Vapaa kuvaus

Aloituksia

22

Kommenttia

6997

1. *Ei ei noin. Tuossa juuri nähtiin kuinka ateistisella asenteella ei voi Jumalan asettamaa testiä läpäistä. *

Ateistisesta asenteesta puheenollen; ettet vain olisi itsekin ateisti? Kirjoitat nimittäin siihen tyyliin kuin tarkoituksenasi olisi tehdä kristillisestä ajattelusta mahdollisimman naurettavaa ja itse kristinuskoisen näyttämään siltä kuin munuaisen tuotteet olisivat lähteneet virtaamaan väärään suuntaan.
  2. *Kristityt perustivat kouluja, opettivat lukemaan, perustivat sairaaloita, auttoivat aineellisesti. *

Minä en väheksy ollenkaan niitä sivistystä ja hyvinvointia edistäviä toimia mitä lähetystyön sivutuotteena on tehty. Valitettavasti kaikista tärkein on jäänyt kuitenkin opettamatta (tai sen opettamisessa on epäonnistuttu pahoin): myös muiden uskontojen kannattajat, samoin kuin uskonnottomat, ovat yhtä hyviä ihmisiä.

Valitettava tosiasia on myös se, että Raamattua voidaan helposti käyttää perusteluna ei pelkästään muiden uskontojen dissaamiseen, vaan myös naisen alisteisen aseman ylläpitämiseen. Lähtien siitä ettei Jeesuksella ollut ainoatakaan naista opetuslapsena. Tai jos oli, sellaisesta kertovia tekstejä ei lopulliseen Raamattuun miehet hyväksyneet. Miksi, sitä sopii pohtia. Miksi puhutaan "taivaan isästä"? Miksi naispappeus on edelleen kuin punainen vaate joillekin kristityille ryhmille (ortodoksit eivät moisesta suostu edes keskustelemaan), juutalaisista ja islaminuskoisista puhumattakaan?

Toisin kysyen, onko uskonto vain käsikassara pönkittämään miesvaltaa? Talibanin ja Boko Haramin kaltaiset ääriryhmät PELKÄÄVÄT että menettävät valtansa naisiin, kun tytöt pääsevät kouluun ja sivistyvät. Ja niinhän siinä käy: sivistynyt nainen on itsenäisempi, itsevarmempi ja ymmärtää paremmin ihmisoikeutensa. Hän voi helpommin vastustaa miesten mielivaltaa kuin kouluttamaton / köyhä / miehestään taloudellisesti riippuvainen nainen.

Olen siis edelleenkin sitä mieltä että koulutus lisää tasa-arvoa ja vähentää väkivaltaa yhteiskunnassa. Ihmisten jakaminen "meihin oikeauskoisiin" ja "noihin vääräuskoisiin" ei sitä tee.
  3. *En ole hindu. En ole muslimi. Jos eläisin Intiassa tai Saudi-Arabiassa minut voitaisiin surmata Raamatun omistamisen tähden.*

Oletko tullut ajatelleeksi miten tulit uskoon ja juuri siihen uskoon missä nyt olet? Sinun vanhempasi ovat erittäin todennäköisesti samassa uskossa kuin sinä.

Jos olisit syntynyt Intiaan, olisit todennäköisesti hindu. Saudi-Arabiassa olisit muslimi.

*Myös ateistisessa yhteiskunnassa minut saatettaisiin surmata.*

Maailman ateistisimpia maita (mitattuna kuinka suuri osa kansalaisista on omasta vapaasta tahdostaan ateisteja) ovat muistaakseni sveitsi ja ruotsi.

Oletko edelleen sitä mieltä että noissa maissa sinut halutaan surmata?
  4. *Ateisti uskoo siihen, että Jumalaa ei ole ja maailma on sattuman tulosta.*

Alku oikein, loppu väärin. Maailma ei ole sattumalta tällainen. Voisitko kertoa mistä uskovat saavat tämän harhakäsityksen että (kaikkien) ateistien mielestä maailma on pelkän sattuman tulosta?

