Vapaa kuvaus

Aloituksia

138

Kommenttia

5590

1. Ilmeisesti kyse ei ole painajaisesta eikä vanha mies nuotion ääressä muistuta ketään unennäkijän tuntemaa ihmistä. Vanha mies voisi viitata viisauteen, kokemukseen, mutta myös käsitykseen omasta vanhenemisesta ja oppimisesta, perheenjäsenistä puhumattakaan.

Leirinuotio viittaa miellyttäviin ja turvallisiin ajatuksiin ja tunteisiin.

Musta pata ja punaiset aurinkolasit. Näissä on paljon ainesta ja ilman unennäkijän assosiaatioita niistä, joudumme arvaamaan.

Pata on valmistusastia. Sinne laitetaan aineksia sisään ja otetaan jotain valmista ulos. Jollain tavalla pata voisi kuvata kohtua.

Olen kuullut sanonnan, että punainen rauta polttaa, musta ei. Tämä ei taida kuitenkaan olla niin yleinen sanonta, että voitaisiin olettaa unennäkijän kuulleen sen myös.

Siltikin unen valitsema väripaletti on vaikuttava. Musta rauta ja punaiset lasit. Punainen väri viittaa helposti vereen, vihaan ja kiihkoon. Musta rauta viittaisi puolestaan kylmään taikka normaalilämpöiseen pataan.

Kenties voimme näillä kyhätä kasaan ajatusrakennelman. Kylmä kohtu ja kokeneen ihmisen vihainen ja kiihkeä katse, joka on lakannut näkemästä unia eli toivomasta turhia.

Kiitos unesi jakamisesta.
  2. Unet muuntavat ajatukset ja niihin liittyvät tunteet visuaaliseen muotoon, olivat ne sitten mukavia taikka ikäviä. Ajatukset eivät yleensä esiinny kirjaimellisessa muodossa vaan ne tiivistyvät, sekoittuvat ja muuntuvat. Eräs syy muuntumiseen on torjunta. Tällöin unen aikana koettu ajatus ja tunne on niin vieras, että se täytyy visuaalisesti naamioida.

Lähdetään liikkeelle Tukholmasta. En tiedä unennäkijän yhteyksistä Ruotsiin tai sen pääkaupunkiin, mutta yleisellä tasolla se voisi merkitä erilaista, löyhää suhtautumista sukupuolimoraaliin. Edelleen linnoitus ja suoalue voisi viitata mielleyhtymään sukuelimistä feminiinisestä näkökulmasta.

Unennäkijällä on seurassaan henkilö jota hän ei kykene yksilöimään. Tämä voisi olla merkki torjunnasta. Tämä tuntematon henkilö voisi siis olla joku unennäkijän hyvin tuntema ja läheinen henkilö, mutta torjunta saa hänet näyttämään kasvottomalta ja tunnistamattomalta.

Käärme voisi viitata, kaikessa banaalisuudessaan, miehen sukuelimeen. Unennäkijä tuntee liikkeen jaloissaan ja kuulee sen äänen, muttei edelleenkään näe.

Käärme iskee tuntemattomaan, mutta unennäkijä ei edelleenkään näe keheen.

Seuraavaksi unennäkijä havaitsee kaksi omien sanojensa mukaan määrittelemätöntä hahmoa, joista toisella on hänen veljensä silmät. He katoavat ylös oikealle.

Sanoisin, että tässä unessa on toive sukupuolisesta kanssakäymisestä henkilön kanssa, joka saa aikaiseksi myös samankaltaisen ajatuksen liittyen unennäkijän veljeen.

Alitajunnassa mitkään suhteet eivät ole poissuljettuja, toisin kuin tietoisuudessa. Pienikin vihje tämänkaltaisiin ajatuksiin saa aikaiseksi vahvan torjunnan. Tässä tapauksessa toive lienee kohdistunut johonkuhun muuhun ja veli on vain pieni mieleenjohtuma, muutoin torjunta olisi vahvempi.

