Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. Tämä+on+mielenkiintoinen+tieto.+Messiaaniset+juutalaiset+ovat+varmasti+hyviä+ja+asiaansa+perehtyneitä+opettajia.+Heillä+voi+olla+tarjottavanaan+tuoreita+mutta+kuitenkin+Raamatun+mukaisia+näkökulmia,+jotka+eivät+kuitenkaan+ole+ristiriidassa+perinteisen+kristinuskon+kanssa.+Tai+näin+ainakin+voisi+olettaa.Googlasin+ja+huomasin,+että+Kormanin+opetuksia+on+jo+nyt+saatavilla+tuntitolkulla+TV7:n+Arkki-videoarkistossa.+Ohjelmat+ovat+heti+katsottavissa+ilman+rekisteröintiä+ja+tarjolla+on+pitkät+ja+perusteelliset+selitykset+Heprealaiskirjeestä,+Danielin+kirjasta,+Ruutin+kirjasta+ja+-+tadaa!+-+Ilmestyskirjasta.+Ihan+mahtava+juttu!+Nyt+kaikki+katsomaan.
  2. Kiitos+kommentistasi.+Minun+on+pakko+korjata+sinun+kommenttiasi+hiukan.+Nimittäin+minä+en+siinä+puhunut+mitään+tieteestä.+En+väittänyt+mitään+sellaista,+että+tiede+olisi+sanonut,+että+maailma+syntyi+sattumalta+tyhjästä.+En+siis+ole+väittänyt+mitään+sellaista,+mistä+sinä+minua+leppoisasti+torut.Minä+sen+sijaan+puhuin+hiukan+kypysymättömistä+ateisteista.+Ja+väitin,+että+heidän+ajattelunsa+johtaa+väitteisiin,+että+maailma+syntyi+tyhjästä+sattumalta.+Ja+tätäkään+en+sano+ehdottomana+totuutena,+vaan+pehmennän+sanojani+erilaisilla+ilmaisuilla.Mutta+jos+halutaan+puhua+tieteestä,+niin+kyllähän+näitä+osittaisia+perusteluista+löytyy,+kuten+Ylen+sivuilta+vuodelta+2010+Stephen+Hawkingin+mukaan+:+"Uusin+fysiikan+lakien+tutkimus+todistaa,+että+maailma+on+voinut+ja+sen+on+myös+täytynyt+syntyä+tyhjästä.+Ratkaiseva+todiste+tälle+ilmiölle+on+painovoiman+olemassaolo."https://yle.fi/uutiset/3-5624955Sanottakoon+vielä,+että+Hawkingin+teoriat,+kuten+niin+monet+muutkin+tähtitieteelliset+teoriat,+ovat+ristiriitaisia+ja+niistä+on+olemassa+monen+moninaista+eriävää+mielipidettä+suuntaan+jos+toiseen+ja+kolmanteenkin.+Se+on+kaikki+niin+kovin+hypoteettista+ja+teoreettista.+Itse+tietenkin+olen+sitä+mieltä,+että+Hawkingin+teoria+on+väärässä,+koska+se+ei+ota+huomioon+Jumalaa.+Jumala+on+Luoja.+Hän+on+luonut+kaiken,+koko+maailmankaikkeuden+tähtineen.+Se+tarkoittaa,+että+Jumala+on+aika+fiksu+ja+pystyy+tekemään+aika+paljon.+Ihmisen+osa+on+hyvin+pieni.+Tiede+edustaa+vain+mitätöntä+miljoonasosan+miljoonasosaa,+jos+sitäkään,+siitä+tiedosta+mitä+Jumalan+kaltaisella+mahtavalla+super-olevaisella+on+hallussaan.
