Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

1

Kommenttia

58

1. Ymmärtääkseni vanhapiika on naimaton ja lapseton, iältään yli perinteisen naimaiän.. siinä 30+. Lienee normaalia, että netissä seuraa hakevat ovat naimattomia, vaikka toki varattujakin on liikkeellä. Hyvin suuri osa on myös lapsettomia, vaikka en asiasta ole tilastoja nähnytkään. Miten siis tässä tapauksessa määrittelet vanhanpiian? Pitääkö olla nuttura päässä vai onko muita kriteerejä? Kyllä, kyllä... varmasti itse olen sieltä pahimmasta päästä. Se nyt on sanomattakin selvää.
  2. Papyrusta voit ostaa juuri näistä papyrus-instituuteista, joita ainakin Kairossa on useampia. Hyvä nyrkkisääntö papyruksen ostamisessa on se, että jos siitä näkyy hyvin läpi, se ei ole aitoa. Vertaile esim basaareissa, katukauppiailla myytävänä olevia "papyruksia". Banaaninlehdistä tehty paperi on siis läpinäkyvämpää ja säikeet on leveämpiä kuin aidossa papyruksessa. Jos kysyt taksikuskilta hyvää papyruspaikkaa, hän vie sinut sinne missä hänelle maksetaan proviikkaa turistien tuomisesta paikalle. Näin maksat tauluissasi myös taksikuskin "palkan". Suosittelen, että kysyt asiaa paikalliselta oppaalta tai hotellista. Faaraokylän yhteydessä oleva papyrusinstituutti on yksi parhaista (en muista nimeä, mutta Kairossa on vain yksi faaraokylä).
    Myöskin jos maalauksissa värit ei asetu oikein mustien rajojen sisäpuolelle, todennäköisesti kyseessä on painokuva. Papyruksesta pitäisi löytyä myös taiteilijan nimikirjoitus (tämä ei tietenkään vielä takaa yhtään mitään). Muista tinkata kunnolla ja/tai vaatia "kaupankylkiäsiä" tai mielellään molempia.

Jos ostat tummaa papyrusta, joka on kalliimpaa, muista että se on myös hauraampaa ja vaatii kunnollisen kuljetustöttörön, jotta saat sen ehjänä kotiin. Papyrusinstituuteissa papyrukset yleensä pakataan asianmukaisesti "töttöröihin", mutta jos näin ei ole, muista pyytää sitä.

Hinta yleensä laskee kun kerrot olleesi Egyptissä ennenkin ja sanot tietäväsi mitä taulujen "kuuluu" maksaa. Varaudu tällöin myös valehtelemaan missä hotellissa olet ollut.

Ja pieni vinkki vielä loppuun: kun sinulle annetaan jotain "lahjaksi", odotetaan sinun ostavan ko. lahjan antajalta jotain. Kieltäydy ottamasta lahjaa vastaan ja kun se annetaan sinulle väkisin, laske se nätisti maahan ja jatka matkaasi. Voit myös tehdä niin kuin minä yleensä näissä tilanteissa teen eli ottaa lahjan ja jatkaa matkaasi. Kun kauppias tulee tivaamaan sinulta lahjaa takaisin, myy se hänelle. Kun sitten alkaa kaamea meteli, huuda poliisia. (alueilla joissa on turistipoliiseja)

Hauskaa matkaa ja huumoria mukaan!
  3. Meillä kissat toki raapii kynsiään raapimapuuhun niinkuin kuuluukin, mutta kun on korkeampi ja "virikkeellisempi" raapimapuu, se on myös kiva leikkipaikka. Varsinkin kun kissoja on kolme, siinä leikitään "vuorenvallottajaisia", mutta siinä myös nukutaan. Välillä ahtaudutaan kaikki kolme samalle tasanteelle, välillä ovat kaikki eri kerroksissa.
    Meidän raapimapuu on päällystetty jonkinlaisella köydellä ja olen siitä laittanut roikkumaan leluja, jotka on tosi kivoja varsinkin silloin jos joku kissoista on yksin hereillä eikä ole muita leikkikavereita. Nämä lelut toimii hyvin ajanvietteenä ja muut saa nukkua rauhassa.

Valmiit telineet tietenkin maksaa aika paljon, mutta niissäkin on isoja eroja. Katso vaan, että saat tarpeksi tukevan jos ostat korkeamman puun. Kovassa vauhdissa saattaa korkea väkkärä kaatua jos kissalla on painoa ja jos puuta ei ole tuettu mihinkään ja se on liian hentorakenteinen.

