Vapaa kuvaus

Tervehdys! Olen Suomi24-kehitystiimin jäsen. Kirjoitan myös blogiimme, jossa välillä avaan arkea palvelun takana ja vastaan käyttäjien kysymyksiin. Tervetuloa juttelemaan!

Seuraa myös Suomi24-sometilejä:

https://www.facebook.com/Suomi24fi/
https://twitter.com/suomi24fi
https://www.instagram.com/suomi24fi/

Aloituksia

38

Kommenttia

151

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Mukavaa+torstaita+kaikille!+Kolmas+Erätauko-keskustelumme+starttaa+nyt,+ja+päivän+aihe+onkin+ainakin+somessa+jo+kiinnostanut+monia.Täällä+rehellinen+ja+monipuolinen+keskustelu+on+erittäin+toivottavaa,+mutta+muistuttelen+vielä,+että+idena+on+"huutelun"+sijaan+käydä+dialogimaista+keskustelua,+jotta+aiheeseen+päästään+selkeästi+syvemmälle.+Jos+sinulla+aika+antaa+periksi+jäädä+vähän+pidemmäksi+aikaa+ja+perehtyä+toisten+keskustelijoiden+mietteisiin+ja+kommentoida+niitä,+huippu+juttu.+Noudatamme+aloituksessa+mainittuja+sääntöjä,+jotka+kannattaa+vilkaista+läpi:+niiden+vastaiset/asiattomat+kommentit+joutuvat+moderoinnin+hampaisiin.Jos+olet+tähän+asti+lähinnä+lueskellut+ketjuja+muttet+ole+itse+hypännyt+kommentoimaan,+nyt+lämpimästi+tervetuloa+jakamaan+ajatuksia!Sananvapaus+ja+vihapuhe+ovat+yhteiskunnallisen+keskustelun+vakioaiheita+tänä+päivänä.+Ihmiset+toivovat+kunnioittavaa,+erilaisia+näkemyksiä+arvostavaa+keskustelua,+mutta+keskustelukulttuurin+koetaan+kehittyneen+huonompaan+suuntaan.+Neljäsosa+suomalaisista+ltxt=vaikenee+ajatuksistaan+pelon+takia.lref=https://yle.fi/uutiset/3-11647781+"Lähes+kaikki+(95+%)+kokivat,+että+sananvapauteen+kuuluu+myös+vastuu.+Toisaalta+miltei+kaksi+kolmesta+(61+%)+vastaajasta+oli+samaan+aikaan+sitä+mieltä,+että+kaikenlaiset+mielipiteet+pitää+saada+sanoa."Yle+julkaisi+vuoden+alussa+sangen+kiinnostavan+artikkelin+aiheesta.+"Tässäkö+menevät+sananvapauden+rajat?+Yle+selvitti,+miten+viranomaiset+ovat+kohdelleet+vihapuheina+ilmiannettuja+nettikirjoituksia"+https://yle.fi/uutiset/3-11122379Artikkelissa+voi+lukea+esimerkkitapauksia+ja+itse+arvioida,+johtivatko+ne+jonkinlaiseen+tuomioon.+Konkreettinen+ja+kiinnostava+testi+jokaiselle.Aihe+on+laaja,+ja+kaksi+tuntia+on+varmastikin+vain+pintaraapaisu+käsittelyn+avuksi.++Minkälaisia+ajatuksia+aihe+herättää+sinussa+ensimmäisenä?
  2. Tervehdys+kaikki!+Nyt+alkaa+meidän+toinen+Erätauko-keskustelu.+Täällä+sana+on+vapaa+ja+rehellinen+ja+monipuolinen+keskustelu+erittäin+toivottavaa,+mutta+muistuttelen+vielä,+että+idena+on+"huutelun"+sijaan+käydä+dialogimaista+keskustelua,+jotta+aiheeseen+päästään+selkeästi+syvemmälle.+Jos+sinulla+aika+antaa+periksi+jäädä+vähän+pidemmäksi+aikaa+ja+perehtyä+toisten+keskustelijoiden+mietteisiin+ja+kommentoida+niitä,+huippu+juttu.+Noudatamme+aloituksessa+mainittuja+sääntöjä,+jotka+kannattaa+vilkaista+läpi:+niiden+vastaiset/asiattomat+kommentit+joutuvat+moderoinnin+hampaisiin.+Jos+olet+tähän+asti+lähinnä+lueskellut+ketjuja+muttet+ole+itse+hypännyt+kommentoimaan,+nyt+lämpimästi+tervetuloa+juttelemaan+ja+jakamaan+omia+ajatuksia+ja+kokemuksia.Rikoksista+käytävä+keskustelu+on+usein+netissä+ongelmallista.