Vapaa kuvaus

Aloituksia

138

Kommenttia

5572

  1. Jos tosiaan automatisointi ja teköälytys tuottaisi ensinnäkin kaikki ihmisten perustarpeet: Riittävän ja monipuolisen ravinnon, vaatteet, asunnot, lämmityksen, sähkön ja riittävät keinot ihmiselle lajityypilliseen sosiaaliseen kanssakäymiseen ja liikkumiseen sekä itsensä viihdyttämiseen. Tämän lisäksi teköälyn ja automatisoinnin pitäisi ratkaista myös vähintään paikallisdemokratian hoitaminen, lainkäyttö ja maanpuolustus unohtamatta terveyden- ja sairaanhoitoa vaipanvaihtoineen kaikkineen. Sen pitäisi hankkia raaka-aineet kaikkeen tarvittavaan, kuljettaa ne globaalisti ja jalostaa ne tarvittaviksi osiksi ja komponenteiksi sekä huolehtia lopullisten tuotteiden kokoonpanosta. Kenties tekoäly ja automatisointi huolehtisi myös tuotekehityksestä ja innovoinnista ja varautuisi odottamattomiin talouden ja maailmanpolitiikan tapahtumiin sekä luonnonmullistuksiin.

    Jos ja kun ihmisellä on kaikki tarvittava rikkaus automaation ja tekoälyn tuottamana ilman huolia, voidaan hänelle maksaa kansalaispalkkaa, mutta mihin hän sitä enää tarvitsisi? Hänellä on jo kaikki tarvittava. Kuka vaihtaisi omaa aikaansa tuottamaan mitään palvelua toiselle, kun hänellä ja kaikilla muillakin on jo kaikki mitä elämältä voi haluta.

    Mutta niin kauan kuin yhteiskunnan ja ihmisten ylläpito vaatii ihmistyötä, ei ole mitään syytä maksaa kenellekään palkkaa vain siksi, että on kansalainen.