Vapaa kuvaus

Aloituksia

74

Kommenttia

141

1. Tällä sivulla on aikas hyvin eläinlääkärin tiatoo asiasta:
    http://www.elainlaakariasemaakuutti.fi/FI/usein-kysyttya/ruokinta/ylipainoinen-lemmikki.html

Oman kissan laihdutus alotettiin eläinlääkärin käynnin yhteydessä, jonka jälkeen kissa sai käydä ILMASEKS eläinlääkärissä punnittava. Niiltä ku ainaki Tampereella löytyy oma vaaka kissoille.

Kissan paino vaihtelee myäs kissan ruumiinrakenteen mukaan, samanlailla kun ihmisillä. Sen takia eläinlääkärin olis hyvä tsekata just sun kissan ihannepaino, mut yleensä 5kg on sellanen perusoletus painolle, ellei kissa oo muuten tosi pieni.

Mun kissa on über-nirso, eikä suastu syämää mitää eläinlääkärin märkäruakaa, joten se alko syädä Royal Caninin (eläinlääkäreiden myymää)
    Satiety Weight Management Dry - Sachets. Siinä oli näppärästi annospusseissa aina yhen syämiskerran naksut, nii ei tarttenu mittailla tms. Ja todella hyvin maistu ja täytti mahan eli vähensi kerjäämistä. TÄLLÄ TUATTEELLA OLI RAHAT TAKAISIN PALAUTUSOIKEUS KUITTIA VASTAAN!! Jos alle puolet annospusseista oli syöty, eikä enää kelvannu nirppanokalle, niin olis saanu rahat koko pakkauksesta takasi.

Sitten vaan valvot kissojen ruakailua, ettei laihduttaja pääse syämää kavereitten ruakia. Voit esim. antaa laihduttajalle erikoisluvan syädä olkkarissa tai pöydällä, niin se on siitä riamuissaan ja keskittyy omaan ruakaansa ja helpottaa vahtimista.

Kissojen naksut eli siis kuivaruaka on kuulemma "kissojen suklaata" eli todella lihottavaa. Ja eläinlääkärilä myytävät laihdutustuotteet on täysin eri asia kun muualla myytävät laihdutustuotteen, vaikka olis kyse samasta merkistäki. Että niitten kans tarttee olla tarkkana.

Omaa kissaa saan leikitettyä heittelemällä sen naksuja yks kerrallaan lattialle ja se sitten onnessaan jahtaa niitä. Laservalon jahtaaminen toimii osalle kissoista älyttömän hyvin ja ne jahtaa onnessaan sitä vaikka kuinka kauan, Niitä saa eläinkaupoista. Myäs peilin kautta pystyy heijastaan valoo, mitä voi jahdata. Mikäli asut jonku muun (ihmisen) kans, nii se voi pitää muille kissoille seuraa naksujenheittelyn ajan.

Märkäruualla (ihan kaupankin) pystyy pudottaan painoo. Annat vaan kaikille kolmelle vaikka yhen annospussin yhteensä kerrallaan ja jos laihemmat jättää paljo syömättä, niin paat ne jääkaappiin, ettei se yks ahmi niitäki. Kannattaa kokeilla eri märkäruokia annospusseissa, eri merkkejä ja niitten eri makuja sekä eri koostumuksia. Esim. mun kissa syä ainoostaan Sheeban 8 annospussia (noin 30 eri vaihtoehdosta), eikä ollenkaa Sheeban purkkiruakia. Ja ainoastaan märkäruoka kastikkeessa käy, ei patee eikä mousse.

Ulkoilemista valjaissa EI kannata alottaa, ellet voi sitoutua siihen koko kissan elinajaksi ja kaikkien kissojen kanssa. Sitoutumiseen kuuluu ainainen rauhallisella alueella asuminen, jottei kissa pelkää esim. keskustan mölyä sekä se että ulkoilu on säännöllistä, eli myös kissanhoitajat esim. ulkomaanmatkan aikana ulkoiluttaa kissat. Muuten kissat alkavat protestoida, mm. pissailla ympäriinsä sisällä ja jos yks sen alottaa nii loput tulee pian perässä.
  2. En todellakaan kuvittele olevani ainoo maailmassa jolla on ADHD. Mikäli olisit lukenu kunnolla yhtäkää mun juttua, niin se olis selvinny. Inttäminen/jonkun asian kanssa jumittaminen (kuten tää aihe) on sitä paitti yks erittäin olennainen pointti ADHD:ssa sekä kautta rantain selittely eli "superpitkät postaukset". Eikä sun oo tiätääkseni mikää pakko lukee mun juttuja eikä kommentoida keskustelua, ellet halua.

