Vapaa kuvaus

Aloituksia

52

Kommenttia

2626

1. "Jumala on ammattinimike"

Jos näin on, kristittyjen jumalalla on kai sitten erisnimikin?
  2. "Pari päivää sitten taisit toivotella sinunauksia Palestiinalle"

En muista toivottaneeni siunauksia koska vältän tällaista uskonnollista termistöä. Jos olen epähuomiossa tehnyt niin, pahoittelen virheellistä sanavalintaani. Jos erehdyksessä olen sanonut "siunaus", tarkoitan sillä onnea ja menestystä. Siunaus-sanan käyttä saattaa johtua minussa vielä piilevästä uskonnollisesta painolastista.

"Nimimerkkisi on kummallinen"

Kun suhteeni hellauntailaisuuteen ei ollut vielä selkiintynyt, käytin nimimerkkiä "hellariboy86". Olen sittemmin luopunut siitä, sillä uskonnollisilla palstoilla keskustellessani (ei siis pelkästään täällä) olen huomannut hyödylliseksi kertoa samalla taustastani. Eihän nikki nyt paljon kerro mutta kuitenkin sen että olen ollut helluntailainen mutta en ole enää, sekä syntymävuoteni.

En tunne minkäänlaista vihaa enkä katkeruutta helluntailaisuutta kohtaan; olen saanut elää rakastavassa perheessä, jossa vanhempani antoivat minulle hyvän kasvatuksen ja koulutuksen sekä mielestäni laajan yleissivistyksen. Mutta helluntailaisuus ei kuitenkaan ole minun juttuni, semminkään kun elän rekisteröidyssä parisuhteessa.

"Mikä ajaa ihmisen juutalaista uskontoa koskevalle palstalle ja samalla tuoda esille sitä, että ei enää ole uskonnollinen?"

Lähinnä se, että minulla on henkilöhistoriani takia siteitä Lähi-Itään ja varsinkin Israeliin. Jos puetaan ihan lyhyesti sanoiksi, tunnustan sekä Israelin että Palestiinan oikeuden turvallisuuteen mutten hyväksy kummankaan ihmisoikeusloukkauksia. Minulla on kuitenkin sisäsyntyinen taipumus olla heikomman puolella. En kuvittele että enkeleitä ollaan kummallakaan puolella aitaa. Muuten - juuri nyt ne Hamas-ääliöt ovat ampuneet urakalla raketteja lähialueilla. Haaretzin mukaan tilanne alkaa eskaloitua.

Rakettien ampuminen on sekä hyödyntöntä että typerää; sillä saadaan aikaan viattomia siviiliuhreja ja pakotetaan Israel vastaiskuihin. Hamas tai sen kannattajat tekevät sitä saavuttaakseen uskottavuutta omiensa silmissä ja tehdäkseen rauhanponnnistelut tyhjiksi. Olisi toivonut että niiden kolmen israelilaisteinin ja yhden arabipojan murhat olisivat riittäneet viattomiksi uhreiksi - nekin neljä liikaa -, mutta ei näytä sille.

Näillä palstoilla tulkitaan juutalaisvastaisuudeksi se kun ei suinpäin hyväksytä kaikkea mitä Israel on tehnyt tai tekee. Kun täällä yleisesti puhutaan arabeista hyvin halveksivaan sävyyn, tekee mieli hieman tasapainottaa tilannetta.

Islamia pidän kammottavana harhaoppina (en tarkoita uskonnollisessa vaan ihmisoikeusmielessä). Se sortaa naisia vielä pahemmin kuin juutalaisuus tai eräät kristinuskon suuntaukset. Tunnen paljon arabeja, ihan tavallisia jordanialaisia ja palestiinalaisia, sekä ihan tavallisia israelilaisia. Kutakuinkin kaikki jotka tunnen eivät oikeastaan halua muuta kuin elää rauhassa omassa maassaan. No, ymmärrän toki, että ei ole itsestään selvää mikä se "oma maa" on. Jos noita ääriryhmiä ei olisi, asian selvittäminen olisi paljon yksinkertaisempaa.

Koska lähtökohtani on yksiselitteisen sekulaari, en anna kummallekaan puolelle minkäänlaista oikeutusta harjoittaa väkivaltaa uskonnon varjolla. Miksen sitten puhu täällä muiden arabimaiden tai yleisesti islamin nimissä harjoitetusta sorrosta? siksi koska tämä on juutalaisuus- ja kaiketi myös Israel-palsta. Siitä aiheesta minulla olisi paljonkin kerrottavaa ja jopa silminnäkijätodistuksia, ja jos joku haluaa, voin tasapainon vuoksi kertoa siitäkin. Mutta ei liene aiheellista, vai?

Tässä vähän selvennöstä jos se auttaa ymmärtämään minua ja motiivejani.
  3. "Häpeä sinä täällä ja katso itseäsi peilistä."

Kunhan kerrot mitä minun pitäisi hävetä? Tosiasioitako ja niiden esittämistä?

"Oletko juutalainen" En. Olen suomalais-eteläeurooppalaista syntyperää ja ateisti.

"ymmärrätkö juutalaisuudesta" Ehkä jotakin, sen verran mitä muutaman vuoden maassa asuminen ja siellä vuosittain käyminen voi opettaa.

"millainen maailmankatsomus sinulla on?"

Uskoisin että olen vain realisti. Uskon säädeltyyn markkinatalouteen mutta en oikein poliitikkoihin (niin ristiriitaiselle kuin se voi kuulostaakin). Kuten yllä kävi ilmi, en usko jumaliin.

Vastaapa itsekin noihin esittämiisi kysymyksiin.