Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
natanael
profiilit
natanael
natanael
Vapaa kuvaus
Aloituksia
2
Kommenttia
265
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ketjun+avaajan+viestistä+kaksi+siteerausta:+
”Usein+Jeesus+kuvataan+täydellisenä+ja+synnittömänä,+mutta+vastaako+tämä+sitä,+minä+Jeesus+itseään+piti?
VASTAUS:+Se+vastaa+juuri+sitä,+millaisena+Jeesus+piti+itseään.+Toistuvasti,+kymmeniä+kertoja+Raamatussa,+Jeesus+toi+julki,+ettei+hän+ole+syntynyt+tavallisesta,+langenneesta+ihmiskunnasta,+jolloin+hän+olisi+perinyt+syntisen+luonteen.+Jeesus+on+ollut+jo+aikojen+alusta+kirkkaudessa+Isän+Jumalan+luona.+Isä+Jumala+on+pyhä+ja+vanhurskas+ja+Jeesus+oli+täysin+yhtä+hänen+kanssaan+pyhyydessä+ja+synnittömyydessä.+
Hebr.+1:2+”on+hän+näinä+viimeisinä+päivinä+puhunut+meille+Pojan+kautta,+jonka+hän+on+pannut+kaiken+perilliseksi,+jonka+kautta+hän+myös+on+maailman+luonut.”
Koko+jumaluus+on+Isässä,+Pojassa+ja+Pyhässä+Hengessä.+Jeesus+saattoi+Jumalan+Poikana+sanoa,+että+Hän+on+täysin+yhtä+pyhän+ja+synnittömän+Jumalan+kanssa:
Joh.+10:30+”Minä+ja+Isä+olemme+yhtä.”
Jeesuksen+täydellinen+synnittömyys+tulee+lukuisia+kertoja+kirkkaasti+ilmi+Raamatusta.+Koko+kristinusko,+usko+Jeesuksen+syntisten+ystävänä+ja+pelastajana,+perustuu+siihen,+että+Jumala+lähetti+Taivaasta+rakkaan+Poikansa+Jeesuksen+tänne+maailmaan+kuolemaan+kaikkien+meidän+syntiemme+tähden.+Joka+tunnustaa+syntinsä+ja+uskoo+ristin+Vapahtajaan,+Jeesuksen,+saa+syntinsä+anteeksi+ja+kerran+iankaikkisen+elämän+Taivaassa.+Synnin+sovittaminen+oli+mahdollista+vain+niin,+että+täysin+puhdas+ja+synnitön+kuoli+ristillä+kaikkien+syntien+tähden.+
2.Kor.+5:18-21+”Mutta+kaikki+on+Jumalasta,+joka+on+sovittanut+meidät+itsensä+kanssa+Kristuksen+kautta+ja+antanut+meille+sovituksen+viran.+Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.”
Ihmisen+osassa+Jeesus+koki+nälkää,+janoa,+tarvetta+olla+sosiaalisessa+kanssakäymisessä+ihmisten+kanssa,+fyysisesti+Hän+väsyi+ja+kaipasi+lepoa+–+maallisen+elämänsä+aikana+on+koki+läheisesti+ihmisen+osan+tässä+maailmassa+ja+sääli+meidän+heikkouksiamme.+Täydellisen+synnittömyyden+ja+ihmiseksi+syntyneenä+Jumalana+Jeesusta+voidaan+oikeutetusti+nimittää+jumalihmiseksi,+sillä+Hän+oli+maan+päälle+yhtä+aikaa+sekä+Jumala+että+ihminen.+Sanaa+jumalihminen+ei+Raamatussa+mainita,+mutta+käsitteenä+se+on+kuitenkin+tosi.+
Hebr.+4:14+”Kun+meillä+siis+on+suuri+ylimmäinen+pappi,+läpi+taivasten+kulkenut,+Jeesus,+Jumalan+Poika,+niin+pitäkäämme+kiinni+tunnustuksesta.+Sillä+ei+meillä+ole+sellainen+ylimmäinen+pappi,+joka+ei+voi+sääliä+meidän+heikkouksiamme,+vaan+joka+on+ollut+kaikessa+kiusattu+samalla+lailla+kuin+mekin,+kuitenkin+ilman+syntiä.”
Avaaan+viestistä:+"Hyvä+opettaja,+mitä+minun+pitää+tehdä,+jotta+perisin+iankaikkisen+elämän?»+Jeesus+vastasi+hänelle:+»Miksi+sanot+minua+hyväksi?+Ainoastaan+Jumala+on+hyvä,+ei+kukaan+muu."+(Markus+10:17-18)
Kyseinen+kohta+on+tilanteesta,+jossa+rikas+nuorukainen+tulee+Jeesuksen+luo+sielunhädässään.+Jeesus+puhuttelee+nuorta+miestä+ja+asettaa+nuorukaisen+totuuden+peilin+eteen.+Ensiksikin,+nuorella+miehellä+on+lainopettajien+iskostama+käsitys,+että+me+voisimme+ansaita+iankaikkisen+elämän+omilla+teoillaan+–+”mitä+minun+pitää+tekemän”.+Toiseksi+hän+puhuttelee+Jeesusta+vain+hyvänä+opettajana,+joka+voisi+kenties+antaa+paremman+neuvon+kuin+hyvinä+opettajina+maassa+tunnetut+lainopettajat+ja+fariseukset.+On+huomattava,+että+monet+vapautuksen+synneistään+saaneet+puhuttelivat+Jeesusta+”Herrana”,+joka+viittaa+jumalaan.+Nuori+mies+ei+lainkaan+tiedostanut,+kenet+hän+oli+kohdannut.+
Oikea+vastaus+kysymykseen+”miksi+sanot+minua+hyväksi?”+oli+ollut:+”Minä+sanon+sinua+hyväksi,+koska+sinä+olet+Jumalan+Poika,+yhtä+Jumalan+kanssa+ja+koska+Jumala+on+hyvä,+niin+sinäkin+olet+silloin+hyvä”.+
Mark.+10:17-18+Ja+hänen+sieltä+tielle+mennessään+juoksi+muuan+hänen+luoksensa,+polvistui+hänen+eteensä+ja+kysyi+häneltä:+"Hyvä+opettaja,+mitä+minun+pitää+tekemän,+että+minä+iankaikkisen+elämän+perisin?"+Mutta+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Miksi+sanot+minua+hyväksi?+Ei+kukaan+ole+hyvä+paitsi+Jumala+yksin.”
22.09.2019 14:09
Isä+Meidän+-rukouksena+tunnettu+rukous+on+Jeesuksen+vastaus+opetuslapsille+heidän+pyyntöönsä+Luukkaan+evankeliumin+11.+luvussa:+:++"Herra,+opeta+meitä+rukoilemaan,+niinkuin+Johanneskin+opetti+opetuslapsiansa."+Samaa+tilannetta+kuvaa+myös+Matteuksen+evankeliumin+6.+luku+vaikkakin+hieman+eri+sanoin.+
Rukous+on+tarkoitettu+Jeesuksen+opetuslapsille,+kaikille+niille,+joille+Jumala+on+taivaallinen+Isä.+Uskosta+osattomilla+ei+ole+lapsen+luottavaista+suhdetta+Isään+Jumalaan+ja+toisaalta,+miksi+he+rukoilisivatkaan+Jumalaa+ja+Jeesusta,+jos+he+eivät+edes+usko+heihin?+Rukouksen+alkusanat+"Isä+meidän..."+kertoo+kaiken.+Yksinäinen+rukoilija+saa+lohtua+ensiksikin+siitä,+että+Jumala+on+todellakin+hänestä+huolta+pitävä+Isä+ja+toisaalta+siitä,+että+rukoilijan+lisäksi+on+muitakin+Jumalan+lapsia,+hänen+veljiään+ja+sisariaan+Kristuksessa,+jotka+myös+kääntyvät+Taivaallisen+Isän+puoleen.+
Rukous+jatkuu+koko+ajan+niin,+että+kantavana+ajatuksena+on+elävän+Jumalan+kohtaaminen.+Onko+Jumalan+nimi+sinulle+pyhä,+kaipaatko,+että+Hänen+tahtonsa+tapahtuisi+kaikissa+sinun+asioissasi?+Erityisesti+näinä+aikoina+maailma+suorastaan+pilkkaa+Jumalaa+ja+Hänen+pyhyyttään+ja+haluaa+elää+itsekäästi+ilman,+että+heidän+Luojansa+mitenkään+puuttuisi+heidän+elämäänsä.+
Matt.+6:9-10:+"Rukoilkaa+siis+te+näin:+Isä+meidän,+joka+olet+taivaissa!+Pyhitetty+olkoon+sinun+nimesi;++ tulkoon+sinun+valtakuntasi;+tapahtukoon+sinun+tahtosi+myös+maan+päällä+niinkuin+taivaassa;...."
Kuullostaa+erikoiselta,+että+ketjun+otsikkona+on+"Mauno+Mattila+Isä+meidän+vain+uudestisyntyneiolle".+Ei+tähän+mitään+Mauno+Mattilaa+tarvita+-+kyllä+kaikki+uskovat+tietävät,+että+Jeesus+opetti+kyseisen+rukouksen+Häneen+uskoville+opetuslapsille,+myös+meidän+aikamme+uskoville.+Avaaja+kirjoitti:+"Jumala+ei+hänestä+kuulu+kaikille+isänä."+Eipä+tietenkään+kuulu!+Lapsella+ja+Isällä+on+erityinen,+läheinen+suhde+toisiinsa+-+tämä+suhde+syntyy+uudestisyntymisessä+kääntyessämme+synnit+tunnustaen+ja+parannusta+tehden+ristillä+syntimme+sovittaneen+Vapahtajamme+puoleen.+
Uudestisyntyminen+on+kuvaava+sana.+Aivan+samoin+on+luonnollisessakin+biologisessa+syntymisessä;+vain+tietyille+lapsille+tietty+mies+on+oikea+isä.
17.12.2017 14:52
Siviilivihkiminen+on+täysin+laillinen+vihkimistapa+ja+pari+on+näin+ollen+todellinen+aviopari+myös+kirkon+silmissä.+Moni+varmaan+muistaa,+että+aikaisempina+vuosina+sarjassa+vihkimisen+suoritti+yhtenä+asiantuntijana+toiminut+kirkon+pappi+Kari+Kanala,+joka+itse+on+kärsinyt+omassa+elämässään+jo+kaksi+avioeroa+ja+on+nyt+kolmatta+kertaa+naimisissa.+Mielenkiintoista+on,+että+juuri+Kanala+toimi+Ensitreffit+alttarilla+vihkijänä,+jossa+avioliittoon+mennään+poikkeuksellisen+kevein+perustein+-+vain+toivoen+sattumanvaraista+täysosumaa.+
Kyseisessä+TV-formaatissa+vihille+astelevat+parit+vihitään+kyllä+avioliittoon,+mutta+jo+alkuun+kerrotaan,+että+kyseessä+on+TV-ohjelmassa+toteutettu+"koe":+jakson+jälkeen+voi+sitten+päättää+jatkaako+liittoa+vai+eroaako.+On+vaikea+kuvitella,+että+kukaan+ohjelmaan+mukaan+lähtevistä+pareista+tiedostaisi+mielessään,+että+avioliittoon+mennään+ihmisten+ja+"Jumalan+kasvojen+edessä".+Nuo+sanathan+pappi+on+perinteisesti+lausunut+seurakunnalle+vihkitoimitusta+aloittaessaan.+Kristillistä+vihkikaavaa+eikä+siihen+liittyvää+papillista,+kristillistä+puhetta+ole+mukana.+
Koska+valtaosa+ihmisistä+ei+usko+Jeesukseen+ja+Jumalaan,+niin+avioliitto+ei+ole+valtaväestölle++Jumalan+asettama,+koko+eliniäksi+tarkoitettu+miehen+ja+naisen+liitto.+Avioliittoon+mennään+ja+siitä+erotaan+nykyään+hyvin+kevein+perustein.+Valitettavasti+näin+tapahtuu+usein+myös+uskovien+keskuudessa.+
Olen+ihmettelysi+kanssa+samoilla+linjoilla.+Yhden+asian+haluan+sinulle+kuitenkin+korjata,+sillä+kirjoitit:+"Jumalan+sanahan+ei+"uudelleen+avioitumista"+tunne+eikä+hyväksy."
Jumala+tuntee+uudelleen+avioitumisen+sekä+Vanhassa,+että+Uudessa+Testamentissa.+Vanhan+liiton+aikana+avioliiton+ulkopuoliseen+suhteeseen+langenneelle+kuului+kuolemantuomio+kivittämällä+ja+yksin+jääneellä,+syyttömällä+osapuolella+oli+oikeus+avioitua+uudelleen.+Uuden+liiton+aikana+Jumalan+armo+toimii+niin,+että+haureuden+synnin+tehnyttä+ei+surmata,+mutta+muuttumaton+Jumala+on+edelleen+samaa+mieltä+asiasta:+syytöntä+osapuolta+ei+asiassa+saa++taakoittaa.+
Jeesus+liittyy+VT:n+ilmoitukseen+ja+tuo+Matteuden+evankeliumissa+esille+sen+jumalallisen+totuuden,+että+vaimonsa+MUUN+KUIN+HUORUUDEN+TÄHDEN+hylkäävä+tekee+huorin.+Jos+joku+hylkäsi+vaimonsa+huoruuden+tähden,+niin+tällöin+hylkäävä+ei+syyllistynyt+huorintekemisen+syntiin.+Syyttömänä+osapuolena+hänellä+on+myös+oikeus+avioitua+uudelleen.+Tosin+hänellä+on+sekin+mahdollisuus,+että+hän+antaa+puolisolleen+anteeksi+ja+pari+jatkaa+yhteistä+matkaa.+Jumala+on+muuttumaton,+sama+eilen,+tänän+ja+iankaikkisesti.+Jeesus+liittyy+seuraavilla+sanoillaan+VT:n+ilmoitukseen:+
Matteuksen+evankeliumi:
5:32 "Mutta+minä+sanon+teille:+jokainen,+joka+hylkää+vaimonsa+muun+kuin+huoruuden+tähden,+saattaa+hänet+tekemään+huorin,+ja+joka+nai+hyljätyn,+tekee+huorin."
