Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
sarika4
profiilit
sarika4
sarika4
Vapaa kuvaus
Aloituksia
19
Kommenttia
290
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
väsynyt?
Toki ymmärrän sen, että perheelliset voivat olla väsyneitä ja heitä ei kiinnosta. Mutta kyllä kai jotkut perheelliset yrittää johdattaa joitaki yhteen tai ainakin ovat kiinnostuneita asiosta. Ehkä liiankin kanssa. Mutta tekemistä perheen parissa varmasti riittää. Hiljaa hyvä tulee. En usko, että suin päin naimisiin kannattaa rynnätä. Ei kaikki ole sopivia ja ihan hyvä seurustella ja tutustua rauhassa ilman paineita. Eikö? Vai olisko hyvä heti toimia ja pistää hynttyyt yhteen? En toimisi itse niin.
27.01.2005 18:40
Johann von Staupitz (s. 1460, Motterwitz, Saksa - k. 28. joulukuuta 1524, Salzburg, Itävalta) oli teologi ja Martti Lutherin opettaja.
Staupitz opiskeli Leipzigissä ja valmistui 1485. Hän liittyi augustiinolaisluostariin Erfurtissa, toimien siellä kenraalivikaarina. 1500 hänet nimitettiin Raamatun professoriksi Wittenbergin yliopistoon. 1522 hänet valittiin Salzburgin Pyhän Pietarin benediktiiniläisluostarin apotiksi, siellä hänen elämänsä myös päättyi.
Staupitzin tavoitteena oli uudistaa teologian opetusta Raamatun selityksen suuntaan. Martti Luther opiskeli teologiaa Staupitzin johdolla Erfurtissa. Näiden kahden miehen välille syntyi koko elämän kestänyt ystävyys. Heidän kirjeenvaihtoaan on säilynyt jälkipolvillekin. Staupitzin osuutta Lutherin hengellisessä elämässä ei voi vähätellä. Luther kirjoittaa päiväkirjassaan:
”Staupitz on se, joka ensimmäisenä on ollut isäni tässä opissa ja synnyttänyt Kristuksessa”.
Lukuisat, jopa kuusi tuntia kestäneet hengelliset keskustelut miesten välillä auttoivat Lutheria löytämään armollisen Jumalan. Luther kirjoitti päiväkirjassaan 1514 seuraavaa:
”Jos tohtori Staupitz, tai paremminkin, jos Jumala ei olisi tohtori Staupitzin kautta auttanut minua pois, olisin hukkunut ja ollut jo kauan helvetissä”.
Ranskalainen uskonpuhdistuksen historia tietää kertoa, että Staupitzin työtoveri, anonyymiksi jäänyt vanha munkki olisi saarnannut Martti Lutherille synnit anteeksi Erfurtin augustiinolaisluostarissa. Näin hän olisi lakannut ansaitsemasta autuuttaan omilla teoillaan.
Viimeisessä kirjeessään Staupitz kiittää Lutheria:
”"Kiitämme sinua paljosta, hyvä Martti. Olet johtanut meidät emakkojen ravan luota takaisin elämän niityille, parannuksen sanoihin".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Johann_von_Staupitz
- Ehkä totuus tulisi ilmi noiden kirjeenvaihdosta, sillä olisi suorastaan ihme, jos he eivät olisi käsitelleet missään muodossa Martin toimeenpanemaa tai hyväksymää vainoa. Miten nyt kaverukset olisivat hiljaa päivän polttamista kysymyksistä, niistä näistä sen sijaan joristen? Jota siis kiinnostaa penkokoot asialähteet esiin! Koska niitä pitäisi olla olemassa jopa! Päiväkirjoihin kirjoitetaan sitäkin, mitä tunnetaan eikä kaikille ihmisille lauota.
27.01.2005 18:34
kannattaa ensin miettiä, eikä suin päin toimia. Siis hyvä keino hakea, tosin jos se on se oikea, niin tuskinpa rukkasia tulee. Tai jos tulee, niin se ei ole haitaksi, vaan haasteeksi. Itse kuitenkaan luultavimmin en ainakaan suoraan sanoisi, että eipä kiinnosta. Tosin tapansa kullakin.