MUN miälipide on että ADHD on tän päivän "trendi-sairaus", jota diagnosoidaan väärin ja liian usein, niin väärän alan lääkärit kuin itte potilaatkin. Se ei tarkota, ettei pieni osa itsensä diagnosoineista olis oikeessa eikä sitä etteikö lääkärit myös olis vahingossa jättänyt diagnosoimattakin.

ADHD:TA ON ERILAISIA VERSIOITA. Ihan perusdiagnoosissa on jo 5 erilaista ADHD:n muatoo ja ADHD:n kanssa voi olla muitakin sairauksia, kuten persoonallisuushäiriö, jotka vaikeuttaa diagnoosien tekoa. Lisäks kaikki ihmiset on erilaisia esim. perusluanteeltaan, joten variaatioiden määrä lisääntyy myäs sitä kautta.

Minä en tee mitään ADHD diagnooseja, koska en ole NEUROPSYKIATRIAN ERIKOISLÄÄKÄRI, joka siis on nimenomaan ADHD:seen erikoistunut lääkäri.
    MUN ADHD-JUTUT JA MIELIPITEET TULEE NIIN OMASTA KOKEMUKSESTA KUIN ALAN ERIKOISLÄÄKÄRIN TIEDOISTA.

Mulla on oikeus kehottaa kaikkia itte ittensä esim. netin kautta diagnosoineen meneen oikeen alan lääkärille. Ihan samanlailla kun jokanen käskis mennä lääkärille, jos joku epäilis sairastavansa syäpää, eikä käskis luattaa vaan omaan fiilikseen taikka nettikyselyn vastaukseen.

Mää en myäskää ymmärrä, että miks ihmiset haluaa, että niillä olis ADHD? Mitä täälä joku muukin ihmetteli.

Musta ADHD:STA SELVIÄÄ ILMAN KOVIA LÄÄKKEITÄ, kun hyväksyy ADHD:nsa ja koittaa löytää siitä omat vahvuutensa, kuten lahjakkuus, ylikeskittyminen, monen asian samaan aikaan tekeminen jne. Tiätty on ääritapauksia, jotka saattais esim. vahingoittaa itteään tai muita ilman lääkitystä, ne on asia erikseen. Mutta huumeiks luakiteltavat lääkkeet ei tee kenenkää päälle eikä kropalle hyvää pitemmän päälle. Ruakavalioon en ota kantaa, koska en oo itte kokeillu, kun se menee musta vähä humpuukin pualelle, muttei siitä varmaan haittaakaan ole. MUSTA ADHD:SSA ON ENEMMÄN HYVIÄ PUALIA KUN HUONOJA, siks en itte oo lähteny lääkkeitä käyttää, vaikka niitä tarjottu onkin.
  3. Jutta EI KÄYTÄ ENEÄ diettijutuissaan, vaan paljon enemmän kaloreita sisältävää ruokavaliota. Mutta samalla myös niin kovaa treeniä, että suoraan sanottuna olisit varmaan ambulanssin kyydissä jo vartin treenin jälkeen. ENE on lääkärin valvonnossa toteutettava dietti eli mikään yleinen peruslaihdutushomma. Esim. yksikään personal trainer, kuten jutta, ei antaisi kenenkään treenata ENE-ravinnolla. Käveleminen ei olee treenaamista, vaan ihan perusliikuntaa.

Ja mitä tulee tuohon Jutan p*skalla sanomiseen, niin jos ihminen syö pelkkää epäterveellistä jauho-sokeri-suola-mättöä, niin suolistoon kertyy kuona-aineita ja esim. suolihuuhtelussa saattaa paino ensimmäisellä kerralla pudota jopa viisi kiloa, kun kirjaimellisesti peet tulee pihalle. Tosin normaalisti paino joko ei putoa tai maksimissaan putoaa 0,5-1kg. Ehkäpä sulla on suoli toiminu jo ennen ENEN aloittamista?

ENEllä paino putoaa normaalisti 0,5- jopa 2,5kg viikossa. Ja tuo 2,5kg viikko on huippu viikko!