07.11.2017 23:43
Sage8+on+muodollisesti+aivan+oikeassa.+Saattaa+kuitenkin+olla,+että+monet+vetävät+siitä+vääriä+johtopäätöksiä+ja+siksi+tuon+esille+muutamia+näkökohtia+pohdittavaksi.+Mieleemme+saattaa+esimerkiksi+nousta+kysymys:+Jumalahan+on+olemukseltaan+rakkaus+ja+Jumala+rakastaa,+niin+miksi+ihmeessä+Jeesus+ei+sitten+puhu+Jumalan+rakkaudesta+meitä+kohtaan?a
Toivottavasti+meillä+on+yhteinen+lähtökohta+asian+tarkastelulle,+joka+on+tämä:+Jeesus+on+itse+Jumala+–+kolmiyhteisen+Jumalan+yksi+persoonallisuus.+Samalla+on+pidettävä+mielessä+sekin,+että+Pyhä+Henkikään+ei+ole+”vähemmän+Jumala”+kuin+Isä+tai+Poika.+Kaikki+se,+minkä+Jeesus+sanoi,+ilmaisi+ja+todisti+tunnusteoillaan+itsestään+ja+Hänen+armostaan+ja+rakkaudestaan+on+samalla+puhetta+Jumalan+rakkaudesta.+
Näin+Jeesus+sanoo+itsestään:+Joh.+10:30+”Minä+ja+Isä+olemme+yhtä.”+Joh.+14:9 ”Jeesus+sanoi+hänelle:+"Niin+kauan+aikaa+minä+olen+ollut+teidän+kanssanne,+etkä+sinä+tunne+minua,+Filippus!+Joka+on+nähnyt+minut,+on+nähnyt+Isän;+kuinka+sinä+sitten+sanot:+'Näytä+meille+Isä'?”
Nikaian+uskontunnustus+laadittiin,+kun+seurakunnissa+ilmeni+tarve+ilmaista+käsitteellisesti+kristillisten+seurakuntien+yhteinen+usko+näiden+järjestäytyessä+vuonna+325+pidetyssä+Nikaian+ensimmäisessä+kirkolliskokouksessa.+Näin+kirkon+alkuaikoina+usko+Jeesuksen+jumaluuteen+tunnustettiin:+
+”….ja+yhteen+Herraan,+Jeesukseen+Kristukseen,+Jumalan+ainoaan+Poikaan,+joka+ennen+aikojen+alkua+on+Isästä+syntynyt,+Jumala+Jumalasta,+Valkeus+Valkeudesta,+tosi+Jumala+tosi+Jumalasta,+syntynyt,+ei+luotu,+joka+on+samaa+olemusta+kuin+Isä+ja+jonka+kautta+kaikki+on+saanut+syntynsä….”
Tyypillisesti+sen+ajan+tapaan+Jeesus+puhui+paljon+vertauksilla+ja+usein+nuo+vertaukset+kertoivat+suuresta+Jumalan+rakkaudesta.+Kaikkein+vahvimmin+Jeesus+esitti+asiansa+fariseusten+ihmetellessä,+miksi+ihmeessä+Jeesus+ottaa+vastaan+syntisiä+ja+syö+heidän+kanssaan.+Jeesuksen+kolmiosainen+suuri+vertaus+on+suora+vastaus:+koska+Minä+rakastan+syntisiä+ja+tahdon+pelastaa+heidät.+Kolmiosaisessa+vertauksessa+Jeesusta+ja+samalla+tietenkin+Jumalaa+kuvaavat+yhden+eksyneen+lampaan+perään+lähtevä+paimen,+sitten+hopearahan+kadottanut+nainen+ja+lopuksi+kahden+pojan+isä,+jonka+nuorempi+poika+astelee+”maailman+teille”+(tuhlaajapoika).+Erityisesti+isää+esimerkkinä+käyttävän+vertauksen+alkuperäiset+kuulijat+käsittivät+isän+tarkoittavan+Jumalaa.+
Jeesus+puhui+ja+teki+tunnustekoja+todistaen,+että+Jumala+rakastaa+meitä+ja+haluaa+pelastaa+meidät+Taivaan+kotiin.+Koska+Jeesus+on+omien+sanojensa+mukaan+täsmälleen+samaa+olemusta+kuin+Isä,+niin+hän+todisti+sekä+itsessään+että+Isässä+olevasta+rakkaudesta+=+Jumalan+rakkaus.+
Syntinsä+tunnustava,+katuva+syntinen+kohtaa+ristin+sanomassa+Jumalan+äärettömän+rakkauden.+Risti+on+syntisen+ihmisen+ja+rakastavan+Jumalan+kohtaamispaikka.+Ilman+sitä+Jumalan+rakkaus+jää+kohdettaan+vaille+ja+ihminen+vaeltaa+kohti+lopullista+Jumalan+tuomiota.+Jumalan+rakkaudesta+puhuminen+ilman,+että+saarnassa+puhutaan+myös+synnistä+ja+kadotuksesta+jää+yleisinhimilliseksi+”rakkauskertomukseksi”.+Jos+emme+käänny+Jumalan+puoleen+siinä+tilassa,+missä+me+todellisesti+olemme+–+kadotettuja+syntisiä++-+niin+jäämme+vain+jonkinlaiseen+rakkausilluusioon,+joka+on+aivan+jotain+muuta+kuin+Jumalan+rakkaus.+Evankeliumin+julistamisen+tulee+aina+olla+totuudellista+lain+ja+armon+saarnaa,+mitä+saarnat+nykyaikana+valitettavan+harvoin+ovat.+Ilman+totuudellista+Sanaa,+hengellisen+tilaisuuden+puhe+voi+jäädä+vain+inhimilliseksi+yleisen+rakkauden+höpinäksi.+Meidän+on+ensin+herättävä+paatumuksemme+unesta.+
Room.+2:5+”Kovuudellasi+ja+sydämesi+katumattomuudella+sinä+kartutat+päällesi+vihaa+vihan+ja+Jumalan+vanhurskaan+tuomion+ilmestymisen+päiväksi.”
Ketjussa+sivuttiin+tunteen,+tahdon+ja+järjen+vuorovaikutusta.+Jumalan+rakkaus+ei+ole+ensisijaisesti+tunteen+asia,+mutta+ei+se+ole+tahdonkaan+asia.+Myös+tahtomme+on+langenneessa+tilassa.+Vihkikaavassa+vakuutettu+”tahdon”+ei+useinkaan+kovin+kauaksi+kanna,+vaikka+vakuutus+tulisi+sillä+hetkellä+rakastuneesta+sydämestä.+Jokainen+rehellinen+uskova+tietää+kokemuksesta,+että+vaikka+tahtoisimme++rakastaa+lähimmäistämme,+jäämme+hyvin+kauaksi+täydellisestä+rakkaudesta.+Paavali+päättää+alla+olevan+katkelman+toteamukseen,+että+uudestisyntyneenä+hän+haluaa+osoittaa+rakkautta,+mutta+vieras+elementti,+synti,+asustaa+hänessä+edelleen.+
Room.+7:15-20++”Sillä+minä+en+tunne+omakseni+sitä,+mitä+teen;+sillä+minä+en+toteuta+sitä,+mitä+tahdon,+vaan+mitä+minä+vihaan,+sitä+minä+teen.+Mutta+jos+minä+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+minä+myönnän,+että+laki+on+hyvä.+Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.+Sillä+minä+tiedän,+ettei+minussa,+se+on+minun+lihassani,+asu+mitään+hyvää.+Tahto+minulla+kyllä+on,+mutta+voimaa+hyvän+toteuttamiseen+ei;+sillä+sitä+hyvää,+mitä+minä+tahdon,+minä+en+tee,+vaan+sitä+pahaa,+mitä+en+tahdo,+minä+teen.+Jos+minä+siis+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+sen+tekijä+en+enää+ole+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.”+Joh.+3:16+ei+ole+suoraa+siteerausta+Jeesuksen+sanoista,+mutta+Jumalan+ja+Jeesuksen+rakkaudesta+meitä+kohtaan+se+on.
25.09.2017 17:17
Eerikatässämoi+kirjoittaa+muutamia+asioita,+joita+haluan+pohtia.+Mm.+näitä+hän+kyseli:+
Kysymys+1
”Minusta+on+vähän+outoa,+että+täällä+kysellään+onko+se+tai+se+syntiä.+Eikö+uskova+kohdallaan+tiedä,+mikä+on+syntiä+ja+mikä+ei+ja+kuinka+uskon+elämäänsä+elää?+Mehän+emme+pelastusta+saavuta+toistemme+uskolla+ja+teoilla.+”
Meidän+omatuntomme+on+luonnostaan+kuin+kuminauha,+se+venyy+ja+paukkuu+sen+mukaan,+mitä+omaantuntoon+syötetään.+Sanaa+tutkiessamme+ja+Jumalan+puhetta+Raamatun+äärellä+tai+raitista+opetusta+tilaisuuksissa+kuunnellessamme+omatuntomme+virittyy+vähitellen+Raamatun+antamaan+mittaan.+Ymmärryksemme+Jumalan+rakkaudesta+ja+Hänen+tahdostaan+lisääntyy.+Automaattista+tämä+ei+ole;+on+suurta+nöyryyttä+olla+yhtä+mieltä+sen+kanssa,+mitä+Jumala+Sanassaan+sanoo.+
Puhuttelevaa+oli+kuulla+tunnetun+laulaja-evankelista+Viktor+Klimenkon+todistusta+uskoon+tulostaan.+Hän+eli+seksuaalisuhteessa+naisen+kanssa+ja+jatkoi+suhdetta+uskoontulon+jälkeenkin.+Kovin+kauaa+ei+kuitenkaan+mennyt+siihen,+että+Klimenko+sai+Raamatusta+ymmärryksen,+että+Jumalan+tahto+on+se,+että+seksuaalisuhteet+kuuluvat+avioliittoon,+sillä+”….haureuden+syntien+välttämiseksi+olkoon+kullakin+miehellä+oma+vaimonsa+ja+kullakin+naisella+aviomiehensä”.++Niinpä+Klimenko+kosi+ja+meni+avokumppaninsa+kanssa+naimisiin.+
Armosta+lahjoitettu+usko+muuttaa+meidän+asenteitamme+ja+sydäntämme,+sillä+Pyhä+Henki+asuu+uskovan+sisimmässä.+Tätä+muutosprosessia+kutsutaan+pyhitykseksi+ja+se+kestää+koko+elinaikamme;+sisäisen+muutoksen+saa+aikaan+aina+ja+ainoastaan+Kristuksen+Henki.+Me+emme+saavuta+pelastusta+toisten+uskolla+ja+teoilla,+kuten+mainitsit+–+mutta+emme+”omalla”+uskollammekaan+tai+omilla+teoillamme.++Uskomme+kohde+ratkaisee+ja+sen+on+oltava+ristillä+syntimme+sovittaneessa+Jeesuksessa+Kristuksessa.+Raamatun+järkyttävimpiä+kohtia+ovat+Jeesuksen+sanat,+joilla+hän+tuo+julki+sen,+etteivät+kaikki+Jeesuksen+nimeä+tunnustavat+tai+Jeesuksen+nimessä+jopa+voimallisia+tekoja+tehneet+ole+koskaan+edes+tunteneet+Jeesusta+Kristusta+henkilökohtaisena+Vapahtajanaan.+
Matt.+7:21 ”Ei+jokainen,+joka+sanoo+minulle:+'Herra,+Herra!',+pääse+taivasten+valtakuntaan,+vaan+se,+joka+tekee+minun+taivaallisen+Isäni+tahdon.+Moni+sanoo+minulle+sinä+päivänä:+'Herra,+Herra,+emmekö+me+sinun+nimesi+kautta+ennustaneet+ja+sinun+nimesi+kautta+ajaneet+ulos+riivaajia+ja+sinun+nimesi+kautta+tehneet+monta+voimallista+tekoa?'+Ja+silloin+minä+lausun+heille+julki:+'Minä+en+ole+koskaan+teitä+tuntenut;+menkää+pois+minun+tyköäni,+te+laittomuuden+tekijät”
Valitettavasti+näillä+palstoilla+on+hyvin+monia+uskovan+nimeä+kantavia,+jotka+mm.+syntikysymyksissä+ovat+täysin+harhapoluilla.+He+puhuvat+niin+kuin+maailma+puhuu.+Jeesuksen+oma+haluaa+kuulla+vain+Hyvän+Paimenen+äänen.+
1+Joh.+4:1+Rakkaani,+älkää+jokaista+henkeä+uskoko,+vaan+koetelkaa+henget,+ovatko+ne+Jumalasta;+sillä+monta+väärää+profeettaa+on+lähtenyt+maailmaan.+….+Lapsukaiset,+te+olette+Jumalasta+ja+olette+voittaneet+heidät;+sillä+hän,+joka+teissä+on,+on+suurempi+kuin+se,+joka+on+maailmassa.+He+ovat+maailmasta;+sen+tähden+he+puhuvat,+niin+kuin+maailma+puhuu,+ja+maailma+kuulee+heitä.+Me+olemme+Jumalasta.+Joka+tuntee+Jumalan,+se+kuulee+meitä;+joka+ei+ole+Jumalasta,+se+ei+kuule+meitä.+Siitä+me+tunnemme+totuuden+hengen+ja+eksytyksen+hengen.”
Kysymys+2+
”Onko+ajatus+syntiä?”
