Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
exhellari86
profiilit
exhellari86
exhellari86
Vapaa kuvaus
Aloituksia
52
Kommenttia
2626
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tunnen syvää, vahingoniloista, synnillistä nautintoa nähdessäni (oletettavasti kadotetun) sieluni silmin kreationistiemme kiemurtelevan selittelyjensä kanssa.
Ihan tulee mieleen vanhat hyvät ajat hirvinautoineen ja laiskiaisia reppuselässä kuljettavine enkeleineen.
Kiitokset Moloch, Tieteenharrastaja. heh, kekek-kekek, T7, spällymälöö ja tietysti JC ja sepäse monista hauskoista hetkistä. Monia evoluutioteoreetikkoja jäi vielä mainitsematta mutta antanette anteeksi. Toivon kaikkien teidän jatkavan valitsemallanne linjalla.
26.07.2013 13:05
"Arvasin ja odotin kritiikkiä teiltä muilta. Kiitos teille siitä, en ihmettele yhtään"
Kokonaisuudessaan rakentavin puheenvuoro aikoihin. Tuossa olisi oppimista - minulla varsinkin.
Kiitos.
26.07.2013 10:37
"Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa, teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!”
Kannattaa muistaa, että ylläoleva kirjoitettiin aikansa ihmisille ("teidän, jotka odotatte") eikä meille. Samoin Jeesuksen sanomaksi laitettu "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan" osoittaa, että tuolloin oli odotuksia jotka eiväti täyttyneet.
Tietysti kaikki voidaan turhentaa muuttamalla selvä konkreettinen merkitys hengelliseksi; tämähän on perinteinen menetelmä, kun raamatun paikkansapitämättömiä ilmoituksia yritetään sovittaa vallitsevaan todellisuuteen.
Suosittelen Occamin partaveitsen käyttöä.
26.07.2013 09:34
"Homoseksuaali ei voi olla kristitty ihminen,se on mahdottomuus."
Vähän riippuu siitä miten "kristitty ihminen" määritellään, mutta ymmärrän pointtisi. Raamattu on selkeästi homoseksuaalisuuskielteinen eikä liittynyt aikansa homoseksuaalisuutta arvostavaan kreikkalaiseen perinteeseen.
Mielestäni raamatun ja kristinuskon vääntäminen homoseksuaalisuudelle myönteiseksi vaatii älyllisen rehellisyyden ja raamatun kokonaisilmoituksen hylkäämistä. Harvassa asiassa tämä niin sekava ja epäjohdonmukainen kirjoituskokonaisuus on niin yksimielinen kuin homoseksuaalisuuden tuomitsemisessa.
Kokonaan eri kysymys on se, miksi juuri tämä paimentolaisten ja kamelikuskien nuotiotarinakokoelma pitäisi ottaa elämän, moraalin ja etiikaän oppaaksi.
26.07.2013 09:03
"Kirjoittajaa vihataan ainoastaan siksi, että hän puhuu KOKO ajan YKSIN Kristuksesta pelastusen tienä"
Kerronpa sinulle mistä vastustus johtuu: muuan lestadiolainen tuttavani sanoi kerran viisauden joka jäi pysyvästi mieleeni. Hän nimittäin sanoi:
"On taito erottaa SUORUUS ja TÖRKEYS toisistaan." Sinä auttamatta sekoitat nämä kaksi.
26.07.2013 08:17
"Lupoio ei tiedä mistä puhuu. Puhun ainoastaan lestadiolaisuudesta. Koska lestadiolaisillakaan ei ole Raamatusta poikkeavaa pelastustietä, niin oppi sama kuin kaikilla muillakin Kristus-uskoisilla. - Jeesus Kristus Jumalan Poika Vapahtaja."
Tiedän ihan täsmälleen mitä puhun. Ja koska kontekstuaalinen yhteys lestadiolaisuuteen riittää, voit pikkuhiljaa lopettaa yritykset työntää minut ja savon ukon pois palstalta.
Minä tarjoan selkeästi raamatusta poikkeavaa pelastustietä. Siitä puhuminen on samalla lestadiolaisuudesta keskustelemista, koska siinä liikutaan lestadiolaisen uskon ydinalueilla. Vai eikö lestadiolaisuuden valtavirrasta poikkeavia näkemyksiä saakaan esittää?