Teet juuri niinkuin lääkäri ja ravintoterapeutti sekä ENE-pussit sanovat, etkä ala mihinkään omiin tai muiden ehdottamiin hölmöilyihin.

Painon putoamiseen vaikuttaa myös:

- mahan toiminan säännöllisyys. Tarvitko esim. jotain kuitutuotetta kuten apteekin Vi-Siblin auttamaan mahaa toimimaan ENE-dietin aikana.

- kuukautiskeirto ja sen ajankohta

- itsensä punnitsemisen tiheys ja ajankohta. Parasta on punnita kerran viikossa, heti aamusta aamupissan jälkeen alasti tai aina samoissa vaatteissa. Vesilasinkin juominen saattaa heittää painon määrää, samoin eri vaatteet.

- mitä vaakaa käyttää: eri vaaat saattavat heittää useita kiloja.

- stressi hidastaa painon pudotusta

- hyvää painonpudotusviikkoa seuraa yleensä painon paikallaan pysyminen tai jopa parin sadan gramman nousu.

- jokaisen kroppa reagoi omaan tahtiinsa ja vaihtelevasti. Ensin esim. saattaa tippua paino nopeasti ja sitten jummata paikallaa, kunnes taas alkaa tippumaan tms.

Leikkausta lukuunottamatta PAINO EI LASKE NOPEAMPAA VAUHTIA KUIN SE ON NOUSSUT. Jollei painosi ole noussut lihoessasi 13 kg 2 viikossa, niin miten se voisi laskeakkaan?
  4. Ei 5% olekkaan mikään mitätön luku olekkaan, mutta silti pääasiassa fakta on se, että jos ihminen vaan aattelee, että mulla varmaan vois olla ADHD, niin 95% mahdollisuudella sitä ei ole ja sehän on vaan hyvä asia. Jokainen varmasti on ennemmin täysin terve kuin kipeä! Mutta toki sillä 5% se ADHD kuitenkin on.

Koko hommaa sekottaa mun miälestä kaikkein eniten se, että ADHD on tullu uudeksi "muotitaudiksi" lähivuosina, koska se on kuin yleisesti hyväksytty "taikasana", jolla voi selittää monta huonoa puolta itsestään kuitenkaan olematta mielesairaalakunnossa. Esim. "en oo oikeesti laiska, vaan mulla on ADHD ja siks en saa hommia tehtyä" tai "en oo oikeesti vaan epäkohtelias ja ajattelematon sanomisissani, vaan mulla on varmaan ADHD".

Ja toinen pakansekottaja on nää ääliöt, jokka paljastaa "salaisuuksia", kuten ettei ADHD oo ees sairaus vaan pelkkää mielikuvitusta tms... Ja tällä tavoin joko tyhmyyttään tai ilkeyttään vähättelee vakavaa sairautta ja omalla tavallaan koitaa tehä ADHD:sta kansanomaisemman tekosyyn oikeen sairauden tilalle.

Ja kolmas pallon pudotus tapahtuu lääkäreitten pualella. niitä kun on kolme "päälahkoo": 1.oikeasti ammattitaitoiset ja erinomaiset lääkärit, 2.ne jotka vaan luulevat olevansa hyviä työssään, eivätkä suostu myöntämään ammattitaitonsa loppumista ja ohjaamaan eteenpäin oikealle lääkärille. ja 3.ne lääkärit joita ei kertakaikkiaan vaan duunin teko syystä tai toisesta kiinnosta. Ja nää 2. ja 3. kohdan lääkärit ei ikänä sano potilaalle, etteikö ne olis niitä kaikkitietäväisiä ja luottamuksen arvoisia jumalia, vaan joko diagnosoi väärin tai jättää diagnosoimatta vaikka syytä olisi.

Ja jottei homma menis liian helpoks, niin ADHD:sta ja ADD:sta on viä monta erilaista variaatioo. Saatika sitten jos siinä samalla on jotain muita hieman samankaltaisia sairauksia, kuten persoonallisuushäiriöt, jotka sekoittavat jo niiden oikeasti ammattitaitoistenkin lääkärien päitä. Ja koska täysin selkeää koetta ei ole määrittämään täydellisesti kaikki osaset prosentilleen, kuten verikoetta tarkkoine arvoineen, niin pieni osa diagnosoinnista riippuu myös potilaasta.

