Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mar44u
mar44u
mar44u
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Koulut: On käyty Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt 21v sitten
97
aloitusta ·
5292
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Jos tavaroille ja palveluille ei löydy kysyntää, niin tuottajat vähentävät kapasiteettia joko investoimalla vähemmän tai viime kädessä konkurssien kautta. "
Minusta tässä on jo käynyt niin, että kysyntää on lisätty huonontamalla tuotteitten laatua. Se näkyy kaikkialla: mistään et saa ostettua kunnollista tuotetta. Et suurella rahallakaan.Esimerkiksi 1960-luvun polyamidisukat kestivät jokapäiväistä käyttöä 45 vuotta, 2000-luvun hyvä jos vuoden. Nyt niitä ei saa mistään. Kehnoimmat kestivät minulla 3 päivää.
Sama on kaikissa kodinkoneissa, rakentamisessa, autoissa, elektroniikassa, kaikkialla. Poikkeuksetta.
03.05.2011 22:14
Ei mitään pakkoruotsia. Suomi on julistettava yksikieliseksi maaksi. On jo aika irrottautua vuosisataisen tyrannian kahleista.
Pakkoruotsin tilalle sitten joku muu kieli. Suurempi maailmankieli, ei mitään kääpiökieltä. Jos jossakin ylimääräistä rahaa riittävästi löytyy, niin olkoon ruotsi vapaaehtoisena kielenä niille, jotka sitä kuvittelevat joskus tarvitsevansa.
Suomen julistaminen yksikieliseksi maaksi säästää valtavasti rahaa. Ja loppuu se muitten valtioitten pilkka, kun häntä heiluttaa koiraa.
03.05.2011 20:31
Minun ymmärtääkseni plutoniumin pitäisi käyttäytyä polttoaineena aika lailla samalla tavalla kuin uraaninkin. Tuo mainitsemasi rikastusaste on niin korkea, että polttoaineen lämpötilatakaisinkytkentä on vahvasti positiivinen. Ei saisi tietääkseni käyttölupaa Suomessa, mutta mitäpä lakia ei Suuri Raha saisi kiertää.
Tuo korkea rikastusaste vaatii polttoaineeseen palavaa myrkkyä, gadoliniumia. Miten gadolinium vaikuttaa polttoaineen käyttäytymiseen esimerkiksi eri lämpötiloissa, siitä minulla ei ole tietoa. Ainakin se poistuu sydänsulasta kevyempänä ja jo paljon alemmassa lämpötilassa.
Sitten tuohon plutoniumin sammumattomuuteen.
Ymmärtääkseni polttoaineen zirkoniumista tehdyt suojaputket ovat ylikuumenemisen seurauksena vahingoittuneet ja vettä saatuaan zirkonium on ottanut vedestä hapen jolloin vety on vapautunut. Osa siitä on räjähtänyt, osa on saatu massiivisella typpihuuhtelulla tuuletettua pois.
Nyt kun suojaputki on palanut, ovat polttoainepelletit tippuneet reaktorin / polttoainealtaan pohjalle ja päässeet hyvin lähelle toisiaan, paljon lähemmäs kuin reaktorisydämessä. Tämä on ensinnäkin entisestään vähentänyt polttoaineen jäähdytettävyyttä (vaikka jäähdytysvettä olisikin) jolloin polttoaine on alkanut sulaa.
Polttoaineen uraaniosuus (UO2) sulaa noin 2800 asteessa, plutoniun 500 astetta alempana (rauta noin 1500 asteessa). Sula tiivistyy yhä tiiviimmäksi, tyhjä tila häviää.
Nyt alkaa tapahtua: spontaani fissio tuottaa aina neutroneja, jotka eivät enää pääsekään vuotamaan ympäristöön eivätkä hidastu hidastimessa (vesi) kun sitä ei ole, vaan osuvat toisiin uraani- tai plutoniumatomeihin jotka halkeavat. Reaktori tulee kerkeästi kriittiseksi eli teholle tuottaen lämpöä ja uutta jodia ym halkeamistuotteita. Tätä on todettu tapahtuneen ainakin Fukushima 1:ssä.
