Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
pertti.helle
pertti.helle
pertti.helle
Vapaa kuvaus
Suomi
Koulutus: dipl.ins.
Ammatti: eläkeläinen
Siviilisääty: naimisissa
Lapset: ---
Liittynyt 21v sitten
8
aloitusta ·
31
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Onko Svenska Kryssarklubbenin tai Merikarhujen reittiselostuksia saatavana yleisesti tai vähemmän yleisesti jostain?
04.12.2006 18:52
Kävimme muutama vuosi sitten purjeveneellä Visbyssä. Välietappina oli Fårön Lauterhorn, joka on pieni ja suojainen satama. Siellä voi kävellä katsomaan komeita raukkeja (kalliopilareita rannoilla).
Visbyhyn tulimme elokuun ensimmäisellä viikolla. Siellä oli hyvin laituritilaa varsinkin aallonmurtajalla, joka on rauhallisempi paikka. Tällöin siellä vietettiin keskiaikaviikkoa ja kaupunkilaiset olivat pukeutuneet keskiaikaisiin asuihin ja kaupungilla oli joka päivä erilaisia historiallisia esityksiä.
Visby on todella kaunis ja viehettävä kaupunki, jota on turha koittaa vähätellä, kun se on niin "lähellä".
Visbystä voi koukata Öölannin pohjoiskärjen kautta Ruotsin rannikolle, jossa ojn paljon kivoja luonnonsatamia. Osta ihmeessä pari satamakirjaa, joista pohjoisempi on Arholma-Landsort med Gotland ja eteläisempi jotain Landsort-???. Nämä kirjat ovat todella hyviä - tosin ruotsinkielisiä. Vaikka kieltä ei ymmärtäisikään, ovat satamakartat todella hyviä.
On muuten kumma, että tälläkin palstalla asiallisseen kysymykseen täytyy joidenkin uhoajien heittää typeriä kommenttejaan, joilla nähtävästi ränsistynyttä itsetuntoa pönkitetään teinitasoisilla jutuilla.
26.11.2006 20:52
Monessa veneessä on pohjan läpi asennettu lokin anturi, joka on puhdistamista varten irrotettavissa. Se kannattaa irrottaa talveksi, jolloin tuuman kokoisesta reiästä saa lisätuuletuksen tästäkin suunnasta sisätiloihin. Pohjan puolella harvoin pressukaan on esteenä ilman liikkumiselle.
Lisäetuna anturin irrottamisesta on, että kun se välillä otetaan pois reiästään, se ei jämähdä sinne lopullisesti ja näin ollen sen voi saada myös seuraavana kesänä irti mahdollisen puhdistustarpeen koittaessa.
18.11.2006 20:38
Vaihdoin SW311:een kumin moottorin irroituksen yhteydessä. Moottori on VP 2002, niin kuin sinullakin lienee. Minulle jäi sellainen kuva, että aika vaikeaa se kumin vaihto on, jos konetta ei siirrä pois tieltä.
Toisaalta ei se koneen irrotus nyt ole kovin vaikeaa: kaksi kiinnitysmutteria (vaihdelaatikon joudut joka tapaukseesa irrottamman) irti, polttoaineletkut, vaijerit, vesiletkut ja pakoputki irti. Hanki pikku talja, jonka kiinnität kulkuaukon yli olevaan pattiinkiin ja sillä kevennät moottoria ja vedät sen salongin lattialla oleven lankkujen päälle. Tämän jälkeen on tilaa työskennellä. Samalla tietenkin voit lähettää koneen pieneen peruskorjaukseen...
21.10.2006 18:27
Jos laturin ilmoitetaan olevan sopiva esimerkiksi 75 Ah:in akun lataamiseen, niin mikä on haitta, jos sillä lataa suurempaa akustoa? Onko muuta ongelmaa kuin hitaampi lataantuminen? Eivätkö laturit ole kuitenkin ylikuormitussuojattu ja lataavat nöyrästi sitä maksimivirtaa, johon kykenevät?
08.01.2006 20:46
Minä olen jo muutamana vuonna käyttänyt Hempelin Alusafea, joka lienee tarkoitettu tällaiseen paikkaan. On tainnut mennä samoilla maaleilla jo pari kolme kesää. Potkurin (kiinteä kaksilapainen) olen maalannut joka kevät. Hyvin on toiminut.
28.10.2005 21:40
Katso "Yleistä veneilystä" otsikko Sunwind 311!
05.09.2005 22:29
Minulla on juuri samanlaisessa veneessä edellä mainitun Markiisi ja peitteen tekemä sprayhood ja sen jatkeena täysi avotilan kuomu. Olen ollut ratkaisuun tyytyväinen ja se on todella kätevä aurinkoa, sadetta, kastetta ja kylmyyttä vastaan. Kesällähän meillä nykyään aurinko paistaa niin paljon, että tällaisen kuomun alle, josta on reunapalat irrotettu, on miellyttävä piiloutua liialta lämmöltä.
Meillä ei ollut alunperin katossa mitään ripustuspaikkoja, vaan teetimme jälkikäteen rei'illä varustetut kangasliuskat kattoon. Näihin voi ripustaa pyykkinarut, jotka voivat olla aina paikalla, sillä ne rullautuvat katon mukana piiloon, kun katto-osa lasketaan alas. Vaikkapa öljylyhdyn voi ripustaa näihin kattoreikiin.
Olen jossain veneissä nähnyt myös sprayhoodin sisäseinässä kätevät läpinäkyvät kännykkätaskut. Näitä meillä ei ole, mutta aion ompeluttaa sellaiset ensi talvena.
05.09.2005 21:52
Minulla kenkkuili 2002:ssa polttoainepumppu. Vika oli viallinen pumppu, josta oli toinen venttiili sisältä irronnut. Varaosia ei saa, vaan uusi pumppu pitää hankkia - hintaa yli 100 EUR - oisko ollut lähempänä 200 EUR?
Toinen vika voi olla, että imupuolella on vuoto jossain letkuliitoksessa tai suodattimessa.
Helpoten pumpun kunnon testaat, kun otat sen irti. Pumppaa sitä sitten kädessäsi siten, että sormi tukkii imuputken. Jos sormessa ei tunnu selvää alipainetta, on pumppu rikki. Jos taas kunnon alipaine löytyy, etsi vuotokohta polttoaineen syötön imulinjasta.
26.07.2005 23:54
Kirjoitatko nyt vain kuvittelun perusteella vai onko sinulla todella kokemuksia tällaisesta laitteesta? Jos on kokemuksia, kerro mistä laitteesta! Tällä hetkellä olen havinnut ainakin kahdesta eri eteen päin katsovasta kaikuluotaimesta mainoksia. Olisi todella kiva kulla oikeita ja perusteltuja kokemuksia.
06.03.2005 20:25
Kyllä voisit itsekin opetella oikeinkirjoitusta, ennen kuin muita moitit. Suomen kielessä kuten muissakin tuntemissani kielissä pisteen (.) jälkeen tulee välilyönti ( ).
05.02.2005 20:27
2 / 2