ja kotosalla töitä toki tehdään, mutta ilman työhuoneita tai muuta kiinteää kalustusta, läppäri vain keittiönpöydän ääreen ;)

        muistat silti tehdä työhuonevähennyksen (oli sellainen konkreettisesti tai ei)? Tietenkin se tehdään sitten henkilöverotuksen puolella.


    • jepe jee

      Jos otat yritykselle leasing auton, maksaa putiikkisi sen kulut, mutta sinun verotaakkasi kasvaa, koska silloin omaat autoedun, jonka arvo verotuksessa lasketaan auton arvon mukaan. Lisäksi yrityksesi maksaa myös palkan oheiskustannukset tuosta kasvaneesta veron määrästä.
      Plussaa tässä on juuri tuo kaikki kulut menevät yritykselle, miinus tuo autoetu verotuksessa.

      Jos otat auton omiin nimiin, vastaat itse kaikista autoon liittyvistä kustannuksista, mutta voit laskuttaa yritykseltä kilometrikorvauksina kaikki työajot. Jos työajoa on paljon, tämä olisi minun vaihtoehtoni.

      Jos tarkoitit että hankit auton itsellesi leasingilla, et ymmärtääkseni voi laittaa sitä kulua yrityksellesi, vaan auto on sinun ja laskutat kilometrit.

      • nimiin otetun

        leasing-auton veroseuraamus yrittäjälle muuttuu jos ajot ovat vuodessa luokkaa 55.000 km josta yritysajoja korkeintaan 20.000 km?


      • ajojen suhteessa
        nimiin otetun kirjoitti:

        leasing-auton veroseuraamus yrittäjälle muuttuu jos ajot ovat vuodessa luokkaa 55.000 km josta yritysajoja korkeintaan 20.000 km?

        Vähennykset firman kirjanpidossa tehdään siinä suhteessa, jossa yksityisajoja on verrattuna työajoihin. Yksityisen ajon osuus (esim. 36,4%) "peruutetaan" kirjanpitoon jo kirjatuista kuluista viimeistään tilinpäätöksen yhteydessä veloittaen yksityisotot-tiliäsi.


    • toiminimi..

      Juteltu verottajan kanssa, eli jos työajo menee yli 50% kokonaisajoista niin auton käyttöön liittyvät kulut voi laittaa yrityksen kuluihin (työajoen osalta siis). Tällaisia kuluja ovat polttoainekustannukset, huoltokulut jne.
      Myös itselle liisatun ajoneuvon leasing kulut ovat tällaisia kuluja(tuota juuri tuossa aloituksessakin ajattelin, en varsinaista työsyhde autoa siis).

      Ajatus tähän syntyi siitä pienestä harmituksesta joka syntyi kun kävin katselemassa auton vaihtoa. Nykyiseen autoon hukatusta käsirahaosuudesta on näin kolmen vuoden käytön jälkeen hävinnyt 40% -kun auto tuli hankittua osamaksulla ja nyt sitten vähensi edelleen rahoituksen osuuden auton vaihtoarvosta niin hiukan olo on kuin olisi takkaa sytytellyt satasen seteleillä... Leasing maksusta saisi edes osan hyvitettyä kuluina..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe