Vapaa kuvaus

Konnichiwa 🙏

Aloituksia

13

Kommenttia

289

1. Ja korjataan vielä viimeistä kappaletta sen verran, että luottotietojen säilyttäminen oli kai vähän vahva ilmaisu tässä vaiheessa. Maksuhäiriömerkintöjen välttämisestä pikemminkin oli kyse, eritoten kun halusin itse pitää kiinni lottovoitto-sähkösopparini eräpäivistä.

Jos El Plan olisi mennyt puihin, niin silloin olisin ajellut ajoni Vagilla, ja maksanut sen pääoman sekä ne 2kk sähkölaskut (=lainan) pois Hondan katilla ja vanteilla jo ainakin puoliksi. Aina pitää olla El Plan B:kin. Ja myös Uncle B, kenen kanssa yhteistyö on tuntunut pelaavan paremmin kun hän on toiminut kartturinani. Te-palvelujen kautta asiat oltaisiin jatkossa hoidettu kuten yli 10 vuotta noita juttuja ennenkin.

Maapläntin myynti olisi ollut vasta joku El Plan G, mutta huonoimmassa skenaariossa asennoiduin siihen jollain aikavälillä jos sikseen on. Firmaani ja luottotietoja kuitenkin arvostan enemmän ja näen ne arvokkaampina, mutta kun en mikään tappioiden myöntäjä juurikaan ole, niin vaikea pala se olisi ollut silti. Mutta kiitos inflaation ja sen käynnistäjän, olisin säilyttänyt omat kasvoni joka tapauksessa. Lisäksi kohteet joita olisi pitänyt riuhtoa rahan toivossa Vagilla, ovat saattaneet siirtyä joko äidin tai jo pappani aikaisten maakauppojen yhteydessä nykyiselle "omistajalle" tai ainakin hänen periferialla ne ovat jostain 80-luvulta asti levänneet ja siellä saavat ollakin 😂

Näin asiat meni. Omasta lääkeriippuvuudestani tai vähän Alonso- / Macgyverin Jack Dalton tyylisestä tavastani hoitaa asioita, voi olla toki montaa mieltä, mutta ei kusettaja 12 vuotta olisi yrittäjänä tähän mennessä pärjännyt, enkä ennen tuollaista kuoppaa aikuisikäni ansiotuloissa, ole ollut vaivaksi rahallisesti heille tai kenellekään, plus että mut nähtiin suoriutuvan kuoppajaisista (suuremmista kuluista) normaalisti suunnitelmien mukaisesti, mutta silloin mä nyt olin "vain" kännissä.

Enkä edelleenkään mene yksityiskohtiin, mutta karma. 😁
    Pikkujuttuja tankata dinomehua 10l/100km kuluttavaan ruostepommiin, kuin havahtua missä järjestyksessä sähkösoppari ja autonvaihto on olleet kelläkin ajankohtaista. Onhan noissa vispilöissä oma ostohintansa, eikä pieni kulutus ole ihan selviö tänä päivänä 😂

He eivät taipuneet kesällä, eivätkä myöskään saaneet pistettyä "psykoottista" lyricanarkkia kaivamaan esiin pappan äkeitä sun muita. Ihan hyviä kuormalavoja sinänsä sain kuluvalla viikolla sovinnon eleenä, ja vaikkei se työkyvyttömyyspäätös täysi vapaalippu ihan kaikkeen ole, niin on niillä b-lausunnoilla oma painoarvonsa millä saa tarvittaessa ihmisiä hiljaiseksi jos keskustelu meinaa mennä rumaksi. Uskoisin että pystymme elämään omien argumenttiemme kanssa, ja isossa kuvassa El Plan toki se tärkein oli, mutta kuten sanottu niin omantunnonkysymyksiä nämä.

Ja vaikka Honda oltaisiin hylätty, niin mä olin kyllä sen verran... harmistunut, että takuuvarmasti olisin teettänyt sen kuntoon ja syönyt vaikka kidneypapuja jonkin aikaa, taikka hankkinut jonkun ihan muun vastaavankaltaisen auton, ja hankkiutunut eroon molemmista nykyisistä. Mutta mitä vielä, noistahan tuli yhtäkkiä voitonpäivän symboleja 😁
  2. No joo. Tuosta viikosta (ja kesän 2021 vastuullisen liikennekäyttäytymisen lauantaista) alkaen lähti käsittämättömän iso pallo pyörimään, mutta asiat on nyt ok kun ollaan kasvotusten puhuttu asiat halki, ja saavuin kuluvalla viikolla paikalle ihan käytännön asioissa, miehisellä leimatulla autollani, ja kärry takana. Kuormalavoilla taisi olla enemmän symbolista arvoa tässä tilanteessa, ja mulla se että otin voiton katsastusinssistä ja Kelan martoista.

Oliko se sitten oikein tai väärin, että pistin ikämiehen tikkaille kun olin lääketokkurassa mutta en ratkennut juomaan enkä suostunut tarvittaessa ajamaan silloin, niin enpä tiedä. Samalla kun puhuttiin yhteisen tutun äkillisestä sairaskohtauksesta (kuolemasta), jolloin pohdin ääneen rokotteen mahdollista osuutta asiaan ja mainitsin niitä futispelaajia yms.
    Silloin kävi tosiaan niin että 1+1 = psykoosi ja kesällä luottamus oli Hondan helmoja tai kahta A4 paperia (~300e sähkölasku/kk) ohuempi, ja jouduin hoitamaan joitakin asioita sairauspäivärahan enimmäisajan ja pysyvän työkyvyttömyyspäätöksen välisessä 3kk tyhjiössä ilman oikeutta toimeentulotukeen, lainalla, kun en tarttunut rikokseenkehoittamiseen rahanhankintakeinona. Täsmennyksenä, räikeä painorajojen rikkominen pikkuisella VAG;lla jonka toinen takajousi on todennäköisesti katki.

Nää on näitä. Omantunnonkysymyksiä. Kummipojan pohtiessa jäljelle jääneen maapläntin myymistä luottotietojen säilyttämiseksi. Noh, sanotaanko näin että Trust El Plan. 😁
  3. Pääpiirteittäin vain positiivisia kokemuksia, vaikkakin tän vuoden keväänä ajanvaraukset oli niin tukossa ettei pystynyt jättämään edes soittopyyntöä, jolloin keplottelin asiat järjestykseen kuulovammaisten tekstaripalvelun kautta.

Mutta sainhan mä vapautuksen rauhanajan palveluksesta aikoinaan, 2015-2016 asti olen saanut "kivoja" lääkkeitä vaikka eri lääkäreitä on ollut varmaan kymmenen, sekä sairauslomat, El Plan lausunnot yms. ovat myöskin menneet aika lailla mutkitta ja kitkatta.

Eri hoitokontaktien kanssa henkilökemiat ovat vaihdelleet, ja muutama vuosi sitten irtisanoin itse tapaamiseni erään harpun kanssa joka tuhlasi jatkuvasti koko 45min ajan Rivoista saarnaamiseen. Nykyinen on mukava ja ymmärtäväinen, ja hyvä sinänsä että toimii eri tiimissä / eri katon alla kuin tk-lääkärini jonka kanssa virallisemmat asiat hoidetaan, niin pystyy välillä käyttämään "hajoita ja hallitse" tyyliä varsinkin näin lakkojen aikana. Vaikka pientä lipsumista on ollut esim. lääkkeiden syklissä pysymisessä tässä viime, kohtuullisen stressaavan, kesän aikana niin kumpikin hahmottaa silti hyvin ison kuvan, että olen joka tapauksessa toipuva alkoholisti loppuelämäni ja tuo on siihen retkahdukseen nähden "pikkuasia".

Toki varmaan oma käytös, habitus, oikeinkirjoitus ja termit kirjallisessa viestinnässä jne. vaikuttaa paljon millaista kohtelua saa. Tässäkin se "subtleness" on avainsana. En mä mistään lyrtsirefloista puhu, vaan pregabaliinin puoliintumisajasta jne., etäyhteyksissä olen "laittautunut", paikan päällä asioidessa usein huomiotakki päällä jne. Painotan, ettei toi mun lääkitys todellakaan turha ole kun se on ollut sama jo yli 6 vuotta eikä eri lääkärit ole tehneet siihen muutoksia, mutta ei noi silti tyhmän käsiin jouda.
    Ja ja... Tuskinpa sillä nyt pahemmin on vaikutusta, kyllä mä luotan terveydenhuollon objektiivisuuteen, mutta tuskin siitä ainakaan haittaakaan on että voin olla joidenkin silmissä komeakin ja joidenkin silmissä mukava juttelemaan autoista ja moottorisahoista kun reseptit on hoidettu pois alta 🙄😅

Tähänkin, kuten moneen muuhunkin asiaan elämässä, pätee se että
    Niin metsä vastaa miten sinne huudetaan. 🙄
  4. Ja Simpsoneissa, kuten monissa muissakin sarjoissa hahmot on aika lailla iättömiä eikä isoja elämänmuutoksia tms. tapahdu ellei niitä käsikirjoiteta. Moe nyt on ollut Moe jo 80-luvulta asti, mutta otin siksi esimerkeiksi noita kilpa-autoilijoita, kun niissä on ihan konkreettisia esimerkkejä kärsivällisyydestä, kasvamisesta yms. Niin ja Helio ja Loeb, not to mention.

Esim. Maxia mestaruus tuntui rauhoittaneen, Alonso ratsastaa jo iällä ja rautaisella kokemuksellaan vaikka tunteenpurkauksia välillä tuleekin, Power voitti mestaruuden 2014 ja tänä vuonna. Indycar-historian eniten paalupaikkoja, mutta voi luoja kuinka monta 2. tai 3. sijaa pisteissä omien mokien tai huonon tuurin vuoksi, ja Dixon on korjannut yleensä potin. Latvalan herkän persoonan ja suorituspaineet moni varmaan tietääkin, kirjan lukeneet esim. mt-ongelmista ja masennuslääkityksestä, ja nykyisin hän on TGR:n tallipäällikkö tai ainakin jonkinlainen hymypoika pr-kasvona.

Miksi itse vertaan itseäni noihin, niin ihan siksi etten halua verrata itseäni tosielämän tuttuihin kunkin yksityisyyden suojelemiseksi, ja toisekseen että en juurikaan tiedä parempia esimerkkejä muusta urheilusta tai popkulttuurista 😅
    Mittakaava pitää ilman muuta osata ottaa huomioon, otanhan mäkin, mutta jos ajattelee omia purkauksiani palstalla ja tosielämässä vaikkapa 4-10 vuotta sitten, karting-kohelluksia, paskoja reemium-autoja, valtavia henkisiä lukkoja ja gorilloja reppuselässä kunnes se muslimityttö ryösti poikuuteni yms. niin silloin mä todellakin olin hiomaton timantti ja sain osakseni kiinnostusta jonkin verran, vaikken sitä ihan aina hyödyntänytkään täysillä.

Tuntuu silti että nyt kun asiat on olleet jo noin 2½ vuotta pääpiirteittäin ihan järjestyksessä/hyvin, jo pidemmänkin aikaa ainakin osittain korvien välissäkin, raha-asiat koko ajan kontrollissa vaikkakin välillä vähän tiukilla ja nykyään jokseenkin vakaalla pohjalla, en painele treffeille (mille?) liki 30 vuotta vanhalla Fiestalla lonkerotölkki kädessä, aja Hiasea puoliksi ojaan pientareen pettäessä takapyörän alta, nykyään mielestäni teen virtuaalisesti kaiken 100x paremmin kuin 12 vuotta sitten radalla, autoni ovat normaalimpia merkkejä etc. niin juurikin tämä "subtleness" on se mikä varmaan kiinnostusta on laskenut, yhdistettynä ehkä pieneen muutokseen omissa jutuissa ja persoonassa nykyään lähtökohtaisesti selväpäisenä ollessa 🙄

Mä uskon silti, että mun parhaat nuoruusvuoteni ja ennen kaikkea parhaat kaupat on vasta edessäpäin. TSI:t on vasta tuloillaan satasten haarukkaan 😁 Ja kun kylmä tuuli puhaltaa idästä, niin tupani voi nousta arvoon arvaamattomaan. 🙄

Pari etuoikeutta miehillä sentään on jäljellä. Seisaaltaan pissaaminen, sekä kolmikymppisenä tulevaisuuden suunnitteleminen sillä ajatuksella että ma-taso on vasta noususuunnassa. Kiva näinpäin, kuin suotta huolestua pienistä Karalahti-tyylisistä rypyistä silmien ympärillä 😅
  5. Tai sitten kehittyy ihmisenä, aikuistuu ja kypsyy pikkuhiljaa iän myötä. 🙄
    Vedetään jälleen esimerkkejä racing-jutuista, eli vaikkapa Max, Alonso, Will Power, Latvala jne. Kahdella ekalla kireä luonne ei enää näy niin konkreettisesti otteissa, ja kahdella jälkimmäisellä vuosikymmenen mittainen taistelu vastoinkäymisiä ja omia henkisiä lukkoja kohtaan ovat kääntyneet parhain päin.

Omassa piskuisessa mittakaavassani olen nykyään kai pääosan ajasta vähemmän ääliö kuin silloin juodessani, vaikkakaan joissain keskustelunaiheissa en aina osaa tai haluakaan joustaa 🙄 Eikä viime aikojen autokuvioita voi ainakaan kauhean pömpöösiksi kutsua. Pieni ennakkoperintö 2014 vuonna sokaisi hiukan parikymppistä meikäläistä kun sittemmin oli Jaguar ja valitettavasti se paku joka nieli lähes kuukausittain enemmän korjauksiin kuin mitä tienasin.

Ja koko ylläolevan litanian voin kumota heti itsekin sillä, että juurikin tuo hiomattomuus naisia usein kiehtoo, vaikka en jokaiseen yleistä tietenkään. Vaikka olisi mikä El Plan tai voitonpäivä Hondaa leimatessa, ja nyt tässä kahden leimatun auton ikäänkuin positiivisessa "loukussa" ollessa, niin muutaman vuoden takaiseen verrattuna kaikki on jotenkin enemmän"subtle". Kamalaa miten kieli degeneroituu kun en tuota lainasanaa parempaa termiä kuvaamaan näitä onnistumisen sarjoja viime vuosien karting-juttuihin tai premium-autoihin verrattuna. Silloin tärkeämpää oli se miltä asiat näyttivät kuin miten ne olivat, ja nyt lähestulkoon päinvastoin 😅

Timantteja nyt on kaikilla wannabe staroilla, mutta mä olen fullereeni 🦄
  6. Kyllä niitä tuli tehtyä viime talvena aika paljon, ja hyvä sinänsä että kaikesta hässäkästä huolimatta sain pikkuhiljaa poutasäiden aikana heitettyä niitä vajaan, niin eipähän sen seinät romahda ainakaan sisäänpäin jos sikseen olisi. 😅 Joitain ulos jääneitä, maata vasten olleita voisin tässä vielä pinota kuormalavalle syksyllä, ja antaa suosiolla kuivua ensi kesään. 🙄

Viime talvena tilanne oli toinen, ja se kyllä näkyi kun nuohooja kävi 🤯 Kaksi aiempaa talvea meni ihan puihin, mitä puuhommiin tuli, niin tuli poltettua vähän huonommin soveltuvaa puuta ja lähes kaikki kartonkijäte. Nyttemmin kun olen lämmittänyt aamuisin hellaa kuivilla, suht ohuilla, sirkkelöidyillä oksilla/rangoilla, niin hyvin puuhella on vetänyt eikä pitäisi karstoittaa tuolla tavalla. 🙄 Ja olettaen että Fortumin takuusopimus pitää vielä sen vajaat pari vuotta, ja huomioiden alv-ale, niin nykyisellä vähäisemmällä huonemäärällä laskujen pitäisi halventua jollain aikavälillä 😅 Mut sopimukset nyt on pelkkää paperia kun Venäjän lihamylly vasta kunnolla käynnistyy ja aseet puhuu Donbassissa. Saa nähdä kuinka käy, mutta ennenkaikkea eipähän tarvinne totella minkään Saarikon tai Ohisalon ideologisia kurituksia paskakaivoista tai puunpoltosta 😂
  7. Tuo kuulostaa kovin tutulta, ja omassa suvussa taasen isovanhempani olivat raittiita vaikka isoisä ketjupolttaja olikin. Hänellä oli lapsuudesta varmaan omat traumansa, kun taas hänen isänsä oli kova juomaan, ei pystynyt kunnolla pyörittämään 10-lapsista perhettä, tilaa, eikä tätä tilaa minkä hankki jollain korttipelivoitolla tai vaihtokaupalla, mistä mä tiedän 😅 Mitä olen kuullut, niin mussa on kuulemma paljon samaa kuin isoisäni isässä, mutta omasta mielestäni mä olen kyllä loppujen lopuksi paljon varovaisempi ja harkitsevampi kaikessa, ja kun neljä sukupolvea on tässä kuitenkin vierähtänyt, niin ei se automaattisesti tarkoita että nyt tänä päivänä komea, vähän retku, ison talon omistava mies olisi automaattisesti ytm, tai edes ktm mikä en halua edes ollakaan. 😅
    En mä keksi oikein muuta sanaa kuin karisma, vaikka en koko 1953 kuollutta ihmistä tietenkään ole koskaan edes tavannut, mutta sen olen jo oppinut huomaamaan että itsellä se karisma ei ole kovinkaan hyvä kaikissa asioissa. Vaikka kuinka olisin elementissäni työasioissa ja saisin kiitoksia, tai onnistun joskus peliharrastuksen parissa, niin ei treffeillä päde samat jutut kuin bensalenkkarien kesken kauppoja tehdessä tai espanjalaisten gamertag-kaverieni kanssa jutellessa ja vitsaillessa 😄

Ahdistuneisuuden mukaan mullakin toi juominen kulki. Ensin nuorempana lähinnä yksinäisyyteen, ulkopuolisuuden tunteeseen eikä ollut vielä as-diagnoosia, te-palvelujen löysän hirren takia, äitini aivosyövän ja omaishoitajuuteni vuoksi jne. ja sama toki lääkkeiden kanssa. Menihän niitäkin, ja luulen että mut teki kaikkein tyhmimmäksi se että join päivittäin, vaikka mulla oli ja on vieläkin bentsoja päivittäisenä lääkityksenä. Se voi olla petollinen kombo itsekontrollin ja varsin tehokkaan krapulantorjunnan kannalta, mutta ei ne omalla kohdalla herätä mitään himoa eikä ole lipsunut juuri koskaan. Lyrica nyt on oma juttunsa, välillä mennyt enemmän ja välillä vähemmän, mutta en ole retkahtanut juomaan ja olen pysynyt reseptien sykleissä kuitenkin kiinni, tai jos en ole, niin vaikkei lääkärin kanssa yhteistä äidinkieltä olekaan niin sanotaanko että on meillä ollut kyllä hyvä yhteisymmärrys 😁 Nytkin tipahti resepti lokakuulle kunnon hajoita ja hallitse tyylillä. Kerroin palstallakin aikeistani lopettaa Lyrican, mutta hyi hitto millainen olo mulla oli viikon päivät kun pudotin sitä aika railakkaasti. Hoitaja tietää mun syklin lipsumisista eikä ole suoraan tuominnut mua, viime viikolla kerroin lopetusaikeistani hänellekin, mutta myöhemmin peruin puheeni, kun potilasturvallisuuslaki eteni ja vetosin myös Alex Albonin umpilisäkkeen tulehdukseen ja pelkooni että se voisi aiheuttaa sellaisen ottaen huomioon somaattisen taustani. Hoitsulle jäi paha mieli, ja muutaman tunnin päästä tuli tekstari Omakannasta, että puolen vuoden Lyricat tipahti ostettavaksi jonkin ajan kuluttua, vaikka joulukuuhun asti teoriassa olisi pitänyt riittää 😁