Ihmettelen muuten, että miten tämä aihe ei ole kiinnostava, kun ei paljoa kommentteja.
27.01.2005 18:16
ihmisen voi orjuuttaa sekä telkkari että internet. Kumpikaan ei ole tarpeen. Tosin työelämässä ja opiskelumaailmassa nykyään on internet sen verkon takia tarpeen, voi olla ottaa toisiin yhteyttä ja edistää töitä.
Mutta orjaksi alkaminen ei ole tarpeen. Ei ole tarpeen katsella niitä ohjelmia, jotka kiinnytyttävät ihmisen tämän maailman himoihin. Sitä ohjelmaa kyllä tarjotaan vaikka missä. Ja mikä se tarjonta on, jopa sairaalan osdotushuoneeseen telkku on ilmeisesti viihdykkeeksi ja orjuudeksi tuotu. Ei ole kiva nähdä sitä menoa sieltä. Jopa vilaus saa tuntuman siitä, mikä on tämän maailman meno. Sanoisin, että se ei ole mielialaa nostattavaa. Minä olen elänyt siinä elämässä, johon elämään ei kuulu tuollainen meno ja sen menon katselu ihan orjuuteen saakka (sitähän se on, jos siihen on kiintynyt).
27.01.2005 13:08
"näytetyötä" tehdessä ei siihen lähteeksi kelpuuteta mitä vaan. Jos tekisin sellaisen työn, että googlettaisin, niin luulisin, että se ei menisi läpi. Ainakin tiede on kriittinen näiden lähteiden suhteen. Siksipä nettilähteet eivät ole hyviä ja luotettavia (paitsi jos etsii ja osaa käyttää nettikirjoja tms miksi niitä sanotaankaan). Luotettavuudesta kertoo myös se, kuka on ollut kirjoittaja, miten suoraa itsensä puhetta siinä on, missä ja milloin kerrottua. Toisen lähteen tieto on yleensä epäluotettavampaa kuin ensikäden tieto. Myöskään "faktaa" henkilön itsensä kirjoittamana ei välttämättä pidä uskoa, koska joku toinen on voinut sen väärentää varsinkin ko. tapauksissa, jossa henkilö on kiistelty ja ehkä jopa mustamaalattu. Mutta ellei olisikaan mustamaalattu, jos synnit on sovitettu, niin Jumala ei niitä enää näe. Ja olihan niinkin, että kukaan toinen kuin Jeesus ei ollut täydellinen. Ryövärikin pääsi Jeesuksen kanssa paratiisiin. Jeesus päästi.
27.01.2005 12:56
Tai eihän asiasta voi täysin varma olla. Äskettäin näin todella komeat silmät, jotka myös katsoivat minua. Käänsin katseen pois, ja kohta katsoin taas sitä, niin se vaan edelleen katsoi minua. En mä siitä tietenkään ihan varma ole ja kun ei muuta tullut niin katsottua kuin silmiin, niin eipä siitä sitten sen enempää. Tuolle asteelle, jos jättää, niin voisin sanoa, ettei tule mitään. Mitenkö vois lähestyä? Aika hankala tapaus tuolla massassa... ja katseistakaan ei voi olla varma ja päätellä välttämättä mitään. Mutta kumminkin eikös se sanonta mene, että rohkea rokan syö. En nyt keksi muuta neuvoa. (eli tee jotain, jos haluat hommien etenevän, älä tee, jos haluat pysyä yksinäisenä)
26.01.2005 10:38
Mä olen kuullut tuosta jutusta hieman "negatiivista" palautetta. Että se juttu on ihmetyttänyt.
24.01.2005 17:01
on mielestäsi poikkeuksellisen kaunis? Jonka huomaa? (kaukaa joku voi näyttää nätiltä, mutta onkin sitte läheltä katottuna finninaama)
21.01.2005 14:54
kyllä sitä ollaan paheksuttu. Ei kovin kauankaan (ehkä vajaa pari vuotta sitten), kun kuulin puhujan suusta sellasta, että ei se ole hyvä. Että olis hyvä olla raittiit elämäntavat. Ja tupakasta mainitsi.
