Papin "hoitelu" voi käydä kalliiksi?

Sierra Leonessa oli aikanaan adventistien hallinnoima leprasairaala, jossa työskenteli myös mm. suomalainen adventistilääkäri. Maan sisällissodan aikana adventtikirkko menetti kuitenkin leprasairaalansa (jälleen jumalan armosta).

Nyt sitten adventistien muihin sairaaloihin ja sen hoitohenkilökunnan keskuuteen on iskenyt paniikki ja lähes kaikki sairaanhoitajat ovat lähteneet ns. lipettiin Ebolan vuoksi. Jumalan varjelukseen uskovia ei siis adventistien keskuudesta enää löydy ja oma nahka halutaan pelastaa jättämällä sairastuneet omaan onneensa.
Pelätään siis vain oman hengen menettämistä. Muista viis.

Sierra Leonessa Ebolaan sairastunut espanjalaispappi siirrettiin syyskuun lopussa hoidettavaksi Madridiin, jossa hän myöhemmin kuoli. Pappia hoitanut sairaanhoitaja on nyt saanut todennäköisesti myös tartunnan ja tauti alkaa levitä myös espanjassa kuten on jo Ransakassa käynyt.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201410060200520_ul.shtml

Katsotaan miten monta adventistia sairastuu ebolaan ja kuolee? Varsinkin hoitohenkilöstön piiristä?
Se on hyvä mittari sille kuinka hyvin adventistisairaanhoitajat ja -lääkärit ovat valmiita auttamaan ebolaan sairastuneita.
Näyttää kuitenkin vahvasti siltä, että adventistit riisuvat valkoiset takkinsa ja juoksevat peloissaan ensimmäisten joukossa karkuun.

43

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässäpä tekstiä adventistien omasta julkaisusta koskien tekemääni aloitusta:

      Both Liberia and its next door neighbor, Sierra Leone, have recently suffered through 15 years of brutal civil war, and have only been back on the path to development for the last five years. The Church lost its leprosy hospital in Sierra Leone during the civil war, but we are now restarting another hospital, Waterloo, on the outskirts of Freetown, the capital.

      As the news of the Ebola outbreak started surfacing, we kept in close contact with these institutions and our staff over the past few weeks. This past Thursday, July 31, as the crisis intensified, most hospitals in Monrovia had to close because their staffs refused to come to work. There are now over 700 deaths reported from EVD in Guinea, Liberia, and Sierra Leone, including some physicians and nurses. Panic is clearly settling over the area and it was clear we were facing a major decision for our own hospitals, particularly Cooper. Should we close Cooper Hospital and send our staff, including our missionary doctors, home for their own protection?

      Hyvin juamalansa apuun luottavaisia tuntuvat adventistien sairaaloiden hoitohenkilökuntalaiset olevan? Lipettiin vain ja äkkiä?
      "Herra varjele" on vain huulilla?

      • ;; ))))))

        Ainakin ilmi-antajan kuvaa katsellen, niin ebola runtelee jo pahasti, vai olisiko se kehitysopin tulos, eli apenasta periytyvä kuva.
        Minä uskon kehitysoppiin, koska osa näyttää kehittyneen varmasti apinasta. Ovat isänsä kuva.


    • tyypillistä?

      Luotto on mennyt adventisteihin ja eivätkä hoida sairaita.
      Todella epäraamatullista.

      • pyh!

        Kukaan teistä kusipäistä välitä.


      • Kamala kirkko!
        pyh! kirjoitti:

        Kukaan teistä kusipäistä välitä.

        Nimim. Pyh on taas oikein adventistisessa huippukunnossa, mitä kielenkäyttöön tulee! Seura(kunta) tekee kaltaisekseen...


    • KaiA

      Ilmiantaja kirjoittaa siitä, mistä ei tiedä ja mitä hän ei näytä oikein ymmärtävän. Ebolan pahimpiin ongelmiin kuuluu se, että se Afrikassa tauti ei tapa vain Ebolaan sairastuneita vaan se moniin muihinkin vaivoihin sairastuneita sulkemalla sairaaloita, joissa näitä muita sairauksia on hoidettu.

      Vaimoni sukulainen on adventistilääkäri, joka on vuosia tehnyt todella fantastista työtä Afrikassa, viimeksi Chadissa. Kirkko pyysi häntä muutama viikko sitten auttamaan Liberiassa, jossa ebolan takia kaikki tavallisia potilaita hoitaneet sairaalat adventistisairaalaa lukuunottamatta olivat kiinni. Epidemian puhjettua jotkut sairaalat oli tehty ebolasairaaloiksi ja saivat potilaiden ja henkilökunnan eristämiseen ja suojaamiseen tarvittavia varusteita niin, että ne pystyvät jollakin tavalla ebolapotilaita hoitamaan. Koska sairaalat kehitysmaissa ovat avoimia, tehokas eristäminen on vaikeaa, muihin sairauksiin sairastuneet eivät niistä hae tai voi hakea hoitoa. Idea oli se, että ebolasairaalat hoitavat pääasiassa ebolapotilaita ja muut sairaalat muita potilaita.

      Kuitenkin, niinkuin väistämättä tietenkin tapahtuu, ebolaan sairastuneita on mennyt etsimään apua sairauteensa tavallisista sairaaloista, koska eivät ole tiedostaneet sairastavansa ebolaa tai ymmärtäneet asiaa. He ovat siinä samalla tartuttaneet henkilökuntaa tai toisia potilaita ja koska näissä sairaaloissa ei ole eristysmahdollisuutta ja suojavarusteita. Kun tapahtuu yksi tartunta tai edes epäilty tartunta, sairaalat tyhjenevät välittömästi. Kaikki kynnelle kykenevät paniikkiin joutuneet potilaat karkaavat ja joskus henkilökuntakin. Ja tietenkin kunnon sairaalan täytyy myös varoittaa sairaalaan tulevia potentiaalisesta vaarasta.

      Tämä lääkärimme meni siis auttamaan adventistisairaalaan, joka oli viimeinen Liberiassa auki ollut yleissairaala. Hän teki työtään pari kolme viikkoa lähes 7/24 hommana, kaikkea, keisarinleikkauksia, amputointeja, tubia ja ties mitä. Sitten sairaalaan tuli potilas, jolla mahdollisesti oli ebola ja yksi henkilökuntaan kuulunut sai oireita. Siinä vaiheessa niin potilaat kuin osa henkilökunnasta häipyi. Sukulaiset kantoivat ne, jotka eivät pystyneet omin jaloin menemään. Ebola epäilyn vuoksi sairaalan oli pakko laittaa lappu luukulle, vaikka lääkäri oli sitä mieltä, ettei tapauksessa todellisuudessa ollut kyse ebolasta (potilas muistaakseni kuoli). Lääkäri kuljeskeli pari kolme vuorokautta tyhjässä sairaalassa ihmetellen, mitä nyt tehdään. Kun rannalle auringonottoon meno ei tuntunut mielekkäältä hän matkusti kotiin Kaliforniaan. (Hän ei muuten ole vuosiin ollut kirkon palveluksessa, vaan meni Liberiaan ihan hyvää hyvyyttään auttamaan.)

      Tämä episodi kuvaa sitä prosessia, mikä sairaaloita sulkee. Puhutaan sairaaloista, joissa ei ole ikkunoita, ovia potilashuoneissa, isoja lääkevarastoja, eikä kunnon suojavarustusta.

      Oletukseni on se, että kun vähän aikaa menee, paniikki laskee. Jos potilaat eivät ole kuolleet heidän vaivansa ovat pahenneet ja hoidon tarve alkaa voittaa pelon. Samoin lääkärit ja sairaanhoitajat alkavat tarvita ruokarahaa ja näin taas sairaalat yksi toisensa jälkeen alkavat avata oviaan, kunnes sitten tulee seuraava paniikkiepisodi. Selvää on, ettei vaikkapa viime viikolla suljettua sairaalaa ensi viikolla avata. Aikaa tarvitaan vähän enemmän.

      Tyhjän sairaalan aukipitäminen tuskin olisi Ilmiantajan ajattelemaa "Jumalaan luottamista"??!!

      Liberiassa adventistisairaala sattui olemaan viimeinen, mutta tässä kierrossa ei liene kysymtys siitä, kuka on rohkein tai Jumalaan luottavin. Se, missä ebolatartuntoja tulee ja missä sairaaloita joudutaan niiden vuoksi sulkemaan on yksinkertaisesti kiinni siitä, että tartunnan leviäminen ei ole hallinnassa ja on siksi sattumanvaraista ja etteivät useimmat sairaalat ole pystyneet tekemään potilaiden ja henkilökunnan suojaukseen tarvittavia toimenpiteitä.

      Jos ilmiantajaa yhtään tunnen, hän varmaan mielellään laittaisi koko karkuteillä riehuvan ebolan adventtikirkon syyksi, :) mutta tyytyi tässä vaiheessa vähän vaatimattomampaan valitukseen kirkon sairaaloiden sulkemisesta - mikä, jos vähänkään olen oikeissa, ei ole riippuvainen kirkollisesta omistussuhteesta vaan paikallisesta tilanteesta.

      Kai (kirjautumatta)

      • ---)Ilmiantaja kirjoittaa siitä, mistä ei tiedä ja mitä hän ei näytä oikein ymmärtävän. Ebolan pahimpiin ongelmiin kuuluu se, että se Afrikassa tauti ei tapa vain Ebolaan sairastuneita vaan se moniin muihinkin vaivoihin sairastuneita sulkemalla sairaaloita, joissa näitä muita sairauksia on hoidettu...