  3. "Itse+on+saanut+ymmärtää,+että+evankeliumit+on+ensin+kirjoitettu+kaikki+hebreaksi.+Sen+jälkeen+niitä+on+käännetty,+kopioitu+ja+väännetty,+minkä+takia+tekstit+ovat+muuttuneet+kopionti-+ja+käännösvirheitten+kautta.+Sen+huomaa+Raamatun+sisäisestä+vertailusta.+Jostain+syystä+VT+on+paremmin+säilynyt+kuin+UT."Jos+nyt+ensin+valaistaan+asiaa+sillä+faktalla,+että+evankeliumeja+ei+kirjoitettu+hepreaksi,+vaan+kreikaksi.+Vanha+Testamentti+on+kirjoitettu+hepreaksi+(+pieniä+pätkiä+arameaksi+).+Evankeliumit+ovat+Uudessa+Testamentissa,+eivät+Vanhassa.+:)Evankeliumeja+on+toki+käännetty+ja+käännetään+edelleenkin+uudestaan.+Suomeksikin+on+olemassa+useita+käännöksiä,+joista+itse+luen+eniten+vuosien+1933/1938+ja+vuoden+1992+käännöksiä.+Minulla+on+myös+mahdollista+lukea+Aapeli+Saarisalon+Uuden+Testamentin+käännöstä+(+1969+),+Elävä+uutinen+käännöstä+(+1977+)+ja+Raamattu+kansalle+käännöstä+(2012+).+Nämä+ovat+kaikki+aivan+hyviä+käännöksiä,+joskin+lähestyvät+asiaa+hiukan+eri+kulmista.+Kun+lukee+useita+käännöksiä+rinnakkain,+niistä+aukeaa+kaunis+kokonaisuus.+Huomionarvoista+on+ymmärtää,+että+kopiointivirheistä+99%+on+niin+yksinkertaisia+kirjoitusvirheitä,+yksittäisiä+kirjaimia,+sanajärjestysjuttuja+tai+muita,+että+on+helppo+päätellä,+missä+virhe+on+tehty+vertaamalla+muihin+säilyneisiin+käsikirjoituksiin.+Se+yksi+prosentti+(+tai+se+voi+olla+vähemmänkin+)+ei+vaikuta+kristinuskon+opetuksiin+ja+sanomaan+mitenkään.+Se+on+selvästi+säilynyt+ja+ymmärrettävissä+edelleenkin.+Itseasiassa+on+hämmästyttävää+kuinka+hyvin+Raamattu+on+säilynyt.+Sitä+vain+ei+haluta+tunnustaa+eikä+Raamattua+ylipäätään+haluta+ymmärtää.+Siinä+se+ongelma+on,+ei+siinä+etteikö+Raamattu+olisi+säilynyt+ja+etteikö+sitä+voisi+ymmärtää.
  4. Ei+kai+nyt+Raamatussa+sentään+mitään+virheitä+ole.+Älä+nyt+hupsuja+puhu.+Sehän+olisi+aivan+älytöntä.+Raamattuhan+on+Jumalan+inspiroimaa+sanaa+alusta+loppuun.+Minua+ainakaan+ei+aloittaja+pysty+vakuuttamaan.+Tässä+on+sen+verran+isot+asiat+kyseessä,+että+ei+näitä+-+onneksi+-+ratkaista+jonkun+asiasta+mitään+tietämättömän+liberaalin-ateistin+blogikirjoituksen+perusteella.+Yksikään+vakavasti+otettava+teologi+ei+ole+pitänyt+tätä+asiaa+mitenkään+ongelmallisena.+Ja+he+sentään+tietävät+asioista+paljon,+ovat+oman+alansa+huippututkijoita.
  5. "Niin+vaikka+usko+siirtäisi+vuoria+mutta+rakkaus+puuttuu+kaikki+puuttuu+silloin+!"Kuulostaa+hyvältä+iskulauseelta,+mutta+kukaan+järkevä+ihminen+tuskin+kuvittelee,+että+Jeesuksen+opetukset,+kristinusko+ja+koko+yli+tuhatsivuinen+Raamattu+voitaisiin+tiivistää+muutamaan+lauseeseen.+En+sano,+että+niin+tässä+olisi+väitettykään.+Tarkoitan+vain+sanoa,+että+kun+asioita+tiivistää,+on+aina+syytä+olla+erityisen+tarkkana+ja+perehtyä+asioihin+ennen+tiivistämistä.+Mitä+enemmän+tiivistää,+sitä+enemmän+kukin+sana+saa+merkitystä+ja+samalla+mahdollisuudet+väärinkäsityksiin+kasvavat,+samoin+kuin+mahdollisuudet+väärinkäsitysten+suuruuteen.Yleisesti+ottaen+Raamatusta+löytyvä+yksi+jae+on+saanut+kutsumanimeksi+pienois-evankeliumi.+Sekään+ei+siis+tiivistä+koko+Raamattua,+vain+Raamatun+hyvän+sanoman,+mutta+on+mielestäni+paljon+lähempänä+totuutta+ja+se+on+myös+yksinkertaisuudestaan+huolimatta+enemmän+täynnä+merkitystä.+Johanneksen+evankeliumi,+3:16:+"Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä."Helppoa+huomata,+että+tässä+puhutaan+vain+Jumalan+rakkaudesta.+Ihminen+ei+ole+rakastanut.+Ihminen+ei+tässä+ole+tehnyt+itseasiassa+mitään.+Sen+sijaan+Jumala+on+tehnyt.+Hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+eli+Jeesuksen+Kristuksen,+kärsimyksen+ja+kuoleman+omaksi.+Ja+jos+ihminen+ei+usko+Häneen,+ihminen+hukkuu+eikä+hänellä+ole+iankaikkista+elämää.Haluatko+rakastaa+lähimmäistäsi?+Julista+siis+lähimmäisellesi+evankeliumia,+hyvää+sanomaa+Jeesuksesta+Kristuksesta,+joka+on+kuollut+sinunkin+syntiesi+puolesta+ja+ansainnut+uhrillaan+sinullekin+iankaikkisen+elämän.+Sinun+tarvitsee+vain+uskoa.+Toisin+sanoen+pelastusta+ei+ansaita+omilla+teoilla.+Ihminen+voi+rakastaa+lähimmäistään+kuin+Äiti+Teresa,+mutta+se+ei+häntä+pelasta.On+siis+viisainta+laittaa+asiat+tärkeysjärjestykseen.+Ensin+pitää+uskoa.+Pelkkä+rakkaus+ei+riitä.+Se+rakkausjuttu+tulee+kyllä+sen+jälkeen+selväksi+ajallaan+ja+tavallaan,+kunhan+ensin+uskoo.