+Ylen+muutaman+vuoden+takaisessa+artikkelissa+(https://yle.fi/uutiset/3-9139150)+on+paljon+kiinnostavaa+ja+tärkeää+asiaa:"Joskus+rikoksen+tutkinnalle+on+jopa+haittaa,+jos+ajankohtaisesta+asiasta+äidytään+keskustelemaan+kovin+yksityiskohtaisesti.–+Jos+keskustelussa+on+mukana+henkilöitä,+joilla+on+hyvinkin+yksityiskohtaista,+tarkkaa+tietoa+rikoksesta,tapahtumista+ja+olosuhteista,+niin+tutkinnan+kannalta+ei+ole+välttämättä+hyvä,+että+tieto+menee+laajempaan+levitykseen.+Esimerkiksi+jos+joku+tietää+rikoksen+tarkan+tekotavan+ja+tuo+sen+siellä+esille,+eikä+poliisi+ole+vielä+kuullut+kaikkia+henkilöitä,+jotka+liittyvät+tapaukseen.+Silloin+se+palstalta+saatu+tieto+voi+vaikuttaa+niiden+henkilöiden+lausumiin,+joita+ei+ole+vielä+kuultu."Moni+saattaa+myös+ajattelemattaan+syyllistyä+itsekin+rikokseen."Maksniemi+muistuttaa,+että+henkilö,+joka+leimaa+syyttömän+syylliseksi+saattaa+itse+syyllistyä+vaikkapa+kunnianloukkaukseen.+Samaan+hengenvetoon+hän+antaa+pari+perusohjetta,+jolla+innokkainkin+nettisherlock+pysyy+kaidalla+tiellä.–+Esitutkintavaiheessa+olevasta+rikoksesta+ei+pitäisi+tuoda+esille+kenenkään+henkilön+tietoja+sillä+tavalla,+että+henkilö+olisi+siitä+yksilöitävissä.+Ja+itse+teon+yksityiskohtia,+olosuhteita+ja+tapahtumia+ei+tuoda+esiin.–+Täytyy+aina+muistaa,+kun+poliisi+tai+joku+muu+esitutkintaviranomainen+tutkii+ja+selvittää+asiaa,+niin+kenenkään+ei+ole+todettu+syyllistyneen+mihinkään.+Mahdollisessa+käräjäoikeusvaiheessa+voidaan+jonkun+todeta+mahdollisesti+syyllistyneen+johonkin.+Siihen+asti+kulunut+fraasi+”Syytön,+kunnes+toisin+todistetaan”+pitäisi+aina+muistaa."Osallistutko+itse+rikoskeskusteluihin+tai+tuleeko+niitä+luettua,+ja+mitä+ajatuksia+aihe+herättää?
  3. Tervehdys+kaikki!+Se+olisi+nyt+kahden+tunnin+Erätauon+paikka,+ja+julkkiskeskustelu+aiheena.+Täällä+sana+on+vapaa+ja+rehellinen+ja+monipuolinen+keskustelu+erittäin+toivottavaa,+mutta+muistuttelen+vielä,+että+idena+on+"huutelun"+sijaan+käydä+dialogimaista+keskustelua,+jotta+aiheeseen+päästään+selkeästi+syvemmälle.+Jos+sinulla+aika+antaa+periksi+jäädä+vähän+pidemmäksi+aikaa+ja+perehtyä+toisten+keskustelijoiden+mietteisiin+ja+kommentoida+niitä,+huippu+juttu.+Noudatamme+aloituksessa+mainittuja+sääntöjä,+jotka+kannattaa+vilkaista+läpi:+niiden+vastaiset/asiattomat+kommentit+joutuvat+moderoinnin+hampaisiin.Jos+olet+tähän+asti+lähinnä+lueskellut+ketjuja+muttet+ole+itse+hypännyt+kommentoimaan,+nyt+lämpimästi+tervetuloa+juttelemaan+varmasti+monia+mietityttäneestä+aiheesta!Meillä+Suomi24:ssa+julkkiskeskustelu+vetää+valtavia+määriä+lukijoita+ja+keskustelijoita,+hyvässä+ja+huonossa.+Kuten+muuallakin+somessa:+vastikään+etenkin+nuorten+suosima+sovellus+Jodel+sulki+juorukanavansa+asiattomaksi+äityneen+julkkisjuorukeskustelun+vuoksi.+"Estettyjen+kanavien+sisällössä+on+ilmennyt+nettikiusaamista+ja+-häirintää+sekä+esimerkiksi+muiden+vartaloiden+ja+ulkonäön+arvostelua.+Tiedotteessa+Jodelin+kerrotaan+saaneen+useita+oikaisupyyntöjä+käyttäjiltään,+julkisuuden+henkilöiltä+ja+toimittajilta."