En+ole+aivan++varma,+onko+tuo+kysymys+sinulle+todellisesti+ajankohtainen.+Nimimerkki+kysynpävain+vastasikin+sinun+kysymykseesi+oikein+ja+asiallisesti.+Syntisyytemme+ja+heikkoutemme+tähden+me+rikomme+Jumalaa+vastaan+sanoin,+teoin,+ajatuksin+ja+laiminlyönnein.+Syntinen+ajatus+on+syntiä,+sillä+Jumala+näkee+sydämeemme+–+vaikka+emme+esim.+menisi+käytännössä+toteuttamaan+seksuaalisia+fantasioitamme,+niin+pelkästään+himoitseva+ajatus+on+jo+syntiä.+Jeesus+tuo+tämän+selvästi+esille.+
Matteuksen+evankeliumi+5:28 ”Mutta+minä+sanon+teille:+jokainen,+joka+katsoo+naista+himoiten+häntä,+on+jo+sydämessään+tehnyt+huorin+hänen+kanssansa.”
Usein+tapahtuu+myös+niin,+että+lain+alla+oleva+tai+lakihenkinen+kristitty+tekee+sellaisia+syntilistoja,+jotka+ovat+vain+hänen+oman+tiukkapipoisen+päänsä+tuotteita.+Vain+se,+minkä+Raamattu+sanoo+synniksi,+on+syntiä.+Viittaan+vielä+aikaisempaan+sanomiseeni:+nöyryys+on+sitä,+että+olemme+yhtä+mieltä+Jumalan+Sanan+kanssa.+Synnintunto,+parannuksen+teko,+kaikki+käynnistyy+Jumalan+Sanan+puhuttelusta+–+mutta+kiitos+Jumalalle,+armo,+ilo+Kristuksessa++ja+voima+kilvoitteluumme+tulee+myös+Jumalan+Sanasta!
19.09.2017 13:41
Aloittaja+kirjoitti+samankaltaisia+mietintöjään+jo+17.9.+avaamaansa+ketjuun+”Mikä+on+Jumalan+tahdon+vastaista?”+Erityisen+hyvin+hänelle+vastasi+nimim.+EvLut+tuoden+selkeästi+Raamatun+Sanalla+julki,+kuinka+harhassa+Dogmatikos+ajatuksissaan+onkaan.+
Siteeraan+tähän+tuosta+vanhemmasta+ketjusta+kohdan,+jossa+olevaa+väittämäänsä+Dogmatikos+nyt+toistaa+–+näin+EvLut+oikaisi+entiseksi+papiksi+ilmoittautuneen+kirjoittajan+käsittämättömät+väitteet.+
Näin+EvLut+vastasi:+
”DOGMATIKOS+SANOO:+"Seksiasiat+ovat+syntiä+vain+mikäli+ne+vahingoittavat+toista."
RAAMATTU+SANOO:+"Älä+tee+huorin.+"+(2.Moos.+20:14)+"Eivät+huorintekijät,+ei+epäjumalanpalvelijat,+ei+avionrikkojat,+ei+hekumoitsijat+eikä+miehimykset,+eivät+varkaat,+ei+ahneet,+ei+juomarit,+ei+pilkkaajat+eivätkä+anastajat+saa+periä+Jumalan+valtakuntaa.+"+(1.Kor.+6:9-10)”
Nyt+nimim.+Kaksikysymystä+kysyi:+”Dogmatikos,+ovatko+homoseksuaaliset+teot+syntiä?+Entäs+onko+avioliiton+ulkopuolinen+seksi+syntiä?”+ja+tähän+Dogmatikos+vastaa+tarjoten+oman+mielipiteensä,+eikä+sitä+mitä+Jumala+kyseisistä+asioista+Raamatussa+sanoo+–+näin+Dogmatikos:+”Jos+näillä+teoilla+vahingoitetaan+toista,+ovat+syntiä.+Muuten+ei.+Seksitekoihin+pätee+aivan+sama+kuin+kaikkiin+muihinkin+tekoihin.+Siunausta+sinulle!”
On+erittäin+surullista+ja+valitettavaa,+että+mahdollisesti+etsijöille+tai+vasta+vähän+Jumalan+Sanaan+perehtyneille+vastaa+entinen+pappi,+jolla+ei+ole+opettamisen+armolahjaa+eikä+hän+näytä+etsivän+asioista+Jumalan+Sanan+totuuksia.+Vakuuttaessaan+ketjun+alussa,+ettei+kristitty+missään+tapauksessa+saa+tehdä+syntiä,+hän+toisaalta+antaa+luvan+seksuaalisissa+asioissa+sellaisten+syntien+tekemiseen,+jotka+ovat+Jumalalle+kauhistus.+
Jumalan+tahto+on,+että+seksuaalisuhde+yhdyntöineen+kuuluu+avioliittoon.+Se+tulee+julki+jo+luomiskertomuksessa+ja+asia+vahvistuu+Raamatussa+lukemattomia+kertoja.+Haureuden+syntejä+ei+vältetä+harrastamalla+esiaviollisia+suhteita+vaan+etsimällä+rukoillen+omaa+puolisoa+ja+menemällä+hänen+kanssaan+naimisiin.+
1.Kor.7:2-3+”mutta+haureuden+syntien+välttämiseksi+olkoon+kullakin+miehellä+oma+vaimonsa,+ja+kullakin+naisella+aviomiehensä.+Täyttäköön+mies+velvollisuutensa+vaimoansa+kohtaan,+ja+samoin+vaimo+miestänsä+kohtaan.”
Annettuaan+maalisen,+lihallisia+synnin+tekoja+puolustavan+vastauksensa+entinen+pappi+toivottaa+”Siunausta+sinulle”!++Synnin+tie+ei+ole+koskaan+siunauksen+tie.+On+olemassa+maallisia+ihmisiä,+jotka+ovat+tietoisesti+valinneet+ns.+vapaan+avioliiton+mallin,+jossa+molemmilla+aviopuolisoilla+on+yhteisestä+sopimuksesta+oikeus+harrastaa+seksiä+myös+avioliiton+ulkopuolella+–+sen+kun+ei+osapuolten+mukaan+vahingoita+ketään.+Homoseksuaalisuus+on+sinänsä+syvä+henkilökohtainen+tragedia,+eikä+kyseinen+taipumus+johda+ketään+kadotukseen.+Sen+sijaan+homoseksuaaliset+seksisuhteet+ovat+selkeästi+syntiä+aivan+samalla+tavalla+kuin+heteroseksuaalisten+vapaat+suhteet.+Erityisen+vaarallista+on+se,+että+Dogmatikoksen+lihalliset+ajatukset+verhoutuvat+hengelliseen+kaapuun+ja+sanontoihin+-+sellainen+on+eksyttävä+ansa.+
Jeesukseen+turvaava+uskova+on+Jeesuksen+vuorisaarnan+mukaisesti+täysin+hengellisessä+mielessä+Jeesuksesta+riippuvainen+”hengessään+köyhä”+ja+sellaisenaan+Jumalan+hyväksymä,+jos+hän+tunnustaa+syntinsä+ja+elää+parannuksessa.+Langenneisuuden+ja+heikkoutemme+tähden+me+teemme+syntiä+ajatuksin,+sanoin,+teoin+ja+laiminlyönnein+–+juuri+siksi+meillä+on+usein+asiaa+ristillä+syntimme+sovittaneelle+Herrallemme.+Pyhän+Hengen+vaikutuksesta+uskova+ei+suosi+syntiä+elämässään;+hän+vihaa+syntiä+ja+rakastaa+Jeesusta+ja+Hänen+Sanaansa.+Armosta+elävälle+elämän+tie+Jeesuksen+seurassa+on+ihana+tie.
19.09.2017 11:53
Emme+voi+välttyä+tulkitsemiselta+–+Raamattuakin+on+tulkittava+ja+se+tulisi+tehdä+niin,+että+itse+Jumalan+Sana+selittää+Sanaa.+Mikä+on+yksittäisen+jakeen+asiayhteys+ja+mitkä+muut+Raamatun+kohdat+antavat+ymmärrystä+kyseiseen+kohtaan?+Olisi+vielä+hyvä,+jos+meillä+olisi+Raamattuun+perehtyneitä+opettajia,+joiden+tulkinnat+saattavat+lisätä+ymmärrystämme.+
Myös+toisten+ihmisten+sanomisia+on+tulkittava+samaan+tapaan.+Missä+asiayhteydessä+henkilö+asiansa+lausuu+ja+mitkä+muut+lausumat+vahvistavat+tai+heikentävät+yhden+lausahduksen+merkitystä?+Ehkä+joku+henkilön+tuntema+osaa+kertoa+meille+jotain+sellaista,+mikä+selventää+tilannetta:+”Sillä+on+vain+tapana+sanoa+niin,+ei+se+mitään+pahaa+sillä+tarkoittanut”.+
Tällä+foorumilla+vastaillaan+jatkuvasti+toisten+viesteihin+tavalla,+joka+ei+tee+oikeutta+alkuperäisen+viestin+lähettäjälle+eikä+rakenna+keskustelua+millään+lailla.+Äsken+luin+eräästä+ketjusta+seuraavanlaisen+vastauksen+yhteen+viestiin:+”Sinä+katsot+asiaa+siten,+että+omasta+poterostasi+nähden+olet+oikeassa+ja+kaikki+muut+väärässä.”
Kirjoittaja+ei+ollut+millään+tavalla+teilannut+kaikki+muita+väärässä+oleviksi,+päinvastoin+–+hän+toi+esille+sen,+että+erään+kirjoittajan+kanssa+hän+oli+tismalleen+samaa+mieltä.+Sanonta+”omasta+poterostasi+käsin”+ei+tunnu+erityisen+ystävälliseltä+–+mitä+tuo+kuvaannollinen+sanonta+sitten+täsmällisesti+tarkoittaakaan.+Lukija+ei+lue+vain+sanoja,+vaan+myös+merkityksiä:+voisin+itse+lukea+vastauksen+seuraavasti:+olet+kapea-alainen,+etkä+huomioi+muiden+mielipiteitä+(oma+potero)+luullen+olevasi+oikeassa+etkä+voi+hyväksyä+sitä+mahdollisuutta,+että+joku+toinen+olisikin+tässä+asiassa+oikeassa.+
Raamatussa+on+hyvin+paljon+kuvaannollista+kieltä+johtuen+siitä,+että+sellainen+oli+yleinen+tapa+asioiden+käsittelyssä+Jeesuksen+aikoihin.+Jos+nähdään,+mitä+jokin+Sanan+kohta+tarkoitti+alkuperäisessä+kontekstissa+ja+alkuperäisille+kuulijoille,+päästään+jyvälle+siitä,+mitä+kyseissä+kohdassa+tarkoitetaan.+
Joku+vastasi+täällä+kerran+erään+kirjoittajan+viestiin+tähän+tapaan:+”Siinäpä+nyt+on+tosi+Raamatun+selittäjä!”+Suoraan+ymmärrettynä+vastaaja+kehuu+kirjoittajaa+Jumalan+Sanan+ymmärtämisestä.+Viestin+kokonaissävy+paljastaa+kuitenkin,+että+kyseessä+on+ironiaa+ja+vastaaja+pilkkaa+kirjoittajaa.+Ainakaan+viesti+ei+saanut+palautetta+tyyliin+”kiitos+kehuista!”.+Ilmeemme+ja+käytöksemme+voivat+viestiä+aivan+muuta+kuin+mitä+me+suullamme+sanomme.+Seurakunta,+jossa+puhutaan+paljon+rakkaudesta,+voi+olla+sisäisesti+kova+ja+ankara+–+rakkaudesta+saatetaan+puhua+pelkästään+sen+vuoksi,+että+rakkaus+yksinkertaisesti+on+kristillisyydessä+suuri+hyve.+
Viisaasti+on+sanottu,+että+jos+sanasi+ja+tekosi+ovat+ristiriidassa+keskenään,+niin+tekosi+puhuvat+vahvemmin+kuin+sanasi.+Tämä+on+suuri+haaste+kaikille+kristityille+henkilöille+ja+kokonaisille+seurakunnille.++
On+myös+totta,+että+kaikilla+ei+ole+kehittynyttä+kykyä+ilmaista+ajatuksiaan+selkeästi+ja+helposti+ymmärrettävästi.+Tulkinnalle+jää+tuolloin+entistä+enemmän+tilaa.+Meillä+ei+ole+kuitenkaan+lupaa+tieten+tahtoen+vetää+liian+pitkälle+meneviä+johtopäätöksiä.+Paavalin+ilmaisu+on+usein+koukeroista,+mutta+Pietari+varoittaa+vääristä+tulkinnoista.+2.Pietarin+kirje+3:16 ”niin+kuin+hän+tekee+kaikissa+kirjeissään,+kun+hän+niissä+puhuu+näistä+asioista,+vaikka+niissä+tosin+on+yhtä+ja+toista+vaikeatajuista,+jota+tietämättömät+ja+vakaantumattomat+vääntävät+kieroon+niin+kuin+muitakin+kirjoituksia,+omaksi+kadotuksekseen.”
Raamatun+edessä+omavaltaisten+tulkintojen+takana+saattaa+olla+Sanan+totuuden+totaalista+kieltämistä+tai+sitten+halua+mollata+ja+pilkata+niitä,+jotka+pitävät+Raamattua+ylimpänä+auktoriteettinaan.
18.09.2017 17:28
Nimim.+SuoraKysymys+esitti+kysymyksen+nimiermille+EvLut:+
"Oletko+sinä+lähimmäisillesi+parhaaksi?"