Toinen hauskuus on sitten plutonium. Uraani on UO2:na ja se pyrkii malmissa olevaan muotoon U3O8 ja ottaa plutoniumoksidista happea jolloin plutoniun pelkistyy metalliksi joka raskaampana valuu massan alaosaan. Kun sitä on muodosta riippuen golfpallon kokoinen kasa tai litteänä isompi kasa, se räjähtää pommin tavoin spontaanisti. Koska tässä ei ole pommin tavoin symmetristä voimakasta räjähdyspanosta tekemässä viivettä, plutoniumista vain osa ehtii reagoida ennenkuin kasa pöllähtää. Näin ollen tässä tule ns likainen räjähdys. Ei maksimaalisen voimakas mutta sitä saastuttavampi. Tämä tapahtui ainakin Fukushima 3:lla, todennäköisesti sen käytetyn polttoaineen sulassa.
On olemassa reaalinen mahdollisuus, että nyt maaperään porautuvat polttoainesulat saattavat räjähtää pommin tavoin vieläkin.
Jos tässä päättelyketjuss meni jotain vikaan, niin koulutetummat korjatkoot.
03.05.2011 20:13
Minun nähdäkseni ei ole. Se teoriapuoli kun puuttuu kokonaan ja se on ehdottoman välttämätön osa ammattitaitoa. Kyllähän kouluttamatonkin (vertaus jo pois jääneeseen tekniikkaan) laturiin osaa hiilet ja laakerit vaihtaa kun joku sanoo että tee tuo ja vielä valvoo, että homma tehdään oikein. Ammattikoulun käyneelle riittää kun kertoo mikä vika autossa on; esimerkiksi että ei lataa. Koulun käynyt osaa itse etsiä vian, kouluttamaton ei. Siinä on suuri ero. Ja se korjaaminenkin saattaa olla niin ja näin... Olen aikanani monta kertaa todennut asian ja minä ainakaan en palkkaisi yhtään ammattikoulua käymätöntä korjaamolleni jos minulla sellainen olisi (olen ollut jo kauan eläkkeellä).
Samaa se on muillakin aloilla. Teoriapuoli PITÄÄ osata, muuten tulee sutta ja sekundaa!
03.05.2011 19:07
Heti siitä hakemaan ammattikouluun, muuten ei ole tulevaisuutta oikeassa autokorjaamossa! Johonkin murskaamoon saatat tuurilla päästä nälkäpalkalla osia pesemään ilman koulutusta.
Ammattikoulussa saat ainakin hyvät perustiedot autoista ja niitten korjauksesta jos et yritä lintsata. Hyvät perustiedot ovat aivan välttämättömiä autonasentajalle ja ilman niitä sinusta on vain haittaa korjaamolla. Tiedän tämän wanhan autokorjaaman työnjohtajan kokemukseni perusteella täysin varmasti.
Siellä ammattikoulussa voit muun ohessa opiskella ylioppilaslakkiin tarvittavat kurssitkin jos sinulla kapasiteettia riittää. Sitten vain tentit sen lakinkin. Näin sinulla on muutaman vuoden päästä yhden ammatin perustiedot ja varalla se lakki ja kaikki se tieto, mitä siihen olet tarvinnut. Niille on myöhemmin käyttöä.
Jo parikymmentä vuotta sitten ihmisen piti eläissään opiskella vähintään 3 ammattia tullakseen toimeen eikä tämä totuus ole mihinkään hävinnyt. Mene sinä kouluun, älä ala luuseriksi!
Autopuolelta löytyy osaavalle leipä, vaikka kilpailu on kovaa, mutta niin se on kaikilla aloilla. Kannattaa satsata täysillä opiskeluun; sen "vääränkin" alan tiedoille ja osaamiselle on joka tapauksessa myöhemmin kysyntää!
Kirjoitti sitroen monikymmenvuotisella kokemuksella.