Minä en tiedä, että onko juuri sinulla ADHD vai ei. Ja sen takia olen tässä keskustelussa koittanut ohjata hakemaan diagnoosia oikealta alan lääkäriltä, jotta asiasta saa itselleen varmuuden. Mutta tätäkin keskustelua lukeneista vain pienellä osalla on ADHD, osalla diagnosoituna osalla diagnosoimattomana. Mutta mitään sairautta ei voi vaan oman mielen mukaan itse todeta sairastavansa, vaan diagnoosit voi tehdä ainoastaan oikean alan lääkäri, ei oma fiilis, tv-ohjelma eikä netistä löytyvä info. Se että itse osaa tunnistaa oireita, auttaa tietenkin esim. hyväksymään mahdollisen diagnoosin ja saattaa johtua esim. eri ADHD variaatiosta kuin mikä juuri minulla on. Mutta mun pointit perustuu pääasiassa neuropsykiatrian erikoislääkärin mulle vastaanotolla kertomaan tietoon, tosin eihän hänkään nyt sentään kaikkitietävä jumala mole vaikka alansa huippuja onkin.
  5. Itse asiassa RMR on se minimikulutusmäärä eli kulutus levossa, jollei urheile yhtään eikä harrasta juurikaan hyötyurheilua, kuten kävely ja raskas työnteko.

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Ja kulutukseen vaikuttaa myös sukupuoli, ikä, pituus ja paino.

Jos peruskulutus on 1500 kcal, niin sillon diettin järkevä kalorimäärä on tietenkin sitä alempi, että yleensä laihtuu. Terveellinen laihdutusmäärä viikossa on 0,5kg-1kg, mikä toki parina ensimmäisenä viikkona saattaa olla hieman isompi kilomäärä.

Juoda kannattaa 1,5-2 litraa päivässä vaikkei urheilisikaan. Koska vesi auttaa mm. ruuansulatusjärjestelmää toimimaan pienestä kalorimäärästä huolimatta. Vesimäärää ei kannata lisätä, ellei urheile, jolloin noin 1 tunnin liikunta lisää vesitarvetta noin 0,5 litraa.

Jos haluaa fiksun, turvallisen ja monipuolisen ruokavalion dieetin ajaksi, niin silloin kannattaa pyytää apua ravintoterapeutilta, jonka kanssa voi käydä diettihoimmat tarkemmin läpi. Mitään haittaa ei ravintoterapeutin tapaamisessa ei ole ja heitä löytyy niin julkiselta kuin yksityiseltäkin puolelta.

Jos tarkoitus on pudottaa painoa yli 10kg, eikä ole täysin varma siitä, että mitä on tekemässä, niin kannattaa kääntyä ravintoterapeutun puoleen. Hän osaa tarvittaessa ohjata myös oikean alan lääkärin juttusille.

Jos painoa aikoo tiputtaa alle 10kg, niin dieetin voi aloittaa 2 viikon ene-dietillä. Pidempi ene dieetti ja/tai suurempi kilomäärä kuin 10 kg aika vaatii lääkärissä käyntiä ja lääkärin luvan.

Täällä jokaisen viestit ovat korkeintaan vinkkejä, ei totuuksia, joten ei kannata sokeasti uskoa jokaista sanaa. Ammattilaisen tapaaminen, kuten sen ravintoterapeutin tai lääkärin tapaaminen on turvallisin tapa saada neuvoja.

Tätä ei ollut tarkoitus kohdistaa kenenkään kommenttiin, vaan se nyt vaan on totuus...
  6. Yksinkertanen totuus on se, että jos jostain menee pää sekasin, niin kyllä aina keinot löytyy sen aineen saamiseen. Esim. narkkareita ja pilleristejä ei pahemmin mitkään lakisäädökset ja rajoitukset kiinnosta eivätkä edes hidasta.

Reseptien väärentäminen on helppoa, jos vaan pääsee näkemään edes yhden oikean reseptin. Nettireseptit eivät tätä estä, koska monet lääkärit käyttävät vielä vanhoja reseptejä, mitkä voi vaikka kopioda.

Oikeita reseptejä on myös helppo saada, koska esim. harva lääkäri lähettää potilaan asiaan kuuluviin tutkimuksiin, vaan esim. psykiatrian erikoislääkäri tekee diagnoosin 15 minuutin pikavisiitin aikana. Lisäksi vastaavanlasen reseptin voi hakea toiseltakin lääkäriltä tai väärentää oikeaan reseptiin isomman määrän kuin mitä lääkäri on määrännyt.