        ...Tämä episodi kuvaa sitä prosessia, mikä sairaaloita sulkee. Puhutaan sairaaloista, joissa ei ole ikkunoita, ovia potilashuoneissa, isoja lääkevarastoja, eikä kunnon suojavarustusta... (---

        Taidat nyt Kai A. ampua omaan vain jalkaan?

        Ensinnäkin kun sairaaloita kyhätään jonkun lahkon toimesta pystyyn luulisi siellä sen verran lahkon päättäjien keskuudessa järki raksuttavan, että niitä koululääketieteen nimissä annettavia hoitoja ei missään "bambumajoissa" anneta, kuten esim. kylän noitatohtoreilla on tapana?

        Toisekseen kun lahko korostaa, että kaikessa tulisi turvautua taivaallisen lääkärin apuun, niin tuntuu perin ihmeelliseltä, että jumaliin uskovat ja luottavat lääkärit ja hoitohenkilökunta ottaa tiukan paikan tullen ns. Ritolat alleen ja häipyy kuin tuhka tuuleen?

        ---)Jos ilmiantajaa yhtään tunnen, hän varmaan mielellään laittaisi koko karkuteillä riehuvan ebolan adventtikirkon syyksi, :)(---

        Ennemminkin kyllä laittaisin sen karkuteillään riehuvan ebolan sen teidän palvomanne taikaukkelin syyksi. Vähämpä siis tunnet vielä minua?

        ---)...kirkon sairaaloiden sulkemisesta-mikä, jos vähänkään olen oikeissa, ei ole riippuvainen kirkollisesta omistussuhteesta vaan paikallisesta tilanteesta.(---

        Taasen voisi kysäistä, että kuinka suuri lahkon sisällä onkaan luottamus siihen kaikkivoipaan taivaalliseen ukkeliin ja sen Jahven auttamishaluun "oman valitun lahkonsa" jäsenistön kautta?


      • ilmi-antaja kirjoitti:

        ---)Ilmiantaja kirjoittaa siitä, mistä ei tiedä ja mitä hän ei näytä oikein ymmärtävän. Ebolan pahimpiin ongelmiin kuuluu se, että se Afrikassa tauti ei tapa vain Ebolaan sairastuneita vaan se moniin muihinkin vaivoihin sairastuneita sulkemalla sairaaloita, joissa näitä muita sairauksia on hoidettu...

        ...Tämä episodi kuvaa sitä prosessia, mikä sairaaloita sulkee. Puhutaan sairaaloista, joissa ei ole ikkunoita, ovia potilashuoneissa, isoja lääkevarastoja, eikä kunnon suojavarustusta... (---

        Taidat nyt Kai A. ampua omaan vain jalkaan?

        Ensinnäkin kun sairaaloita kyhätään jonkun lahkon toimesta pystyyn luulisi siellä sen verran lahkon päättäjien keskuudessa järki raksuttavan, että niitä koululääketieteen nimissä annettavia hoitoja ei missään "bambumajoissa" anneta, kuten esim. kylän noitatohtoreilla on tapana?

        Toisekseen kun lahko korostaa, että kaikessa tulisi turvautua taivaallisen lääkärin apuun, niin tuntuu perin ihmeelliseltä, että jumaliin uskovat ja luottavat lääkärit ja hoitohenkilökunta ottaa tiukan paikan tullen ns. Ritolat alleen ja häipyy kuin tuhka tuuleen?

        ---)Jos ilmiantajaa yhtään tunnen, hän varmaan mielellään laittaisi koko karkuteillä riehuvan ebolan adventtikirkon syyksi, :)(---

        Ennemminkin kyllä laittaisin sen karkuteillään riehuvan ebolan sen teidän palvomanne taikaukkelin syyksi. Vähämpä siis tunnet vielä minua?

        ---)...kirkon sairaaloiden sulkemisesta-mikä, jos vähänkään olen oikeissa, ei ole riippuvainen kirkollisesta omistussuhteesta vaan paikallisesta tilanteesta.(---

        Taasen voisi kysäistä, että kuinka suuri lahkon sisällä onkaan luottamus siihen kaikkivoipaan taivaalliseen ukkeliin ja sen Jahven auttamishaluun "oman valitun lahkonsa" jäsenistön kautta?

        «---)Jos ilmiantajaa yhtään tunnen, hän varmaan mielellään laittaisi koko karkuteillä riehuvan ebolan adventtikirkon syyksi, :)(---

        Ennemminkin kyllä laittaisin sen karkuteillään riehuvan ebolan sen teidän palvomanne taikaukkelin syyksi. Vähämpä siis tunnet vielä minua?»

        Näyttää siis kovasti siltä, että Kai mielellään leimaisi adventistien tunnustetun uskon ja toiminnan välisen ristiriidan esiin tuojan vainoharhaiseksi riehujaksi.

        8-)

        Ja hymiö perään niin että voi sitten vedota huumoriin, jos joku pahoittaa mielensä.

        Muistakaamme myös se nettikeskustelun rautainen yleissääntö, että muut keskustelijat ovat kiukusta pihiseviä puusilmäisiä fanaatikkoja, kun taas kirjoittaja itse on leppoisa, tasapainoinen ja huumorintajuinen filantrooppi.


      • v.aari kirjoitti:

        «---)Jos ilmiantajaa yhtään tunnen, hän varmaan mielellään laittaisi koko karkuteillä riehuvan ebolan adventtikirkon syyksi, :)(---

        Ennemminkin kyllä laittaisin sen karkuteillään riehuvan ebolan sen teidän palvomanne taikaukkelin syyksi. Vähämpä siis tunnet vielä minua?»

        Näyttää siis kovasti siltä, että Kai mielellään leimaisi adventistien tunnustetun uskon ja toiminnan välisen ristiriidan esiin tuojan vainoharhaiseksi riehujaksi.

        8-)

        Ja hymiö perään niin että voi sitten vedota huumoriin, jos joku pahoittaa mielensä.

        Muistakaamme myös se nettikeskustelun rautainen yleissääntö, että muut keskustelijat ovat kiukusta pihiseviä puusilmäisiä fanaatikkoja, kun taas kirjoittaja itse on leppoisa, tasapainoinen ja huumorintajuinen filantrooppi.

        ---)Muistakaamme myös se nettikeskustelun rautainen yleissääntö, että muut keskustelijat ovat kiukusta pihiseviä puusilmäisiä fanaatikkoja, kun taas kirjoittaja itse on leppoisa, tasapainoinen ja huumorintajuinen filantrooppi.(---

        Usein tietysti adventismia palstalla kyseenalaistava saa lokaa niskaansa ja saattaapa jopa joku eläkeläispastorikin herätä väliaikaisesti "koomastaan" esittämään halveksuntansa:

        ---)Ilmiantaja kirjoittaa siitä, mistä ei tiedä ja mitä hän ei näytä oikein ymmärtävän.(---

        Mielestäni molemminpuolinen kritiikki on sallittua, mutta aina pitäisi pystyä perustelemaan kritiikkinsä ja väitteensä. Kai A:n perustelut halveksivat suorastaan hänen palvomaansa Jahvea itseään.

        ---)Oletukseni on se, että kun vähän aikaa menee, paniikki laskee. Jos potilaat eivät ole kuolleet heidän vaivansa ovat pahenneet ja hoidon tarve alkaa voittaa pelon.(---

        Rakkaudessahan ei pitäisi olla pelkoa lainkaan?
        Onko tuttua? "Rakkaus karkoittaa pelon". Jos adventisti rakastaa jumalaansa, niin hänenhän ei tulisi pelätä mitään. Pelkohan on vain osoitus siitä, että adventisti ei luota jumalaansa?

        Uskonlahkojen edustajilla tuo perusteleminen on kuitenkin hivenen hukassa ja perustelut korvataankin helposti lähimmäisen panetteluna, halveksuntana ja keskustelusta tuleekin vain kyseenalaistajaan suunnattu panettelutuokio.

        Hyvä esimerkki tuli Kai Arasolalta, joka oletti tuntevansa minut:

        ---) Jos ilmiantajaa yhtään tunnen, hän varmaan mielellään laittaisi koko karkuteillä riehuvan ebolan adventtikirkon syyksi,(---

        Tosiasia on kuitenkin se, että minä tunnen Kai Arasolan aivan hänen nuoruutensa ajoilta asti sekä myös hänen edesmenneen äitinsä Afra Arasolan, mutta Kai A. ei kuitenkaan tunnista minua.
        Tunnen hyvin monia adventistipastoreita ja heidän tapojaan ja sen, että mikäli joku arvostelee ja kyseenalaistaa syystä adventistien toimintaa Suomessa, niin loka alkaa välittömästi lentämään ja "paimenesta" tulee raateleva susi. Valitettavasti näin. Siksi onkin parempi esiintyä anonyyminä.


      • ilmi-antaja kirjoitti:

        ---)Muistakaamme myös se nettikeskustelun rautainen yleissääntö, että muut keskustelijat ovat kiukusta pihiseviä puusilmäisiä fanaatikkoja, kun taas kirjoittaja itse on leppoisa, tasapainoinen ja huumorintajuinen filantrooppi.(---

        Usein tietysti adventismia palstalla kyseenalaistava saa lokaa niskaansa ja saattaapa jopa joku eläkeläispastorikin herätä väliaikaisesti "koomastaan" esittämään halveksuntansa:

        ---)Ilmiantaja kirjoittaa siitä, mistä ei tiedä ja mitä hän ei näytä oikein ymmärtävän.(---

        Mielestäni molemminpuolinen kritiikki on sallittua, mutta aina pitäisi pystyä perustelemaan kritiikkinsä ja väitteensä. Kai A:n perustelut halveksivat suorastaan hänen palvomaansa Jahvea itseään.

