Vapaa kuvaus

Savuavan symbiootin neuroleptiset istukkeet. Suosikkibändit/artistit: Westbam nyt, ennen ja aina Lempikirjat: Kaikki Philip K. Dickin tuotokset. Iaian M. Banks, Arthur C. Clarke, Isaac Asimov, William Gibson, Stanislaw Lem, Arkadi ja Boris Strugatski. Siinä muutama suosikki kirjailijoista. Yksittäistä Vapaa-aikanani: Mökki, olut Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaikki käy kunhan pääsee pois. Katson tv:stä mieluiten: En oikeastaan katso televisiota ollenkaan. Kotieläimet: Koira ihminen. En pidä: Fanaatikoista - iteki oon Ruoka & juoma: Menee Linkit: http://www.torvi.com, http://www.vapaa-ajattelijat.fi/, http://www.eroakirkosta.fi/, http://www.nasa.gov/, http://www.ursa.fi/ Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: Sinkku Lapset: --- Messenger: [email protected]

Aloituksia

49

Kommenttia

330

1. Se on tämä juhannus. Katso aikaisempia vastauksiani olen hyvin asiallinen. Alkoi vain ärsyttämään. Olet aivan oikeassa. Kuningas alkoholi puhuu. Pitää varmaa lopettaa, mutta oikeassa olen silti...

Näen itsekin olen kuin nuo fundamentalistit , yhtä fanaattinen, satun nyt olemaan vain ateisti -fanaattinen ateisti. Tartun asiaan maanantaina kun pää selvä.

-Meen järveen
  2. Perin erikoisen lähestymistavan otit tuohon kun tunteina lähit laskemaan. Mutta yritetään näin kesäpäivänseisauksen kunniaksi.

Yleensä kun lasketaan tuo yksikkö lux:eina eli valon voimakkuus pinta-alayksikköä kohti (valon energia neliömetriä kohden).

Tähän taas vaikuttaa

A. Maapallolle saapuva valonmäärä joihin vaikuttaa mm.

-saasteet
    -pilvet
    -maan sijainti auringosta (ellipti rata, joka kasvaa ja pienenee 100 000 vuoden syklillä)´
    -kuun vaiheet (kuu heijastaa auringon valoa)
    -ilmakehän heijastumat
    -maan kaltevuuskulma (pyörimisakselin kaltevuuskulma muuttuu 41 000 vuoden välein, joka nyt on noin 23°26', tämän vaihtelun uskotaan vaikuttavan jääkausiin).
    -Auringon vaiheet, joka 11 vuosi aringonpilkkujen aktiivinen vaihe.

B. Maapallolta heijastuvan valonmäärä kuten
    -lumi, jää,
    -meren heijastumat
    -maaperän heijastumat

Lisäksi tarkoitat valona näkyvää valoa, joten infrapunavalo ynms. ihmissilmälle näkymättömät taajuudet täytyy unohtaa. Huom esim. perhoset ja monet muut näkevät lisäksi ultravioletti säteilyä.

Jos pelkistetään niin ilmakehän ulkorajalle säteilyä tulee 343 W neliömetriä kohden. Energiaa poistuu 103 W neliömetriä kohden heijastuneena auringonsäteilynä ja 240 W neliömetriä kohden lämpösäteilynä.

Tiedän tämä ei vielä vastaa kysymykseesi, mutta näin tarpeelliseksi tuoda asian esille, jotta selviäsi kuinka vaikea tästä tunteja saada mitattua.

Tällä hetkellä kaamos alkaa Pohjoisnavalla (90,0° N) 24. syyskuuta ja päättyvät myöhimmillään Pohjoisnavalla 19. maaliskuuta.

Kuten huomaat kesät ovat pohjoisella-pallon puoliskolla pidemmät kuin eteläisellä, johtuen elliptisestä kiertoradasta. Meillä siis pidempi kesä, mutta olemme kauempana silloin Auringosta.

Eli vastaan kysymykseesi kyllä ja ei. Saat itse päättää.
  3. Huomaan, että ajattelet avaruuden/tyhjiön olleen jo ennen alkuräjähdystä ja siellä sitten tapahtuneen pommimaisen räjähdyksen, mistä materia sinkoili muodostaen galaksit.

Räjähdyksellä ei ollut keskipistettä edelleenkään.

Räjähdys syntyi singulariteetistä (ei mistään) joten räjähdys tapahtui kaikkialla samanaikaisesti. (jokainen piste on siis keskipiste tai mikään ei ole keskipiste). Ennen alkuräjähdystä ei ollut avaruutta, ei tyhjiötä. Meille siis ei mitään. "BigBangissä" syntyivät paitsi aine, paikka, aika ja energia, myös luonnonlait eli perusvuorovaikutukset, jotka ovat ohjanneet olevaisen käyttäytymistä siitä lähtien.