Joskus 80 tai 90-luvun Siionoin Keväissä on tupakan "pahuudesta" kirjoitettu...
Ei se ole ollenkaan hyvän näköistä ja tapaista ja terveellistä. Se ei myös ollut kovin kiva, että suviseuroissa oli tupakkapiste. Jotka polttaa, vois polttaa hiljaa, ja ei näkyvästi. Ja hei, apteekissa on tabletteja tai jotain, joitten avulla siitä vois päästä irti.
Tuo kieli, jota PÄivämiehessä ko.artikkelissa oli, kuvasti aika nuorten kieltä. Tietyn jengin kieltä se oli, jos on tiiviisti yhdessä saattaa jossakin tapauksessa tuollainen kieli muodostua ja se on sisäpiiriläisten mielestä hauskaa, mutta ulkopuoliset eivät välttämättä ymmärrä tuollaista. Ikäluokka ehkä jotain yläasteikäisiä tai siinä alle parikymppisiä, ei ainakaan kovin paljon yli. Joka tapauksessa jengikieltä ja nuorisokieltä.
21.01.2005 13:11
ja vähiin käy usko ennen loppua...
"Kuitenkin, kuin Ihmisen Poika on tuleva, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Luuk.18:8)
"Ja ellei ne päivät olisi lyhennetyt, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi; mutta valittuin tähden pitää ne päivät lyhennettämän. Silloin jos joku teille sanois: katso, tässä on Kristus taikka siellä! älkäät uskoko. Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin." (Matt.24:22-24)
"Ja ellei Herra olisi lyhentänyt niitä päiviä, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, lyhensi hän ne päivät. Ja silloin, jos joku sanoo teille: katso, tässä on Kristus, taikka: katso, siellä; niin älkäät uskoko. Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja merkkejä ja ihmeitä tekevät, pettääksensä, jos mahdollinen olis, valituitakin." (Mark.13:20-22)
20.01.2005 18:23
sitten miten olet toiminut, jos haluat. Ainakin minua kiinnostaisi kuulla lisää jatkoa.
tai voithan laittaa mailia:
[email protected]
20.01.2005 14:08
43:6 Ja minä kuulin jonkun puhuttelevan minua temppelistä; mutta mies seisoi minun vieressäni.
43:7 Se ääni sanoi minulle: "Ihmislapsi, tämä on minun valtaistuimeni sija ja minun jalkapohjaini sija, jossa minä tahdon asua israelilaisten keskellä iankaikkisesti. Ja Israelin heimo ei ole enää saastuttava minun pyhää nimeäni - eivät he eivätkä heidän kuninkaansa - haureudellansa, kuninkaittensa ruumiilla ja uhrikukkuloillansa.
43:8 Kun he asettivat kynnyksensä minun kynnykseni ääreen, ovenpielensä minun ovenpielteni ääreen, niin että muuri vain oli minun ja heidän välillään, niin he saastuttivat minun pyhän nimeni kauhistuksillansa, joita harjoittivat, ja minä lopetin heidät vihassani.
43:9 Nyt he vievät
20.01.2005 14:03
tuon kohdan. Kerroin eräälle siitä, että puhuja kertoin seuroissa tuosta niin hän ei uskonut. Hän ei siis uskonut tuollaista kohtaa Raamatussa olevan.
20.01.2005 12:27
ja lastenmielisten on taivasten valtakunta.
20.01.2005 12:08
synnytys pelottaa. Mutta se on luonnollista. Pelkokin siis luonnollista. Puhumattakaan synnytyksestä. Mä en ole naimisissa, mutta kyllä mä haluaisin toimia niin, että kaikki lahjat otettaisiin vastaan. Eihän niitä nyt enempäänsä anneta, lahjojakaan. Ja jos Jumala näkee paremmaksi, ettei anna yhtään, niin siihenkin on tyysyttävä. Se on ihan hyvä ajatus, että tuohon ehkäisemättömyysasiaankin voi rukoilla voimia. Yleensäkään ihminen ei voi omilla voimillaan olla uskovainen päivääkään. Mutta uskomisella on palkka, ja siksi kannattaa kilvoitella. Lopulta tämä aika menee ohi kuin siivillä. Ihmisen elämä on kuin kämmenen leveys tai kuin ei mitään.