        ---)Oletukseni on se, että kun vähän aikaa menee, paniikki laskee. Jos potilaat eivät ole kuolleet heidän vaivansa ovat pahenneet ja hoidon tarve alkaa voittaa pelon.(---

        Rakkaudessahan ei pitäisi olla pelkoa lainkaan?
        Onko tuttua? "Rakkaus karkoittaa pelon". Jos adventisti rakastaa jumalaansa, niin hänenhän ei tulisi pelätä mitään. Pelkohan on vain osoitus siitä, että adventisti ei luota jumalaansa?

        Uskonlahkojen edustajilla tuo perusteleminen on kuitenkin hivenen hukassa ja perustelut korvataankin helposti lähimmäisen panetteluna, halveksuntana ja keskustelusta tuleekin vain kyseenalaistajaan suunnattu panettelutuokio.

        Hyvä esimerkki tuli Kai Arasolalta, joka oletti tuntevansa minut:

        ---) Jos ilmiantajaa yhtään tunnen, hän varmaan mielellään laittaisi koko karkuteillä riehuvan ebolan adventtikirkon syyksi,(---

        Tosiasia on kuitenkin se, että minä tunnen Kai Arasolan aivan hänen nuoruutensa ajoilta asti sekä myös hänen edesmenneen äitinsä Afra Arasolan, mutta Kai A. ei kuitenkaan tunnista minua.
        Tunnen hyvin monia adventistipastoreita ja heidän tapojaan ja sen, että mikäli joku arvostelee ja kyseenalaistaa syystä adventistien toimintaa Suomessa, niin loka alkaa välittömästi lentämään ja "paimenesta" tulee raateleva susi. Valitettavasti näin. Siksi onkin parempi esiintyä anonyyminä.

        ilmi-antaja kirjoitti: «Tosiasia on kuitenkin se, että minä tunnen Kai Arasolan aivan hänen nuoruutensa ajoilta asti sekä myös hänen edesmenneen äitinsä Afra Arasolan, mutta Kai A. ei kuitenkaan tunnista minua.»

        Piirit ovat sen verran pienet, ettei monenkaan tämän palstan kirjoittajan henkilöllisyyden selvittäminen mitään rakettitiedettä olisi.

        «Tunnen hyvin monia adventistipastoreita ja heidän tapojaan ja sen, että mikäli joku arvostelee ja kyseenalaistaa syystä adventistien toimintaa Suomessa, niin loka alkaa välittömästi lentämään ja "paimenesta" tulee raateleva susi. Valitettavasti näin. Siksi onkin parempi esiintyä anonyyminä.»

        Liian paljon nähneenä ja kuulleena koen samalla tavalla. Harmi sinänsä. Mutta nimellä esiintymisen toiseksi paras vaihtoehto on tämä rekisteröidyn nimimerkin käyttäminen. Ei mene ihan satunnaiseksi puskista huuteluksi.

        Lupaan olla paljastamatta täällä tunnistamiani kirjoittajia. Pyydän samaa myös muilta.


      • v.aari kirjoitti:

        ilmi-antaja kirjoitti: «Tosiasia on kuitenkin se, että minä tunnen Kai Arasolan aivan hänen nuoruutensa ajoilta asti sekä myös hänen edesmenneen äitinsä Afra Arasolan, mutta Kai A. ei kuitenkaan tunnista minua.»

        Piirit ovat sen verran pienet, ettei monenkaan tämän palstan kirjoittajan henkilöllisyyden selvittäminen mitään rakettitiedettä olisi.

        «Tunnen hyvin monia adventistipastoreita ja heidän tapojaan ja sen, että mikäli joku arvostelee ja kyseenalaistaa syystä adventistien toimintaa Suomessa, niin loka alkaa välittömästi lentämään ja "paimenesta" tulee raateleva susi. Valitettavasti näin. Siksi onkin parempi esiintyä anonyyminä.»

        Liian paljon nähneenä ja kuulleena koen samalla tavalla. Harmi sinänsä. Mutta nimellä esiintymisen toiseksi paras vaihtoehto on tämä rekisteröidyn nimimerkin käyttäminen. Ei mene ihan satunnaiseksi puskista huuteluksi.

        Lupaan olla paljastamatta täällä tunnistamiani kirjoittajia. Pyydän samaa myös muilta.

        Hyvä Ilmiantaja. Kirjoitustyylissässi on jotakin, mikä houkuttelee pieneen sarkasmiin. Pahoittelen. Kuvittelen etten etten harjoita loanheittoa. En yleensä ota kovin raskaasti sitä, että joku kirkkoa, sen oppia tai käytäntöjä moittii.

        Pääpointtisi on itse asiassa totta. Eihän adventtikirkon (eikä muidenkaan kirkkojen sairaaloissa, ole sellaista luottoa jumalalliseen apuun, että pystyttäisiin toimimaan turvavarusteiden puutteessa. Sehän olisi ihme.

        Adventtikirkko (eivätkä kai muutkaan kirkot) ei perusteta sairaaloita uskolla parantamiskeskuksiksi. Niissä seurataan normaalin koululääketieteen periaatteita, jaetaan antibiootteja, ommellaan tikkejä ja liimataan laastareita, poistetaan umpilisäkkeitä ja tehdään kaikkea muutakin, mitä tavallisissa sairaaloissa tehdään. Näiden lisäksi saatetaan tarjota rukousta niiden puolesta, jotka sitä haluavat.

        Minun näkökulmastani veli Ilmiantaja odottikin kirkon sairaaloilta jotakin, mitä itse en niiltä odota. Eihän sellainen, jolla on parantamisen armolahja ja jota Jumala kuolettavista asioista kaikessa varjelee, mitään sairaalaa perusta. Ei tarvitse. Sairaalan perustaa se, jolla ei näitä lahjoja ole, mutta joka kuitenkin haluaa ihmisiä auttaa.

        Monet kirkon sairaaloista Afrikassa toimivat varsin vaatimattomin resurssein. Viittasin jutussani ikkunoihin ja oviin enkä tarkoittanut sitä, ettei niissä mitään lasia tai räppänää ole... Vaatimattomimmissakin klinikoissa lienee, jonkinlaiset ikkunat ja ovet, mutta ei sellaisia, jotka antaisivat mahdollisuuden potilaiden eristämiseen ja henkilökunnan työturvallisuuden varmistamiseen.

        Iloista viikonloppua kaikille ja erityisesti ilmiantajalle! :)

        Kai


      • Kai_A kirjoitti:

        Hyvä Ilmiantaja. Kirjoitustyylissässi on jotakin, mikä houkuttelee pieneen sarkasmiin. Pahoittelen. Kuvittelen etten etten harjoita loanheittoa. En yleensä ota kovin raskaasti sitä, että joku kirkkoa, sen oppia tai käytäntöjä moittii.

        Pääpointtisi on itse asiassa totta. Eihän adventtikirkon (eikä muidenkaan kirkkojen sairaaloissa, ole sellaista luottoa jumalalliseen apuun, että pystyttäisiin toimimaan turvavarusteiden puutteessa. Sehän olisi ihme.

        Adventtikirkko (eivätkä kai muutkaan kirkot) ei perusteta sairaaloita uskolla parantamiskeskuksiksi. Niissä seurataan normaalin koululääketieteen periaatteita, jaetaan antibiootteja, ommellaan tikkejä ja liimataan laastareita, poistetaan umpilisäkkeitä ja tehdään kaikkea muutakin, mitä tavallisissa sairaaloissa tehdään. Näiden lisäksi saatetaan tarjota rukousta niiden puolesta, jotka sitä haluavat.

        Minun näkökulmastani veli Ilmiantaja odottikin kirkon sairaaloilta jotakin, mitä itse en niiltä odota. Eihän sellainen, jolla on parantamisen armolahja ja jota Jumala kuolettavista asioista kaikessa varjelee, mitään sairaalaa perusta. Ei tarvitse. Sairaalan perustaa se, jolla ei näitä lahjoja ole, mutta joka kuitenkin haluaa ihmisiä auttaa.

        Monet kirkon sairaaloista Afrikassa toimivat varsin vaatimattomin resurssein. Viittasin jutussani ikkunoihin ja oviin enkä tarkoittanut sitä, ettei niissä mitään lasia tai räppänää ole... Vaatimattomimmissakin klinikoissa lienee, jonkinlaiset ikkunat ja ovet, mutta ei sellaisia, jotka antaisivat mahdollisuuden potilaiden eristämiseen ja henkilökunnan työturvallisuuden varmistamiseen.

        Iloista viikonloppua kaikille ja erityisesti ilmiantajalle! :)

        Kai

        Mietitkö Kai Arasola koskaan, miten se teidän lahkonne "johtotähti" Jeesus olisi toiminut vaikkapa nyt sitten ebola-tapausten tiimoilla? Olisiko hän sandaalit savuten juossut öljymäkeä ylös ja huutanut mennessään: "saastainen! saastainen!

        Miettiikkö teidän kirkkokuntanne/lahkonne ylipäätään mitään muuta kuin, että heikko-osaisten kustannuksella päästäisiin edes jossain vaiheessa ansaitsemaan maallista mammonaa ja saataisiin joka vuosi miljoona uutta maksavaa tai vähemmän maksavaa lahkonne piiriin maailmalla?

        Minulla kun on se vahva käsitys, että lahkonne sisällä luottamus tai edes minkään oletetun korkeimman voiman tuntemus on erittäinkin hataralla pohjalla ja vain pelkästään huulillanne, mutta sydän ja antaumus on aivan jossain muualla?


      • Tästä kyse
        Kai_A kirjoitti:

        Hyvä Ilmiantaja. Kirjoitustyylissässi on jotakin, mikä houkuttelee pieneen sarkasmiin. Pahoittelen. Kuvittelen etten etten harjoita loanheittoa. En yleensä ota kovin raskaasti sitä, että joku kirkkoa, sen oppia tai käytäntöjä moittii.