Saan+sen+vaikutelman,+että+kysymyksen+taustalla+ovat+EvLutin+antamat+suorat+siteeraukset+Raamatusta+sekä+se,+että+niiden+pohjalta+hän+torjuu+Dogmatikoksen+esittämät+täysin+Jumalan+Sanan+vastaiset+mielipiteet.+Dogmatikos,+näin+arvelen,+kokee+mahdollisesti,+että+EvLutin+antama+palaute+loukkasi+häntä+eikä+se+näin+ollen+ollut+hänen+parhaakseen.+
Jumalan+Sana,+sekä+lakina,+että+evankeliumina+on+aina+meidän+parhaaksi+-+silloinkin,+kun+se+meihin+sattuu+ja+me+haluamme+sen+torjua.+Kristitty,+Jeesuksen+oma,+ihminen+turvaa+Jumalaan+ja+pitää+Hänen+Sanaansa+korkeimpana+auktoriteettinaan.+Hän+ottaa+sen+vastaan+ensiksi+itselleen+ojentautuen+omassa+elämässään+Sanan+mukaan,+tehden+parannusta+ja+iloiten+siitä+armosta,+mikä+antaa+hänelle+voimaa+jatkaa+Jeesuksen+seurassa+elämän+tiellä.+Toiseksi+uskova+tarjoaa+samaa+Jumalan+Sanaa+myös+muille+rukoillen+ja+toivoen,+että+sen+valo+poistaisi+uskottoman+sydämessä+olevan+pimeyden,+antaisi+hänelle+synnintunnon+ja+veisi+parannukseen+ristin+sovituksen+edessä.
On+hämmästyttävää,+kuin+Dogmatikos+aloittaa+ikään+kuin+hienosti+ja+hurskaasti:+"Mutta+käsitys+ei+olekaan+pohjautunutkaan+alkuperäiseen+Jeesuksen+opetukseen+vaan+kulttuurin+tuomiin+tulkintoihin.+"+Samassa+viestissä+hän+tuo+esille+ehdottomina+pitämiään+väitteitä,+jotka+EIVÄT+pohjaudu+Jeesuksen+opetukseen+vaan+OMIIN+tulkintoihinsa.+++Lue+EvLutin+sinulle+kirjoittama+kirjoitus+ja+ota+se+vastaan,+sillä+suora+lainaus+Raamatusta+on+Jumalan+puhetta+sinulle.+
Lähimmäisen+paras+on+perimmiltään+sitä,+että+me+teemme+ja+toimimme+lähimmäisen+iankaikkista+parasta+ajatellen.++Huorintekeminen+on+syntiä,+koska+Jumala+niin+sanoo+riippumatta+siitä,+että+osapuolet+selittelisivät,+ettei+tämä+kahdenkeskinen+seksi+nyt+ketään+vahingoita.++Ihmisen+tai+kirkon+ajatus+siitä,+mikä+on+lähimmäiselle+parasta+ei+todellakaan+ole+eikä+saa+olla+Jumalan+lapsen+korkein+ohjenuora.+Meidän+ainoa+auktoriteettimme+on+Raamatussa+ilmaistu+Jumalan+Sana.
17.09.2017 12:02
Ketjun+avaaja:+"Mieheni+pistää+vastaan.+Hän+ei+halua+operaatiota+vaikka+se+on+mitätön+merkitykseensä+verraten.+Oletteko+muut+ympärileikkautuneet+Israelissa?+Tämä+olisi+pohja+irtautumiselle+pakanallisesta+Suomesta".
Ketjun+avaaja+näyttää+olevan+Israeliin+vuodeksi+muuttavan+pariskunnan+vaimo.+Korjasin+hieman+aloitustekstiä+siinä+olleiden+virheiden+vuoksi+-+toivottavasti+korjaus+tekee+oikeutta+alkuperäiselle+ajatukselle.+Kuulutte+molemmat+helluntaiseurakuntaan,+joten+seurakuntanne+pastorin+täytyy+olle+tietoinen+ympärileikkauksesta+ja+kenelle+Jumala+sen+aikoinaan+tarkoitti.+Nimimerkki+"eilakiliitolle"+kirjoitti+vastauksessaan+oikein+ja+suoraan+Raamatusta:+
"Jos+ympärileikkautatte+itsenne,+Kristus+ei+ole+teille+miksikään+hyödyksi"!!
Minua+hämmästyttää+perheen+rouvan+toteamus,+ettei+kyseinen+operaatio+ole+mitään+merkitykseensä+verrattuna+-+mihin+ihmeen+merkitykseensä?+Ympärileikkauksella+ei+ole+meille+mitään+merkitystä.+Ainoa,+millä+on+merkitystä+Jumalan+silmissä+on+se,+että+olet+uudestisyntynyt+Jeesukseen+uskova+kristitty.+Jumala+toteaa+Sanassaan,+että+ympärileikkausta+vaativat+ovat+oman+lihallisen+mielensä+vallassa.+Paavalin+aikana+jotkut+vaativat+ympärileikkausta+sulautuakseen+juutalaisiin+ja+sillä+tavalla+välttääkseen+kristittyjen+osaksi+tulevasta+vainosta.+
Gal+5:26:12-15 "Kaikki,+jotka+pyrkivät+lihassa+olemaan+mieliksi,+ne+pakottavat+teitä+ympärileikkauttamaan+itsenne+vain+siksi,+ettei+heitä+Kristuksen+ristin+tähden+vainottaisi.+Eiväthän+nekään,+jotka+ympärileikkauttavat+itsensä,+itse+noudata+lakia,+vaan+he+tahtovat+teitä+ympärileikkauttamaan+itsenne+saadakseen+kerskata+teidän+lihastanne.+Mutta+pois+se+minusta,+että+minä+muusta+kerskaisin+kuin+meidän+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+rististä,+jonka+kautta+maailma+on+ristiinnaulittu+minulle,+ja+minä+maailmalle!+Sillä+ei+ympärileikkaus+ole+mitään+eikä+ympärileikkaamattomuus,+vaan+uusi+luomus."
Nimimerkki+"sydämen.leikkaus"+kirjoitti+asiallisesti+ja+oikein+-+vain+sydämen+ympärileikkaus+eli+uudesti+syntyminen+Hengessä+on+Jumalalle+mieleen.++
Joku+arveli,+että+avaus+olisi+jotenkin+keksitty+kysymys.+Niin+ei+välttämättä+kuitenkaan+ole.+Olen+asunut+Israelissa+aikoinani+useita+vuosia+ja+tämän+tästä+törmäsin+kristittyihin,+joiden+juutalaisuuden+fanitus+oli+tuottanut+monenlaista+epäraittiutta.+Me+rakastamme+Israelia+ja+juutalaisia+Jumalan+omaisuuskansana,+mutta+meidän+tulee+nähdä+nykyinen+Israel+kovin+maallistuneena+ja+valtaosin+Messiastaan+vielä+vastustavana.+
Avaaja+kirjoitti+vielä:+"Varmaan+toimimme+messiaanisten+kanssa.+Haluaisin+noudattaa+juutalaisia+perinnöistapoja."+Voi+sinua!+-+jos+olet+Kristuksen+oma,+niin+pitäydy+Kristukseen+ja+Hänen+armoonsa.+Juutalaisten+perinnäistavoista+löydät+vain+näännyttävän+lain+tien,+joka+vie+ohi+Kristuksen+ristin.+
Kolossalaiskirje+2:8 "Katsokaa,+ettei+kukaan+saa+teitä+saaliikseen+järkeisopilla+ja+tyhjällä+petoksella,+pitäytyen+ihmisten+perinnäissääntöihin+ja+maailman+alkeisvoimiin+eikä+Kristukseen."
13.07.2017 15:09
Lukiessamme+Uutta+Testamenttia+kohtaamme+jatkuvasti+varoituksen+sanoja.+UT:n+kirjoissa+on+vain+yksi+kirja,+joka+ei+varoita+harhaopeista+tai+vääristä+julistajista+ja+tämä+kirja+on+kirje+Filemonille.+Kaikkina+aikoina+alkuseurakunnasta+lähtien+uskovat+ovat+joutuneet+taistelemaan+monenkirjavia+harhaoppeja+vastaan+–+koska+näinä+aikoina+elämme+mielestäni+laajaa+Sanasta+luopumisen+aikaa,+niin+varoituksen+Sana+on+entistä+enemmän+paikallaan.+
Tuntuisi+hienolta,+jos+asia+olisi+niin,+että+Pyhän+Hengen+saaneina+uskovilla+on+aina+näkökykyä+huomaamaan+harhaopit+oikeasta,+raittiista+opista.++Jos+asia+olisi+niin,+niin+silloin+Jeesuksen+ei+tarvitsisi+varoittaa+omiaan+–+väärät+opit+tulevat+kuitenkin+salakavalasti+seurakuntiin,+uskovien+on+niitä+sen+tähden+tarkattava+ja+varottava.+Sekä+ulkoiselta+käytökseltään,+että+pinnallisilla+lauseillaan+harhaopettajat+ovat+kuin+ketkä+tahansa+–+jos+he+eivät+puhuisi+lainkaan+uskosta+ja+Jeesuksesta,+asia+olisi+ilmeinen.+Nyt+heitä+on+varottava,+sillä+he+näyttävät+monin+tavoin+Jeesuksen+lammaslaumaan+kuuluvilta+lampailta+ja+lisäksi+he+elävät+seurakunnissa+seurakunnan+hyväksyminä+uskovina+jäseninä.+
Matt.+7:15 ”Kavahtakaa+vääriä+profeettoja+(=julistajia),+jotka+tulevat+teidän+luoksenne+lammasten+vaatteissa,+mutta+sisältä+ovat+raatelevaisia+susia.”
Apt+20:30 ”ja+teidän+omasta+joukostanne+nousee+miehiä,+jotka+väärää+puhetta+puhuvat,+vetääkseen+opetuslapset+mukaansa.”
Tärkeä+on+kysyä,+miksi+varoituksia+niin+harvoin+sanotaan+ääneen.+Esitän+tässä+muutamia+arvioita+esittämääni+kysymykseen.+
1.+Joukkopaine,+pelko+rakkaudettomaksi+julistamisesta+ja+oma+huonommuuden+tunne+sulkevat+suumme.+Arvioija+joutuu+koko+yhteisön+silmätikuksi+tilanteessa,+jossa+muut+pitävät+harhaopettajaa+erityisen+vahvana+julistajana.+Arvioija+voi+tiedostaa+kipeästi+oman+heikkoutensa,+jonka+vastapuolella+on+mahtipontisesti+voimasta+ja+voitoista+puhuva,+suosiota+saanut+julistaja.+Ystävinä+pidettyjen+seurakuntalaisten+torjumaksi+joutuminen+on+raskas++taakka,+jonka+arvioija+saattaa+joutua+kohtaamaan.+
2.+Ymmärrämme+väärin+Jeesuksen+sanan+”Älkää+tuomitko…”.+Sanalla+viitataan+väärämieliseen+panetteluun+ja+suoranaiseen+ilkeyteen.+Oikeaan,+rehelliseen+tuomion+antamiseen+uskovia+sen+sijaan+kehotetaan.+Kaikki+on+koeteltava+ja+paha+on+torjuttava.+
Joh+7:24 ”Älkää+tuomitko+näön+mukaan,+vaan+tuomitkaa+oikea+tuomio."
3.+Usein+kuulta+lause:+”älä+koske+Herran+voideltuun”.+Kyseinen+lause+on+otettu+1.Sam+24:11+kohdasta,+jossa+Daavid+sanoo+kuningas+Saulista:+”Minä+en+satuta+kättäni+herraani,+sillä+hän+on+Herran+voideltu”.+Asiayhteydestä+voimme+lukea,+että+Daavidilla+oli+mahdollisuus+surmata+Saul,+mutta+sellaiseen+tekoon+Daavid+ei+ryhtynyt.+
4.+Arvioijaa+varoitetaan+Pyhän+Hengen+pilkasta.+Tätä+käytetään+hyvin+usein+–+jos+arvioit+ja+torjut+jonkun+julistajan,+toimit+Pyhää+Henkeä+vastaan.+Väärän+julistuksen+torjuminen+on+Herramme+suora+kehotus+ja+Pyhä+Henki+varustaa+jotkut+erityisellä+henkien+erottamisen+armolahjalla.+Sen+sijaan+jos+emme+ota+vastaan+Pyhän+Hengen,+armon+Hengen+todistusta,+joka+todistaa+Jumalan+armosta+Kristuksessa,+pilkkaamme+Pyhää+Henkeä+ja+ilman+parannusta+kuolemme+lopulta+synteihimme.+Väärässä+hengessä+toimivien+suosiminen+ei+taatusti+anna+kunniaa+Jumalan+Pyhälle+Hengelle.
5.+Ymmärrämme+väärin+Gamalielin+neuvon+–+Apt.+5:38+”Ja+nyt+minä+sanon+teille:+pysykää+erillänne+näistä+miehistä+ja+antakaa+heidän+olla;+sillä+jos+tämä+hanke+eli+tämä+teko+on+ihmisistä,+niin+se+tyhjään+raukeaa;+mutta+jos+se+on+Jumalasta,+niin+te+ette+voi+heitä+kukistaa.+Varokaa,+ettei+teitä+ehkä+havaittaisi+sotiviksi+itse+Jumalaa+vastaan.”
Sanojen+takana+on+fariseus+Gamaliel,+ei+Jumala.+Jeesus+itse+huomautti+fariseusten+syyttävän+Jeesusta+itseään+siitä,+että+Hän+toimisi+sielunvihollisen+voimassa.+Fariseukset+ovat+täysin+sokeita+nähdäkseen+missä+ja+kenen+kautta+Jumala+tosiasiallisesti+toimi.+
Luuk.11:18 ”Jos+nyt+saatanakin+on+riitautunut+itsensä+kanssa,+kuinka+hänen+valtakuntansa+pysyy+pystyssä?+Tehän+sanotte+minun+Beelsebulin+voimalla+ajavan+ulos+riivaajia.”