Tuo on ihan totta, että alkoholisti mäkin olen lopun ikäni, ja sitä kautta altis addiktioille muutenkin, ja varmaan jo geenien kauttakin. Siksi olenkin vasta aikuisena havahtunut arvostamaan kaiken negatiivisen jankkaamiseni keskellä sitä, että sain tosiaankin kasvaa maaseudulla kaikkein kriittisimmässä iässä, ja purkaa ylimääräistä energiaa kaksipyöräisten ja peltoautojen parissa. Voisi olla vieläkin rankempi tarina kerrottavana hieman eri postinumerolla. 🙄
  8. Tuo kuulostaa kovin tutulta, ja omassa suvussa taasen isovanhempani olivat raittiita vaikka isoisä ketjupolttaja olikin. Hänellä oli lapsuudesta varmaan omat traumansa, kun taas hänen isänsä oli kova juomaan, ei pystynyt kunnolla pyörittämään 10-lapsista perhettä, tilaa, eikä tätä tilaa minkä hankki jollain korttipelivoitolla tai vaihtokaupalla, mistä mä tiedän 😅 Mitä olen kuullut, niin mussa on kuulemma paljon samaa kuin isoisäni isässä, mutta omasta mielestäni mä olen kyllä loppujen lopuksi paljon varovaisempi ja harkitsevampi kaikessa, ja kun neljä sukupolvea on tässä kuitenkin vierähtänyt, niin ei se automaattisesti tarkoita että nyt tänä päivänä komea, vähän retku, ison talon omistava mies olisi automaattisesti ytm, tai edes ktm mikä en halua edes ollakaan. 😅
    En mä keksi oikein muuta sanaa kuin karisma, vaikka en koko 1953 kuollutta ihmistä tietenkään ole koskaan edes tavannut, mutta sen olen jo oppinut huomaamaan että itsellä se karisma ei ole kovinkaan hyvä kaikissa asioissa. Vaikka kuinka olisin elementissäni työasioissa ja saisin kiitoksia, tai onnistun joskus peliharrastuksen parissa, niin ei treffeillä päde samat jutut kuin bensalenkkarien kesken kauppoja tehdessä tai espanjalaisten gamertag-kaverieni kanssa jutellessa ja vitsaillessa 😄

Ahdistuneisuuden mukaan mullakin toi juominen kulki. Ensin nuorempana lähinnä yksinäisyyteen, ulkopuolisuuden tunteeseen eikä ollut vielä as-diagnoosia, te-palvelujen löysän hirren takia, äitini aivosyövän ja omaishoitajuuteni vuoksi jne. ja sama toki lääkkeiden kanssa. Menihän niitäkin, ja luulen että mut teki kaikkein tyhmimmäksi se että join päivittäin, vaikka mulla oli ja on vieläkin bentsoja päivittäisenä lääkityksenä. Se voi olla petollinen kombo itsekontrollin ja varsin tehokkaan krapulantorjunnan kannalta, mutta ei ne omalla kohdalla herätä mitään himoa eikä ole lipsunut juuri koskaan. Lyrica nyt on oma juttunsa, välillä mennyt enemmän ja välillä vähemmän, mutta en ole retkahtanut juomaan ja olen pysynyt reseptien sykleissä kuitenkin kiinni, tai jos en ole, niin vaikkei lääkärin kanssa yhteistä äidinkieltä olekaan niin sanotaanko että on meillä ollut kyllä hyvä yhteisymmärrys 😁 Nytkin tipahti resepti lokakuulle kunnon hajoita ja hallitse tyylillä. Kerroin palstallakin aikeistani lopettaa Lyrican, mutta hyi hitto millainen olo mulla oli viikon päivät kun pudotin sitä aika railakkaasti. Hoitaja tietää mun syklin lipsumisista eikä ole suoraan tuominnut mua, viime viikolla kerroin lopetusaikeistani hänellekin, mutta myöhemmin peruin puheeni, kun potilasturvallisuuslaki eteni ja vetosin myös Alex Albonin umpilisäkkeen tulehdukseen ja pelkooni että se voisi aiheuttaa sellaisen ottaen huomioon somaattisen taustani. Hoitsulle jäi paha mieli, ja muutaman tunnin päästä tuli tekstari Omakannasta, että puolen vuoden Lyricat tipahti ostettavaksi jonkin ajan kuluttua, vaikka joulukuuhun asti teoriassa olisi pitänyt riittää 😁