  6. Tulipa+tämä+vielä+mieleen.+Jeesuksen+ristinkuolemassa+ja+ihmisen+samaistumisessa+toisen+ihmisen+kärsimykseen+on+yksi+tosi+iso+ero.+Kun+ihminen+kärsii+toisen+puolesta,+siinä+ei+toisen+kärsimystä+oteta+pois+kokonaan,+vaan+sitä+vain+lievitetään.+Jos+esim.+pitkäaikainen+puoliso+tai+oma+lapsi+kuolee+(+kuten+sodassa+voi+käydä+),+kyllä+se+kärsimys+on+edelleen+ihmisessä,+vaikka+hänen+kärsimykseensä+samaistuva+toinen+ihminen+tulisi+viereen+istumaan+ja+ottaisi+kädestä+lohduttaen+ja+"kärsisi"+hänen+kanssaan.+Mutta+kun+Jeesus+kärsi+ja+kuoli+ihmisen+puolesta,+ihmisen+tekemien+syntien+rangaistuksesta+seuraava+kipu+ja+kärsimys+otetaan+kokonaan+pois.+Se+vastaisi+suunnilleen+sitä,+että+aviopuoliso+tai+oma+lapsi+ei+olisikaan+kuollut.+Tässä+mielessä+kärsimys+on+otettu+pois+kokonaan.+Kärsivää+ihmistä+lohduttava+ihminen+tuntuu+vain+lisäävän+kärsimyksen+kokonaismäärää,+kun+yhden+kärsivän+ihmisen+rinnalle+tulee+toinen+samoin+kärsivä+toinen+ihminen.+Kärsimyksen+väheneminen+tietysti+riippuu+alkuperäisen+kärsimyksen+määrästä+ja+laadusta.+Pieni+tunteiden+loukkaantuminen+voi+unohtua+vähäiselläkin+lohduttamisella+ja+kehumisella,+mutta+isot+asiat,+kuten+puolison+tai+lapsen+kuolema,+ei+taas+niinkään.+Enkä+oikein+pysty+näkemään+sitä+vaikutusketjua,+miten+Suomessa+ihmisoikeuksien+puolustaminen+helpottaa+Ukrainan+armeijan+ja+siviiliväestön+välitöntä+kärsimystä,+vaikka+kirjoittaja+sellaisen+kuvan+antaakin.+Tässä+tulee+esille+dramaturgin+ammattitausta.+Kaikki+on+aina+niin+kovin+dramaattista,+että+sitä+koitetaan+tunkea+joka+väliin.+Ja+tietenkin+tunteiden+pitää+olla+suuria+ja+tapahtumien+myös.+Mikäs+sen+tunteellisempaa+ja+suurempaa+inhimillistä+draamaa+onkaan+kuin+sota.+Liikaa+tunteellisuus+kuitenkin+hämärtää+helposti+järjen+käytön+ja+kohtuullisuuden.+Se+johtaa+tosi+huonoon+ajatteluun+ja+kummallisiin+väitteisiin.