Sielujenvihollinen näkee kunkin ihmisen heikon kohdan ja on valmis tarjoamaan keinojaan. Jokaiselle se varmasti on laatimassa omaa eksytyssuunnitelmaansa ja pyrkii toteuttamaan sen. Se siis ei ole mikään joutilas ja laiska. Ahkerasti (mutta juonitellen) toimii.
19.01.2005 13:00
minäkin rukoilen, että tulisit ja että Jumala johdattaisi. Ja niinkin, että oikein hyviä ystäviä saisit. Edes yhden hyvän ystävän. Yks kaveri mulla on, joka teki parannuksen tähän meijän uskoon (tosin ensin kierreltyään muissakin hengellisyyksissä). Ja se ainakin sai kavereita. Saattaa mennä aikaa siinäkin kaverin etsimishommassa. Mutta kaikki ajallaan! Ensin tietysti tulee etsiä Jumalan valtakunta, niin kaikki sen ohessa annetaan.
19.01.2005 10:58
uskot ja opit eivät varmaan ala tätä kuuliaisuutta noudattamaan, mikä meijän seurakunta-äidin neuvona tulee, että ihmisen ei tieten tahtoen pidä lähteä elämän syntymistä rajoittamaan. Siis ihmisen keksintöä tuo on ja ihmistahtoa. Siinä ei ole Jumalan tahto siis mitenkään mukana. Mitä eroa on siis epäuskoisella ja eri uskoisella? Eikös ne näyttäydy samanlaisena maailman muodon mukaan menemisinä? Siis maailman mallihan on nyt, että ei saa synnyttää monta lasta, kun ei tämä maa edes kestä ja siedä sitä. On olemassa toleranssit, mitä tämä maa ihmisjärjen mukaan kestää. On suorastaan sisistyneen yhteiskunnan "ulkopuolelle" jäämistä, jos lapsia tulee tiuhanaan. Kieroonhan sellaista katsotaan ja hulluna pidetään. Tehdä lapsia tähän maailmaan tusina kaupalla!
19.01.2005 10:21
milloin? Keneltä kuulutua tietoa? Siis minkä ry:n jäseniltä? Ja tarkalleen miten asiasta on sanottu?
19.01.2005 08:21
ja on viikolla muitakin seuroja. Esim kirkoissa. Se ry on kyllä valtava ja jos ei ole rohkeutta mennä kenellekään puhumaan, niin voit jäädä huomiotta. Tai ehkä sellaiset tarkat seuraajat saattavat huomata. Ry:llä on myös sellaisia uskovaisia tai ainakin yhdestä olen kuullut, nuoresta, että tehny tässä joskus lähiaikoina parannuksen. Se kaveriasia voi olla hankala, mutta kannattaa rukoilla. Sitkeän rukoilijan Jumala palkitsee. Se juttu kun on niinkin, että pitäs olla ainakin jonkin verran samaa tyyppiä ja ei välttämättä toinen voi alkaa toiselle kavereita järkkäämään, jos asianomaiset eivät viihtyisikään toistensa seurassa.
19.01.2005 08:19
hyvä asia, jos tuntee syntisyyden. Silloin on varmasti hyvä toimia omantunnon äänen mukaan. Etsikää, niin löydätte, kolkuttakaa, niin teille avataan.
Kun synnit saa uskoa anteeksi, tulee rauha ja hyvä omatunto. Omat synnit siis anteeksi, se riittää kun ne uskoo anteeksi. Tervetuloa seuroihimme. Niitä on paljon. Esim. Oulussa ke: klo 19, la klo 19, su klo 18.
18.01.2005 13:08
4 / 15