Menestys+ei+ole+mikään+merkki+Jumalan+toimimisesta.+Jeesuksen+mukaan+vain+harvat+pelastuvat+ja+Hän+nimittää+uskovien+ryhmää+piskuiseksi+laumaksi.+Islamin,+Jevohan+todistajien+tai+mormonien+menestys+ei+muuta+miksikään+sitä+tosiasiaa,+että+ne+kaikki+ovat+ei-kristillisiä+kultteja.+
6.+Kokouksen+ilmapiiri+vie+meidät+mukaansa,+emmekä+osaa+kyseenalaista+mitään.+Kovaääninen+musiikki,+tanssiminen,+julistajan+edestakaisin+kävelyt,+puhujan+ylistyssanojen+huutamiset+vievät+helposti+tarkkailukyvyn+siitä,+mitä+julistaja+tosiasiassa+sanoo.+Onko+kaiken+keskuksena+ristiinnaulittu+ja+ylösnoussut+Kristus+vai+itse+esiintyjät+–+”Tulkaa+ja+viihtykää,+täällä+on+Kristus”.+
Matt.24:23+”Jos+silloin+joku+sanoo+teille:+'Katso,+täällä+on+Kristus',+tahi:+'Tuolla',+niin+älkää+uskoko.”
07.05.2017 13:54
Kaikille+lienee+selvää,+että+meidän+tietomme+koostuvat+pääasiassa+luetusta+tai+opetetusta+materiaalista.+Tiedonhankintaa+varten+netti+on+ylivertainen+muihin+tietolähteisiin+verrattuna+–+lukija+joutuu+näkemään+kuintenkin+vaivaa+oikean+tiedon+etsimiseen+ja+eri+tietolähteiden+vertaamiseen.+Vakaumuksellisen+kristityn+-++(sen+paremmin+kuin+ateistinkaan),+-+jollainen+esimerkiksi+minä+olen,+ei+tule+väittää+sellaisia+teorioita+todistetuiksi+ja+tieteellisiksi+faktoiksi,+joiden+takana+ei+ole+aukotonta+kokeellista+aineistoa.+Niinpä+esim.+alkuräjähdys+on+vain+yksi+teoria,+jota+ei+ole+voitu+tieteellisesti+miksikään+lopulliseksi+totuudeksi+todistaa.+
Tiede+on+koko+ajan+muuttuvainen+–+eilispäivän+teoriat+ovat+pian+vanhentuneita,+eikä+ikuinen+Jumala+ole+tieteen+tutkittavana.+Tieteellä+ei+myöskään+voilla+välineitä+tutkia+Jumalan+työtä+luomisessa;+erityisesti+siksi,+että+tiedemiesten+yleinen+lähtökohta+on+Jumalan+olemassaolon+kieltäminen.+Toki+vakaumuksellia+kristittyjä,+uskova+tiedemiehiäkin+on+olemassa.++Usko+Jumalan+kaiken+luomiseen+on+ns.+uskon+kysymys+–+ilman+Sanasta+syntyvää+ja+Pyhän+Hengen+vaikuttamaa+uskoa+on+mahdotonta+ihastella+kaikkea+ympärillämme+Jumalan+suurena+tekona.
Heb+11:6+”Mutta+ilman+uskoa+on+mahdoton+olla+otollinen;+sillä+sen,+joka+Jumalan+tykö+tulee,+täytyy+uskoa,+että+Jumala+on+ja+että+hän+palkitsee+ne,+jotka+häntä+etsivät.”
Voitaneen+sanoa,+että+Jumalasta+tiedetään+riittävästi,+että+Häneen+voi+uskoa,+mutta+toisaalta+sen+verran+vähän,+että+Häneen+voi+olla+uskomattakin.+Usko+ei+kuitenkaan+synny+pelkällä+ihmisen+päättelyllä+ja+pohdinnoilla,+vaan+Jumala+itse+vaikuttaa+ihmisen+sydämessä+sen,+että+ihminen+voi+ottaa+vastaan+pelastussanoman+Jeesuksesta+Kristuksesta.+
Joillakin+kristityillä+on+edellytyksiä+tehdä+laajoja+tutkimuksia+ja+niiden+pohjalta+kirjoittaa+kirjoja+ja+muuta+materiaalia+lähtökohtanaan+se+vakaa+uskoa,+että+Jumala+on+kaiken+takana.+Esimerkiksi+lääkäri+Pekka+Reinikainen+oli+kova+ateisti,+kunnes+hän+tuli+monien+pohdintojensa+kautta+siihen+tilaan,+että+hän+sydämensä+pohjasta+huusi+rukouksensa+Jumalan+puoleen.+Nyttemmin+Pekka+Reinikainen+on+kirjoittanut+useita+kirjoja+ja+pitänyt+satoja+luentoja+Jumalan+luomistyön+puolesta.+Samalla+tavalla+professori+Tapio+Puolimatka+on+uskova+professori+ja+hänkin+on+kirjoittanut+sarjan+kirjoja+luomisesta+ja+Jumalan+ihmeellisestä+järjestyksessä+koko+luomakunnassa.+
Mitä+tulee+evoluutioteorian+”isään”+Charles+Darwiniin,+niin+hänkin+joutui+tutkimuksissaan+ihmettelemään+ja+näkemään,+että+jokin+korkeampi+voima+on+kaikkea+ohjannut.+Tunnettu+on+mm.+hänen+toteamuksensa+silmän+ja+koko+näkökyvyn+suhteen,+jota+ei+voinut+millään+selittää+luonnon+valinnat.+Näin+Charles+Darwin+totesi+(käännös+englannista):+”Olettamus,+että+silmä+kaikkine+sen+jäljittelemättömine+piirteineen,+joiden+avulla+tarkentuvat+eri+etäisyydet,+valojen+eri+määrien+kontrolloiminen,+pallomaisten+ja+kromaattisten+poikkeamisten+korjaamisineen+olisi+voinut+muodostua+luonnollisella+valinnalla,+on+absurdi+kaikkein+korkeimmalla+asteella”.
Joku+totesi,+enkö+ole+koskaan+lukenut+painovoimasta,+kyllä+toki.+Ihmettelyä+riittää+siinä,+että+kaikki+elollinen+ja+elämän+mahdollistavat+asiat+todellakin+toimivat+ihmeellisessä+yhteydessä+toisiinsa.+Luulen,+etteivät+Jumalan+kieltävät+halua+tutustua+tarkemmin+sen+paremmin+Pekka+Reinikaisen+teoksiin+kuin+Tapio+Puolimatkaan+julkaisuihin+–+puhumattakaan,+että+he+avaisivat+Raamatun.+++++
Charles+Darwin+itse+ei+ollut+Jumalan+kieltäjä+vaan+agnostikko.+Elisabeth+Hope+on+kirjoittanut+vierailustaan+Charles+Darwinin+kanssa+siinä+vaiheessa,+kun+Darwin+lepäili+jo+hyvin+huonokuntoisena+vuoteessaan+–+hänellä+oli+Raamattu+käsissään+ja+hän+oli+tutkinut+Hebrealaiskirjettä.+Näin+Darwin+sanoi+lady+Hopen+mukaan+suurista+tutkimuksistaan:+
"Olin+nuori+mies,+jolla+oli+epämuodollisia+ideoita.+Heitin+kysymyksiä,+ehdotuksia,+joita+mietin+jatkuvasti+kaiken+aikaa;+ja+minun+hämmästyksekseni+nuo+ideat+levisivät+kuin+tulipalo.+Ihmiset+tekivät+niistä+itselleen+uskonnon.+"+
P.S.+Aivan+oikein+Markku+-+usko+on+lahja,+joka+lopulta+riittää.
30.04.2017 11:23
Auroraborealis:+"Natanael...mitä+siis+tapahtui+kun+maapallo+luotiin,+jos+se+kerta+ei+ollut+mielestäsi+räjähdys?+Luotiinko+maapallo+siivuittain,+vai+pikkuhijaa+ja+miten?"
Kiitos+kysymästä+Auroraborealis!+Minulla+ei+ole+tyhjentävää+vastausta+siihen,+kuinka+ihmeellisesti+maailman+luominen+yksityiskohtaisesti+tapahtui.+Uskon+itse+Jumalaan+ja+Hänen+luomistyöhönsä+-+kaikki,+aivan+kaikki+luomakunnassa+viittaa+valtavaan+älylliseen+suunnitteluun+ja+tarkoituksenmukaisuuteen.+Kaiken+takana+on+oltava+Luoja,+Jumala,+joka+on+ollut+kaikessa+mukana.+Mainitsemasi+alkuräjähdys+ei+ole+tieteen+tutkimustulos,+vaan+todellakin+tiedemiesten+keskeinen+ajatus+ilman+mitään+tutkimustuloksia.+
Maailmankaikkeuden+syntyä+koskeva+alkuräjähdys+on+nykyisen+evoluutio-opetuksen+pohjana.+Alkuräjähdys+ja+sen+kautta+alkanut+evoluutio+ovat+molemmat+fiktiota+eivätkä+faktoja.+Evoluutioteoria+on+vanha+filosofinen+uskomus,+Anaximander+Miletolaisen+(610+–+547+eKr)+mukaan+elämä+alkoi+vedessä,+josta+kalat+kiipesivät+kuivalle+maalle+ja+kehittyivät+eläimiksi+sekä+vähitellen+myös+ihmisiksi.
Darwin+ei+ollut+ensimmäinen,+joka+edusti+tällaista+pseudotiedettä+eli+näennäistiedettä,+joka+ei+täytä+tieteelle+asetettuja+kriteereitä.+Tällaisella+kehityksellä+ei+ole+myöskään+yhteyttä+Jumalan+luomistekojen+kanssa+ja+se+on+ristiriidassa+Raamatun+ilmoituksen+kanssa.+Evoluutio-opetus+vie+ihmisiltä+pohjan+uskoa+Jumalaan+kaiken+Luojana.+Evoluutio-opin+perustana+on+yleensä+näkemys,+että+Jumalaa+ei+ole+olemassa.
Darwinistisen+näkemyksen+mukaan+elämä+on+syntynyt+ilman+Jumalaa+monien+satunnaisten+prosessien+kautta+yksinkertaisista+elämänmuodoista+monimutkaisemmiksi+miljoonien+vuosien+kuluessa.+Ei+ole+olemassa+sellaisia+argumentteja,+joiden+perusteella+evoluutioteoria+voitaisiin+todistaa+oikeaksi.
Vaikka+maailman+syntyhistoriaa+ei+voida+todistaa+tieteellisesti+oikeaksi,+tästä+huolimatta+siitäkin+on+tehty+oletuksien+pohjalta+oppi,+jota+pidetään+tieteellisenä+ja+ainoana+oikeana+maailman+syntymisen+selityksenä.+Sama+koskee+myös+evoluutiota.+Sattumia+ja+olettamuksia+ei+pitäisi+sovittaa+tieteeseen,+mutta+kehitysoppi+onkin+oma+uskontonsa+ja+täydellinen+vastakohta+Raamatun+ilmoitukselle.
Evoluutio-oppi+ei+pysty+selittämään+koskaan+eliöiden+fysiologista+toimintaa+ohjaavaa+geneettistä+koodia+ja+sitä,+miten+se+on+muodostunut.+Tämä+on+kaiken+elollisen+toiminnan+jatkuvuuden+ja+lajien+lisääntymisen+kannalta+asia,+jota+tiede+ei+pysty+koskaan+selittämään.+Kaiken+elollisen+geneettiseen+perimään+on+kirjoitettu+sen+elintoiminnat+lisääntymistä+ja+käyttäytymistä+myöten.+Tämä+kaikki+on+vaatinut+tarkan+järjellisen+suunnittelun.+Kaikki+nämä+ovat+jatkuvasti+meidän+nähtävissämme+ympärillämme+olevassa+luonnossa,+kuten+Room.+1:20+on+sanottu:+”Sillä+hänen+näkymätön+olemuksensa,+hänen+iankaikkinen+voimansa+ja+jumalallisuutensa,+ovat,+kun+niitä+hänen+teoissansa+tarkataan,+maailman+luomisesta+asti+nähtävinä.”
Kuten+alussa+totesin,+en+osaa+selittää+Jumalan+luomistyötä,+koska+en+ollut+paikalla.+Jumalan+ihmeellinen++suunnittelu+tuntuu+minusta+järkevältä.+Ajattele+vaikkapa+ympäröivää+avaruutta,+kuinka+kaikki+liikkuu+suhteessa+toisiinsa+aihauttamatta+täydellistä+kaaosta.+Kuinka+maapallon+elämä+jäätyisi,+jos+maapallo+olisi+hituenkin+kauempana+auringosta+ja+elämä+sulaisi+kuumuuteen,+jos+olisimme+hieman+lähempänä+aurinkoa.+Kuintekin+-+olemme+juuri+oikeassa+suhteessa+aurinkoon,+että+voimme+täällä+elää+ja+hengittää!+Ajattele+maapallon+pyörimistä+ja+kiertorataa+-+kaikki+täällä+olevat+vedet+ja+elämä+pysyy+paikoillaan+ja+toimii+aina+vain:+mitä+on+ihminen+tunteineen+ja+ajatuksineen,+sattumaako+-+kun+käyn+kävelemässä+luonnnon+keskellä+minusta+on+rauhoittavaa+ja+samalla+ihmeteltävää+ajatella,+että+Jumala+on+kaiken+tämän+takana.
29.04.2017 21:26
Hei+Auroraborealis!
Alkuräjähdyksestä+puhutaan+usein+ja+onpa+se+päässyt+koulukirjohinkin+saakka.+Se+on+vain+selitysmalli,+mutta+tiede+ei+ole+löytänyt+siitä+mitään+kiistämättömiä+todisteita.+Alkuräjähdys+ei+siis+ole+minkään+tieteellisen+tutkimuksen+tulos.+
Sain+silmäillä+vähän+Physics+B+Letters+-tiedelehteä,+josta+tässä+vähän+aineistoa:
"Alkuräjähdystä+ennen+kaiken+on+ajateltu+sijaitsevan+yhdessä+äärettömän+tiheässä+pisteessä.
Ongelmana+on,+että+tästä+singulariteetiksi+kutsutusta+tilasta+ei+tiedetä+juuri+mitään.+Varmoja+todisteita+sen+olemassaolosta+ei+ole,+ja+joidenkin+fyysikoiden+mukaan+se+saattaa+olla+pikemminkin+suhteellisuusteorian+puutteellisuuden+seuraus+kuin+todellinen+luonnonilmiö."