  7. "Lähimmäisenrakkaus+oli+aivan+keskeisellä+sijalla+Jeesuksen+opetuksessa,+mutta+tämän+palstan+kiihkouskovaisilla+se+loistaa+kokonaan+poissaolollaan."Asioita+kannattaa+kyseenalaistaa.+Ei+Jeesuskaan+omaksunut+fariseusten+opetuksia+ja+niellyt+niitä+ilman+kritiikkiä.+Voimme+siis+kysyä+vapaasti+ja+ennakkoluulottomasti,+että+onko+lähimmäisenrakkaus+keskeinen+Jeesuksen+opetuksessa?+Katsoin+juuri+eilen+toisen+kerran+Mike+Wingerin+oikein+mainion+opetuksen+YouTubesta,+joka+oli+hänen+viides+jaksonsa+sarjassa,+jossa+hän+käy+läpi+Markuksen+evankeliumia+jae+jakeelta.+(+Repentance+is+Part+of+the+Gospel:+The+Mark+Series+part+5+).+Sen+perusteella+voisi+sanoa,+että+syntien+katuminen+on+keskeinen+osa+Jeesuksen+opetusta.+Moni+muukin+kristillinen+opettaja+sanoo+näin+ja+kaikki+vetoavat+Raamatun+kohtiin,+joita+löytyy+useita+niin+Uudesta+kuin+Vanhastakin+Testamentista.+Jostain+syystä+varsinkin+liberaaliteologit+ovat+jättäneet+puheet+synnistä+ja+niiden+katumisesta+hyvin+vähälle.+Mike+Winger+sanookin,+että+nykyaikana+ei+enää+edes+saisi+opettaa+syntien+katumisesta+mitään.+Ja+video+on+siis+ladattu+kesällä+2019,+eli+sen+verran+vanhasta+jutusta+on+kyse+ja+sen+jälkeen+tilanne+tuskin+on+kehittynyt+parempaan+suuntaan+vaan+päinvastoin+pahempaan+suuntaan.+Kuitenkin+jos+haluamme+tutkia+mitä+Raamattu+ja+Jeesus+sanoo+kokonaisuudessaan,+jos+siis+olemme+vakavia+tämän+asian+suhteen,+emme+voi+ohittaa+syntien+katumistakaan.+Rakkaus+voi+olla+yksi+keskeinen+asia+Jeesuksen+opetuksessa,+mutta+muitakin+keskeisiä+asioita+häneltä+löytyy.+Täytyy+siis+olla+kohtuullinen+ja+järkevä+tulkinnoissaan+eikä+painottaa+vain+yhtä+asiaa+liikaa+ja+unohtaa+monet+muut+asiat.
  8. Onpas+kummallinen+aloitus.+Ehkä+se+on+jotenkin+ovelan+älykäs,+koska+minä+ainakaan+en+heti+huomaa+miten+ajatus,+että+"Aabraham+uskoi+Jumalaan+ja+se+luettiin+hänelle+vanhurskaudeksi"+jotenkin+kumoaa+itsensä.Saara+ei+oikeasti+ollut+Aabrahamin+sisar.+Aabraham+ja+Saara+vain+teeskentelivät,+että+he+olisivat+sisaruksia:+"Sano+siis+olevasi+minun+sisareni,+että+minun+kävisi+hyvin+sinun+tähtesi+ja+minä+sinun+takiasi+saisin+jäädä+henkiin."+(+1.Moos.12:13+)Ja+nuo+säädökset,+jotka+kieltävät+sukupuolisuhteet+lähisukulaisiin+tulivat+voimaan+vasta+kauan+Aabrahamin+kuoleman+jälkeen.+Muistaakseni+ne+tulivat+voimaan,+kun+Mooses+seikkaili+erämaassa+Egyptistä+vapautumisen+jälkeen.Tästä+aloituksesta+tulee+mieleen+se+sivusto,+johon+ateistit+ovat+keränneet+Raamatun+ristiriitaisuuksia.+Ja+ne+ovat+kaikki+enemmän+tai+vähemmän+ristiriitaisuuksia+vain,+jos+Raamattua+lukee+liian+kirjaimellisesti+ja+jos+hakemalla+hakee+niitä.Jos+ajatellaan+paremman+maailman+rakentamista,+sen+yhtenä+tavoitteena+voisi+olla+hyvä+kommunikaatio.+Siis+se,+että+ihmiset+ymmärtäisivät+toisiaan+paremmin.+Useinhan+juuri+se,+että+ihmiset+eivät+ymmärrä+toisiaan+on+monen+ristiriidan,+kahnauksen+ja+tappelun+takana.+Mutta+aloittaja+ei+pyri+Raamatun+ymmärtämiseen,+vaan+sen+tietoiseen+vääristelyyn.