Vapaa kuvaus

Mies >60 vee.
Uskossa Jeesukseen Kristukseen (Joh. 3:3, 16)
Avioliitossa.
Eläkkeellä ja vähän työssäkin.
Harrastukset: hiihto, suunnistus.

Kuuntelen mielelläni:

Et Cetera:
Sama Taivas, Sama Maa
https://www.youtube.com/watch?v=wx-FIDVBWVc

Jaakko Löytty:
Kahden maan kansalainen
https://www.youtube.com/watch?v=BeJVMHyW_UU

"Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi."
Jesaja 54:10

Aloituksia

8

Kommenttia

27

  1. Suomessa+sanat+"usko"+ja+"uskonto"+ovat+niin+samankaltaisia+sanoja,+että+ne+sekoitetaan+toisiinsa.Vrt.+englannin+kielen:usko+=+faithuskonto+=+religion#Uskonto#+on+tekemistä,+suorittamista,+pinnistämistä+ja+ponnistamista,+joilla+yritetään+saavuttaa+Jumalan/jumalien+suosio.+Hyvien+tekojen+tekemistä.+Kirkkoon+kuulumista+ja+kirkossa+käymistä+(ainakin+jouluna).+Kirkollisverojen+maksua,+kolehtihaaviin+kolikon+laittamista,+joskus+jopa+sieltä+setelipainon+puolelta.#Usko+(kristinusko)#+=+Jeesus+Kristinuskossa+Jumala+etsii+ihmistä+yhteyteensä+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen.+Kristityksi+synnytään:Johanneksen+evankeliumi:3:3+Jeesus+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+sinulle:+joka+ei+synny uudesti,+ylhäältä,+se+ei+voi+nähdä+Jumalan+valtakuntaa." 3:7+Älä+ihmettele,+että+minä+sanoin+sinulle:+teidän+täytyy+syntyä uudesti,+ylhäältä.Uskonto+tosiaan+kaventaa+ihmisyyttä+-+ja+rajusti!Fariseuksen+olivat+kovia+poikia+noudattamaan+lakia.+Mutta+Jeesus+osoitti+heidän+uskonnollisen+lakikiivailunsa+vääräksi.+Fariseusten+uskontokiivailu+vaikutti+sen+että+he+päättivät+tappaa+Jeesuksen.*Mutta+synagoogan+esimies,+joka+närkästyi+siitä,+että+Jeesus+paransi+sapattina,+rupesi+puhumaan+ja+sanoi+kansalle:+"Kuusi+päivää+on,+joina+tulee+työtä+tehdä;+tulkaa+siis+niinä+päivinä parannuttamaan+itseänne,+älkääkä+sapatinpäivänä."*(Luukas+13:14)*Ja+katso,+siellä+oli+mies,+jonka+käsi+oli+kuivettunut.+Niin+he+kysyivät+häneltä+sanoen:+"Onko+luvallista+sapattina+parantaa?"+voidaksensa+nostaa+syytteen+häntä+vastaan.Niin+hän+sanoi+heille:+"Kuka+teistä+on+se+mies,+joka+ei,+jos+hänen+ainoa+lampaansa+putoaa+sapattina+kuoppaan,+tartu+siihen+ja+nosta+sitä+ylös? Kuinka+paljon+suurempiarvoinen+onkaan+ihminen+kuin+lammas!+Sentähden+on+lupa+tehdä+sapattina+hyvää."Sitten+hän+sanoi+miehelle:+"Ojenna+kätesi!"+Ja+hän+ojensi;+ja+se+tuli+entiselleen,+terveeksi+niinkuin+toinenkin.Niin+fariseukset+lähtivät+ulos+ja+pitivät+neuvoa+häntä+vastaan,+surmataksensa+hänet.*(Matteus+12:10+-)
