Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. [][] Puhumme kaiketi toistemme ohi. En tarkoittanut, että käskyjen kunnioittaminen olisi tarpeetonta, vaan tarkoitin, että kun se tulee vapaaehtoisesta sydämestä, siis omasta vapaaehtoisesta ratkaisusta, niin se on aivan eri asia, kuin että jos ihminen seuraa käskyjä vain PAKOSTA. [][]

Niinpä; hyvin puhuttu. Jeesus vapaaehtoisesti kieltäytyi luvallisesta levosta lauantaisin ja saattoi muutkin sapattirikkeisiin, mutta ei Jumalaa vastaan; vain kyttääjiä.

Joh.5:8 Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja käy".
    9 Ja mies tuli kohta terveeksi ja otti vuoteensa ja kävi. Mutta se päivä oli sapatti.
    10 Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta".
    Joh. 9:14 : Ja se päivä, jona Jeesus teki tahtaan ja avasi hänen silmänsä, oli sapatti.

Jeesus vetosi Isään, kun syytettiin sapattina ahertamisesta ...

Luuk. 13:14
    Mutta synagoogan esimies, joka närkästyi siitä, että Jeesus paransi sapattina, rupesi puhumaan ja sanoi kansalle: "Kuusi päivää on, joina tulee työtä tehdä; tulkaa siis niinä päivinä parannuttamaan itseänne, älkääkä sapatinpäivänä".
    Joh. 5:17 :
    Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".

Linja kulkee siinä, että pitää välttää omien asioiden ajamista sapattina - auttaminen on aina hyvä asia.

Rahammekin ovat kokonaisuudessaan meidän. ei pidä pakosta antaa, mutta hyvä on iloiten antaa ja mieluusti huomaamatta.

Ap. t. 5:4
    Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."

Pariskunta tahtoi näyttää antaneensa kaikkensa, vaikka pimittivät puolet. MITÄÄN ei olisi tarvinnut antaa.

Luuk.14:
    13 Vaan kun laitat pidot, kutsu köyhiä, raajarikkoja, rampoja, sokeita;
    14 niin sinä olet oleva autuas, koska he eivät voi maksaa sinulle; sillä sinulle maksetaan vanhurskasten ylösnousemuksessa."

Ei sen mukaan mitä jok muu määrää, vaan oman sydämen äänen mukaaan . . .

2. Kor. 9:7
    Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

antti
  2. [][] Annetaanko se 28 opinkohdan vihko heti ensilukemiseksi uudestisyntyneelle ja kasteen kautta adventisteihin liitetylle? [][]

JOS ETUKÄTEEN tahtoo tutustua oppiin, mikä tietysti olisi viisasta, niin kyllä ne 28 opinkohtaa täytyy hoksata omin avuin netistä adventtikirkon sivustosta bongata. Ei niitä mainoseta, ei niillä "houkutella".

Arvatenkin seurakuntaan liittymistilanteessa tai niillä main, keskivaiheilla tai lopussa, saapi ehkä käteensä opinkohdat, sillä varmaankin niihin toivotaan jollain lailla sitouduttavan samalla, kun jotain varmaankin allekirjoitetaan.

Ihmettelen miksi oppeja hävetään. Itse olin taannoin Elämän Sana -srk:ssa 10 vuotta ja siellä oli käytäntönä, että oppivihkonen saatiin käteen ja ensi kertaa virallisesta opista niinollen kuultiin liittymisjuhlan lopussa, kun jo liitytty oli. Siis "ostettiin sika säkissä". Toki saarnat antavat aina osviittaa ja kaikki käytäntö, ja hyvä sinänsä, ettei oppia korosteta niin kovin tärkeäksi.

Kyllä Elämän Sanassa sai, jos tiesi vaatia, etukäteen luettavaksi opin, jos on vakavin aikein liikkeellä. Mutta ulkopuoliset eivät selväksi kirjattua oppia näe edes nettisivuilta! Tosin yleisesti tunnetaan Elämän Sanan sijoittuminen maamme hengellisessä kentässä yhteistyökuvioineen.

