Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
rytmimunat
rytmimunat
rytmimunat
Vapaa kuvaus
Aloituksia
138
Kommenttia
5572
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jos tosiaan automatisointi ja teköälytys tuottaisi ensinnäkin kaikki ihmisten perustarpeet: Riittävän ja monipuolisen ravinnon, vaatteet, asunnot, lämmityksen, sähkön ja riittävät keinot ihmiselle lajityypilliseen sosiaaliseen kanssakäymiseen ja liikkumiseen sekä itsensä viihdyttämiseen. Tämän lisäksi teköälyn ja automatisoinnin pitäisi ratkaista myös vähintään paikallisdemokratian hoitaminen, lainkäyttö ja maanpuolustus unohtamatta terveyden- ja sairaanhoitoa vaipanvaihtoineen kaikkineen. Sen pitäisi hankkia raaka-aineet kaikkeen tarvittavaan, kuljettaa ne globaalisti ja jalostaa ne tarvittaviksi osiksi ja komponenteiksi sekä huolehtia lopullisten tuotteiden kokoonpanosta. Kenties tekoäly ja automatisointi huolehtisi myös tuotekehityksestä ja innovoinnista ja varautuisi odottamattomiin talouden ja maailmanpolitiikan tapahtumiin sekä luonnonmullistuksiin.
Jos ja kun ihmisellä on kaikki tarvittava rikkaus automaation ja tekoälyn tuottamana ilman huolia, voidaan hänelle maksaa kansalaispalkkaa, mutta mihin hän sitä enää tarvitsisi? Hänellä on jo kaikki tarvittava. Kuka vaihtaisi omaa aikaansa tuottamaan mitään palvelua toiselle, kun hänellä ja kaikilla muillakin on jo kaikki mitä elämältä voi haluta.
Mutta niin kauan kuin yhteiskunnan ja ihmisten ylläpito vaatii ihmistyötä, ei ole mitään syytä maksaa kenellekään palkkaa vain siksi, että on kansalainen.
01.03.2026 19:31
Olisiko silloin aihetta opetella jokin uusi ammatti taikka taito?
01.03.2026 19:02
On aivan luonnollista ja toivottavaa, että menneisyyteen katsotaan ihaillen. Vaikka elämä oli ehkä ollutkin vähän kovempaa silloin nuoruudessa, oli se silti kuitenkin "aidompaa", tai ainakin näin usein kuulee sanottavan. Menneisyydestä jää mieleen hyvät asiat, joita ei ehkä ole enää. Unohtuneet ovat kaikki silloiset ikävät asiat, joista nykyään on jo päästy eroon. Pitkälti niiden vanhojen hyvien asioiden jääminen pois on tapahtunut siksi, että niistä ikävistäkin asioista päästiin eroon. Maailma muuttuu, ehkä joskus hitaasti, mutta kun se muuttuu, se tapahtuu monella tavalla ja monella tasolla.
01.03.2026 19:00
Työtön ja lämmin ulosteläjävertaus hieman ontuu, tai oikeastaan ei kulje lainkaan, ellet sitten hakenut töihin vesi- viemärilaitokselle. Jos koit työnhakemisen nöyryyttäväksi ja sait siitä huolimatta tai juuri siitä syystä paikan, olisi parempi nimitys kohdallasi narri taikka aasi. Ei lämmin läjä ulostetta.
01.03.2026 18:39
Niin, vastasit itse kysymykseen. Perustuslakia voi muuttaa ja sitä on muutettu monet ja monet kerrat. Ei ole olemassa mitään maailmanpoliisia joka pidättää Suomen poliitikot jos nämä päättävät muuttaa perustuslakia.
01.03.2026 18:34
Ei se 10 kW tule ilmaiseksi. Luulisi jopa tekoälyn ymmärtävän sen.
01.03.2026 18:21
Sitä voi aloittaja laittaa tekoälyn tekemään hänen puolestaan työpaikkahakemuksia sellaisiin kohteisiin, joista tekoälykin tietää hakijan saavan työtä.
26.02.2026 20:27
Asia varmaan korjaantuisi sillä, jos Kirkkonummen kunta vain viitsisi ottaa 10 000 lukutaidotonta Afrikkalaista turvapaikkaa hakemaan.
26.02.2026 20:26
Espanjassa laillistettiin juuri 500 000 laitomasti maahan tullutta Afrikkalaista. Kyllä heille varmasti jokaiselle löytyy työpaikka kasvihuoneesta 5000 e/kk palkalla ja yhteiskunta tarjoaa heille asunnon ja muut edut. Siellä taitaa Espanjassakin olla sellainen työvoimapula, ettei puoli miljoonaa ihmistä riitä sitä paikkaamaan millään.
26.02.2026 20:23
Eihän tutkinto tarkoita sitä, että tutkinnon suorittanutta varten pitäisi jonkun perustaa työpaikka. Jos olet monen alan ammattilainen, voit työllistää itse itsesi yksityisenä ammatinharjoittajana (eli yrittäjänä). Täällä moni vaikuttaa myös kadehtivan yrittäjien saamia tukia, joten miksi ette ammattitaitoisina ihmisinä ryhtyisi yrittäjinä myymään ammattitaitoanne? Se vain jostain syystä houkuttaa se työttömyys enemmän.
