Vapaa kuvaus

Aloituksia

18

Kommenttia

114

1. Moi!Olen+nyt+11+vuotta+kierrellyt+ranta-aluieta+Kroatiassa+(veneelllä)+enkä+ole+yhtään+varsinaista+maalle+rakennettua+vesipuistoa+kohdannut.Sen+sijaan+muutamilla+rannoilla+on+runsaasti+aktiviteetteja+ja+useitakin,+suuria+"vesikomplekseja",+eli+veden+päällä+kelluvia,+ilmatäytteisiä+liukumäkiä,+pomppu-juttuja,+kiipeilyseiniä+yms.+joiden+parissa+lapsilla+riittää+melskattavaa.+Yksi+tälläinen+on+Primostenissa,+Trogirista+luoteeseen,+eli+30+min+taxilla+Splitin+kentältä.++Tuo+on+muutenkin+hieno+paikka+ja+sieltä+pääsee+sitten+retkille+"saarille",+Krkan+luonnopuistoon+(vesiputoukset+yms)+jne.-S
  2. Pustinja+Blaca++/+Blaca+hermitage+-+vanha,+upea+luostari,+jossa+munkit+tehneet+myös+merkittäviä+tähtitieteellisiä+havaintojaan,++rakennettuna+kallion+kupeeseen.+Upea+"museo",+pikku+rahalla+saa+opastetun+kierroksen.+Ihmillisen+kävelymatkan+päässä.+Paikalla+opas+myy+vettä+ja+virvokkeita.Bol+(Zlatni+Rat)-+ihan+makee+ranta,+niemen+nokka,+joka+muuttaa+muotoaan+kesästä+toiseen.+Melkoinen+"turisti"-kylä+kroatialaisittain+-+eli+aitoa+meininkiä+ei+tuolla+juuri+ole,+mutta+kyllä+voi+siellä+päivän+viettää+chillaillen.Milnan+kylä+länsipäässä.Retki+Hvarilla+-+ehdottomasti.+Hvar+Town+on+upea.+Varaa+koko+päivä.+Jos+samalle+reissulle+haluaa+uimaan,+beachille,+ota+Hvar+Townista+taxi-vene,+joka+vie+sinut+eteläpuolen+saarille+(St.+Klements)+esim.+Otok+Marinkovac.+Kattele+Google+Mapsilla+(satelliittikuvat)+hieman+maisemia...+Tuolla+näkee+sitten+myös+ökylaivoja+ja+kannattaa+chaeckata+netistä+myös+tapahtumia.+Jos+bilettäminen+kiinnostaa,+Hvar+(town)+ja+Marinkovac+on+parhaita+mestoja.+Saarella+mm.+täyden+kuun+kuuluisa+beach-karkelot.Hvar+/+Stari+Grad+-+vuodesat+toiseen+oma+suosikkikohteeni+(olen+veneilijä).+Mahtava+tunnelma,+paljon+vanhaa,+historiaa....+ja+fillarilla+pääsee+upeille+reiteille+halki+vinitarhojen.+Esim.+reitti+Stari+Grad+-+Vrboska+-+Jelsa+(ja+takaisin)+on+yksi+hienoimmista+rantaraiteista+(Vrboska-Jelsa)+minkä+olen+koskaan+kokenut...+Simmarit+mukaan+-+matkalla+monta+paikkaa+pulahtaa+kirkkaaseen+mereen+-+uimatossut+toki+reppuun.Tuossapa+jotain...-S
  3. Moi
    Itse suosisin Splittiä - tai ehkä Trogiria - ihan puhtaasti sijainnin vuoksi.
    Tuskin kuitenkaan kahta viikkoa olet "jalkamiehenä" eli teet retkiä.
    Splitistä pääsee monipuolisemmin "isoille saarille", joiden tutkimiseen kannattaa ehdottomasti varata useita päiviä. Lauttayhteydet ovat erinomaiset!

Kuin myös Krka on lähempänä, samoin sisämaa, vuoristoseutu. Dubrovnikia tosiaa vaivaa sesonkiaikaan kova tungos. Ja hei, sinnekin pääsee kätsysti bussilla Splitistä upeaa rantatietä.
    -S