Vapaa kuvaus

Aloituksia

13

Kommenttia

2736

1. No pitää kyl paikkansa, että juur nyt on PMS pahimmillaan, hyvä huomio. :)

Eipä sillä, etteikö mulla menisi joskus muuhunkin kuukauden aikaan välillä hermot näiden yksioikoisten kasvissyöntisaarnaajien kanssa, joiden kanssa menee aina inttämiseksi, kun eivät suostu ymmärtämään ihmisten erilaisuutta. (Enkä siis väitä että läheskään kaikki kasvissyöjät tällaisia olisivat, mutta jotkut vaan ovat.)
  2. Kasvissyöjät ovat luonnollisestikin kiinnostuneita vain omaa ideologiaansa komppaavista tietolähteistä, joten sinäkin olet aivopessyt itsesi uskomaan tuollaista schaibaa. Kyllä minun järkeni sanoo, että terveellisintä on noudattaa mahdollisimman monipuolista ruokavaliota, johon kuuluu myös lihaa. Esim. rauta ei imeydy kasviksista läheskään niin hyvin kuin punaisesta lihasta, ja b12-vitamiininkin kanssa voi tulla ongelmia jos ei ole tarkkana. Minusta on helpompi syödä sellaista ruokaa joka maistuu hyvältä ja täyttävältä, ja josta saan automaattisesti kaiken mitä kroppani tarvitsee ilman turhaa päänvaivaamista.

Jos vain viitsisin, niin väittäisin sinunkin omaa kokemustasi kasvisruokavalion hyödyistä placeboksi, mutta tosiasiassa uskon että riippuu jonkin verran ihmisen geeniperimästä, miten hyvin hän kasvisruokavaliolla pärjää. Esim. entisajan eskimothan eivät syöneet kasviksia lainkaan, ja pärjäsivät hylkeenlihalla ja kalalla mainiosti. Terveysongelmat ovat alkaneet Grönlannissakin vasta kun länsimainen mukaterveellinen, suurimmaksi osaksi kasviksista koostuva halpisruoka rantautui sinne. Itse olen kasvissyöntiä kokeillut ja todennut, että en jaksa ilman lihaa läheskään niin hyvin kuin sen kanssa. Valitettavasti joillakin kasvissyöjillä on taipumusta yleistää omat tai joidenkin ihmisten mahdolliset hyvät kokemukset koskemaan kaikkia ihmisiä, eikä mene jakeluun se, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.
  3. Tähän liittyen, yksi juttu, mikä ottaa Lidlissä (jossa siis vihannekset punnitaan kassalla) asioidessa päähän on se, että silloin kun niillä on samanaikaisesti myynnissä sekä kotimaisia että ulkomaisia kurkkuja tai tomaatteja, niin oletusarvoisesti kassahenkilö ottaa niistä sen korkeamman hinnan, ellei itse sano, että vihannekset ovat ulkomaisia.

Kerran eräs kiukkuisen oloinen kassaneiti kieltäytyi kertakaikkiaan uskomasta, että ostamani tomaatit olivat ulkomaisia, ja kutsui siihen jonkun toisenkin työntekijän arvioimaan niitä tomaattejani. Lopulta sain vääntämisen jälkeen tomaatit halvemmalla hinnalla, mutta siihenkin tämä kiukkuämmä vielä tokaisi olevansa varma, että tomaatit olivat kotimaisia. Kyllä alkoi ihan oikeasti sieppaamaan tuollainen käytös, jossa joku asiasta oikeasti mitään tietämätön yrittää aiheettomasti syyttää valehtelusta. Harmitti pitkän aikaa.