Me+tukeudumme+helposti+järkeemme,+tieteeseen,+vaikka+se+ei+antaisikaan+mitään+loogista+selitystä+maailmankaikkeuden+syntyyn.+Professori+Richard+Lewontin:+++”Me+olemme+tieteen+puolella+siitä+huolimatta,+että+jotkut+sen+ajatusrakennelmat+ovat+selvästi+järjettömiä,+siitä+huolimatta,+että+se+on+epäonnistunut+täyttämään+monia+sen+liioiteltuja+lupauksia+terveydestä+ja+elämästä,+siitä+huolimatta,+että+tiedeyhteisö+sietää+toteen+näyttämättömiä+‘se+nyt+vaan+on+niin’+-tarinoita,+koska+meillä+on+ennakkositoutuminen,+sitoutuminen+materialismiin.+
Professori+Richar+Levontin+kirjoittaa+tekijöistä,+joiden+vuoksi+ihminen+pyrkii+selittämään+kaiken+tieteellä+-+jo+ennakkoon+ilman+vahvoja+todisteitakin:++"Kyse+ei+ole+siitä,+että+tieteen+menetelmät+tai+vakiintuneet+tavat+jotenkin+pakottavat+meidät+hyväksymään+aineellisen+selityksen+ilmiömaailmasta,+vaan+päinvastoin+me+olemme+jo+ennakkoon+aineellisiin+syihin+sitoutumisemme+johdosta+pakotettuja+luomaan+tutkimuskoneiston+ja+käsitekokonaisuuksia,+jotka+tuottavat+aineellisia+selityksiä,+siitä+huolimatta+miten+vasta-intuitiivisia,+siitä+huolimatta+miten+hämmentäviä+maallikoille.+Sitä+paitsi+materialismi+on+ehdoton,+sillä+emme+voi+päästää+Jumalan+jalkaa+oven+väliin.”+
Ihminen+siis+keksii+tieteen+nimissä+erilaisia+selitysmalleja,+koska+ei+halua+ottaa+vastaan+sitä+Raamatun+totuutta,+että+Jumala+on+kaiken+Luoja.+
Länsimaisessa+yhteiskunnassa+on+vallalla+käsitys+että+tiede+on+yhtäkuin+tosiasia.+Länsimaisessa+yhteiskunnassa+on+myös+vallalla+yleinen+virheellinen+käsitys+että+"tiede"+on+yhtäkuin+materialismi+(kaikki+on+vain+materiaa+ja+energiaa+ei+tarvita+Jumalaa).+Tämä+väärä+käsitys+johtuu+siitä+että+materialistit+eli+naturalistit+(evolutionistit=darvinistit)+ovat+omineet+tieteen+itselleensä.+He+sanovat+isoon+ääneen+ettei+Jumalaa+saa+tuoda+tieteeseen+sillä+"uskomukset"+eivät+kuulu+tieteeseen.+Kuitenkin+he+samalla+itse+tuovat+omat+"uskomuksensa"+tieteeseen.+Evolutionisteilla+on+ennakkositoutuminen+materialismiin.Juuri+tästä+professori+Richard+Lewontin+on+puhunut.
Meillä+kristityillä+on+usko+Raamatun+Jumalaan+ja+Sanan+totuuteen.+On+hyvä+tietää,+että+ensimmäiseksi+alkuräjähdys+mainittiin+tiedemiesten+keskuudessa+tilanteessa,+jossa+joku+tiedemies+vain+keksi+sen,+kun+mitään+muutakaan+teoriaa+ei+ollut.+"Jospa+kauan+aikaa+sitten++tapahtui+jokin+alkuräjähdys?"++Se+oli+siis+tiedemiesten+välistä+huulenheittoa.
28.04.2017 20:04
......Voimme+olla+eri+mieltä+asioista,+mutta+koska+Jumala+on+kaiken+Luoja+ja+ylläpitäjä,+niin+taiteessa+ei+voi+olla+salattuna+jotain+syvempää+totuutta.+Luojan+luomisvoimaa+on+ihmisessä,+siinä+kaikki+–+voimme+ihastella+ja+ihmetellä+taideteoksia,+mutta+kaiken+suuren+kunnian+ansaitsee+aina+yksin+Luoja+itse.+Ihailemme+taidetta+juuri+siksi,+että+sen+kautta+ihmisellä+on+mahdollisuus+kuvata+ihmisyyteen+liittyviä+asioita+ainutlaatuisella,+koskettavalla+tavalla.+Uskonoppi,+oppi+Jumalasta,+kohdistuu+ensi+sijassa+meidän+ymmärrykseemme,+taide+enemmän+tunne-elämäämme.+
Totta+kai+Jeesuksen+elämään+ja+sanomisiin+liittyy+paljon+sellaista,+mitä+ei+ole+kirjoitettu+Raamattuun.+Luonnollista+on+mm.+se,+että+Hän+keskusteli+opetuslastensa+kanssa+jatkuvasti+vaeltaessaan+heidän+seurassaan.+Raamattu+itsekin+sanoo:+
Johannes+21:25 ”On+paljon+muutakin,+mitä+Jeesus+teki;+ja+jos+se+kohta+kohdalta+kirjoitettaisiin,+luulen,+etteivät+koko+maailmaan+mahtuisi+ne+kirjat,+jotka+pitäisi+kirjoittaa.”
Sen+sijaan+ajatuksessa+Jeesuksen+avioliitosta+on+kysymys+yrityksestä+tehdä+Jeesuksesta+samanlainen+ihminen+kuin+mitä+me+olemme.+Jeesus+oli+kuitenkin+ihmiseksi+synnyttyäänkin+edelleen+myös+Jumala,+täysin+pyhä,+joka+oli+tietoinen+tehtävästään+sovittaa+ristinpuulla+koko+maailman+synnit.+Sen+verran+tiedämme,+että+Jeesus+eli+niukkuudessa,+Hänellä+ei+ollut+pysyvää+kotia+ja+koko+toimintansa+ajan+hän+keskittyi+pienen+opetuslasten+ryhmän+tukemiseen+evankeliumin+sanoman+eteenpäin+viemiseksi.+Jeesus+tuli+tänne+Isänsä+luota+Taivaasta+ja+Hän+säilytti+koko+ajan+taivaallisen+jumalallisen+luontonsa.+Näyttää+siltä,+että+avioituneesta+Jeesuksesta+puhuvat+sellaiset+ihmiset,+jotka+eivät+usko+Jeesuksen+täydelliseen+synnittömyyteen+tai+siihen,+että+Jeesus+odotettu+Messias,+koko+maailman+Vapahtaja.+
Raamattu+puhuu+Jeesuksen+maallisista+vanhemmista,+hänen+velipuolistaan+ja+sisarpuolistaan+ja+ystävistään.+Raamattu+kertoo+pääasiat+Jeesuksen+maallisesta+elämästä,+joten+avioliiton+totaalisen+sivuuttamisen+syy+täytyy+olla+siinä,+että+Jeesuksen+koko+elämän+keskipiste+oli+maailman+syntien+sovittamisessa+eikä+Hänen+maalliseen+elämäänsä+Jumalana+voinut+kuulua+meidän+syntisen+ihmisten+lohdutukseksi+annettu+avioliitto.++Monet+ihmiset+torjuvat+uskon+siihen,+että+Jeesus+oli+lihaksi+tullut+Jumala+erityistehtävineen,+joten+he+liittävät+Jeesukseen+sellaisia+myyttejä+kuten+avioliitto,+omista+lapsistaan+ja+elämisestä+aivan+tavallisen+elämän+kuten+muutkin+ihmiset.
24.04.2017 16:23
Kiitos+sinulle,+Olli,+keskustelun+jatkumisesta+asiallisena+–+se+ei+ole+tavallista+tällä+keskustelufoorumilla.+Yritän+keskittyä+erityisesti+niihin+asiakohtiin,+joissa+pyydät+vastausta+eli+esität+jonkin+kysymyksen.+
Miten+nuoria+pitäisi+lohduttaa?+Lähdetään+tästä+liikkeelle.+Kuten+kaikki+tiedämme,+niin+ihmisen+seksuaalisuus+herää+paljon+aikaisemmin+ennen+kuin+nuori+on+henkisesti+valmis+parisuhteeseen,+saatikka+vastuulliseen,+toista+huomioivaan,+kunnioittavaan+ja+vuorovaikutteiseen++seksuaaliseen+kanssakäymiseen.+Ihmisen+eläessä+lapsuuden+ja+nuoruuden+rajamailla,+niin+terveinä+rajoitteina+toimivat+ujous,+epävarmuus+omasta+identiteetistä,+tunne-elämän+heittelevyys+sekä+kasvava+tietoisuus+moraalisesta+vastuusta+sekä+itseä+että+lähimmäisiä+kohtaan.+Seksuaalista+patoutumaa+nuori+purkaa+itsetyydytyksellä,+joka+ei+toiminnallisesti+ole+synnillistä+eikä+itsessään+paheellistakaan.+Tämä+kaikki+siitä+huolimatta,+että+jotkut+uskonnolliset+piirit+ovat+leimanneet+itsetyydytyksen+turmiolliseksi.+Valitettavasti+ankaran+rajoitteellisessa+uskonnollisessa+ilmapiirissä+ihmisestä+kehittyy+helposti+seksuaalikielteinen,+estoinen+ja+myöhemmin+avioliitossaankin+seksistä+vain+vähän+nauttiva.+Vain+se,+minkä+Jumala+Sanassaan+sanoo+synniksi,+se+on+syntiä.+
Nuori+itsekin+näkee+ja+kokee,+että+hän+on+vasta+kehittymässä+aikuiseksi,+joka+ottaa+kerran+täyden+vastuun+sekä+omasta,+että+lähimmäistensä+elämästä.+Hänen+on+lohdullista+tietää,+että+samalla+hän+saa+kehittyä+sekä+henkisesti,+että+seksuaaliseksi+täyteen+aikuisuuteen.+Käytännössä+kaikki+nuoret+kokevat+ohimeneviä+ihastuksia,+joita+hän+ei+myöhemmin+tahdo+nähdä+eikä+kuulla+heidän+kuulumisiaan.+Sydänsurut+ovat+usein+tuskallisia+ja+joudumme+kantamaan+taakse+jääneiden+ihmissuhteiden+arvet.+Jos+tähän+kaikkeen+lisätään+vielä+sellainen+elämälle+vieras+elementti,+että+seksin+harrastaminen+satunnaisissa+suhteissa+olisi+luonnollinen+asia+emmekä+millään+lailla+tule+satutetuksi+irrallisissa+suhteissa,+niin+vastuulliseen+parisuhteeseen+kasvaminen+estyy.+Käytännössä+jokainen+nuori+haaveilee+onnellisesta,+pysyvästä+avioliitosta,+omasta+kodista,+perheestä,+antoisasta+työstä+ja+hyvistä+ystävistä.+Lohduttava+tieto+nuorille+on+siinä,+että+olet+kasvamassa+aikuisuuteen,+ja+löydät+oman+paikkasi+tässä+kovassa+maailmassa+ajan+kanssa+–+mitään+kiirettä+ei+ole.++Jumala+ymmärtää+hyvin+seksuaalisen+voiman,+mutta+sen+käytännön+toteutus+on+parhaimmillaan+pysyvässä,+rakkaudellisessa+parisuhteessa+=+avioliitossa.+
1.Kor+7:9 ”mutta+jos+eivät+voi+itseään+hillitä,+niin+menkööt+naimisiin;+sillä+parempi+on+naida+kuin+palaa.”
”Miten+sitten+eronneilla?”
Valitettavasti+tämä+kysymys+on+lyhyesti+vastattavaksi+liian+laaja.+Avioerot+ovat+hyvin+erilaisia:+selvää,+että+ihastumisen+tähden+vaikkapa+nuorempaan+vaihtaminen+on+väärin,+mutta+toisaalta+Jumala+ei+pakota+ketään+elämään+avioliitossa,+jossa+on+toistuvaa+julmaa+henkistä/fyysistä+väkivaltaa.+”Älä+tapa”+–käsky+koskee+myös+sitä,+ettemme+saa+antaa+kenenkään+tappaa++itseämme,+edes+henkisesti.+Juuri+eronneella+tulisi+olla+paljon+tärkeämpiä+asioita+mielessään+kuin+seksisuhde.+Miksi+ero+tapahtui,+missä+asioissa+toimin+mahdollisesti+väärin,+mitä+seurauksia+erolla+on+vaikkapa+yhteisiin+lapsiimme,+entiseen+puolisooni+ja+minun+itseni+henkiselle+jaksamiselle+ja+suhteeseeni+Jumalaan?++Koska+oma+elämäni+tältä+osin+romahti,+niin+olisiko+minun+syytä+etsiä+lohtua+ja+ohjausta+Sanasta+ja+neuvonpidosta+Taivaallisen+Isäni+kanssa?+Oikein+sanoit,+Jumala+ei+ketään+pakota+juoksemaan+mihinkään+suuntaan,+mutta+ehkä+suunnanmuutos,+parannuksen+tekeminen,+elämässä+Jumalan+edessä+olisi+aika+ajoin+hyvä+asia.
Yritin+sanoa+jo+aikaisemmin,+että+Raamatussa+ei+ole+kaikkea+elämiseen+liittyviä,+yksityiskohtaisia+totuuksia.+Sen+sijaan+siellä+on+riittävästi+aineistoa,+jonka+pohjalta+voimme+ojentautua+elämässämme+etsiessämme+Jumalan+siunaamaa+elämän+mallia.+Kaikki+riittävä+tieto+suodattuu+mieliimme+vain+Jumalan+tuntemisen+kautta+–+suurin+osa+ihmisistähän+pysyttelee+kaukana+Luojastaan.+Viittasit+mm.+Pietariin,+näin+hän+itse+asiasta+kirjoitti:+
2.Pietarin+kirje+1:3 ”Koska+hänen+jumalallinen+voimansa+on+lahjoittanut+meille+kaiken,+mikä+elämään+ja+jumalisuuteen+tarvitaan,+hänen+tuntemisensa+kautta,+joka+on+kutsunut+meidät+kirkkaudellaan+ja+täydellisyydellä.”
