Vapaa kuvaus

Aloituksia

18

Kommenttia

114

  1. Skradinista "vesibussi" liikennöi muistaakseni ½h välein - sesonkina.
    Anyway - auto Skradinissa parkkiin, pari minuuttia kävelyä rantsuun, jossa selkeästi em. aluksen lähtöpaikka - ja pirusti ihmisiä. Siitä vaan jonoon, ja toinen osapuoli viereiselle kioskille ostamaan jädee :) Muistaakseni liput maksettiin vasta aluksessa. Ja puiston sisäänpääsy sitten perillä portilla.

    Itse olen autoillut vain vähän. Ainoa ruuhkapaikka on Trogirin keskusta, muutoin tiet vetää hyvin. Aikaisin liikenteeseen ja rantatietä - on aika hieno kun meri vieressä tuon tuosta. Takaisin tullessa poiketkaa ihmeellä Primosteniin, sinne vanhaan kaupunkiin, joka on ympyrän muotoisella saarella ja joka yhdistyy vars. kylään pienellä kannaksella. Primostenin nrantapolku, joka kiertää koko saareen (sen kävelee kiirehtien 10-15 minuutissa) on hulppea. Yksi Kroatian hienoimpia paikkoja istuskella penkillä ja katsoa kuinka aurinko painuu merellä horisontin taaksen. Ja samassa paikassa sitten illallinen. Paljon kivoja shoppailu-butiikkejakin. mm. ainoana maailmassa liike, jossa myydään metallista hitsattuja "figuureja", ikäänkuin tikku-ukkoja, mm. eri ammattiryhmän edustajia, erilaisiin harrastuksiin liittyvää jne. Todella makeita - ollaan niitä osteltu pikkuhiljaa aina lisää. Siinä liikkeessä menee helposti vajaa tunti kun kaikki mallit katsoo läpi. Ne on siis todella hauskoja ja taitavasti tehtyjä!

    Tietullien hintaa en muista.
    -S
  2. Hei
    Kyllä omalla autolla kulkiessa aina "näkee enemmän" - eli jo matkalla Trogir-Skradin (Krka) on mahdollista kokea ja ihmetellä, kun vaan lähtee ajoissa liikenteeseen. Krkan putouksille kannattaa pyrkiä heti ensimmäiseen tai toiseen kuljetukseen (iso vesibussi vie Skradinista luonnonsuojelualueelle - 10 min), koska ko. puisto täyttyy porukasta todella nopeasti. Itse puisto on hyvin "ohjattu" - opasteitat löytyy ja kun kaikki kiertävätä lenkin samaan suuntaan, niin kummasti se porukkaa kuitenkin vetää. Oma pikku pyyhe messiin, ja miksei omaa evästäkin, niin ei tarvi jonotella välipalaa. Reitin varrella on "mummomyyjiä", joilta voi ostaa esim. paahdettuja kastanjoita/pähkinöitä yms. herkkuja.
    Itse puiston jälkeen kannattaa tallustella Skradin läpi - ja syödä siellä - ja vaikka käydä kävelyllä pievnenesatamassa. Kiivetkää pienelle kukkulalle jossa vanhaa muuria. Sieltä on todella hieno näkymä Skradinin lahdelle (joka siis on joen suvanto-kohta).

    Eli - Trogirista Krka:n puistoon on koko päivän retki kun ottaa rennosti. Skradin kannattaa tsekata ja pysähdellä automatkalla aina kun näkee jotain kiinnostavaa.

    Trogirissa kannattaa katsella järjestävätkö venekyytejä Krknjasin saaren edustalle. Se on todella suosittu ankkuri- ja snorklauspaikka. Esiintyy useissa mainoksissa. Veden syvyys 2-3 m. Paljon fisuja - kun ottaa vaikka leiväntynkää veteen, niin miltei syövät kädestä. Ko. paikkaan on alle tunnin venematka.

    Itse jättäisin ehkä Bracin väliin ei tule niin hektistä "taas pakataan" -fiilistä.
    Jidro-linen sivuilta löytynee tiedot kuinka paljon autoja mihinkin lauttaan mahtuu. Hvarin saarella myös vuokrataan autoja. Parhaimmat (tiheimmät) vuorot/yhteydet Hvariin Splitistä. Tai jos edelleen kaakkoon ajelee niin pääseehän tuonne Drvenikistä (Sucuraj Hvarin aivan kaakkoiskärjessä).
    -S
  3. Milloinkohan te olette menossa?
    Varmasti on jo varsin buukattu majoitukset, mutta kannattaa huomioida myös se, että läheskään kaikki majoittavat eivät ilmoittele minkään "booking.com" tms. kautta. Paikan päältä löytyy varmasti majoitusta - mutta toki se vaatii itseltä asennetta kulkea pakaasien kanssa helteessä ja etsiä. Tosin - kroaatit ovat ystävällisiä ja neuvoja ja vinkkejä läytyy kun vaan kysyy. Usein olen huomannut ihan jo lentokentälläkin mainostettava vapaata majoitustilaa - ja nim. om. Trogirin kupeesta - sehän on 20 min kävelymatkan päässä. Mutta - en sen enempi tiedä tasosta ja sijainnista. Ainoat vinkit Trogiriin osaan antaa: Villa Jidro.

    Hvarissa sama juttu. Sen pohjoisrannalla luulisi olevan tilaa majoittua. Monia rauhallisia mestoja pikkurannalla, hyvällä safkalla ja tuttavallisella palvelulla. Sieltä on upeat tieto joko vuokra-autolla tai skootterilla pärytellä Hvar Towniin, Stari Gradiin (oma suosikki) ja Vrboskaan.

    Kyllä 10 päivässä ehtii, jos tukikohta alkuun vaikka Trogirissa. Sietlä päiväretket Krkaan/Skradiniin ja Splittiin, ja illat "muurien" sisällä tai rantabulevardilla ihmetelemässä JetSet-aluksia... ja sitten vaikka joku 4 päivää Hvarissa.

    Makarskaa en tunne, mutta käsitys siitä on aika "turistivoittoinen". Eli ainakin mereltä päivän tarkasteltuna se näyttää hyvinkin turisteille rakennetulta resortilta, joten oman pikkulahden bongaaminen sieltä lienee aika epätodennäköistä? Mutta, kuten sanottu. Tämä on vain luulo.
    -S
  4. Hvar (Town) passaa ihan hyvin rattaillekin kun asnnoituu oikein - eli välillä rattaat oitää ottaa kantoon ja muksu syliin. Enemmän siellä on tasaisi kulkuväyliä kuin portaikkoja - eli ei minun mielestä ole mikään ongelma.

    Vis tosiaan selvästi hiljaisempi paikka - sekä Komica että Vis (town). Enemmän nähtävää ja kierreltävää on Hvarissa, josta myös parhaat lauttayhteydet muihin saariin tai vaikkapa Splitiin, jos siellä haluaa käydä päiväretkellä.
    Hvarissa jos auton vuokraa, niin vuokra-ajaksi pari päivää kyllä riittää - mielestäni.
    -E