Henkilöllisyyskin on suhteellisen helppo väärentää, jolloin kokonaan väärä ihminen hakee toisen henkilötiedoilla tälle kuuluvat lääkkeet.

Ja tässä nyt vaan pari juttua joita tiedän mm. narkkadeiden käyttävän.

Kyllähän ne melkein kaikki lääkkeet mitä pilleristit ja narkkarit vetävät ovat jonkinlaisten rajoitusten takana. Mutta kyllä riippuvuus tai rahan tarve aina on keinot keksinyt ja tulee keksimään sitä mukaan, kun uusia esteitä tehdään. Ja kaikkein parasta koko hommassa on se, että lääkärin suht yleinen käsitys on se, että suurin osa vankilassa olleista ja rikoksia tehneistä sairastavat ADHD:ta, joten nimenomaan nämä väärinkäyttäjät pääsevät myös tätä kautta helposti lääkettä ihan laillisesti saamaan loppuelämäkseen. Eikä yksikään lääkkeiden väärinkäyttäjä ole niin tyhmä, että kertoisi olevansa väärinkäyttäjä, ellei nyt satu olemaan erittäin sekaisin lääkärille mennessää.

Minulla on diagnosoitu ADHD, mutta olen itse kieltäytynyt lääkkeistä. Mutta kyllä niitä pillereitä on tuon diagnoosin jälkeen paljon kyselty, reseptistä puhumattakaan.
  7. Jos tarkotit mua 31313131, niin en mää joutunu minkäänlaiseen valikointiin enkä meneen minkää seulan läpi. Toisen sairauden takia olin hoidossa toisella saman sairaalan poliklinikalla ja lääkäri ihan itte vaan ilmotti, että mulle tulee postissa aika neuropsykiatrian erikoislääkärille. Ennen sitä eri alan lääkäri oli sanonu, että mulla vois olla ADHD, minkä mää itte kielsin kokonaan. En itte ees hirveemmin halunnu mennä ADHD tutkimuksiin, mutta ajattelin että samapa se kun muutenkin tuli juostua sairaalassa mm. kipupoliklinikalla.

Ton toisen sairauden takia oon ollu yli 6 vuatta sairauslomalla ja sen takia tavannu reilun 30 lääkäriä ja todennu että hyvää ammattitaitosta lääkäriä on todella vaikee löytyy, koska tosta määrästä mun vaatimustason on ylittäny vaan 5 lääkäriä. Ja koska niistä 4 on sattunu oleen erikoislääkäreitä, niin en suostu enää menee muille kun erikoislääkäreille. Kyllä ainakin mää oon saanu aina lähetteen suht helposti lääkäriltä millon mihkäkin oon vaan tarvinnu ja osan niistä oon itte ilmottanu, että mihin omasta mielestäni ja kenelle tarvin lähetteen.

Nää lähetteitä kirjottaneet lääkärit ei ollu kuitenkaa mitää "joo joo miehiä" eikä mitää helposti kiusattavia, jokka vaan kiltisti kirjottais kaiken mitä asiakas käskee, koska sellaset lääkärit on musta ammattitaidottomia. Mää nyt vaan osaan vaatia tiettyä tasoo ja osaan myös hyvin perustella syyt, miks tarvitten lähetteen. Tässä on kyse omasta terveydestä ja se on niin tärkee asia, että sen eteen on käytettävä niin omaa maalaisjärkee kuin uskaltaa vaatia hyvää hoitoo.

Mun mielestä lääkärit ei oo mitää jumalia, vaan niitten pitää omalla toimintatavallaan todistaa olevansa ammattitaitosia, ainakin minä olen oppinut tunnustamaan ammattitaitoiset ja "no oon vaan töissä täälä eikä tänäänkää oikee kiinnosta, tossa on masennuslääkkeitä, ku oot vähä surullisen olonen, kun sulla on kurkku kipee"-lääkärit.

Käytöstavatkaan ei mulle merkkaa läheskää niin paljon kun ammattitaito, koska en oo tullu lääkärille palveltavaks vaan parannettavaks. Suurin osa ihmisistä, jotka minä tunnen ei yksinkertasesti uskalla vaatia parasta mahdollista hoitoo, sillon kun sairaus alkaa olla angiinaa vakavampi, jollon ei itte tiä, että mitä lääkettä tarvis tai ei edes tiä, että mikä vaivaa.