Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. Jeesuksen takaisintulosta teki, Joh. Albrecht Bengelin kehittämillä menetelmillä, laskelmat tietysti William Miller, joka Joshua V. Himesin kanssa levitti oppiaan ympäri tuolloista USA:ta. Kun Kristus ei tuolloin, laskettuna aikana, tullutkaan takaisin, odotukselle vihkiytynyt, omaisuutensa hävittänyt joukko hajosi pieniksi pettyneiksi ryhmiksi, joista suuri osa kerääntyi Rouva Whiten (vai oliko hän vielä Harmon?) ympärille. Pitkälti rouva Whiten toimesta kehitetiin sitten epäonnistuneen profetian jonkinlainen "swedenborgilainen tulkinta", jolla pyrittin pelastamaan mitä pelastettavissa oli, eli pieleen menneiden laskelmien oikeellisuus. Lienenkö aivan väärässä tapahtumien kulun suhteen? Vai eikös se vähän tähän tapaan mennyt?
  2. Missähän siellä Danielin kirjassa puhutaan kolmen enkelin sanomasta -ettei vain olisi Rouva Whiten oppeja? Itse en nopealla vilkaisulla, hakusanalla ´kolme´, löytänyt Danielista mainintaa kolmesta enkelistä. Oli miten oli: Danielin kirja kirjoitettiin joskus vuosina 175 - 163 eKr. rohkaisuksi sille juutalaiselle joukolle, joka halusi pysyä uskollisena esi-isien tavoille ja uskolle. Antiokhos IV Epifanes oli nimittäin valloittanut Jerusalemin v. 170 eKr. ja häväissyt temppelin, pystyttämällä sinne Zeuksen patsaan. Juutalainen usko oli myös julistettu tuolloin laittomaksi ja jopa pyhien kirjoitusten omistaminen kielletty. Tavoilleen uskolliset juutalaiset olivat siis ahtaalla. Tuossa tilanteessa kirjoitettiin peitekielellä Danielin kirja rohkaisuksi ja ohjeeksi juutalaiselle marttyyriseurakunnalle. Danielin kirjan tapahtumat sijoitettiin Babylonian ja Persian hoveihin takautuvasti. Kirjalla pyrittiin osoittamaan miten hurskaan juutalaisen on käyttäydyttävä uskonvainojen aikana. Samalla seurakuntaa pyrittiin lohduttamaan osoittamalla ettei mikään maailmanvalta ole ikuinen. On kestettävä: pian on tulossa Jumalan Voidellun, Ihmisen Pojan valtakunta.
    Juutalaiset eivät itse lukeneet Danielin kirjaa profeettakirjoihin mutta kreikankielinen VT:n Septuaginta-käännös sijoitti sen profeettojen joukkoon. Danielin kirja vaikutti ratkaisevasti joidenkin juutalaisten ryhmittymien syntyyn. Tällainen ryhmittymä oli mm. vielä Jeesuksen aikanakin vaikuttanut joukko, "Maan Hiljaiset". Myös Essealaisten lahkon aatteellinen lähtökohta oli Danielin kirjassa.
    Jokainen voi tietysti tänäkin päivänä lukea Danien kirjaa itsensä "ylösrakennukseksi" tai muuten vain. Paavia tai sunnuntai/sapattikeskustelua siitä on kuitenkin turha etsiä. Eivät Danielin kirjan kirjoittajat tietäneet tehdä nykykyaikaan viittaavia ennustuksia ja tuskin heitä omassa tilanteessaan olisi asia edes kovin paljon kiinnostanut.
  3. Eikös tämä oppi sapatin merkityksestä perustu Ellen G. Whiten uneen?