  2. >>>Kotoani+saamani+kristilliset+vaikutteet+ovat+suojanneet+minua+ateismin+haitallisilta+vaikutuksilta<<<Niin+minuakin.Lapsuudenkotini+oli+perusluterilainen.+Jumalaa+ja+Jeesusta+kunnioitettiin,+vaikka+uskonasioista+ei+kovinkaan+paljon+puhuttu.Pyhäkoulussa+kävin+naapurissa+ja+kansakoulun+ekaluokilla+tykkäsin+kuunnella+uskontotunnilla+kertomuksia+Jeesuksesta.Daavid+vs.+Goljat+kaksintaistelu+jäi+erityisesti+mieleeni.Kun+uskontokirjan+kirjoittaja+selitti+Raamatun+kertomuksia,+niin+kun+sitten+tuli+väliin+suora+lainaus+Raamatusta:Joh.+3:16*Sillä niin+on+Jumala maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.*....niin+vaistosin,+että+tämä+lainaus+Raamatusta+oli+jotenkin+ylivertainen+teksti+verrattuna+kirjan+kirjoittajan+omiin+selityksiin.Rippikoulun+konfirmaatiota+edeltävänä+iltana+odotin+ja+toivoin,+että+Jumala+kohtaisi+minua+/+puhuttelisi minua+jollakin+tavalla+siellä.Mitään+sellaista+ei+tapahtunut.Konfirmaation+jälkeen+mentiin+hautausmaalle ja+otettiin+kuvia+(varmaan+mummon)+hautakiven+äärellä,+mutta+en+käsittänyt+mistä+tässä+kaikessa+kristillisyydessä+oikein+on+kysymys.Kun+menin+kaupunkiin+opiskelemaan,+niin+viereiseen+pulpettiin+istui+uskovainen+kaveri,+joka+todisti+tulleensa+uskoon,+kertoi+Jeesuksesta+ja+antoi+hengellisen+traktaatin.Kiinnostuin.+Luin+traktaatin+ja+silloin+minulle+selvisi+kuka+Jeesus+on,+miksi+Jeesus+on+niin+tärkeä.Mutta+kun+en+tullut+vielä+uskoon,+niin+niin+minulla+oli+vielä+varaa+kiusata+tätä+uskovaista+kaveria. Olin+kouluni+parhaita+oppilaita+ja+sanoin+tälle+uskovalle+kaverille,+että+jospa+se+sielunvihollinen+antaa+minulle+viisautta+että+saan+hyviä+arvosanoja.-+Voihan+se+antaa,+sanoi+kaveri,+mutta+sitten+kun+se+kerran+rumauttaa......Elämäni+sujui+hyvin.+Sain+hyviä+numeroita+koulussa.+Rahaa+oli+riittävästi,+hyvä+terveys,+tyttöystäväkin.Mutta+jotain+puuttui.Kerran+sanoin+tälle+uskovaiselle+luokkatoverilleni,+että+miksihän+elämässäni+on+sellainen+tyhjyys.Hän+tiesi+mistä+on+kysymys.Erään+kerran+hän+pyysi+minua+lähtemään+kirkkoon,+paikalliseen+vapaakirkkoon.Lähdin+hänen+kanssaan.+Kirkossa+lauloi+nuorten+duo+tai+trio.+Jotenkin+tajusin+että+noilla+nuorilla+on+elämässään+jotain+sellaista+mitä+minulta+puuttuu.(Ja+se+oli+se,+että+he+olivat+uskossa,+minä+en+ollut)Kirkossakäynnin++jälkeen+lähdin+työväentalolle+tanssimaan,+josta+seuraavana+päivänä+tämä+uskovainen+luokkatoverini+mainitsikin+että+"heti+kirkosta+tansseihin".Meni+reilu+vuosi.+Viina+alkoi+maistua,+ja+sillä+alkoi+olla+jo+otetta+minuun.Kävin+sitten+vapaakirkon+nuortenilloissa+tämän+uskovaisen+luokkakaverini+kanssa.+Eräänä+iltana+siellä+kirkossa,+nuortenillassa,+sain+armon+tulla+uskoon+Jeesukseen+Kristukseen,+sain+antaa+elämäni+Jeesukselle+Kristukselle.+Oli+1.12.1973.Kiitos+Jumalalle+!Jeesus+Kristus+on+Herra+!
