Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
rytmimunat
rytmimunat
rytmimunat
Vapaa kuvaus
Aloituksia
138
Kommenttia
5572
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Voihan niitä kanteluja tehdä. Ennen olisi sanottu, että kunnia siinä voi mennä, mutta maine toisaalta kasvaa.
22.06.2026 19:50
Kyllähän niitä lämpötilaennätyksiä saa mittariin, kun sijoittaa mittarit vaikkapa keskelle asfalttikenttää.
22.06.2026 19:47
Kyllä ihminenkin voi olla mukava. "Hänen kanssaan oli mukava olla". Tosin tarkasti ottaen edellä kuvattu ihminen ei varsinaisesti ole mukava, hänen kanssaan vain on mukava olo. Yksinkertaisuuden vuoksi voidaan kuitenkin sanoa, että ihminen, jonka kanssa on mukava olo, on mukava ihminen.
Jos ajatellaan mukavuutta ja varsinkin mukavuuksia, tekevät ne elämisen helpommaksi ja viihtyisämmäksi. Tässä mielessä jotkut ihmiset todellakin ovat mukavia.
20.06.2026 19:44
Kärkkäisellä saattaa nähdä jopa miehiä töissä myymälässä.
20.06.2026 19:37
Vastaukseni ei ole suora vastaus, se on tarkoitettu luettavaksi rivien välistä. Tekoälyttömälle mahdoton tehtävä.
18.06.2026 20:19
"Miranda" olisi työvoimatoimistossa paljon lyhkäisempi kuin amerikassa. Se kuuluisi jotenkin, että: "Kaikkea sanomaasi voidaan käyttää sinua vastaan työvoimapoliittista lausuntoa annettaessa". Tämä siksi, että työttömällä työnhakijalla ei ole oikeutta olla lausumatta omasta tilanteestaan kysyttäessä, ja että työttömällä työnhakijalla on myös totuudessa pysymisvelvollisuus, kun hän jotain lausuu työvoimatoimiston virkailijalle. Työttömällä työnhakijalla on oikeus käyttää avustajaa ja miksei oikeudellistakin avustajaa asioidessaan työvoimatoimistossa, mutta "Mirandasta" poiketen hänellä ei kuitenkaan oikeutta saada julkisen sektorin kustantamaa avustajaa, mikäli työttömällä ei ole varaa sellaista itselleen palkata.
18.06.2026 20:16
Luonnollisesti, jos tuotannon lisääminen ei lisää tuottoa, on silloin ainoa tuotonkasvattamiskeino kustannusten vähentäminen.
16.06.2026 20:31
Jaahas: Pitääpä korjata edellä esittämäni lause tekoälyttömienkin ymmärrettäväksi: Kokemusasiantuntija esimerkiksi etniseen/seksuaaliseen/sukupuoliseen vähemmistöön kuulumisESta.
16.06.2026 20:29
Ei ole mitään syytä muuttaa julkaisun sisältöä aivan toisenlaiseksi. Sillä ainoastaan karkottaa entiset lukijat löytämättä tilalle ketään. On parempi perustaa uusi julkaisunimike ja markkinoida sitä kohdeyleisölle, ja joko jättää entinen julkaisu entiselleen taikka lopettaa sen julkaiseminen kokonaan.
16.06.2026 20:19
Sinänsä työvoimatoimisto alkoi olla turha laitos, kun työpaikkailmoituksia alettiin julkaista sähköisesti ja jokainen pääsee niitä katsomaan määrättömästi ihan kotoaankin. Aikoinaan tilanne oli toinen, jolloin työvoimatoimistossa oli ilmoitustaulu, johon työvoimatoimiston virkailijat kiinnittivät työpaikkailmoituksia. Työvoimatoimistossa oli myös ilmaisia puhelimia, joilla työnhakijat saattoivat soittaa ilmoituksissa oleviin numeroihin. Aikoinaan puhelinta ei nimittäin ollut joka taloudessa. Lisäksi työvoimatoimistossa oli lukuisa määrä lehtiä, joissa oli työpaikkailmoituksia ja joita lukemalla työtön saattoi viettää aikaansa, kun odotti pääsyä virkailijan luokse.
Kekkosen aikaiseen byroratiaan kuului, että työvoimatoimisto tutki kunkin työnhakijan tapauksen ja kirjoitti lausunnon hänen työttömyydestään. Tämä lausunto oli edellytys, että Kela maksoi työttömyyspäivärahaa. Käytännössä tämä tarkoitti, että henkilön oli täytynyt ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon ja kertonut ilmoittautuessaan, että on vailla työtä. Yleensä työttömyys todistettiin koulutuksen jälkeisellä todistuksella taikka työtodistuksella työsuhteen päättymisen jälkeen. Ilman sellaista saattoi tulla vaikeuksia.
Nykytilanne vaikuttaa siltä, että ns. työvoimaviranomainen yrittää kovasti oikeuttaa oman olemassaolonsa keksimällä kaikenlaista puuhaa työttömille työnhakijoille. Käytännössä työvoimaviranomainen voitaisiin lakkauttaa siinä roolissa, mikä sillä on työttömien asioiden hoitamisessa ja siirtää ne vastuut Kelaan, jonka vastuu on koko ajan muutoinkin laajentunut. Mitä puolestaan tulee työvoiman kouluttamiseen ja kuntouttamiseen, voitaisiin vastuu niistäkin siirtää Kelalle ja vaikka koulutusviranomaisille. Tämän jälkeen voidaan sitten miettiä, onko työvoimaviranomaiselle enää mitään tarkoitusta nykymaailmassa.