Adventtikirkko loppujen lopuksi esittelee internetissä oppinsa ja saarnansa ja käytäntönsä sekä rinnakkaistoiminnot kuten ETRA-liitto, ADRA ja SKYK - kattavammin ja selkeämmin kuin mikään muu kristillinen yhteisö maassamme. (Ottakoot muut oppia siitä!!!) Pari kolme linkkiä malliksi . . .

http://www.skyk.fi/ ~ http://www.adventist.fi/ ~ http://etra.adventist.fi/ http://media7.fi/raamattuopisto/ ~ http://www.adra.fi/
    http://kirjasto.adventist.fi/28opinkohtaa ~http://www.svkn.fi/?sid=12
    http://media7.fi/aikuiskoulutus/luento/adventtiliike.html

antti
  3. [][] Älä kunnioita isääsi. Aina ei pidä kunnioittaa isänsä tekoja ettei huku isänsä mukana.[][]

No ei tietenkään meidän pidä isiemme TEKOJA kunnioittaa, Tiedämmehän jo itsestämmekin, omasta luonnostamme, millaisia isämme ovat olleet. Mutta kun isää ja isän viisaita neuvoja kuuntelee tosissaan, niin seurauksena voipi olla menestys ja pitkä ikä. Asiaan liittyvä käsky on ainoa käsky, johon liittyy lupaus so. hyöty, siunaus.

Ef.6:2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" -tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus-
    3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".

Emmehän me PAPPIENKAAN TEKOJA kunnioita, mutta kunnioitgamme pappeja ja heidän viisaita opetuksiaan . . .

Matt.23:
    2 sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
    3 Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
    4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.

" kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee."

Jos tekee mieli kirota, kun kaikki menee päin punaista planeettaa, ei kannata kirota isäänsä tai äitiään, Job pahimpana päivänään kirosi, ei äitiään eikä itseään - vaan syntymäpäivänsä. Siitä Jumala ei tuominnut.
    Job 3:1 : Senjälkeen Job avasi suunsa ja kirosi syntymäpäivänsä;
    "Kadotkoon se päivä, jona minä synnyin, ja se yö, joka sanoi: 'Poika on siinnyt'.
    ( http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Job+3:1&rnd=1392757889525 )

antti
  4. aLEX.8 [][] Luulisin, että palstan adventistit ymmärtävät että Jumala on oikeudenmukainen ja rakkaudellinen KAIKISSA teoissaan. [][]

Mutta se nyt vaan on niin, ettei Jumala ole tilivelvollinen alexille siitä, miten hän menettelee JUMALATTOMIEN kanssa. Jumala on suvereeni kaikkeuksien valtias. Hän sanoo myös: minä paadutan kenet paadutan ja armahdan ketä armahdan. Armo on paljolti oikeudenmukaisuuden vastakohta ja miten suuri onkaan sitten "epäoikeudenmukaisuus" siinä, kun toinen paadutetaan. Herra armahda minua syntistä tämän kauhutotuuden edessä: jos Jumala paaduttaa, niin ei ihminen kertakaikkiaan voi tulla uskoon.

Tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat ,tulevat ne villanvalkoisiksi. Näin Herra lupaa. Mutta toisille, niille jotka hän paaduttaa, hän sanoo:

Ps. 18:26 (18:27) puhdasta kohtaan sinä olet puhdas, mutta kieroa kohtaan nurja.
    Snl.1:26 Niinpä minä nauran, kun teidän käy huonosti, pilkkaan, kun tulee aika jota kauhistutte.

Emme voi kellekään jumalattomalle luvata Jumalan nimissä, että hän ei joudu kärsimyksen paikkaan. Jos otamme kärsimyksen kohdan ja paikan pois Sanasta, peräännymme kenties sinne itse.
    Olemme armon kerjäläisiä; meillä ei ole varaa vaatia Jumalalta oikeudenmukaisuutta. Voimme vain vedota armoon niin itsemme kuin läheisten ja kaikkien kohdalla.

Vielä sellainen pointti, että jos Jumala olisi oikeudenmukainen Israelille, ei Israelia enää olisikaan, ei juutalaiskansaa lainkaan. Mutta Jumala on armollinen, eikä koskaan riko liittoa - Hän ymmärtää olevansa se vahva osapuoli, joka voittaa heikon puolesta.

Jes. 43:25
    Mutta minä, minä itse pyyhin pois sinun rikkomuksesi oman itseni tähden enkä muistele sinun syntejäsi.
  5. ePaimen kirjoittaa:
    " Olen huolissani, missä määrin saaralla ystävineen on yhteyksiä Turussa vaikuttavaan Toivon seurakuntaan "

Yhteyksiä pitää olla moneen suuntaan, vuorovaikutteista kanssakäymistä. Muutoin seuraa eristäytyneisyyttä ja pimeyttä.
    En tiedä, mitä ePaimen tarkoittaa "saaralla", itselläni on kantavia "yhteyksiä" niin Toivonseurakunnassa kuin Agape-kodissa, mutta en koe, että siellä kytättäisiin ja kyräiltäisiin, mikä tausta kelläkin on. Semmoinen ei sovi uudenliiton seurakuntaan.