  3. Moses_Zuckerkandl:lle+pari+kysymystä:Avioliittoon+aina+naisen+ja+miehen+välinen+liitto.Suomessa+eduskunta+on+säätänyt+jumalattoman+lain,+jonka+mukaan+kaksihomojätkää+voi+solmia+avioliiton,+mutta+se+ei+ole+Raamatun,+Jumalan+sanan+mukainen+liitto.+Se+on+homojätkäliitto.Näillä+homojätkillä+on+lisäksi+oikeus+adoptoida+vaikka+pikku+tyttö.Jos+kaksi+tuttavaa+homojätkää+tulisi+luokseni+ja+sanoisivat,+että+he+ovat+solmineet+äsken maistraatissa+avioliiton,+niin+sanoisin+heille:+-+Ei+pidä+paikkaansa,+se+on+valhetta+!-Avioliitto+on+aina+naisen+ja+miehenvälinenliitto!+Aina!-Joukko+kansanedustajia+on+pettänyt+teidät+säätämällä+jonkun+jumalattoman+homoliittolain.+Se+ei+ole+avioliittolaki.+Teette+ole+avioliitossa.1.Kysymys:Moses_Zuckerkandl,+kumpi+näistä+homoliitossa+olevista+homojätkistä+on+äiti?+Äiti+on+suomen+kielen+kauneimpia+ja+eniten+lausuttuja+sanoja.+Kumpi+näistä+homojätkistä+synnyttää,+kumpi+on+äiti?2.+Kysymys:Onko+Jumala+oikeudenmukainen,+jos+hän+sallisi+Venäjän+sotajoukkojen+invaasion+Suomen+maaperälle+sen +tähden+että+Jumala+odottaa+että+Suomen+kansa+tekisi+parannuksen+murhista,+tapoista,+ryöstöistä,+varkauksista,+petoksista,+haureudesta+ja+huoruudesta,+sadomasokististen+pyllyjätkien+ja+lesbonaisten+riettailuista,+lapsiin+kohdistuvasta+haureudesta+ja+hyväksikäytöstä,+väkivallasta,+kiristyksestä+ynnä+muusta,+ynnä+muusta+syntielämästä.+Kansa+tekisi+parannuksen+kääntymällä+Jumalan+puoleen.Mutta+kun+kansa+ei+tee+parannusta+ja+villi+meno+jatkuu+ja+pahenee,+niin+Jumala+lähettäisi+kurituksen;+Venäjän+sotilaallisen+hyökkäyksen.+Viimesotien+aikana+monet+suomalaiset+kääntyivät+rukouksessa+Jumalan+puoleen,+ja+Jumala+kuuli+rukoukset.+Venäjän+karhu+raateli,+mutta+ei+pystynyt+viemään+Suomelta+itsenäisyyttä+–+Kiitos+Jumalalle!Olisiko+siis+Jumala+epäoikeudenmukainen+jos+Hän+lähettäisi+Suomelle+tällaisen+kurituksen,+jotta+kansa+kääntyisi+hänen+puoleensa,+ja+huutaisi+Jumalaa+avuksi+hädässä+?Ja+monet tulisivat+uskoon+!Kun+profeetta+Habakuk+näki+ennalta+suurvaltavihollisen+hyökkäävän+Israelin+kansan+kimppuun,+niin+hän+rukoili:+"Muista+vihassasi+laupeutta."Habakuk+3:2:*Herra,+minä+olen+kuullut+sinulta+sanoman,+ja+olen+peljästynyt.+Herra,+herätä+eloon+tekosi+jo+kesken+vuotten,+tee+se+jo+kesken+vuotten+tiettäväksi. Muista+vihassasi+laupeutta.*