Tai sitten - laputtaja ei oikein tiedä mistä puhuu.
25.07.2013 15:28
"Eli itse itseäni komentaen ja tukasta ilmaan vetäen."
Selvästikin olet Münchhausenisi lukenut! :)
25.07.2013 14:10
Mitä ihmettä sinä oikein jaarittelet? Ei sillä että sisältö nyt olisi mitään järisyttävää - se on samaa uskonnollista jargonia johon itsekin olin tottunut - mutta kun ITSE aina vaahtoat että palstalla pitää puhua LESTADIOLAISUUDESTA.
Jos joku muu kuin sinä itse haluaa vaikkapa kritisoida jotain lestadiolaisuuden näkemystä jostain uskonasian yksityiskohdasta, olet aina nokkimassa ja työntämässä pois. Nyt itse et puhu lestadiolaisuudesta sanaakaan.
Otapa joskus malka pois omasta silmästäsi ennenkuin alat nokkimaan rikkaa toisten silmistä.
25.07.2013 14:04
Juu, Hinnomin laaksossa ei ainakaan nykyisin ole mitään romanttista eikä kauhistuttavaa ainakaan kun Öljymäeltä sinne katselee. Ihan pohjalla en tosin ole käynyt.
25.07.2013 10:36
Nyt odotellaan vain että kaikki Espanjan junaonnettomuuden profetoineet foliohattusedät ja -tädit ilmoittautuvat. Tokihan näin suuri ajan merkki on ollut jossain unissa tai näyissä?
25.07.2013 08:30
"Kuka muu sinut muka pelasti helluntailaisuuden synnistä ja rappiosta ellei JEESUS?"
Kuule, pelastin ihan itse itseni vähän samaan tapaan kuin paroni von Münchhausen suosta.
24.07.2013 16:12
"hän hukuttaa kaikki epäuskoiset helvettiin"
Juu rakastaa kyllä, yllä kuvatulla tavalla. Eniten huvitti se miten kiitollinen olet siitä kun ihmisiä joutuu helvettiin. Mitä ihminen tekee enää vihollisilla kun on kaltaisiasi ystäviä.
24.07.2013 14:45
"Tuntuu hyvältä, kun lohdutatte minua viesteillänne."
Aidan toiselta puolelta:
Varmaan moni muukin kuin lestadiolainen muistaa sinua ja läheisiäsi. Turvaa läheisiisi ja yhtesöösi.
Voimia ja kestävyyttä.
24.07.2013 14:42
"Lopuksi totean, että sinun pääongelmana on päästä pois eksyksistä ja löytää se oikea Messias (uudelleen) tai sitten sen ensimmäisenkin kerran ja Hänen kauttaan katumuksen kautta pääsy Luojan, Isän Jumalan, tykö."
Vaikka olenkin jyrkästi eri mieltä pääongelmistani, nautin lukiessani hyvin muotoiltuja ja läpiajateltuja kommenttejasi. Olet oikeassa siinä sanoessasi tolkuttomasta työtehtävästä todisteiden paljouden takia.
Havaintoni näistä ihmisistä ovat todellakin omiani ja perustuvat lapsuudessani ja nuoruudessani useaan Lähi-Idässä vietettyyn vuoteen. Tuolloin moni asia oli toki toisin, eihän toinen intifada ollut vielä alkanut. Kun Jitzhak Rabin murhattiin, olin Tiberiaksessa. En ikinä unohda sitä päivää.
"Silti näitä jotkut pitävät lähes epäjumalina. Puistattavaa. "
Juuri näin. Myöhemmin kun olen oleskellut Jerusalemissa ja Tiberiaksessa lyhyitä jaksoja, olen kiinnittänyt humiota näihin Israelin näkökulmasta "hyödyllisiin idiootteihin", jotka ovat valmiita suutelemaan maata Via Dolorosalla ja pitämään kaikkea, mitä Israel tekee, täydellisenä ja oikeana.
