Vapaa kuvaus

En varmasti esittäydy, umpivieraille ihmisille. Ja vielä pitäs kertoa harrastuksista ja ties mistä. Enkä edes tsättäile, se on enemmän semmoista nuoren polven hommaa. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

8

Kommenttia

142

1. Entäs se Roman Schatzin kirja "Suomesta, rakkaudella"? En ole lukenut, mitä nyt kirjakaupassa muutaman kymmenen sivua, mutta vaikutti ihan hauskalta tekeleeltä.

"En nyt menisi ihan niin pitkälle, että kutsuisin Suomea paratiisiksi. Se on siihen helvetin paljon liian kallis ja kylmä. Mutta ollakseni taas ihan todella rehellinen: Niin hauska kuin minusta onkin valittaa, en koskaan ole oikeasti katunut tänne tuloa."

Kannaltasi kätevästi kirja on samoissa kansissa sekä suomen- että englanninkielisenä. (Vaikka enpä minä kyllä tiedä minne päin maailmaa olet menossa.)
  2. Missä kohti minä haukuin sinua? Mielestäni en niin tehnyt, ainakaan ei ollut tarkoitukseni.

"eihän aikuinen voi ymmärtää hölkäsen pöläystä teinielokuvista." Tämä onkin mielenkiintoinen väite. Mihin käsityksesi perustuu? Siihenkö, että harvat täysi-ikäiset ovat tässä ketjussa Screamia kehuneet? Itse olin 15-vuotias kun Scream teattereissa pyöri, silloin myös sen ensimmäisen kerran näin. Kuuluin siis hyvin pontevasti kohderyhmään. En silloinkaan pitänyt Screamia kovin kaksisena elokuvana, joten selvästi aikuismaisuuteni ei vaikuta käsitykseeni elokuvasta. Tai sitten olin jo silloin, teini-ikäni kukoistuksessa, kovin aikuinen.

En vieläkään tiedä mikä seikka/mitkä seikat puoltavat Screamin statusta elokuvaklassikkona. Keräilin tähän säikeeseen kirjoittamistasi viesteistä asiaa puoltavat jutut:

#1: kaikissa vuokraamoissa se on luokiteltu klassikoihin

#2: pidin vain screamista koska siinä oli huumoria,takaa-ajoa ja ruumita..

#3: se on klassikko sillä kaikissa klassikoissa maakuuneissa on sellainen amelie-tarra ja screamissa on ja sit screamin löytää kans klassikko-osastolta..!

#4: periaatteessa scream on klassikko mutta käytänöstä en ole varma

#5: suurin osa pitää screamista kuitenkin..ja see on periaateessa klassikko

Ensimmäinen kohta ei pidä paikkaansa, sillä Scream ei löydy klassikkohyllystä kaikissa vuokraamoissa.

Jos toisessa kohdassa mainitut kolme seikkaa ovat klassikon tunnusmerkkejä, on valtaosa elokuvista klassikoita. (Vaikkapa Power Rangers - The Movie ja 3 Ninjas: High Noon at Mega Mountain. Ajatuskin puistattaa.)

Kolmas argumentti on jokseenkin sama kuin ensimmäinen, yksi tarra ei todista mitään. ("Sticking feathers up your butt does not make you a chicken.") Väitteesi on sukua tunnetulle "Raamattu on totta" -päätelmälle, joka menee näin: Raamattu on totta, koska Raamatussa lukee niin ja Raamatussa kerrotaan totuus. Väitettä ei voi kumota, mutta se ei tarkoita, että se pitäisi paikkansa.

Neljännestä ei voi sanoa juuri mitään, se ei edes ole perustelevinaan näkemystäsi millään tavoin. "Periaatteessa Scream on klassikko." Mitä tuo muka tarkoittaa?

Ja niin tulee viides ja viimeinen perustelu sille, että Scream olisi elokuvaklassikko. Suurin osa, mikä suurin osa? Suurin osa maailman väestöstä? Suurin osa Suomen nuorista? Turhan ympäripyöreä väite. Ja sitten taas tuo "periaatteessa klassikko" -juttu. Minä olen periaatteessa Jude Law, käytännöstä en ole varma.