Loppujen lopuksi epämääräinen pariskunta katoaa ylös ja oikealle, kuten haaveet tekevät muutenkin. Uneen liittyvä ahdistus liittyy juuri ajatuksen epämiellyttävyyteen.

Kiitos unesi jakamisesta.
  3. Hampaat merkitsevät ihmiselle yleensä jotain hyvin henkilökohtaista. Ne kertovat elintavoista ja terveydestä. Ne näkyvät ulkopuoliselle eli sosiaalisesti ajatellen niillä ilmaistaan terveyteen liittyviä seikkoja ympäristön ihmisille. Niiden näyttäminen liittyy myös tunteiden kuten vihan ja ilon ilmaisemiseen. Huononevat hampaat voivat myös viitata ajatukseen ikääntymisestä.

Tässä unessa koetaan hampaisiin kohdistuvia muutoksia. Unennäkijä on siis voinut kokea, että hänen terveydessään tai sosiaalisissa suhteissa olisi tapahtumassa tai olisi jo tapahtunut jotain muutoksia. Ottaen huomioon unen ahdistavuuden ja hampaiden heilumisen voisivat nämä viitata pelkoon muutoksien ikävästä luonteesta.

Etuhammas on yleensä selkeästi isompi kuin alahammas. Uni saattaa tässä yhteydessä viitata jonkin muunkin kuin vain terveydentilan muutokseen. Kun ottaa huomioon hampaiden henkilökohtaisen merkityksen, voisi etuhammas voisi viitata aikuiseen ja alahammas lapseen. Molempien hampaiden katkeaminen voisi viitata tällöin suhteiden katkeamiseen.

Voisi ajatella, että tässä unessa on tiivistetty ajatuksia, jotka ovat koskeneet suhteiden katkeamista, terveydentilan heikentymistä ja ikääntymistä.
  4. Olen itse luuhannut öisin monissakin autioissa rakennuksissa ja nukkunut öitä hautausmailla. En osaa henkien olemassaolosta sanoa juuta enkä jaata, mutta outoja asioita mainitsemissani paikoissa on kyllä tapahtunut.

En pysty sanomaan onko öisissä autiotaloissa ollut lisäkseni muitakin ihmisiä. Minulla itselläni on kuitenkin joka kerta niihin mennessäni ollut vahva ja perusteltu luottamus, että olen ollut siellä yksin. Ajoittain, ei suinkaan joka kerta ja joka paikassa, on tapahtunut asioita, joita ei voi selittää muuten kuin jonkun toisen henkilön tai muun entiteetin toiminnalla. Mitkään tietämäni fysikaaliset luonnonilmiöt eivät esimerkiksi vasaroi/moukaroi kellarissa seiniä ilman, että niistä saa muuta havaintoa.

Hautausmailla tai niiden laidoilla olevilla parkkipaikoilla olen nukkunut autossani useinkin. Tämä on johtunut reissuistani ja olen mieltänyt hautausmaat rauhallisiksi paikoiksi, joissa ei ole nukkumista häiritsevää liikennettä. Joskus olen kuitenkin havahtunut autoani kiertäviin outoihin hahmoihin. Uskoisin olleeni unessa näiden tapahtuessa, mutta unet ovat poikkeuksellisen todentuntuisia. Erään kerran Suomussalmella yksi tällainen hahmo syöksyi päin autoni kylkeä ja havahduin tömähdykseen ja autoni voimakkaaseen heilahdukseen. Mitä ikinä siinä sitten tapahtuikaan, vaihdoin suosiolla nukkumapaikkani muualle.

Outoja asioita siis tapahtuu, olipa niiden aiheuttaja psykologinen taikka muu luonnollinen tekijä. Ohjeeksi voin nuorelle henkilölle sanoa, ettei missään nimessä pidä mennä yksinään tutkimaan öisin mitään rakennusta. Ei siinä että vaara piilisi tieteelle tuntemattomissa voimissa. Pikemminkin uhka aiheutuu rakennuksessa oleilevista muista hörhöistä, joita Suomessakin riittää moneen autiotupaan ja -tölliin. Kukaan normaali ihminen ei niissä aikaansa vietä.