        Pääpointtisi on itse asiassa totta. Eihän adventtikirkon (eikä muidenkaan kirkkojen sairaaloissa, ole sellaista luottoa jumalalliseen apuun, että pystyttäisiin toimimaan turvavarusteiden puutteessa. Sehän olisi ihme.

        Adventtikirkko (eivätkä kai muutkaan kirkot) ei perusteta sairaaloita uskolla parantamiskeskuksiksi. Niissä seurataan normaalin koululääketieteen periaatteita, jaetaan antibiootteja, ommellaan tikkejä ja liimataan laastareita, poistetaan umpilisäkkeitä ja tehdään kaikkea muutakin, mitä tavallisissa sairaaloissa tehdään. Näiden lisäksi saatetaan tarjota rukousta niiden puolesta, jotka sitä haluavat.

        Minun näkökulmastani veli Ilmiantaja odottikin kirkon sairaaloilta jotakin, mitä itse en niiltä odota. Eihän sellainen, jolla on parantamisen armolahja ja jota Jumala kuolettavista asioista kaikessa varjelee, mitään sairaalaa perusta. Ei tarvitse. Sairaalan perustaa se, jolla ei näitä lahjoja ole, mutta joka kuitenkin haluaa ihmisiä auttaa.

        Monet kirkon sairaaloista Afrikassa toimivat varsin vaatimattomin resurssein. Viittasin jutussani ikkunoihin ja oviin enkä tarkoittanut sitä, ettei niissä mitään lasia tai räppänää ole... Vaatimattomimmissakin klinikoissa lienee, jonkinlaiset ikkunat ja ovet, mutta ei sellaisia, jotka antaisivat mahdollisuuden potilaiden eristämiseen ja henkilökunnan työturvallisuuden varmistamiseen.

        Iloista viikonloppua kaikille ja erityisesti ilmiantajalle! :)

        Kai

        "En yleensä ota kovin raskaasti sitä, että joku kirkkoa, sen oppia tai käytäntöjä moittii."

        Tuntuisihan se perin omituiselta, että Kai A. "eläkeukkona" kokisit enää kovinkaan raskaana adventtikirkon harrastamaa arveluttavaakin politiikkaa. Minäkin haistattaisin eläkepappana pitkät.
        Tosin jollain lailla olet kuolemaasi asti jäävätty, koska suurimman osan elämästäsi olet nauttinut adventtikirkon maksamaa palkkaa. Kuka nyt niin hullu olisi, että purisi ruokkivan isäntänsä kättä, vaikka se isäntä ei aina niin kiltti olisikaan?


      • Tästä kyse kirjoitti:

        "En yleensä ota kovin raskaasti sitä, että joku kirkkoa, sen oppia tai käytäntöjä moittii."

        Tuntuisihan se perin omituiselta, että Kai A. "eläkeukkona" kokisit enää kovinkaan raskaana adventtikirkon harrastamaa arveluttavaakin politiikkaa. Minäkin haistattaisin eläkepappana pitkät.
        Tosin jollain lailla olet kuolemaasi asti jäävätty, koska suurimman osan elämästäsi olet nauttinut adventtikirkon maksamaa palkkaa. Kuka nyt niin hullu olisi, että purisi ruokkivan isäntänsä kättä, vaikka se isäntä ei aina niin kiltti olisikaan?

        Ensiksi veli Ilmiantajalle. Tottakai Jeesuksen ja UT menetelmä oli rukous ja Jumalallinen parantaminen. Ei Raamatusta löydy mitään koululääketiedettä. Olen ihan kirkon tilaisuuksissakin sanonut epäileväni, että Luukas oli "rakas lääkäri" siksi, että oli luopunut lääkärintoimesta ja ryhtynyt evankelistaksi.

        Alkuvuosinaan adventtikirkko oli karismaattinen yhteisö ja luottamus oli ihmeissä enemmän kuin lääkäreissä (eivätkä 1800 luvun lääkärit suurelta osalta paljon luottoa ansainneetkaan). Adventtikirkko on kuitenkin ihan perustelluista syistä tehnyt sen ratkaisun, että se ei tätä nykyä pyri olemaan helluntaikirkko ja että ihmeparannukset ja ihmevarjelukset olkoot ylimääräistä herkkua, jota Jumala joskus (harvoin) lapsilleen suo. Jumalaan voi luottaa, vaikka turvaa lääketieteen keinoihin. Olisihan se vähän räiskyvämpää luottamusta, jos voisi toimia niinkuin yksi veli, joka kertoi sodan jälkeen saaneensa parantamisen armolahjan. Meni sitten Kivelän sairaalaan ja ehti parantaa yhden osaston kaikki potilaat ennenkuin lääkärit ajoivat hänet sairaalasta ulos ja antoivat porttikiellon...

        Komeaahan se ihmeisiin luottaminen olisi, mutta olemme kirkkona valinneet tämän vaatimattomamman tien.

        Nimimerkki "Tästä kyse" ei näytä tuntevan minua kovin hyvin. Olen mielestäni jo vuosikymmenet nähnyt sen, että pelastuksen perusta on yksin Kristus. Kirkko on ihmillinen hanke ja siksi voi tehdä virheitä ja myös tarvitsee arvostelua ja ohjausta toimiakseen paremmin. En ole luute koskaan ottaneeni kirkkoon tai sen oppiin tai toimintatapoihin kohdistunutta arvostelua kovin raskaasti.

        Useimmitenhan arvostelu, ainakin tällä palstalla, on köykäistä ja joskus turhanaikaistakin provoilua... Jos arvostelu taas osuu johonkin ihan oikeaan asiaan, siitähän pitää vain ottaa opiksi.

        Edelleenkin iloisella mielellä. :D

        Kai


      • Kysyn Kailta
        Kai_A kirjoitti:

        Ensiksi veli Ilmiantajalle. Tottakai Jeesuksen ja UT menetelmä oli rukous ja Jumalallinen parantaminen. Ei Raamatusta löydy mitään koululääketiedettä. Olen ihan kirkon tilaisuuksissakin sanonut epäileväni, että Luukas oli "rakas lääkäri" siksi, että oli luopunut lääkärintoimesta ja ryhtynyt evankelistaksi.

        Alkuvuosinaan adventtikirkko oli karismaattinen yhteisö ja luottamus oli ihmeissä enemmän kuin lääkäreissä (eivätkä 1800 luvun lääkärit suurelta osalta paljon luottoa ansainneetkaan). Adventtikirkko on kuitenkin ihan perustelluista syistä tehnyt sen ratkaisun, että se ei tätä nykyä pyri olemaan helluntaikirkko ja että ihmeparannukset ja ihmevarjelukset olkoot ylimääräistä herkkua, jota Jumala joskus (harvoin) lapsilleen suo. Jumalaan voi luottaa, vaikka turvaa lääketieteen keinoihin. Olisihan se vähän räiskyvämpää luottamusta, jos voisi toimia niinkuin yksi veli, joka kertoi sodan jälkeen saaneensa parantamisen armolahjan. Meni sitten Kivelän sairaalaan ja ehti parantaa yhden osaston kaikki potilaat ennenkuin lääkärit ajoivat hänet sairaalasta ulos ja antoivat porttikiellon...

        Komeaahan se ihmeisiin luottaminen olisi, mutta olemme kirkkona valinneet tämän vaatimattomamman tien.

        Nimimerkki "Tästä kyse" ei näytä tuntevan minua kovin hyvin. Olen mielestäni jo vuosikymmenet nähnyt sen, että pelastuksen perusta on yksin Kristus. Kirkko on ihmillinen hanke ja siksi voi tehdä virheitä ja myös tarvitsee arvostelua ja ohjausta toimiakseen paremmin. En ole luute koskaan ottaneeni kirkkoon tai sen oppiin tai toimintatapoihin kohdistunutta arvostelua kovin raskaasti.

        Useimmitenhan arvostelu, ainakin tällä palstalla, on köykäistä ja joskus turhanaikaistakin provoilua... Jos arvostelu taas osuu johonkin ihan oikeaan asiaan, siitähän pitää vain ottaa opiksi.

        Edelleenkin iloisella mielellä. :D

        Kai

        Kai_A Kaksi kysymystä sinulle: 1) Olen kuullut, että meillä Suomessakin toimii sellainen järjestö kuin Healing Rooms, johon voivat ihmiset mennä rukoiltavaksi sairauksineen ja ongelmineen. Kaiketi tämä rukouspalvelutoiminta on yhteiskristillistä. Kaikki kunnia - näin olen kuullut - annetaan Jumalalle ja mitään perättömiä ei luvata eikä suljeta lääketieteen apua pois. Oletko tietoinen, toimiiko tässä myös adventisteja mukana?
        2) Tuo ilmaisusi "Jos arvostelu taas osuu johonkin ihan oikeaan asiaan, siitähän pitää vaan ottaa opiksi." Tällaista en ole vielä koskaan kuullut kenenkään adventistin suusta! Kun kerran adventismin oma oppi julistaa: "Meillä on totuus (adventtitotuus, jota muilla ei ole)", niin se valmius "ottaa opiksi" on just tasan nollassa. Ihan niin kuin Jehovan todistajillakin. Kun kerran itse ollaan (olevinaan) oikeassa ja sen takia kaikki muut automaattisesti väärässä, niin miksi edes suostuttaisiin kuuntelemaan, josko vaikka toisen seurakunnan kristityllä olisi jotain sanottavaa Raamatun perusteella?