Tuo on ihan totta, että alkoholisti mäkin olen lopun ikäni, ja sitä kautta altis addiktioille muutenkin, ja varmaan jo geenien kauttakin. Siksi olenkin vasta aikuisena havahtunut arvostamaan kaiken negatiivisen jankkaamiseni keskellä sitä, että sain tosiaankin kasvaa maaseudulla kaikkein kriittisimmässä iässä, ja purkaa ylimääräistä energiaa kaksipyöräisten ja peltoautojen parissa. Voisi olla vieläkin rankempi tarina kerrottavana hieman eri postinumerolla. 🙄
  9. Toyotat on lähes aina maineensa veroisia, ja se kyllä näkyy käytettyjen hinnoissa, mutta itse olen sen tyylinen että ostan suosiolla puolet halvempia samanikäisiä merkkejä ja hyväksyn pienet korjaustarpeet silloin tällöin. Hiase oli, noh, Hiase eikä takuulla ajettu vain sen vertaa mitä mittarissa oli, rämisi, tärisi, vaihteiden synkrot rutisi, savutti talvella kunnon nokikasan valkoiseen lumihankeen jne. mutta ei meinaan kertaakaan jättänyt tien päälle.

Tänään kun tuli omalla japanilaisella käytyä ensin toisessa suunnassa kirkonkylällä päin kuntosalin suihkussa halvalla rannekkeella (kaivo kuiva), sen jälkeen Raisiossa pyykillä, ja iltapäivällä vielä uusi reissu lähikaupan postiin työjuttuihin liittyen, niin hyvin se ajo taas sujui ns. lihasmuistista ja ai ihana sitä avaruutta, vakkaria, 2.0 koneen muistaakseni noin 144hp tehoja yms. 😁 Kuten olen kuvaillutkin, niin VAG on näennäisesti mukavempi, hiljaisempi ja pehmeämpi, mutta kun on tottunut viime vuosina lähinnä W202/Laguna/paku kategorian/kokoluokan autoihin, niin oikeastaan vasta nyt hoksasin että se pienuus tavallaan ärsytti VAG:ssa eniten 🙄 Hyvä ajoasento ja ajettavuus sinänsä, mutta tuntuu että nenä on ihan tuulilasissa kiinni 😅

Takaluukun avausmekanismit on ihan vakiojuttu joita menee kaupaksi melkein mistä tahansa autoista, usein ne on firman autoissa jo valmiiksi rikkikin, ja molemmissa omissakin ne oikuttelee vaikka japanilaisessa se on mekaaninen ja VAG:ssa sähköinen avauskahva. Japanilaisessa se jousi ei palauta aina kunnolla, ja kahva pitää kaivaa avaimella tms. takaisin ulos että luukku menee kiinni. VAG:ssa on periaatteessa samaa vikaa, mutta siinä avausmekanismi on sähköinen. Se toimii kyllä yleensä, mutta silloin kun se ei toimi, niin takaluukun ollessa auki kunnon nyrkillä lyönti oikeaan kohtaan, niin kuuluu vaimea surahdus ja silloin tietää että luukku menee kiinni 😁

Japanilaisella on ajettu 198tkm ja VAG:lla joku vajaat 290tkm ja kyllä sen eron huomaa yleiskunnossa, vielä kun huomioi noiden koko-/segmenttieron ja VAG:n pienemmän koneen. Tai no on mulla ollut 350tkm ajettu 1,3 Skoda Feliciakin, joten noihan on vasta sisäänajettuja 😂 Tekniikkahan ei japseista yleensä ekana leviä, ja tuonkin talvirenkaat on valmistettu vuonna 2009, joten luulen että vähäiset kilometrit ja tuoksi automalliksi sanotaanko siedettävä ruostetilanne selittyy osittain sillä. Eikä itselläkään ole tullut vuodessa kuin noin 3500-4000km nykytahdilla, joten bensa-auto kannattaa kohdallani ilman muuta, ja tokihan autot vähemmän kuluu esim. alustanosien yms. suhteen verrattuna 15-22tkm vuositahtiin joskus viime vuosikymmenellä. Kun silloin oli karting-reissuja ja myöhemmin kotiasioista päivittäin irtautumista vähän tikusta asiaa -tyylillä.
  10. Joissakin asioissa mullakin on tuollaista, enimmäkseen tietenkin virtuaalisissa kilpa-autoiluympyröissä, mutta on sitä joskus tullut jälkikäteen naureskeltua hieman esim. joitain perävaunumassoja, siirtolupien selittelyjä konttorilla joihinkin aivan järkyttäviin jo paalattuihin shitboxeihin, ja vaikkapa nyt toissapäivänä "Hondan" leimaa hakiessa itsetehtyjen korjausten jäljiltä 😁

Itse olen alkoholisti ja varmaan jonkinasteisesti lääkeriippuvainen, mutta en osaa asettua peliriippuvaisen asemaan suoraan. Voisin kuvitella, että juuri se jännityksenhaku olisi koko homman ydin, mutta esim. äitivainaa kuvaili sitä joskus ikäänkuin joksikin suljetuksi kuplaksi, jossa kaikki muut huolet unohtuu, kun rämppää pelikonetta 🙄 Kunnon perisuomalainen esimerkki, sillä mielestäni rahapelaaminen silloin harvoin kun sitä itse harrastan, on mielestäni mielenkiintoisempaa jos samaan aikaan joku toinenkin tuttu pelaa vierellä. Ehkä se mun kilpailuvietti korostuu tuossakin, mene ja tiedä.