Materia taas oli jakautunut tasaisesti ennenkuin maailmankaikkeus oli jäähtynyt kylliksi noin 300 000-400 000 vuoden ikäisenä.

Tässä tarkennusta.

Alkuräjähdyksen kulku

1.Planckin aika 10-43 s alkusingulariteetti laajenee (huom. selvennykseksi - = miinusmerkki)

2.kosminen inflaatio 10-35 s valoa nopeampi laajeneminen

3.sähköheikko faasimuutos 10-11 s alkeishiukkaset saavat massansa

4.QCD faasimuutos 10-5 s kvarkit sitoutuvat protoneiksi

5. 1 s atomiytimien synty alkaa

6.säteilyn valtakausi 10 000 v kaikki energia oli säteilyn muodossa

7.aineen valtakausi 379 000 v mikroaaltotausta syntyy (2900 kelvinin lämpötilassa ensimmäiset atomit syntyivät ytimistä ja elektroneista muuttaen universumin läpinäkyväksi ja mahdollistaen näin säteilyn kulun.) Tätä pystymme siis jo havaitsemaan tätä kutsutaan "kosmiseksi taustasäteilyksi"

8. 0,4 mrd v ensimmäiset tähdet syntyvät (katso. myös kvasaarit)

9. 13,7 mrd v tämä päivä
  4. Voisitko H.H rekisteröidä nimimerkkisi tee galleriasta vaikka ei julkinen. Minä en todellakaan ole varma onko siellä päässä aina sama henkilö; sen verran pahasti nuo kantasi heittelehtivät. Välillä olet teisti toisinaan kutsut itseäsi agnostikoksi.

-Vai onko siellä suunnalla havaittavissa jonkin asteista lipsumista.

... no en anna asian enempää vaivata joten, taas keskusteluun palatakseni.

En kertakaikkiaan ymmärrä miksi näitä ismejä yhdistellään, muka uusiksi määritteiksi.
    -Nehän ovat jo itsessään selittäviä.

Miksi sanoa olen ateistinen agnostikko tai teistinen agnostikko.

Teistinen agnostikko uskoo että jumala on, mutta ettei jumalan luonteesta saa varmuutta.

Ateistinen agnostikko sanoo ettei jumalaan usko, mutta ettei asiaa voi todistaa kumpaankaan suuntaan.

Sanot: Painopisteen muuttaminen agnostiseen ateismiin ei muuttaisi ajateltavia uskonkysymyksiä. Minun mielestäni muuttaa. Ensimmäinenhän tunnustaa jumalan. Toinen sen kieltää.

Agnostisismi on käsitys, jonka mukaan jumalista ei saada tietoa, ei siis tiedetä onko jumalia ja jos on niin ei tiedetä millaisia on. Agnostisismi käsittelee asiaa eri kannalta kuin ateismi/teismi-jako, eikä siis ole kolmas vaihtoehto niiden välillä.

Ateistit sanoutuvat tuollaisista käsitteistä luonnollisestikkin irti.

Mutta ymmärtääkseni kuitenkin kysymyksesi mitkä ovat ateismini syyt:

"Peilaa ateismisi syntyä."

-Aivan pienenä aloin epäilemään koko jumalan olemassaoloa olin silloin noin 7-vuotias. Ajattelin lapsellisesti, että enkelit tulevat yöllä kostamaan epäilevää uskoani. No vaihe ei kestänyt kauan, mutta palasi usein mieleeni unettomina öinä. Tosin muistan miettineeni myös miten toinen ajattelee -miten hän kuulee itsensä ynms. outoja juttuja.
    Kantani heilahti noina lapsuus vuosina selkeesti ateistiseen suuntaan.

Seuraava käänne oli rippikoulu. Siellä asioista puhuttiinki jo enemmän. Rippikoulusta jäi hyviä muistoja ja harkitsin jopa isoseksi menoa, mutta siellä kantani silti sai lopullisen vahvistuksen. Olin varma jumalia ei ole.

Rippikoulussa kysymysteni muuttuessa vaikeammiksi tuli pastorilta vastaukseksi kommentteja: "Älä tuollaisia mieti" tai "Tutkimattomia ovat herran tiet" Monesti kysymykset kierrettiin ja vastattiin pitkällä jaarituksella, joka ei edes vastannut ko. kysymykseen (olin varmasti hankala). Rippikoulun hengellinen anti oli nolla.