        Konkreettisesti mainitsen tässä esim. epäraamatullisen päivämäärän 22.10.1844, siitä poikineen omituisen pyhäkköopin ja tutkivan tuomion. Näissä olisi kyllä adventistien aihetta "ottaa RAAMATUN opiksi" ja hylätä moiset keinotekoiset ihmisoppien kostruktiot. Olen muuten tavannut useampia(!!!!!!!!!) adventisteja, jotka ovat suoraan sanoneet, etteivät tähän puppuun usko, mutta että kirkon piirissä sitä ei saa sanoa ääneen ja on vain hampaat irvessä oltava olevinaan samaa mieltä kirkon virallisen opin kanssa.... Jos ääneen uskallat sanoa, niin joudut seurakuntakurin alaiseksi ja jopa erotetuksi. On heidän kertomansa mukaan adventtipastoreitakin, jotka eivät näitä Raamatun ulkopuolisia oppeja usko eivätkä hyväksy, mutta joutuvat kuitenkin työnsä takia niitä opettamaan, koska kirkko näin vaatii. Ei käy kyllä kateeksi tällaista seurakunnan paimenta, joka joutuu tekemään työtään vastoin omaatuntoaan - ainoastaan sen vuoksi, että Ted Wilson, pääkonferenssi ja kansainvälinen adventtikirkko tiukkuudessaan näin sanelee.


      • Kysyn Kailta kirjoitti:

        Kai_A Kaksi kysymystä sinulle: 1) Olen kuullut, että meillä Suomessakin toimii sellainen järjestö kuin Healing Rooms, johon voivat ihmiset mennä rukoiltavaksi sairauksineen ja ongelmineen. Kaiketi tämä rukouspalvelutoiminta on yhteiskristillistä. Kaikki kunnia - näin olen kuullut - annetaan Jumalalle ja mitään perättömiä ei luvata eikä suljeta lääketieteen apua pois. Oletko tietoinen, toimiiko tässä myös adventisteja mukana?
        2) Tuo ilmaisusi "Jos arvostelu taas osuu johonkin ihan oikeaan asiaan, siitähän pitää vaan ottaa opiksi." Tällaista en ole vielä koskaan kuullut kenenkään adventistin suusta! Kun kerran adventismin oma oppi julistaa: "Meillä on totuus (adventtitotuus, jota muilla ei ole)", niin se valmius "ottaa opiksi" on just tasan nollassa. Ihan niin kuin Jehovan todistajillakin. Kun kerran itse ollaan (olevinaan) oikeassa ja sen takia kaikki muut automaattisesti väärässä, niin miksi edes suostuttaisiin kuuntelemaan, josko vaikka toisen seurakunnan kristityllä olisi jotain sanottavaa Raamatun perusteella?

        Konkreettisesti mainitsen tässä esim. epäraamatullisen päivämäärän 22.10.1844, siitä poikineen omituisen pyhäkköopin ja tutkivan tuomion. Näissä olisi kyllä adventistien aihetta "ottaa RAAMATUN opiksi" ja hylätä moiset keinotekoiset ihmisoppien kostruktiot. Olen muuten tavannut useampia(!!!!!!!!!) adventisteja, jotka ovat suoraan sanoneet, etteivät tähän puppuun usko, mutta että kirkon piirissä sitä ei saa sanoa ääneen ja on vain hampaat irvessä oltava olevinaan samaa mieltä kirkon virallisen opin kanssa.... Jos ääneen uskallat sanoa, niin joudut seurakuntakurin alaiseksi ja jopa erotetuksi. On heidän kertomansa mukaan adventtipastoreitakin, jotka eivät näitä Raamatun ulkopuolisia oppeja usko eivätkä hyväksy, mutta joutuvat kuitenkin työnsä takia niitä opettamaan, koska kirkko näin vaatii. Ei käy kyllä kateeksi tällaista seurakunnan paimenta, joka joutuu tekemään työtään vastoin omaatuntoaan - ainoastaan sen vuoksi, että Ted Wilson, pääkonferenssi ja kansainvälinen adventtikirkko tiukkuudessaan näin sanelee.

        En tunne Healing Rooms toimintaa kovin hyvin. Olen kyllä ollut puhujana tilaisuudessa, jossa Healing Rooms järjesti rukouspalvelun ja vaikutelmani oli se, että he tekevät hyvää ja kannatettavaa työtä. Minulla on se mielikuva, että mainitsemassani tilaisuudessa mukana ollut Healing Rooms edustaja mainitsi tietävänsä myös toiminnassa mukana olevia adventistea. En kuitenkaan ole tästä varma.

        Luonnollisesti kenellä tahansa Kristukseen ja Sanaan uskovalla voi olla sanottavaa, josta kirkkokunnasta riippumatta toinen uskova voi ottaa oppia. Myös adventistit voivat oppia siltä, mitä toisiin kirkkoihin kuuluvat opettavat - ja itse asiassa jatkuvasti oppivatkin. Isäni oli pastori ja kodissamme oli toista tuhatta muiden kuin adventistien kirjoittamaa teologista kirjaa. Tietenkin myös adventistien kirjoja sen päälle. Kaikki tietämäni pastorit, itse mukaan luettuna, lainaavat jatkuvasti saarnoissaan myös sellaista, mitä ovat lukeneet tai kuulleet johonkin toiseen kirkkoon kuuluvan sanoneen. Kenelläkään ei ole monopolia totuuteen tai fiksuun tapaan ilmaista se. Mieleeni tuli heti parisenkymmentä luterilaista, helluntailaista, baptistia, reformoitua, anglikaania, roomalaiskatolista, joita olen (yleensä nimeltä mainiten) opetuksessani tai puheissani lainannut. Todellinen määrä on tietenkin todella paljon suurempi.

        Ted Wilson ei kirkon oppeja sanele. Hän yrittää ehkä luoda kirkkoon toimintaympäristöä, joka olisi erilainen kuin se, mikä on aiemmin ollut vallalla. Suomeen hänellä ei kuitenkaan ole ollut mitään vaikutusta. Suomen kirkot ja pastorit ovat aivan yhtä konservatiivisia tai liberaaleja nyt kuin olivat ennen hänen virkakauttaan. Kirkon keskustoimistohan ei pysty sanelemaan mitään Suomea (tai mitään muutakaan maata) koskevaa.

        Luulen myös, että jos joku adventtikirkossa on hampaat irvessä jäsenenä tai työntekijänä, syy on jotakin muuta kuin 1844. Kuka kysyy, odottaa tai vaatii keneltäkään jäseneltä mitään koskien tätä päivämäärää?

        Olen viimeksi itse pitänyt aiheesta pari kunnon luentoa vuonna 1994, toisen päivän historiallisista raameista ja toisen päivään liittyvistä teologisista kysymyksistä. Nämä pidin siksi, että minua pyydettiin niin tekemään, koska tämä littyi väitöskirjani aiheeseen ja vuodesta 1844 oli kulunut 150 vuotta. Tämä siis kaksikymmentä sitten - sekin erityispyynnöstä. Kaikki muut viitteet, joita on minulla on tähän päivään ollut, liittyen ehkä kirkon raamatuntutkisteluoppaan tai johonkin muuhun puheena olleeseen aiheeseen, ovat tainneet olla satunnaisia pääosin historiallisia kommentteja ilman vakavaa aiheeseen liittyvän aineiston käsittelyä.

        Olen menneen 20 vuoden aikana olen kuullut aiheesta tasan kaksi saarnaa toisten pitämänä. Molemmat olivat saman pastorin tuotantoa ja molemmat niin upeasti esitetty että ainakin jälkimmäisessä 80 % kuulijoista oli täydessä unessa ennen kuin puhe oli puolivälissä.

        Itse puhuessani, puhuin tietenkin vain sitä, mihin uskon ja mitä pidän totena. Kuunnellessan kolleegani puhetta taisin harrastaa synnillistä viihdettä, kun otin salaa valokuvia nukkuvasta kirkon johtajasta ja kirkkokansasta. Pitäisikö minun tässä nyt kiristellä hampaitani, kun kerran kahteenkymmeneen vuoteen joutunut aiheesta puhumaan (ja senkin vain oman tutkimustaustani vuoksi) ja kun olen joutunut siitä jonkun saarnan pitämään? Eihän kukaan tätä nykyä taida odottaa, että pastorit tästä aiheesta enemmälti puhuisivat.

        Kai


      • Kysyn Kailta
        Kai_A kirjoitti:

        En tunne Healing Rooms toimintaa kovin hyvin. Olen kyllä ollut puhujana tilaisuudessa, jossa Healing Rooms järjesti rukouspalvelun ja vaikutelmani oli se, että he tekevät hyvää ja kannatettavaa työtä. Minulla on se mielikuva, että mainitsemassani tilaisuudessa mukana ollut Healing Rooms edustaja mainitsi tietävänsä myös toiminnassa mukana olevia adventistea. En kuitenkaan ole tästä varma.

        Luonnollisesti kenellä tahansa Kristukseen ja Sanaan uskovalla voi olla sanottavaa, josta kirkkokunnasta riippumatta toinen uskova voi ottaa oppia. Myös adventistit voivat oppia siltä, mitä toisiin kirkkoihin kuuluvat opettavat - ja itse asiassa jatkuvasti oppivatkin. Isäni oli pastori ja kodissamme oli toista tuhatta muiden kuin adventistien kirjoittamaa teologista kirjaa. Tietenkin myös adventistien kirjoja sen päälle. Kaikki tietämäni pastorit, itse mukaan luettuna, lainaavat jatkuvasti saarnoissaan myös sellaista, mitä ovat lukeneet tai kuulleet johonkin toiseen kirkkoon kuuluvan sanoneen. Kenelläkään ei ole monopolia totuuteen tai fiksuun tapaan ilmaista se. Mieleeni tuli heti parisenkymmentä luterilaista, helluntailaista, baptistia, reformoitua, anglikaania, roomalaiskatolista, joita olen (yleensä nimeltä mainiten) opetuksessani tai puheissani lainannut. Todellinen määrä on tietenkin todella paljon suurempi.

