Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

  1. Sori vaan, mutta Jeesuksella myös oli KULKUTAUTI, lopussa 3½ vuoden ajan - siihen hän kuolikin, meidän hyväksemme. Ihmisten ja Jumalan hylkäämänä menehtyi tautiinsa - meidän hyväksemme.
    Vanhemmat ja vanhimmat kovasti toppuuttelivat, mutta Jeesus ei tunnustanut vanhempiaan eikä vanhimpia tiukan paikan tullen.
    Sekavannäköisenä ja -oloisena tuijotti ensin nuorta Johannesta ja sitten omaa äitiään, sanoen ensin Johannekselle: tämä on äitisi, ja sitten äidilleen: nainen, tämä on poikasi.
    Muutamat ehkä päättelivät siitä, että profeetta Jeesus paljasti äpärälapsisalaisuuden. Mutta Jeesus siinä ennustikin HUOLENPITOA. Me ihmiset valitettavasti TAHDOMME päätellä pahaa, emme hyvää.

    Mark.3:
    Jeesuksen oikeat omaiset
    31 Jeesuksen äiti ja veljet olivat saapuneet paikalle. He jäivät ulos seisomaan ja lähettivät hakemaan häntä.
    32 Hänen ympärillään istui paljon ihmisiä, ja hänelle tuotiin sana: "Äitisi ja veljesi ovat tuolla ulkona ja kysyvät sinua."
    33 Mutta Jeesus vastasi heille: "Kuka on äitini? Ketkä ovat veljiäni?"
    34 Hän katsoi ihmisiin, joita istui joka puolella hänen ympärillään, ja sanoi: "Tässä ovat minun äitini ja veljeni.
    35 Se, joka tekee Jumalan tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

    Mark. 15:34
    Yhdeksännellä tunnilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Elohi, Elohi, lema sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?

    Vääristä profeetoista puheenollen . . . Joona ennusti senaikaisen suurimman kaupungin, Niiniven täystuhoa. Sitä ei tullut, ei alkuunkaan.
    Joonan nukkuessa Jumala järjesti hänen viereensä lämmintä leipää ja viherkasvin.
    Jeesus viittaa Joonaan yhtenä suurista esikuvistaan.
    Mahdammeko useinkin tulkita profeettoja väärin ja niinollen ollakin itse vääriä. Joku saattaa tokaista, että Joonan profetia oli ehdollinen, mutta ei ollut.
    Eikä edes Joona rukoillut Niiniven puolesta.

    antti
  2. [][] Flink koskaan puuttunut sapattirikkomuksiin ja mitkä ovat olleet sanktiot? [][] (salattu kysyjä)

    Kysyjälle muutama vinkki tässä . . .
    EIKÖHÄN rikkomuksiin puututa vasta sitten kun aika on, eikä koetella kepillä jäätä, että miten kävisi. Toisaalta se, joka tahtoo nuhteeton olla, ei sanktioista ja niiden suuruuksista ole kiinnostunut, sillä ne eivät häntä koske, eivätkä hänen hyviä ystäviään.
    Muinoin erämaassakinmurehdittiin sapatinrikkomisasiaa vasta sitten kun jouduttiin tapaus käsittelemään ihan oikeesti.
    JA TIETYSTI KYSYTTIIN HERRALTA NIINKUIN AO. ESIMERKISTÄ ILMENEE. NYKYISINKIN KYSYTÄÄN HERRALTA EIKÄ PALSTOILTA.

    4.Moos.15:30
    "Mutta jokainen, joka tekee rikkomuksen tahallaan, olipa hän syntyperäinen israelilainen tai muukalainen, loukkaa teollaan Herraa. Siksi hänet on poistettava kansansa keskuudesta.
    31
    Koska hän on halveksinut Herran sanaa ja rikkonut hänen käskyään vastaan, hänet on surmattava. Hän yksin joutuu kantamaan vastuun teostaan."

    Sapatin rikkojan rangaistus

    32 Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina.
    33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen.
    34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.
    35 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella."

    antti
  3. [][] Jeesus uudisti sapatin alkuperäiseen tarkoitukseensa lepopäivänä. [][] -ketjun aloitusta-

    En ymmärrä, mitä aloittaja tuossa yllä tarkoittaa. Mutta Jeesus korosti sapattina harjoittamansa medisosiaalisen työnteon lomassa, että Isäkin yhä tekee työtä tauotta.

    Jeesus myös ainakin sapattina ,ehkä muulloinkin, käski, käski kanniskella näyttävästi sänkyä. Johdatti kannattajansa vieraan viljapellon poikki tähkäpäiden ollessa herkimmillään varisemaan ja helppo oppilaiden oli puida jyviä kourassaan ja syödä siinä kävellessä.
    Papit muistuttivat, että alkuperäisenä sapattina ei niin tehty:

    Luuk. 13:14
    Mutta synagoogan esimies, joka närkästyi siitä, että Jeesus paransi sapattina, rupesi puhumaan ja sanoi kansalle: "Kuusi päivää on, joina tulee työtä tehdä; tulkaa siis niinä päivinä parannuttamaan itseänne, älkääkä sapatinpäivänä".