26.02.2026 20:19
Siitä on jotakin 20 vuotta kun olin ammattikoulussa opettajana. Parhaimmillaan opettaminen oli, kun luokkaan valikoitui vain oppilaita jotka halusivat oppia. Ja sitä oppimisen halua oli suorastaan ilo seurata. Sitten joku jossakin päätti, että Suomessa on liikaa syrjäytyneitä nuoria, joten ammattikoulut valjastettiin tätä syrjäytymistä torjumaan. Luokat otettiin täyteen oppilaita, jotka joko halusivat taikka eivät halunneet siellä olla. Vähitellen romutettiin arvostelu, joka aikaisemmin oli ollut hyvinkin kurssikohtaista ja seikkaperäistä. Sen sijasta siirryttiin vähitellen käyttämään arvostelua oppikokonaisuuksista, mikä antoi loppujen lopuksi hyvin vähän mitään tietoa opiskelijan osaamisesta. Arvostelukriteerit alenivat myös ja käytännössä hylätyn antamista arvosanaksi ei kannustettu. Päinvastoin kannustettiin, että kaikki valmistuisivat ammattiin, osasivat ammatin taikka eivät. En tiedä miten autoala on ollut muutoksissa mukana, mutta ainakin oman alani ammattiin valmistuneiden arvostus laski kuin aasin häntä astumisen jälkeen. Se on sääli, sillä valmistuneiden joukossa on todella asiansa oppineita. Se vain ei oikein todistuksessa eroa lusmuilijasta mitenkään.
26.02.2026 20:05
100 000 työpaikkaa tulee suomalaisille heti, kun ensin otetaan maahan 500 000 työvoimapulan paikkaajaa ja keksitään heille työpaikat.
26.02.2026 19:48
Päättyipä sota miten tahansa, voidaan sitä kutsua ihan minkä voitoksi tahansa, taikka tappioksi.
24.02.2026 20:52
Ahaa, siis ainoastaan porvarin pitäisi tehdä töitä, jotta kommari voisi laiskotella kotonaan porvarin rahoilla.
24.02.2026 20:46
Hei. Sain velvoittavan työtarjouksen ilmoittamaanne työpaikkaan ja olen todella kiinnostunut siitä. Sinänsä tarjoamanne työ ei ole sellaista jota olisin koskaan tehnyt tai edes halunnut tehdä, mutta koska olin viimeksi töissä pari kolme vuotta sitten, tekisi minulle hyvää saada jokin rutiini elämääni. Siis muukin kuin kaljan juominen. Haluaisin kysyä työvuoroista, että voisinko aloittaa yövuorossa? Se sopisi nykyiseen vuorokausirytmiini parhaiten, koska heräilen yleensä niillä paikkeilla kun Pikku Kakkosen Nukkumatti heittää unihiekkaa. Korttini on hyllyllä ja puhevikaani luonnehditaan vähintään yhtä häiritseväksi kuin ulkonäköänikin, joten kuljetus- ja asiakaspalvelutöihin minua ei vielä tähän mennessä otettu. Olen kuitenkin valmis antamaan parhaan suoritukseni, kunhan paniikkihäiriöstäni selviän.
Innolla yhteisiä työvuosia odottaen.
24.02.2026 20:38
Ja luultavasti laiskat työkaverisi saavat siirron tehtäviin, jotka sopivat heille paremmin, ja joissa on paljon parempi palkka ja edut.
22.02.2026 19:52
Pomo vaihtuu taikka jää joskus eläkkeelle, jos olet pomoa nuorempi, voit ehkä olla ehdolla pomoksi hänen jälkeensä. Tosin mahdollisuudet siihen ovat vähäiset, koska hyvästä ja ahkerasta työntekijästä ei tule hyvää pomoa, ja samalla menetetään hyvä ja ahkera työntekijä.
22.02.2026 19:51
Työttömyys ei määritä henkilöä, ellei henkilö halua tai alistu sen määrittämäksi. Työtön on yksinkertaisesti henkilö, joka ei ole palkkatyössä tällä hetkellä ja joka hakee työtä ja saa jotain tukea sen vuoksi. Jos olet ollut olematta palkkatyössä pidemmän aikaa yllä mainityin lisämäärittein, olet henkilö, joka on ollut pidemmän aikaa ilman palkkatyötä, sitä etsien ja yhteiskunnan tukia siitä syystä saaden. Lyhyesti sanottuna, pitkäaikaistyötön.
Olet edelleen sama henkilö kuin aina ennenkin. Sinun ei tarvitse itse määritellä itseäsi pitkäaikaistyöttömäksi sanan kaikkine stigmoineen, vaan voit ajatella olevasi odottamassa tilaisuutta osoittaa kykysi. Luonnollisesti ei kannata määrittää itseään odottajaksi, koska se saattaa olla hämmentävä taikka vähintäänkin harhaanjohtava vastaus kysymykseen "Mitä teet nykyään". Ei siis kannata nimetä itseään vain odottajaksi vaan tilaisuuden odottajaksi. "Odotan sopivaa tilaisuutta".
22.02.2026 19:48
Katselin äskettäin videon, jossa AI:lle näytettiin kuvaa ylösalaisin olevasta juomalasista ja siltä kysyttiin, onko tämä juomalasi käyttökelpoinen. AI katseli ylösalaista juomalasia, kertoi seikkaperäisesti, että siinä yläosa on täysin umpinainen ja että siitä puuttuu pohja kokonaan. Yhteenvetona AI kertoi, että edellä mainituista syistä kyseinen esine ei sovellu käytettäväksi juomalasina.
Toki videolla näkynyt AI osaisi kerätä haastateltavien vastaukset ja jopa kysyä heiltä kysymykset, jotka sitä pyydetään heille esittämään, mutta en välttämättä antaisi kovinkaan paljoa arvoa sen mielipiteelle, jos se suosittelisi hakijoiden joukosta jotakuta.
22.02.2026 18:05
Luonnollisesti työt annetaan sen tehtäväksi, joka niistä suoriutuu.
17.02.2026 19:37
8 / 279