        Ted Wilson ei kirkon oppeja sanele. Hän yrittää ehkä luoda kirkkoon toimintaympäristöä, joka olisi erilainen kuin se, mikä on aiemmin ollut vallalla. Suomeen hänellä ei kuitenkaan ole ollut mitään vaikutusta. Suomen kirkot ja pastorit ovat aivan yhtä konservatiivisia tai liberaaleja nyt kuin olivat ennen hänen virkakauttaan. Kirkon keskustoimistohan ei pysty sanelemaan mitään Suomea (tai mitään muutakaan maata) koskevaa.

        Luulen myös, että jos joku adventtikirkossa on hampaat irvessä jäsenenä tai työntekijänä, syy on jotakin muuta kuin 1844. Kuka kysyy, odottaa tai vaatii keneltäkään jäseneltä mitään koskien tätä päivämäärää?

        Olen viimeksi itse pitänyt aiheesta pari kunnon luentoa vuonna 1994, toisen päivän historiallisista raameista ja toisen päivään liittyvistä teologisista kysymyksistä. Nämä pidin siksi, että minua pyydettiin niin tekemään, koska tämä littyi väitöskirjani aiheeseen ja vuodesta 1844 oli kulunut 150 vuotta. Tämä siis kaksikymmentä sitten - sekin erityispyynnöstä. Kaikki muut viitteet, joita on minulla on tähän päivään ollut, liittyen ehkä kirkon raamatuntutkisteluoppaan tai johonkin muuhun puheena olleeseen aiheeseen, ovat tainneet olla satunnaisia pääosin historiallisia kommentteja ilman vakavaa aiheeseen liittyvän aineiston käsittelyä.

        Olen menneen 20 vuoden aikana olen kuullut aiheesta tasan kaksi saarnaa toisten pitämänä. Molemmat olivat saman pastorin tuotantoa ja molemmat niin upeasti esitetty että ainakin jälkimmäisessä 80 % kuulijoista oli täydessä unessa ennen kuin puhe oli puolivälissä.

        Itse puhuessani, puhuin tietenkin vain sitä, mihin uskon ja mitä pidän totena. Kuunnellessan kolleegani puhetta taisin harrastaa synnillistä viihdettä, kun otin salaa valokuvia nukkuvasta kirkon johtajasta ja kirkkokansasta. Pitäisikö minun tässä nyt kiristellä hampaitani, kun kerran kahteenkymmeneen vuoteen joutunut aiheesta puhumaan (ja senkin vain oman tutkimustaustani vuoksi) ja kun olen joutunut siitä jonkun saarnan pitämään? Eihän kukaan tätä nykyä taida odottaa, että pastorit tästä aiheesta enemmälti puhuisivat.

        Kai

        Kai_A Ei kait nyt sentään pyhäkköoppia ja tutkivaa tuomiota ole adventistisesta teologiasta poistettu viime aikoina? Kyllä näistä pastorit ja muut raamattutuntien pitäjät joutuvat saarnaamaan ja opettamaan (vaikkeivät itse niihin uskoisikaan -ergo "hampaat irvessä"). Ja miksi joutuvat, siitä pitää neljännesvuosittain kirkon keskustoimistolta tuleva (sitova) sapatti-raamattutunti-vihkonen huolen.


    • Vanhin

      Luulen, että oppi-isäni kuvaus edellä on oikean suuntainen, mutta ei kuitenkaan aivan tarkka. Seuraavan Daily Telegraph uutisen mukaan pääsyy sairaaloiden sulkemisiin ei näytä olevan potilaiden häviäminen vaan henkilökunnan karkaaminen turvavarusteiden puutteen vuoksi. Uutisen mukaan sairaaloita suljetaan ja avataan mahdollisuuksien mukaan ja joukossa on sellaisia, joita vajaalla miehistöllä pidetään auki joitakin potilaita varten. On mahdollista, että sairaalajärjestelmän kaaos tappaa enemmän kuin Ebola.

      http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/ebola/11037365/One-patient-in-a-200-bed-hospital-how-Ebola-has-devastated-Liberias-health-system.html

      • Juuri - siitä on kysymys - kyse on turvavarusteiden puutteesta - ja kaiken muunkin puutteesta .. sairaalat ovat paikkoja joissa Ebola leviää koska sinne kokoontuu sairaita ihmisiä jotka eivät tiedä onko heillä Ebola tai jokin muu sairaus ja koska monilla itseasiassa on Ebola siksi tilanne onkin erittäin vakava ja riski että Ebola leviää muihin maihin on olemassa. Monet potilaat käännytetään tänään sairaalan ovelta takaisin kadulle - koska paikkoja ei ole, mutta todella - turha siitä on alkaa ihmisiä syyttämään.


    • Kuis olis jos ilmi-antaja jättäis koneensa muutamaksi viikoksi ja lähtisi sen sijaan että valittaa taas muiden tekemisiä - auttamaan Ebolan uhreja itse ..

      alex ..

      • Mieluusti osallistun kaikkeen siihen mikä edistää ihmisen hyvinvointia ja olen rahallisesti tukenut mm. hiv-tutkimusta.
        Toisaalta mielessäni on myös sekin, että onko ylipäätään hyvä lähteä sorkkimaan luonnon valintaa? Eläinkunnassa nimittäin on aina "karsinta" tapahtunut luonnon ehdoilla ja taudit ja epidemiat yleensä hillitsevät tehokkaasti "liikakansoitusta".
        Mustasurma (1347–1352) ja Espanjantauti (1918–1919) vain tähän esimerkkeinä.

        Ebola-virus on löydetty jo v. 1967, mutta kukaan ei vain silloin ryhtynyt tosissaan toimiin, vaikka siitä varoitus annettiinkin.

        http://www.hs.fi/ulkomaat/a1412473147912


      • ilmi-antaja kirjoitti:

        Mieluusti osallistun kaikkeen siihen mikä edistää ihmisen hyvinvointia ja olen rahallisesti tukenut mm. hiv-tutkimusta.
        Toisaalta mielessäni on myös sekin, että onko ylipäätään hyvä lähteä sorkkimaan luonnon valintaa? Eläinkunnassa nimittäin on aina "karsinta" tapahtunut luonnon ehdoilla ja taudit ja epidemiat yleensä hillitsevät tehokkaasti "liikakansoitusta".
        Mustasurma (1347–1352) ja Espanjantauti (1918–1919) vain tähän esimerkkeinä.

        Ebola-virus on löydetty jo v. 1967, mutta kukaan ei vain silloin ryhtynyt tosissaan toimiin, vaikka siitä varoitus annettiinkin.

        http://www.hs.fi/ulkomaat/a1412473147912

        Korjaus:
        Siis ebola-virus löydettiin 1976 eikä 1967.
        Pahoittelut kirjoituslapsuksesta!


    • Tuotantoa on

      Yrityksemme valmistaa juuri turva-asuja eiri tilanteita silmällä pitäen.
      Afrikassa on vain laiskuus ja välinpitämättömyys suurimpana esteenä suojautumiselle ja kaikelle muullekkin.
      Tästä nimenomaisesta afrikkalaisesta laiskuudesta johtuu myös se, että kaikki mitä Afrikassa on saatu aikaiseksi mm. terveyshuollossa on ulkoa tuotettua.
      Afrikalla olisi suuret resurssit, mutta kun väestö on laiskaa ja piittaamatonta niin kaikki on silloin päin persiitä.

    • ---)Afrikassa on vain laiskuus ja välinpitämättömyys suurimpana esteenä suojautumiselle ja kaikelle muullekkin.(---

      Afrikkalaiset liittyvät mieluusti kaikenlaisten lahkojen jäseniksi, koska he uskovat, että kun olet juuri esim. jonkun jenkkilahkon jäsenenä pääset helpommalla elämässäsi ja lahkollasi on terveys- ja ruokahuollostasi sen jälkeen suuri vastuu.
      Tästä syystä Afrikassa liitytäänkin mahdollisimman moneen lahkoon ja esim. adventtikirkkoon liittyneet ovat tiiviisti myös muidenkin lahkojen piirissä.
      Mitä useamassa lahkossa olet ns. kirjoilla, sen paremmalla pohjalla taloutesikin Afrikassa on. Näin ainakin afrikkalaiset itse vakaasti uskovat ja miksi eivät uskoisi?

      • Keinot ja konstit

        Ilmi-antaja. Juuri näin, Afrikassa "liitytään" vaikka mihin puljuun, joka lupaa humanitääristä apua liittymisen palkaksi. Vaikka viikon välein "liitytään" adventtikirkkoon ja sitten johonkin toiseen yhteisöön. Kun kerran kylän/heimopäällikön käskystä koko kylän luku- ja kirjoitustaidoton väki nousee bussikyytiin, joka heidät kärrää "kasteelle" luvatun terveydenhuollon ja koulutuksen ym. avun toivossa, niin siinähän ne adventtikirkon "jäsen(?)"-tilastot sitten näyttävät "kasvua". Mutta kun todellisuudessa mitään kääntymistä adventismiin ei olekaan tapahtunut; vain silmänkääntötemppu. Ja sitten kirjoitellaan adventistien julkaisuissa, kuinka "yhtenä päivänä liittyi siinä ja siinä kylässä niin ja niin monta sataa/tuhatta uutta jäsentä kirkkoon, kun ottivat vastaan 'adventtitotuuden' ".... Ainoa mitä ovat vastaan ottaneet, ovat olleet lupaukset humanitäärisestä avusta!

        Sama voi toistua useita kertoja aina sen mukaan, minkä kirkon saarnaaja seuraavaksi sattuu tulemaan kylään lupaamaan samaa. Eivät nämä ihmiset ole lainkaan selvillä näistä kuvioista ja jäsenmäärien "kasvatus(?)"-pyrkimyksistä tilastojen kaunistamiseksi. Otetaan (luvattu...) apu vastaan sieltä, mistä sitä liittymisen houkuttimena tarjotaan. "Kaikki huomioidaan..." That's it!!!


      • Keinot ja konstit kirjoitti:

        Ilmi-antaja. Juuri näin, Afrikassa "liitytään" vaikka mihin puljuun, joka lupaa humanitääristä apua liittymisen palkaksi. Vaikka viikon välein "liitytään" adventtikirkkoon ja sitten johonkin toiseen yhteisöön. Kun kerran kylän/heimopäällikön käskystä koko kylän luku- ja kirjoitustaidoton väki nousee bussikyytiin, joka heidät kärrää "kasteelle" luvatun terveydenhuollon ja koulutuksen ym. avun toivossa, niin siinähän ne adventtikirkon "jäsen(?)"-tilastot sitten näyttävät "kasvua". Mutta kun todellisuudessa mitään kääntymistä adventismiin ei olekaan tapahtunut; vain silmänkääntötemppu. Ja sitten kirjoitellaan adventistien julkaisuissa, kuinka "yhtenä päivänä liittyi siinä ja siinä kylässä niin ja niin monta sataa/tuhatta uutta jäsentä kirkkoon, kun ottivat vastaan 'adventtitotuuden' ".... Ainoa mitä ovat vastaan ottaneet, ovat olleet lupaukset humanitäärisestä avusta!

        Sama voi toistua useita kertoja aina sen mukaan, minkä kirkon saarnaaja seuraavaksi sattuu tulemaan kylään lupaamaan samaa. Eivät nämä ihmiset ole lainkaan selvillä näistä kuvioista ja jäsenmäärien "kasvatus(?)"-pyrkimyksistä tilastojen kaunistamiseksi. Otetaan (luvattu...) apu vastaan sieltä, mistä sitä liittymisen houkuttimena tarjotaan. "Kaikki huomioidaan..." That's it!!!

        Afrikan ongelmat lienevät osin siirtomaavallan peruja eivätkä rasistiset ja virheelliset yleistykset niitä paranna.

        Kai


      • Kritisoi metodeja!
        Kai_A kirjoitti:

        Afrikan ongelmat lienevät osin siirtomaavallan peruja eivätkä rasistiset ja virheelliset yleistykset niitä paranna.

        Kai

        Kai_A
        Mikä tuossa nimimerkki "Keinot ja konstit" kirjoituksessa oli rasistista? Vai katsotko adventtikirkon metodien kritisoimisen "rasistiseksi"? Kirjoituksen kritiikki ilmeisesti kohdistui tähän ns. (tilastollisen) jäsenmäärän kasvattamiseen, jossa afrikkalaista väestöä käytetään hyväksi. Siinä mielessä vertaus kolonialismiin on kohdallaan, muttei kirjoitus minusta rasistiselta vaikuttanut. Tuo, että humanitäärinen apu otetaan vastaan, mistä se vaan on saatavilla, on perin inhimillinen piirre.


      • mielessä pitäjät
        Kritisoi metodeja! kirjoitti:

        Kai_A
        Mikä tuossa nimimerkki "Keinot ja konstit" kirjoituksessa oli rasistista? Vai katsotko adventtikirkon metodien kritisoimisen "rasistiseksi"? Kirjoituksen kritiikki ilmeisesti kohdistui tähän ns. (tilastollisen) jäsenmäärän kasvattamiseen, jossa afrikkalaista väestöä käytetään hyväksi. Siinä mielessä vertaus kolonialismiin on kohdallaan, muttei kirjoitus minusta rasistiselta vaikuttanut. Tuo, että humanitäärinen apu otetaan vastaan, mistä se vaan on saatavilla, on perin inhimillinen piirre.

        Täytynee Kai A:n kommentit laittaa hänen vanhuutensa piikkiin?
        Joku roti kannattaisi kyllä säilyttää, vaikka olisikin EGW - ja adventismi fani.


      • tässäkö syy?
        mielessä pitäjät kirjoitti:

        Täytynee Kai A:n kommentit laittaa hänen vanhuutensa piikkiin?
        Joku roti kannattaisi kyllä säilyttää, vaikka olisikin EGW - ja adventismi fani.

        Kahvin juonti pidentää ikää ja pitää ajatuksenjuoksun vireänä.
        Liekö tästä syystä adventistienkommentit hivenen pöljänlaisia ja varsinkin kirkonmiesten, jotka lauantaiaamuisin nousevat puhujapönttöön saarnaamaan, vaikka olisivatkin vanhuuden höperöitä ja eläkkeellä?


      • Kritisoi metodeja! kirjoitti:

        Kai_A
        Mikä tuossa nimimerkki "Keinot ja konstit" kirjoituksessa oli rasistista? Vai katsotko adventtikirkon metodien kritisoimisen "rasistiseksi"? Kirjoituksen kritiikki ilmeisesti kohdistui tähän ns. (tilastollisen) jäsenmäärän kasvattamiseen, jossa afrikkalaista väestöä käytetään hyväksi. Siinä mielessä vertaus kolonialismiin on kohdallaan, muttei kirjoitus minusta rasistiselta vaikuttanut. Tuo, että humanitäärinen apu otetaan vastaan, mistä se vaan on saatavilla, on perin inhimillinen piirre.

        Kommenttini koski useampaa kirjoitusta, ei vain Keinot ja konstit tekstiä.

        Rasistisena voi pitää kommenttia, jonka mukaan laiskuus ja välinpitämättömyys on Afrikan ongelmien syy. Sen sijaan käsitys siitä, että Afrikassa yleisesti liitytään kirkkoon kyläpäällikön käskystä tai siirrytään kirkosta kirkkoon tai vaikkapa samaan kirkkoon useampia kertoja lienee yksinkertaisesti virheellinen yleistys.

        Riisikristittyjä on joka paikassa, myös Afrikassa. Normaalia on kuitenkin se, että useaan kirkkoon kuuluminen vähentää "riisin" määrää eikä kirkkoon liittymisestä saa mitään lisäetua tai korvausta (ja tästäkin on ollut poikkeuksia, myös Afrikassa), ei kenelläkään normaalisti ole motivaatiota liittyä kirkkoon useammin kuin kerran.

        Humanitäärinen apu tietenkin otetaan vastaan. Ei kai kukaan muuta odotakaan. Kunnollisessa humanitaarisessa avussa ei sen välittäjillä ole mitään uskonnollisia odotuksia. Siinä autetaan, koska apua tarvitaan.

        Kai :)


      • tässäkö syy? kirjoitti:

        Kahvin juonti pidentää ikää ja pitää ajatuksenjuoksun vireänä.
        Liekö tästä syystä adventistienkommentit hivenen pöljänlaisia ja varsinkin kirkonmiesten, jotka lauantaiaamuisin nousevat puhujapönttöön saarnaamaan, vaikka olisivatkin vanhuuden höperöitä ja eläkkeellä?

        Hiukan rajaa tähän parjaamiseen, kiitos.

        Kai on näistä Adventtikirkon palveluksessa olleista harvinaisen täysipäinen kaveri eikä kannata häntä huonotapaisilla idioottimaisuuksilla ajaa tältä palstalta pois.


      • Kai täysijärkinen
        v.aari kirjoitti:

        Hiukan rajaa tähän parjaamiseen, kiitos.

        Kai on näistä Adventtikirkon palveluksessa olleista harvinaisen täysipäinen kaveri eikä kannata häntä huonotapaisilla idioottimaisuuksilla ajaa tältä palstalta pois.

        V.aari, kyllä se on niin, että Kai A. on täysijärkinen ja hyvä tyyppi. Näitä ei montaa adventistien joukossa ole, joten arvostakaamme häntä myös asiallisena palstalla kirjoittajana! En itse pidä häntä sen enempää vanhuuden kuin muutenkaan höperönä - en muuten ole adventisti, tämä tiedoksi saatettakoon.


      • Kai_A kirjoitti:

        Kommenttini koski useampaa kirjoitusta, ei vain Keinot ja konstit tekstiä.

        Rasistisena voi pitää kommenttia, jonka mukaan laiskuus ja välinpitämättömyys on Afrikan ongelmien syy. Sen sijaan käsitys siitä, että Afrikassa yleisesti liitytään kirkkoon kyläpäällikön käskystä tai siirrytään kirkosta kirkkoon tai vaikkapa samaan kirkkoon useampia kertoja lienee yksinkertaisesti virheellinen yleistys.

        Riisikristittyjä on joka paikassa, myös Afrikassa. Normaalia on kuitenkin se, että useaan kirkkoon kuuluminen vähentää "riisin" määrää eikä kirkkoon liittymisestä saa mitään lisäetua tai korvausta (ja tästäkin on ollut poikkeuksia, myös Afrikassa), ei kenelläkään normaalisti ole motivaatiota liittyä kirkkoon useammin kuin kerran.

        Humanitäärinen apu tietenkin otetaan vastaan. Ei kai kukaan muuta odotakaan. Kunnollisessa humanitaarisessa avussa ei sen välittäjillä ole mitään uskonnollisia odotuksia. Siinä autetaan, koska apua tarvitaan.

        Kai :)

        Kyllä se on Kai Arasola vain niin, että suurimman pahan Afrikan väestölle ovat aikaan saaneet juuri kristilliset kirkkokunnat ja lahkot, jotka sinne ovat rantautuneet. Afrikan mantereelle on viety jotain sellaista mikä ei sinne kuulu. On viety ns. "vierasta tulta".