*Ateistin auktoriteetti on järki/äly/tiede.*

Jo toinen ennakkoluulo: ateismi tarvitsee / vaatii auktoriteetteja. Eikä vaadi. Pikemminkin on kyse työkaluista tulkita ja ymmärtää maailmaa.

*Kaikki yliluonnollinen on keksittyä.*

Höpsis. Yliluonnollinen on sitä mille ei ole luonnollista selitystä. Ukkosen jyrinä ja maanjäristykset olivat yliluonnollisia ilmiöitä, kunnes niille saatiin luonnollinen selitys.

Ps. Jos et halua hävitä väittelyä, vältä sanan "kaikki" ynnä muiden vastaavien ehdottomien ja poissulkevien termien käyttöä.

*Minun mielestäni ajatus, että tämä ihana ja rikas maailma olisi sattuman tulosta on hyvin epärationaalinen.*

Ja taas kerran: kenen mukaan maailma on sattuman tulosta? Oletko kuullut koskaan puhuttavan luonnonlaeista? Fysiikka, kemia, biologia. Kuulostavatko edes etäisesti tutuilta? Luonnossa erittäin harva asia tapahtuu sattumalta.

*Evoluutiota ei ole koskaan todistettu. *

Jälleen harhaluulo, jota uskovat kilvan toistavat. Evoluutio on tosiasia, luonnontieteellinen fakta, jota evoluutioteoriat selittävät.

Se että olet erilainen kuin isäsi ja äitisi on evoluutiota. Se että lapsistasi tulee hieman erilaisia kuin sinä on evoluutiota. Se että yksilöillä on tietty elinikä on evoluutiota. Maailma elinympäristöineen muuttuu jatkuvasti ja eliöt sopeutuvat muutoksiin. Jatkuvasti ja kaikkialla missä on elämää. Kun ymmärrät miksi ja miten evoluutio toimii, ymmärrät että on aivan yksi lysti mitä mieltä ihmiset ovat siitä.

*On hyvin epätieteellistä pitää totena sitä, mitä tiede EI ole koskaan todistanut.*

Minun poikani ei ole kloonini. Ei geeneiltään eikä fenotyypiltään, vaikka minua muistuttaakin. Hänen lapsensa (jos joskus saa jälkikasvua) muistuttaa minua vielä vähemmän. Ja seuraava sukupolvi vielä vähemmän.

Yrität taistella sellaisia asioita vastaan, jotka eivät ole uskonvaraisia vaan tosia.

*Uskooko ateisti sielun olemassaoloon?*

En usko mihinkään, mieluummin tiedän ja arvioin itse kuinka luotettavasta tiedosta on kyse. Sielu on termi jonka jotkut antavat tietoisuudelle / persoonalle. Itse en sellaista termiä tarvitse. Olisi hassua puhua siitä, kuinka alzheimerpotilaan "sielu" muuttuu, kun tauti tuhoaa aivojen rakenteita.

*Miksi ihmisellä on kyky erottaa oikea väärästä tai edes halu siihen? Eläimellä tällaista kykyä ei ole. *

Olet väärässä. Emme ole ainoa eläinlaji joka erottaa oikean väärästä.

Mitä tapahtuu, kun kaksi apinaa saa samasta tehtävästä eri palkkion? Vastaus näkyy n. 2 minuutin kohdalla.

http://m.youtube.com/watch?v=meiU6TxysCg

*Ihminen pystyy tappamaan ja kiduttamaan pelkästään omaksi huvikseen.*

Oletko koskaan nähnyt, miten kissa leikittelee elävän / kituvan hiiren kanssa? Oletko nähnyt miten miekkavalaat leikittelevät kituvan hylkeen kanssa?

*Ateistit eivät koskaan vastaa tällaisiin kysymyksiin. *

On vastattu jo. Kuten mainitsin jo aiemmin, en suosittele käyttämään keskusteluissa / väittelyissä ehdottomia termejä, koska ne on helppo kumota.