16.06.2026 20:07
Työntekijät luovat työkulttuurin. Metsä vastaa niin kuin sille huudetaan.
14.06.2026 19:43
Kokemusasiantuntija esimerkiksi etniseen/seksuaaliseen/sukupuoliseen vähemmistöön kuulumista.
14.06.2026 19:39
Minulle muistuu mieleen kokemus työharjoittelijana liittyen erääseen työllisyyskurssiin 90-luvulla. Kurssi oli tarkoitettu nuorisotyöttömille ja pituudeltaan se oli puoli vuotta. Kurssilla opeteltiin kiinteistönhoitoon liittyviä töitä, kuten LVI-tekniikkaa, tietotekniikkaa ja hitsaamista hyvin ylimalkaisesti. Tämän lisäksi kurssiin kuului pari työharjoittelujaksoa, joista toisen suoritin Helsingissä Kallion virastotalossa.
Enimmäkseen tämä harjoittelu piti sisällään "verstaalla" eli huoltotyöntekijöiden taukohuoneessa istuskelua ja puhelimeen vastaamista, jos se joskus sattui soimaan, ja viestien kirjaamista ylös. Eräänä päivänä minulle kuitenkin tarjottiin aivan erinomaista mahdollisuutta ottaa kaikki oppimani teoria käytäntöön ja lähteä siivoamaan virastotalon vieressä olevaa puistoa.
Tässä vaiheessa on syytä huomauttaa, ettei minulle oltu annettu mitään työhaalaria taikka muutakaan työasua. Omissa vaatteissani harjoittelin.
Kun sitten tilaisuus puiston siivoamiseen ilmoitettiin, ajattelin oitis suuria, että saisin haalarit, haravan ja jonkin mukana kuljetettavan roskien keruuastian, johon voisin kerätä puistosta löytyvät roskat. Ajattelin vähän turhan suuria, sillä haalareista ei puhuttu, eikä harava koskaan noussut esiin. Sen sijaan minulle kerrottiin, että menet puistoon ja alat kerätä sieltä löytyvää roskaa. Ja mitä roskaa löydätkin, voit laittaa sen puistossa oleviin roskapönttöihin. Lisäksi korostettiin, että puistosta löytyvien huumeneulojen kanssa pitää olla varovainen, etteivät ne pääse pistämään.
Tästä syystä pyysin, että mahtaisiko virastotalosta löytyä hansikkaita, jotka kädessä puiston siivoaminen olisi paitsi miellyttävämpää myös terveydelle turvallisempaa. Päällikkö oli asiasta aivan samaa mieltä ja hän alkoikin tarmokkaasti etsiä hansikkaita. Pienen hetken jälkeen hän toi minulle yhden hansikkaan ja kertoi sen olevan varmasti aivan riittävä. Roskat olisivat tuskin niin raskaita, että niiden nostamiseen tarvittaisiin kahta kättä. Ymmärsin yskän nikottelematta ja suuntasin yksi käsi taskussa ja toinen hansikkaassa puistoon.
Puistossa en voinut olla ihastelematta uuden tehtäväni ihanuutta. Oli aurinkoa ja raitista ilmaa, aivan toista kuin istua sisällä kellarikerroksen ikkunattomassa huoneessa ottamassa vastaan soittopyyntöjä. Voisiko mikään olla enää paremmin, kun jokaiselta harjoittelupäivältä maksettiin markoissa joku kymppi enemmän kuin työttömälle.
14.06.2026 19:37
Mitä tahansa toimistotyötä voi tehdä ilman jalkoja, usein niistä on siinä hommassa jopa haittaa. Ilman käsiä kirjoittaminen voi kuulostaa hankalalta, mutta nykyään tietokone pystyy kirjoittamaan ja tekemään paljon pelkän sanelun perusteella. On pitkälti työnantajasta ja yhteiskunnasta kiinni, että halutaanko työn tekemistä tukea laitteiden ja ohjelmistojen hankinnalla, vai tuleeko työntekijän hommata ne itse.
14.06.2026 19:03
Jos ei kiusata kesällä, niin sitten ainakin syksyllä, jouluna, uutena vuotena, loppiasena, ystävän päivänä, hiihtoloman aikoihin, pääsiäisenä, vappuna tai ainakin kaljakellunta uhkaa peruuntua työkkärikutsun vuoksi.
14.06.2026 18:31
Mellakoivat mamut ovat juuri sitä sivistystä mitä Suomessakin tarvitaan.
08.06.2026 19:20
"elämässä ole juuri mitään sisältöä. Elämäsi soljuu eteenpäin samoja ratoja. Et ole tehnyt mitään uutta herran aikoihin, et uskalla kokeilla mitään uutta". Jaahas, joku on nyt sekoittanut elämysten myynnin ja työhön palkkaamisen.
08.06.2026 19:13
Mielenterveydellisilläkin perusteilla voi päästä eläkkeelle.
08.06.2026 19:00
Miten olisi veneenveisto?
08.06.2026 18:59
Ketjun aloittaja on varmasti antanut oman kontribuutionsa siihen kulttuuriin.
08.06.2026 18:56
1 / 279