Kannattaako edes yrittää?

17v lukiojätkä

Kannattaisko mun edes yrittää hakea töitä esim. autokorjaamoilta, olisko mulla mitään mahdollisuuksia? En ole amiksessa autopuolella, enkä tiedä paljon mitään moottoreista ja auton toiminnasta ja -osista. Kukaan läheinen ei osaa tehdä oikeestaan mitään autoille ja kaveripiireilläki on eri kiinnostuksen kohteet.

Eli kannattaisko mun edes yrittää hakea töitä autokorjaamoista? Vaikka en tiedä paljoakaan, olen juuri siksi motivoitunut että oppisin. Mua vaan huolettaa lähinnä se, että onko suhtautuminen enemmänkin että: "Sie meille töihi!??" ja nauretaan ulos. Sillä mietin myös, että onko niillä edes aikaa/haluja opettaa siellä tällaista niistä asioista osaamatonta ja avutonta melkein kädestä pitäen?

Tää saattaa olla tyhmä kysymys kun ottaa huomioon kuinka paljon työttömyyttä Suomessa muutenkin on, mutta osaisko joku silti vastata.

7

127

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wish u luck

Pitäisihän kai autokorjaamon työntekijällä olla edes ajokortti, tuossa iässä sulla ei sitä ole. Saahan sitä käydä kyselemässä töitä autokorjaamoilta mutta pahoin pelkään että on ajanhukkaa. Nykyautojen korjaus ei ole enää pelkkää mekaniikkaa vaan tietotekniikka on hallittava myös, autoissa on mm. moottorinohjaustietokoneita, airbagin ohjausyksikköjä, päästöjenvalvontajärjestelmät (OBD), jne. joten työ vaatii koulutusta että edes perusasiat olisivat tiedossa. Voit kysellä myös autopeltikorjaamoilta ja automaalaamoista jos sattuisi olemaan halukkuutta oppisopimukseen tms.

Oletko lukion käynyt ja amiksessa jossain muualla kuin autopuolella? Valitettavasti työpaikat lienevät melko vähissä pelkällä lukiopohjalla, jos haluat töihin etkä kouluun niin kannattaa kysellä työkkäristä rekrytointikursseja jossa firma, työkkäri ja kouluttaja järjestävät työllistymiseen johtavia kursseja jossa saat perustiedot työntekoa varten ja työhönperehdytyksellä loput.

Ainahan kannattaa kumminkin kysellä töitä, ei ikinä tiedä jos vaikka tärppääkin.

• Heti siitä hakemaan ammattikouluun, muuten ei ole tulevaisuutta oikeassa autokorjaamossa! Johonkin murskaamoon saatat tuurilla päästä nälkäpalkalla osia pesemään ilman koulutusta.
      Ammattikoulussa saat ainakin hyvät perustiedot autoista ja niitten korjauksesta jos et yritä lintsata. Hyvät perustiedot ovat aivan välttämättömiä autonasentajalle ja ilman niitä sinusta on vain haittaa korjaamolla. Tiedän tämän wanhan autokorjaaman työnjohtajan kokemukseni perusteella täysin varmasti.

Siellä ammattikoulussa voit muun ohessa opiskella ylioppilaslakkiin tarvittavat kurssitkin jos sinulla kapasiteettia riittää. Sitten vain tentit sen lakinkin. Näin sinulla on muutaman vuoden päästä yhden ammatin perustiedot ja varalla se lakki ja kaikki se tieto, mitä siihen olet tarvinnut. Niille on myöhemmin käyttöä.

Jo parikymmentä vuotta sitten ihmisen piti eläissään opiskella vähintään 3 ammattia tullakseen toimeen eikä tämä totuus ole mihinkään hävinnyt. Mene sinä kouluun, älä ala luuseriksi!
      Autopuolelta löytyy osaavalle leipä, vaikka kilpailu on kovaa, mutta niin se on kaikilla aloilla. Kannattaa satsata täysillä opiskeluun; sen "vääränkin" alan tiedoille ja osaamiselle on joka tapauksessa myöhemmin kysyntää!