  4. >>>Mitä+mieltä+sinä+palstalla+väijyvä+kristitty+olet+asiasta?+On+Ukrainan+infrastruktuurin+järjestelmällinen+tuhoaminen+ja+siviilien+tappaminen+Herran+tahdon+mukaista+synnin+kitkemistä?<<<En+tiedä+eikä+minun+Ukrainan+tilannetta+tarvitsekaan tietää.+Eikä+minun+omalla+mielipiteelläni+ole+Ukrainan+kannalta+merkitystä:+Yksin+Jumala+tietää,+ja+hän+on+tuomioissaan+oikeudenmukainen.Sen+tiedän,+että+Sodomassa+oli+homostelua,+niin+että+väkivaltaiset+sodomiitit+jopa+yrittivät+murtautua+Lootin+taloon.+Ja+Jumala+tuhosi+Sodoman.Lue:  1.Mooseksen+kirja:+19.+luku>>>Joko+olet+pakannut+kilut+ja+kalut+ja+painut+vittuun+täältä+Venäjälle+kristittyyn+paratiisiin?<<<En+ole+painunut+minnekkään vittuun+tai+Venäjälle,+enkä+aio+painua,+vaikka+sota+eskaloituisi+tänne+Pohjolaan.+Miten+meidän silloin+käy?(Huom!+Nato-Norja+kaartuu+Inarin+pohj.+puolelta+Venäjän+rajalle)Sen+tiedän+että+homostelu+on+syntiä,+ja+synti+lyö+aina+synnin+harjoittajaa päin+naamaa+!Lue:Roomalaiskirje1:22+Kehuessaan+viisaita+olevansa+he+ovat+tyhmiksi+tulleet1:23+ja+ovat+katoamattoman+Jumalan+kirkkauden+muuttaneet+katoavaisen+ihmisen+ja+lintujen+ja+nelijalkaisten+ja+matelevaisten+kuvan+kaltaiseksi.1:24+Sentähden+Jumala+on+heidät,+heidän+sydämensä+himoissa,+hyljännyt+saastaisuuteen,+häpäisemään+itse+omat+ruumiinsa, 1:25+nuo,+jotka+ovat+vaihtaneet+Jumalan+totuuden+valheeseen+ja+kunnioittaneet+ja+palvelleet+luotua+enemmän+kuin+Luojaa,+joka+on+ylistetty+iankaikkisesti,+amen.1:26+Sentähden+Jumala+on+hyljännyt+heidät+häpeällisiin+himoihin;+sillä+heidän+naispuolensa+ovat+vaihtaneet+luonnollisen+yhteyden+luonnonvastaiseen;1:27+samoin+miespuoletkin,+luopuen+luonnollisesta+yhteydestä+naispuolen+kanssa,+ovat+kiimoissaan+syttyneet+toisiinsa+ja+harjoittaneet,+miespuolet+miespuolten+kanssa,+riettautta+ja+villiintymisestään+saaneet+itseensä+sen+palkan,+mikä+saada+piti.3.Mooseksen+kirja:18:23+Älä+sekaannu+mihinkään+eläimeen,+ettet+siten+itseäsi+saastuttaisi. Älköönkä+nainen tarjoutuko+eläimelle+pariutuaksensa+sen+kanssa;+se+on+iljettävyys.