Silloin viime vuosikymmenen loppupuolella kun oli se 22kk ryyppyputki päällä, ja toleranssi sellainen, että noin 20-30 annosta päivässä piti osapuilleen toimintakykyisenä ja torxit pysyi näpeissä. Tuskin montaakaan päivää oli Mersujen ratissa, jolloin liikenteessä promillet olisi olleet jo tai enää täysin nollissa 🙄 Mikä tosta tekee niin oudon, niin kohdallani ei todellakaan ollut kyse mistään jännityksenhakemisesta, mutta olin myöskin täysin turta konkreettisille riskeille ja myös valkoisen Skoda Octavian, Suomen oman Crown Victorian, suhteen. Tuuri kävi monessakin mielessä. Alkoholi teki mut aivan käsittämättömän tyhmäksi ihmiseksi, mutta onneksi ei koskaan kuitenkaan mitenkään tyhmänrohkeaksi kuskiksi. Päinvastoin, kun tiesin riskit niin pyrin ajamaan mahdollisimman oikeaoppisesti, kuten aina ennenkin, ja edelleenkin ajan. Mä olen näyttämiseni hoitanut aikoinaan karting-radoilla, ja hoidan nykyisin ruudun takaa Lancia Delta S4:llä 😄
  11. Kyllä kaverini ja kartanlukijani B ihan omalta koneeltaan tai älylaitteeltaan tänne kirjoittaa 😊

On tämäkin kyllä taas melkoinen Aku Ankka -tyylinen sekaannus, kun ton hänen pitkäaikaisen kutsumanimen Uncle Bicky läheisten tuttujen kesken, voi suomentaa niin monella ja väärällä tavalla 🤦‍♂️ Ei jotain Uncle Ben's riisinkään nimeä minkään enosekaannuksen takia vaihdettu, vaan sitä pidettiin ajan woke-hengen mukaisesti rasistisena, mutta se nyt on oma juttunsa eikä liity mun autoihini tai PMC:n tiimin toimintaan 😂
  12. Tuli vielä sen verran mieleen vertailla noita kahta autoa, vaikka VAG onkin pykälää pienempi, 3 vuotta Hondaa vanhempi, ja mallisarjana esitelty jo neljä vuotta aikaisemmin.

Kun eilen taas ajelin tuolla riisikinnerillä, niin alkuun ajo oli jälleen todella töksähtelevää lyhyen, napakan, ja raskaahkon kytkimen sekä kaasupolkimen liikeradan, ja sanotaanko suht dynaamisen ohjaustuntuman vuoksi. VAG ei ollut ihan niin mukava kuin Laguna aikoinaan, eikä samanlainen hehtaaripyssy kuin 90-luvun alun Mersut, mutta silti paljon pehmeämpi ja yllättäen hiljaisempi, ainakin sisältä kuin isompi ja uudempi japanilainen. Heti huomasi tuulensuhinat, nypytyksen, rengasmelun yms. mutta toisaalta myöskin tilan, avaruuden sekä 2.0 koneen yli 140hp tehot verrattuna nimellisesti 100hp 1,6 koneeseen mikä VAG:ssa on. 😅

Tottumiskysymyksiähän nämä on, mutta jännä silti havainnoida tällä tavalla tuollaisten jo jonkinlaisten pre-klassikkojen eroja, kun kerrankin puhutaan tieliikennekelpoisista autoista. Olen mä työni puolesta varmaan pitkälti yli sataa autoa ajanut, mutta ei niiden shitboxien perusteella kannata paljoakaan muodostaa mielikuvaa koko merkistä tai mallisarjasta, eikä lyhyt koeajo pikkuteillä kuitenkaan kerro vielä paljoakaan ominaisuuksista, vaikka ammattimiehen silmin ja korvin muodostuu jonkinlainen käsitys autoyksilön yleiskunnosta.

Ainahan mun on tapana puolustella omia autojani, ja muuttaa merkkiuskollisuutta sen mukaan mikä milloinkin on alla, mutta ihan totta puhuen niin juuri tuonikäinen VAG perinteisellä koneella on varmaan vähiten riskialtis ja tavallaan vain suht vähän ärsyttäväkin auto. TSI:tä en olisi huolinut ilmaiseksikaan omaan käyttöön, mutta jos kesällä olisi ollut tarjolla vaikka saman ikäluokan (Mk1) Octavia mieluiten viistoperänä, Audi A3, Seat tms. samalla tekniikalla, niin olisi nekin varmaan menetelleet. Jossain Youtube-videossakin kun käytiin eri mallisarjoja läpi, niin todettiin että tuo IV koppainen on "The Golf to have". 😅