(Lähde+HS:+https://www.hs.fi/nyt/art-2000007610731.html)+Samoin+esimerkiksi+supersuosittu+yli+20+000+jäsenen+Facebookin+Big+Brother-faniryhmä+poistettiin+jo+ennen+kauden+finaalia+kokonaan.Mitä+on+tapahtunut?+Millaisena+sinä+näet+julkkiskeskustelun+tällä+hetkellä:+onko+homma+lähtenyt+aivan+käsistä,+vai+ajatteletko+kenties,+että+ken+leikkiin+ryhtyy,+se+leikin+kestäköön+-+oli+julkisuuteen+sitten+päätynyt+millä+tavalla+tahansa?Miten+itse+kommentoit+julkkiksista+netissä,+vai+kommentoitko+ollenkaan?
  4. Aloittajallle+kiitos+hyvästä+haasteesta+😎
  5. Terve.+Ja+kiitos,+tässäpä+ajankohtainen+ja+todella+laaja-alainen+kysymys,+joka+tavalla+tai+toisella+koskettaa+niin+nettikirjoittajia+kuin+meitäkin+ylläpidossa+joka+päivä.Törmäämme+aika+usein+ihmisten+toteamuksiin,+kuinka+ajat+olivat+silloin+ennen+paremmin,+ja+kuinka+nykyään+netissä+ei+kannata+enää+edes+yrittää+keskustella.+Nettikulttuurin+muuttumisesta+on+puhuttu+paljon+ja+jokainen+keskustelupalstoilla+tai+vaikkapa+uutisartikkeleiden+kommenteissa+pyörivä+voi+sen+helposti+havaita.+Vihapuhe,+maalittaminen,+kiusaaminen,+kunnianloukkaukset+ja+huonot+argumentointitaidot+tuntuvat+olevan+suhteellisen+arkipäivää+palvelussa+kuin+palvelussa:+enää+se+ei+monelta+vaadi+anonyymiyttäkään,+vaan+omalla+kuvalla+ja+nimellä+voidaan+kirjoitella+hyvinkin+törkeitä+juttuja.+Meitä+ihmisiä+on+moneen+junaan.+Osa+on+helposti+vietävissä:+kun+muutkin+lähtevät+julkkiksen+joukkolynkkaukseen,+on+helppo+itsekin+mennä+perässä.+Sananvapauteen+viitaten+perustellaan+asiattomiakin+sisältöjä,+vaikka+ei+siitä+sananvapaudessa+ole+lainkaan+kyse.+Netissä+ikäänkuin+normaalin+kanssakäymisen+rajat+hämärtyvät:+itse+mietin,+ajaako+kasvottomuus+siihen.Ihmisethän+netin+sisällön+tekevät.+Muutos+vaatii+joukkojen+voimaa+ja+jokaisen+omaa+päätöstä+pitää+oma+rakentava+linjansa.+Mitä+sitten+jokainen+voisi+tehdä?+Itse+käytän+useita+kansainvälisiä+nettipalveluita,+joissa+käydään+laajalti+keskustelua.+Kaikissa+törmään+välillä+ikävään,+sääntöjen+vastaiseen/eettisesti+arveluttavaan+sisältöön,+mutta+olen+päättänyt+aina+ilmoittaa+kaikki+kyseenalaiset+kyseisen+palvelun+ylläpidolle,+ja+muuten+olla+täysin+huomioimatta+niitä.+Päätin,+että+turhaan+niihin+käyttää+energiaa:+päinvastoin+kirjoitan+sellaisia+viestejä,+jota+itsekin+haluaisin+lukea,+ja+jotka+vievät+keskustelua+edes+jollain+tavalla+eteenpäin.+Ja+onneksi+vielä+suuri+osa+näin+tekee.+Kaikenlaisille+mielipiteille+on+ja+pitääkin+olla+sijansa,+mutta+jokaisella+on+oma+vastuu,+miten+asiansa+esittää.+Suurin+osa+Suomi24-kävijöistä+ei+valitettavasti+tee+sääntöjen+vastaisesta+sisällöstä+ilmoituksia+ylläpidolle.+Ja+se+on+ihan+ymmärrettävääkin:+siihen+ei+olla+kaikissa+ikäluokissa+totuttu,+eikä+mahdollisuutta+tarjota+palvelussa+tarpeeksi+näkyvästi.+Tähän+haluamme+muutoksen,+ja+suunnittelemme+myös+nettikäyttäytymisen+esilletuontia+muilla+keinoin.+Tällä+hetkellä+Suomi24:ssä+Ilmoita-painike+löytyy+jokaisesta+viestistä+kolmen+pisteen+takaa+ja+aloituksessa+se+on+lipun+kuva.