Kirjoitti sitroen monikymmenvuotisella kokemuksella.

• uyugiughhukjhk

Aiheeseen liittyen, onko yhtään helpompaa TI-miehen päästä autokorjaamoon töihin joka on korjaillut ja huoltanut omaa autoaan, öljynvaihdot, suodattimet, tulpat, jne., jos on vaikka muina harrastuksina tietotekniikkakin ettei ole aivan hoo moilasena tietokoneen edessäkään? Pieniä maalivaurioitakin on tullut korjailtua ja tulos on ollut huomaamaton alkuperäiseen maalipintaan nähden.
        Varsinainen alan koulutus tietysti puuttuu mutta tavallaan työkokemusta aiheesta on jonkin verran. Olisiko tällainen vahvempi ehdokas esim. oppisopimuskandidaatiksi?
        Kysymyshän on lähinnä teoreettinen kun itse olen muulla alalla vakituisessa työssä oleva ja alkuperäistä kysyjää yli tuplasti vanhempi mutta mielenkiintoinen silti.

• uyugiughhukjhk kirjoitti:

Aiheeseen liittyen, onko yhtään helpompaa TI-miehen päästä autokorjaamoon töihin joka on korjaillut ja huoltanut omaa autoaan, öljynvaihdot, suodattimet, tulpat, jne., jos on vaikka muina harrastuksina tietotekniikkakin ettei ole aivan hoo moilasena tietokoneen edessäkään? Pieniä maalivaurioitakin on tullut korjailtua ja tulos on ollut huomaamaton alkuperäiseen maalipintaan nähden.
        Varsinainen alan koulutus tietysti puuttuu mutta tavallaan työkokemusta aiheesta on jonkin verran. Olisiko tällainen vahvempi ehdokas esim. oppisopimuskandidaatiksi?
        Kysymyshän on lähinnä teoreettinen kun itse olen muulla alalla vakituisessa työssä oleva ja alkuperäistä kysyjää yli tuplasti vanhempi mutta mielenkiintoinen silti.

Minun nähdäkseni ei ole. Se teoriapuoli kun puuttuu kokonaan ja se on ehdottoman välttämätön osa ammattitaitoa. Kyllähän kouluttamatonkin (vertaus jo pois jääneeseen tekniikkaan) laturiin osaa hiilet ja laakerit vaihtaa kun joku sanoo että tee tuo ja vielä valvoo, että homma tehdään oikein. Ammattikoulun käyneelle riittää kun kertoo mikä vika autossa on; esimerkiksi että ei lataa. Koulun käynyt osaa itse etsiä vian, kouluttamaton ei. Siinä on suuri ero. Ja se korjaaminenkin saattaa olla niin ja näin... Olen aikanani monta kertaa todennut asian ja minä ainakaan en palkkaisi yhtään ammattikoulua käymätöntä korjaamolleni jos minulla sellainen olisi (olen ollut jo kauan eläkkeellä).
        Samaa se on muillakin aloilla. Teoriapuoli PITÄÄ osata, muuten tulee sutta ja sekundaa!

• Aloittaja..
        sitroen kirjoitti:

Minun nähdäkseni ei ole. Se teoriapuoli kun puuttuu kokonaan ja se on ehdottoman välttämätön osa ammattitaitoa. Kyllähän kouluttamatonkin (vertaus jo pois jääneeseen tekniikkaan) laturiin osaa hiilet ja laakerit vaihtaa kun joku sanoo että tee tuo ja vielä valvoo, että homma tehdään oikein. Ammattikoulun käyneelle riittää kun kertoo mikä vika autossa on; esimerkiksi että ei lataa. Koulun käynyt osaa itse etsiä vian, kouluttamaton ei. Siinä on suuri ero. Ja se korjaaminenkin saattaa olla niin ja näin... Olen aikanani monta kertaa todennut asian ja minä ainakaan en palkkaisi yhtään ammattikoulua käymätöntä korjaamolleni jos minulla sellainen olisi (olen ollut jo kauan eläkkeellä).
        Samaa se on muillakin aloilla. Teoriapuoli PITÄÄ osata, muuten tulee sutta ja sekundaa!