Kuten Uncle B. tossa ylempänä irvailikin, niin kieltämättä vähän siihen Fiesta-kategoriaan toi VAG menee. Äkkiseltään tuntuu "nykyajan autolta" mutta kuitenkin 22 vuotta vanha, ja ennenvanhaan museoautojen raja meni 25 vuodessa 🙄😅 Museoautoaihio toi ei ainakaan mun käsissä tule olemaan, enkä nyt tiedä kuinka hauska tai riemukas harrasteluautokaan, mutta kun eilen selailin Nettiautoa ihan huvikseni, niin voi hyvä luoja kuinka paljon autot on kallistuneet 🤯
    Silloin kun mä aloittelin työjuttujani joskus yli 10 vuotta sitten, niin aina 500 eurolla sai vuodeksi leimatun auton alle, ja itsekin joskus fiksailin sellaisia myyntiin, mutta nyt tuntui että 2500e oli sellainen haamuraja, missä aletaan puhumaan vähänkään järkevänkuntoisista, tavallisista noin vm. 2005 molemmin puolin olevista henkilöautoista tämän alueen liikkeissä. Huomasin tämän jo kesällä, ja siksi en hätiköinyt Hondan kanssa ja nielin ylpeyteni kun leimatun VAG:n sai 3-numeroisella summalla, ja vieläpä ymmärryksen /sympatian kera, käytännössä nollakatteen kaupoilla. Eipä ole periaatteessa kuin noin pari tonnia noissa kahdessa kiinni pääoman osalta, joten kyllä noita on valmis ihan korjaamaankin jos sikseen on. 🙄

Ja kyllä, olen tällä hetkellä onnellisempi kuin reilut 5 vuotta sitten jolloin sai valkata pihalta ottaako Mersun vai Jaguarin sinä päivänä ajoon. 😃
    Kaksi autoa nytkin, mutta kumpikin sinänsä sopii paremmin mun käyttötarpeisiin, japanilaisia on omasta takaa pari kappaletta osina banaanilaatikoissa ja kuormalavoilla, eikä Järkevän ihmisen tavaratalo ™ tuon ikäisen VAG:n normaaleja palikoita täysin sikamaisesti kuitenkaan hinnoittele. Ainakaan Jaguarin palikoihin verrattuna, jotka onneksi ei langennet mun maksettavaksi tai korjattavaksi vaan kauppa purettiin myyjäliikkeen kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä. 😂
  13. En+mäkään+tarkalleen+ottaen+ole+ollut+virallisesti+masentunut+koskaan,+eikä+toi+periaatteessa+ole+masennuslääke,+vaikka+noin+muuten+7+muuta+diagnoosia+multa+kyllä+löytyy+😂Mä+olin+jo+joka+tapauksessa+pudottanut+noita+aika+paljon+muutamassa+viikossa+vähän+pakon+edessä,+mutta+toi+lakko+ja+oman+vähän+riskialttiin+käyttäytymisen/toiminnan+pohtiminen+pisti+miettimään+että+mitä+se+touhu+taas+jonkin+ajan+kuluttua+on,+mitä+se+pidemmän+päälle+tekee+elimistölle,+ja+teki+yhdessä+juomisen+kera+aikoinaan+🙄+Pitäisikö+tässä+oikeasti+olla+30-ikäisenä+täysin+lääketeollisuuden+orja+lopun+elämäni,+taiteilla+noiden+kanssa+aina+jotain+omiani+ja+yleensä+jossain+vaiheessa+aina+kärsiä+enemmän+tai+vähemmän,+ja+kun+ei+tuo+kuitenkaan+ainoa+lääkkeeni+ole,+niin+tasoittaa+ne+oloa+ja+auttaa+nukkumaan,+mutta+ei+yleensä+samalla+tavalla+lipsu+käsistä+eikä+pidä+päästääkään+lipsumaan+tämän+varjolla.+Enkä+mä+siis+mikään+häirikkö+ole+tai+ole+ollut,+eikä+tämä+ole+niinkään+reagointia+tai+näyttämisenhalua+niihin+hiljattaisiin+riitoihin+/+luottamuspulaan+liittyen,+vaan+oikeastaan+toi+viime+aikojen+lakkouutisointi+ja+viime-+eli+Monzan+viikonloppuna+Alex+Albonin+umpilisäkkeentulehdus+avasi+silmät+tällekin+asialle+😯+Ja+kyllähän+mä+tossa+aiemmin+syksyllä+ja+viimekin+vuonna+sattumalta+näihin+aikoihin+mietin+niitä+kaikkia+karting-kolareita+ja+läheltäpiti-tilanteita,+Dan+Wheldonin+ja+Henri+Toivosen+kuolemia,+olen+joskus+kuunnellut+Karalahden+kirjan+jne.+niin+enpä+tiedä+kuinka+paljon+haluan+vielä+ihan+ehdointahdoin+koetella+tuuriani+ja+kroppaani+😅🤯+Kyllä+munkin+päässä+järki+liikkuu,+mutta+sen+kaivaminen+esiin+perättömillä+psykoosiväitteillä+ja+rokotepoliittisella+keskustelulla,+on+huono+tulokulma.+Uskon+enemmän+Karalahtea+ja+kartturiani+Uncle+B.+Royalia+kertomassa+omista+refloistaan+kuin+liian+liljalaaksolaista+lähestymistapaa+😂