    'Adventtisisar' skrivasi oivallisesti:
    "Voi Alex. Voisitko olla loistokas Kristuksessa? Jos riitelet ja intät, paholainen silloin on iloinen."

    JOKU tuiki tuntematon paheksui adventtisisaren toteamusta: "Paholainen häpeäisi ihmiselle tekemäänsä pahaa". Katsotaanpa miten on . . .

    Varmasti tulee vielä häpeämään, paholainen! Johan J.Iskariotkin katui tekoaan "katkerasti" - vaan ei tehnyt parannusta sydämessään - paholainen ei edes voisi tehdä parannusta, vaikka katkerasti tulee katumaan ja kärsimään viekoittelupuuhiaan.

    Matt. 27:3
    Kun Juudas, hänen kavaltajansa, näki, että hänet oli tuomittu, silloin hän katui ja toi takaisin ne kolmekymmentä hopearahaa ylipapeille ja vanhimmille.

    Näemme J.Iskariotin palauttavan vääryydellä ansaitun! Krokotiilinkyyneleet eivät puhdista sisusta. Mutta Isä katsoo ihmisen sisimpään.

    Outo nikki 'Ilm.18:4' väittää päin mäntyä ja hellvettiä:
    [][] Helpoin uhri paholaiselle ovat juuri liian hyväuskoiset ja "hyvät" ihmiset, jotka eivät koskaan osaa ajatella mitään pahaa toisista, vaan kuvittelevat pystyvänsä rakkaudellaan muuttamaan pahan hyväksi. [][]

    Mitä suurin Jumalan Totuus kuitenkin on, että VAIN rakastamalla ja luottamalla voidaan kelmi saada muuttumaan luotettavaksi ja rakastettavaksi sekä rakastavaksi.

    Toki on rutkasti tapauksia, että luonnevikainen ei muutu, mutta silti on tarjottava mahdollisuutta sen armon mukaan, mitä kullekin on kykyä suotu.

    Mitä paholaiseen tulee niin hassuun nimimerkkiin 'Ilm.18:4' yhtyen, adventtisisar kuvaelee osuvasti:

    " julkea ja säälimätön kylmä, jäätynyt, kelmeä käsi, joka yrittää tarttua meihin luisella ottellaan. Se on jotain sellaista, että kalman haju haisee kauas. Käärme on yksi kalman hajuista. Se matelee, aina. Luikertelee ja on petollinen. Kalman ääni ja muoto toteutuu käärmeessä erityisesti."

    antti
  4. [][] Pitää vertailla eri uskojen oppeja, että vahvistuu omassaan. :) [][]

    Täsmälleen, minunkin mielestäni. Tavoitteena "Kukin olkoon omassa mielessään täysin varma" - unohtamatta kolikon toistakaan puolta:

    2. Kor. 10:7
    Ottakaa huomioon selvät tosiasiat! Jos joku varmasti uskoo kuuluvansa Kristukselle, hän ajatelkoon sitä, että samalla tavoin myös me olemme Kristuksen omia.

    Lisäksi, kuten Jeesus-fani "Yksin Jeesus!" täsmensi: "Että vahvistuu Jeesuksessa!"

    Tarkkaan ottaenhan on kyse Jeesuksen uskon vahvistumisesta meissä, ei niinkään oppien, vaikka apostoli puhuukin "Kristuksen opista" . . .

    Ap. t. 3:16
    Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne.

    Apt 3:16 kohdan muistamista helpottaa samankaltaisuus toisen huipputärkeän, Joh.3:16, kanssa.

    antti
  5. Niin houkutteli Aadamin, Eeva, kyllä. Hyvä huomio. Sillä "Ei mies tehnyt syntiä vaan vaimo".
    Silti mies joutuu kantamaan päävastuun - siksi kutsutaan perheen pääksikin.
    1. Moos. 3:9 :
    Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?"

    Ihmeistä puheenollen - suurin niistä on ihmisen uudestisyntyminen elävään uskoon. Tosi kristitty ei voi olla uskomatta ihmeisiin, sillä tosi kristitty on "syntisistä suurin", Paavalin jälkeen, ja itse siis on suurin ihme, kun pelastui.

    "Adventtisisar" omaksuu naisen ja vaimon roolin ihailtavan nöyrästi. On silti muistettava, että voidakseen olla tosi vahva tuki miehelle, naisen pitää olla myös itsenäinen ja omin aivoin ajatteleva. naisen aivot sitäpaitsi ovat hienommat, naisella on tunneäly; miehellä tunne ja äly kulkevat miten sattuu.