Itselläni tämä akateeminen koulutus kuitenkin veisi voiton automekaanikosta urasta.

Mahtaako kukaan tietää, onko mahdollista suorittaa autoasennuksen PT ammattikoulussa samaanaikaan kun opiskelee yliopistossa. En minä siitä mekaanikon urasta välttämättä leipäpuuta alkaisi toivomaan, mutta se olisi hyvä olla kaiken varalta jokin tuollainenkin taito plakkarissa. Kuitenkin aika helvetin hyödyllinen ja arvokas taito osata.

• ei vain öljynvaihtoa
        Aloittaja.. kirjoitti:

Itselläni tämä akateeminen koulutus kuitenkin veisi voiton automekaanikosta urasta.

Mahtaako kukaan tietää, onko mahdollista suorittaa autoasennuksen PT ammattikoulussa samaanaikaan kun opiskelee yliopistossa. En minä siitä mekaanikon urasta välttämättä leipäpuuta alkaisi toivomaan, mutta se olisi hyvä olla kaiken varalta jokin tuollainenkin taito plakkarissa. Kuitenkin aika helvetin hyödyllinen ja arvokas taito osata.

Ammattitaitoisella automekaanikolla pitäisi nykyaikana olla hyvä alan pohjakoulutus mukaan luettuna kielitaitoa että ymmärtää tarvittaessa myös valmistajan muun kuin suomenkielisiä ohjeita. Pelkällä öljynvaihdon osaamisella ei pitkälle vielä päästä. Nykyisin alalla on todella kova pula asian osaavista elektroniikka, tietotekniikka ja sähköpuolen osaajista. Tämä näkyy asiakkaalle usein siinä, että sähköpuolen vikoja ei millään tahdota osata korjata eikä edes vikoja saada selvillekään. Korjaukset myös lykkäytyvät viikkoja kun se meidän ainut sähkömies on vaikkapa lomalla tai sairaana tällä kertaa. Tämä on karua todellisuutta monessa ns. merkkiliikkeessäkin Suomessa. Ja omistajat haukkuvat tyytymättöminä autojaan kun muutaman euron komponentti- tai anturivikaa ei vain saada selville.

• kokokokokomn

haitko mihin ammattikouluun haussa
      mikset hakenut
      kukaan ei ota töihin ketään sellaita jonka erässä joutuu käveleen koko ajan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      30
      1189
    2. Onko kaivattusi älykäs

vai onko helposti vedätettävissä
      Ikävä
      66
      819
    3. Miten yksi ihminen

Voi kolahtaa näin kovaa? Saada ajatukset vallattua näin totaalisesti? Taidan oikeasti tarvita ammattiapua tämän kanssa,
      Ikävä
      41
      720
    4. Työttömiä suomalaisia ei saa töihin

Ei hakemuksen hakemusta suomalaisilta ammattilaisilta, Piti sitten filippiiniläisiä palkata. https://www.is.fi/talouss
      Maailman menoa
      275
      608
    5. Luonnollisuus

Ja luonnonkauneus on kaunista.
      Ikävä
      91
      599
    6. P*skimmat palstalaiset kautta aikojen äänestys

Nyt kaikki peliin, ilman parasta, ei ole p*skinta! Muistetaan mainita myös ne piileskelevät pirulaiset! 🤓
      Sinkut
      139
      596
    7. Toivotko jotain tapahtuvan

Että saisit kaivattusi vaimoksesi?
      Ikävä
      52
      516
    8. Et siis halua

enää nähdä minua? Lupaan sitten pysyä pois. Ja jos vahingossa satutaan samaan paikkaan voit uskoa että en sitä tahallani
      Ikävä
      47
      510
    9. Mikä on hänen nimen viimeinen tavu?

🎣🎣🎣🎣🎣
      Ikävä
      35
      489
    10. Olet lihonut kuin pullataikina

Olet lihonut kuin pullataikina. Et ole yhtä kaunis kuin aikaisemmin. Oletko ryyppäämässä käynnyt joka ilta?
      Ikävä
      34
      487
    Aihe