24.04.2017 16:20
......Sen+sijaan+johtopäätöksesi,+ettei+Raamatussa+ole+kaikkea+rakkauden+ja+avioliiton+suhteen+tuntuu+hieman+hätäiseltä.+Avioliiton+suhteen+Raamatussa+on+kaikki+se,+minkä+me+ihmiset+tässä+ajassa+tarvitsemme.+Sen+huipentumana+on+kuva+siitä,+että+miehen+ja+naisen+suhde+avioliitossa+on+samankaltainen+kuin+Jeesuksen+suhde+seurakuntaan+(uskovien+yhteisöön).+Nykyaikana+ihmiset+polkevat+Jumalan+Sanaa+maahan+yrittämällä+mm.+asettaa+samaa+sukupuolta+olevien+parisuhteet+samanveroisiksi+miehen+ja+naisen+avioliiton+kanssa.+Mitä+meidän+avioliittoihimme+tulee,+Raamatussa+on+kaikki+tarvittava+tieto+–+Jumala+on+tahtonut+sen+meille+ilmoittaa.+Avioliiton+kalliopohjana+on+avioliiton+asettaja,+Jumala,+ja+avioparien+keskinäisissä+suhteissa+toistensa+kunnioittaminen+ja+rakastaminen+samalla+kun+mies+on+perheen+pää.+
Rakkauden+suhteen+Raamattu+kylläkin+kertoo+monin+tavoin,+mitä+on+rakkaus+ja+käsittelee+rakkauden+erilaisia+muotoja+kuten+esim.+Jumalan+rakkautta+meihin,+vanhempien+rakkautta+lapsiinsa,+ystävien+rakkautta,+eroottista+rakkautta,+uskovien+välistä+rakkautta+jne.+Koska+”Jumala+on+rakkaus”,+niin+Raamattu+ei+mitenkään+voi+kattavasti+kuvata+mitä+tuo+Jumalassa+oleva+kaiken+kattava+rakkaus+on.+Raamattu+sanoo+jopa+itsekin,+ettemme+voi+sitä+täysin+käsittää.+Meidän+ymmärryksellemme+riittää+se,+mitä+Jumala+rakkaudesta+Sanassaan+sanoo.+Siinä+meillä+on+jo+riittävästi+ihmettelemistä+ja+pohtimista.
21.04.2017 22:54
Hei+taas+Olli!
Palasin+Lapista+hiihtelemästä+ja+huomasin,+että+meidän+on+syytä+jatkaa+keskustelua,+hyvä+niin.+Kirjoitit:+”….että+taiteessa+on+syvempi+totuus,+Raamatun+lisäksi+-+tulkittuna+Pyhän+Hengen+johdatuksella+eikä+kirkkojen+perinnäissääntöjen+mukaan”.
Se+on+totta,+että+taiteellisuuden+ja+kaiken+luovuuden+alkulähde+on+Jumalassa.+Hänhän+on+luonut+kaiken+Sanallaan+ja+kaiken+lisäksi+hän+loi+ihmisen+”omaksi+kuvakseen”.+Meissä+kaikissa+ihmisissä+on+siis+jotain+jumalallista,+Hänestä+peräisin+olevaa.+Raamattu+lähtee+liikkeelle+luomiskertomuksesta,+kun+Jumala+loi+kaiken.+Meissä+ihmisissä+on+myös+runsaasti+luovuutta,+joka+näkyy+arjenkin+keskellä,+mutta+erityisesti+eri+taiteissa.+Taiteet+voivat+koskettaa+meidän+sisintämme+erittäin+voimakkaasti.+
Sen+sijaan+taiteista+emme+voi+löytää+mitään+ns.+syvempää+totuutta.+Jumalaan+uskovana+lähden+siitä,+että+Jumalassa+ja+Hänen+Sanassaan+voimme+löytää+objektiivisen+totuuden,+mutta+taiteissa+kohtaamme+yksittäisten+ihmisten+välittämän+subjektiivisen+totuuden,+ilmauksen+henkilön+sisäisestä+maailmasta.+Historiassa+voimme+nähdä+useita+moraalittomuuden+aikakausia,+jolloin+myös+taiteet+ovat+eläneet+samaa+rappion+aikaa.+Jumalan+Pyhä+Henki+voi+ilman+muuta+olla+luomassa+ihmisten+kautta+taidetta:+esimerkiksi+Bachin+sävellyksiä+kutsutaan+jopa+viidenneksi+evankeliumiksi.+Toinen+puoli+on+kuitenkin+se,+että+taiteiden+kautta+ihminen+voi+myös+pilkata+Jumalaa+ja+antaa+uskosta+täysin+irvokkaan+ja+vääristyneen+kuvan.+Langenneen+ihmisen+käsissä+ja+mielessä+myös+taide+on+langennutta.+
Kirkkojen+perinnäissääntöjen+vastakohtana+on+elävä+Jumalan+Sana+ja+sen+mukainen+luova,+lähimmäisiämme+kunnioittava+ja+rakastava+elämäntapa.+Oikea+kristillinen+elämä+ei+voi+olla+kaavoihin+kangistunutta,+vaan+se+on+luovassa+vuorovaikutuksessa+kulloisenkin+ajan+ilmiöihin,+ihmisiin+ja+Jumalaan.+Kirkko+on+turvautunut+perinnäissääntöihin+ja+liturgisiin+kaavoihin,+kun+sen+pitäisi+turvautua+elävään+ja+luovaan+Jumalan+Sanaan.+
Kysyt:+”Asetammeko+nuoret+ja+eronneet+liian+vaativaan+paikkaan?”+Ihmisen+elämässä+on+oma+rytmiksi+ja+aikakautensa:+lapsuus,+nuoruus,+aikuisuus,+vanhuus+–+leikki-ikä,+kasvuikä,+työ+ja+pariutumisaikakaudet+sekä+kypsymisen+ja+luopumien+ajat.+Jumala+tahtoo+suojella+kasvavaa+ihmistä+niin,+että+hän+saisi+elää+turvallisen+lapsuuden,+löytäisi+nuorena+oman+identiteettinsä+ja+terveen+itsetunnon+ja+sitoutuisi+jossain+vaiheessa+yhteen+avioliittoon+ja+oman+perheensä+kasvattamiseen.+Tämän+maailman+moraalittomuus,+kiristyvä+työelämä+ja+ulkoiset+mukautumisvaatimukset+asettavat+nuoret+liian+vaativaan+paikkaan.++Yksilö+tahtoo+hukkua+ja+ihminen+kadottaa+yhteytensä+sekä+itseensä,+että+Jumalaan.+Eronneiden+tilanne+on+yksilöllinen,+eikä+tätä+ihmisryhmää+voi+käsitellä+yhtenä+pakettina+–+asiaa+täytyy+lähestyä+sekä+Jumalan+Sanalla,+että+samalla+luovalla+rakkaudella.+Paljon+tästä+olisi+kirjoitettavaa,+mutta+sanon+tässä+yhteydessä+vain+se,+että+Jumalan+Sana+käsittelee+avioeroa+paljon+tarkemmin+ja+monipuolisemmin+kuin+useimmat+ovat+huomanneetkaan.+
Huomautat+Jeesuksen+sanoista:+”Kun+Jeesus+puhui+avioliitosta,+Hän+sanoi+myös:+Ei+tämä+kaikkia+koske.+”+Yritän+tässä+yhteydessä+vastata+lyhyesti.+Kyseisessä+Matteuksen+evankeliumin+kohdassa+Jeesus+puhuu+erilaisista+ihmisistä,+jotka+ovat+avioliittoon+kelpaamattomia.+Jeesus+esittää+asian+hyvin+lempeästi,+sillä+kuulija+voi+itse+pysähtyä+miettimään,+voiko+hän+soveltaa+itseensä+sen,+että+hän+voisi+elää+yksineläjänä+menemättä+naimisiin.+Mitään+pakkoa+avioliittoasiassa+ei+ole+–+kukin+voi+sitä+itseensä+sovittaa.+Useimmilla+meistä+Jumala+on+tarkoittanut+avioliiton.+
Matt.+19:11 ”Mutta+hän+sanoi+heille:+"Ei+tämä+sana+kaikkiin+sovellu,+vaan+ainoastaan+niihin,+joille+se+on+suotu.+Sillä+on+niitä,+jotka+syntymästään,+äitinsä+kohdusta+saakka,+ovat+avioon+kelpaamattomia,+ja+on+niitä,+jotka+ihmiset+ovat+tehneet+avioon+kelpaamattomiksi,+ja+niitä,+jotka+taivasten+valtakunnan+tähden+ovat+tehneet+itsensä+avioon+kelpaamattomiksi.+Joka+voi+sen+itseensä+sovittaa,+se+sovittakoon."
Toinen+kohta+kirjoituksessasi:+”ja+kun+Pietari+kysyi+Jeesukselta,+miten+Johannekselle+käy,+niin+Jeesus+vastasi:+Mitä+se+sinulle+kuuluu+vaikka+hän+eläisi+siihen+asti+kun+tulen+takaisin.+Voidaan+päätellä+että+Pietari,+kirkko,+ei+tiedä+kaikkea+eikä+Raamatussa+ole+kaikkea+rakkauden+ja+avioliiton+suhteen.”
Jeesus+vastasi+Pietarille+näin,+Joh.+21:22+”Jeesus+sanoi+hänelle:+"Jos+minä+tahtoisin,+että+hän+jää+tänne+siihen+asti,+kunnes+minä+tulen,+mitä+se+sinuun+koskee?+Seuraa+sinä+minua."
On+tietenkin+selvää,+että+sen+paremmin+Pietari,+kirkko+kuin+kuka+tahansa+ihminen+tietää+vain+rahtusen+verran+maailmankaikkeudesta+ja+sen+monista+ihmeistä.+Pietarille+tärkein+tieto+oli+se,+että+hänen+tulee+seurata+Jeesusta+ja+se+tie+on+yksilöllinen,+eikä+suoraan+verrannollinen+siihen,+kuinka+Johanneksen+käy.+Uskovan+tiessä+on+paljon+yhteistä,+mutta+se+on+luova+tie,+eikä+mikään+tietyn+kaavan+mukaan+kulkeva.+Riittää,+että+miten+kunkin+meistä+käy,+me+keskitymme+seuraamaan+Jeesusta+Kristusta+kaikissa+elämämme+tilanteissa.+
Sen+sijaan+johtopäätöksesi,+ettei+Raamatu
21.04.2017 22:51
Hei,+Olli!+Olet+jo+muutaman+päivän+odotellut+vastakaikua+mielessäsi+liikkuviin+ajatuksiin,+mutta+et+ole+vielä+saanut.+Lähden+kulkemaan+kanssasi+nyt+pienen+matkan+ajatusmaailmassasi.+Lähdet+liikkeelle+kristillisten+pappien+ja+kirkkojen+vaatimuksista.+Parempi++lähtökohta+henkilökohtaisiin+ongelmiin+on+etsiä+ainoasta+todellisesta+auktoriteetista,+Raamatusta,+todellisia+ja+pysyviä+vastauksia.+Se+ei+ole+aivan+helppoa,+sillä+se+vaatii+sekä+vaivaa,+että+tietoista+omantunnon+sitouttamista+Jumalan+Sanaan.+
Kysyt+ensiksi+"Pitäisikö+kokonaan+pidättäytyä+kunnes+menee+naimisiin?"+Jumala+on+lahjoittanut+ihmiselle+seksuaalisuuden,+joka+saa+meidät+etsiytymään+vastakkaisen+sukupuolen+seuraan,+tutustumaan+häneen,+rakastumaan+ja+lopulta+mahdollisesti+myös+sitoutumaan+hänen+kanssaan+pysyvään+parisuhteeseen,+avioliittoon.+Toteat+aivan+oikein,+että+nykyaikana+seksuaalisuutta+tyrkytetään+vähän+joka+tuutista+-+runsaat+seksuaaliset+kokeilut+ja+monet+seksuaalisuhteet+eivät+palvele+ajatustamme+rakkaudesta;+särkyneiden+suhteiden+jälkeen+toinen+osapuoli+tulee+aina+hylätyksi+ja+toinen+toimii+hylkääjänä.+Hylkääminen+satuttaa+ja+särkee.+
Jumalan+antama+ihanne+on+se,+että+me+sitoudumme+avioliittoon,+jossa+saamme+jakaa+kaiken,+myös+seksuaalisuutemme.+Jumala+kyllä+tietää+meidät+luoneina,+että+yksineläjinä+saatamme+helposti+langeta+vääränlaiseen+elämään:
1.Kor+7:2 "mutta+haureuden+syntien+välttämiseksi+olkoon+kullakin+miehellä+oma+vaimonsa,+ja+kullakin+naisella+aviomiehensä."
Jumala+on+olemukseltaan+rakkaus+eikä+rakkauteen+kuulu+hylkäämiset+ja+toisen+herkän+tunne-elämän+särkeminen.+Pysyvä+aviollinen+suhde+on+aina+ihanteenamme:+Malakia:
Malakia+2:16 "Sillä+minä+vihaan+hylkäämistä,+sanoo+Herra,+Israelin+Jumala,+ja+sitä,+joka+verhoaa+vaatteensa+vääryydellä,+sanoo+Herra+Sebaot.+Siis+ottakaa+vaari+hengestänne+älkääkä+olko+uskottomat."
Seurustelit+kerran+metodisetikirkkoon+kuuluneen+naisen+kanssa+ja+piditte+seurustelun+salaisuutena.+Ymmärränkö+oikein,+että+elitte+seksuaalisuhteessa+ja+salasitte+sen,+etteivät+papit+teistä+siitä+tuomitsisi?+Kerrot,+että+elämä+sujui+mukavasti+-+missä+tuo+rakastamasi+nainen+on+nyt,+eikö+hän+metodistina+ja+mahdollisesti+uskovana+halunnut+sitoutua+ja+saada+sinusta+aviomiehen,+samoin+sinä,+eikö+tuo+nainen+ollut+toivomasi+tuleva+vaimosi+-+kai+sinä+häntä+rakastit,+kun+suhde+näytti+edenneen+kovin+pitkälle?