+Lukeekohan+aloittaja+samalla+tavalla+Harry+Potteria?+"+Ekassa+kirjassa+sanotaan,+että+Harry+heräsi+aamulla.+Ja+toisessa+kirjassa+sanotaan,+että+Harry+nukkui+pitkään.+No+tässähän+Rowling+kumoaa+itsensä.+Tämä+on+ristiriita!"No,+Harry+Potter+on+vain+fiktiota.+Ei+sitä+tarvitse+ottaa+vakavasti.+Kuten+ei+aloittajaakaan.+Suoraan+sanottuna+lapsellista+tekstiä+aloittajalta.+Luulevatko+ihmiset+tosiaankin,+että+Raamattua+voi+ymmärtää+mitenkään,+jos+suhtautuu+siihen+valmiiksi+kielteisellä+ennakkoasenteella?+Ja+toisaalta+ihmiset,+jotka+ovat+aidosti+kiinnostuneita+Raamatusta,+eivät+jätä+sitä+lukematta+ns.+ristiriitojen+takia.Aabrahamin+tarina+on+kyllä+erikoinen.+Siinä+on+jonkin+verran+äksöniä,+kuten+ainakin+yksi+sota+ja+Sodoman+hävitys.+Siinä+Aabraham+keskustelee+Jumalan+kanssa+tosi+jankkaavasti,+siis+tinkaa+ihan.+Siellä+on+myös+muita+kuuluisia+kohtia,+kuten+se+kun+Jumala+testaa+Aabrahamia+ja+käskee+häntä+tappamaan+oman+poikansa.+Tosi+outo+elämä+sillä+Aabrahamilla.+Mutta+ei+teidän+kannata+sitä+lukea,+jos+ette+ole+aidosti+kiinnostuneet+kristinuskosta.+Tai+lukekaa+vaan.+Ette+te+sitä+kuitenkaan+ymmärrä.+Se+vaatii+enemmän+ymmärrystä,+kuin+mitä+teillä+on.+Ei+millään+pahalla.+:)
  9. Jeesus+kuoli+vapaaehtoisesti+ristillä+kaikkien+ihmisten+syntien+anteeksisaamisen+takia.+Hän+ei+halunnut,+että+me+ihmiset+kärsimme,+ja+siksi+hän+kärsi+meidän+puolestamme.+Minusta+aivan+tuntuu+siltä,+että+tämä+Jeesuksen+teko+on+suurinta+sääliä+ja+myötätuntoa.+Jeesus+itse+sanoi,+ettei+suurempaa+rakkautta+edes+ole,+kuin+se,+että+antaa+henkensä+toisten+puolesta.Kun+minä+nyt+olen+jo+ehtinyt+vähän+lukea+aloitusta+kokonaisuudessan,+tulee+mieleen,+että+Jeesuksen+ristinkuoleman+kärsimys+vaikuttaa+olevan+vähän+sama+asia+kuin+mistä+aloittajan+dramaturgi+puhuu.+Hänhän+puhuu+myötätunnosta+ja+samaistumisesta+niin+syvällisellä+tasolla,+että+kärsitään+toisen+ihmisen+puolesta+aivan+ruumillisella+tasolla,+kipua+tuntien.+Näinhän+juuri+kävi,+kun+Jeesus+kärsi+ristillä+ja+antoi+henkensä+meidän+syntiemme+takia.+Siinähän+oli+kyseessä+nimenomaan+ruumiillinen+kärsimys+ja+suuri+sellainen.Jeesuksen+teko+ei+tietenkään+ole+vain+samaistumista+ihmisten+kärsimyksiin,+vaan+Jeesus+kuoli+ristillä+siksi,+koska+hän+rakasti+Jumalaa+ja+jokainen,+joka+rakastaa+Jumalaa+tekee+myös+Jumalan+tahdon+mukaisia+tekoja.+Lähimmäisen+rakastaminen+ei+ole+kristinuskon+ydin+siinä+mielessä,+että+se+ei+ole+se+ensimmäinen+asia,+mihin+kaikki+muu+perustuu.+Ennen+rakastamista+on+syntien+katumus,+kääntymys+ja+usko.+Lähimmäisen+rakastaminen+on+seuraus,+eräänlainen+sivulause+tarinassa,+jonka+ydin+on+Jeesuksen+ristinkuolema,+syntien+sovitus,+ja+ylösnousemus.+Näissä+asioissa+on+kristinuskon+ydin.+Se+on+kaikki+Jumalan+ja+Jeesuksen+tekoa,+ilman+ihmisten+tekosia.+Jos+Pietari,+siis+ihminen,+olisi+voinut+päättää,+Jeesus+ei+olisi+saanut+edes+puhua+omasta+ristinkuolemastaan,+saati+sitten+kuolla.+Jeesus+ei+turhaan+syyttänytkään+Paavalia+Saatanan+hengen+kanavoimisesta.