        Nyt sitten nämä jenkkilahkot saavat maistaa omaa lääkettään ja sisällisota toisensa jälkeen on vain seurausta kristillisten kirkkokuntien ja lahkojen harjoittamasta pakkovallasta ja alkuperäiskulttuurin "raiskaamisesta".

        Eipä siis tarvitse yhtään ihmetellä jos kirkkoja poltetaan ja koulujen oppilaita siepataan. Rukoileminen lahkojen omien hölmöjen tekojen seurausten mitätöimisen puolesta on siis täysin hyödytöntä ja jopa irvokasta.


      • A&Ö
        v.aari kirjoitti:

        Hiukan rajaa tähän parjaamiseen, kiitos.

        Kai on näistä Adventtikirkon palveluksessa olleista harvinaisen täysipäinen kaveri eikä kannata häntä huonotapaisilla idioottimaisuuksilla ajaa tältä palstalta pois.

        Kaikessa kritiikissä ei kuitenkaan ole kyse parjaamisesta, vaan todellisuuteen perustuva arviointi on myös aiheellista aika ajoin suorittaa.

        Mitä Kai Arasolaan persoonana tulee, niin meissä kaikissa on niitä hyviä puolia ja sitten myös niitä vähemmän mairittelevia, joten siipiä ei ole tarvis jaella kenellekkään tälläkään palstalla.

        Kai Arasolan hyviin puoliin voitaisiin näin uskontototieteilijän näkövinkkelistä lukea hänen suvaitsevaisuutensa, joka inhimillisistä syistä on hivenen valikoivaa ja rajallista sekin. Adventistinen tausta ja kasvatus näkyy luonnollisesti kaikessa.

        Kai Arasola on koko elämänsä ollut adventismiin sidoksissa jo hänen vanhempiensakin vuoksi. Nuoruudessaan tosin hänelläkin oli vaiheita, joissa suunta elämälle ei ollut ihan niin varmalla pohjalla. Vieläkin hänestä on aistittavissa jonkinlainen trauma isänsä äkillisen poismenon johdosta ja siksipä äiti Afra Arasola joutuikin entistä suuremman taakan alle 1950-luvulla.

        Kai Arasolan vanhempi veli kun ei halunnut olla adventtisanoman kanssa missään tekemisissä. Sama koti lapsilla, erilainen suunta elämälle, niinkuin usein käy oikeassa elämässä.

        Kuka sitten on täysipäinen ja kuka "vajaapäinen"? Se onkin sitten vaikeammin arvioitavissa, mutta mielestäni sellainen, joka suostuu amerikkalaisen lahkon talutettavaksi ei osoita kovinkaan suurta arviointikykyä ylipäätään.


      • Vanhin
        ilmi-antaja kirjoitti:

        Kyllä se on Kai Arasola vain niin, että suurimman pahan Afrikan väestölle ovat aikaan saaneet juuri kristilliset kirkkokunnat ja lahkot, jotka sinne ovat rantautuneet. Afrikan mantereelle on viety jotain sellaista mikä ei sinne kuulu. On viety ns. "vierasta tulta".

        Nyt sitten nämä jenkkilahkot saavat maistaa omaa lääkettään ja sisällisota toisensa jälkeen on vain seurausta kristillisten kirkkokuntien ja lahkojen harjoittamasta pakkovallasta ja alkuperäiskulttuurin "raiskaamisesta".

        Eipä siis tarvitse yhtään ihmetellä jos kirkkoja poltetaan ja koulujen oppilaita siepataan. Rukoileminen lahkojen omien hölmöjen tekojen seurausten mitätöimisen puolesta on siis täysin hyödytöntä ja jopa irvokasta.

        Siirtomaavalta loi korruptoituneet hallintorakenteet ja raaka-aineiden riiston, jotka ovat olleet afrikkalaisen yteiskunnan pahimpien ongelmien taustalla. Näiden vuoksi aftikassa on ollut paljon esim. sisällissotia.

        Ehkä voisit antaa jonkun esimerkin siitä, miten kirkkojen "pakkovalta" on aiheuttanut sisällissotia ja miten kirkot ovat joutuneet maistamaan omaa lääkettään? Eihän adventtikirkko afrikan ongelmista erityisesti kärsi. Afrikkalaiset ihmiset kärsivät.

        Tai ehkä pidät vahingon tekona sairaaloiden rakentamista ja kouluja. Onhan se kamalaa, kun eivät enää käy poppamieheltä lääkkeitä hakemassa.

        Rahaahan kirkot eivät ole Afrikasta saaneet, päinvastoin, ainakin adventtikirkon puolelta sinne on syydetty miljoonia miljoonien perään, eikä loppua ole näkyvissä.


      • Sinne mänj!
        Vanhin kirjoitti:

        Siirtomaavalta loi korruptoituneet hallintorakenteet ja raaka-aineiden riiston, jotka ovat olleet afrikkalaisen yteiskunnan pahimpien ongelmien taustalla. Näiden vuoksi aftikassa on ollut paljon esim. sisällissotia.

        Ehkä voisit antaa jonkun esimerkin siitä, miten kirkkojen "pakkovalta" on aiheuttanut sisällissotia ja miten kirkot ovat joutuneet maistamaan omaa lääkettään? Eihän adventtikirkko afrikan ongelmista erityisesti kärsi. Afrikkalaiset ihmiset kärsivät.

        Tai ehkä pidät vahingon tekona sairaaloiden rakentamista ja kouluja. Onhan se kamalaa, kun eivät enää käy poppamieheltä lääkkeitä hakemassa.

        Rahaahan kirkot eivät ole Afrikasta saaneet, päinvastoin, ainakin adventtikirkon puolelta sinne on syydetty miljoonia miljoonien perään, eikä loppua ole näkyvissä.

        "Vanhin", niinpä, sinne ne kymmenykset uppoavat "eikä loppua ole näkyvissä"... Korruptoituneissa yhteiskuntajärjestelmissä ei ole konsti eikä mikään upottaa teille tietymättömille "miljoonia miljoonien perään".


      • kerettiläinen
        Kai täysijärkinen kirjoitti:

        V.aari, kyllä se on niin, että Kai A. on täysijärkinen ja hyvä tyyppi. Näitä ei montaa adventistien joukossa ole, joten arvostakaamme häntä myös asiallisena palstalla kirjoittajana! En itse pidä häntä sen enempää vanhuuden kuin muutenkaan höperönä - en muuten ole adventisti, tämä tiedoksi saatettakoon.

        Samaa mieltä v.aarin kanssa. Hyvä, että joku asiallinen adventisti, kuten KaiA vaivautuu vastailemaan kysymyksiin. Joku täällä arvosteli myös v.aaria, mutta pidän häntäkin asiallisena ja fiksuna kirjoittajana, joka ei sorru mollaamaan ihmisiä. Asioistahan saa ja voi olla eri mieltä, vaikka pyh! sellaiset helvettiin tuomitseekin.


      • Vanhin
        Sinne mänj! kirjoitti:

        "Vanhin", niinpä, sinne ne kymmenykset uppoavat "eikä loppua ole näkyvissä"... Korruptoituneissa yhteiskuntajärjestelmissä ei ole konsti eikä mikään upottaa teille tietymättömille "miljoonia miljoonien perään".

        Paikoin rahat varmaankiin menevät hukkaan, paikoin ei, mutta kysymykseni Ilmiantajalle on edelleen, miten kirkosta voi hänen mielessään tulla se, joka siellä on kaiken pahan alku.


      • Vanhin kirjoitti:

        Paikoin rahat varmaankiin menevät hukkaan, paikoin ei, mutta kysymykseni Ilmiantajalle on edelleen, miten kirkosta voi hänen mielessään tulla se, joka siellä on kaiken pahan alku.

        ---)...kysymykseni Ilmiantajalle on edelleen, miten kirkosta voi hänen mielessään tulla se, joka siellä on kaiken pahan alku.(---

        Niinkö vähän "vanhin" tunnet historiaa ylipäätään?
        Ristiretket eivät mielestäsi olleet mitään?
        Tai kun amerikkalainen harras jumalaa palvova eliitti tarvitsi ilmaista työvoimaa, niin sitä oli helppo tuoda laivalla Afrikasta?

        Mitä hyvää mielestäsi kristinusko on saanut aikaan Afrikassa?
        Itse en näe mitään positiivisia aspekteja kristinuskon leviämisellä ylipäätään mihinkään.


    • Älä poistele.

      Miksi poistelet viestejäsi? Anna luotsin tehdä se työ.

      • Unikeko Jari L.

        Luotsi on unessa ja nukkuu. Hän ei herää edes sapattikouluun.


    • Tehkää jotain!

      Luotsilla on työtä ihan yllin kyllin. Hän keräilee itseään.
      Paloi Vaasan piskuisessa adventtiseurakunnassa loppuun.
      Yhden miehen seurakunnassa kun kaikki tehtävät lankesivat hänelle.
      Piti olla samaan aikaan pappi, säestäjä, vahtimestari, vanhin jne. 12 virkaa hoidettavana yhtaikaa.
      Huh Huijaa!

      Palkatkaa nyt jo pastori sinne Vaasan adventtikirkkoon!!
      Ettei yhden tarvitse kaikkia hoidella.

    • kuhiaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      257
      8870
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      307
      6176
    3. Verinen koira

      Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      66
      1320
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1277
    5. Faktat kehiin!

      kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1091
    6. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      75
      923
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

      Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      847
    8. Mopokeulija

      Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      43
      758
    9. MUISTATTEKO SEN?

      Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      310
      680
    10. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

      Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      666
    Aihe