Mennyt+on+mennyttä,+mutta+sitä+on+hyvä+katsoa+rehellisesti+silmiin+ja+ottaa+oppia+mahdollisista+omista+virheistä.+Me+kaikki+olemme+heikkoja+ja+saamme+uskoa+kaikki+syntimme+anteeksi,+kun+me+ne+vain+Herrallemme+tunnustamme+ja+hylkäämme+syntielämän.+Tilanteesi+on+nyt+aivan+uusi,+koska+kerroit+eläväsi+Jeesuksen+antaman+opetuksen+rohkaisemana+"sinkkuna"+ja+kuitenkin+"vaimoa+odotellen".+Ymmärrän+sinua,+seksuaalisuus+ei+ole+kadonnut+mihinkään+ja+Luojahan+se+on+antanut+meille+kaipuun+pysyvään+parisuhteeseen.+Odottele+vain+rauhassa.+
Olen+kanssasi+samaa+mieltä+siitä,+että+pappien+(kuten+meidän+muidenkin)+tulee+ensisijaisesti+kohdata+ihminen,+tutustua+hänen+tilanteeseensa+ja+osoittaa+empatiaa+lähimmäistä+kuuntelemalla+ja+neuvomalla+ja+rohkaisemalla.+Yksi+syy+sisäisiin+ristiriitoihin+näyttää+olevan+siinä,+että+toisaalta+haluat+elää+Kristuksen+viitoittamalla+tiellä+toimien+oikein+ja+toisaalta+sinua+kiehtoo+kirjallisuuden+antama+vääristynyt+kuva+rakkauden+ja+seksin+suhteesta;+ne+eivät+toimi+meitä+palvellen+erillään+vaan+yhdessä.+Ranskalaiset+eivät+suinkaan+ole+irrallisista+seksisuhteista++"täysin+vakuuttuneita";+siellä+elämä+on+vain+mennyt+entistä+moraalittomaksi+aivan+samoin+kuin+täällä+Suomessakin.+
Lopuksi+vastaan+vielä+viimeisen+viestisi+kysymyksiin.+Asia+on+todellakin+niin,+että+Jumala+on+tarkoittanut+seksisuhteen+avioliittoon+eikä+sen+ulkopuolelle.+Tarkoitus+on,+että+seksi+vahvistaa+avioparin+rakkautta+ja+rakkaus+lisää+seksuaalista+nautintoa.+Ilman+aviollista+sitoutmista+seksuaalisuhteet+eivät+anna+sitä+turvallisuutta+ja+jatkuvuutta,+mikä+on+ihmiselle+parasta.+Niinpä-+ketään+ei+voi+vaatia+juoksemaan+kovempaa+kuin+pystyy+-+mitä,+jos+pysähtyisit+ottamaan+vähän+henkeä+ja+miettimään+asioita+kaikessa+rauhassa?+Kysyt+vielä:+"Voidaanko+se+uskollisuus+siirtää+omalle+rakastetulle+omasta+puolisosta+kristillisessäkin+mielessä?"
+++++++++++++++++++Ei+voida+-+oma+puoliso+on+se,+jonka+kanssa+seksuaalisuhde+eletään.+Sitä+ei+voi+siirtää+rakastajattareen,+johon+saatamme+satunnaisesti+ihastua+tai+ruveta+elättelemään+toiveita+entistä+paremmasta+suhteesta.+Toivon,+että+Jeesuksen+sanat+ja+Raamatun+totuudet+juurtuisivat+entistä+syvemmin+sydämeesi,+jotta+niistä+tulisi+elämäsi+ankkuri+ja+moraalinen+selkäranka.
16.04.2017 20:53
Näillä+palstoilla+ja+jostain+syystä+erityisesti+”helluntailaisuus”-osiossa+on+lähes+mahdotonta+keskustella+rakentavasti+ja+rakkauden+hengessä.+Surullista+on+se,+että+vihaviestejä+lähettävät+sellaiset+henkilöt,+jotka+väittävät+uskovansa+Jumalaan.+Mistä+heidän+vihansa,+syytöksensä+ja+usein+selvät+törkeytensä+kumpuavat?++
1.Joh+2:9 ”Joka+sanoo+valkeudessa+olevansa,+mutta+vihaa+veljeänsä,+se+on+yhä+vielä+pimeydessä.”
Sekä+Kalamos,+että+Mikko+A+ovat+rakkaita+veljiä+niille,+jotka+kuuluvat+Jeesukselle+Kristukselle.+Erimielisyys+jossain+tietyssä+opin+kohdassa+on+ymmärrettävää,+onhan+meille+opillisesti+monissa+kohdissa+eroavia+kristillisiä+seurakuntiakin.+Yhteinen+usko+Jeesukseen+ja+rakkaus+toisiamme+kohtaan+on+kuitenkin+yhteinen+nimittäjä.+Ovat+seuraavien+viestien+lähettäjät+rukoilleet+ja+toimineet+siinä+rakkaudessa,+minkä+Pyhä+Henki+vaikuttaa?
Nimim.+Voikalamos+kirjoitti+Kalamokselle:+”Taasko+tulet+tänne+kalastelemaan+uskovia+sivustollesi+eksytettäviksi!”
Nimim.+Sarveton+kirjoitti+heti+Mikko+A:n+kommentin+jälkeen:+”Kyllä+sä+bella+sellainen+sarvipää+olet+että+tie+helvettiin+on+sulle+varmaa,pahin+iljetys+olet+sätin+historiassa.”
On+aivan+eri+asia+olla+eri+mieltä+jostain+kysymyksestä,+kuin+mennä+selvään+harhaoppiin,+joka+vie+ohi+Golgatan+ristin+ja+Jeesuksen+sovitustyön.+Meidän+tulee+tutkia+Sanaa+rukoillen+ja+sen+pohjalta+voimme+jakaa+mielipiteitämme+tiedostaen+samalla+se,+ettei+kenelläkään+meistä+ole++kaikissa+kysymyksissä+aina+sitä+ainoaa+oikeaa+oppinäkemystä.++Vain+Jumala+tietää+kaiken.+
1.Kor+8:2 ”Jos+joku+luulee+jotakin+tietävänsä,+ei+hän+vielä+tiedä,+niin+kuin+tietää+tulee”
Lopulta+kaikki+uskovat+ovat+hengellisesti+köyhiä,+joiden+tulee+saada+kaikki+Jeesuksen+armosta.+Ilman+Jeesusta+me+emme+hengellisesti+ole+koskaan+mitään+ja+tämä+riippuvuus+näkyy+haluna+ja+kaipuuna+saada+kaikki+Taivaan+Isän+kädestä.+Paavali+muistutti+toistuvasti,+kuinka+Herra+on+heikoissa+väkevä+ja+kuinka+armo+on+se,+joka+meille+riittää.+Toisten+yläpuolelle+asettuva+ei+ole+suostunut+näkemään+omaa+heikkouttaan+ja+puutteitaan.+
Gal+6:3 ”Sillä+jos+joku+luulee+jotakin+olevansa,+vaikka+ei+ole+mitään,+niin+hän+pettää+itsensä.”
Vihaviestin+lähettäjä+ei+ajattele+toisen+ihmisen+parasta+eikä+hänen+tunteitaan.+Jos+lähestyisimme+lähimmäistämme+alhaalta+päin+emmekä+ylhäältä+ylimielisesti,+niin+toisen+vähättelyyn+ei+jäisi+tilaa.++
Filip+2:3 ”ettekä+tee+mitään+itsekkyydestä+tai+turhan+kunnian+pyynnöstä,+vaan+että+nöyryydessä+pidätte+toista+parempana+kuin+itseänne.”
Meidän+kaikkien+tulee+tehdä+parannus,+ottaa+vastaan+evankeliumin+ilosanoma,+tunnustaa+syntimme+ja+uskoa+kaikki+syntimme+anteeksi+Jeesuksen+nimessä+ja+veressä.+Lankeemukset+eivät+erota+meitä+Jumalan+rakkaudesta+–+eivätkä+erota+tämän+ketjun+avaajaakaan.+Jumala+ei+omiaan+hylkää+eikä+meistä+luovu.+Tietoiseen+syntielämään+jääminen+murehduttaa+Pyhän+Hengen+niin+kuin+Kalamos+aivan+oikein+kirjoitti.+Meillä+on+Jumalan+lapsina+oikeus+saada+synnit+anteeksi+ja+kilvoitella+elämässämme+eteenpäin+puhtaalla+omallatunnolla+Jeesusta+seuraten.+Armosta+saamme+voimaa+uudenlaiseen+elämään.+Meidän+uusi+asemamme+on+elää+Jeesuksessa+Kristuksesa+eikä+synnin+orjina+
Room:
6:11 Niin+tekin+pitäkää+itsenne+synnille+kuolleina,+mutta+Jumalalle+elävinä+Kristuksessa+Jeesuksessa.
05.04.2017 17:07
Näyttää+siltä,+että+tämä+ketju+on+paketissa.+Kun+avaaja+viimeisessä+viestissä+jätti+jäähyväiset+ja+kiitteli+vielä+kaikkia,++niin+en+näe+enää+mitään+syytä+hänen+tilanteensa+käsittelemiseen.+Avaaja+avautui+omista+kiusauksistaan,+väkivaltaisessa+avioliitossa+elämisestä+ja+mikä+parasta+kilvoittelusta+uskovana,+jottei+hän+lankeaisi+teoissaan+haureellisuuteen.+Ajatukset+tulevat+ja+menevät,+niille+me+emme+voi+mitään.+Ajatuksen+ei+ole+pakko+johtaa+tekoon.+Martti+Luther++onkin+hyvin+sanonut:
”Et+voi+estää+lintua+lentämästä+pääsi+yli,+mutta+voit+estää+sen+tekemästä+pesää+pääsi+päälle”.
Tätä+ketjua+voi+verrata+äskettäin+täällä+olleeseen+ketjuun,+jossa+uskova,+vielä+työelämässä+oleva,+alkoholisti+jakoi+elämäänsä+kiusausten+keskellä.+Ei+aikaakaan,+kun+häntä+sanoilla+lyötiin+ja+kokonaan+turhennettiin+hänen+tunnustautumisensa+Jeesuksen+seuraajaksi.+Muistan,+kun+tuo+mies+ilmoitti+sitten+hämmästyneensä+viestien+kirjoittajien+kovuutta+ja+sydämettömyyttä.+Samoin+on+käynyt+tässäkin+ketjussa,+jossa+avaaja+hakee+tukea+kilvoittelussaan.+Nimim.+Miten+kehtaat+näyttää+järkyttävällä+tavalla,+kuinka+sanoilla+lyödään:+
”Mikäs+sinä+luulet+olevasi,+yrität+sääliä+kerjätä+ulisemalla+jonninjoutavista+kiusauksistasi!!+Vai+vielä+teitä+avionrikkojia+pitäisi+ymmärtää.+Ja+uskova+vielä+kehuu+olevansa!!!!!”
Avaaja+ei+ole+avionrikkoja+siinä+merkityksessä,+että+hän+olisi+mennyt+avioliiton+ulkopuoliseen+seksuaaliseen+suhteeseen.+Hän+vain+halusi+keventää+mielensä+taakkaa+kertoen+olevansa+ahdistunut+ajatuksissa+pyörivistä+kiusauksista.+Ajatuksen+tasolle+me+kaikki+olemme+Jeesuksen+sanojen+mukaan+avionrikkojia+–+sama+koskee+molempia+sukupuolia,+vaikka+Jeesus+tässä+puhuukin+miehistä.+
Matt+5:28 ”Mutta+minä+sanon+teille:+jokainen,+joka+katsoo+naista+himoiten+häntä,+on+jo+sydämessään+tehnyt+huorin+hänen+kanssansa.”
Jokaisessa+meissä+on+syntiä+ja+me+rikomme+Jumalaa+vastaan+ajatuksin,+sanoin,+teoin+ja+laiminlyönnein.+Tässäkin+ketjussa+monien+sanoissa+on+syntistä+vihaa+lähimmäistä+kohtaan.+He+ovat+sokeutuneet+oman+sisimpänsä+todellisuudelle+yrittäen+tarrautua+sellaiseen+illuusioon,+että+uskonsa+tunnustavina+synti+olisi+kuin+kadonnut+heidän+elämästään.+Jumalan+Sana+on+toista+mieltä:+
1.Joh+1:8 ”Jos+sanomme,+ettei+meillä+ole+syntiä,+niin+me+eksytämme+itsemme,+ja+totuus+ei+ole+meissä.”+
Toinen+tärkeä+asia+suhteessa+syntiin+on+se,+että+uskova+ei+voi+elää+synnissä,+harrastaen+sitä,+suosien+sitä,+puolustellen+sitä+tai+tekemättä+siitä+parannusta.+Tällaisesta+jatkuvasta+synnin+tekemisestä+Raamattu+sanoo:+
1.+Joh+3:9 ”Ei+yksikään+Jumalasta+syntynyt+tee+syntiä,+sillä+Jumalan+siemen+pysyy+hänessä;+eikä+hän+saata+syntiä+tehdä,+sillä+hän+on+Jumalasta+syntynyt.”
Käsi+sydämellä,+kuinka+moni+tähän+ketjuun+kirjoittanut+rukoili+avaajan+puolesta+pyytäen+Jumalaa+antamaan+vastaukseen+oikeita+sanoja?
Joh+13:34 ”Uuden+käskyn+minä+annan+teille,+että+rakastatte+toisianne,+niin+kuin+minä+olen+teitä+rakastanut+-+että+tekin+niin+rakastatte+toisianne.”
01.04.2017 14:39
1 / 14