03.05.2011 09:00
Tiedä häntä...
Tuo binihän tapettiin tai kuoli munuaistautiin jo syksyllä 2001. Ja liian moni muukin todistaja tapettiin. Nyt on odotettavissa uusi False Flag -isku Amerikkaan kolmannen maailmansodan sytyttämiseksi, kun ei se 9.11. iskusta syttynytkään. NWO etenee...
Kovin nopeasti ne sen väitetyn DNA-näytteenkin analysoivat; muutamassa tunnissa... Minä kun olen luullut sen olevan pitempiaikainen prosessi. Tuskin olisi ehtinyt tuossa väitetyssä ajassa edes laboratorioon jos kaikki olisi totta.
Meitä kusetetaan mennen tullen.
Vapaata lehdistöä tai muuta "virallista" tiedotuskanavaa ei ole. Pieni valtaeliitti tekee mitä haluaa ja syöttää meille mitä paskaa haluaa. Näin muualla ja näin meillä.
Siinä sitä seulomista onkin, että yrittää nähdä mitä oikeasti tapahtuu. Meiltä vaaditaan ainakin yhtä hyvää rivien välistä lukutaitoa kuin ennen Pravdan ja Isvestijan teksteistä sekä TASSin uutisista.
Suunnilleen näin "Na Pravda nje Isvestija a na Isvestija nje Pravda" sanoinat jo Neukkuihantolan kansalaiset, kun kuulevia korvia oli ympärillä vähän.
Tiedän, tämäkin kirjoitus arkistoidaan käytettäväksi minua vastaan sitten kun aika on kypsä. Monia väärinajattelijoita Suomessakin katoaa joko kiven sisään tai pakko"hoitoon" mielisairaalaan. Nimiä löytyy jopa netistä... Seppo Lehto, Teemu Vehkala, Jarmo kukasenytolikaan... Ja moni muu.
03.05.2011 08:36
Opettelehan poika se jarrujen toiminta, vähän fysiikan ja kemian perusteita ja tule sitten vasta esittämään ajatuksiasi eikä pelkkiä aivopierujasi kuten nyt.
02.05.2011 16:38
Auttaisiko kriisihoidoksi mahlahörppy?
30.04.2011 22:03
Turha sinun on haaveilla oppimisesta jos et kerta halua ihan itse opetella. Mene sinne ammattikouluun autopuolelle, muuten jää kyllä opit saamatta. Tunnen monta sellaista "itseoppinutta" mukakorjaajaa. Paljon saavat tuhoa ja turhaa rahanmenoa aikaan toisille ja itselleen. Niitä sitten saa oikeasti osaavat korjailla...
Siellä ammattikoulussa on nykyään mahdollisuus lukea myös ylioppilaaksi ja tenttiä se lakki. Ammattikoulun käytyäsi sinä olet jo yhden leipäpuun juurella kun pelkän lukion käyneet eivät ole vielä missään. Ammattikoulussa opit muutakin myöhemmin elämässäsi tarpeellista kuin pelkän autotekniikan perusteet ja korjauksen perusteet. Esimerkiksi hyvät metallipuolen perusteet.
30.04.2011 14:52
Minulla on ollut vasta 40 v erilaisia autoja, ei kuitenkaan Opelia eikä VW:tä eikä japseja. Koskaan ei ole jousi katkennut.
Korjaamolla se jousen vaihto pitäisi onnistua alle tunnissa. Itse jousen hintaa en osaa arvioida; varmaan Bilteman kuvasto kertoo jotain.
29.04.2011 17:20
Ei sitten onnistu kompostin tyhjennys vielä aikoihin. Umpijäässä on...
Jospa aloitan katon lakaisun jos on poutaa ja tyyntä. Ainakin yksi kuutiometri on neulasia, käpyjä, risuja katolla talven jäljiltä. Ja autotallin katolla lisää...
Pihalla vielä 60 cm kinos siinä, mihin koko talven lumia kolasin. Vieressä sini- ja valkovuokot kukkineet jo monta päivää.