Mainitset esikoislestadiolaisen taustan. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Esikoislestadiolaisuus )Pidätkö pahana asiana sitä, jos joku lähtee pois esikoislestadiolaisuudesta tai ainakin vierailee vapaammassa yhteisössä? En tiedä, tarkoitatko "saaralla" jotakuta esikoislestadiolaista, mutta jos joku jossain seurakunnassa alkaisi kovasti taustoistaan kertoa, niin silloinhan hän mainostaisi sitä.

Et esitä mitään perusteluja huolestuneisuuteesi. Eivät uskovaiset niin kovin galatalaisia enää nykyään ole, että lain orjuuden ikeeseen aivan huomaamatta uudelleen menisivät, jos jotain sellaista tarkoitat.
    Kyllä Toivonseurakunnassa ja Agape-Kodissa osataan iloita vapaudesta Kristuksessa ja pyritään vakuuttamaan "yhteyksissä" olevat tuon Paavalin viitoittaman tien erinomaisuudesta.
    Nytpä on niin, että jopa synti-taustaiset ovat enemmän kuin tervetulleita.
    Gal. 5:1 Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.

Jos kahdella kristityllä on joka asiasta samat näkemykset, niin toinen heistä on turha. On kyettävä rakastamaan, vaikka lukuisissa yksittäisissä asioissa mielipiteiden hajaannus on varsin yhtenäisessäkin kristikunnassa ja seurakunnassa aivan valtava.

Katsoin mainitsemasi "saaran" kommentteja erinäisiin asioihin ja hänhän näyttää olevan kovasti raamatullinen. Niin että kyllä täytyy lähteä kuulemaan, missä hän sitten vaikuttaakin. Ehkä koetan ehdottaa häntä vierailevaksi puhujaksi Toivonseurakuntaan.
    http://www.suomi24.fi/yhteisö/saara-.-

Kenties kommenttini meni aivan metsään syystä että en varmuudella tiedä, mistä on kyse huolestuneisuusaloituksessasi, ePaimen, mutta niin joka tapauksessa on, että meidän on tutustuttava itse henkilöön ja sitten vasta arvioida henkilö, jos sittenkään.

antti
  6. [][] Kunnioitus pitää ansaita,ei vaatia. [][]

Kauan elää ja menestyy semmoinen, joka pitää kunniassa isänsä ja äitinsä ja yleensäkin pitemmälle elämän koulussa ehtineet. Isä on isä, olkoot sitten mimmoinen tahansa. "Kuuliaiset Herrassa" tarkoittaa sitä, ettei tarvitse hyväksyä isien ja äitien pahoja tekoja.

Isä on ansainnut isä-kunnioituksen siksi ,että hän on isä. Ei köyhyys, rikkaus, vankilareissut, kuumatkat - ei mikään voi kumota isyyttä.

Efes.6:1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein.
    2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" -tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus-
    3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".

SE ETTEI KUNNIOITA VANHEMPIAAN, LUOJIAAN, ON KAPINOINTIA JUMALAA VASTAAN.

Daavid kunnioitti Saulia, koska Saul oli hänen kuninkaansa ja koetti lohduttaa sekä palvella tätä, vaikka Saul vaani Daavidin henkeä. Kaikki yhdessä koitui siunaukseksi Daavidille, kestettyjen koetusten seurauksena.

Tässä ketjussa monessa viestissä haukutaan isiä. Kaikella todennäköisyydellä parjaajat ovat itse juuri sitä tai pahempaakin, kuin mistä toisia isiä herjaavat. Näin se usein on, että siten kätketään oma paha, samankaltainen. Minä en luota lakihenkisiin yksilöihin, sillä se on useinmiten hämäystä. Näyttää itse puhtoiselta, kun nokeaa muiden kasvot. Sitäpaitsi, mitä tässäkin ketjussa väitetään, se pitäisi poliisille kertoa, eikä palstalle, jos perää olisi syytöksissä.
    Omiakaan samankaltaisia tekoja unohtamatta.

