Vuorokauden(aurinko horisontin yläpuolella) pituus

maapallo

Onko auringonvalon määrä (tunteina) sama maapallolla joka paikassa? Siis vaikka napapiirillähän valoa(aurinko horisontin yläpuolella) on noin puolivuotta yötäpäivää ja toisaalta talvella pimeää. Joten onko aurinkotunteja 365d/2( x24h=4380h.

Päiväntasaajalla taas aurinko on joka päivä n.12h horisontin yläpuolella. 365dx24h=4380h.

Joten tämän laskelman perusteella aurinko tunteja on joka puolella maapalloa yhtä paljon.

14

1008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on on

      Vastaus ei ole tietenkään näin yksinkertainen. Ilmakehä taittaa valoa joten navoilla ja päiväntasaajalla pitäisi laskea vähän tarkemmin kuin viitsin.

      • Ursaaaaaaaaaaaaaaaa

        Eipä tuo ilmakehä taita valoa kuin muutaman asteen. Vaikutus on auringonlaskuajassa, yläreuna horisontin alapuolella ehkä muutama kymmenen sekuntia. Toisaalta sen vaikutuksesta aurinko myös nousee "aikaisemmin". Joten tuo ilmakehän vaikutus kannattaa ehkä jättää huomiotta, ainakin ihmisen tapauksessa.


      • Johdattaa Valoa
        Ursaaaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        Eipä tuo ilmakehä taita valoa kuin muutaman asteen. Vaikutus on auringonlaskuajassa, yläreuna horisontin alapuolella ehkä muutama kymmenen sekuntia. Toisaalta sen vaikutuksesta aurinko myös nousee "aikaisemmin". Joten tuo ilmakehän vaikutus kannattaa ehkä jättää huomiotta, ainakin ihmisen tapauksessa.

        Paitsi että kaasukehä levittää valon tasasesti kaikkialle.


      • hukassa2
        Johdattaa Valoa kirjoitti:

        Paitsi että kaasukehä levittää valon tasasesti kaikkialle.

        Siitäkin tulee hiukan eroja että maapallo ei ole täydellinen pallo.


      • valo
        Johdattaa Valoa kirjoitti:

        Paitsi että kaasukehä levittää valon tasasesti kaikkialle.

        Kysymyksessä ei ehkä ollut pointti tuosta valosta. Sähkö myös levittää valoa tehokkaasti ympäri palloo.


      • valo
        hukassa2 kirjoitti:

        Siitäkin tulee hiukan eroja että maapallo ei ole täydellinen pallo.

        Siis maapallo pyörii ja on litistynyt navoiltaan. Mutta taitaa silti olla aika tasainen pallon muotoinen kappale.


      • kuin että
        valo kirjoitti:

        Kysymyksessä ei ehkä ollut pointti tuosta valosta. Sähkö myös levittää valoa tehokkaasti ympäri palloo.

        Kissathan eivät tarvi valoa laisinkaan, koska ne näkevät pimeässä.


      • hukassa2
        valo kirjoitti:

        Siis maapallo pyörii ja on litistynyt navoiltaan. Mutta taitaa silti olla aika tasainen pallon muotoinen kappale.

        maapallo on vähän päärynän muotoinen ja rata auringon ympäri on aavistuksen soikea eli nopeus muuttuu.

        http://aa.usno.navy.mil/data/docs/Dur_OneYear.html

        en tiedä katoaako erot pyöristyksiin ja onko kaikki huomioitu, mutta kyllä vähän on eroa kun exceliin heittää ja laskee yhteen...


      • vuodessa
        hukassa2 kirjoitti:

        maapallo on vähän päärynän muotoinen ja rata auringon ympäri on aavistuksen soikea eli nopeus muuttuu.

        http://aa.usno.navy.mil/data/docs/Dur_OneYear.html

        en tiedä katoaako erot pyöristyksiin ja onko kaikki huomioitu, mutta kyllä vähän on eroa kun exceliin heittää ja laskee yhteen...

        pohjoisnapa voittaa valoajassa etelänavan noin viikolla/vuosi.


    • Perin erikoisen lähestymistavan otit tuohon kun tunteina lähit laskemaan. Mutta yritetään näin kesäpäivänseisauksen kunniaksi.

      Yleensä kun lasketaan tuo yksikkö lux:eina eli valon voimakkuus pinta-alayksikköä kohti (valon energia neliömetriä kohden).