Sanoit, että kissasi on jo vanha rouva. Jos hän on kuitenkin terve, kyllä hän innostuu leikkimään vaikka sitten hiukan harvemmin kuin pentukissa.
  4. Itse olen huomannut, että heti kun pienempää aletaan pestä, jännitykset raukeaa. Mulle tuli kahden kastroidun kollikaveruksen seuraksi pentukolli ja toinen vanhemmista alkoi pestä sitä oikein rituaalinomaisesti muutaman päivän kuluttua. Toisella vanhemmalla kollilla meni pari viikkoa ennen kuin se alkoi pestä pikkupojua. Kun pesu oli suoritettu, suhteet oli kunnossa. Nyt leikitään ja hurjastellaan kämppää päästä päähän, sekä pikkupoika että vanhukset, eikä mitään ongelmia ole ollut sen jälkeen kun vauva on "merkattu". Kyllä sen huomaa, että vanhemmat tykkää vauvelista vaikka eivät sitä osaakaan kertoa sanoin. Siitä pidetään huolta, se saa syödä ensin, sitä pestään, sen viereen tullaan nukkumaan, sen pylly pyyhitään tarvittaessa, siltä siedetään melkein mitä tahansa, mutta sitä myös ojennetaan hellästi jos hermo menee. Iso asia on myös se, että jos vauvaa huutaa, vanhukset on huolissaan ja tulee auttamaan sitä.

(Nyt vauva on 5 kk eli ollut melkein 2 kk meillä.)

Näiden kahden vanhan pojan kanssa kävi eläinlääkärissä niin kun toinen oli vielä vauva, että samassa kopassa kun olivat, vanhempi teki hyökkääviä liikkeitä samassa odotushuoneessa ollutta koiraa kohtaan ikäänkuin puolustaakseen pienempäänsä ja samalla piti pennun takanaan eikä päästänyt kopan etuosaan. Ennen tätä ja tämän jälkeen se ei ole koskaan käyttäytynyt samoin lääkärin vastaanottohuoneessa. Tällä nimeomaisella kollilla on kyllä harvinaisen suuri hoivavietti ..kulkee kuulemma suvussa.
  5. Suosittelen ostamaan Feliway-haihduttimen, joka päästää ilmaan kissalle hyvää oloa tuovaa feromoni-tuoksua. Se ei kyllä tehoa kaikkiin kissoihin.. eli voi mennä rahat ihan hukkaankin. Siitä saattaa kuitenkin olla tosi iso apu stressaavassa tilanteessa. Vertaile kuitenkin hintoja, olen huomanut että niissä on 16 euron hintaero parhaimmillaan.

Mulla on kolme kissaa tällä hetkellä, joista nuorin on 5 kk. Viikon verran pidin kissoja erillään kun lähdin ulos, ihan vaan varmuuden vuoksi. Mulla on myös ollut tilanne, jossa yksi vanhempi narttukissa vaan ei sopeutunut uuteen tulokkaaseen.. 3 kk:n yrittämisen jälkeenkään. Se oli kyllä ollut aikaisemminkin muita kissoja kohtaan hiukan hankala.

Jos tilanne näyttää pahalta vielä parin päivän jälkeen, kannattaa pitää kissoja hetki erillään, mutta niin, että saavat haistella toisiaan esim oven alta. Siinä saavat sekä kissat että sinä hiukan rauhoittua jatkuvasta vahtimisesta puolin sun toisin. Isompi todennäköisesti isottelee ja pelottelee pienempää aluksi, joka saataa näyttää pahaltakin, mutta harvemmin oikeasti satutetaan ketään. Varma ei tietenkään voi olla, joten koko ajan pitää olla silmä tarkkana. Myös suihkupullo on hyvä varokeino tilanteisiin, joissa kissat menevät tappelemaan paikkaan, johon et pääse niitä erottamaan nopeasti (esim sängyn alle).

Yksi kasvattaja kerran suositteli hankaamaan pentuun jotain hyvää tuoksua.. lihalientä esim. Kun vanhempi sitten nuolee sitä turkista, pentuun jää sen vanhemman haju ja se hyväksyy pennun kuin vahingossa. En ole itse kokeillut, mutta kasvattajilla luulisi olevan omia kokemuksia paljonkin tästä aiheesta.