  5. Nyt+sinä+olet+irrottanut+mielessäsi+raamatunlauseita+irrallisiksi+niiden+asiayhteydestään.+Tällainen johtaa+virheellisiin päätelmiin.Jeesus+sanoi+tuon+" Köyhät+teillä+on+aina+keskuudessanne,+mutta+minua+teillä+ei+ole+aina"+opetuslapsilleen+siinä+yhteydessä+kun+nainen+vuodatti+yllättäen+Jeesuksen+päälle+kallisarvoista+voidetta.Opetuslapset+närkästyivät-+varsinkin+Juudas,+joka+oli+rahakukkaron+hoitaja,+ja+joka+varasti+siitä+rahaa.Mutta+Jeesus+sanoi "Miksi+pahoitatte+tämän+naisen+mieltä?+Sillä+hän+teki+hyvän+työn+minulle.+---Sillä+kun+hän+valoi+tämän+voiteen+minun+ruumiilleni,+teki+hän+sen+minun+hautaamista+varten."Tämä+oli+ainutkertainen mahdollisuus+naisella+palvella+Jeesusta+tällä+tavoin+ennen+Jeesuksen+ristiinnaulitsemista ja+kuolemaa."Sillä+kun+hän+valoi+tämän+voiteen+minun+ruumiilleni,+teki+hän+sen+minun+hautaamista+varten." "Totisesti+minä+sanon+teille:+missä+ikinä+kaikessa+maailmassa+tätä+evankeliumia+saarnataan,+siellä+sekin,+minkä+hän+teki,+on+mainittava+hänen+muistoksensa."  (>Matteus+26:12,13) Sen+sijaat+"Köyhät+teillä+on+aina+keskuudessanne"Ja+ne+todella+ovat.+Ja+lähellä:+Hurstin+leipäjonoissa+Helsingissä.Johannes+kertoo+että+nimenomaan+Juudas+rahakukkaron+hoitajana+ja+varkaana+paheksui+voiteen+haaskausta.+Mutta+Juudas+itse+rahakukkaron+hoitajana+varasti. "Mutta+tätä+hän+ei+sanonut+sentähden,+että+olisi+pitänyt+huolta+köyhistä,+vaan+sentähden,+että+hän+oli+varas+ja+että+hän+rahakukkaron+hoitajana+otti+itselleen,+mitä+siihen+oli+pantu."+(Johannes+12:6) Huomattavaa+on+että+naisen+voide+oli+todella+arvokasta.+300+denaria!+Denari+on+päivän+palkka.Johanneksen+evankeliumi:12:3+Niin+Maria+otti+naulan+oikeata,+kallisarvoista+nardusvoidetta+ja+voiteli+Jeesuksen+jalat+ja+pyyhki+ne+hiuksillaan;+ja+huone+tuli+täyteen+voiteen+tuoksua.12:4+Silloin+sanoi+yksi+hänen+opetuslapsistaan,+Juudas+Iskariot,+joka+oli+hänet+kavaltava:12:5+"Miksi+ei+tätä+voidetta+myyty+kolmeensataan+denariin+ja+niitä+annettu+köyhille?"12:6+Mutta+tätä+hän+ei+sanonut+sentähden,+että+olisi+pitänyt+huolta+köyhistä,+vaan+sentähden,+että+hän+oli+varas+ja+että+hän+rahakukkaron+hoitajana+otti+itselleen,+mitä+siihen+oli+pantu. 12:7+Niin+Jeesus+sanoi:+"Anna+hänen+olla,+että+hän+saisi+toimittaa+tämän+minun+hautaamispäiväni+varalle.12:8+Sillä+köyhät+teillä+aina+on+keskuudessanne,+mutta+minua+teillä+ei+ole+aina."  Matteuksen+evankeliumi:26:6+Kun+Jeesus+oli+Betaniassa+pitalisen+Simonin+asunnossa,26:7+tuli+hänen+luoksensa+nainen,+mukanaan+alabasteripullo+täynnä+kallisarvoista+voidetta,+minkä+hän+vuodatti+Jeesuksen+päähän+hänen+ollessaan+aterialla. 26:8+Mutta+sen+nähdessään+hänen+opetuslapsensa+närkästyivät+ja+sanoivat:+"Mitä+varten+tämä+haaskaus?26:9+Olisihan+sen+voinut+myydä+kalliista+hinnasta+ja+antaa+rahat+köyhille."26:10+Kun+Jeesus+sen+huomasi,+sanoi+hän+heille:+"Miksi+pahoitatte+tämän+naisen+mieltä?+Sillä+hän+teki+hyvän+työn+minulle.26:11+Köyhät+teillä+on+aina+keskuudessanne,+mutta+minua+teillä+ei+ole+aina.26:12+Sillä+kun+hän+valoi+tämän+voiteen+minun+ruumiilleni,+teki+hän+sen+minun+hautaamista+varten.26:13+Totisesti+minä+sanon+teille:+missä+ikinä+kaikessa+maailmassa+tätä+evankeliumia+saarnataan,+siellä+sekin,+minkä+hän+teki,+on+mainittava+hänen+muistoksensa."  Eräs+saarnamies+sanoi,+että+kun+hän+alkoi+lukea+Raamattua,+hän+huomasi+siellä+paljon+ristiriitaisuuksia.Mutta+sen+jälkeen+kun+hän+oli+saarnannut+vuosikymmeniä+ja+lukenut+Raamattua,+hän+ei+löytänyt+enää+Raamatusta+yhtään+ristiriitaa+-+sensijaan hän+löysi+niitä+itsestään.https://www.youtube.com/watch?v=3gbzA9iKX-s
  6. //:"Keskitysleiri+vahvisti+hänen+sekulaaria+vakaumustaan+estäen+häntä+niin+vankina+kuin+sen+jälkeen+uskomasta+minkäänlaiseen+kaitselmukseen+tai+tietoisuutemme+ulkopuolella+olevaan+oikeudenmukaisuuteen."+--+kirja-arvio+Vapaa+Ajattelijassa.://++++++++++++Israelin+kansan+diaspora+ja+exodus+ovat+ennakkoon profetoitu+Raamatussa.+Auschwitz+liittyy+osaltaan+Israelin+hajaannukseen+kansojen+keskuuteen,+mutta+Jumala+lupaa+koota+kansansa+omalle+maalleen+ja+tämä+kokoaminen+(exodus)+on+tapahtunut+ja+tapahtuu+parhaillaan.Israelin+valtio+perustettiin+14.5.1948.Jeremia+profetoi+Israelin+suuresta+exoduksesta:*Sentähden,+katso,+päivät+tulevat,+sanoo+Herra,+jolloin+ei+enää+sanota:+'Niin+totta+kuin+Herra+elää,+joka+johdatti+israelilaiset+Egyptin+maasta', vaan:+'Niin+totta+kuin+Herra+elää,+joka+johdatti+ja+toi+Israelin+heimon+jälkeläiset+pohjoisesta+maasta+ja+kaikista+muista+maista,+joihin+minä+olin+heidät+karkoittanut.'+Ja+niin+he+saavat+asua+omassa+maassansa."*(Jeremia+23:7,8)Jos+tutkii+puolueettomasti+Raamattua+niin+tulee+siihen+tulokseen+että+Raamattu+on+Jumalan+sanaa.+Kukaan+ihminen+ei+olisi+kyennyt ennustamaan Israelin+kansan+vaiheita+vuosisatojen+päähän+niin,+että+ennustukset+myös+toteutuvat.===========Jari+Iivanainen+kirjoittaa+/+Jari+Iivanaisen+kotisivut:Israel+profetiassa Useimmat+edellä+käsitellyistä,+Jeesuksen+tulemusta+edeltävistä,+merkeistä+liittyvät+yhteiskunnan+ja+luonnon+tilaan+viimeisinä+päivinä.+Ne+liittyvät+siihen,+millaisessa+tilassa+ihmiskunta+ja+luonto+olisivat+Jeesuksen+saapuessa+kirkkaudessaan+ja+voimassaan+maan+päälle.+Todettiin+myös,+että+useimmat+näistä+merkeistä+ovat+jo+toteutuneet+tai+parhaillaan+toteutumassa,+osoittaen+profeetallisen+sanan+paikkansapitävyyden.  +Eräs+tärkeä+merkki+on+Israelin+valtion+uudelleensyntyminen+14.