[][] Niinpä, jopa seurakunnan johdossa oleva voi (saa) pitää toista naista vaimonsa ohella, mutta vaikka tämä riviseurakuntalaista sattuisikin häiritsemään, ei hän voi asialle tehdä mitään, koska johtokunnan jäsenillä on omat oikeutensa. [][]

Kenties viestiketjun tuntemattomien tekstien takana onkin benedi, jonka vaimo ei voinut kuin paeta pois, toisen turviin. Mene tiedä.

antti
  7. [][{] - ei järjettömyyttä voi ketään tutkia - [][] (filosofoi alex.kasi)

Oion tuota harhaa, sillä se on aivan järkyttävän päätöntä päättelyä.
    Nimittäin tutkimalla ihmiskunnan ja yksilöiden tekemiä järjettömyyksiä, opittaisiin paljon elämänviisautta. Oppisimme mm. laskemaan päivämme oikein, niinkuin Sana sanoo, että "Opeta minua laskemaan päiväni oikein, että saisin viisaan sydämen!".

Mutta eihän kukaan voi tietää päiviensä lukua, ne määrätään Ylhäältä? Niinpä. On järjettömyys elää vain pitkäntähtäimen suunnitelmissa, odotella tulevaa. Pitää elää myös juuri tätä päivää; niinkuin se voisi olla viimeinen. Jos me tutkisimme järjettömyyksiämme, saisimme viisaan sydämen.

Yksi järjettömyys on ajatella, että kunhan tästä vahvistun, niin sitten alan elää Herralle ja lähimmäisille. Nimittäin kun Sana sanoo Herran vahvistavan heikkoja, se tarkoittaa nimenomaan "heikoissa vahva". Paavali sanoo olevansa mieluummin heikko juuri siksi, että kun hän on heikko, hän on väkevä - Herrassa. Mm ...

2. Kor. 12:9
    Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.

Joku kirjoitti: [][] ateistisetkin tiedemiehet sanovat maailmankaikkeuden olevan ääretön [][] Mutta ei tuollaista järjettömyyttä tieteessä ole. Vaan on niin, että toiset sanovat maailmankaikkeuden yhä vielä laajenevan, toiset taas arvioivat, että se on jo supistumaan päin.

Mitä sinänsä "järjettömyyteen" tulee, niin monet tärkeät tieteelliset löydöt on tehty järjettömän uteliaisuuden avulla ja monasti löydetty ihan muuta kuin mitä etsittiin. Saatu vastauksia toisiin asioihin.
    Että kyllä järjettömyyttä tutkittaessa voidaan todeta, jotta järkeen pitäytyminen edustaa pysähtyneisyyttä, mutta järjetön etsimisen halu voipi tehdä mahdollisuudet melkeinpä äärettömiksi.

Ajatellaan nyt vaikka Roviota (Angry Birds) taikka sitä astronauttia, joka koulussa kertoi opettajalle tahtovansa käydä tervehtimässä kuuta. Opettaja nauroi; ei kuuhun voi mennä. Mutta tästäpä koulupojasta tuli isona ensimäinen kuussa käynyt astronautti.
    Tämä seuraava on järjetöntä ja mahdotonta, mutta kuitenkin . . .

Matt. 17:20
    Niin hän sanoi heille: "Teidän epäuskonne tähden; sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta".

antti
  8. "KRISTITYT USKOVAT MAHDOTTOMAAN" TUO ON TÄYSIN TOTTA

On helppo näkymättömästä luoda, vaikkapa näkymättömästä vesihöyrystä solisevaa vettä, jopa kiinteää jäätä. Näkymättömästä typpikaasusta painavaa harmaata nestemäistä typpeä.
    Mutta että tehdä tyhjästä näkyväinen maailmankaikkeus - se on mahdotonta. Ja kuitenkin kristityt uskovat, että maailmankaikkeus on totta.

On mahdotonta saada anteeksi, jos on jotakin peruuttamatonta laitonta tehty, esimerkiksi ihminen tapettu. Kuitenkin kristityt uskovat, että senkin voi saada anteeksi.

On mahdotonta, että neitsyt voisi synnyttää pojan ja kuitenkin kristinusko on valloittanut maailman ja yhä kiihtyvällä vauhdilla laajenee juuri siihen uskomiseen perustuen, että neitsyt tuli raskaaksi ja synnytti Pojan.

BIBLE SPEAKS

Jes. 9:6 (9:5)
    Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
    Jes. 26:4 :
    Turvatkaa Herraan ainiaan, sillä Herra, Herra on iankaikkinen kallio.
    Jes. 35:10 :
    Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat.

Jes. 40:28 :
    Etkö tiedä, etkö ole kuullut: Herra on iankaikkinen Jumala, joka on luonut maan ääret? Ei hän väsy eikä näänny, hänen ymmärryksensä on tutkimaton.
    Jes. 51:11 :
    Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat.
    Jes. 57:15 :
    Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi.
    Jes. 60:19 :
    Ei ole enää aurinko sinun valonasi päivällä, eikä valaise sinua kuun kumotus, vaan Herra on sinun iankaikkinen valkeutesi, ja sinun Jumalasi sinun kirkkautesi.
    Jes. 60:20 :
    Ei sinun aurinkosi enää laske, eikä sinun kuusi vajene, sillä Herra on sinun iankaikkinen valkeutesi, ja päättyneet ovat sinun murheesi päivät.
    Jes. 61:7 :
    Häpeänne hyvitetään teille kaksin kerroin, ja pilkatut saavat riemuita osastansa. Niin he saavat kaksinkertaisen perinnön maassansa; heillä on oleva iankaikkinen ilo.

[][] Ensinnäkin, ellei kuolemaa olisi lainkaan, niin esim. Tellus-planeettamme olisi tullut täyteen ihmisiä ja niin täyteen lyhyessä ajassa, että kellään ei olisi enää ollut mukavaa. [][]

Kyllä näin on todellakin. Jo 5000 vuodessa väkiluku on moninkertaistunut ja 5000 vuotta tästä eteenpäin olisi vaikeuksia saada kaikkia ihmisiä mahtumaan mihinkään asiallisesti asumaan ja viljelemään. Raamatusta näemme, että tuhansia vuosia tuskin menee siihen, kun "alkuaineet kuumuudesta sulavat". Ei siis syytä huoleen täyttymisen suhteen. Mutta lopussa tulee ihana rauhanaika, tuhanneksi vuodeksi. Sellainen millaiseksi Jumala kaiken tarkoitti.
    Jokainen profeettakirja VT:ssä, muutoin tärkeää lyhyttä Joonan kirjaa lukuunottamatta, ennustaa siitä. Kiitos ajatuksia herättävästä aloituksesta!

antti
  9. [][] olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte. [][] --tuntematon vapaa-ajattelija--

[][] nyt samaan hengenvetoon selität että ihminen ei edes voi valita elämään vievää tietä itse [][]

Miksi sinun kuitenkin on mahdotonta valita totella Jumalaa vaikkapa keskustelupalstalle tekstiä kyhätessäsi? Niinpä, minä en ole roomalaiskatolinen, syystä että kokemuksesta tiedän olevan mahdotonta valita Jeesusta jo siksikin, että Isä päättää ihmisen vetämisestä Jeesuksen luokse ja Jeesus sitten antaa voiman tulla.

Jeesuksessa pysyminen niinikään on silkkaa armoa, oma luonto vetää poispäin. http://sley.fi/node/6659
    JOS ihminen voisi - itsenäisesti - päättää sanoa kyllä Jeesukselle, ei olisi kyse armoliitosta ja toisaalta voitaisiin kuvitella, että omalla teolla pelastutaan. Kyse on kuitenkin salatusta armovalinnasta.

Room. 11:6
    Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista,
    sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.

Pakko pelastua vaiko armosta pelastettu? Ei noiden välillä ristiriitaa ole. Katsopa kolikon toista puolta - jos väitän, että kenet Jumala paaduttaa, hän todella paatuu, niin etkö uskokin helposti sen? On pakko paatua.

2. Moos. 4:21
    Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä,

JUMALA KURITTAA, ARMAHTAA, PAADUTTA NIINKUIN TAHTOO

2. Moos. 4:21
    Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä,
    Jer. 12:15
    Mutta senjälkeen kuin minä olen temmannut heidät pois, minä jälleen armahdan heitä ja palautan heidät, itsekunkin perintöosaansa ja itsekunkin maahansa.
    Sak. 10:6
    Minä teen väkeväksi Juudan heimon ja autan Joosefin heimoa. Minä saatan heidät kotiin, sillä minä armahdan heitä, ja he tulevat olemaan, niinkuin en minä olisi heitä hyljännytkään. Sillä minä olen Herra, heidän Jumalansa, ja kuulen heidän rukouksensa.
    Room. 9:15
    Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan". Se on Jumalan armoa, että joku vetoaa armoon. Muut vetoavat hyviin tekoihinsa tms.

antti
    Herra, armahda minua syntistä!