Kuten jo aikaisemmassa viestissäni kirjoitin, katsotaan sitten 2016 uudestaan tätä klassikko-juttua.
  3. Pystytkö listaamaan ne elokuvat? Olisin kovin kiinnostunut tiedosta. Minä en nimittäin millään saa laskettua Johnnylle niin paljon elokuvia, itse asiassa vieläkin vähemmän kuin mitä aikaisemmin väitin.

Eli. Tiedossani olevat saatavilla olevat elokuvat, joissa Johnny Depp on edes jonkinlaisessa roolissa:

1. The Libertine (2004)
    2. Finding Neverland (2004)
    3. Ils se marièrent et eurent beaucoup d'enfants (aka And They Lived Happily Ever After) (2004)
    4. Secret Window (2004)
    5. Once Upon a Time in Mexico (2003)
    6. Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)
    7. From Hell (2001)
    8. Blow (2001)
    9. Chocolat (2000)
    10. Before Night Falls (2000)
    11. The Man Who Cried (2000)
    12. Sleepy Hollow (1999)
    13. The Astronaut's Wife (1999)
    14. The Ninth Gate (1999)
    15. Fear and Loathing in Las Vegas (1998)
    16. The Brave (1997)
    17. Donnie Brasco (1997)
    18. Nick of Time (1995)
    19. Dead Man (1995)
    20. Don Juan DeMarco (1995)
    21. Ed Wood (1994)
    22. What's Eating Gilbert Grape (1993)
    23. Benny & Joon (1993)
    24. Arizona Dream (1993)
    25. Freddy's Dead: The Final Nightmare (1991)
    26. Edward Scissorhands (1990)
    27. Cry-Baby (1990)
    28. Platoon (1986)
    29. Slow Burn (1986)
    30. Private Resort (1985)
    31. A Nightmare On Elm Street (1984)

Tyler Durdenin sanoin "But it´s just me and I could be wrong."
  4. Oisko ollu Exploitica?
  5. Nykykomediat on huonoja. Siitä se vaan johtuu kun ei ole hauskaa. En ole koskaan oikein sitäkään käsittänyt, että Jim Carreyn elokuvat perustuvat miehen kykyyn väännellää naamaansa huvittavasti. Että siitä minun odotetaan maksavan.
    Mutta onneksi on animaatioita, jotka näyttävät perivän maan. Lähes poikkeuksetta voi luottaa Pixarin ja Dreamworksin animaatioleffoihin, ne ovat sentään hauskoja. Vaan aina ei osumaa tule silti: Hain tarina oli väkinäinen ja pinnallinen tekele. Luulisi tekijöidenkin ymmärtävän, että pelkästään nimekäs näyttelijäkaarti ei riitä tekemään hyvää elokuvaa, juonen pitää toimia myös. Nemoon tulee väkisinkin verrattua tätä Shark Talea ja se klovnikala kavereineen hakkaa alati ärsyttävän Will Smithin 10-0.

Ei pitänyt pelkästään haukkua tuota yhtä elokuvaa. Niin. Oletko Monty Pythoneita nähnyt? Itse jaksan niiden parissa viihtyä aina vaan. Eivät toki ole tuoreimpia mahdollisia elokuvia, mutta ei niitä ikä paina. Uudemmista tekeleistä muistelen viihtyneeni Lock, Stock and Two Smoking Barrels-nimisen pätkän parissa, se on vuodelta 1998. Death To Smoochy oli myös hyvä. Sexy Beast oli hemmetin hyvä leffa, kuten oli myös Fear and Loathing in Las Vegas. Kumpikaan ei ole varsinainen komedia, mutta ehkä se onkin niiden pelastus. Minua ainakin viihdyttävät semmoiset elokuvat, joissa huumori ei ole niin hirveän alleviivattua (lukuun ottamatta Monty Python-tuotoksia). Gosford Park, The Commitments, The Snapper, mitä niitä nyt on. Ei tule tähän aikaan enää mieleen.