Semminkin kun en pidä itseäni enää uskovana - en ole ollut sellainen pitkään aikaan - minun on liki mahdotonta ymmärtää joidenkin uskovien täydellistä sokeuttä nyky-Israelin harjoittamalla sortopolitiikalle, jota edes sen oikeutetut turvallisuusintressit eivät oikeuta. Jos olisi edelleen uskova, en näkisi mitään yhteyttä nyky-Israelin ja Jumalan luvatun kansan välillä.
Vielä kerran kiitos kommenteistasi.
24.07.2013 11:29
"Kyllä, rakas exhellari, sinuakin kutsutaan!!"
Aidon ystävällinen kutsu lämmittää aina vaikka joudunkin siitä kieltäytymään.
Jos aiot harrastaa vuoropuhelua minun kanssani, suosittelen jättämään raamatun lainaukset aika vähälle ja kirjoittamaan faktatietoa tai omia ajatuksiasi. Pitkiä raamattusitaatteja, jotka enimmäkseen osaan ulkoa, ei juuri kannata viljellä.
24.07.2013 09:49
"eiks hää ookkaan Jeesuksen palvelja?"
Keskusteluhierarkian mukaan kysyit tuota minulta. Vastaan:
"Hää ei maha olla ko tuollasii suustasa päästelöö."
24.07.2013 09:34
"Emme tiedä avaajasta onko hän lestadiolaisia."
Totta. Jotenkin vaan vaistomaisesti oletin että tämän palstan osanottajilta esirukouksia pyytävä olisi lestadiolainen. Kiitos muistutuksesta.
"Jos Jumalaa ei olisi niin ei sinuakaan olisi, eikä koko maailmankaikkeutta.
Tässä ei ole mitään epäselvää."
Ainoa mistä ei ole mitään epäselvää on sinun mielipiteesi.
"Paha ihminen, joka kieltäytyy näkemästä omaa pahuuttaan (ylpeys), projisoi oman pahuutensa Jumalan pahuudeksi."
Ooh mitä syvällistä psykologiaa. Mutta kristittyjen jumalan pikkumaisuus, epäjohdonmukaisuus ja mielivaltaisuus ilmenevät hyvin vanhassa testamentissa. Olen hyvin iloinen siitä että tuo entiteetti on mitä ilmeisimmin mielikuvituksen tuotetta.
Itse lienet päässyt osalliseksi Jumalan luonnosta, mistä on osoituksena seuraava lauseesi:
"Hyvyydessään Jumala hävittää kaiken pahuuden maan päältä, tuhoamalla maapallon yhdessä jysäyksessä atomeiksi avaruuteen. Kiitos Jumalalle tästä."
Mutta on kirjoituksissasi totuuden jyväsiäkin:
"Ihmisen pahuuden tähden kärsii koko Tellus-planeetta sen luonto ja eläimet."
Tosin tuossa muuttaisin sanan "pahuuden" sanaksi "tyhmyyden". Kuitenkin, good enough.
24.07.2013 09:33
Jumala - jos sattuisi olemaan olemassa - on kaikkea muuta kuin hyvä mutta tunnen sympatiaa tuota vakavasti sairasta nuorta ihmistä kohtaan toivoen hänelle kestävyyttä.
Juuri nyt hän tarvitsee läheisiään enemmän kuin koskaan. Toivottavasti niitä on hänen lähellään. Olen ymmärtänyt että eräs suurimpia lestadiolaisuuden voimanlähteitä on yhteisöllisyys. Näissä tapauksissa siitä voi olla valtavasti hyötyä.
Joissain (ei kaikissa) muissa yhteyksissä yhteisöllisyys voi olla painostava taakka.
24.07.2013 08:47
"Sinuna vähän epäilisin, josko kutsu ei kuuluisikaan sinulle. Voit siis hengitellä vapaasti."
Kyllä kutsu väitteen mukaan kuuluu kaikille ja siitä on valta kieltäytyä, eikös se mene niin päin.
24.07.2013 08:32
"Teulle sen verran oikeata tietoa, että haimasyövällä ja diebateksella ei ole mitään tekemistä keskenään. Haimasyöpä on erittäin vaarallinen sairaus."
Jospa haimasyöpä ei kuulukaan niihin 700 sairauteen joita monitaitoniekkamme voi parantaa.
24.07.2013 07:53
94 / 132