    Monesta esim. jenkkilän pressasta sanotaan, että nainen on kaiken takana ja joillekin vaimo kirjoitti puheet. Jumala sanoi Aabrahamille: "Kuule vaimoasi Saaraa kaikessa ..." Vikaan meni paljonkin, mutta ilman Saaran kuulemista olisivat olleet aivan hakoteillä. Joskus tarvitaan tosi naista . . .kuten tri Debora:

    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Tuom.+4:1&rnd=1399377367031

    Muuten . . . kiitokset siunatulle nikille "adventtisisar" - hän tuo palstalle kevättuulen raikkautta.
    https://www.google.fi/search?q=lainelautailu&rlz=1C1AVNC_enFI564FI568&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Oc9oU96PH-vMygPom4HwCQ&ved=0CEgQsAQ&biw=1162&bih=791#facrc=_&imgdii=_&imgrc=LNN_4Gn7v6yEZM:;6p_gdMrLK6fqhM;http://s5.wallpapic.de/4d4699f133bb1ebfaa67681f57e66d26/29/29764/details.jpg;http://wallpapic-fi.com/urheilu/lainelautailu/wallpaper-29764;500;375

    antti
  6. Nuori nainen ihan asiallisesti kysäisi "adventtisisarelta" paikallista hyvää adv.seurakuntaa ja totesi: "Olisi miellyttävää keskustella henkilökohtaisesti".
    Vaille vastausta siihen jäi. Tosin kiintoisaa filosofiaa sai, kuitenkin jää maku, että henkilö on tekaistu, ei mikään adventtisisar. Mielestäni on outoa, että "sisar" häpeää henkilöllisyyttään ja seurakuntaansa sekä pelkää mahdollista kohtaamista.

    " Löydät minut joka kerran, kun täällä palstalla puhutaan Jumalasta kunnioittaen "
    " kun tyytymättömyys vaihtuu kiitokseksi. Löydät minutkin silloin"

    Mutta Jeesus tuli etsimään ja löydettäväksi niille, jotka eksyksissä ovat:

    Luuk.6:35b tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
    Matt.5:45b hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
    Matt. 9:13
    Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria'. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."

    "Nuori nainen" kertoo saaneensa henkisesti puukosta ihmiseltä, johon ehkä eniten luotti. Nytpä on niin, että nämä tällaiset ovat Jumalan tilaisuuksia. Itselleni kävi niin, että lopulta sanoin Jumalalle. en kestä tätä katkeruuden kantamista; sovitaan niin, ettei minulle ole tehty mitään vääryyttä - kunhan vapautat tästä luita kalvavasta tunteesta. Vapauduin ja Jumala pääsi siunaamaan vastapuoltakin ja varjelemaan. Kun ymmärtää itse saaneensa suuren armon, väärydyen kohteeksi joutuminen on lopulta pientä, mutta kova sisäinen taistelu vie silti aikansa. Eräs Valittu ei voinut auttaa itseään juuri siksi, kun hänen tehtävänsä oli vääryyden kohteena olemisen kautta auttaa muita, pelastaa muut.

    Luuk.23:
    34 Mutta Jeesus sanoi: "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät". Ja he jakoivat keskenään hänen vaatteensa ja heittivät niistä arpaa.
    35 Ja kansa seisoi ja katseli. Ja hallitusmiehetkin ivasivat häntä ja sanoivat: "Muita hän on auttanut; auttakoon itseänsä, jos hän on Jumalan Kristus, se valittu".

    antti
  7. [][] Älkää piitatko tuosta nimimerkki "alex:ista" ja hänen sekavista kirjoitelmistaan.
    Hän on vain tyypillinen narsistinen ihminen ja hän ihailee suunnattomasti kirjoituksiaan ja ajatuksiaan [][]

    Tuommoisen kuvan minäkin olen alex kasista saanut, enkä vähiten profiilikuvasta: https://www.facebook.com/alex.kasi. Tässä lisää:
    http://www.suomi24.fi/yhteisö/alex.kasi

    BUSHMANNIN ALOITUS: "Olemme tietoisia jo siitä, että Jumalalla ei täällä Maassa kaikki mennyt suunnitellessaan ihan putkeen"

    Kai_A lohdutteli ihan mukavasti bushmannia, mutta jotain sanoisin miekin.

    Jumalahan suunnitteli Kristuksen ihmiseksi tulemisenkin jo ennen maailmojen luomista ja antoi ensimmäiselle ihmisparille siitä lupauksen. Joten kyllä Jumala suunnitelmallisesti on kaikkeen varautunut. Ihminen vain EI TAHDO sitä todeta.