      Tähän taas vaikuttaa

      A. Maapallolle saapuva valonmäärä joihin vaikuttaa mm.

      -saasteet
      -pilvet
      -maan sijainti auringosta (ellipti rata, joka kasvaa ja pienenee 100 000 vuoden syklillä)´
      -kuun vaiheet (kuu heijastaa auringon valoa)
      -ilmakehän heijastumat
      -maan kaltevuuskulma (pyörimisakselin kaltevuuskulma muuttuu 41 000 vuoden välein, joka nyt on noin 23°26', tämän vaihtelun uskotaan vaikuttavan jääkausiin).
      -Auringon vaiheet, joka 11 vuosi aringonpilkkujen aktiivinen vaihe.

      B. Maapallolta heijastuvan valonmäärä kuten
      -lumi, jää,
      -meren heijastumat
      -maaperän heijastumat

      Lisäksi tarkoitat valona näkyvää valoa, joten infrapunavalo ynms. ihmissilmälle näkymättömät taajuudet täytyy unohtaa. Huom esim. perhoset ja monet muut näkevät lisäksi ultravioletti säteilyä.

      Jos pelkistetään niin ilmakehän ulkorajalle säteilyä tulee 343 W neliömetriä kohden. Energiaa poistuu 103 W neliömetriä kohden heijastuneena auringonsäteilynä ja 240 W neliömetriä kohden lämpösäteilynä.

      Tiedän tämä ei vielä vastaa kysymykseesi, mutta näin tarpeelliseksi tuoda asian esille, jotta selviäsi kuinka vaikea tästä tunteja saada mitattua.

      Tällä hetkellä kaamos alkaa Pohjoisnavalla (90,0° N) 24. syyskuuta ja päättyvät myöhimmillään Pohjoisnavalla 19. maaliskuuta.

      Kuten huomaat kesät ovat pohjoisella-pallon puoliskolla pidemmät kuin eteläisellä, johtuen elliptisestä kiertoradasta. Meillä siis pidempi kesä, mutta olemme kauempana silloin Auringosta.

      Eli vastaan kysymykseesi kyllä ja ei. Saat itse päättää.

      • terakwh

        Ei kait nuo sun esille tuomat watit liity millään tavalla tuohon auringon "esillä" oloaikaan. Kysymyksessä oli mitä ilmeisemmin päivän pituus, ei lämpötila teho/m2 tms....


      • terakwh kirjoitti:

        Ei kait nuo sun esille tuomat watit liity millään tavalla tuohon auringon "esillä" oloaikaan. Kysymyksessä oli mitä ilmeisemmin päivän pituus, ei lämpötila teho/m2 tms....

        Ei missään tapauksessa.

        Tarkoitin vastauksella lähinnä, että kysymys lähentelee tyyliä: "Kuinka monta litraa on pituushypyn maailmanennätys".

        Keskustelussa tuoduilla aspekteilla toin vain esille tekijöitä. Esim. paistaako Aurinko kun on Auringon pimennys.

        Mutta vastaus kysymykseen on siis EI, koska täällä kesä pidempi kuin eteläisellä pallon puoliskolla.

        PS. kysymykset ihan hyviä kenties tämäkin palsta herää henkiin.


      • terakwh
        JuudasPastori kirjoitti:

        Ei missään tapauksessa.

        Tarkoitin vastauksella lähinnä, että kysymys lähentelee tyyliä: "Kuinka monta litraa on pituushypyn maailmanennätys".

        Keskustelussa tuoduilla aspekteilla toin vain esille tekijöitä. Esim. paistaako Aurinko kun on Auringon pimennys.

        Mutta vastaus kysymykseen on siis EI, koska täällä kesä pidempi kuin eteläisellä pallon puoliskolla.

        PS. kysymykset ihan hyviä kenties tämäkin palsta herää henkiin.

        Eihän tuossa kesästäkään mitään kysytty...tuolla edellä on tämä linkki joka vastaa kysymykseen.

        http://aa.usno.navy.mil/


      • terakwh kirjoitti:

        Eihän tuossa kesästäkään mitään kysytty...tuolla edellä on tämä linkki joka vastaa kysymykseen.

        http://aa.usno.navy.mil/

        Linkit on tylsiä.

        Kesällä päivä pidempi. Pohjoisella pallon-puoliskolla enemmän "yöttömiä" öitä (Mid-night Sun) kuin eteläisellä. Joten asia selvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe