Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
profiilit
v.aari
v.aari
Vapaa kuvaus
Aloituksia
96
Kommenttia
5326
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Cycl0ne kirjoitti: «Miten normaalina pitäisit sitä, että joku henkilö, joka vastustaa moottoripyöräjengejä, hengailee moottoripyöräjengin forumilla.»
Jos henkilön kulttuuriset juuret olisivat moottoripyöräjengissä, pitäisin sitä ihan normaalina.
Toisekseen, minä kannatan uskonnonvapautta ja siihen mahtuu oikein hyvin myös adventismi. En oikeastaan vastusta sitä, joskaan en usko sen tunnustuksen pykäliä.
«Kiertelit vastauksissasi niin paljon, että vaikka itsekin joudun puhumaan välillä hatusta ja kaikenlaista muuta, jopa minuakin huimasi.»
Valitettavasti en itse huomannut sen paremmin kiertelyä kuin hattuakaan. Ehkä joku sivustaseuraaja voisi auttaa.
«Kun kysyin, miksi hengaat täällä, vastasit että juuret pakottavat.»
En vastannut. Eivät pakota, mutta niihin perustuu kiinnostus.
«Sulla on kamuja täällä.»
En tiennytkään.
«Odotin jälleen parempaa vastausta, mutta petyin ja sain vastaukseksi mulla-on-kivaa-täällä vesisankon niskaan.»
Aha. Niin usein joudumme tässä elämässä pettymään. Tarjoaisin pyyheliinan, jos osaisin. En kyllä ymmärrä, mistä lauseesta kastuit.
«Katsos, ja tämä kaikki ystävällisessä sävyssä, kuten aiemminkin, minua huolettaa, että olet haukannut tiedon kakusta liian ison palan ja et osannut ennakoida sen vaikutuksia.»
Ystävällisyys on hienoa, samoin kuin hiilihydraattien nauttimisen kohtuullisena pitäminen. En kuitenkaan löydä yhtymäkohtaa metaforasi ja kirjoitteluni välille.
«Mitä olisin toivonut näkeväni, että seuraisit totuuden pelkoa minne tahansa se vie, mitä se maksaneekaan. Jäitkin puolitiehen. Hmmhp.Olen siis pettynyt.»
Totuuden pelkoa? Nyt olen jutuistasi aivan kuutamolla. En minä pelkää totuutta. Olisikohan tämä kommentti jotenkin väärinkäsityksen tai muun sekoilun tuottama.
«Ylimielisyys on sitä, että ei pysty aidosti seisomaan sen takana mihin uskoo.»
Ja arvioit minun sitten olleen tällä tavoin ylimielinen? Jännä. Jokin on nyt pätkinyt viestinnässä.
«Kuvittele, jos ateisti tokaisee ateistien vuosikokouksessa uskovansa Jeesukseen. Uusitaanko jäsenkortti ensi vuodeksi? Ei.
Kuvitelle, jos katolinen tokaisee että paavi ei olekaan Vicar Dei? Jäsenkortti on jälleen hyllyllä.»
Kuvittelin ja kovin vähän löydän liityntäpintaa omaan kirjoitteluuni. Ehkä taas joku kolmas voisi auttaa löytämään.
«Rehellinen vastaus, kun kysyin haavekuvista, oli, vaikkakin optatiivissa, ettet tee sitä tahallasi.»
Suomen kielessä ei ole oikeasti optatiivia. En löydä mitään haavekuvia kirjoitteluistani. Ohi menee että humisee.
«Kuten lupasin, en enää ajattele sinua ylimielisenä, ja kuten Jesaja 6 toteaa että jopa tynkä voi olla se, mistä Abrahamin lupaus löytää jatkumoa.»
En ymmärrä sanaakaan, vaikka lukisin Jesajaa tai Abrahamin historiaa kuinka, mutta oletan tämän olevan jotakin ystävällistä ja siksi kiitän siitä.
«Mentorin työni kanssasi on ohi. Selviydyit hienosti! Kaikkea hyvää jatkoon!»
Minäpä heittäydyn nyt kymmeneksi sekunniksi sinun mentoriksesi.
Tarkkaile itsearviointisi perusteita hetki. Et ehkä oikeasti ylety siihen, mitä väität olevasi.
Ja tämä mentorointi siis loppui tähän. Ihan ilman mentorointeja kiitän hauskasta juttelusta ja toivotan kaikkea hyvää ja kaunista jatkoon sinullekin.
Pahoittelen ulkopuolisten puolesta, jos tämä on ollut ikävystyttävää kaksinpuhelua. Ehkä jatkossa pitää skarpata yhteistä kiinnostusta herättäviin juttuihin.
11.10.2014 19:34
Hiukan rajaa tähän parjaamiseen, kiitos.
Kai on näistä Adventtikirkon palveluksessa olleista harvinaisen täysipäinen kaveri eikä kannata häntä huonotapaisilla idioottimaisuuksilla ajaa tältä palstalta pois.
11.10.2014 19:15
Kuvassa Ellenin ilmeeseen vaikuttaa se, että hän katselee silmälasiensa yli. Luultavasti ne ovat lähelle katsomista varten.
Pään alas painaminen johtuu myös siitä, että sillä tavoin saa hatun lierin varjostamaan häikäisevää aurinkoa, joka on paistanut melko tarkkaan kuvaajan takaa.
Kun näihin lisätään vanhuuden tuoma ihon ohentuminen ja piirteiden terävöityminen, ilme on aivan ymmärrettävä. Ei siihen mitään kiukkuisuutta saati piruja tarvita.
Sen ajan hattumuoti näyttää tosi huvittavalta tämän päivän ihmiselle. Muodit ovat muuttuneet aina ja menneiden aikojen pukeutuminen on usein hullunkurisen näköistä.
11.10.2014 11:18
jesuiittapastoriko? kirjoitti: «Mikäs juttu se oli, kun joku pastori(?) antoi jonkin mitalin Antikristus Paaville? Vaikuttaa todella oudolta käytökseltä adventistille. Onko tapaus totta ja hyväksyikö Adventtikirkko tämän kunnioituksen eleen "Kristuksen sijaiselle", vai mikä on totuus asiasta?»
Onkohan kyse siitä, kun Bert B Beach kävi paavia tapaamassa vuosina 1977 ja 2002?
http://www.truthorfables.com/SDA_Clasp_Hands_With_rome.htm
Ensinmainitulla käynnillä hän ojensi Adventtikirkon puolesta paaville jonkin kultamitalin. En ole perehtynyt sen syvemmin mitalin merkitykseen ja perusteluihin.
Sinänsä pidän myönteisenä keskinäistä kunnioitusta ja turhan riitelyn välttämistä.
10.10.2014 21:40
ilmi-antaja kirjoitti: «Tosiasia on kuitenkin se, että minä tunnen Kai Arasolan aivan hänen nuoruutensa ajoilta asti sekä myös hänen edesmenneen äitinsä Afra Arasolan, mutta Kai A. ei kuitenkaan tunnista minua.»
Piirit ovat sen verran pienet, ettei monenkaan tämän palstan kirjoittajan henkilöllisyyden selvittäminen mitään rakettitiedettä olisi.
«Tunnen hyvin monia adventistipastoreita ja heidän tapojaan ja sen, että mikäli joku arvostelee ja kyseenalaistaa syystä adventistien toimintaa Suomessa, niin loka alkaa välittömästi lentämään ja "paimenesta" tulee raateleva susi. Valitettavasti näin. Siksi onkin parempi esiintyä anonyyminä.»
Liian paljon nähneenä ja kuulleena koen samalla tavalla. Harmi sinänsä. Mutta nimellä esiintymisen toiseksi paras vaihtoehto on tämä rekisteröidyn nimimerkin käyttäminen. Ei mene ihan satunnaiseksi puskista huuteluksi.
Lupaan olla paljastamatta täällä tunnistamiani kirjoittajia. Pyydän samaa myös muilta.
10.10.2014 16:41
Eipä toimi automaattinen linkin muodostuminen näemmä. Olisikohan tuo pilkku syynä?
Ei sillä että tuo olisi ollut mikään tärkeä viesti. Kevennystähän se.
10.10.2014 14:29
pyh! kirjoitti: «Jos niin tekivät, niin HELVETTIIN sellaiset johtajat.»
Matkanteon ripeyttämiseksi heitän karttalinkin kyseiseen paikkaan:
http://www.google.fi/maps/place/helvetti,+16800+Hämeenkoski
10.10.2014 14:28
No kas kas. Opiskelijat olivat siis kieltäytyneet osallistumasta tentteihin, jotka olivat lauantaisin. Ja yliopisto taas kieltäytyi järjestämästä heille erikseen tenttiä muuna ajankohtana.
Katolisella yliopistolla ei kai ole mitään omaa perustetta olla järjestämättä tenttejä lauantaisin. Eikä heitä siellä mikään oikeastaan velvoita tekemään erityisjärjestelyjä eri tavalla uskoville. Jos niin tekisi, muodostuisi ennakkotapaus, johon voisi vedota aika moni ties minkälaisella vakaumuksella varustettu opiskeija. Ja siitä tulisi tietenkin kaaos ja kohtuuton työmäärä.
Kummalliselta tuntuu, miksi nuo adventistinuoret ylipäänsä menivät tuollaiseen yliopistoon. Tuskin lauantaitentit olivat heille mikään suuri yllätys.
Vaikuttaa siltä, että heillä oli tarkoituskin saada asialle julkisuutta ja itselleen marttyyrin sädekehä.
10.10.2014 13:24
Cycl0ne kirjoitti: «Huomenta v.aari!»
Mitä iloisinta huomenta! Kiitos tästä henkilökohtaisesta huomiosta. Sellainen meitä haavoittuvia ja pikkusieluisia ihmisiä aina lämmittää mukavasti.
«…miksi et syleile sitä maailmaa täysin siemauksin? Miksi roikut täällä ns. 'idioottien' kanssa, jotka uskovat ties kaikenlaista asiaa. Uudessa 'maailmassasi' on murhaajia, mutta myös muusikkoja, valehtelijoita sekä vartijoita, mutta ei uskovia.»
Minun maailmaani kuuluu myös se yhteisö ja kulttuuri, jossa juureni ovat, tahdoin tai en. Kuuluu siihen tietysti paljon muutakin. Ja kyllähän minä sitä syleilen, sen minkä rajallisilla raajoillani yletyn.
En ajattele tämän palstan väkeä idiootteina, vaan rakkaina lajitovereina. Olen nähnyt sen kummallisen perusteettoman uskomisen läheltä, sisältä ja ulkoa. Mutta silti se on mysteeri. On kuitenkin tullut osoitetuksi, että milloin tahasa on mahdollista oivaltaa uutta ja sytytellä uusia lamppuja vinttikamareihinsa, jos tämmöinen metafora sallitaan.
Enkä suinkaan laske itseäni tämän potentiaalisen viisastumisen ulkopuolelle. Päinvastoin, uskon mahdollisuuteen oppia täällä uusilla tavoilla ymmärtämään esimerkiksi uskovan mielenliikkeitä ja sitä kautta ihmistä yleisemminkin. Ehkä löydän ja opin ymmärtämään myös uskovan elämäntavan hyödyllisiä vaikutuksia.
Sen verran oikaisen, että kyllä adventtiseurakunnan ulkopuolisessakin suhdeverkostossani on eri sorttien uskovia. Olen luopunut ihmisten jakamisesta sellaisen perusteella kahteen joukkoon.
Ja murhaajia en tiedä tuntevani ainuttakaan henkilökohtaisesti. Tietenkin periaatteessa kenellä tahansa saattaa olla tuollainen synkkä salaisuus.
«Ylimielisyytesi häiritsee minua. Se, että saarnaat täällä Platonin luolan asukkaille löytämästäsi valosta, on kaukana hyvyydestä ja jaloudesta. Johdonmukaisuutesi ei ole viisautta eikä vahvuutta, jota ihannoit. Se on heikkoutta.»
Täällä luetut tekstit helposti saavat kuvittelemaan, että niistä löytyisi kirjoittajan tunteita, mielentiloja ja asenteita. Lähes aina sellaiset luulot ovat vääriä. Tietenkin olen jäävi arvioimaan omaa ylimielisyyttäni, mutta tiedän myös, että täällä kirjoittamani tekstit eivät riitä asian luotettavaan arviointiin. Ainakin juuri tällä hetkellä ylimielisyys on minusta kaukana.
Aivan hurjaa selvänäköisyyttä tarvitaan siihen, että arvaa, mitä minä mahdollisesti ihannoin. Tai mikä olisi minulla sellainen ominaisuus, jota ei ole muillakin. Kukapa ei kunnioittaisi todellista viisautta ja hyvällä tavalla ilmenevää vahvuutta? Tai mitä vikaa on sinänsä johdonmukaisuudessa? Olisko epäjohdonmukaisuus vähemmän heikkoutta? Hiukan tässä putosin kärryiltä.
«Siksi et olekaan uskaltanut lähteä todellisuuteen, vaan roikut haavekuvissa, joita kohtaan samanaikaisesti tunnet vihaa ja rakkautta.»
Tätä olen jäävi kiistämään. Mutta jos roikunkin haavekuvissa, en tee sitä tahallani. Mielelläni otan vastaan opetusta, joka tuollaisesta auttaa kasvamaan ulos.
Tuo samanaikainen viha ja rakkaus on minulle kyllä tuttua, mutta se kuuluu aika lailla kokonaan menneisyyteen. Viha on hiipunut eikä tuhkan alla enää kytevää kekälettä löydy, vaikka kepillä sohien etsii. Joidenkin ihmisten suhteen olen päättänyt, että en enää koskaan tee heidän kanssaan yhteistyötä. Mutta se on vain kuivaa luottamuksen puutetta eikä siinä enää ole sen kummempia tunteita mukana.
«Jos tämän uskaltaisit sanoa viesteissäsi, en enää ajattelisi sinua ylimielisenä. Niin kauan kuin tämä jää rivien väliin, olet filosofisesti minulle vain tynkä. Toivon sinusta parempaa.»
Voin rehellisesti sanoa vain asioita, jotka itse tajuan. Jos toistan sinun ehdottamasi lauseen, se on kai aika arvotonta.
En oikein tiedä, mitä tarkoittaa filosofisesti tynkä. En pidä itseäni minään suurena filosofina ja luulenpa että ei kannata muidenkaan niin ajatella, vaikka oppisinkin asettamaan sanani vähän fiksummin.
Kiitos ystävällisestä toivotuksesta. Samaa toivon myös sinulle: parempaa niin itsesi kuin muiden rakennukseksi.
«Terveisin
Mentorisi»
Heh heh. Vai on minulla oikein mentori. Älä suotta tuhlaa kovin paljon aikaa tuollaiseen. Voit varmasti suunnata taitosi ja voimasi tärkeämpääkin.
10.10.2014 11:14
«---)Jos ilmiantajaa yhtään tunnen, hän varmaan mielellään laittaisi koko karkuteillä riehuvan ebolan adventtikirkon syyksi, :)(---
Ennemminkin kyllä laittaisin sen karkuteillään riehuvan ebolan sen teidän palvomanne taikaukkelin syyksi. Vähämpä siis tunnet vielä minua?»
Näyttää siis kovasti siltä, että Kai mielellään leimaisi adventistien tunnustetun uskon ja toiminnan välisen ristiriidan esiin tuojan vainoharhaiseksi riehujaksi.
8-)
Ja hymiö perään niin että voi sitten vedota huumoriin, jos joku pahoittaa mielensä.
Muistakaamme myös se nettikeskustelun rautainen yleissääntö, että muut keskustelijat ovat kiukusta pihiseviä puusilmäisiä fanaatikkoja, kun taas kirjoittaja itse on leppoisa, tasapainoinen ja huumorintajuinen filantrooppi.
10.10.2014 10:35
Mefiboseth kirjoitti: «Tosin hiljattain näin otsikon, jossa katolinen yliopisto oli erottanut 4 adventistiopiskelijaa. Olisko ollut Tansaniassa.»
Pelkkä otsikkohan sitä ei tietenkään kerro, mutta kiinnostaisi tietää tarkemmin tapauksesta.
Mikä oli erottamisen peruste? Oliko lopulta mitenkään olennaista, että erotetut olivat nimenomaan adventisteja?
Tuollaiset otsikot johtavat helposti virhepäätelmiin. Tässä se mahdollinen virhepäätelmä on, että erottaminen johtui jotenkin adventistien opin ja katolisen opin erilaisuuksista. Veikkaan, että siitä tuskin oli kyse.
10.10.2014 10:23
Se sukkajuttu liittyy sukkahousuihin. Olisi nähtävästi liian työlästä riisua sukkahousut jalkojen pesua varten. Ukkoväki riisuu sukat. Vielä ei ole tullut vastaan sukkahousuja käyttävää miestä, vaikka tuskin se aivan olematon ilmiö on.
Ilmeisesti se jako miesten ja naisten ryhmiin jalkojen pesussa on pyrkinyt välttämään seksuaalista värittymistä tapahtumassa. Se on ehkä turhaa ja huomioiden homoseksuaalisuuden tavallisuuden hiukan epäloogistakin. Mahdollisesti asiaan tulee aikanaan muutos.
Alkuperäisessä tilanteessahan oli läsnä vain miesväkeä.
Satunnaisille lukijoille huomautan, että en ole ollut enää pitkään aikaan adventtiseurakunnan jäsen enkä kykene sen tunnustuksen mukaisiin pykäliin uskomaan. Mutta tunnen adventistien maailman edelleen aika hyvin.
08.10.2014 11:05
bushmanni kirjoitti: «Joten olipa ihminen minkä uskonnon jäsen tahansa, niin hän elää kauan, kun liikkuu paljon, syö kasviksia ja muutoinkin monipuolisesti, sekä ei tupakoi ja käyttää alkoholia vähän, tai ei ollenkaan.»
Ihan yhtä hyvin voi elää terveenä kauan, vaikka ei olisi minkään uskonnon jäsen.
Ellei sitten nimitä omaa suhdettaan universumiin uskonnoksi. Ja voihan sille tietysti antaa jonkin ovelan nimenkin.
Noihin terveisiin elämäntapoihin haluan lisätä fanaattisuuden välttämisen, ystävällisen hymyn ja naurun, opiskelun ja muun aivojen käytön sekä tietenkin kuorolaulun.
Nojoo, ellei kertakaikkisesti osaa tai halua laulaa niin vapaaehtoistoiminta kunkin itsensä arvostamalla saralla ajanee saman asian.
08.10.2014 10:54
ei kiitos adv. kirjoitti yleistävästi adventistien elintavoista.
Minun huomioni mukaan adventistit ovat vähän niinkuin ihmisetkin, kaikki erilaisia.
Kuten tiedämme, kaikki yleistykset ovat vääriä.
8-D
08.10.2014 10:48
Jeesuksen nimessä.. kirjoitti: «Mutta tältä ei ainakaan vielä ole löytynyt siitä kaikille hyväksi Raamatun UT mukaisesta Kristillisyydestä millään tavalla edes kinnostuneita.»
Niin usein joku meistä etsii eikä löydä metsää, kun kaikkialla on vain puita.
08.10.2014 10:44
alex kirjoitti: «Kannattaa tosiaan ottaa kiitollisin mielin vaari hetkistä joita elämässa annetaan .. syksylläkin .. :) ..»
Ai mää vai? …sanoi turkulainen.
Kiitos herkistävästä huomiosta. Kerron, mitä se herätti.
Hieno syksyinen pientä sadetta ripotteleva päivä on tänään. Kesän vihannointi tuoksuu jäähyväisiään ja luovuttaa maan odottamaan uuden kevään nousua.
Peilistä katsoo joka päivä hiukan uurteisempi ja harmaampi hahmo. Pienen sateen säestyksellä soi kiitollisuus ja vastuun jättäminen uudelle polvelle.
Voi miten toivonkaan, että löytäisitte ihan uusia vähäisempiä virheitä ettekä toistaisi meidän typeryyksiämme. Jospa uskoisitte sitä, minkä suunnaton pinnan alainen viisautenne teille edessänne olevasta todellisuudesta tarjoaa. Kuulevin korvin kuulkaa ja näkevin silmin nähkää.
Pahan älykkyys on silkkaa pötyä. Myötätunto ja rakkaus ovat viisautta ja vahvuutta. Itse ne itsensä todistavat. Ei siihen mitään kirjoja tai oppineita tarvita.
08.10.2014 10:41
«Siis puhu ADVENTISMISTA .. älä adventisteista ... tai muistakaan palstalaisista ..»
Kiitos, Alex. Tätä minäkin toivon.
Varsinkin toisen keskustelijan haukkuminen kusipääksi, rienaajaksi tms on erityisen asiatonta. Minusta ne viestit olisi syytä moderaation poistaa.
Kuitenkin haluaisin tulkita tuon adventismin keskustelunaiheena sillä tavoin laajasti, että myös tämän ketjun avaus mahtuu mukaan. Tästä on varmaankin useampia mielipiteitä.
Mitä tulee sellaisenaan toistuviin pitkiin teksteihin näissä keskusteluissa, minun on hyvin helppo loikata niistä yli. Eipä tuo paljon häiritse.
07.10.2014 10:25
Millä ihmeen logiikalla Rungiuksen kuivunut ruumis todistaa Jeesuksen ylösnousemuksesta?
Olosuhteet kirkon lattian alla ovat suosineet ruumiin kuivumista ja muumioitumista. Siinä ei sinänsä ole mitään erityisen ihmeellistä.
Vasta kauan Rungiuksen kuoleman jälkeen, kun muumioitunut ruumis oli löydetty, alettiin keksiä tarinoita siitä, miten hän oli vakuuttanut, ettei hänen ruumiinsa mätäne, jos hänen sanansa ovat totta.
Niissä tarinoissa en ole koskaan kuullut mainittavan, mitä Rungius olisi sanonut saarnassaan. Vaikka siis uskoisimme nuo keksityt tarinat, jäisi hämärän peittoon, mikä väite näin sai vahvistuksen.
07.10.2014 10:15
Asiaan hienokseltaan liittyen kerron niille, jotka eivät sitä tienneet, että sana kaikenkarvainen ei oikeastaan liity lainkaan karvoihin.
Sana "karva" on alkujaan tarkoittanut väriä. Siitä on joissakin sanonnoissa vielä jäänteitä, kuten "ruosteenkarvainen". Kun Aleksis Kivi kuvasi veljesten hiuksia hampun-karvaisiksi, hän tarkoitti myös nimenomaan hamppuköyden väriä eikä hiuskarvojen kankeutta.
Sana "väri" on lainattu germaaniselta kielialueelta. Laina on luultavasti sen verran vanha, että olisi virhe sanoa sen tulleen ruotsin kielestä, joka on oikeastaan itsenäisenä melko nuori kieli.
Kaikenkarvainen on siis kaikenvärinen. Adventistienkin joukossa ovat edustettuina jotakuinkin kaikki ihmiskunnassa esiintyvät ihonvärit.
06.10.2014 11:20
selvää kuin pässi kirjoitti: «Selvää homostelua?
Ensin suusta suihun kielipusuja ja sitten vielä muotoja katselemaan?»
Ne, jotka eivät ole syystä tai toisesta päässeet toteuttamaan omaa seksuaalista suuntautumistaan, näkevät seksuaalisia viittauksia lähes kaikessa.
06.10.2014 10:41
225 / 267