    Mitä tulee bushmannin esiin marssittamiin vaikkapa LOISPISTIÄISIIN, on siinä kyse luonnon hienosäädöstä, joka kenties tieteen kautta vielä valkenee ihmiselle. Puolet tieteenharjoittajista ehkä on ei-uskovaisia. Heillä lienee ihmettelemistä, mitä sitten, kun kaikkeus on saavuttanut maksimilaajuutensa ja alettuaan supistua, ollen lopulta pieni valkoinen piste. Mitä sen jälkeen on ja tapahtuu tai ei ole eikä tapahdu.

    Ateismin kärkimies maailmassa väittää, että tärkeintä on oikeudenmukaisuus. Jumalan ja kreationismin kärkimies toteaa siihen, että kristinuskovaisethan orjuuden poistivat ja demokratian loivat ja sivistykenkin toivat. Ja että maailmassahan useimmat eivät lainkaan saa oikeutta. Jos ei lopullinen oikeudenmukaisuus tapahdu Jumalan iankaikkisuudessa, niin sittenhän on mennyt ihan vikaan kaikki ilman Jumalaa, eikä Jumalan syystä.

    Niinpä niin. Kristinuskohan on lukuisat kirjakielet luonut, jotta Raamattua voisivat lukea ihmiset kaikkialla. Kristinusko on ollut uraauurtava terveysalallakin, enkä tarkoita pelkästään ihmeparantumisia. Opettavaisimmat kertomukset löytyvät Raamatusta ja Matteuksen evankeliumin vuorisaarna on ehkä maineikkain moraalin luoja.
    Omatunto on Jumalalta saatu käsite.

    http://www.areiopagi.fi/john-lennox-tahtaimessa-jumala-miksi-uusateistit-osuvat-harhaan/?fb_action_ids=10152340449329267&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=[494450030657177]&action_type_map=["og.likes"]&action_ref_map=[]

    antti
  8. "Armon arkin ovi suljetaan, joudut yöhön kauheaan"

    Noin joku kirjoitti. Faktaa on ainakin se, että armon ovi sulkeutuu ihmisen heittäessä henkensä. "Heidän omatuntonsa on poltinraudalla merkitty", toteaa Raamattu jostain ihmisryhmästä, mutta en usko sen tarkoittavan sitä, että Jumala olisi armonajan ottanut pois eläessä. Minä olen niin "liberaali", että kun uskovat ja Raamattu ja Henki on otettu pois eli on Antikristuksen aika, voivat ne tyhmät neitsyet, jotka eivät olleet valmiit ylösottoon, pelastua marttyyrikuoleman kautta. Kun eivät suostu pedonmerkkiä ottamaan, eivätkä Jeesus-nimeä kieltämään, eivätkä saa ostaa ruokaa.

    Kiitos OO7:lle linkistä Suureen Taisteluun netissä.
    En tosin löytänyt linkistäkään tekstinä, vain äänitys http://www.audiopankki.com/?s=suuri+taistelu . Nettiversiosta olisi helppo lainata kohtia. Ostaa Suuren Taistelun voi osamaksulla 30 cent/kk: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9516293832
    Lahjapaketoinninkin saa 2,50 €:lla siihen.

    HELLUNTAILAISETKIN KIINNOSTUNEITA ?

    Kovasti yllätyin, että helluntailiikkeen Kristillinen Kirjakauppa mainostaa Suuri Taistelu teosta ja luokittelee sen evankeliointikirjaksi. Onhan mulle muodostunut käsitys, ettei ainakaan adventistipiireissä enää siihen perehdytä juurikaan. Johtuen liian monesta vanhentuneesta opetuksesta siinä? Kun näin on, että yleisestikin markkinoidaan EGWhiten pääteosta, sopii oikein hyvin, että sitä adv.palstalla ruoditaan.

    " Kyse on sinusta. Tämä kirja auttaa sinua löytämään tien taistelun melskeestä sisäiseen rauhaan ja voittoon."
    On tarpeen arvioida, pitääkö tämä helluntailaisten mainos, koskien Suurta Taistelua, paikkansa. Auttaako Suuri Taistelu todella sisäisen rauhan löytämään? Minä olen sen eri painoksista löytänyt vain YHDEN sisäistä rauhaa luovan kohdan:

    "Tässä elämässä meidän on erotettava itsemme synnistä uskon kautta Kristuksen sovitusvereen. Kallis vapahtajamme kehottaa meitä liittymään häneen, yhdistämään heikkoutemme hänen voimaansa, tietämättömyytemme hänen viisauteensa ja arvottomuutemme hänen ansioihinsa."
    (Ahdistuksen aika/Täydellisyys Kristuksessa)
    Toki siinäkin jään kummastelemaan arvollisuuden mittaamista ansioilla. Ehkä käännöstulkintavirhe.

    http://www.kristillinenkirjakauppa.fi/index.php?sid=30003&tuoteid=8038

    antti