Klara Vappen
kraana vatten
hela natten
sanoi joku joskus, jollakin ulkomaan kielellä kaiketi.
29.04.2011 17:14
Ei ole mainoksista haitta kun on AdBlock Plus ja NoScript koneella. Kalevan sivut vain ei näy oikein ellei ota näitä pois päältä siksi aikaa kun Kalevan uutisia luen.
29.04.2011 16:57
Ilmaa se järjestelmä kunnolla.
Kai porasit 3 mm:n ohitusreiän siihen termostaattiin heti lautasen viereen?
Sen reiän tarkoituksena on:
1) auttaa järjestelmän ilmauksessa
2) mahdollistaa pieni virtaus termostaatin ohi jolloin kuuma vesi pääsee termostaatille.
Jostain minulle tuntemattomasta syystä tätä ohivirtausreikää ei nykytermostaateissa ole. Seurauksena kertomasi kaltaisia vikoja, kansitiivisteitten palamisia ym.
Tuo reiän poraaminen pitäisi olla kaikille autojen kanssa touhuaville itsestään selvä asia.
28.04.2011 17:22
Kumpaakin sattuu. Esimerkiksi kansitiivisteessä on vuoto öljyporauksesta vesireikään. Minunkin Pösö 205:ssa on jo 21 v tihkunut öljyä jäähdytyspuolelle. Ei tosin paljon, mutta kuitenkin...
En tee asialle mitään muuta kuin joskus paisuntasäiliöstä tikulla kaavin enimmät öljyt pois. Kuulemma on tyyppivika TU3 -moottoreissa.
28.04.2011 17:07
Saattaisi löytyä käräjäpöytäkirjat, joista asioitten kulku selviää paremmin. Omissa tutkimuksissani kaikki vanha perimätieto on osoittautunut aina täysin perättömäksi. Ihmiset selittää asiat parhain päin, muistaa väärin ja mitä lie muuta, pelkkää satuiluakin.
28.04.2011 07:37
EVVK minuakaan. En edes tiedä ketä he ovat enkä haluakaan tietää. Monta muuta asiaa kyllä haluaisin tietää...
28.04.2011 07:29
Yleinen paskanajopäivä se vappu oli jo 50-luvulla. Kaupungeissa näkyi olleen yleinen juopottelu- ja roskauspäivä.
Taidanpa itsekin tyhjentää kompostin...
Täällä pikkukaupungissa ei Neukkuonnelan kaatumisen jälkeen edes kommunistit ole marssineet, joten ei mitään katseltavaa kaupungilla.
Monet oppia saaneet ovat liikkuneet kaupungilla valkolakkisina, minä vihreälakkisena (= se uudempi Kiinan sotilaslakki kokardeineen)... Nyt sekin on toisella paikkakunnalla kaapin ylähyllyllä.
28.04.2011 07:26
Julkisuuteen vuotaneitten tietojen mukaan Suomessa on ainakin aiemmin harrastettu todistettavasti vaalivilppiä. Se selittääkin Kokoomuksen ja mm Kataisen saaman äänimäärän. Varmuuden vuoksi Euvostoliiton bilderbergiläiset vaalitarkkailijat olivat paikalla varmistamassa, että väärin annetut äänet siirrettiin oikeille kohteille. Muuten Uusi Maailmanjärjestys ei etene Suomessa käsikirjoituksen mukaan.
28.04.2011 07:18
Minulle se sopivan hiljaisena on taustamelua, joka peittää oman tyhjyyteni kuminaa. Harvoin mitään parempaa, mieltä ylentävää, ainakaan radiosta kuulee.
28.04.2011 07:11
Kelan tarkoitushan onkin aina ollut vain työllistää omaa byrokraattijoukkoaan, ei korvata asiakkaille mitään. Tuota jos yksityinen tekisi, niin jo häkki heilahtaisi kavalluksesta, petoksesta ja ties mistä.
28.04.2011 07:08
61 / 265