Miksi sitten kiinnostukseni filosofiaan, luonnontieteisiin ja erityisesti kosmologiaan.

-Syy on yksinkertainen. Sieltä aloin löytämään kaipaamiani vastauksia. Lisäksi "työni" oli omatoimista kukaan ei sanonut, mitä seuraavaksi; -tai tee noin ja ajattele näin.

Mitä syvemmälle asiaan sukeltanut sitä enemmän harhainen maailma väistynyt ja tietynnäköinen rationaalinen ajatusmaailma kehittynyt.

Tilalle noussut uusia kysymyksiä joihin ei edes ole vastauksia. Paljon laajempia asioita kuin jokin ihmisen itsensä luoma jumal olento.

Ajattelu ei lopu tietenkään koskaan ja kysymyksiä syntyy potenttiaalisesti saadessaan vastauksia. Tällä hetkellä lukemisen alla kevyt ja viihteellinen kirja:

Missä kaikki ovat?
    Viisikymmentä ratkaisua Fermin paradoksiin ja maan ulkopuolisen elämän arvoitukseen.

Teistiä minusta ei enää saa.

Eli ihan tavallisesta ev.lu perheestä tämäkin ateisti nilkki kasvanut.

Lopuksi vielä mielestäni aiheeseen sopiva lainaus:

"Joskus ateismi sanana pyritään leimaamaan "kovaksi" tai jotenkin jyrkäksi kannaksi. Tämän vaikutuksesta käy esimerkiksi entisen papin Jorma Hietamäen sanoma "No, ateisti on huono termi, huono sana, koska se on niin leimaava. Mä en pidä ateisti-sanasta." Kuitenkin Hietamäki vastasi, kun kysyttiin onko hän ateisti: "No, perinteisen määritelmän mukaan kai voi sanoa että mä sitä oon.""
  5. Lainaan aluksi itseäsi:

"Oletko kykenemätön vai haluton ymmärtämään lukemaasi?"

Ja sitten raamattua:

Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."

1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."

Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."

Hoos. 14:1 "Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."

Jer. 4:8 "Sen tähden kääriytykää säkkeihin, valittakaa ja parkukaa, sillä Herran vihan hehku ei ole kääntynyt meistä pois."

2. Sam. 22:7-9 "Ahdistuksessani minä rukoilin Herraa, Jumalaani minä rukoilin; ja hän kuuli minun ääneni temppelistänsä, minun huutoni kohosi hänen korviinsa. Silloin maa huojui ja järisi, taivaan perustukset järkkyivät; ne horjuivat, sillä hänen vihansa syttyi. Savu suitsusi hänen sieraimistaan, kuluttava tuli hänen suustansa, palavat hiilet hehkuivat hänestä."

Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään jasurmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."

4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut."

PIKKUISEN SOVINISMIA TÄHÄN VÄLIIN. RAISKAAJA JUMALALTASI:

2. Sam. 12:11 "Näin sanoo Herra: Katso, minä nostatan sinulle onnettomuuden sinun omasta perheestäsi, ja silmiesi edessä minä otan sinun vaimosi ja annan heidät toiselle, ja hän on makaava sinun vaimojesi kanssa tämän auringonnähden."

4. Moos. 31:14-18 "Ja Mooses vihastui sotajoukon johtajiin, tuhannen- ja sadanpäämiehiin, kun he palasivat sotaretkeltä ... Niin surmatkaa siis kaikki poikalapset ja surmatkaa myös jokainen vaimo, joka on yhtynyt mieheen. Mutta jokainen tyttö, joka ei ole yhtynyt mieheen, jättäkää itsellenne henkiin."

JA KUINKAS SUKULAISIA TULEE KOHDELLA:

Luuk. 14:26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."

2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

1. Moos. 22:2 "Ja Herra sanoi: Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon."

SUKURUTSAKIN SALLITUA:

1. Moos. 17:15-16, 20:11-12, 22:17 -- Jumala siunaa Abrahamin avioliiton sisarensa kanssa.

Materialismin, kommunismin ja ateismin eroista en vaivaudu väittelemään katso vaikka tietosanakirjasta. Kantani olen jo ilmoittanut!

Totean vain, että kommunistinen Neovostoliitto oli ateistinen ajatusmallina, mutta vain pakosta.

Entäs kristillinen Natsi-Saksa. Te krisselit olette niin nopeita unohtamaan lähihistoriaamme.

Lopuksi voin viellä todeta, että olisi sinun luullut löytävän uskovaisena raamatun tuntijana parempia esimerkkejä omaa kantaasi julki tuodaksesi.