Vapaa kuvaus

Aloituksia

52

Kommenttia

2626

1. Muita asiayhteydestään irtirevittyjä raamatunkohtia? Tuossahan puhutaan uudesta Jerusalemista, jos siihen nyt kukaan uskoo. Kirjoittaja oli varmaan syönyt vääriä sieniä.
  2. "Risuaita"

Norvantoa olen itsekin joskus kuunnellut ja täytyy sanoa että hän osaa raamattunsa sekä tekstin että taustojen osalta. On kuitenkin todettava eräiden raamattukriitikoiden tapaan: jos niitä yhteyksiä haluaa löytää, niitä löytyy aina. Jos alkaisin tehdä töitä etsien yhteyksiä Koraanin ja kristinuskon väliltä, niitä löytyisi takuulla vieläkin enemmän. Norvannon kaltaisten huippuosaajien suhteen on muistettava, että he ETSIVÄT näitä yhteyksiä, he eivät tarkastele niitä neutraalisti.

"Varmaan tiedät nuoruudestasi ja nykyisessä tilassasi, ettei kaikki ole mennyt ihan Kirjan mukaan eri seurakunnissa." Oikeassa olet, tuohon ei kummoista selvänäkijää tarvita. Eikä mikään uskonsuunta pääse röyhistelemään tuossa asiassa. Tosin emme edes tiedä, mikä tuhansista raamatuntulkinnoista lopulta on se oikea. Ja muistutan vielä siitä (tämä nyt on toistoa), että olemme melko tarkkaan yhtä ateisteja: jos sinä kiellät 22568 jumalaa, minä kiellän yhden enemmän. Onko tuo ero nyt niin kauhean suuri? :)

Kaltaistasi lämmintä, ajattelevaa ja provosoitumatonta keskustelijaa en enää haluaisi kiusata. Otan kuitenkin tekstistäsi yhden lainauksen:

"Tuo on vaikea kysymys, mutta voimmeko me lähteä tuomitsemaan Jumalaa?
    En minä ainakaan. Onhan hän kaiken luonut ja oikeuden mukainen ja rakastava."

Olen taistellut tuon asian kanssa ja joutunut toteamaan Lactantinuksen tavoin, että Jumalan kaikkivaltiutta ja maailmaa ei voi sovittaa yhteen. Ihmiselle, joka laillasi ja kaikista todisteista huolimatta päättää Jumalan olevan hyvä, Jumala tietysti on hyvä.

Minä vain en näiden todisteiden valossa voi ajatella niin.