+toukokuuta+1948+sekä+juutalaisten+paluu+sinne.+Kun+vuosina+70+ja+135+jKr.+tapahtui+Jerusalemin+ja+sen+temppelin+hävitys+sekä+juutalaisten+karkotus+maastaan,+joutuivat+he+siitä+lähtien+olemaan+ilman+omaa+kotimaata.+Taukoa,+kun+he+joutuivat+elämään+muiden+kansojen+parissa,+kesti+lähes+2000+vuotta.+Heidän+maataan+miehittivät+sinä+aikana+mm.+roomalaiset,+arabit,+eurooppalaiset,+turkkilaiset+ja+britit,+jotka+vuorotellen+olivat+vallassa.  +Seuraavassa+tutkitaan+Israelin+paluuseen+ja+hajaannukseen+liittyviä+raamatunkohtia.+Tarkoitus+on+osoittaa,+miten+vanhat+ennustukset,+joista+toiset+on+lausuttu+jo+lähes+3500+vuotta+sitten,+ovat+saaneet+täyttymyksensä. HAJAANNUS. Tosiasia,+mikä+voidaan+havaita,+on+Israelin+valtion+uudelleensyntyminen+ja+että+useat+juutalaiset+ovat+asettuneet+asumaan+maahan.+Nämä+tapahtumat+osoittavat,+miten+useat+vanhat+profetiat,+joita+aiotaan+myöhemmin+käsitellä,+ovat+saaneet+täyttymyksensä.+Sellaisia+profetioita+on+useita+samantyylisiä.  +Ennen+paluusta+kertovia+Raamatun+kohtia+aiomme+kuitenkin+tutkia+hajaannukseen+liittyviä+ennustuksia,+joita+niitäkin+on+paljon.+Ne+käsittelevät+juutalaisten+hajaannusta+kansojen+sekaan,+jota+ei+varmastikaan+voi+kukaan+kiistää,+koska+heitä+nykyään+tavataan+ympäri+maailmaa+melkein+kaikista+maailman+kansoista.+Seuraavat+Mooseksen+ja+Jeesuksen+sanat+viittaavat+osuvasti+heidän+hajaannukseensa: -+(5+Moos+28:63-65)+Ja+niinkuin+Herra+ennen+iloitsi+teistä,+siitä,+että+teki+teille+hyvää+ja+antoi+teidän+lisääntyä,+niin+Herra+silloin+iloitsee+teistä,+siitä,+että+hävittää+ja+tuhoaa+teidät. Ja+teidät+temmataan+irti+siitä+maasta,+jota+sinä+menet+ottamaan+omaksesi.64. Ja+Herra+hajottaa+sinut+kaikkien+kansojen+sekaan+maan+äärestä+toiseen,+ja+sinä+palvelet+siellä+muita+jumalia,+joita+sinä+et+tunne+ja+joita+sinun+isäsi+eivät+tunteneet,+puuta+ja+kiveä.65. Ja+niiden+kansojen+seassa sinä+et+saa+rauhaa,+eikä+jalkasi+löydä+lepopaikkaa.+Herra+antaa+sinulle+siellä+vapisevan+sydämen,+rauenneet+silmät+ja+nääntyvän+sielun.
  7. On+myös+arvioitu+että+Lappi+olisi+hukkunut+viinaan+ja+kaikenlaiseen+syntielämän+rietasteluun+jos+ei+olisi+tullut+lestadiolaista+herätystä.Kerrotaan,+että+Lestadius+olisi+saarnannut+ja+sanonut+lappalaisille+suoraan+että+te+joudutte+Helvettiin,+ellette+tee+parannusta+ja+usko+Herraan+Jeesukseen+Kristukseen.+Ks.+alla+oleva+DVD:Joonas+Kelottijärvi:+"Pysähdy+hetkeksi!"https://www.youtube.com/watch?v=3gbzA9iKX-sLestadiolaisten+Suviseurat+on+ollut+Suomen+suurin+hengellinen+tapahtuma.+Siellä+on+vissiin+harvemmin+tarvinnut+poliisin+käydä+taltuttamassa+viinapäissään+riehujia.Tupakkiahan+lestadiolaiset+tunnetusti+polttavat.Ei+sekään+tietysti+terveellistä.